dr. Stockman
25.11.2018 kl 00:22 3210

focuss
Det var jo verdt en titt, selv om det ikke akkurat var patentger som var i fokus.

For å belyse dynamikken i hvordan man må forholde seg til patenter så er f.eks. Gillettes barberhøvler et godt eksempel. Gillette har beholdt sin dominerende posisjon ved at de har utviklet stadig nye modeller. Så selv om de modellene som grunnla deres suksess forlengst har passert 25-årsgrensen og blitt kopiert på alle mulige måter så har Gillette fortsatt dominansen fordi de patentløse modellene forlengst var avløst av nye modeller når de var utgått på dato.

Når det gjelder beskyttelse ved at oppskriftene er hemmelige så gjelder ikke dette bare Coca Cola (og Pepsi for den saks skyld) men en lang rekke alkoholholdige produkter, og de fleste kjenner jo navnene på en rekke likører, øltyper etc.
Redigert 25.11.2018 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2018 kl 05:03 3108

Ja du kan kopiere ett produkt som patentet har utgått på. Men cysview er lite spesiellt, ikke har det stor omsettning. Som er en
forutsettning før att det skall vare lønnsomt att kopiere. Din produkt må vare bevist like bra og vesentligt billigare om du over
hodet taget skall få solgt den. Og cysview har jo idag full refusjon, før att det skall kunne konkurrere med WLC prismessigt.
Og kommer nok ha det tills de har overtatt markedet, eller det dykker opp en bedre behandling ( ikke kopi behandling).
Men even da står Medicare og forsikrings selskap før det meste av kostnaden.

Så for att du skall ha en mulighet att konkurrere med cysview så må de miste refusjonen. Før du kan ikke konkurrere mot
ett produkt som er gratis for brukerne. Så før att lage en kopi som blir lønnsom, så krevs det att cysview har en omsettning på
flere milliarder for att ett billigprodukt skall bli lønnsomt. Og ikke ens da vet du det, for andre kan og finne på att lage en kopi.
Og har du ikke en egen salgsorganisasjon i Europa så blir det ikke mange kr til produsenten av kopien.

Og det er ikke alltid lønnsomt att lage kopier.
https://e24.no/naeringsliv/israel/storstreik-i-protest-mot-oppsigelser-i-israel/24212675
Det blir nok ikke ett bekymmer med kopi på cysview på meget lang tid.

Men bruket av de rigide cystoscopen er for lavt, ca 65-70 ganger per år..Og det beror på legen som stiller diagnosen, det er han
som sender pasienten vidare på behandling. Og der har Medicare og legen ett ansvar om att opplyse pasienten om de ulike
behandlinger som finnes. Men de nye Flexiscopen kommer att sette mer fokus på all blåhvitt lysbehandling, og det er vel ikke
tvivel vad de velger om de har muligheten. Og så vidt eg vet så er det ikke kø vid någen form for cystoscope behandling, og det
gjør vel att pasienten ikke bruker tid på att sjekke behandlinger men tar den han får.

Men vid surveillansce har de tid att sette seg inn i vad som finnes av alternativer, og det trur eg kommer til BLC,s fordel med
stormskritt. Så vil de ha pasienter fremover bør de nok ha Blåhvitt lys, da det kan brukes til både deler. Og argumenten får
WLC blir borte..Og trur vel Olympus ser vad som er på vei att skje, de kanskje kjøper cysview og Karl Storz sin blålysteknologi
Men det bør skje snart innen det blir etablert over alt.
riskypick
25.11.2018 kl 08:08 3039

Etter å ha lest litt om fleksible skop,ser det ut til at det er dette som brukes mest ved «examination». I tillegg brukes det jo ved oppfølging. Stemmer dette er det grunn til å forvente real boost i bruken fra nyttår med betydelig forbedret refusjon. Hvorfor bruke noe annet en det beste når det blir refundert? Bruken kommer antagelig til å vokse betydelig med nye fleksible skop,både ved eksaminering og oppfølging. Nå blir det spennende å følge mengden fleksible utplasserte skop. Håper de får fart på sakene.
riskypick
25.11.2018 kl 10:26 2924

Sitter og leser gamle Pho børsmeldinger og kom over denne fra 2010:

Photocure sendte i september 2004 søknad til USPTO om forlengelse av patent som
dekker Metvixia®, et legemiddel godkjent i USA. Amerikansk lov åpner for
patentforlengelse på grunn av den lange behandlingstiden når man søker om
godkjennelse av nye legemidler hos de amerikanske legemiddelmyndighetene, the
Food and Drug Administration (FDA). Dette var også tilfelle for Metvixia®. USPTO
avslo i første omgang Photocures søknad. Deretter tok Photocure saken til retten
i "the US Eastern Court of Virginia" som avgjorde saken i Photocures favør.

"Denne avgjørelsen er meget viktig for Photocure selv om vi ikke lenger eier
Metvixia®", sier Photocures administrerende direktør Kjetil Hestdal.
"Avgjørelsen innebærer at de amerikanske patentmyndighetene må endre sin
tolkning av loven og det åpner opp for godkjenning av en fremtidig søknad om
patentforlengelse på Hexvix®."


Redigert 25.11.2018 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
focuss
25.11.2018 kl 10:42 2890

Clanz
Hvor har du det fra at PHO må doble organisasjon og få bedre rammebetingelser fremover for å oppnå 20% markedsandel? Dette er ikke hva PHO selv kommuniserer.

2019 ser ut til å bli turnaround året der de starter med positiv bunnlinje, det er også Edison`s vurdering. Er det noe tidspunkt det er lurt å være investert så er det i forkant av en slik utvikling. For 2018 så ligger de an til et USA salg på rundt 8 mUSD i det første året med refusjon i TURBT. For å komme inn i sitt guiding område (20-25 mUSD) må de vokse med 60% i 2019 og 2020. Kan kanskje virke ambisiøst, vi får se. Men så kommer tilskudd fra Surveillance og det blir spennende å se hvordan det påvirker 2020 guidingen. Ved salg tilsvarende dagens guiding så får jeg en kurs i området 67-95 basert i P/E=20. Dersom de øker guidingen til 30mUSD får jeg kurs 123. Kurs ved 20 % markedsandel er vi vel kjent med, men en slik markedsandel har vi nok ikke i 2020. Det har vel helleraldri noen ment
focuss
25.11.2018 kl 10:46 2876

Riskypick
Vedig fint gravet frem. Jeg mener at Photocure har informert, muntlig?, at de har noe gående i denne forbindelse. Virker jo som at Hestdal hadde baller da.
riskypick
25.11.2018 kl 13:09 2775

Etter å ha lest fler børsmeldinger finner jeg ingen bekreftelse på at det foreligger refusjon ved bruk av hexvix i Norge og Sverige. Noen som vet om dette stemmer?
Jeg finner derimot ut at det i Danmark har vært refusjon siden minst 01.01.2010. Grunn til at jeg nevner det er min tilnærming til us cysview potensial som jeg enkelt har regnet meg frem til er ti ganger Norden. Logikken her er enkel,
Norden ca 8000 tilfeller blærekreft i året
USA ca 80.000 tilfeller blærekreft i året.

Hvis det ikke foreligger refusjon i Norge og Sverige blir det selvsagt mer riktig å sammenligne us potensial med dansk potensial(hvor hexvix brukes langt hyppigere).
clanz
25.11.2018 kl 13:11 2768

Focuss
Mener å ha lest at PHO doblet salgsstyrken i usa i 2017. Og de har utvilsomt økt den betydelig i 2018 også... i tillegg har fått guidelines + refusjon.
Jeg aner ikke hvor mye de øker salgsstyrken med framover men poenget er at selv med alt dette, så øker salget kun med 50%.... ergo mener jeg at man ikke kan forvente noe høyere salgstakt framover. Og de ligger allerede under salgstakten de trenger for å nå guidet salg i 2020.

Jokeren her er selvsagt Surveilance... dette er et marked jeg tror er tyngre å dra igang enn operasjonsmarkredet. Og er det slik at det salget hadde gått av seg selv... så hadde vi visst det nå.

Slettet bruker
25.11.2018 kl 15:32 2669

Nå begynner vi å diskutere det jeg mener er sentralt for kursutviklingen i kort/mellomlangt sikt..:)

Er vi enige i at dersom PHO klarer å opprettholde dagens guiding fra Q3 2017, bør kursen ligge betraktelig høyere enn kr 34? Er vi også enige i at guidingen fra 2017 ikke omfatter Surveillance markedet? Jeg tror det vil være realistisk at PHO i 2020/2021 bør oppnå et salg i USA på minst 25- 30 MUSD. Det begrunner jeg med at det vil ta litt tid å få igang Surveillance (få refusjon fra 2019) - samtidig som at TURB markedet bør få den ekspanderingen som følger av dagens guiding. Det betyr at PHO totalt bør få en omsetning opp mot kr 400 mill i 2020/21 - og at vi bør forvente overskudd allerede i 2019. Deretter har jeg forventninger om at salget vil ekspandere ytterligere de neste årene, når metoden/produktet blir enda bedre kjent bør vi innen 3-5 år få den samme markedsandelen i Surveillance som TURBT (dvs 6 %).

Jeg mener på bakgrunn av dette at et realistisk kursmål for PHO innen 1 år bør være kr 100. Kursen har fått en hard medfart den siste tiden - og det er vanskelig å få snudd trenden etter at ballen har begynt å rulle og flere får tvangssolgt sine aksjer (tror det var tilfelle også på fredag). Begynner vi etterhvert å se bunnen? Jeg tror det - den nye guidingen til PHO mener jeg vil være minst like bra som dagens, innsiderne har startet å kjøpe aksjer (kurser på 37-38), flere anbefaler kjøp (selv når verdien på PHO var på 130MUSD), MW har startet inndekning av shorten, aksjen har snart falt 50 % fra toppen i sept - uten at det fundamentale har endret seg negativt (slik jeg ser)siden kursfallet. I tillegg kan en spørre seg hvorfor PHO skal bli så hardt rammet av urolighetene i aksjemarkedet, sett i forhold til bransjen de driver innenfor?

Jeg er inhabil og har tatt konsekvensen av mine egne ovenstående vurderinger nå som kursen ligger godt ned på 30 tallet... Hva tenker dere? Synspunkter?

Lykke til!

focuss
25.11.2018 kl 16:06 2623

m73102
Dersom mine betraktninger er "ballpark" så blir det spennende med ny guiding for 2020
USA salg:
20 musd= 67 kr/aksje
25 musd= 95 kr/aksje
30 musd=123 kr/aksje

Må si jeg ser guiding på 30 mUSD og mindre er kjempe skuffende. Uten at jeg tror Einarsson har noe bedre krystallkule enn andre så mente også han at eksisterende guiding var veldig forsiktig. De kursene mine betraktninger viser gir jo god avkastning ved dagens og vesentlig høyere kurs. Men hva tenker markedet om at ny guiding blir på linje med den gamle. Virker ikke som markedet er enig med mine betraktninger eller kanskje markedet ikke regner på det i det hele tatt. Det var vel ikke noe drahjelp fra Edison men i det minste venter de en positiv bunnlinje i 2019.

Redigert 25.11.2018 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
focuss
25.11.2018 kl 16:24 2593

Så kan det legges til at 20,25 og 30mUSD tilsvarer markedsandel i MSA på 3-3,7 og 4,4%. Altså for MSA så det er et stykke frem til 20% i USA. Tror en viktig faktor blir; Hvor sterkt presser Medicare på for omlegging til poliklinisk. Når de gir permanent refusjon for den type behandling så har de lagt forholdene veldig godt til rette
for sykehusene. Sykehusene kan investere i flexiscope med visshet om at refusjon er kommet for å bli. Jeg tror det forholdet er under kommunisert og ikke vektlagt i markedet.
riskypick
25.11.2018 kl 16:31 2576

Enig i ditt innlegg m73102. Absolutt betimelig å stille seg spørsmål om hvorfor Pho skulle være på taperlisten på fredag. Det virker ikke logisk for meg hvertfall.

Utfra hva jeg har lest om caset siste tida virker det til å være en god kjøpsanledning nå. På den annen side tror jeg ikke på noen rivende utvikling kortsiktig,slik at det vil bli muligheter her frem til en rapport viser tilstrekkelig vekst.
dr. Stockman
25.11.2018 kl 16:48 2551

Nå er ihvertfall PHO så og si nede ved støtten, og det som etter alt å dømme vil komme til å være en vellykket test av støtten kan gi støtet til en reversal. Litt motstand har vel bygget seg opp rundt 38, så hvordan aksjen vil takle det møtet tror jeg kanskje vil avhenge av om vi får en depressiv børs fremover eller om om vi har lagt de verste rystelsene bak oss. Har man blikket rettet et stykke frem i tid så bør enhver våken investor være i stand til å se at dagens kursnivå på PHO kan by på en høyst forlokkende risk/reward. Anslå potensiell nedside (maksimalt 35 kr, men i praksis langt mindre enn som så) og sammenlign med potensiell oppside de nærmeste årene og konklusjonen må bli at det er langt mer å hente enn å miste.
Slettet bruker
25.11.2018 kl 21:28 2358

I fjor på denne tiden, 10.november 2017, holdt en Dr. Michael S Cookson et foredrag på The 26th Annual Perspectives in Urology organisert av AUA, det amerikanske urologiforbundet. Temaet for foredraget var "Difficult Issues in Non Muscle Invasive Bladder Cancer."

Innledningsvis ber han salen av urologer om dette:

"Just by show of hands, how many of you use Cysview blue light in your practice? Wow, I see no hands. You might want your hospital to know that the FDA has now just cleared the hurdle of reimbursement, enhanced reimbursement for the use of it, and that will probably allow your hospital to buy the or lease the equipment that is necessary to do it. But that has been usually the biggest barrier, so if you are not using it, you might."

Så for omlag ett år siden hadde omtrent samtlige av de tilreisende urologene fra USA ingen erfaring med bruk av blålys og Cysview.

Siden den gang har det skjedd mye. Spesielt godkjenning til bruk i surveillence med permanent refusjonskode tror jeg blir det som vil skille gamle fra nye Photocure. Det er i 2019 skiftet kommer ?

https://grandroundsinurology.com/difficult-issues-non-muscle-invasive-bladder-cancer/
Redigert 25.11.2018 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
SomSa
25.11.2018 kl 23:30 2194


Heldigvis er Cysview ikke medisinsk utstyr. Dette er galskap, billig dritt fra Kina og andre kjeltringer:

Medisinsk utstyr som hjerteimplantater havner på markedet uten å være testet på mennesker på forhånd, viser en stor gransking som en rekke mediehus står bak.
.
Det knyttes 1,7 millioner pasientskader og nær 83.000 dødsfall de siste ti årene til medisinsk utstyr som på en eller annen måte kan ha eller har sviktet, mens nær 500.000 pasienter måttet operere ut implantatet som skulle hjelpe dem, skriver Aftenposten.
.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/11/25/195478144/stor-medieavsloring-livsviktig-medisinsk-utstyr-blir-ikke-testet