"Nye" SBX i 2023-2025 - triggere

Slettet bruker
SBX 03.08.2023 kl 15:22 76332

"Nye" SBX

SBX har en lang og brokete historie, men om en skal vurdere SBX herfra så er dagens situasjon ganske annerledes, med triggere som kommer anmarsj.

- GF idag, hvor det stemmes over bl.a. fullmakt til tilbakekjøp av aksjer, og nytt styremedlem med lang og tung industriell bakgrunn fra PGS
- Eagle er ettertraktet i et stramt marked, nye kontrakter kan oppnås og meldes når som helst, Fulmar er allerede på toårs kontrakt
- halvårsrapport og presentasjon den 25.08
- antar at analytikere oppdaterer etter den 25.08
- risk/reward har bedret seg betydelig siden Fearnley hadde base case kursmål på 6,50 og bull 11,5, nytt kursmål etter den 25.08
- selskapet oppnår negativ netto rentebærende gjeld innen utgangen av Q1
- innvannende M&A/konsolidering
- tunge investorer har posisjonert seg, nye og tidligere investorer har vektet seg betydelig opp i emisjoner og gjennom kjøp i markedet
- starten på en supersyklus innen olje/seismikk

Styret og ledelsen har fått kritikk, men realiteten er at nye Seabird er en friskmeldt gammel historie og hvor statusen på drift, forutsigbarhet og finanser er bedre enn noen gang. Gjør opp deres egne betraktninger, men dette er mine grove antagelser:

- estimert NIBD (netto rentebærende gjeld) på 0 i løpet av Q124
- estimert EBITDA i 2024 og 2025 hhv på 200M og 250M
- estimert EBIT i 2024 og 2025 hhv på 150M og 200M
- estimert sum overskuddslikviditet i 2024 og 2025 på 400M (utbytte kapasitet)
- estimert EV per year end 2025 er 6 x EBIT = 1.200M
- estimert market cap tilsvarende EV, med 0 i NIBD, og overskuddslikviditet delt ut som utbytte, 1.200M
- estimert akkumulert utbytte og market cap per YE 2025 på 400M + 1.200M = 1.600M
- tilsvarer utbytte på 5 per aksje over to år og en aksjekurs på 15, sum 20 per aksje over tid (ikke les som kortsiktig kursmål)

Risiko? Absolutt! Men nye SBX er bedre stilt enn noen gang, både vedrørende drift og finansielt. Ytterligere oppside ved flex charter og utnyttelse av utstyrspakker, er holdt utenfor. Reprising, tilbakekjøp og utbytter kan starte når som helst.
Redigert 03.08.2023 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
fjellape
25.02.2024 kl 20:12 5102

Denne gangen nevnte man at OBN-bransjen trenger konsolideringer.
Ved en tidligere anledning, forstod jeg det som at det var ved spørsmål om anskaffelse/utstyring av båt 3, og muligens 4, at konsolidering er et alternativ.
Jack
26.02.2024 kl 11:43 4985

Konsolidering kommer sikkert ganske snart.

Første runde med utbytte kommer i juni.
Når kan vi forvente nytt utbytte etter det?
De har nevnt kvartalsvise utbytter. Så kanskje det to utbytter til i år?
BeeInvest
26.02.2024 kl 11:48 5050

Skal de utbetale kvartalsvis som antydet, så skal det betales ut hver 3 mnd. Jokeren for dette er vel om det får landet en ny kontrakt på Eagle
Redigert 26.02.2024 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Jack
26.02.2024 kl 11:54 5094

Vi kan være sikker på ny Eagle kontrakt. Blir nok en OBN kontrakt med oppstart april/mai.
Hvis Eagle blir på kontrakt resten av året så må det være realistisk med 0.25 i utbytte pr kvartal.
BeeInvest
28.02.2024 kl 09:05 4935

Når går nåværende kontrakt på Eagle ut?
Jakal
28.02.2024 kl 09:21 4927

Den går ut i disse dager, slutten av februar. Mulig at Eagle allerede er gått i "docking". Så kommer garantert ny kontrakt i løpet av kort tid. Spenningen ligger mer i hvor lang kontrakten blir. En kontrakt som i hvert fall strekker seg ut året, vil kanskje bety litt lavere marginer men grunnfeste utbytte-caset som SBX lager an til å bli. Aksjen selges nå til en pris som jeg trodde ikke var mulig for noen måneder siden.
BeeInvest
28.02.2024 kl 10:13 4888

Jeg merker at det er en enorm sikkerhet blant brukerne her på dette forumet at en ny kontrakt kommer. Men det er jo helt tydelig at markedet ikke deler denne sikkerheten. Ut i fra dagens kurs. Markedet priser aksjen som at det ikke vil komme ny kontrakt og bare Fulmar vil være i jobb fremover.
Jakal
28.02.2024 kl 10:22 4875

Absolutt. Men hvem har rett? Slakteverdien på de to skipene til SBX er hinsides markedsverdien av selskapet. Styre / ledelse har varslet ny kontrakt i nær fremtid, det vil være et tillitsbrudd av dimensjoner dersom det drøyer mange måneder før ny kontrakt på Eagle. Historikken til SBX ligger som et gedigent lodd på markedstilliten til selskapet, men er det ikke nettopp da gode investorer tjener penger? De store investorene sitter enda, og seismikk-markedet fortsetter å bedre seg. Ingen innside-kjøp den siste tida - hvorfor?
Jack
28.02.2024 kl 11:09 4908

Ledelsen i SBX sa senest i går at det kommer ny kontrakt på Eagle. De hadde mange leads.
SAMISKBONDE
28.02.2024 kl 11:15 4907

Innsidere kan vel ikke kjøpe nå om de er veldig nærme ny kontrakt og den meldes f.eks i morgen.
Jakal
28.02.2024 kl 12:05 5110

Nettopp - så hvis vi er nærmere 100 % sikker på kontrakt Eagle i nær fremtid, hva er da risikoen ved dagens kursnivå? I tilfelle langtidskontrakter på begge båtene, ligger det an til en utbyttegrad på minst 20 % gitt dagens kurs (antagelig langt mere siden ledelsen sier at overskuddskapital vil tilbakeføres til aksjonærene...).
Redigert 28.02.2024 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
BeeInvest
12.03.2024 kl 09:17 4694

Snart halvveis gjennom mars nå og klokka tikker fortsatt…
Dersom styret ikke skal nok en gang miste all tillit, må en ny kontrakt meldes før midten av april.
Jakal
12.03.2024 kl 09:32 4666

Absolutt. Jeg har solgt unna andre aksjer og bunnfisket ytterligere i SBX - i påvente av snarlig kontrakt. Jeg, og sikkert mange med meg, stusser over at ledelsen ikke proaktivt sikret ny kontrakt før utløpet av forrige i februar 2024. Tillit skapes ved at handling følger ord - "mange leads" / ny kontrakt i "near future" - med andre ord: Vi forventer en langtidskontrakt på Eagle hver dag som helst.
Fansbx
12.03.2024 kl 13:51 4769

Har vært inne i Sbx nå i fem år, selskapet har over disse fem årene skuffet enormt i hht hvordan markedet har utviklet seg det siste året. At de kommer med et utbytte på 0,25 pr aksje latterlig. Kunne heller brukt de pengene for å kjøpe ny båt , leie båt for å vise at de faktisk kan drive med light utvikling på det allerede eksisterende utstyr som de har.
fjellape
12.03.2024 kl 21:55 4717

Ja, en flåteutvidelse var noe jeg også drømete om da jeg gikk inn i selskapet.

Men blei det ikke sagt nylig at det ikke er så lett å finne passende skute?
Jakal
13.03.2024 kl 09:54 4589

Skjønner frustrasjonen din, Fansbx, men likevel ikke helt enig. Light-strategien har de bommet på, det skyldes knapphet på båter - som jo har sin motsats i et knapt tilbudsmarked med stigende rater. Teoretisk.
Mange har det siste året spådd seismikk som en av de store vinnerne, fordi oljeselskaper øker letebudsjettene sine. Men det har ikke slått til - ref PGS, TGS, Subsea7 (som riktignok har en positiv utvikling, men kursen ligger i sjiktet for et halvt år siden), med flere. Og øker egentlig ratene, eller ligger det fortsatt en forventning om det?
SBX mer eller mindre lover 25 øre i kvartalsvise utbytter. Dette utgjøre en direkteavkastning på nesten 25 % ift dagens kurs. Dette selvsagt betinget av løpende kontrakt på Eagle, det vil være et mageplask av dimensjoner dersom Eagle ikke er aktiv i løpet av tidlig vår 2024 (PS! I Seabird-sammenheng er jo mageplask ikke heeelt uvanlig). Men viktigere: Rodahl bekrefter at overskuddskapital skal pløyes tilbake til aksjonærene. Antagelig i visshet om aksjonærenes inngrodde mistillit til selskapet, som styre / ledelse kun kan overvinne gjennom handling. Så ja - ny, snarlig kontrakt på Eagle og det er ikke urimelig med en utbytteandel på 40 % (eller endog mere). Husk at aksjonærenes utbytteandel måles på investert kapital, eks i forhold til dagens kurs hvis man kjøper aksjer i dag. En del av oss har lavere snittpris.
I tillegg kommer kursøkning ved stabile langtidskontrakter på begge skip. 6 kr eller mer burde være overkommelig relativt snart (men aksjemarkedet oppfører seg tildels helt ulogisk for tiden, så hvem vet...).
Så jeg er nok ikke enig i at utbytte-strategien er latterlig - det er vanskelig å finne mer attraktive utbytte-aksjer på Oslo Børs. Hvis SBX innfrir sine egne planer - som burde være troverdige - men som markedet tilsynelatende ikke har tillit til. Min bekymring ligger i om ledelsen venter på den store "peak" i ratene, og risikerer lang liggetid sammenlignet med stabile inntekter. Med aksjonærene i fokus forventer jeg imidlertid snarlig nyhet (men har jo blitt skuffet før...).
Redigert 13.03.2024 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Fansbx
13.03.2024 kl 10:09 4680

Er enig med du skriver Jakal, men fem år og inn og ut av aksjen har tæret på. Personlig har jeg null tillit til styre og stel de har vist stang ut i et marked som burde ha vært overkommelig for en med null kompetanse. Det er vel som de fleste av oss som siter i samme båt så er det synk eller himmel. Rottene har allerede forlatt skipet.
BeeInvest
14.03.2024 kl 10:02 4559

Dersom de venter på «peak rater» som du skriver. Fremfor det å lande en langtidskontrakt som kan bekrefte utbytte strategien for markedet.
Da bekrefter de jo det markedet har priset inn.
Nemlig det at selskapet ledes av grådige idioter
Jakal
14.03.2024 kl 10:03 4608

Kort kommentar : Er det ikke når man går motstrøms at fortjenesten kan bli størst? Som jeg ser det: Svikter ledelsen totalt med lav utnyttelse på båtene, så vil slakteverdien av selskapet (båter + utstyrspakker) langt overskride dagens markedsverdi. Så - i tilfelle worst case - hva er egentlig risikoen?
Fansbx
14.03.2024 kl 10:26 4625

Risikoen er at vi som er små aksjonærer sitter igjen med null. Selskapet har flere ganger gjennom de siste femårene vist gang på gang at de jobber kun for seg selv og berike seg selv og sitt hoff. Rotter har kommet til og forlatt etter å utnyttet de gavepakkene som styre å stell har gitt gratis til nye invenstorer.
Jakal
14.03.2024 kl 11:07 4619

Litt usikker på hva du egentlig mener. Siste emisjon på 3 kr ble tilbudt alle aksjonærer, og ved splitten av GEG ble GEM tildelt alle aksjonærer som utbytte. Vi som har sittet i SBX noen år har derfor et greit snitt. Med forbehold om at jeg ikke kjenner styre / ledelse-honorarer pt, ser jeg at de store investorene stille stille. Men ellers enige - historisk har det vært mye urent trav i Seabird. Egentlig dristig at de valgte å fortsette med dette navnet.
PimJo
14.03.2024 kl 23:32 4521

At de ikke fikk til FC strategien handler ikke om knapphet i markedet (båter), men inkompetanse. De klarte td. å rote bort Voyager (og flere båter).
Ingen lanserer en light asset strategi, uten å vite om de klarer å sikre seg tilstrekkelig kapasitet (med mindre de er inkompetent).

Det blir nesten tragikomisk å se at de forsøker å pushe selskapet med å tilskrive båtene en verdi de er langt unna. Spesielt når det er kort tid siden den solgte Petrel til dumpingpris (for å finansiere utstyrspakken de like klønete klarte å shoppe).

Dette er overbetalte amatører, i fri dressur.
BeeInvest
15.03.2024 kl 09:04 4443

Jeg forstår argumentet til mange her inne om at dersom de lykkes med strategien , så er selskapet underpriset. Det er klart.
Det jeg fant merkelig var den utelukkende positive stemningen her på forumet. Til tross for at de ikke hadde klart å lande arbeid til Eagle før kontrakten utløp.
Jeg har ventet med å kjøpe og forventet en bekreftelse på ny kontrakt for Eagle nå i Q1. Da var planen å kjøpe og høste utbytter i de neste årene.
Som jeg skrev over tidligere har det lite betydning hva som faktisk er grunnene til at de ikke har fått ny jobb til båten. Det essensielle er at den konstante usikkerheten rundt selskapets fremtid holder kursen nede, og skaper mistillit til ledelsen og selskapet.
Fulmar landet 2års kontrakt i juli 2023. Noe som i praksis betyr at de på 9mnd ikke har klart å finne neste jobb til 1 av 2 båter. Det er helt patetisk.
Faller den under 4kr kommer jeg til å plukke litt for da blir 0.25kr utbytte fortsatt ganske bra. Spesielt om de kan utbetale utbytte mer enn 2 ganger.
Fansbx
19.03.2024 kl 11:54 4234

Null interesse i aksjen, null interesse fra forumet. Går den i null, tror ikke det. Merkelig at det skal være så lite omsetning i aksjen.
Odi.1
19.03.2024 kl 12:23 4248

hvor ble jobb til Eagel av da🫣🤔
Fansbx
19.03.2024 kl 12:26 4254

Borte vekk, titt tei……
Odi.1
20.03.2024 kl 09:22 4110

Om de ikke får noe betalt er det jo regelrett elendig gaiding fra ledelsen nok en gang. "velge å vrake" omg... "tenke gjennom om de små bedre kontraktene var best eller lange sikre med litt mindre betalt" :)) Nå har Ørna hvilt i snart en måned i Singapore.. kom dit 26.2 .
Alltid noe som skal fikses/pusses osv... men det måtte de nå i det minste gitt en lyd om.

Edit: skal vi krysse fingrene at det kommer en solid kontrakt på den innen Påskeaften??
Redigert 20.03.2024 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Odi.1
20.03.2024 kl 09:31 4113

litt kurositet :) fra den ene til den andre...
Petrel nå CF Explorer ligger i Kleven og bygges om til "kabel" fartøy, om jeg forsto det rett har en Japaner handlet denne nå.
Jakal
20.03.2024 kl 09:41 4095

Vel, vi får være glad for lite omsetning i aksjen. De fleste aksjonærene sitter på gjerdet og venter (og venter...) på kontrakt Eagle. Ledelsen har hatt 3-4 måneder på å planlegge fremtiden for Eagle. Ny kontrakt bør komme snart og den bør være av lang karakter, noe annet vil være et mageplask. Rodahl har brettet ut om utbytte-prognoser mellom 20-60 %, det fordrer 2 båter med stabil inntjening. Og igjen - SBX må bygge tillit, den er fortsatt tynnslitt.
Krølltanga
21.03.2024 kl 11:19 3955

"Spår forsinket seismikk-boom", har FA som overskrift 20.mars.
– Spørsmålet er ikke om letebudsjettene vil øke, men heller når de vil gjøre det, sier Irene Waage Basili. Når det skjer tror Shearwater-sjefen på et brennhett seismikkmarkedet.
Iflg SBX så har markedet vært ok, det ser vi på inntjeningen til selskapet. Utbytte betales nå. Men det har ikke tatt skikkelig av enda. Shearwater-sjefen tror på et brennhett marked snart. Da vil nok dette gjelde SBX også. Og det kan skje kjapt.
Redigert 21.03.2024 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
BeeInvest
27.03.2024 kl 10:47 3628

Siste dag i Q1 i dag.
Hva er realistisk kurs om det ikke landes kontrakt på Eagle?
3kr?
Fansbx
27.03.2024 kl 12:03 3744

Tror nok kr 1 er mer realistisk da de ikke evner å fullføre noe.
Odi.1
02.04.2024 kl 10:40 3545

Veldig bakpå her nå denne ledelsen, intet nytt om noe Eagle kontrakt, skulle vel ha en egf om ,25 øre utbytte , regner med den går gjennom.
SAMISKBONDE
02.04.2024 kl 23:01 3504

Kontrakt på Eagle burde ha kommet for lengst... Er vel en trigger som kan dra kursen en del om den kommer nå.
Fansbx
03.04.2024 kl 09:32 3396

Aksjekursen er kun trist trist trist. Den gjenspeiler selskapets ledelse og eiere.
Fansbx
05.04.2024 kl 16:13 3262

Artig nå slenger folk ut aksjen, blir svært spennende å se hva som kommer fra selskapet. Historikken tilsier at noe positivt kommer. Når aksjen har gått ned og høye volumer = positivt. Høy volumer hvor aksjen har godt opp= ofte negativt.

Hva tror dere andre?
Jakal
05.04.2024 kl 17:35 3225

Ja, hva skal man tro? "Ny kontrakt i nær fremtid, mange leads...". Man skal være tålmodig som aksjonær her, egentlig bør man være fornøyd at kursen i lengre tid har vært stabil - lav. Utbytte blir vedtatt, og det indikerer 2 båter i arbeid. Men kontrakt på Eagle bør vær god - aka langvarig, ellers blir denne langpiningen bare flaut.
Fansbx
09.04.2024 kl 10:38 3066

Nå stiger Tgs og Pgs kraftig…..og Sbx peker pilene nedover. Utrolig……
Fansbx
09.04.2024 kl 10:39 3131

Seismikkopptur på Oslo Børs
Seismikkselskapene TGS og PGS har kommet med oppdateringer om inntektene i første kvartal, og flyr høyt på Børsen. Utdrag fra e24