DNB-analysen

Womby123
BGBIO 27.07.2023 kl 14:15 1777

"Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer sitt kursmål på BergenBio til 0,05 kroner fra tidligere 0,11 kroner og gjentar salgsanbefaling på aksjen.
Det fremgår av en rapport torsdag.

Meglerhuset uttrykker bekymring for selskapets evne til å tiltrekke seg investorinteresse og produsere attraktive resultater fra den pågående fase Ib/IIa-studien før neste kapitalinnhenting. DNB Markets noterer også mangel på betydelig partnerinteresse fra Merck.

Olav H. Trent finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70"

...............Hm............Hva er fakta?

1. BergenBio har nylig gjort emisjon og hentet kontanter tilsvarende ca 10 øre pr aksje
2. De har en legemiddelkandidat mot behandling av kreft som er under utprøving / testing
3. De har ikke tjent penger så langt. Foråståelig nok. Men dette har også ført til at de har gått med underskudd. Underskudd kan ha verdi da dette kan trekkes fra framtidige overskudd. Så Bergenbios fremtidige underskudd har verdi. Hvor mye? Hm...ikke sikker...men 10-20 øre pr aksje har vært nevnt (og det kan bli mer)
4. DNB er ikke forskere. De er ikke legemiddel-eksperter. Virker ikke Bergenbios legemiddel i det hele tatt, er verdien naturligvis null. Men Bergenbios legemiddelkandidat mot kreft er under utrprøving/testing. Det er noe som heter fase en og fase to - jeg er ingen ekspert, men om det virker eller ikke er ikke avgjort på nåværende tidspunkt.
5. Kontanter + fremførbart underskudd har verdi som overstiger dagens børskurs. Så Bergenbios legemiddelkandidat er allerede priset til null eller negativ verdi på dagens kurs
6. DNB er bkymret for " selskapets evne til å tiltrekke seg investorinteresse og produsere attraktive resultater". OK. "Investorinteresen" kan jeg forstå bekymringen for med tanke på nylig gjennomført emisjon på 10 øre. "Produsere attraktive resultater"....hm....jeg tenker: enten blir resultatene av testingen av Bergenbios legemiddel mot kreft positiv eller negativ. Blir den positiv er ikke jeg bekymret for "investorinteressen".
7. Bergenbio har nok kontanter til 2024 og kansje til 2025 hvis TR blir benyttet og de får inn ytterligere millioner.
8. Mye kan skje før de går tom for penger.
Redigert 27.07.2023 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
Womby123
27.07.2023 kl 14:40 1722

Jeg må si jeg er veldig irritert på denne DNB-analysen av Bergenbio. Tenk å sette kursmål på ca halvparten av kontantbeholdningen for et legemiddelskap!!!
De setter også verdien av fremførbart underskudd til null. Dette er både matematisk og verdimessig feil. Fremførbart underskudd har en potensiell og dermed objektiv verdi. Og Bergenbios legemiddelkandiat mot kreft er fremdeles under utprøving / testing. Men selv om resultatet av dette enda ikke er avgjort settes tydeligvis verdien av dette til null eller negativ verdi. Hvordan kan man ellers tolke kursmål 5 øre?
Billyjojimbob
27.07.2023 kl 15:31 1605

Holom setter standard😁
Restplassno
27.07.2023 kl 15:34 1594

Summa summarum er jo denne fryktelig vanskelig å prise. Å komme med kursmål blir jo en nesten symbolsk affære, på om man tror det blir butikk eller ikke.

Men det er tydelig at man setter kursmål med utgangspunkt i om forskningen, i stor grad bemcentinib, har potensiale eller ikke.

Dnb mener

1. at bergen bio er "dårlige på å tiltrekke seg investorer", et utsagn som sier sitt om den sketchy tenkemåten til meglerhusene.

2. At forskningen ikke vil bære frem noe av verdi.

Med utg punkt i sistnevtne skjønner jeg jo at dnb ikke setter kursmål over 0,05 kr. Det er på lik linje med andre dommedagsprofeter her inne, og reflekterer en enten/eller-holdning.

Carnegie sin kjøpsanbefaling kommer uten begrunnelse, men jeg regner med de har en. Og den er at listen over mulige triggere, inkludert studie 1b/2a på bemcentinib mot NSCLC, har et potensial.

Poenget mitt er at begrunnelsene nok er svært tynne i begge ender. Men man kan feks se q1-presentasjonen og investor update-presentasjonen fra 2.juni for å lære om selskapets strategi.

Faktum her er at man ikke vet hvilken vei selskapets fremtid går før godt uti høst, når man begynner å få data fra 1b-studien og 2a startes. Jeg tror ikke hverken dnb eller carnegie har særlig greie på forskning på ikke-småcellet lungekreft, så her må hver og en gjøre sin analyse.

To utfall er sannsynlige:

1. 1b/2a lykkes i liten grad og selskapet går i dass.

2. 1b/2a går som planlagt, lykkes, og selskapet kan finansiere drift i 2025-2026 ved å inngå partnerskap med en global aktør fra big pharma, eller hente penger på mye høyere kurs.

Selv tror jeg warrantsene som er delt ut gir et hint om kursoppgang: selskapet regner med at kursen er godt over 13 øre etter q3-presentasjon. Det er da warrants først vil være mulige å løse inn, dermed finansieres man godt inn i 2025.

Jeg tror også at det er potensiale i legemiddelet, dersom 1b/2a lykkes. Det er i så fall et revenuepotensial på 3 mrd dollar, og det ville vært så enormt at kursmål i denne sammenheng er helt håpløst.

Det er 100% nedside, og 10x-20x oppside innen halvannet år. Jeg gambler på sistnevnte 😊
Chvz
27.07.2023 kl 16:10 1516

Takker for et godt begrunnet innlegg! Enig i mye av det du skriver her, men jeg lurer på om ikke warrantsene vil ligge som en liten demper på kursen frem til de blir innløst enten etter Q3 eller i midten av april 2024. Gitt at kursen feks skulle stige til 26 øre frem mot Q3 vil man vel kunne anta at warrantsene vil bli innløst. Da vil det komme 1.25 milliarder nye aksjer med kostpris 13 øre i selskapet og de vil jeg anta en del vil forsøke å flippe kjapt mot en 100% fortjeneste. Det salgspresset vil nødvendigvis tynge kursen med mindre selskapet kommer med svært gode meldinger før den tid.
Restplassno
27.07.2023 kl 16:24 1464

Absolutt. Jeg tenker også det, og det bekymrer meg i utgangspunktet ikke, da jeg går utifra at warrantsene ikke vil bli innløst dersom vi ser en intetsigende q3. Da vil nok ikke kursen fly særlig. I scenariet hvor kursen er 0,26 kr i forkant av at warrants løses inn, er det nok ikke særlig lurt å kjøpe. Men om det er substans i q3 vil også flere bli sittende på innløste aksjer, og det vil også være kjøpsinteresse for de warrantaksjene som folk ønsker å flippe. Dersom kursen er 0,26 på luft og kjærlighet vil warrantaksjer dumpes, og "when the warrants goes, the price goes with it", for å sitere Ryan Wiik fra sin cowboy-audition for WR Enterrainment.

Blir spennende å følge det neste året.
elnomi
27.07.2023 kl 16:43 1395

«Det er 100% nedside, og 10x-20x oppside innen halvannet år. Jeg gambler på sistnevnte 😊»

Hvis det er 10X-20X oppside på kursen i BGBIO hvor mye mer X ganger er det ikke da i Tr (Tr er gired i forhold til børskursen).
Redigert 27.07.2023 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
Restplassno
27.07.2023 kl 17:04 1328

Jeg må først disclaime den quoten med 10-20x. Det er tatt ut av lufta med utgangspunkt i 10-30 mrd kroner årlig revenue. Sannsynligvis ville dette gitt mye mer enn 10x, men regner med en partner skal ha en del av kaka osv så tar beskjedent i.

Ja, hvis du går inn med 10000 kr i tr på 1 øre,og kursen er 10 øre i bgbio.

Bgbio går til 30-40 øre og tr vil ligge på 20-35 øre sånn tatt ut av lufta, men logisk sett. Koster 130 000 kr å løse disse inn, og etterpå kommer det et større eller mindre nedsalg, så litt risikopremie vil tr-kjøpere ønske.

På den andre siden, om bgbio-aksjen blir liggende på 10-11 øre, eller under dette, vil hele beløpet av tr som man har kjøpt, være verdiløst. Bergenbio kan man fortsatt selge hele veien ned til 0,0000kr. Om man kjøper bgbio for 10000 kr på 10 øre, kan man fortsatt selge på 10 øre og få hele investeringen tilbake. Tr vil da være verdiløse når det nærmer seg innløsning.

Men ja, bgbio på 100 øre kan jo faktisk gi 90x på TR

Redigert 27.07.2023 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Kajtek
27.07.2023 kl 19:02 1151

Hva mener dere med « tr « ?
Restplassno
27.07.2023 kl 19:25 1100

Warrants, som ble delt ut i forrige emisjon, og er omsettbare frem til april neste år