Enad Global 7 - Svensk videospill-studio med ++100% oppside

Fresh Prince
EG7 27.07.2023 kl 21:00 1141

Tenkte å gi et lite innblikk i en annen aksje jeg har investert noen par hundretusen kroner i de siste to ukene, nemlig Enad Global 7 (Ticker: EG7). Her gir jeg en oppsummering av hvorfor jeg mener selskapet har en oppside på minst 100% fra dagens nivå (altså en kurs på rundt SEK 60). Dette kan skje innen svært kort tid. Se under for caset!

Dato for innlegg: 27 Juli 2023 (Kurs 28,8 SEK)

1. KORT OM SELSKAPET

Enad Global 7 er et svensk gaming studio som består av flere datterselskap med verdenskjente spill som mange av dere garantert har hørt om eller spilt selv:

DEVELOPERS:

1) DayBreak Games - Dette er en av de største bidragsyterne til inntekten til selskapet. Dette spillstudioet lager i all hovedsak MMOs (massive multiplayer online games) der kundene betaler regelmessig hver måned (aka subscription). Dette gir en massiv fordel over alle andre gaming studios ettersom man da får en ekstremt mye mer forutsigbar cash flow, og ikke minst til lavere kostnad da spillet allerede er utviklet. Spillene deres inkluderer third-party brands som The Lord of the Rings Online (amazon serie om ringenes herre ute nå forøvrig) , Dungeons & Dragons online (ny film ute nå på kino forøvrig), DC Comics Online, Magic The Gathering Online. De eier også IP på first-class brands som EverQuest (en av verdens mest ikoniske MMO spill) og H1Z1 (ligget i dvale en stund, spekulerer i at de vil slippe ny versjon, dette var en av verdens mest populære spill i en kort stund før tidligere ledelse ødela spillet og det ble "retired"), samt Planetside 1 og Planetside 2.
2) Big Blue Bubble - Det andre store spillstudiot de eier som har hatt enorm suksess siste kvartalene, bare i Q1 omsatte de for 218MSEK og EBITDA på 133MSEK. De fokuserer på mobilspill som My Singing Monsters som har vært en av de mest populære spillene på apple store på verdensbasis.
3) Toadman Interactive & Other - Små andre studio de eier, men som har gode IPs, selv om det knapt gjøres noe som helst her: BlocknLoad2, EvilvEvil, Immortal: Unchained (AAA-spill), Westmark Manor, 83' (fps shooter), IGI Origins (svært populært i sin tid).
4) Piranha Games - Også et bra spillstudio med decent inntjening og gode marginer. Mechwarrior er blant spillene deres.

PUBLISHERS:
1) Fireshine - Publishing studio, disse publiserer andre developers sine spill og får alt fra 10% til 50% av revenue.
2) Petrol - Publishing studio, disse publiserer andre developers sine spill og får alt fra 10% til 50% av revenue.

2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall fra Q1 2023)

Market Cap: 2,561 MSEK (antall aksjer 88 603 526)
Enterprise Value: 2,109 MSEK (Cash posisjon på 452 MSEK, null finansiell gjeld)
Aksjekurs: 28,8 SEK
EBITDA 2022: 481 MSEK. --> Dette gir altså en prising på 4,38x EV/EBITDA. I bransjen ligger snittet på mellom 8x-10x EBITDA. Med andre ord, antar vi 0% vekst for 2023 så skal Enad Global ha en selskapsverdi på mellom 3,848MSEK - 4,810MSEK. legger vi på cash så blir det 4,329MSEK - 5,291MSEK i markedsverdi, aka en aksjekurs på mellom 48,86 SEK - 59,72 SEK. Det tilsier en økning på mellom 69,7% - 107,3%. Merk også at dette er EBITDA fra fjoråret, og samtlige meglerhus som dekker aksjen har betydelig høyere forventet EBITDA for neste år (553MSEK i følge Redeye feks), som tilsier at selskapet da skal prises GODT over 100% fra dagens kurs. Her er forøvrig alle meglerhus o.l. som anbefaler kjøp av aksjen:

* SHB HÖJER RIKTKURSEN TILL 60 KR (55)

* ABG Sundal Collier har inlett bevakning av Enad Global 7, EG7, med en köprekommendation och en riktkurs på 40 kronor.

* Redeye kursmål SEK40, bull-scenario SEK60

* Børsveckan - Kjøpsanbefaling på Enad Global

* Affarsvarlden - Kjøpsanbefaling på Enad Global

* Dagens industri - Enad Global er en interessant aksje å følge med på

3. FREMTIDIGE TRIGGERE

- Den mest åpenbare triggeren som gjør selskapet til en SUPERAKTUELL kjøpskandidat: Den femte største aksjonæren i selskapet Alta Fox sendte nå nylig i Mai et brev til ledelsen (som ble publisert av selskapet selv) der de blant annet krever at ledelsen nå må ta grep og foreslår at man skal sette i gang en strategisk prosess der man selger hele selskapet. De mener selv at aksjonærene da vil få GODT over 100% avkastning, og mener at dette må gjøres øyeblikkelig. Et annet forslag var å begynne med utbytte ettersom selskapet har svært mye cash tilgjengelig og null gjeld, samt en stabil løpende cash flow. Dette ble annonsert i Mai, slik at en prosess for en public-to-private M&A allerede kan være godt i gang. For et public company kan det ta så kort som 2-3 måneder å gjennomføre et oppkjøp, så dersom de har blitt approached av en kjøper en gang i slutten av mai eller starten av juni så kan det allerede bli meldt et kjøp av hele selskapet innen August/September. Jeg linker til brevet deres her så dere kan lese selv (merk også at denne profesjonelle aktøren også påpeker at Enad Global er verdens billigste aksje innen sitt segment: https://www.businesswire.com/news/home/20230521005031/en/Alta-Fox-Issues-Letter-to-the-Board-of-Directors-of-EG7-Regarding-the-Urgent-Need-to-Explore-Strategic-Alternatives. Selskapet svarte med å si at de var enige i flere av punktene til Alta Fox og vurderer alle strategiske muligheter for å øke verdi for aksjonærer.

- Selskapet kan også melde om utbytte når som helst, slik enkelte aksjonærer har krevd. Det vil føre til en reprising av selskapet på LANGT over dagens nivå. Stabil cash flow muliggjør regelmessig utbytte.

- De har ikke publisert dette offentlig, men jeg VET at det kommer: Ny release av EverQuest som er deres største bidragsyter fra MMOs i form av EBITDA selv om spillet er kjempegammelt. En ny versjon av dette spillet kan føre til flere titusen nye betalende spillere, hvis ikke godt over hundre tusen til å begynne med. Fant ut av at dette spillet er in the works ved å se på en jobbstilling de slapp der nye ansatte må ha "1) erfaring med MMOs, 2) erfaring med å jobbe på pre-existing IP, spesielt innen fantasy adventure aka Everquest som er deres eneste IP i denne sjangeren". Så med andre ord 100% sannsynlig at det vil komme en børsmelding om dette innen 1 år.

- Re-release av hvilken som helst av de andre MMO titlene: he Lord of the Rings Online (får imidlertid konkurranse fra Embracer og Amazon sitt nye LOTR MMO så tviler på denne), Dungeons & Dragons online, DC Comics Online, Magic The Gathering Online.

- Re-release av H1Z1, en av tidenes mest populære spill med over 150 000 daglige spillere på sitt høyeste. Hvis de lager dette spillet på nytt, med oppdatert grafikk og fikset alle bugs, så kan det være milliardpotensiale. Se selv på Youtube der folk fremdeles snakker om spillet og hvor enormt potensiale det har. Denne IP'en alene er i mine øyne verdt flere hundre millioner kroner.

- Lansering av nye titler generelt.

4. ANNET

- Selskapets CEO kjøpte forøvrig seg opp til 2,5% av selskapet nylig, så absolutt skin in the game. Management og board eier over 49% av aksjene i selskapet, så enormt insentiv til å øke verdi.
Redigert 30.07.2023 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2023 kl 13:26 983

Veldig bra analyse! Er alltid gøy å få ideer til nye selskaper utenom Oslo børs (som jeg følger veldig tett)👍
Fresh Prince
31.07.2023 kl 14:51 961

Takk takk, ganske forenklet analyse, men får frem de viktigste poengene:) Er ganske sikker på at vi står foran en betydelig re-prising av selskapet til noenlunde normale nivåer, med andre ord langt over dagens kurs! De har forøvrig kapitalmarkedsdag i September nå som jeg anbefaler at folk følger med på, vil tro det vil være mulig å delta via webcast e.l.
Slettet bruker
31.07.2023 kl 15:25 947

Må lese meg mer opp og regne litt, men skal definitivt følge med på kapitalmarkedsdagen. Hva tenker du er grunnen til at selskapet handles på rabatterte nivåer?
Fresh Prince
31.07.2023 kl 15:42 934

Veldig god grunn til at det historisk har vært handlet på rabatt, blant annet at forrige CEO som nå ble fjernet og tvunget til å selge alle aksjene ikke visste forskjell på revenue og net revenue. Det var et intervju han hadde der han viste at han ikke hadde særlig peiling, som ofte kan skje når man får en CEO som hovedsakelig fokuserer på selve programmering/content-aspektet kontra det finansielle. Kursen falt kraftig i etterkant av dette. Videre så var en av deres største datterselskap et russisk selskap, og når krigen startet måtte man skrive ned verdier og gjøre er "fire-sale" av selskapet til svært lav pris (Var så lite som 3.5x EBITDA om jeg husker rett), som naturligvis ble svært dårlig mottatt av aksjemarkedet. Nå er de imidlertid helt ute av Russland så ingen geopolitisk risiko lenger, ny ledelse er også kompetent med lang erfaring på amerikanske gaming-markedet som er gull verdt (samt at ledelsen har kjøpt for mange titalls millioner siste månedene). Nå som all tidligere ledelse har blitt fjernet permanent og man er ferdig med all geopolitisk risiko så taler det for at kursen skal tilbake til normale nivåer, i alle fall i mine øyne (og alle analytikere som dekker aksjen)!
Slettet bruker
31.07.2023 kl 18:47 901

Takk for forklaringen! Da virker det som mye av nedsiden er tatt ut. Skal få gjort mitt arbeid, så kjøper jeg kanskje i løpet av uka/neste uke👍
Slettet bruker
12.08.2023 kl 13:59 734

Har fått sett litt mer på selskapet og jeg må innrømme at det er vanskelig å bli 100% overbevist. Jeg ser at hovedgrunnen for økning i inntekter skyldes det relanserte spillet MSM og hypen rundt dette på tiktok etc. Fra Google analytics kan man se at hypen har peaket og falt ned mot tidligere nivåer. Det store spørsmålet er da om de brukerne som har lastet ned spillet under hypen fortsatt er betalende kunder. Jeg har dessverre ikke tilgang til bredere analyseverktøy, så blir vanskelig å si utenom Q-rapport. Det virker ellers som at det er mye aktivitet rundt spillet på YouTube etc, samt ekstremt bra reviews, så det gjør meg selvsagt mer optimistisk. Ellers ser ikke på prisingen som urimelig lav i forhold til vekstutsiktene. Redeye sin analyse forventer vel egentlig en marginal vekst inn mot 2025. På de anslagene må man nesten prise selskapet som et «utbytte selskap» med en høyere beta. Med forventet inntjening og en utbytte-policy på 70% av overskudd får man en yield på 5,3% på dagens estimater. Det synes jeg er helt ok, men med tanke på risiko for «hype» synes jeg det blir uforsvarlig å investere for mer informasjon foreligger. Jeg avventer til Q2-rapport for å se om dette var en hype eller om kundene fortsetter å bruke + betale for spillet.