Analyse av PGS: Imponerende fri kontantstrøm og vekstpotensiale!

Didrik Lysvoll
PGS 30.07.2023 kl 23:13 4798

PGS genererer store mengder fri kontantstrøm og har spennende muligheter for vekst! Ta en titt på analysen jeg har skrevet om selskapet her! Jeg har analysert både selskapets finansielle og tekniske historikk, samtidig som jeg har sett på hva analytikerne tror om selskapets framtid. Klikk her: https://www.investwiser.net/post/omfattende-analyse-av-pgs-imponerende-fri-kontantstr%C3%B8m-og-vekstpotensiale
Thesistulling
30.07.2023 kl 23:20 4774

Ikke ofte man blir imponert.
Men nå ble jeg virkelig det.
20 år?
Du når langt.
Redigert 30.07.2023 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
Stoltzen
01.08.2023 kl 09:20 4394

Bra analyse! Håper du lykkes (videre) med analyseplattformen.
Didrik Lysvoll
03.08.2023 kl 09:45 3962

Tusen takk! Det betyr mye å høre det, og jeg er glad du likte analysen/plattformen.
Travis-Bickle
03.08.2023 kl 10:03 3854

Nøkternt og sakligt "tørt", ikke bare PGS.


Travis-Bickle
03.08.2023 kl 11:46 3605

PS
God jobb med både analyser og plattformen.
Har fulgt deg en stund, er du en ny Spetalen tro ?
oppturen
03.08.2023 kl 12:41 3483

En av de bedre analysene 👏👍

Om en skal sette fingeren på noe så er det at jeg hadde blitt enda mer fornøyd om en hadde gått i dybden på ned/avskrivings regler og effekten dette har hatt på resultatet og vil gi på resultatet fremover.
Tror det er her flere «detter av»
WillyWonka
03.08.2023 kl 13:30 3312

Pluss fremførbart underskudd, NÅR selskapet leverer overskudd.
PaleRider
03.08.2023 kl 14:03 3203

Takk for deling.

Det er bra noen lager analyser.

Når en kjøper aksjer, så kjøper en vel først og fremst aksjer basert på hva en tror om framtida.
Dersom de forventede fremtidige neddiskonterte kontantstrømmer er lavt priset basert ved aksjekursen absolutt og relativt til andre selskaper/investeringer, så kan en investering fremstå som lønnsom. Men lav prising, kan også skyldes oppfattet risiko.

Det hadde derfor vært informativt om analysen ikke bare så bakover, ved å se på historiske tall. De tallene som inngår i analysen er fra svært dårlige år. Og de får ikke fram effektene i gode år. De sier hovedsakelig noe om hvordan status var, ikke er og enda viktigere forventes eller kan bli framover. For selskaper som utvikler seg sakte og operer i stabile markeder gir historiske over sykler kanskje et ganske godt bilde, men for selskaper som utvikler seg raskt og operer i omskiftelige markeder så sier ikke kvartalstallene noen kvartal tilbake i en en dårlig sykel så mye. Om en ønsker å være i forkant. Og finne de gode investeringene. Det er vel kanskje derfor vi holder på her?

Noen eksempler:
1) PGS oppnår nå bedre rater, og de har stadig flere skip i arbeid. Og kostnadene ved å aktivere (flere) skip er tatt. Det bør øke fortjenesten vesentlig framover. Og PGS oppnår også ventelig bedre fortjeneste på biblioteket. Begge deler vil trekke i retning av at topplinja og bunnlinja øker. Mye. For å belyse dette, så kunne en i analysen satt opp noen anslag for hva det kan føre til for forventet Price/Earnings. Se f.eks. på hva analytikerne sier.

Med P/E=3 for 2024 så får en med dagens markedsverdi på 6,3 mrd. kr at selskapet må ha earnings på 2,1 mrd. kr i 2024. Det mener jeg er fult mulig. Det er bare å se på topplinja, anta en viss vekst, anta at kostnadene ikke endrer seg særlig, så ramler veksten på topplinja ned på bunnlinja. Jeg gjorde noen anslag på dette på en annen tråd - arkivtråden.

2) PGS har skrevet ned "aggressivt". Dette fører til at "kostnadene" i form av avskrivninger nok er høyere enn de reelt sett er. Det vil over tid føre til en forskyvning av gode resultater fram i tid, til når det er skrevet ned. Det gjelder særlig bibliotek, men også skip. Et eksempel er Ramform Victory som har gått fra å samle rust og gi kostnader til å gå på en lang bra betalt jobb i Norge og senere Brasil. Denne og andre skuter burde og skulle vært skrevet noe opp for at regnskapet skal gi et fair bilde av verdien av assets.

3) Jeg mener at regnskapet ikke gir noe godt bilde av PGS sine underliggende verdier - skip, bibliotek og også det fremførbare underskuddet. Som jeg har nevnt noen ganger her, så ble det utarbeidet materiale basert på anslag fra "skipsmeglere" som tilsier at PGS har NETTOVERDIER, dvs. etter fradrag av gjeld, på ca. 18 mrd. kr i mediantilfellet. I en oppgangssyklus som nå med stigende oljepriser er nettoverdiene antakelig høyere. Med dagens aksjekurs så tilsvarer dette Pris/bok på: 6,4 mrd. kr (markedsverdi på børs) / 18 mrd. kr = 0,35. Det er noe helt annet enn det analysen tilsier, og noe helt annet en mekaniske tilbakeskuende P/B på 1,3. Det er en vanvittig forskjell. Og god grunn til at PGS er en god investering om en skal se på verdien. Og om og når PGS tjener penger kommer det i tillegg 2-3 kr. per aksje pga verdien av det fremførbare underskuddet.

4) En kunne godt gjort noen sammenligninger med peers/konkurrenter.
- TGS og PGS har begge bibliotek. TGS sitt prises himmelhøyt over PGS sitt. Ikke engang skambudet TGS kom med på biblioteket da alt så som verst ut under pandemien og oljepris kollapsen, er priset inn for PGS sin del. Ca. 6 mrd. kr.
- Shearwater for skipene. Jeg har belyst på en annen tråd at GC RIEBER SHIPPING skal dele ut sine aksjer i Shearwater til aksjonærene. Den indikative prisingen av skipene er godt over prisingen av PGS sine skip. De har begge rundt samme gjeld. Og PGS har slik jeg ser det, en mer effektiv og verdifull flåte.
- Legg til verdien av det fremførbare underskuddet. Det har sin verdi når PGS for resten av 2023 og i 2024 vil tjene penger.

5) Teknisk analyse har jeg mindre tro på. Men når mange tror på det, så kan det bli en selvoppfyllende profeti. Inntil det fundamentale kommer fram. Jeg tror også at teknisk analyse og historiske tall og svingninger, roboter, algoritmer, tradere gjør at PGS omsettes på kursnivå totalt løsrevet fra det fundamentale. Det gir oss som ser framover og på fundamentale forhold en god mulighet for å ta en god bet, og gjøre det som kan bli en god investering.

6) Det hadde også vært informativt om en samlet inn ulike analytikere sine anslag og satt dem opp. Det er store sprik. Noen har ønsket å se det negative og har og har hatt latterlige kursmål som ikke engang gjenspeiler at PGS har sluttet flere skip på rater ut året.

Ha en god sommer,
Redigert 03.08.2023 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
PaleRider
03.08.2023 kl 14:10 3152

Her er tråden jeg nevnte: https://www.finansavisen.no/forum/thread/160290/view

Jeg ga deg tilgang.
jonnyvang
03.08.2023 kl 15:39 2935

Takker for deling av fin analyse. Leste den på Nordnet/SV for noen dager. Takk PaleRider for dine bidrag, og særs konstruktive svar til Didrik.

For egen del er det mange grunner til å være i overvekt i PGS: de første 3 poengene til PaleRider, svært etterrettelig ledelse som selv har investert godt ifm med begge de to siste emisjonene (klarere innsidehandel får man ikke). Erkjennelsen av at det er kraftig underinvesteringer i fossil energi kombinert med at oljeselskapene har tjene hinsides mye penger som har resultert i betydelige økte budsjetter for økt leting. Norges beste shippinganalytiker (kollega av ABG Olaisen), kan ikke kjøpe shipping selv - hva kjøper han? https://investor.dn.no/#!/NorgesAksjer/2022/277720

Listen er lang, men skriver på mobilen så stopper her.


Vektskålen bikker helt klart i mitt hode i favør av å kjøpe PGS fremfor å selge på disse kursene.







Redigert 03.08.2023 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Kontur
03.08.2023 kl 16:19 2772

Enig og der er flere større som nå kjøper seg opp. Tenker der kommer kontraktsmeldinger øyeblikkelig.
Slettet bruker
03.08.2023 kl 16:44 2619

Veldig bra Didrik , meget imponerende , takk for deling: coming ⭐️💯😎..
Didrik Lysvoll
04.08.2023 kl 20:48 1762

Tusen takk! Setter stor pris på støtten, men er nok ikke noe ny Spetalen helt enda. Fremdeles en lang reise igjen 😅
Didrik Lysvoll
04.08.2023 kl 20:49 1752

Tusen takk! Skal fortsette med slike analyser fremover 😎
Alias Mr X
04.08.2023 kl 22:07 1611

Bare for å ha det sagt, PGS kommer til å knuse alle anslag som vi tror de kommer til å tjene, du har for det meste rett her, blir bare bedre:-)
Redigert 04.08.2023 kl 22:30 Du må logge inn for å svare