Næringen tar grep

milk
SALM 02.08.2023 kl 20:24 29084

Nå ser vi at stadig flere selskap kommer "Vedum" i forkjøpet! Det siste konkrete jeg kan referere til er "Sinkaberg danner nytt selskap" Dette har jeg påpekt tidligere så det burde ikke komme som en bombe... Spørsmålet er når og hvordan de store aktørene løser problemet med Gr skatt... Jeg benytter en hver mulighet til å laste opp der selskapene faller mest på kort sikt. Jeg må bare vende tilbake til mitt motto, sitt stille på tofta eller løp å kjøp :-))
ibyx
25.01.2024 kl 12:02 1418

Takker. Kan være en fantastisk mulighet dette! 😅
Ikke bare "vedum" som skaper action!
Redigert 25.01.2024 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.01.2024 kl 11:58 1394

Jøss!!!
Hva for slags koordinert shortangrep på laks er det vi ser nå da?
Er det "vedum-pakke" nummer 2 eller noe?

Må være noe særnorsk, for Bakka er skjermet foreløpig..
Redigert 25.01.2024 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
milk
20.01.2024 kl 16:31 1554

Det blir spennende å se! Synergi effektene fra NTS og de respektive selskapene som NTS kontrollerte er undervurdert av samtlige hus og analytikere. Det kan virke som piffen forsvant med grunnrenteskatten.... Jeg ser en gryende tendens blant de største til å komme Vedum i forkjøpet. Ikke la dere "lure" De gode tidene er ikke forbi. SALM har mange gode år foran seg :-)
mofs
20.01.2024 kl 12:17 1586

Som sagt; gleder jeg meg til neste kapitalmarkedsdag. SALM skal bruke litt tid på å samkjøre, optimalisere og synergisere alle oppkjøpene sine de siste årene, men vi venter også på hvor neste satsningsområde er. Når alt kommer til alt er; Volum + pris = inntekter. Prisen kan man ikke gjøre så mye med. Volum bestemmer en mer eller mindre selv om en ser bort fra biologiske problemer som kommer og går nærmest hele tiden. Drift vet vi SALM er gode på.
milk
20.01.2024 kl 11:44 1599

Ledelsen i GSF bør bli utplassert hos SALM en uke å lære litt om drift !! De har feilet for mye å ser ikke ut til å ta lærdom av sine feil...
cover
19.01.2024 kl 22:07 1631

Fortsett med dine ytringer milk. Og takk for alle dine bidrag her på forum. Jeg er "lutter øre", selv om jeg gjør mine egne vurderinger i Salmar. Trader noen mindre poster av og til. For en eventyrlig reise det har vært siden oktober 2022.
mofs
19.01.2024 kl 22:06 1574

Når det gjelder GSF så avhnger mye av NewFoundlannd ja. Når det gjelder SALM er jeg spent på hvor ny produksjonsvekst skal komme. SALM skalerte jo tilbake på Havmerder etter at han dumme Vedum ikke ville inkludere dette i grunnrenteskatten, Så my var løftene om at Grunnrenten skulle bety mindre utgifter i investeringsfasen verdt. Til slutt vill jeg gratulere alle investorer med at USA gikk til all time high i kveld, God Helg!
Kingcoast
19.01.2024 kl 21:47 1591

Klarer ikke helt å se at Grieg er et håpløst case. Ja, vært dårlige på drift, men har fortsatt 28 kons i nord, 19 kons i sør, samt en produksjon på 20-30.000 tonn i Canada. Om man bruker 220 mill pr konsesjon i Norge, så er det konsesjonsverdier for ca 10,5 mrd.
Noe verdi i Canada finnes også. Stående biomasse har en verdi, 45-50.000 tonn a 50kr pr kg gir 2,5 mrd. Utstyr, bygninger, et par slakteri og noen settefiskanlegg har også verdi. La oss si at total verdi i Canada er 3 mrd, så har vi 16 mrd. Det er en dobling fra dagens verdi på ca 8. Omtrent der den toppet ut på april 2022. Selvsagt må det skapes verdier, og man kan ikke sammenligne marginene med hva Salm og Mowi presterer pr idag. Hva gjelder forventningene som lå til grunn for q4, var de jevnt over lave. Mye forklares av biologiske hendelser som ila, pd, bkd og maneter. New F hadde høy kost, lavere slakting enn forventet. Dårlig vær og bedre markedsutsikter var forklaringen. Utsatt slakting gir bedre priser, bedre tilvekst( økt biomasse), høyere snittvekt, og mere volum og fordele kostnader på.
Grieg lå i slutten av q3 på 85. Den falt noen kroner, og selv lå jeg 1-2 uker å prøvde å plukke på 77-78 uten hell. Så la jeg den bort. Så kom frykten for et dårlig q4 som en storm, shortere hivde seg på, og hamret den ned til 60. Jeg skal ikke påstå at den skal opp til 130-140, men det er helt realistisk å tenke 90-100 kr i løpet av våren. Høysesongen prismessig ligger foran oss, og med redusert foring i Norge, og synkende biomasse i Chile, kommer sjømat til å bli atraktivt for folk flest, både for småsparere og større systmer. Jeg har ståltro på dette som en investering og jeg er overbevist om at dette er den lakseaksjen med størst potensiale på Oslo Børs pr idag.
milk
19.01.2024 kl 21:18 1599

Benny har annonsert sin inngang i GSF i 2 år... Pratet opp selskapet i hytt å gevær... Vitner vel om null peiling. Jeg har valgt å være anonym på forumet i lang tid, da mine utsagn lett blir "mat" til de som tror de vet..... :-)
mofs
19.01.2024 kl 17:37 1626

Er ikke helt sikker, emn jeg tror jeg leste noe om at Benny er på vei inn igjen der.
milk
19.01.2024 kl 14:48 1640

Helt etter konsensus! ;-) Den vil stabilisere seg rundt 600 frem til påske. Da kommer neste steg opp :-) Utbytte blir deretter.... GSF er i den andre enden. Å oppnå prod kost på 90 nok er godt gjort. Det er bare å bøye seg i hatten :-) :-) Jeg har aldri hatt aksjer i GSF å har fremdeles ingen planer om investere der. Utrolig at ledelsen fremdeles sitter.....
Babbai
19.01.2024 kl 14:04 1655

Er det noen som vet ca. hva Akva Group tar for en nedsenkbar merd som Nautilus? Innspill om hva en mer "standard" laksemerd koster er også velkommen!
mofs
18.01.2024 kl 11:19 1732

Endelig 600,-. Den har vi venta lenge på!
mofs
29.12.2023 kl 22:12 2112

SALM opp 48% i år. Stick with the winners, eller skifte til MOWI som helt klart er undervurdert. Et skifte er kanskje ikke så dumt på kort sikt, men jeg velger å sitte med SALM videre. På lang sikt vinner alltid Salmars overlegne avkastning på investert kapital. Også synes jeg det er spennende å se hvor den videre veksten kommer. Gleder meg til neste kapitalmarkedsdag.
Kingcoast
23.12.2023 kl 23:33 2466

Kursdroppet her må vel være en gylden mulighet til å komme seg inn i Salmar! Biomassen flyttes inn i Q1, som gir vesentlig bedre priser enn slakting i desember.
Vi kommer snart til et punkt hvor nevnte AQR må dekke seg inn, og sist samme aktør shortet Salmar, brant de seg skikkelig på fingrene.
Jeg tror kursen er over 570 før vi runder nyttår.
ibyx
22.12.2023 kl 14:47 2572

Se der ja!
Det blir ingen juledipp. Januarløftet er igang!
https://ilaks.no/fa-slaktedager-sender-prisen-for-romjulslaksen-rett-opp/
Kfr forwards https://fishpool.eu

Bare å ta imot når "shorten" dumper aksjene rett i fanget... 😅
Redigert 22.12.2023 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.12.2023 kl 13:48 2608

En sammenligning når det gjelder å være "liten" eller stor når biologiske problemer oppstår...
Guidingen er redusert litt over 2% i Salmars årsvolum.
I Bakka som meldte alvorlige problemer i juli og seinere også vel gjentatt på høsten førte dette til at de i november guidet et fal på over 20% i volum for 2023.
Kursen i Bakka er nå ca 20% lavere enn da problemene første gang ble meldt i juli.
Hvor mye "bør" Salmar falle med en tidels reduksjon i biomasse?
Ettersom Bakka har like mye i prosent som slaktevolum så skulle salmar da kunne falle litt over 2%? 😅

https://www.finansavisen.no/sjomat/2023/11/07/8054831/bedre-enn-ventet-fra-bakkafrost

Salmars slaktevolum er redusert med 5000 tonn av 234.000 totalt i 2023
Bakka med 20.000 tonn fra 93.000 til 73.000

Euroen har svekket seg ca 3,5% nå fra snittnivået den lå i ukene før NB hevet rentene slik at krona styrket seg.
Dette er jo hovedårsaken til fallet i laks nå hvor kiloprisene styrker seg og vil styre seg *betydelig* mer i ukene som kommer.
Vel. Ifølge https://fishpool.eu da! Og ringerunden idag vil kanskje også vise trenden selv om handelen nå sikkert roer seg ned inn mot helligdagene.
Redigert 22.12.2023 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.12.2023 kl 12:06 2635

Det ser forøvrig ikke ut som Aqr Capital Management har den beste forståelse av laksemarkedet?
Historikken frister dem kanskje til litt revansj? Men kanskje burde de dekke seg før de risikerer enda en lakseshortblemme?
https://shortnordic.com/history_player.php?player=AQR%20CAPITAL%20MANAGEMENT,%20LLC&land=norway
mofs
22.12.2023 kl 11:25 2667

Synes det var litt rart at SALM holdt seg så bra de siste dagene gitt både maneter og kronefall, men så kom reaksjonen tydeligvis i dag. Sjømat er en litt rar sektor i så måte. Det tar ofte litt tid før traderne reagerer. Uansett, jeg sitter langsiktig i dette selskapet med NTS-pengene mine. Som sagt tidligere; jeg synes SALM er best posisjonert i sektoren, siden jeg tror investorene det nærmeste halvåret kommer til å fokusere mest på profitabilitet. Har snakket litt med folk som sitter tett på næringa i førjulstida og tingene ser litt strammere ut på lenge for de som er på innsida av bransjen. Penga sitter mindre løst enn før. Marginer kommer til å bli alfa omega.
ibyx
22.12.2023 kl 10:22 2700

Ifølge iLaks fører manetene til et redusert slaktevolum for året på litt over 2% av den guidede massen på 232.000 tonn.
Reaksjonen i kursen er nå høyst sannsynlig overdrevet som følge av supplert shorting...
Prisene peker oppover framover. Den lille reduksjon i volum hos Salmar bidrar heller ikke til å svekke prisoppgangen.
Fishpool viser bratt prisoppgang fra desember til januar. Fra ca 85,50 til 106 kroner.
Så her snakker vi fort timing/opportunity folkens!
https://fishpool.eu
🎣😅

Slike hendelser med perlesnormaneter forekommer svært sjeldent, det er over 20 år siden SalMar ble utsatt for et liknende manetangrep, skriver selskapet i en pressemelding.
Redigert 22.12.2023 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.12.2023 kl 10:10 2721

Ser den er shortet ned 50 kroner nå. Er vel snart tiden da dersom fishpool januaroppgang osv betyr noe?
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=SALMAR&land=norway
ibyx
22.12.2023 kl 09:32 2753

Tilbud som perler på snor idag?
mofs
21.12.2023 kl 20:21 2830

Jeg synes SALM holder seg ganske bra med tanke på maneter og kronefall. Vi får se hvor det hele ender opp på slutten av året.
Babbai
18.12.2023 kl 21:39 2987

Luselaseren tok ikke den, nei! Tydeligvis noen som shorter Salmar etter en kraftig oppgang relativt til peers. Samtidig så vi et byks i GSF i dag uten tilsvarende oppgang i LSG, SALM og MOWI. Mulig det har vært en short i GSF som dekkes inn.

Det blir spennende fremover. Lave volum - høye priser.
ibyx
18.12.2023 kl 16:58 3045

Oi! Fått seg en liten lus på leggen?
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010310956
mofs
14.12.2023 kl 11:05 3154

Norske økonomer ble overrasket i dag. For de som følger mine renteprognoser var det imidlertid helt på estimat. Jeg tar likevel ned rentetoppen 25 basispunkter. Ikke fordi det ikke er nødvendig med en såpass høy rente i Norge, men fordi duete utenlanske sentralbanker kommer til å gjøre jobben for Norges Bank. Rentetoppen blir nå 4,5 %, og her kommer vi til å ligge helt til september. Norges Bank kan ikke tillate at lønssoppgjøret går helt av hengslene til våren. Høyere positiv rentedifferanse mot utlandet vil også bidra til å stabilisere kronekursen. Dette betyr at sjømat ikke vil få den samme hjelpen fra agio som tidligere år. Jeg antar derfor at sektoren kan bli litt kjedelig i det kommende året. I dette markedsmiljøet blir det spennende å se hvor mye Salmar klarer å styrke marginene ved hjelp av å ta ut synergieffekter av alle oppkøpene som er gjort. Mens tidligere år har handlet om topplinjevekst, så må det kommende år handle om profitabilitet. I sektoren ser jeg Salmar som sterkest rustet til å manøvrere etter dette paradigmeskifte.
mofs
28.11.2023 kl 23:29 3318

Charlie Munger er død. Han var sylskarp inn i det siste. Her er hans siste intervju på en av de beste business podcastene i dag. Det er bare en måned siden https://www.youtube.com/watch?v=w6qRb171cog
mofs
24.11.2023 kl 17:20 13153

Vi begynner å nærme oss den magiske kursen på 600,+ som har vært Milks spådom lenge. Vil vi se 600 brytes før Milk sier Happy New Year.
mofs
10.11.2023 kl 08:56 13542

Jeg kan snakke litt om renter før Ibyx begynner å prate om "ringerunden":

USA: Rentetoppen er nådd. Powel prater tøft for å hindre markedet i å ta av for mye, og således starte en ny syklus med høyere inflasjon. Uansett, FEDs neste rentebevegelse vil bli ned. Konsumprisen er i dag ca. 1,6 - 1,8 % om vi ser på samtids-data, og ikke de offisielle tallene som har forsinkelse i seg. FED kjenner selvfølgelig til dette forholdet, og skjønner at det ikke kan kjøle ned økonomien mer nå. Jobben er gjort.

Norge: norske myndigheter har ført en strutsepolitikk. Finansdepartementet, Norges Bank, norske økonomer tror at kronesvekkelsen og inflasjon vil gå over av seg selv. Ingenting tyder på at dette stemmer foreløpig. Paradoksalt nok, kan den særegne høye inflasjonen i Norge bidra til at kronesvekkelsen stopper opp foreløpig, fordi Norges Bank vil være nødt til å heve renten opp til 4,75 % (det har vært min spådom lenge, og den står jeg fortsatt ved) og holde den der i ganske lang tid. Det eneste som kan endre dette scenariet er at vi får en hard landing, da går Euroen i 15 og renta i null. Sosialisme leder aldri til gode scenarier.

For sjømatsektoren er alt dette ganske nøytralt . Positivt: kronekursen kan bidra til å beskytte inntektene i en resesjon. Negativt: finanskostnadene vil øke midlertidig og kan bidra til litt høyere renteutgifter for alle de som må refinansiere obligasjonslån etc.
milk
09.11.2023 kl 20:42 13649

Da jeg startet min første tråd på dette forumet for et sekel siden, fikk jeg utrolig mye pepper fra alle hold for min ukuelige optimisme innen sektoren... Jeg lot meg provosere å det hele endte med at admin slettet meg fra forumet.. Det er mange bekker som har havnet i havet siden den gang. Jeg har hatt mange gode dager å flotte opplevelser som investor i sektoren :-) De som har fulgt meg, å satset på mine anbefalinger, bør ha en god følelse nå. Salm har å er en av mine favoritter. NTS og salmonor var meget veldrevne selskap med mange dyktige folk. Dette vil bringe Salm til stadig nye høyder. Gledes til et utbytte på 30-35 kr. Nå sitter vi ikke stille på tofta, vi har god bør i alle seil :-))
mofs
09.11.2023 kl 08:54 13740

Ja, det kan man vel kalle å lade børsa Milk. Trenger vel ikke nevne noe mer hvor imponert jeg er over SALM. Det er riktignok trist å lese dette med offshore. Kan denne regjeringen vennligst gjøre seg ferdig med alle sine regulatoriske grep. Vi kapitalister har et land å bygge her. Har forresten regjeringen gjort ferdig forskriften for grunnrenteskatt, skulle ikke denne komme forrige måned. Apropo grunnrente, setter ikke SALM av litt for mye på forskudd?
milk
08.11.2023 kl 19:20 13847

Kronekursen svekkes mot euro... Vi tjener penger som aldri før. Renten stiger å vi som sitter med kapital kan operere som hauken å by på biler å eiendom som vanlige folk ikke greier å beholde.. Jeg har allerede gjort flere fantastiske handler som var utenkelig for få år tilbake... Dette er rene julekvelden :-) Føler selvfølgelig med alle småbarnsfamilier som sliter, men "shit hapens" :-)
milk
07.11.2023 kl 17:58 13936

SALM har begynt å lade på! De skyter fart etter Q4!! Synergi effektene blir synlig første halvår 2024 :-)
ibyx
07.11.2023 kl 12:40 13997

Det ble åpenbart for dumt i Salmar. Men nå synes jeg Grieg begynner å bli artig! Ned over 5% er antagelig fint nivå for påfyll! 😅
Og oljeprisen... "herregud"... Alle vet jo at den snur opp igjen! 😅
mofs
07.11.2023 kl 11:08 14031

Det er en "knee-jerk reaction" på Bakkas guiding. SALM får jo fram synergiene av NRS/NTS. Island går jo også bra har jeg skjønt. Kjøpte Islandsk laks her forleden. Meget bra kvalitet.
ibyx
07.11.2023 kl 10:08 14065

Må jo være røverkjøp her idag?
Euro stiger, fishpool peker nordover..
ibyx
06.11.2023 kl 09:40 14170

Utover november ventes det sesongmessig stigende laksepriser. De såkalte forward-prisene til Fish Pool ventes å lande på 79 kroner i november, stigende til 87 kroner i desember. I både første og andre kvartal 2024 ventes snittpriser over 100 kroner kiloet, ifølge Fish Pool.

https://ilaks.no/markedet-strammes-til-etter-forrige-ukes-korreksjon/

tikk takk tikk takkk?