Bedre utsikter for Bulk og BELCO - Solide utbytter
Kjøp BELCO Kursmål er 25 innen rimelig tid
Ingen slår imidlertid kursmålet til ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen.
Han analyse sier at kursen skal til 40 kroner og sier følgelig KJØP
Bulksektoren har vært inne i en roligere periode noen måneder, det har også vist i kursene
Kina er det store driveren for mange forhold, nå ser det ut som det løsner også der etter Covid
For Belships, eller BELCO som er ticker, har klart seg bedre enn de fleste pga sikring av rater frem i tid
det har også sikret gode kvartalsutbytter
Hva ser man nå da..........Arctic skriver bla i en oppdatering at 2024 og -25 ventes betydelig bedring
BULK: ARCTIC SECURITIES
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities har redusert kursmålene for ni aksjer i tørrbulksektoren, men opprettholder kjøpsanbefalingene for alle.
Meglerhuset fremholder i rapporten at tørrbulkaksjene har blitt påvirket av flere ugunstige forhold i 2023, inkludert en tregere gjenåpning av Kina, stigende renter, høy resesjonsfrykt og normalisering av flaskehalser ved havnene. Forventningene om en sterk innhenting i 2023 har derfor ikke blitt oppfylt. Rateestimater for 2023 er nedjustert med 16-36 prosent, mens det ventes en betydelig bedring i 2024 og 2025.
Belships får nedjustert kursmål til 25 kroner fra 28 kroner.
Q1 2023
https://www.belships.com/belships-asa-report-1st-quarter-2023/
oppdatering 5juni
https://www.belships.com/belships-asa-commercial-update-2/
oppdatering 10.juli
https://www.belships.com/belships-asa-strategic-partnership-and-divestment-of-technical-management-business/
Ingen slår imidlertid kursmålet til ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen.
Han analyse sier at kursen skal til 40 kroner og sier følgelig KJØP
Bulksektoren har vært inne i en roligere periode noen måneder, det har også vist i kursene
Kina er det store driveren for mange forhold, nå ser det ut som det løsner også der etter Covid
For Belships, eller BELCO som er ticker, har klart seg bedre enn de fleste pga sikring av rater frem i tid
det har også sikret gode kvartalsutbytter
Hva ser man nå da..........Arctic skriver bla i en oppdatering at 2024 og -25 ventes betydelig bedring
BULK: ARCTIC SECURITIES
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities har redusert kursmålene for ni aksjer i tørrbulksektoren, men opprettholder kjøpsanbefalingene for alle.
Meglerhuset fremholder i rapporten at tørrbulkaksjene har blitt påvirket av flere ugunstige forhold i 2023, inkludert en tregere gjenåpning av Kina, stigende renter, høy resesjonsfrykt og normalisering av flaskehalser ved havnene. Forventningene om en sterk innhenting i 2023 har derfor ikke blitt oppfylt. Rateestimater for 2023 er nedjustert med 16-36 prosent, mens det ventes en betydelig bedring i 2024 og 2025.
Belships får nedjustert kursmål til 25 kroner fra 28 kroner.
Q1 2023
https://www.belships.com/belships-asa-report-1st-quarter-2023/
oppdatering 5juni
https://www.belships.com/belships-asa-commercial-update-2/
oppdatering 10.juli
https://www.belships.com/belships-asa-strategic-partnership-and-divestment-of-technical-management-business/
Redigert 29.08.2023 kl 14:51
Du må logge inn for å svare
Shen
14.09.2023 kl 16:29
7974
Bra volum og sentiment i markedet. Med mindre makro ødelegger så kan dette bli en veldig fin oppgang.
citius
14.09.2023 kl 15:41
8031
Går snart som ei kule
Baltic index scales over 3-1/2-month high on robust demand across all segments
Sept 14 (Reuters) - The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index <.BADI> rose for the seventh straight session on Thursday as demand strengthened across vessel segments.
* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels, rose 50 points, or 3.9%, to 1,340, hitting its highest level since May 23.
* The capesize index <.BACI>, added 96 points, or 6.8%, to 1,512, registering an over three-week peak.
* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased $794 to $12,537.
* Iron ore futures increased for a fourth consecutive session, aided by low inventories and pre-holiday restocking, although concerns about lingering steel market weakness in the peak construction season limited gains. [IRONORE/]
* The panamax index <.BPNI> gained 19 points, or 1.2%, to 1,642, its highest level in over 4 months.
* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, rose $171 to $14,781.
* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> added 40 points or 3.5% to 1,196 points.
Baltic index scales over 3-1/2-month high on robust demand across all segments
Sept 14 (Reuters) - The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index <.BADI> rose for the seventh straight session on Thursday as demand strengthened across vessel segments.
* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels, rose 50 points, or 3.9%, to 1,340, hitting its highest level since May 23.
* The capesize index <.BACI>, added 96 points, or 6.8%, to 1,512, registering an over three-week peak.
* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased $794 to $12,537.
* Iron ore futures increased for a fourth consecutive session, aided by low inventories and pre-holiday restocking, although concerns about lingering steel market weakness in the peak construction season limited gains. [IRONORE/]
* The panamax index <.BPNI> gained 19 points, or 1.2%, to 1,642, its highest level in over 4 months.
* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, rose $171 to $14,781.
* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> added 40 points or 3.5% to 1,196 points.
citius
14.09.2023 kl 08:57
8163
Ikke mange dagene igjen av Q3 - 23
et nytt hyggelig utbytte er allerede klart med de gode ratene BELCO har sikret seg tidligere for denne perioden
Nå handler det om den fine oppgangen vi står oppe i og de neste uker/måneder med god drift og nye utbytter for 2024
BULK-sektoren får nå KJØP over hele linjen
boupa
14.09.2023 kl 08:42
8034
Motstanden på 17,60 har vært tøff tidligere, et brudd der vil bli viktig. Deretter er det fri vei mot 20-tallet. For en som har utbytte som hovedfokus må man nesten håpe den siger sakte fram slik at en rekker å fylle på mer på disse lave nivåene.
citius
14.09.2023 kl 08:14
3778
Det gledes
Etterspørselen driver opp prisene og ratene
Iron Ore er i dag 122 USD/T
Kursen på BELCO bør absolutt raskt over 20-kroners merket
citius
13.09.2023 kl 15:07
3914
Nå går nok Bulk-toget
On-the-move
Among smaller vessels, the supramax index added 38 points or 3.4% to 1,156 points.
13.09.2023 14:57:40
Baltic index hits over 3-month high on firm rates for larger vessels
Sept 13 (Reuters) - The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index <.BADI> hit its highest in more than three months on Wednesday, powered mostly by gains in the larger vessel segments.
* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels rose 55 points, or 4.5%, to 1,290, its highest level since May 24.
* The capesize index <.BACI> rose for sixth straight session, gaining 86 points, or 6.5%, to 1,416.
* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased $716 to $11,743.
* Iron ore futures were up for a third straight session, buoyed by expectations of pre-holiday restocking demand from steelmakers in top consumer China, although gains were limited by a weakening steel market. [IRONORE/]
* The panamax index <.BPNI> gained 48 points, or 3.1%, to 1,623, its highest level in over 4 months.
* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, rose $434 to $14,610.
* The Panama Canal could further reduce the maximum number of vessel transits authorized per day if a drought that has hit the waterway this year continues, its administrator said on Tuesday.
* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> added 38 points or 3.4% to 1,156 points.
boupa
13.09.2023 kl 09:07
3986
Ligger en diger post og sperrer på 17.00. Antar det løsner bra om den blir spist.
citius
13.09.2023 kl 07:43
4021
De positive trekkene er her fortsatt
Among smaller vessels, the supramax index added 19 points to 1,118 points.
Iron Ore er i dag 120,50 USD/ton
ettermiddagskommentaren tirsdag
Sept 12 (Reuters) - The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index <.BADI> extended gains to a fifth straight session on Tuesday on firm demand across vessel segments, with panamax hitting its highest since late-April.
* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels rose 26 points, or 2.2% to 1,235.
* The panamax index <.BPNI> gained 67 points, or 4.4%,
to 1,575, its highest level since April 28.
* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, rose $606 to $14,176.
* Iron ore futures gained for a second session, as better-than-expected loan data from top iron ore consumer China, a stronger yuan and anticipation of pre-holiday restocking bolstered investor sentiment. [IRONORE/]
* The capesize index <.BACI> edged up by 6 points to 1,330.
* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased $45 to $11,027.
* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> added 19 points to 1,118 points.
* Argentina must collect tolls on a crucial waterway, the country's energy chief said on Monday after meeting with Paraguayan officials, as a multi-nation conflict over fees for ships carrying grains and other exports intensifies.
Shen
13.09.2023 kl 07:36
4027
Takk, står det noe konkret rundt Belships i artikkelen eller kun generelt om tørrbulk?
citius
13.09.2023 kl 07:27
3973
Nordea er positive til bulk-segmentet
Nevner BELCO, GOGL, Himalaya
De mener inntjeningen skal stige solid i 2024 og -25
Som flere andre analyser påpeker, så blir det kjempebra marked de par neste årene
I papiravisen så er det mer utfyllende
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/09/12/8035713/nordea-ser-stor-oppside-i-golden-ocean
Shen
12.09.2023 kl 16:28
4070
Nordea initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 23.
Noen som har link eller kan poste Nordea sine kommentarer/analyse rundt kjøpsanbefalingen?
Noen som har link eller kan poste Nordea sine kommentarer/analyse rundt kjøpsanbefalingen?
boupa
12.09.2023 kl 08:59
4077
Det spås kursfest i Himalaya, Golden og 2020, men ikke Belco. Må være fordi de har for lite skip på spot? Andre synspunkt?
citius
12.09.2023 kl 08:37
4074
Registrerer at Iron Ore øker igjen til 120 USD
etterspørselen trekker prisen opp
citius
07.09.2023 kl 20:01
4505
The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels, gained 60 points, or 5.6%, to 1,141
Among smaller vessels, the supramax index gained 20 points, or 1.9%
citius
07.09.2023 kl 15:04
4519
Jepp
enda flere indikatorer peker retning
KINA: JERNMALMIMPORT 106,4M TONN I AUG, +10,6% ÅR/ÅR
Oslo (Infront TDN Direkt): Kinas jernmalmimport var 106,4 millioner tonn i august, opp 10,6 prosent på årsbasis, melder Reuters torsdag, og viser til tolldata.
Sammenlignet med juli var importen opp 13,8 prosent.
TDN Direkt finans@tdn.no
Trøndersmolten
07.09.2023 kl 14:31
4440
Mye tyder vel da på at vi har vært i bunn og står foran en langvarig opptur innen tørrbulk 👌
citius
07.09.2023 kl 14:08
4413
kommentarer fra markedet
Tørrbulkaksjene henter seg inn etter å ha vært ned i tidlig handel, samtidig som Baltic capesize-indeksen rapporteres opp 15 prosent torsdag.
Hovedårsaken til rateoppgangen for capesize er en sterk innhenting i fraktratene for jernmalm mellom Australia og Kina, ifølge et notat fra Clarksons Securities torsdag. Videre har FFA-kontraktene for oktober steget til et dagratenivå på rundt 16.600 dollar.
Ifølge tolldata for august steg Kinas jernmalmimport til 106,4 millioner tonn i august, opp 10,6 prosent på årsbasis, melder Reuters torsdag. Sammenlignet med juli var importen opp 13,8 prosent. Videre trekker Clarksons Securities frem at bauksitt-eksporten var høy i forrige uke.
citius
07.09.2023 kl 11:01
4476
Den økonomiske virkeligheten er vel fremdeles slik at økt etterspørsel trekke opp prisen
Iron Ore er i dag på 119,50 USD/tonn
citius
06.09.2023 kl 15:14
4696
Som ventet, det tikker fint oppover
supramax index went up by 28 points, or 2.8%
Capesize uptick propels Baltic index
Sept 6 (Reuters) - The Baltic Exchange's main sea freight index <.BADI> rose on Wednesday, supported by gains in the capesize segment.
* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels, was up 18 points, or 1.7%, at 1,081.
* The capesize index <.BACI> rose 37 points, or 3.7%, to 1,034.
* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased by $307 to $8,573.
* Iron ore prices rose, underpinned by expectations of resilient near-term steel demand in China, although gains were capped amid concerns about a slowdown in the world's second-largest economy. [IRONORE/]
* The panamax index <.BPNI> fell 15 points, or 1.01%, to 1,466, its lowest level in nearly two weeks.
* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, decreased by $134 to $13,192.
* "The main source of support for panamax rates came from the Pacific market, while the ECSA (European Community Shipowners' Associations) activity remained stable and transatlantic routes performance remained subdued," shipbroker Intermodal wrote in a weekly note.
* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> went up by 28 points, or 2.8%, at 1,036.
(",)Aksjel
06.09.2023 kl 12:37
4615
Ikke glem:
- Vintersesongen trigger ofte høyere priser
- Lite skip bestilt fremover, strammer seg til hver mnd
- Mulige stimulanser fra Kina kan påvirke jernmalm etterspørselen positivt
- Og hvordan påvirker lite vann i Panama kanalen tørrrbulk???
- Vintersesongen trigger ofte høyere priser
- Lite skip bestilt fremover, strammer seg til hver mnd
- Mulige stimulanser fra Kina kan påvirke jernmalm etterspørselen positivt
- Og hvordan påvirker lite vann i Panama kanalen tørrrbulk???
triggerhappy10
06.09.2023 kl 11:59
4646
Triggere her:
- tilbakekjøp av aksjer i tråd med genfors fullmakt
- ytterligere innsidekjøp
- Kina/ kornavtale
- at noen i bulk tar til orde for konsolidering av bransjen
- tilbakekjøp av aksjer i tråd med genfors fullmakt
- ytterligere innsidekjøp
- Kina/ kornavtale
- at noen i bulk tar til orde for konsolidering av bransjen
Shen
06.09.2023 kl 09:43
4664
En positiv katalysator nå hadde vært enighet i kornavtalen. Dette ville løftet hele segmentet.
Hvilke andre potensielle nyheter vil kunne bevege denne nevneverdig? Utenom rater selvfølgelig.
Hvilke andre potensielle nyheter vil kunne bevege denne nevneverdig? Utenom rater selvfølgelig.
citius
06.09.2023 kl 09:05
4683
Iron Ore er nå på 118,50 USD
høyeste siden ca midten av april
Da var markedet mer optimistiske og Belco var i 20 - 22 kr range
citius
05.09.2023 kl 15:00
4923
Siste døgn, fortsatt opp
Among smaller vessels, the supramax index, rose 13 points, or 1.3%, to 1,008.
citius
05.09.2023 kl 11:31
5030
Mulla3 skrev Når kommer utbetalingen .
Typisk i morgen om du har Nordnet, de er uhyre trege med "tilbakebetaling av inskutt kapital" hvorfor de er tregere med det enn vanlige utbytter vites ikke.
boupa
05.09.2023 kl 10:37
5083
Mulla3 skrev Når kommer utbetalingen .
Har kommet hos meg. Har DNB.
Redigert 05.09.2023 kl 11:33
Du må logge inn for å svare
Mulla3
05.09.2023 kl 10:33
5091
citius skrev Reinvestering er tingen Renters-renter osv
Når kommer utbetalingen .
boupa
05.09.2023 kl 09:10
5141
citius skrev Pay-Day Utbytte inn
Bare å putte rett tilbake i selskapet før sperra på 17 ryker😃
citius
04.09.2023 kl 15:00
5438
Ettermiddagskommentar for Bulke-gjengen
* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> rose 15 points or 1.5% to 995,
hitting it highest level since May 24.
Aksjen burde etter min forstand rundet 20 nå, men vi får smøre oss inn med tålmodighet
citius
01.09.2023 kl 15:09
5759
Mange positive indikatorer som trekker opp for tiden
det betyr at etterspørselen er på full fart opp
Olje snart i 90
Cobber opp 2,5 prosent i dag
Iron Ore er på 117,5, høyeste siden april
ratene er opp 14 strake dager, ja, fra lave nivåer
Shen
31.08.2023 kl 18:40
5909
Det som blir spennede å se nå er hvor mye is i magen ledelsen i Belships har nå. Dersom de klarer å vente med å låse ratene og vi eventuelt får et rally i ratene nå så vil det være veldig bra for kommende år. Mitt håp er at de ikke låser for mye av Q3-Q4 2024 de neste 1-2 mnd og heller ser ann. Økt risiko men økt reward.
Vi går inn i en veldig spennende tid. Dersom de låser for mye, for tidlig vil dette kunne påvirke aksjekursen markant ettersom utbyttene må settes ned og yielden går ned. Kjedelig å være stuck med låste rater dersom spot går til himmels.
Vi går inn i en veldig spennende tid. Dersom de låser for mye, for tidlig vil dette kunne påvirke aksjekursen markant ettersom utbyttene må settes ned og yielden går ned. Kjedelig å være stuck med låste rater dersom spot går til himmels.
Mulla3
31.08.2023 kl 15:32
5954
Når får vi utbytte dato. det blir mindre å mindre og det er et dårlig tegn.
citius
31.08.2023 kl 13:32
5946
Bjørn Tore Larsen tror på en opptur i tørrlast
Han har valgt å gå for GOGL
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/08/31/8032927/bjorn-tore-larsen-kjoper-i-golden-ocean
citius
30.08.2023 kl 08:07
6150
Noen ser det slik, vi går mot dette
(tekst fra analyse av bulk) Belco er ikke nevnt, men selskapet er i bulk......
multi-year upcycle
In many ways, 2023 screens as a repeat of 2001.
Today, the aggregate bulker fleet maintains a 7.7% orderbook-to-fleet ratio (Capesize: 4.8%, Panamax: 10.1%), a level not seen since 2001.
Favourable supply-side fundamentals (in addition to material demand growth) brought on by the orderbook,
along with a yard quantity similar to today’s low levels, saw 1-year Capesize TCs average
USD40k/day from 2002 until 2006, and rise to USD105k/day in 2006–2007.
It has been 13 years since the last multi-year upcycle (versus the colloquial 7-year peak-to-peak shipping cycle),
and we believe the current supply-side fundamentals could facilitate a new upturn, should the demand side pick up.
Jeg er optimist, akkurat som ABG, tror på kurs på 30 +++ i denne multi-year upcycle
citius
30.08.2023 kl 07:56
6187
I markedet er det høy aktivitet og stort volum ilfg GOGL
I Kina er det mye lavere lager av viktige råstoffer
– De kinesiske stål- og jernlagrene er ned henholdsvis 30 og 25 prosent siden begynnelsen av året.
Kina har importert mer jernmalm, bauxitt og kull enn tilsvarende periode i fjor. Det er derfor ikke overraskende at lastemengdene har vært betydelige.
Iron Ore ligger på 115,50
det er opp ca 16% fra slutten av mai
Fra mitt ståsted ligger det absolutt an til betydelig bedring
OG; ingen risiko, ingen gevinst, da kan pengene stå i banken til 4-5%
og man går med tap ift inflasjon
velkjent
29.08.2023 kl 15:40
6295
For en uke siden kom en analytiker fra DnB med en nedgradering av MPCC fra 19,30 til 17. Kursen var da 20 og resultatet, som kom den 22.8. tilsa en EPS på ca.40%.Begrunnelsen for nedgraderingen var markedsutsiktene de neste 12 mnd.,altså synsing og risiko, selv om det i nevnte periode er låst inn rater, som ligger på det doble av nåværende spotrater. Selv om MPCC skulle operere bare med dagens spotrater ville EPS vært over 20%. Denne analytikeren må altså spekulere i en ny kraftig ratenedgang. Jeg mener slik spekulasjon må være like relevant for tørrbulk og oljetankere, men der ser det ut til at alt er risikofritt.
Jeg skal ikke blande meg inn i om investorene er fornøyde eller ikke med avkastningen, men får inntrykk av at den i stor grad er basert på ønsketenkning omkursutviklingen og ikke den reelle avkastningen basert på de økonomiske resultatene.
Jeg skal ikke blande meg inn i om investorene er fornøyde eller ikke med avkastningen, men får inntrykk av at den i stor grad er basert på ønsketenkning omkursutviklingen og ikke den reelle avkastningen basert på de økonomiske resultatene.