Bedre utsikter for Bulk og BELCO - Solide utbytter
Kjøp BELCO Kursmål er 25 innen rimelig tid
Ingen slår imidlertid kursmålet til ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen.
Han analyse sier at kursen skal til 40 kroner og sier følgelig KJØP
Bulksektoren har vært inne i en roligere periode noen måneder, det har også vist i kursene
Kina er det store driveren for mange forhold, nå ser det ut som det løsner også der etter Covid
For Belships, eller BELCO som er ticker, har klart seg bedre enn de fleste pga sikring av rater frem i tid
det har også sikret gode kvartalsutbytter
Hva ser man nå da..........Arctic skriver bla i en oppdatering at 2024 og -25 ventes betydelig bedring
BULK: ARCTIC SECURITIES
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities har redusert kursmålene for ni aksjer i tørrbulksektoren, men opprettholder kjøpsanbefalingene for alle.
Meglerhuset fremholder i rapporten at tørrbulkaksjene har blitt påvirket av flere ugunstige forhold i 2023, inkludert en tregere gjenåpning av Kina, stigende renter, høy resesjonsfrykt og normalisering av flaskehalser ved havnene. Forventningene om en sterk innhenting i 2023 har derfor ikke blitt oppfylt. Rateestimater for 2023 er nedjustert med 16-36 prosent, mens det ventes en betydelig bedring i 2024 og 2025.
Belships får nedjustert kursmål til 25 kroner fra 28 kroner.
Q1 2023
https://www.belships.com/belships-asa-report-1st-quarter-2023/
oppdatering 5juni
https://www.belships.com/belships-asa-commercial-update-2/
oppdatering 10.juli
https://www.belships.com/belships-asa-strategic-partnership-and-divestment-of-technical-management-business/
Ingen slår imidlertid kursmålet til ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen.
Han analyse sier at kursen skal til 40 kroner og sier følgelig KJØP
Bulksektoren har vært inne i en roligere periode noen måneder, det har også vist i kursene
Kina er det store driveren for mange forhold, nå ser det ut som det løsner også der etter Covid
For Belships, eller BELCO som er ticker, har klart seg bedre enn de fleste pga sikring av rater frem i tid
det har også sikret gode kvartalsutbytter
Hva ser man nå da..........Arctic skriver bla i en oppdatering at 2024 og -25 ventes betydelig bedring
BULK: ARCTIC SECURITIES
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities har redusert kursmålene for ni aksjer i tørrbulksektoren, men opprettholder kjøpsanbefalingene for alle.
Meglerhuset fremholder i rapporten at tørrbulkaksjene har blitt påvirket av flere ugunstige forhold i 2023, inkludert en tregere gjenåpning av Kina, stigende renter, høy resesjonsfrykt og normalisering av flaskehalser ved havnene. Forventningene om en sterk innhenting i 2023 har derfor ikke blitt oppfylt. Rateestimater for 2023 er nedjustert med 16-36 prosent, mens det ventes en betydelig bedring i 2024 og 2025.
Belships får nedjustert kursmål til 25 kroner fra 28 kroner.
Q1 2023
https://www.belships.com/belships-asa-report-1st-quarter-2023/
oppdatering 5juni
https://www.belships.com/belships-asa-commercial-update-2/
oppdatering 10.juli
https://www.belships.com/belships-asa-strategic-partnership-and-divestment-of-technical-management-business/
Redigert 29.08.2023 kl 14:51
Du må logge inn for å svare
boupa
21.09.2023 kl 08:08
6316
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/09/21/8037736/danske-bank-golden-ocean-og-2020-bulkers-har-storst-oppside
Belships anbefales også. Mer defensiv eksponering enn de to andre. Helt naturlig siden ratene er låste i større grad og de er mer avhengig av Kina siden de ikke har noe Capesize.
Belships anbefales også. Mer defensiv eksponering enn de to andre. Helt naturlig siden ratene er låste i større grad og de er mer avhengig av Kina siden de ikke har noe Capesize.
Shen
21.09.2023 kl 20:31
6062
Drybulk: Cautiously optimistic as congestion turns to an upside risk
Spot rates have started to come alive again in recent weeks, which set the stage for a more optimistic tone from the five bulker names presenting. A common theme across the board was a focus on congestion – or more precisely lack thereof – which is close to all-time low levels. With volumes having held up quite well YTD, there was a feeling that not many inefficiencies are needed to really spark a rally in rates – possibly what we are seeing the start of now. The names are all trading below NAV so not a lot of talk of fleet expansion, though we note how both BELCO and SBLK were open to considering adding a few newbuilds in the not-to-distant future. With low orderbooks and resilient demand growth, the presenters were optimistic about 2024.
Belships: CEO Lars Christian Skarsgård
• With drybulk rates starting to move higher in recent weeks, the tone was in general quite optimistic from the drybulk companies. CEO Skarsgård was no exception, though he stressed that if term-rates were to come up, Belships would probably be among the first to secure some 1 – 2Y TCs. Having been mostly covered through 2023 (something which has served them well), the company will have a majority of open positions from Q2’24. The CEO expects more spot activity than in 2023 – but hinted to a 50-50 mix as a reasonable estimate
• Mr. Skarsgård took some time to highlight the attractiveness of their Japanese leases, having fixed all-in interest costs of about ~5% with purchase options (but no obligations) at the end of the leases. He also revealed that these could be further utilized going forward, with Belships open to ordering more vessels through these structures. As opposed to normal yard payment structure with signing and milestone payments, the leases require no capital from Belships, but instead simply a daily fixed rate
Spot rates have started to come alive again in recent weeks, which set the stage for a more optimistic tone from the five bulker names presenting. A common theme across the board was a focus on congestion – or more precisely lack thereof – which is close to all-time low levels. With volumes having held up quite well YTD, there was a feeling that not many inefficiencies are needed to really spark a rally in rates – possibly what we are seeing the start of now. The names are all trading below NAV so not a lot of talk of fleet expansion, though we note how both BELCO and SBLK were open to considering adding a few newbuilds in the not-to-distant future. With low orderbooks and resilient demand growth, the presenters were optimistic about 2024.
Belships: CEO Lars Christian Skarsgård
• With drybulk rates starting to move higher in recent weeks, the tone was in general quite optimistic from the drybulk companies. CEO Skarsgård was no exception, though he stressed that if term-rates were to come up, Belships would probably be among the first to secure some 1 – 2Y TCs. Having been mostly covered through 2023 (something which has served them well), the company will have a majority of open positions from Q2’24. The CEO expects more spot activity than in 2023 – but hinted to a 50-50 mix as a reasonable estimate
• Mr. Skarsgård took some time to highlight the attractiveness of their Japanese leases, having fixed all-in interest costs of about ~5% with purchase options (but no obligations) at the end of the leases. He also revealed that these could be further utilized going forward, with Belships open to ordering more vessels through these structures. As opposed to normal yard payment structure with signing and milestone payments, the leases require no capital from Belships, but instead simply a daily fixed rate
Shen
22.09.2023 kl 18:41
5727
Sentimentet i markedet og ratene startet litt negativt og snudde i løpet av dagen. Lite volum tidlig på dagen, før det tok seg opp. Belships aksjen faller ofte på lavt volum, men øker raskt på høyere volum da det ofte ikke er mange tilgjengelige aksjer innenfor en lav spread. Volumvektet (VWAP) var på 18,32kr
citius
03.10.2023 kl 22:50
5050
Meget bra drevet selskap
Bør være i porteføljen, utbytte pr. kvartal
Ikke noe nytt for tiden, det ruller og går slik jeg ser markedet
Jada, ratene er kommet en del opp
Venter på et rykk, det må komme fra Kina og forbrukerne i USA
Shen
04.10.2023 kl 07:52
4889
shipanalyse skrev Spennende å følge denne aksje fremover
Dette blir spennende ja. Jeg tviler sterkt på at de har låst rater på flere båter enn det som kom frem i kvartallsrapporten. Dette betyr at vi fremover vil være mer avhengig av spot, noe gjør aksjen mer volatil på opp- og nedsiden.
Shen
04.10.2023 kl 13:42
4704
UNCONFIRMED, men dersom dette stemmer kan det være positivt for segmentet vi opererer i og dermed også være positivt for Belships:
Russia returns to the grain deal from 5th October 2023.
This version will consists of 3 points:
1. Unhindered export of Ukrainian grain and sunflower.
2. Unhindered export of Russian grain and sunflower.
3. Export of fuels and lubricants from the ports of the Russian Federation
(Kilde: https://twitter.com/Shipbroking/status/1709519138366885898)
Russia returns to the grain deal from 5th October 2023.
This version will consists of 3 points:
1. Unhindered export of Ukrainian grain and sunflower.
2. Unhindered export of Russian grain and sunflower.
3. Export of fuels and lubricants from the ports of the Russian Federation
(Kilde: https://twitter.com/Shipbroking/status/1709519138366885898)
Shen
06.10.2023 kl 16:24
4388
Veldig bra gjennomført uke. Gitt at det var Golden Week var det ingen selvfølge at ratene skulle holde seg like bra som de gjorde. Vi er godt hjulpet av Cape sitt momentum som smitter over på de andre segmentene sine aksjer. Neste uke blir en særdeles spennende uke, med Kina tilbake og spørsmålet om ratene kan fortsette ferden opp. Alle indikasjoner på at også Supramax indeksen skal opp i starten av neste uke etter noen dager i minus.
boupa
10.10.2023 kl 09:09
4057
Bygger seg solid opp rundt støtten på 17,60 nå. Kan fort bli et nytt rykk oppover snart.
boupa
12.10.2023 kl 09:33
3816
SHIPPING: ABG SER 60% OPPSIDE I BULKSEKTOREN, NEDJUSTERER KURSMÅL
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier nedjusterer kursmål på en rekke aksjer innen tørrbulk, men ser fortsatt en 60 prosent oppside i sektoren i snitt og gjentar kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Etterspørselsveksten er nå tilbake i positivt terreng og ligger godt over den lave flåteveksten noe som bør drive tørrbulkratene og skipsverdiene høyere, mener meglerhuset.
"Vi forventer en vekst i tonnmiletterspørsel innen tørrbulk på 7 prosent dette året, som faller til 5 prosent i 2024 og deretter til 3 prosent i 2025", skriver meglerhuset.
Meglerhuset estimerer 2,4 prosent netto flåtevekst i 2023, 1,6 prosent i 2024 og 1,5 prosent i 2025.
Oversikt over meglerhusets anbefalinger
Selskap Anbefaling Kursmål
2020 Kjøp 174 (219)
BELCO Kjøp 33 (40)
GOGL Kjøp 145 (188)
HSHIP Kjøp 78 (103)
KCC Kjøp 132 (146)
TDN Direkt finans@tdn.no
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier nedjusterer kursmål på en rekke aksjer innen tørrbulk, men ser fortsatt en 60 prosent oppside i sektoren i snitt og gjentar kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Etterspørselsveksten er nå tilbake i positivt terreng og ligger godt over den lave flåteveksten noe som bør drive tørrbulkratene og skipsverdiene høyere, mener meglerhuset.
"Vi forventer en vekst i tonnmiletterspørsel innen tørrbulk på 7 prosent dette året, som faller til 5 prosent i 2024 og deretter til 3 prosent i 2025", skriver meglerhuset.
Meglerhuset estimerer 2,4 prosent netto flåtevekst i 2023, 1,6 prosent i 2024 og 1,5 prosent i 2025.
Oversikt over meglerhusets anbefalinger
Selskap Anbefaling Kursmål
2020 Kjøp 174 (219)
BELCO Kjøp 33 (40)
GOGL Kjøp 145 (188)
HSHIP Kjøp 78 (103)
KCC Kjøp 132 (146)
TDN Direkt finans@tdn.no
Shen
12.10.2023 kl 12:31
3677
Solide kursmål der. Håper de andre analytikerne snart føler for å komme med en oppdatering. Ser kun positive oppdateringer fra de fleste. ABG var den eneste som hadde et skyhøyt kursmål hvor jeg forventet at det skulle komme ned.
citius
19.10.2023 kl 13:56
3273
Lite nytt i det siste, bortsett fra at ratene har gått oppover på det jevne
og nå tjener man bra med penger også i spot
Det nærmer seg resultatpresentasjon igjen og et nytt kvartalsutbytte fra BELCO
Kommentarer fra onsdagen
Among smaller vessels, the supramax index extended its streak of seven sessions of gains, adding 8 points at 1,285 points.
"A tight North Atlantic market, along with increased coal shipments to Europe, have bolstered rates(in the capesize sector),
despite weaker iron ore exports from Brazil and Western Australia.
In the Panamax sector, a surge in cargo demand occurred in the Pacific market.", Intermodal shipbroking said.
les også
https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/18/8046609/en-femmer-i-utbytte-for-resten-av-aret
citius
23.10.2023 kl 09:17
2931
boupa
23.10.2023 kl 14:34
2745
Ikke kjempegøy på børs for tida, men indeksen skal ha bra med støtte der vi er nå så satser på å fylle på litt Belco.
citius
23.10.2023 kl 15:04
2697
I dagens marked må man ha aksjer med lav finansiell risiko, ikke behov for emisjon
og jevne utbytter
Da seiler man ganske trygt
BELCO er midt i blinken her,
kvartalsutbytter og ikke noe pengesnakk de neste 5 årene
og jevne utbytter
Da seiler man ganske trygt
BELCO er midt i blinken her,
kvartalsutbytter og ikke noe pengesnakk de neste 5 årene
Redigert 23.10.2023 kl 15:04
Du må logge inn for å svare
boupa
24.10.2023 kl 09:09
2440
Hadde vært hyggelig om den holder støtta rundt 17,60 nå. Ratene er heller ikke all verden foreløpig.
citius
25.10.2023 kl 16:11
2174
Ser at Kina og gjengen legger foten på gassen
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/2B7vqR/milliardgrep-fra-kina-sender-asia-aksjer-markant-opp
Sterke saker for 2024
boupa
26.10.2023 kl 08:46
1960
Bygge opp katastrofeområder og forbedre infrastruktur, blir mye bulk av det👍. Ikke at det merkes på kursen😆. Blir jevnlig påfyll og forhåpentligvis høsting av gode utbytter etter hvert.
citius
26.10.2023 kl 08:55
1573
Prisen på Iron Ore er over 120 USD
utbytter på det jevne er god butikk
Regner med at kursen får et hyggelig løft utover 2024
kanskje ikke ABG sin analyse på 33 kr, men ganske langt opp på 20-tallet
Tøff
02.11.2023 kl 09:34
1198
Litt friskere takter i kursutviklingen for Belships nå. Aksjekurs går før rater. Snur vi opp?
boupa
02.11.2023 kl 10:06
1121
Kina henger fortsatt etter, men Belco tjener fortsatt godt med penger ellers. 7 dager til Q nå. Blir vel et utbytte på linje med forrige vil jeg tro siden 90% av kontraktene var låst på nærmest identiske rater som forrige Q. Det som blir spennende er å se hvilke avtaler de gjør for resten av 2024.
citius
02.11.2023 kl 10:12
1102
Når prisene går opp, så er det pga etterspørselen
I dag Iron Ore 123.50
Aksjen burde allerede ligget godt inne på 20-tallet
Nå er det på tide med SantaClaus - rally, som er i løypa