Næringen tar grep
Nå ser vi at stadig flere selskap kommer "Vedum" i forkjøpet! Det siste konkrete jeg kan referere til er "Sinkaberg danner nytt selskap" Dette har jeg påpekt tidligere så det burde ikke komme som en bombe... Spørsmålet er når og hvordan de store aktørene løser problemet med Gr skatt... Jeg benytter en hver mulighet til å laste opp der selskapene faller mest på kort sikt. Jeg må bare vende tilbake til mitt motto, sitt stille på tofta eller løp å kjøp :-))
Cilberman
15.02.2024 kl 15:23
3817
- Analytikerne spår hele tiden knapphet i tilbudsveksten de nest ett til to årene. Men sannsynligvis vil det aldri mer bli noen stor tilbudsvekst. Selv i Norge, som har vært det mest vekstvennlige landet, er det nå så sterke woke- og miljøinteresser, at det blir lite vekst fremover. Installasjoner på land krever så store investeringer up front at de er veldig vanskelig å få i gang, og cash flowen blir ikke tilstrekkelig til å finansiere nye byggetrinn. Laks vil fremover gå tilbake til den luksusnisjen det var tilbake på 50- og 60-tallet, og dra fra storfekjøtt i pris.
Redigert 15.02.2024 kl 15:33
Du må logge inn for å svare
Cilberman
15.02.2024 kl 14:58
3812
- Selskaper i Kina har begynt å sette ut store havinstallasjoner. Dette kan tilsynelatende se ut som en fremtidig utfordring for de norske. Men det er noe som ikke går opp. Basert på byggekostnadene så langt, må de investere noe sånt som 700 mrd. kroner for å produsere like mye som det Mowi gjør i dag. Markedsverdien til Mowi er til sammenligning omtrent 100 mrd. kroner. Så enten skal verdien av selskaper som Salmar og Mowi mye opp, eller så er det ikke lønnsom for kineserne å produsere laks på denne måten.
Redigert 15.02.2024 kl 15:01
Cilberman
15.02.2024 kl 13:02
3830
Gode poeng mofs,
Her kommer noen flere betraktninger om bransjen fra meg:
- Tilbudsveksten i år vil bli enda lavere enn de to prosentene man nå opererer med. Salmar var"ærlige" og nedjustert guidingen. Mowi var lite keen på det, da de nettopp hadde lansert den magiske 500 000 produksjonen. Her kommer det nok nedjustering senere i år, sammen med resten av bransjen. Og ennå snakker vi bare om Norge.
- "Alle" de lønnsomme i bransjen har de senere årene tabbet seg ut med å kjøpe seg inn i dårlige områder. Mowi i Kanada, Bakkafrost i Skottland, Salmar i Skottland. Nå har de lært. Fremover vil de først og fremst investere i Norge, Island og Færøyene.
- GSF har tatt en rekke dårlige valg, og det kan også stilles spørsmål ved om det har vært sammenblanding av interesser. LER sitter på noen av de dårligste konsesjonene i Norge, hvor det bilogiske bare blir verre.
- Salmar er i ferd med å utfordre Mowi som det ledende lakseselskapet. Men aksjen er lite likvid. Økt interesse vil legge stor press på kursen. Witzøe er samme type som Fredriksen, redelig og aksjonærvennlig.
- Mowi har investert mye og fått imponerende bra lønnsomhet i Norge. Skottland, Kanada og Chile bidrar negativt, og har stort behov for investeringer. Her er det bare å vente på negative nyheter i årene fremover, som økte skatter, økte miljøkrav, forbud mot åpne merder og dårligere biologi.
Her kommer noen flere betraktninger om bransjen fra meg:
- Tilbudsveksten i år vil bli enda lavere enn de to prosentene man nå opererer med. Salmar var"ærlige" og nedjustert guidingen. Mowi var lite keen på det, da de nettopp hadde lansert den magiske 500 000 produksjonen. Her kommer det nok nedjustering senere i år, sammen med resten av bransjen. Og ennå snakker vi bare om Norge.
- "Alle" de lønnsomme i bransjen har de senere årene tabbet seg ut med å kjøpe seg inn i dårlige områder. Mowi i Kanada, Bakkafrost i Skottland, Salmar i Skottland. Nå har de lært. Fremover vil de først og fremst investere i Norge, Island og Færøyene.
- GSF har tatt en rekke dårlige valg, og det kan også stilles spørsmål ved om det har vært sammenblanding av interesser. LER sitter på noen av de dårligste konsesjonene i Norge, hvor det bilogiske bare blir verre.
- Salmar er i ferd med å utfordre Mowi som det ledende lakseselskapet. Men aksjen er lite likvid. Økt interesse vil legge stor press på kursen. Witzøe er samme type som Fredriksen, redelig og aksjonærvennlig.
- Mowi har investert mye og fått imponerende bra lønnsomhet i Norge. Skottland, Kanada og Chile bidrar negativt, og har stort behov for investeringer. Her er det bare å vente på negative nyheter i årene fremover, som økte skatter, økte miljøkrav, forbud mot åpne merder og dårligere biologi.
Redigert 15.02.2024 kl 13:42
mofs
15.02.2024 kl 12:28
3844
En annen liten detalj. Salmar øker EBIT med nesten 100% fra 2022. Likevel kommer EPS inn lavere enn fjoråret. Hele EBIT økningen blir motpostert mot skattekostnaden. Helt utrolig, jeg gjentar helt utrolig.
mofs
15.02.2024 kl 12:24
3796
Enig med du Cilber. Jeg siter og leser kvartalsrapporten nå. Se på hvor mye Salmar har satt av til selskapskatt, over 4 mrd. Helt utrolig. Det er ca 60% av EBT, målt opp mot fjoråret 20%.
Cilberman
15.02.2024 kl 12:19
3807
Må bare slutte meg til dere milk og Victor. Husker vi diskuterte laksjeaksjene mye for noen år tilbake.
Tilbudssiden og prisene har strammet seg til omtrent som vi spådde da.
Men kursene på lakseselskapene har gått nokså sidelengs de siste årene..
Nå ser selskapene igjen ut til å gå inn i stigende trend. Jeg tror det fundamentale nokså greit bør gi en dobling i kursene de neste fem årene.
Men det blir stadig mer viktig å sitte med de riktige lakseaksjene. Selv med dagens rekordhøye priser, er det kun Norge, Færøyene og Island som tjener penger.. Oppdretterne i Chile, Kanada og Skotland har knapt nok cash flow til å reinvestere i ny smolt. Synes disse slipper billig unna av analytikerne. Strengt tatt har ikke disse virksomhetene noen verdi slik det nå er, og det ser heller ikke lyst ut for dem fremover.
Så Salmar er mitt klare førstevalg.
Tilbudssiden og prisene har strammet seg til omtrent som vi spådde da.
Men kursene på lakseselskapene har gått nokså sidelengs de siste årene..
Nå ser selskapene igjen ut til å gå inn i stigende trend. Jeg tror det fundamentale nokså greit bør gi en dobling i kursene de neste fem årene.
Men det blir stadig mer viktig å sitte med de riktige lakseaksjene. Selv med dagens rekordhøye priser, er det kun Norge, Færøyene og Island som tjener penger.. Oppdretterne i Chile, Kanada og Skotland har knapt nok cash flow til å reinvestere i ny smolt. Synes disse slipper billig unna av analytikerne. Strengt tatt har ikke disse virksomhetene noen verdi slik det nå er, og det ser heller ikke lyst ut for dem fremover.
Så Salmar er mitt klare førstevalg.
Redigert 15.02.2024 kl 12:29
mofs
15.02.2024 kl 10:28
3843
Utbytte var bra ja. Jeg hadde ventet 20NOK, som i fjor.Det er vel bare å si takk som byr. Slaktevolumsguidingen for 2024 var dog litt skuffende. men naturen er det jo ikke noe å få gjort noe med. Kanskje denne guidingen vil endre seg i løpet av året. Hvor langvarig er slike manetangrep?
vicktor
15.02.2024 kl 10:05
3848
milk skrev Traff bra med mine estimater :-)
milk
Det var nesten innertier, utbytte for 2023 = kr 35,-
Sitt rolig i denne aksjen, den vil ganske sikkert være tilbake til ny toppnotering om 2 år, opp mot 800.
Det var nesten innertier, utbytte for 2023 = kr 35,-
Sitt rolig i denne aksjen, den vil ganske sikkert være tilbake til ny toppnotering om 2 år, opp mot 800.
mofs
26.01.2024 kl 14:15
4101
Ser ikke bort fra at du har 100 % rett. Mitt poeng er at slike hendelser normalt bare fører til ørsmå bevegelser i fair value for selskaper. Investorer betrakter det ofte som one-offs og fokuserer på comps. Tech-gigantene får jo bøter både nå og da. SALM har sikkert betalt bøter, og må betale flere bøter i framtiden. Likevel har kursene gått riktig vei, og vil sannsynligvis fortsette den positive utviklingen. SALM er opp over 600 % det siste tiåret. Andre aktører i bransjen er også rammet mye hardere enn SALM av dette. Dette er en kjøpsmulighet vil jeg si.
Blant selskapene som sliter (LSG/GSF) er det en litt annen historie. Ikke bare har de driftsproblemer og lønnsomhetsproblemer. Nå kom dette på toppen.
Blant selskapene som sliter (LSG/GSF) er det en litt annen historie. Ikke bare har de driftsproblemer og lønnsomhetsproblemer. Nå kom dette på toppen.
Redigert 26.01.2024 kl 14:18
vicktor
26.01.2024 kl 00:37
4187
mofs
Som du sikkert vet, så var det også en slik sak i USA, hvor oppdretterne betalte inn et beløp, for å bli ferdig med saken.
Jeg har ikke noe tro på at selskapene driver med noe pris samarbeid. Til det synes jeg prisene varierer alt for mye, det er
tilbud og etterspørselen som setter prisene.
Men at selskapene gjennom kjøperne og omsetningene, for innblikk i prisnivået, det sier seg selv.
Som du sikkert vet, så var det også en slik sak i USA, hvor oppdretterne betalte inn et beløp, for å bli ferdig med saken.
Jeg har ikke noe tro på at selskapene driver med noe pris samarbeid. Til det synes jeg prisene varierer alt for mye, det er
tilbud og etterspørselen som setter prisene.
Men at selskapene gjennom kjøperne og omsetningene, for innblikk i prisnivået, det sier seg selv.
mofs
26.01.2024 kl 00:13
4179
Det er innenfor Kommisjonens myndighetsområde å påse at det ikke oppstår priskartellisering. Dette er en viktig oppgave for å beskytte forbrukere og håndheve prinsippene i det frie marked. Nå får EU-kommisjonen legge fram saken sin, og så får laksenæringen svare. Til slutt ender det vel med et forlik tenker jeg. Synes anslagene for "enden på visa" slik DNB antydet virker ganske fornuftig. Etter mitt syn bør dette få marginale utslag på kursutviklingen framover.
vicktor
25.01.2024 kl 23:42
1481
EU skulle være en organisasjon for å lette handel mellom landene med felles regler og fjerning
av handelsbarrierer, fremme til mer handel.
EU har i stedet utviklet seg til en " STRAFFEDOMSTOL "
av handelsbarrierer, fremme til mer handel.
EU har i stedet utviklet seg til en " STRAFFEDOMSTOL "
mofs
25.01.2024 kl 23:40
1484
Her er 10 års avkastningshistorikk:
SALM 674 %
GSF 185 %
MOWI 170 %
LSG 133 %
SALM 674 %
GSF 185 %
MOWI 170 %
LSG 133 %
ibyx
25.01.2024 kl 12:26
1615
Dette kan som sagt dra i langdrag og ende som et slag i luften..
Men hvorfor faller Mowi dobbelt så mye som Salmar?
Men hvorfor faller Mowi dobbelt så mye som Salmar?
Bullmarked
25.01.2024 kl 12:24
1624
"Kommisjonen skriver i en melding at de frykter selskapene har utvekslet sensitive opplysninger knyttet til salgspris, volumer og produksjonskapasitet, samt andre faktorer som påvirker prissetting"
Javel, så det at de andre selskapene har lest offentlig tilgjengelig informasjon liker altså ikke EU? : )
Javel, så det at de andre selskapene har lest offentlig tilgjengelig informasjon liker altså ikke EU? : )
ibyx
25.01.2024 kl 12:22
1612
Se der ja. Salmar henter seg inn igjen.
Minus 2,52%
Ikke verre enn en litt uggen fredag ettermiddag det!
Minus 2,52%
Ikke verre enn en litt uggen fredag ettermiddag det!
ibyx
25.01.2024 kl 12:18
1617
Vanskelig å si. Det vil sikkert uansett ta svært lang tid.
Det har en tendens til å koke bort litt i kålen slikt som dette?
Betalingsevnen er jo stigende da:
Eksportprisen for laks
Uke 3 2024
99,87
Og fishpool er i rute
Det har en tendens til å koke bort litt i kålen slikt som dette?
Betalingsevnen er jo stigende da:
Eksportprisen for laks
Uke 3 2024
99,87
Og fishpool er i rute
Finansrev
25.01.2024 kl 12:14
1627
Hvor store konsekvenser isolert sett kan dette få da? Har vi noe å sammenligne med?
ibyx
25.01.2024 kl 12:12
1624
Samme her! Tenker shortnissene jobber på høygir med strategien videre nå!
Kan bli riktig bra dette!
Kan bli riktig bra dette!
ibyx
25.01.2024 kl 12:02
1629
Takker. Kan være en fantastisk mulighet dette! 😅
Ikke bare "vedum" som skaper action!
Ikke bare "vedum" som skaper action!
Redigert 25.01.2024 kl 12:02
ibyx
25.01.2024 kl 11:58
1605
Jøss!!!
Hva for slags koordinert shortangrep på laks er det vi ser nå da?
Er det "vedum-pakke" nummer 2 eller noe?
Må være noe særnorsk, for Bakka er skjermet foreløpig..
Hva for slags koordinert shortangrep på laks er det vi ser nå da?
Er det "vedum-pakke" nummer 2 eller noe?
Må være noe særnorsk, for Bakka er skjermet foreløpig..
Redigert 25.01.2024 kl 12:00
milk
20.01.2024 kl 16:31
1765
Det blir spennende å se! Synergi effektene fra NTS og de respektive selskapene som NTS kontrollerte er undervurdert av samtlige hus og analytikere. Det kan virke som piffen forsvant med grunnrenteskatten.... Jeg ser en gryende tendens blant de største til å komme Vedum i forkjøpet. Ikke la dere "lure" De gode tidene er ikke forbi. SALM har mange gode år foran seg :-)
mofs
20.01.2024 kl 12:17
1797
Som sagt; gleder jeg meg til neste kapitalmarkedsdag. SALM skal bruke litt tid på å samkjøre, optimalisere og synergisere alle oppkjøpene sine de siste årene, men vi venter også på hvor neste satsningsområde er. Når alt kommer til alt er; Volum + pris = inntekter. Prisen kan man ikke gjøre så mye med. Volum bestemmer en mer eller mindre selv om en ser bort fra biologiske problemer som kommer og går nærmest hele tiden. Drift vet vi SALM er gode på.
milk
20.01.2024 kl 11:44
1810
Ledelsen i GSF bør bli utplassert hos SALM en uke å lære litt om drift !! De har feilet for mye å ser ikke ut til å ta lærdom av sine feil...
cover
19.01.2024 kl 22:07
1842
Fortsett med dine ytringer milk. Og takk for alle dine bidrag her på forum. Jeg er "lutter øre", selv om jeg gjør mine egne vurderinger i Salmar. Trader noen mindre poster av og til. For en eventyrlig reise det har vært siden oktober 2022.
mofs
19.01.2024 kl 22:06
1785
Når det gjelder GSF så avhnger mye av NewFoundlannd ja. Når det gjelder SALM er jeg spent på hvor ny produksjonsvekst skal komme. SALM skalerte jo tilbake på Havmerder etter at han dumme Vedum ikke ville inkludere dette i grunnrenteskatten, Så my var løftene om at Grunnrenten skulle bety mindre utgifter i investeringsfasen verdt. Til slutt vill jeg gratulere alle investorer med at USA gikk til all time high i kveld, God Helg!
Kingcoast
19.01.2024 kl 21:47
1802
Klarer ikke helt å se at Grieg er et håpløst case. Ja, vært dårlige på drift, men har fortsatt 28 kons i nord, 19 kons i sør, samt en produksjon på 20-30.000 tonn i Canada. Om man bruker 220 mill pr konsesjon i Norge, så er det konsesjonsverdier for ca 10,5 mrd.
Noe verdi i Canada finnes også. Stående biomasse har en verdi, 45-50.000 tonn a 50kr pr kg gir 2,5 mrd. Utstyr, bygninger, et par slakteri og noen settefiskanlegg har også verdi. La oss si at total verdi i Canada er 3 mrd, så har vi 16 mrd. Det er en dobling fra dagens verdi på ca 8. Omtrent der den toppet ut på april 2022. Selvsagt må det skapes verdier, og man kan ikke sammenligne marginene med hva Salm og Mowi presterer pr idag. Hva gjelder forventningene som lå til grunn for q4, var de jevnt over lave. Mye forklares av biologiske hendelser som ila, pd, bkd og maneter. New F hadde høy kost, lavere slakting enn forventet. Dårlig vær og bedre markedsutsikter var forklaringen. Utsatt slakting gir bedre priser, bedre tilvekst( økt biomasse), høyere snittvekt, og mere volum og fordele kostnader på.
Grieg lå i slutten av q3 på 85. Den falt noen kroner, og selv lå jeg 1-2 uker å prøvde å plukke på 77-78 uten hell. Så la jeg den bort. Så kom frykten for et dårlig q4 som en storm, shortere hivde seg på, og hamret den ned til 60. Jeg skal ikke påstå at den skal opp til 130-140, men det er helt realistisk å tenke 90-100 kr i løpet av våren. Høysesongen prismessig ligger foran oss, og med redusert foring i Norge, og synkende biomasse i Chile, kommer sjømat til å bli atraktivt for folk flest, både for småsparere og større systmer. Jeg har ståltro på dette som en investering og jeg er overbevist om at dette er den lakseaksjen med størst potensiale på Oslo Børs pr idag.
Noe verdi i Canada finnes også. Stående biomasse har en verdi, 45-50.000 tonn a 50kr pr kg gir 2,5 mrd. Utstyr, bygninger, et par slakteri og noen settefiskanlegg har også verdi. La oss si at total verdi i Canada er 3 mrd, så har vi 16 mrd. Det er en dobling fra dagens verdi på ca 8. Omtrent der den toppet ut på april 2022. Selvsagt må det skapes verdier, og man kan ikke sammenligne marginene med hva Salm og Mowi presterer pr idag. Hva gjelder forventningene som lå til grunn for q4, var de jevnt over lave. Mye forklares av biologiske hendelser som ila, pd, bkd og maneter. New F hadde høy kost, lavere slakting enn forventet. Dårlig vær og bedre markedsutsikter var forklaringen. Utsatt slakting gir bedre priser, bedre tilvekst( økt biomasse), høyere snittvekt, og mere volum og fordele kostnader på.
Grieg lå i slutten av q3 på 85. Den falt noen kroner, og selv lå jeg 1-2 uker å prøvde å plukke på 77-78 uten hell. Så la jeg den bort. Så kom frykten for et dårlig q4 som en storm, shortere hivde seg på, og hamret den ned til 60. Jeg skal ikke påstå at den skal opp til 130-140, men det er helt realistisk å tenke 90-100 kr i løpet av våren. Høysesongen prismessig ligger foran oss, og med redusert foring i Norge, og synkende biomasse i Chile, kommer sjømat til å bli atraktivt for folk flest, både for småsparere og større systmer. Jeg har ståltro på dette som en investering og jeg er overbevist om at dette er den lakseaksjen med størst potensiale på Oslo Børs pr idag.
milk
19.01.2024 kl 21:18
1810
Benny har annonsert sin inngang i GSF i 2 år... Pratet opp selskapet i hytt å gevær... Vitner vel om null peiling. Jeg har valgt å være anonym på forumet i lang tid, da mine utsagn lett blir "mat" til de som tror de vet..... :-)
mofs
19.01.2024 kl 17:37
1837
Er ikke helt sikker, emn jeg tror jeg leste noe om at Benny er på vei inn igjen der.
milk
19.01.2024 kl 14:48
1851
mofs skrev Endelig 600,-. Den har vi venta lenge på!
Helt etter konsensus! ;-) Den vil stabilisere seg rundt 600 frem til påske. Da kommer neste steg opp :-) Utbytte blir deretter.... GSF er i den andre enden. Å oppnå prod kost på 90 nok er godt gjort. Det er bare å bøye seg i hatten :-) :-) Jeg har aldri hatt aksjer i GSF å har fremdeles ingen planer om investere der. Utrolig at ledelsen fremdeles sitter.....
Babbai
19.01.2024 kl 14:04
1866
mofs skrev Endelig 600,-. Den har vi venta lenge på!
Er det noen som vet ca. hva Akva Group tar for en nedsenkbar merd som Nautilus? Innspill om hva en mer "standard" laksemerd koster er også velkommen!
mofs
29.12.2023 kl 22:12
2323
SALM opp 48% i år. Stick with the winners, eller skifte til MOWI som helt klart er undervurdert. Et skifte er kanskje ikke så dumt på kort sikt, men jeg velger å sitte med SALM videre. På lang sikt vinner alltid Salmars overlegne avkastning på investert kapital. Også synes jeg det er spennende å se hvor den videre veksten kommer. Gleder meg til neste kapitalmarkedsdag.
Kingcoast
23.12.2023 kl 23:33
2677
Kursdroppet her må vel være en gylden mulighet til å komme seg inn i Salmar! Biomassen flyttes inn i Q1, som gir vesentlig bedre priser enn slakting i desember.
Vi kommer snart til et punkt hvor nevnte AQR må dekke seg inn, og sist samme aktør shortet Salmar, brant de seg skikkelig på fingrene.
Jeg tror kursen er over 570 før vi runder nyttår.
Vi kommer snart til et punkt hvor nevnte AQR må dekke seg inn, og sist samme aktør shortet Salmar, brant de seg skikkelig på fingrene.
Jeg tror kursen er over 570 før vi runder nyttår.
ibyx
22.12.2023 kl 14:47
2783
Se der ja!
Det blir ingen juledipp. Januarløftet er igang!
https://ilaks.no/fa-slaktedager-sender-prisen-for-romjulslaksen-rett-opp/
Kfr forwards https://fishpool.eu
Bare å ta imot når "shorten" dumper aksjene rett i fanget... 😅
Det blir ingen juledipp. Januarløftet er igang!
https://ilaks.no/fa-slaktedager-sender-prisen-for-romjulslaksen-rett-opp/
Kfr forwards https://fishpool.eu
Bare å ta imot når "shorten" dumper aksjene rett i fanget... 😅
Redigert 22.12.2023 kl 14:58