Næringen tar grep

milk
SALM 02.08.2023 kl 20:24 28180

Nå ser vi at stadig flere selskap kommer "Vedum" i forkjøpet! Det siste konkrete jeg kan referere til er "Sinkaberg danner nytt selskap" Dette har jeg påpekt tidligere så det burde ikke komme som en bombe... Spørsmålet er når og hvordan de store aktørene løser problemet med Gr skatt... Jeg benytter en hver mulighet til å laste opp der selskapene faller mest på kort sikt. Jeg må bare vende tilbake til mitt motto, sitt stille på tofta eller løp å kjøp :-))
milk
04.08.2023 kl 22:08 17371

Nå vil det etter alle solmerker komme en resesjon over dammen .. Denne sektoren vil kanskje bli den som kommer best ut av en korreksjon i aksjemarkedet.
mofs
09.08.2023 kl 11:57 17204

Jeg vet ikke helt når det gjelder denne resesjonen. Ed Yardeni kalte det nylig for Godot resesjonen - den som aldri kommer. Yardeni hevder at vi nå er i en rullende resesjon som treffer ulike bransjer på ulik tid på samme tid som vi er i en rullende recovery som gjør at ulike bransjer snur opp på ulik tid. Vi får bare følge med.

Over til noe helt annet. Den store nyheten som kom i går var Novo Nordisk sin slankemedisinstudie. Dette perspektivet har kanskje forbigått mange. Studien viser nemlig at personer på medisinen får mindre lyst på snacks, junk food,, alkohol, og erstatter det med mer proteinrik mat. Det er 700 mill. obese globalt, og antakelig det dobbelte med overvekt. Høy penetrasjon av disse medisinene vil antakelig bidra til litt høyere etterspørsel etter oppdrettslaks. Dette kan bidra positivt på lang sikt for topplinjen til SALM og andre i næringa.
Bennyfyfasan
09.08.2023 kl 14:35 17163

Du var ikke helt enig med meg når jeg begynte å snakke om oppsplitting av selskap i kjølvannet av grunnrenteskatten. Dette LENGE før media tok tak i det....nuvel...

Det som har kommet mer om i ettertid er at normprisrådet får utvidede fullmakter i HELE verdikjeden. Det har de ikke innen olje, så dette er nytt terreng. Hvordan det vil slå inn i den totale verdikjeden til de integrerte selskapene gjenstår å se - men det kommer rettsaker. De store strekker strikken så langt at det blir rettsaker. Dette gjør de for å belyse idiotien til hele befolkninga. Politikerne som har vedtatt dette vil stå i gapestokken mot neste stortingsvalg - men - mye tyder på at det kan være en annen regjering før det.
milk
09.08.2023 kl 21:31 17120

Det kommer ikke klart frem hvem du svarer!! Jeg har vert klokkeklar på at næringen vil møte dagens regjering på en måte som Vedum vil få problemer med å komme med konstruktive svar på.. Det jobbes i kulissene ;-)
Etmont99
14.08.2023 kl 17:50 16920

Det er vel liten tvil pm at timing for å kjøpe sjømataksjer er god! Prisene på laks har bunnet ut, gode kvartalstall kommer på løpende bånn, store shortposisjoner skal dekkes inn, bruden er pyntet i forhold til skatt osv. Sjømataksjene er kraftig oversolgt, og vil være ei trygg havn nåde på kort og lang sikt. Analytikerne regner å sender ut positive analyser på løpende bånd. Blir en fin uke for sjømat generelt og SalMar spesielt!
Bennyfyfasan
14.08.2023 kl 23:52 16731

Valgflesk - nå og om 2 år rett for stortingsvalget kommer noen knapper og glansbilder på ting de har lovet i mange år...som gjemmes til valg.

https://www.nrk.no/nordland/trygve-slagsvold-vedum-og-regjeringen-lover-endelig-penger-til-e6-i-sorfold-1.16515336
ibyx
16.08.2023 kl 10:52 16588

Hvor hadde historisk kursleder Salmar ligget i pris idag om ikke det var for vedumskatten?
ibyx
16.08.2023 kl 11:24 16563

Jeg vil si ca 30% høyere enn idag, rundt 650+
Kiloprisen er ca 10% høyere nå enn samme tid ifjor. Kursen var ca 630 før noen fikk "ferten" og nedsalget begynte. Først "kamuflert" som sesongfall... :-)

2022U32 73,83
ble hentet inn allerede i uke 41 og tok siden av fra uke 47.
mofs
16.08.2023 kl 12:24 16531

Slik den brede inflasjonsutviklingen ser ut i dag, så ser det ut på meg som den amerikanske konsumprisindeksen kan falle ned mot 0 i midten av 2024. Vi kan til og med få noen måneder med negative inflasjonstall over dammen (imagine that). Jeg begynner å miste troen på at lakseprisene skal vise en "bucking the trend" utvikling, slik mange analytikere legger inn i sine regneark.
ibyx
16.08.2023 kl 13:32 16498

Det høres jo greit ut at iallfall laksen blir billigere da! :-)
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/varsler-hoyere-matpriser/80050064

Og det vannet de norske bøndene får for mye, får de fleste andre for lite...
Kanskje blir strømmen billigere, men matprisene? (inkl. laks)
Hvordan var det med korneksporten?
Redigert 16.08.2023 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
mofs
16.08.2023 kl 20:40 16431

Jeg kunne skrevet mye om dette Ibyx. I år har jeg opplevd flom på kroppen to ganger. Først i Italia i vår, og nå nylig her hjemme. Romagna regionen produserer mye frukt, særlig epler og aprikoser, som finner veien til Norge. Dette blir antakelig dyrere i år. Så har du problemer med tørke i Spania. I Italia har det også vært tørke på Po-sletta. Mitt inntrykk fra Italia er at mange bønder redder seg inn på grunnvannet, men i lengden er ikke dette en farbar vei. Det er åpenbart at Europeerne må lære av Jødene og bygge massive desalineringsanlegg langs middelhavet. Men gjør Italienske og Spanske politikere det? - Svaret er nei. I Italia kommer pengene til å sløses bort på å bygge bro iver til Sicilia, og andre prestisjeprosjekter.

Når det gjelder korn er jeg ikke så redd for verdensprisene. Gode avlinger i Russland vil lindre bortfallet av Ukrainsk eksport. Det er en kynisk side av russisk politikk, men det er som det er. Sånn er krig.
Fluefiskeren
23.08.2023 kl 14:10 16193

For lav straff for dyreplageriet.

«Rekordgebyr til SalMar for dårlig dyrevelferd
Mattilsynet har ferdigbehandlet saken mot SalMar og har ilagt selskapet et gebyr på 1,7 millioner kroner. Årsak: Store mengder død og alvorlig syk fisk i merdene til verdens nest største lakseoppdretter.»

https://www.nrk.no/dokumentar/mattilsynet-har-konkludert_-rekordgebyr-til-salmar-1.16526384
Etmont99
24.08.2023 kl 08:24 16111

Mellom 9 og 10% av aksjene strykes, - innvanning av akjer gir tilsvarende merverdi for resterende aksjer!!
I praksis et ekstraordinært utbytte!!
Uendret guiding!
Aksjen skal kraftig opp idag!
mofs
24.08.2023 kl 11:05 16141

Du har rett. Dette er i praksis en buyback. I mine regneark gir dette litt over 10 % høyere selskapsverdi. Bare på dette grepet burde SALM vært opp minst 40 kroner i dag. Vi begynner vi å nærme oss Milks selskapsverid på 600,-.

Har ikke finlest kvartalsrapporten, men på meg virker det som en absolutt "table pounder".

Jeg skal lese rapporten litt nøyere selvsagt, men før jeg går videre, er det noe alle investorer bør være klar over. SALM ligger så langt foran alle andre oppdrettere. De fleste oppdrettere har en ROCE på sånn rundt 10 - 20 %, mens SALM ligger mellom 20 - 30 %. Tenk på det, Dette betyr at SALM compounder verdiene til investorene med over 20 % årlig. På lang sikt er det derfor veldig vanskelig for "buy and hold" investorer å tape på SALM.
Etmont99
24.08.2023 kl 16:14 16075

Blir intr å se hvor lenge AQR Capital tør å sitte med shortposisjon på 730k aksjer i Salm. Må vel dekkes inn på et tidspunkt.. Ei lita ukes omsetning som skal dekkes inn gir en ordentlig short-skvis
milk
24.08.2023 kl 18:43 16144

600 er i rute :-) Ser frem til et "pent" utbytte i 2023. Tenker 32-34 kr :-)
Etmont99
25.08.2023 kl 13:01 16031

Lakseprisene har snudd og er på vei opp igjen! Styrketegn når set skjer allerede i slutten av august!!
Etmont99
28.08.2023 kl 06:58 15883

Alltid spennende når vi nærmer oss ny måned,- regner med en del meglerhus tar inn Salmar i månedsporteføljen. Kom økning i kursmål på rekke og rad på tampen av forrige uke, gjennomsnittlig 7% opp, med Danske Bank i førersetet med 605. Kapitalmarkedsdag i neste uke blir spennende!
mofs
30.08.2023 kl 14:08 15703

Huitfeldt må gå! Det har kommet fram at nærstående parter til Huitfeldt (gubben) har gjort handler i oppdrett. Om det for eksempel kommer fram at gubben har shortet oppdrettseslkaper før framleggelsen av lakseskatten og gått long etterpå, så må Huitfelst gå. Da har gubben mest sannsynlig handlet på innsideinformasjon. Med bruk av leverage, er det også tenkelig, at han har blitt veldig mye rikere. Dette er bare spekulasjoner fra min side, men det er åpenbart at her må økokrim inn i bildet på nytt. Om noen av mine spekulasjoner viser seg å holde stikk, så er det ikke bare sånn at Huitfeldt må gå, men at gubben har foretatt straffbare handlinger med en strafferamme på 5 års fengsel. Jeg håper selvsagt ikke at det er hold i disse spekulasjone, og at både Huitfeldt og gubben går fri, men det er en såpass alvorlig tankerekke; at disse forholdene må bringes på det rene.
Babbai
14.09.2023 kl 05:27 15454

Vi nærmer oss 600. Har Salmar flere ess i ermet eller er det på tide å ta gevinst? Hvor høyt er det rimelig å anta at vi skal frem mot Q1?
milk
14.09.2023 kl 05:44 15441

Det kan være greit å sitte over utbytte dato :-)
cover
18.09.2023 kl 15:23 15219

https://www.salmar.no/en/news/salmar-mandatory-notification-of-trade-2/
Hva er det konserndirektøren holder på med? Solgt hele beholdningen. Hva nå? Ingen påvirkning av kursen enn så lenge.
milk
18.09.2023 kl 15:51 15193

Hallo!! Vi snakker om 700 aksjer :-)
Etmont99
19.09.2023 kl 13:57 15101

Nå kommer prisløftet, og det i den uken med årets høyeste volum!! Sjømatsektoren har steget noe, men oppgangen har såvidt startet!
Etmont99
26.09.2023 kl 14:37 14897

Laksen smeller til å handles på 81-84 på 3/6!! Ekstreme volum og prisen stiger med flere kroner er meget sterkt!
Etmont99
13.10.2023 kl 11:47 14547

Lakseprisene smeller til gangs idsg og nå selges 3/6 på over 90 kr til oppdretter for neste ukes slakt!! Blir heftig de nærmeste ukene dette!
octobanana
23.10.2023 kl 21:45 14337

Noen som har noen teorier/forklaringer på den lille nedgangen siden 13. oktober? Bare vanlige bevegelser, og snart opp igjen? Eller skal den videre lenger ned? Siste pris per 23.10.23: 504 kr, og pris 13.10.23: 542 kr
Bennyfyfasan
23.10.2023 kl 22:24 14304

Havbruk bli ikke "sexy" før vi ser resultatene av utjevningen av grunnrente. Mowi spesielt vil kunne kjøre høyere forpris internt - men også Salmar vil kunne kjøre grunnrenta inn i andre selskap slik at staten sitter igjen med lite.

Jeg tror vi må vente til vi ser resultatene av overnevnte før vi forstår verdisettingen av havbruk 100%. Lakseprisen pr i dag burde forsvart vanvittige børsverdier

Vent bare....både skatt og Fiskeridirektoratet er i villrede. De vet ikke hvordan de skal takle grunnrente og internprising. Det blir KAOS i 2024
Redigert 23.10.2023 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.11.2023 kl 09:40 13856

Utover november ventes det sesongmessig stigende laksepriser. De såkalte forward-prisene til Fish Pool ventes å lande på 79 kroner i november, stigende til 87 kroner i desember. I både første og andre kvartal 2024 ventes snittpriser over 100 kroner kiloet, ifølge Fish Pool.

https://ilaks.no/markedet-strammes-til-etter-forrige-ukes-korreksjon/

tikk takk tikk takkk?
ibyx
07.11.2023 kl 10:08 13751

Må jo være røverkjøp her idag?
Euro stiger, fishpool peker nordover..
mofs
07.11.2023 kl 11:08 13717

Det er en "knee-jerk reaction" på Bakkas guiding. SALM får jo fram synergiene av NRS/NTS. Island går jo også bra har jeg skjønt. Kjøpte Islandsk laks her forleden. Meget bra kvalitet.
ibyx
07.11.2023 kl 12:40 13683

Det ble åpenbart for dumt i Salmar. Men nå synes jeg Grieg begynner å bli artig! Ned over 5% er antagelig fint nivå for påfyll! 😅
Og oljeprisen... "herregud"... Alle vet jo at den snur opp igjen! 😅
milk
07.11.2023 kl 17:58 13622

SALM har begynt å lade på! De skyter fart etter Q4!! Synergi effektene blir synlig første halvår 2024 :-)
milk
08.11.2023 kl 19:20 13533

Kronekursen svekkes mot euro... Vi tjener penger som aldri før. Renten stiger å vi som sitter med kapital kan operere som hauken å by på biler å eiendom som vanlige folk ikke greier å beholde.. Jeg har allerede gjort flere fantastiske handler som var utenkelig for få år tilbake... Dette er rene julekvelden :-) Føler selvfølgelig med alle småbarnsfamilier som sliter, men "shit hapens" :-)
mofs
09.11.2023 kl 08:54 13426

Ja, det kan man vel kalle å lade børsa Milk. Trenger vel ikke nevne noe mer hvor imponert jeg er over SALM. Det er riktignok trist å lese dette med offshore. Kan denne regjeringen vennligst gjøre seg ferdig med alle sine regulatoriske grep. Vi kapitalister har et land å bygge her. Har forresten regjeringen gjort ferdig forskriften for grunnrenteskatt, skulle ikke denne komme forrige måned. Apropo grunnrente, setter ikke SALM av litt for mye på forskudd?
milk
09.11.2023 kl 20:42 13335

Da jeg startet min første tråd på dette forumet for et sekel siden, fikk jeg utrolig mye pepper fra alle hold for min ukuelige optimisme innen sektoren... Jeg lot meg provosere å det hele endte med at admin slettet meg fra forumet.. Det er mange bekker som har havnet i havet siden den gang. Jeg har hatt mange gode dager å flotte opplevelser som investor i sektoren :-) De som har fulgt meg, å satset på mine anbefalinger, bør ha en god følelse nå. Salm har å er en av mine favoritter. NTS og salmonor var meget veldrevne selskap med mange dyktige folk. Dette vil bringe Salm til stadig nye høyder. Gledes til et utbytte på 30-35 kr. Nå sitter vi ikke stille på tofta, vi har god bør i alle seil :-))
mofs
10.11.2023 kl 08:56 13228

Jeg kan snakke litt om renter før Ibyx begynner å prate om "ringerunden":

USA: Rentetoppen er nådd. Powel prater tøft for å hindre markedet i å ta av for mye, og således starte en ny syklus med høyere inflasjon. Uansett, FEDs neste rentebevegelse vil bli ned. Konsumprisen er i dag ca. 1,6 - 1,8 % om vi ser på samtids-data, og ikke de offisielle tallene som har forsinkelse i seg. FED kjenner selvfølgelig til dette forholdet, og skjønner at det ikke kan kjøle ned økonomien mer nå. Jobben er gjort.

Norge: norske myndigheter har ført en strutsepolitikk. Finansdepartementet, Norges Bank, norske økonomer tror at kronesvekkelsen og inflasjon vil gå over av seg selv. Ingenting tyder på at dette stemmer foreløpig. Paradoksalt nok, kan den særegne høye inflasjonen i Norge bidra til at kronesvekkelsen stopper opp foreløpig, fordi Norges Bank vil være nødt til å heve renten opp til 4,75 % (det har vært min spådom lenge, og den står jeg fortsatt ved) og holde den der i ganske lang tid. Det eneste som kan endre dette scenariet er at vi får en hard landing, da går Euroen i 15 og renta i null. Sosialisme leder aldri til gode scenarier.

For sjømatsektoren er alt dette ganske nøytralt . Positivt: kronekursen kan bidra til å beskytte inntektene i en resesjon. Negativt: finanskostnadene vil øke midlertidig og kan bidra til litt høyere renteutgifter for alle de som må refinansiere obligasjonslån etc.
mofs
24.11.2023 kl 17:20 12839

Vi begynner å nærme oss den magiske kursen på 600,+ som har vært Milks spådom lenge. Vil vi se 600 brytes før Milk sier Happy New Year.