Vår Energi: Ambisiøse Mål og Høye Forventinger

Didrik Lysvoll
VAR 02.08.2023 kl 12:33 3050

Vår Energi har blitt veldig populært, og jeg lurte på hvorfor akkurat dette oljeselskapet hadde fått så mye oppmerksomhet. Så bestemte jeg meg for å utforske selskapet nærmere og fant noen spennende ting underveis. De investerer rekordhøye beløp, og analytikerne har høye forventninger til selskapets fremtidige inntjening. Men jeg oppdaget også noen bekymringsfulle punkter. Jeg kalte analysen min for "Vår Energi: Ambisiøse Mål og Høye Forventninger". Jeg tenkte at dere kanskje ville finne den interessant, så her deler jeg den helt gratis her: https://www.investwiser.net/post/vår-energi-ambisiøse-mål-og-høye-forventninger
Redigert 02.08.2023 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Bullmarked
02.08.2023 kl 13:07 2966

Godt ment, men tror du bør litt dypere inn i ting og få deg mer erfaring før du fremstiller deg selv som en proff investor : ) Analysen er preget av en svært ung alder og reklame for den siden din, men alle må vel begynne et sted. Det kan nesten ikke være mulig å lage en analyse uten å ta med selve markedet selve selskapet opererer i, både i forhold til forventninger og hva som driver tallene. Hva er break-.even? Hva er forventninger til gassprisen? Hvor mange fat olje skal produksjonen øke med? Hvilke effekter av Neptune-oppkjøpet kan man vente seg i tiden fremover? Hva har prisen vært med de presenterte tallene? Tall som omsetning o.l er meningsløse om de ikke kobles mot noe. Man kan ikke bare se på tall på den måten du legger de frem og ikke ta med noen av variablene i markedene. En teoretisk analyse som om selskapet ikke opererer i et marked og at andre tar feil, bare fordi. En analyse må være langt mer enn dette for å lykkes ihvertfall.
forum100
02.08.2023 kl 16:05 2771

*og det høyeste kursmålet er 13,8 kr med en oppside på hele 41,7%* ??
Redigert 02.08.2023 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
inference
02.08.2023 kl 23:58 2339

ChatGPT leverte helt ok 👍
Didrik Lysvoll
03.08.2023 kl 09:38 1959

Hei! Dette innlegget handlet om det kvantitative ved selskapet. Neste gang vil jeg prøve å inkludere mer av det kvalitative i analysen, som for eksempel kunne jeg brukt oppkjøpet av neptun energy til å forklare de store investeringssummene som kom tydelig frem i regnskapsoppsummeringen. Når det er sagt håper jeg du vil like de neste analysen bedre, og vil jobbe på det. Jeg er fortsatt litt usikker på hvilket selskap jeg skal fokusere på, men jeg vurderer Kahoot, spesielt med tanke på det aktuelle budet fra Goldman Sachs, som har skapt mye oppmerksomhet rundt selskapet.
inference
03.08.2023 kl 10:05 1874

Det blir jo litt meningsløst å hoppe fra selskap til selskap på tvers av sektorer, dytte ferske regnskapstall inn i excel, kommentere nøkkeltallene som kommer ut uten hverken innsikt i sektorer, peers, historie eller de langsiktige linjene.

Litt sent ute for å være finfluencer eller hva de ble kalt.
Didrik Lysvoll
04.08.2023 kl 20:30 1562

Hei! Tusen takk for at du sa i fra. Ser nå at jeg skrev helt feil der, og har oppdatert det nå 😅
Didrik Lysvoll
04.08.2023 kl 20:36 1543

Hei, jeg har jobbet med å forbedre mine to nye analyser av Siem Offshore og Kahoot med tanke på tilbakemeldingene dine. Målet mitt var å gjøre dem mer helhetlige og dekkende ved å ikke kun inkludere historikk, men også fremtidsutsikter, og annen relevant informasjon som for eksempel innsidehandler, samt forklare tallene ytterligere. Jeg har ikke som mål å være en fininfluencer, da hadde jeg heller vært på tiktok med antagelig noen syke spådommer. Jeg er en gründer som vil skape en kraftig plattform for aksjeanalyser, som jeg også selv bruker til å skrive slike analyser som disse. Hvis du har tid, vil jeg gjerne at du tar en titt på de nye analysene og se om de er bedre.
https://www.investwiser.net/post/bud-på-kahoot-vekker-spørsmål-om-potensial-analytikere-og-veiledning-gir-optimistiske-vekstutsikter
https://www.investwiser.net/post/siem-offshore-fra-tap-til-overskudd-og-fremtidsutsikter
Didrik Lysvoll
04.08.2023 kl 20:41 1523

Hei, og takk for tilbakemeldingen! Jeg setter pris på den, og jeg har uten tvil mye å lære (noe som også gjør det spennende). Etter å ha fått tilbakemeldingen din, forsøkte jeg meg for å ta den til meg og gjøre noen endringer i analysen min. Spesielt med tanke på Kahoot og Siem Offshore, hvor Siem Offshore er mer relevant her. I stedet for bare å vise tall og historikk, prøvde jeg å forklare årsakene bak tallene og hva som har drevet dem. Jeg valgte også å ikke begrense meg til bare å se tilbake i tid, men også se framover og inkludere fremtidsutsikter og annen relevant informasjon. Hvis du har tid, hadde jeg satt pris på om du kunne ta en titt på den nye analysen min og se om du kanskje liker den bedre: https://www.investwiser.net/post/siem-offshore-fra-tap-til-overskudd-og-fremtidsutsikter