Bedre utsikter for Bulk og BELCO - Solide utbytter

citius
BELCO 27.07.2023 kl 09:00 24628

Kjøp BELCO Kursmål er 25 innen rimelig tid

Ingen slår imidlertid kursmålet til ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen.
Han analyse sier at kursen skal til 40 kroner og sier følgelig KJØP



Bulksektoren har vært inne i en roligere periode noen måneder, det har også vist i kursene

Kina er det store driveren for mange forhold, nå ser det ut som det løsner også der etter Covid

For Belships, eller BELCO som er ticker, har klart seg bedre enn de fleste pga sikring av rater frem i tid
det har også sikret gode kvartalsutbytter

Hva ser man nå da..........Arctic skriver bla i en oppdatering at 2024 og -25 ventes betydelig bedring


BULK: ARCTIC SECURITIES

Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities har redusert kursmålene for ni aksjer i tørrbulksektoren, men opprettholder kjøpsanbefalingene for alle.

Meglerhuset fremholder i rapporten at tørrbulkaksjene har blitt påvirket av flere ugunstige forhold i 2023, inkludert en tregere gjenåpning av Kina, stigende renter, høy resesjonsfrykt og normalisering av flaskehalser ved havnene. Forventningene om en sterk innhenting i 2023 har derfor ikke blitt oppfylt. Rateestimater for 2023 er nedjustert med 16-36 prosent, mens det ventes en betydelig bedring i 2024 og 2025.

Belships får nedjustert kursmål til 25 kroner fra 28 kroner.


Q1 2023

https://www.belships.com/belships-asa-report-1st-quarter-2023/

oppdatering 5juni

https://www.belships.com/belships-asa-commercial-update-2/

oppdatering 10.juli

https://www.belships.com/belships-asa-strategic-partnership-and-divestment-of-technical-management-business/




Redigert 29.08.2023 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
citius
02.11.2023 kl 10:12 979


Når prisene går opp, så er det pga etterspørselen

I dag Iron Ore 123.50

Aksjen burde allerede ligget godt inne på 20-tallet

Nå er det på tide med SantaClaus - rally, som er i løypa
boupa
02.11.2023 kl 10:06 998

Kina henger fortsatt etter, men Belco tjener fortsatt godt med penger ellers. 7 dager til Q nå. Blir vel et utbytte på linje med forrige vil jeg tro siden 90% av kontraktene var låst på nærmest identiske rater som forrige Q. Det som blir spennende er å se hvilke avtaler de gjør for resten av 2024.
Tøff
02.11.2023 kl 09:34 1075

Litt friskere takter i kursutviklingen for Belships nå. Aksjekurs går før rater. Snur vi opp?
citius
26.10.2023 kl 08:55 1450


Prisen på Iron Ore er over 120 USD

utbytter på det jevne er god butikk

Regner med at kursen får et hyggelig løft utover 2024
kanskje ikke ABG sin analyse på 33 kr, men ganske langt opp på 20-tallet
boupa
26.10.2023 kl 08:46 1677

Bygge opp katastrofeområder og forbedre infrastruktur, blir mye bulk av det👍. Ikke at det merkes på kursen😆. Blir jevnlig påfyll og forhåpentligvis høsting av gode utbytter etter hvert.
citius
25.10.2023 kl 16:11 1891


Ser at Kina og gjengen legger foten på gassen

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/2B7vqR/milliardgrep-fra-kina-sender-asia-aksjer-markant-opp

Sterke saker for 2024
boupa
24.10.2023 kl 09:09 2157

Hadde vært hyggelig om den holder støtta rundt 17,60 nå. Ratene er heller ikke all verden foreløpig.
citius
23.10.2023 kl 15:04 2414

I dagens marked må man ha aksjer med lav finansiell risiko, ikke behov for emisjon
og jevne utbytter
Da seiler man ganske trygt

BELCO er midt i blinken her,
kvartalsutbytter og ikke noe pengesnakk de neste 5 årene


Redigert 23.10.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
boupa
23.10.2023 kl 14:34 2462

Ikke kjempegøy på børs for tida, men indeksen skal ha bra med støtte der vi er nå så satser på å fylle på litt Belco.
citius
19.10.2023 kl 13:56 2990


Lite nytt i det siste, bortsett fra at ratene har gått oppover på det jevne
og nå tjener man bra med penger også i spot

Det nærmer seg resultatpresentasjon igjen og et nytt kvartalsutbytte fra BELCO


Kommentarer fra onsdagen
Among smaller vessels, the supramax index extended its streak of seven sessions of gains, adding 8 points at 1,285 points.
"A tight North Atlantic market, along with increased coal shipments to Europe, have bolstered rates(in the capesize sector),
despite weaker iron ore exports from Brazil and Western Australia.

In the Panamax sector, a surge in cargo demand occurred in the Pacific market.", Intermodal shipbroking said.


les også

https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/18/8046609/en-femmer-i-utbytte-for-resten-av-aret
Shen
12.10.2023 kl 12:31 3394

Solide kursmål der. Håper de andre analytikerne snart føler for å komme med en oppdatering. Ser kun positive oppdateringer fra de fleste. ABG var den eneste som hadde et skyhøyt kursmål hvor jeg forventet at det skulle komme ned.
boupa
12.10.2023 kl 09:33 3533

SHIPPING: ABG SER 60% OPPSIDE I BULKSEKTOREN, NEDJUSTERER KURSMÅL
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier nedjusterer kursmål på en rekke aksjer innen tørrbulk, men ser fortsatt en 60 prosent oppside i sektoren i snitt og gjentar kjøpsanbefaling.


Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.


Etterspørselsveksten er nå tilbake i positivt terreng og ligger godt over den lave flåteveksten noe som bør drive tørrbulkratene og skipsverdiene høyere, mener meglerhuset.


"Vi forventer en vekst i tonnmiletterspørsel innen tørrbulk på 7 prosent dette året, som faller til 5 prosent i 2024 og deretter til 3 prosent i 2025", skriver meglerhuset.


Meglerhuset estimerer 2,4 prosent netto flåtevekst i 2023, 1,6 prosent i 2024 og 1,5 prosent i 2025.

Oversikt over meglerhusets anbefalinger

Selskap Anbefaling Kursmål

2020 Kjøp 174 (219)

BELCO Kjøp 33 (40)

GOGL Kjøp 145 (188)

HSHIP Kjøp 78 (103)

KCC Kjøp 132 (146)
TDN Direkt finans@tdn.no
boupa
10.10.2023 kl 09:09 3774

Bygger seg solid opp rundt støtten på 17,60 nå. Kan fort bli et nytt rykk oppover snart.
Shen
06.10.2023 kl 16:24 4105

Veldig bra gjennomført uke. Gitt at det var Golden Week var det ingen selvfølge at ratene skulle holde seg like bra som de gjorde. Vi er godt hjulpet av Cape sitt momentum som smitter over på de andre segmentene sine aksjer. Neste uke blir en særdeles spennende uke, med Kina tilbake og spørsmålet om ratene kan fortsette ferden opp. Alle indikasjoner på at også Supramax indeksen skal opp i starten av neste uke etter noen dager i minus.
Shen
04.10.2023 kl 13:42 4421

UNCONFIRMED, men dersom dette stemmer kan det være positivt for segmentet vi opererer i og dermed også være positivt for Belships:

Russia returns to the grain deal from 5th October 2023.

This version will consists of 3 points:

1. Unhindered export of Ukrainian grain and sunflower.
2. Unhindered export of Russian grain and sunflower.
3. Export of fuels and lubricants from the ports of the Russian Federation

(Kilde: https://twitter.com/Shipbroking/status/1709519138366885898)
Shen
04.10.2023 kl 07:52 4606

Dette blir spennende ja. Jeg tviler sterkt på at de har låst rater på flere båter enn det som kom frem i kvartallsrapporten. Dette betyr at vi fremover vil være mer avhengig av spot, noe gjør aksjen mer volatil på opp- og nedsiden.
citius
03.10.2023 kl 22:50 4767


Meget bra drevet selskap

Bør være i porteføljen, utbytte pr. kvartal

Ikke noe nytt for tiden, det ruller og går slik jeg ser markedet
Jada, ratene er kommet en del opp

Venter på et rykk, det må komme fra Kina og forbrukerne i USA
Shen
22.09.2023 kl 18:41 5444

Sentimentet i markedet og ratene startet litt negativt og snudde i løpet av dagen. Lite volum tidlig på dagen, før det tok seg opp. Belships aksjen faller ofte på lavt volum, men øker raskt på høyere volum da det ofte ikke er mange tilgjengelige aksjer innenfor en lav spread. Volumvektet (VWAP) var på 18,32kr
boupa
22.09.2023 kl 17:09 5529

Særdeles pen avslutning på uka, hva skjedde egentlig på tampen der?
Shen
21.09.2023 kl 20:31 5779

Drybulk: Cautiously optimistic as congestion turns to an upside risk

Spot rates have started to come alive again in recent weeks, which set the stage for a more optimistic tone from the five bulker names presenting. A common theme across the board was a focus on congestion – or more precisely lack thereof – which is close to all-time low levels. With volumes having held up quite well YTD, there was a feeling that not many inefficiencies are needed to really spark a rally in rates – possibly what we are seeing the start of now. The names are all trading below NAV so not a lot of talk of fleet expansion, though we note how both BELCO and SBLK were open to considering adding a few newbuilds in the not-to-distant future. With low orderbooks and resilient demand growth, the presenters were optimistic about 2024.

Belships: CEO Lars Christian Skarsgård

• With drybulk rates starting to move higher in recent weeks, the tone was in general quite optimistic from the drybulk companies. CEO Skarsgård was no exception, though he stressed that if term-rates were to come up, Belships would probably be among the first to secure some 1 – 2Y TCs. Having been mostly covered through 2023 (something which has served them well), the company will have a majority of open positions from Q2’24. The CEO expects more spot activity than in 2023 – but hinted to a 50-50 mix as a reasonable estimate

• Mr. Skarsgård took some time to highlight the attractiveness of their Japanese leases, having fixed all-in interest costs of about ~5% with purchase options (but no obligations) at the end of the leases. He also revealed that these could be further utilized going forward, with Belships open to ordering more vessels through these structures. As opposed to normal yard payment structure with signing and milestone payments, the leases require no capital from Belships, but instead simply a daily fixed rate


citius
21.09.2023 kl 08:40 5965


Absolutt bedre tider nå enn for et par måneder siden

boupa
21.09.2023 kl 08:08 6033

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/09/21/8037736/danske-bank-golden-ocean-og-2020-bulkers-har-storst-oppside

Belships anbefales også. Mer defensiv eksponering enn de to andre. Helt naturlig siden ratene er låste i større grad og de er mer avhengig av Kina siden de ikke har noe Capesize.
Trøndersmolten
20.09.2023 kl 17:20 6224

Cape eller BCI er vel nå 100% opp fra status 05.09.23.
Kan ikke se at finanspressen er «på ballen» og følger opp med en redaksjonell omtale. Er jo rimelig heftig oppgang som helt klart har nyhetens interesse 🤟
boupa
20.09.2023 kl 14:37 6323

Så er vel kanskje BDI mer interessant enn BCI. Belships har vel ingen skip i Capesize så vidt jeg vet. Men at det går framover er uansett positivt!
breiflabb
20.09.2023 kl 14:29 6341

Tradinator skrev BCI 6,5% opp i dag
Hur är det med %-rekninga, Tradinator? Det går väldigt fort oppover både igår o idag!
Redigert 20.09.2023 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Tradinator
20.09.2023 kl 12:31 6444

BCI 6,5% opp i dag
boupa
20.09.2023 kl 11:36 6496

Blir spennende å se på Q3 hvilke rater de klarer å oppnå for det som mangler utover 2024.
Trøndersmolten
19.09.2023 kl 14:45 6749

Tradinator skrev 11% i dag
Cleaves presterer å nedgradere saftig - Hanisdahl går long og har de fleste analytikerne med seg. Noen som er kunde hos Cleaves som kan hoste opp argumentasjon bak deres nedgradering? Vekter meg i alle fall kraftig opp 👌
Tradinator
19.09.2023 kl 14:37 6772

11% i dag
Trøndersmolten
19.09.2023 kl 14:16 6813

Nytt saftig hopp til 16.216 ryktes det 📈👌
ErikNordnet
19.09.2023 kl 13:09 6890

Ene dagen er han long, neste dag har han redusert. Nå er han åter lang.

Samme med LPG. Först short, så lang...

Uansett bra trend.. 16000 på spotten?
Shen
19.09.2023 kl 12:28 6949

Joakim Hannisdahl er long tørrbulk nå. Ofte et godt tegn

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1704078016907800681
citius
18.09.2023 kl 15:30 7153


Nye prosenter renner på



Capesize jump steers Baltic index to over 4-month high
Sept 18 (Reuters) - The Baltic Exchange's main sea freight index <.BADI>, tracking rates for ships carrying dry bulk commodities, on Monday hit its highest in more than four months, helped by a nearly 10% jump in the capesize segment.


* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels, rose 58 points, or 4.2%, to 1,439, its highest level since May 16.

* The capesize index <.BACI> added 147 points, or 9.2%, to 1,749 — extending its winning streak to a ninth straight session.

* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased $1,219 to $14,503.

* Iron ore prices fell, following a week of significant gains, as negative headlines about China's property sector prompted caution. [IRONORE/]

* The panamax index <.BPNI> rose 10 points to 1,666, its highest level in almost five months.

* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, rose $89 to $14,995.

* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> added 19 points, or 1.6%, to 1,240.

* Ukraine's Danube Shipping Company has asked Romania's Constanta Black Sea port to allow ship-to-ship grain transfers which would almost double its barge export capacity.

* The key exporter's 2023 grain output is seen at up to 56 million metric tons but a blockade of its major Black Sea ports since Russia's invasion has constrained shipments.

citius
18.09.2023 kl 07:50 7356


Hyggelig lesing på en mandag morgen


Iron Ore videre opp

125,50 USD/t nå


citius
16.09.2023 kl 11:03 7738


Prices for iron ore cargoes with a 63.5% iron ore content for delivery in Tianjin were at $123 per tonne in September,
the highest in over four months, amid bets of robust demand for Chinese steel production in the short term.
Increasing expectations that Beijing will mandate steel output controls in the near future drove mills to ramp up production in the short term to undercut any controls, increasing demand for iron ore inputs.
The latest data showed that steel output in the world’s top producer rose by 2.5% year-to-date until July.
In the meantime, government measures to stimulate housing demand supported a fresh increase in yuan loans.
The Chinese government eased mortgage curbs in Guangzhou and Shenzhen,
and allowed 12 provinces to issue CNY 1.5 trillion of special financing bonds.
Also, partial debt restructuring for Country Garden eased concerns of financial contagion for key property developers.


litt beskrivelse Iron Ore


Iron ore prices refer to Iron Ore Fine China Import 63.5 percent grade Spot Cost and Freight for the delivery at the Chinese port of Tianjin.
Is used to make steel for infrastructure and other construction projects.
The biggest producers of iron ore are China, Australia and Brazil.
Others include India, Russia, Ukraine and South Africa.


citius
15.09.2023 kl 15:32 7947



15.09.2023 15:29:03
Baltic index logs best week in over six months on strong vessel demand
Sept 15 (Reuters) - The Baltic Exchange's main dry bulk sea freight index <.BADI> rose on Friday, clocking its biggest weekly percentage gain since March as demand across all vessel segments remained strong.

* The overall index, which factors in rates for capesize, panamax and supramax shipping vessels, rose for the eighth straight session by 41 points, or 3.1%, to 1,381.

* The main index posted a 16.4% gain for the week.

* The capesize index <.BACI>, added 90 points, or about 6%, to 1,602, hitting its highest level in a month. The index advanced by 24.3% this week

* Average daily earnings for capesize vessels <.BATCA>, which typically transport 150,000-tonne cargoes carrying commodities such as iron ore and coal, increased $747 to $13,284.

* Iron ore futures gained, with the Singapore benchmark on course for its highest weekly increase since June, boosted by China's decision to boost economic stimulus efforts even though the country's steel output fell in August. [IRONORE/]

* The panamax index <.BPNI> edged up by 14 points, to 1,656. It was up by 11.2% for the week.

* "The Panamax market remains buoyant, with high vessel counts in East Coast South America boosting a rally that has seen the BPI index reach new highs since July," shipbroker Fearnleys wrote in a weekly note.

* "Factors such as increased vessels heading to the US and a low vessel presence East of Suez could further spur the rally," the note adds.

* Average daily earnings for panamax vessels <.BPWT>, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, rose $125 to $14,906.

* Among smaller vessels, the supramax index <.BSIS> added 25 points or 2.1% to 1,221 points.
citius
15.09.2023 kl 15:30 7955


markedskommentar



Jernmalmpriser stiger for femte dag på rad fredag til det høyeste nivået siden april. Hittil i uken er jernmalmprisene opp rundt 8 prosent, noe som ifølge Bloomberg News reflekterer økt optimisme når det gjelder etterspørselen etter infrastruktur. Byggesektoren i Kina opplever en sesongmessig bedring, men nye positive tegn har også kommet i form av data for stigende boligpriser i 17 kinesiske byer i august. I tillegg senket Kina torsdag reservekravene til landets banker med 25 basispunkter.


Lagrene av jernmalm i havner har nå falt til det laveste nivået på mer enn tre år, ifølge data fra Steelhome. Ifølge Bloomberg News økte produksjonen av stålprodukter med 11 prosent i august, sammenlignet med tilsvarende måned året før, noe som sees på som et signal på sterk jernmalmetterspørsel.