🍋🍋🍋TØYSETIRSDAG🍋🍋🍋

Sweetspot
PGS 03.08.2023 kl 22:43 144640

Sprute cash folkens 💰💰💰
Redigert 22.08.2023 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2023 kl 04:40 9711

PGS - det skjer
Londonmannen
05.08.2023 kl 11:08 8903

Jepp, og hvor befinner verdens gjenværende mineraler seg hovedsakelig? På havets bunn. Og skal disse ressursene utnyttes må de først kartlegges. Ikke ulikt oljeressurser.
I tillegg vil det grønne skiftet kreve mye fornybar energi, inkludert mye havvind. Og som vi hørte Rune uttale ifm Q2 presentasjonen; nå får PGS like godt betalt for prosjekter relatert til havvind som de får for prosjekter relatert til olje/gass.

Ingen tvil om at PGS, med sin teknologi og kompetanse, går særdeles lukrative år i møte. Føles godt å være aksjonær i dette selskapet.
VantageVolante
05.08.2023 kl 11:27 8839

Stemmer. Leste at det planlegges enorme vindparker nord i Mexicogulfen. Såvidt meg bekjent, er store deler av gulfen på grunt vann. Arrester meg gjerne, om min antakelse om parker som er bunnmonterte er feil.

Og CCS vil naturlig nok komme mer og mer som en del av miljøkravene.

PGS er "heldigvis" priset temmelig lavt, så det er grunn til å håpe på en betydelig oppside etterhvert som markedet ser at økonomien er solid. Er ikke der helt enda, men det går rette veien.
Det syntes markedet også, etter Q2 guiding.

Håpet mitt er at det blir 50-50 grønn og konvensjonell seismikkaktivitet om noen år, slik ledelsen insinuerte på Q2. Er litt lei av de vannvittige syklusene forårsaket av oljeprisen. Jeg ønsker sterkere konkurranse om skutene mellom fortrinnsvis havvind og olje/gass. Vet at de tildels har samme eiere, men uansett er økt konkurranse om seismiske tjenester fordelaktig for PGS og dets aksjonærer.

Off topic: Brukernavnet "Nickhead" er ekskludert. Jeg skal være den første til å beklage gårsdagens seanser, det kokte over. Fikk ingen advarsler om det, men ser jo i ettertid at noen av mine ordvalg var i grenseland.

Genrellt sett er jeg nysgjerrig på hvorfor enkelte stort sett poster på slike fora når optimismen rår og kursen tenderer positivt, mens andre utelukkende poster negativt når kursen går ned. Er det psykologi i dette? Hva sier psykologen, TonyB?? Noen hausser og noen baisser, og kun det. (og noen få hausser/baisser basert på egen posisjon selvfølgelig)

I en såpass "stor aksje" som PGS, har jeg liten tro på at ting som skrives her er spesiellt kursdrivende da det stort sett er finansinstitusjoner utenlands som styrer showet. I en "liten aksje" kan slike fora påvirke, det har jeg selv erfart andre steder. Men ikke her.

elnomi
05.08.2023 kl 11:43 8766

For en fremtid PGS har og for noen år aksjonærene står foran.
WillyWonka
05.08.2023 kl 12:32 8604

Ønsker meg den konkurransen fra olje, havvind, mineralutvinning og ccs. De skal knive om de samme tjenestene, og er betalingsvilligheten lik fra samtlige vil det presse ratene og kontraktsverdiene formidabelt. I tillegg til late sales.

Da tror jeg vi kan se den supersyklusen vi snakker om.
Redigert 05.08.2023 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2023 kl 12:40 8663

Hallo. Her står det at lithium skal 30dobbbles!!! 30dobbbles!!! 30dobbbles!!! Åssen skal det gå til a?
Hardly
05.08.2023 kl 12:59 8550

Verdens utvinnbare litium-reserver anslås til 62 millioner tonn.
I tillegg er det flere andre forekomster som trolig kan legges til disse reservene. Saltsjøen Salar de Uyuni i Bolivia er antatt å kunne fordoble de utvinnbare reservene, og er antatt å kunne inneholde så mye som 5.5 millioner tonn utvinnbar litium.
TonyB
05.08.2023 kl 12:59 8552

Hehe, krever en doktoravhandling for å forklare det der VV, and that’s not for me 😊

Men det at hauserene (eller skal vi heller si de positive) kommer tilbake når kursen tenderer opp, tror jeg rett og slett har med at da er klima på FA bedre i deres øyne, all den tid baisserne da holder seg unna. Det er også en viss glede i å dele «suksess» sammen. Det blir en arena for å synliggjøre og bekrefte at retningen og det man tror på er riktig. Samme blir det vel når aksjekursen tenderer negativt. Da vrimler det frem baissere og FA-forumet er plutselig blitt en boltreplass for dem. De finner sammen, det blir lettere å «stå sterkere» og møte mindre motstand. Da orker mange av de positive rett og slett ikke klimaet.

Men hva er det som gjør at hausere og baissere ikke går godt sammen? Selvfølgelig vil noen tro at de kan påvirke opinion/forum og dermed indirekte kurs. Om en tror dette påvirker, vil selvsagt haussere og baissere være to stridende parter. Jeg tror det har lite å si for kurs, samtidig vet jeg at mange blir påvirket. Jeg har flere eksempler på meldinger/dialog med ulike investorer (små) som har tatt beslutninger basert på sentimentet på FA eller andre forum. Det er ganske oppsiktsvekkende på en måte. På en annen side er det kanskje ikke det, fordi mange rett og slett lener seg på hva som skrives på forum. Noen lener seg på de som synes fagsikre, konsistente og troverdige. Andre lener seg på (eller lar seg påvirke av) dominante, selvsikre til dels agressive. Noen stoler på sin egen viten/beslutningsgrunnlag/forståelse, andre lar seg enkelt påvirke i den ene eller andre retning.

Det er mye følelser i sving (spesielt i volatile aksjer som denne). Med liten erfaring, kan fort baiss på forum kanskje være dråpen som gjør at man selger en allerede gruset kurs. Baissen bekrefter/støtter opp om frykten. Slik baiss har nok mindre kraft når kurs er i opptrend. Da vil gjerne haussing virke forsterkende og betryggende og en sitter kanskje videre fremfor å ta gevinst.

I min verden er det forskjell på de med agenda for å påvirke kurs den ene eller andre veien, eller de som ønsker belyse oppsider og nedsider uten motivasjon/intensjon om å påvirke kurs. Det er sikkert feil, men for meg er egentlig de som bør defineres som haussere/baissere de som ikke er ute etter å berike kunnskapsbasen til seg selv eller andre. Her brukes mange slags teknikker. Ofte korte ubegrunnede one-linere. Ofte bruker man argumenter fra en «motpart» sitt synspunkt til å gjelde «alle» som har tro på annen utvikling, i motargumentasjon. Selvsagt brukes mye hersketeknikk og det er ofte da det blir guffent. Når en må ty til dritt-karakteristikker av person fremfor argumentering, når en enkelt «disser» en debattants innlegg som kunnskapsløst fremfor å argumentere hvorfor, når en latterliggjør en motpart uten noe essens whatsoever fra egne meninger… Det er da klimaet surner, de beste debattantene forsvinner og en sitter igjen med et forum med lavere kvalitet. Paradoksalt nok ofte nettopp til verstingens «tap».

Jeg forundrer meg ofte over at det alltid blir slik. Det er også en stor misforståelse at longere eller positive ikke tåler diskutere nedsider. Intet er bedre enn å få belyst både oppsider og nedsider. Dessverre er det agressiviteten og umodenheten som ødelegger diskusjonen, ikke at det faktisk finnes nedsider. Dette forstår helt sikkert kverulantene også, men det passer ikke inn i narrativet å fremstå på annen måte. I de lange løp til disse personenes tap. Noen har valgt å være av kjip sort, og da hjelper stort sett ingen medisin 😊.

Det sagt, synes jeg det er svært mange bra folk innpå her, både longere og tradere. Det lille «ugresset» bør ignoreres, men det er nettopp det som ofte ikke skjer. Trangen til å sette på plass en frekk idiot blir for stor. Irettesettelse gjør godt i nuet, men for forumet dessverre er det da grobunn til ørten nye sider med «nada» 😊
Redigert 05.08.2023 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
05.08.2023 kl 13:43 8453

Helt enig med det siste. Våre skriblerier her på FA forum har lite eller ikke noe å si for kursutviklingen. Det er helt andre og langt sterkere krefter som styrer kursutviklingen. Men selv de som har krefter til å påvirke kursbildet vil måtte melde pass når det fundamentale slår til med full kraft. Nei, det har ennå ikke skjedd i PGS men vi ser at det nærmer seg måned for måned. Mulig at vi må vente til våren 24 før det virkelig braker løs, men i mellomtiden vil kursen stige betydelig.
VantageVolante
05.08.2023 kl 14:21 8265

Takk. Fagmessig svar. Men utifra en psykologs ståsted, hvorfor er det f.eks noen som kun baisser? Går det på generelle personlighetstrekk?

Vet at dette krever ørti siders svar, men finnes det en kortversjon? Jeg mener, OM disse selv er enige i at det de skriver ikke påvirker kursen, hva er det med deres mentalitet som gjør at de alltid velger å skrive negative kommentarer når de er ute, men aldri positive kommentarer når de er inne???

(da forutsetter jeg selvsagt at disse faktisk ikke skriver her om de ikke har en eller annen form for interesse i aksjen)



NEWREP
05.08.2023 kl 14:27 8280

Hva med forsikringer av skip hvis alle havner for oljetransport i Russland er truet??
For tidlig å si noe om utfall her, men noen tanker er det jo.

https://twitter.com/iaponomarenko/status/1687776405776384000?s=12&t=iXdWU1QS84-jEYf_aI-WAg
Redigert 05.08.2023 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
05.08.2023 kl 14:28 8273

Er jo selv tidvis ute i likhet med mange her inne, men baisser da ikke av den grunn. Ihvertfall ikke når jeg vet at påvirkningsgraden på kursbildet er mikroskopisk.
Slettet bruker
05.08.2023 kl 14:54 8269

Det er mange år siden PGS sto i 500kr, og da var det mange færre aksjer.

Men om man har tro slik som ekspertene på 30dobbbling av underliggende råvare, og likevel velger å være investert i gearet aksje eller instrument heller enn aktuell råvare, må det jo være fordi man har tro på enda sterkere utvikling enn i råvaren
TonyB
05.08.2023 kl 15:07 8309

Les denne, Vantage 😊

https://www.webpsykologen.no/artikler/de-som-alltid-er-negative/

Takeaways:

Hva kjennetegner devaluering som forsvar?

Det er flere ting som kan tyde på at en person beskytter seg selv ved hjelp av devaluering og negativitet.

Humoren hos disse menneskene er ofte sarkastisk, tør eller bitende ironisk.
Når personen snakker om andre mennesker eller institusjoner han eller hun er avhengig av, devalueres deres betydning slik at personens behov for disse menneskene eller institusjonene tones ned eller avkreftes.
De har ofte en tendens til å gi andre nedsettende eller støtende navn. De er ofte de som finner på de litt «slemme» kallenavnene på andre.
Som sagt er det også slik at noen devaluerer sin egen betydning. Det betyr at de ofte snakker nedsettende om seg selv uten å dvele eller begrunne sine tarvelige uttalelser. De kan for eksempel kalle seg selv åndssvake, men ikke understøtte dette med forklaringer eller eksempler.
Noen personer reduserer også betydningen av sine egne resultater. Det reduserer fallhøyde og ansvar i det man foretar seg. Sliter man med en underliggende lav selvfølelse, kan ansvar, forpliktelser og store forventninger virke skremmende. Ved å rakke ned på seg selv reduseres kanskje forventningspresset og man regnes ikke med på samme måte. Når man stadig uttrykker at man ikke er «god nok» eller presterer dårlig, risikerer man at andre adopterer en slik oppfattelse og behandler en deretter. Slik kan negativitet og devaluering av seg selv bli en slags selvoppfyllende profeti. Man møter nye situasjoner med forventninger om fiasko, og kanskje trekker man seg unna utfordringer som kunne skapt vekst og utvikling. Hvis andre begynner å speile personen i tråd med de devaluerende tendensene, kan man også risikere at det gradvis forsterker den lave selvfølelsen.
Ofte kan man legge merke til at personer med devaluering som fremtredende forsvar har et nedsettende og kritisk tonefall.
I tillegg ser man en sterk tendens til å devaluere andres motiver eller gode gjerninger, og på den måten kan personen undergrave de resultatene andre oppnår.


Negativitet og devaluering kan altså skjerme mennesker fra opplevelsen av skuffelse og svik, men sosialt sett er det en tendens som ødelegger og vanskeliggjør gode relasjoner til andre mennesker.

Men ok, nå får vi snakke PGS 😄
Redigert 05.08.2023 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2023 kl 15:20 8355

Ligger overstrødd som moduler på havbunnen. Norge har nest mest av sjeldne mineraler i hele verden (etter Fiji)

Kanskje ikke så rart embedsverket pusher på for få denne milliardindustrien - forutsetningen for det Grønne $kiftet - opp å stå Pronto!
Redigert 05.08.2023 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
unikum
05.08.2023 kl 15:54 8204

Mye mulig dere har rett men for å leke enkelt med noen tall og klikk på skribentene innlegg så sier jeg 1500 klikk av forskjellige personer med at alle har eier interesser i pgs, hver sitter med 20 000 aksjer X 1500 = 30 000 000 mill aksjer . Ja så påvirkning eller ikke, jeg mener forumet er ett påvirknings arena i stor grad.
Restplassno
05.08.2023 kl 16:30 8050

Selv skriver jeg stort sett positive reviews på hoteller og hvis det var dårlig lar jeg som regel være. Ikke en optimal strategi det, men det faller naturlig for mitt vesen å gi noe til det som er bra og være passiv til det som er dårlig.

Så er det de som kun legger igjen dårlige reviews, og gjerne strykkarakter dersom det var leppestiftmerke på glasset på et 2stjerners hotell til 159 kr natta. Det går jo an å gjette at hausserne er sånne som meg, og baisserne er andre kategori.

Jeg er dog ingen stor hausser på aksjer lengre, klok av skade. Men i min natur er jeg nok det likevel. En åpenbar svakhet som investor, man forelsker seg og har på skylappene selv når det går i dass. Samtidig gir det entusiasme til å sette seg godt inn i utbombede enkeltaksjer for å finne lyspunkter der ingen andre kan. Som har gitt meg mange gevinster. Ingen perfekt strategi, men men. Sånn er det å være småaksjonær.
Ausekar
05.08.2023 kl 20:13 7310

Samme her..har vært med på både opp og ned i Pgs. Men nå ser jeg en stor endring og oppturen starter. Tjener penger..nye oppdrag..snart gjelderfri. Snakker long...alt av informasjon sier at denne skal opp. Selger ikke en eneste aksje på dette nivået. God helg.
Ausekar
05.08.2023 kl 20:29 7277

Så en liten ting til. Vi må slutte å være dårlige med hverandre. Vi er her alle for å tjene penger. Respekt.
kongsberg1
05.08.2023 kl 21:04 7121

Her handler det om å være sakelige, da slipper du den greia med fuck.
Ausekar
Tenkte egentlig ikke å skrive noe mere i helgen, men så må jeg bare si. Dette kommer til å bli en helt fantastisk uke. Cool
Kontur
05.08.2023 kl 21:24 7153

Enig; kommende uke kan bli råbra slik det ligger an nå.
Tenker da på trøbbelet som bygger seg opp i Svartehavet hvor Russland etterhvert ikke får trygt ut oljen samt stadig større lagertrekk og økt forbruk i USA og ellers i verden.
Brygger opp til perfekt storm for oljen og PGS. Kommer der kontraktsmeldinger i tillegg så skyter aksjen skikkelig fart.
Vi skal nyte turen
Geiren
06.08.2023 kl 00:12 6522

Ukraina som skyter undervannsdroner på oljetankere som frakter russisk olje
gamperally
06.08.2023 kl 00:13 6617

Slettet bruker skrev Lithium
Lithium! Det er vel snart over og ut for batteri bruk. Nå er det faststoff som gjelder hvis en vil være føre var. Nei, Norge bør satse på grafen som det er mengder av på land og lett å utvinne.
Rubin
06.08.2023 kl 00:27 6559

For meg synes det klart at PGS vil være den beste investeringen på Mafiabørsen de kommende årene. Fordi, med de enorme inntektene de neste årene blir gjelden nedbetalt raskere enn hva som er forventet nå. PGS blir som gamle Frontline med solid kursvekst kombinert med solide utbytter. Jeg blir ikke overrasket hvis vi ser ti-gangeren i løpet av et par år…🌕🌞
Redigert 06.08.2023 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
NEWREP
06.08.2023 kl 00:30 6631

Og da fortsetter vi med mere haussing fra FA.
Bare for å minne oss på at det er greit å kjøpe Pgs.
Toget går nå mest sannsynlig.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/06/8026883/sondagens-aksjetips-med-sterke-signaler-i-den-lange-renten-og-to-aksjer?internal_source=sistenytt
Slettet bruker
06.08.2023 kl 00:59 6556

D e bærre lækkert 👍🏻⛄️⛄️🦅🦅🚢
Kontur
06.08.2023 kl 09:03 5846

Sterkt signal i PGS
Utgangspunktet for tre uker siden var at RSI måtte bryte den fallende trendlinjen og 50-nivået i RSI-chartet. I tillegg måtte aksjen bryte den tekniske motstanden på 6-nivået i hovedchartet, etablere seg på oversiden og bryte gjennom 50 dagers glidende gjennomsnitt.

PGS: Aksjen gjorde et nytt hopp fredag.
I tillegg ville brudd på den tekniske motstanden på 7-nivået signalisere videre oppgang mot 200 dagers glidende gjennomsnitt og 7,70-nivået.
Fredag gjorde aksjen et nytt hopp. RSI punkterte den fallende trendlinjen og i hovedchartet ble det etablerte et så kalt breakaway gap. Aksjen fortsatte opp mot 7,70-nivået og punkterte i tillegg 200 dagers glidende gjennomsnitt. Et slikt breakaway gap signaliserer et sterkt momentum og videre oppgang.

PGS: Fredag kom et så kalt breakaway gap i hovedchartet. I hendhold til teorien signaliserer det et sterkt momentum i aksjen.
Brudd på 200 dagers glidende og den tekniske motstanden i området opp mot 7,70-nivået vil utløse nytt kjøpssignal med potensial opp 8- og kanskje 8,40- og 9-nivået.

Usikkerheten ligger i om oppgangen den siste måneden bare er korreksjonen opp igjen mot bunnlinjen i den stigende hovedtrenden, som ble brutt i midten av juni.
Ved eventuelle korreksjoner er det litt teknisk støtte på 7,25-nivået og ned mot 6,80-nivået. Under det kommer neste tekniske støtte i området 6,55 til 6,40 og ved 50 dagers glidende gjennomsnitt.

For deg som ikke er usikker og vil tjene mye penger, KJØP PGS
Redigert 06.08.2023 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
__eagle__
06.08.2023 kl 09:30 5718

👌 hadde passet relativt bra nå om pgs kunne meldt en av kontraktene vi vetkommer🤞
Londonmannen
06.08.2023 kl 09:52 5558

TA er hyggelig lesning, men det som betyr noe er tross alt det fundamentale som påvirker PGS sin fremtid. Og dersom man evner å løfte blikket og ane hva verdens energibehov vil være, og hvordan dette skal dekkes på en realistisk måte de nærmeste tiårene, så vil man fort skjønne at seismikk vil være et særdeles viktig element i fremtidens realisering av energikilder. Dersom man samtidig evner å skjønne hva sterkt begrensede seismikkressurser, kombinert med et stadig økende behov for disse ressursene vil ha å si for oppdragsmengde, ratenivå og inntjening for seismikkaktørene, ja da skjønner man også hva som vil skje med verdisettingen av PGS de kommende årene. Og til det kan man utmerket godt klare seg uten TA. Det vil være mer enn tilstrekkelig med tålmodighet og evne til å takle høydeskrekken. For det siste vil garantert ramme oss alle før eller siden.

Ha en riktig god søndag! I morgen braker det løs igjen og jeg vil ikke bli overrasket dersom 8-tallet lyser mot oss i løpet av uken. Men husk; det vil bare være et bitte lite steg på veien nordover.
Redigert 06.08.2023 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
thief
06.08.2023 kl 10:18 5372

Satse på videre oppgang til uka.Børsene i USA falt endel etter ose stengte på fredag, så kanskje det blir en dupp ved start i morgen. Men retningen er vel satt oppover 🙂
PHOinvestor
06.08.2023 kl 10:41 5198

Det har hvert ett negativt kjør på PGS lenge. Markedsaktørene har blåst opp negative faktorer som lånesitusjonen og en avlyst avtale. Kursen ble kjørt ned helt på 5.
Nå viser det seg att disse aktørene samtidig har kjøpt mye aksjer. Blant annet DNB som har hatt kursmål på kr 5 , der har 4-5 av deres fond samtidig kjøpt seg inn.
Nå har mange kjøpt seg inn og de samme aktørene kommer nå med positive oppslag, STOR OPPSIDE I PGS.
Det er meldt fra selskapet at de er utsolgt i Q3, fra en periode med store overskudd av kapasitet i bransjen.
Denne nedturen kan vi andre også utnytte.

Nå begynner oppturen.
I forhold til hvordan konkurrenter prises skulle PGS nå hatt en kurs på 15-18.

Jeg har leita frem noen midler og kjøper litt mer mens den ligger på 7 tallet, synd en ikke har mer å investere.
Redigert 06.08.2023 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
unikum
06.08.2023 kl 10:58 5061

De som selger aksjer i morgen timen i morra har ingen hensikt med oppgang. Oslo ligge også etter ca 9% usa sin indeks og med olje pris på midt 80 tallet er det ingenting som bør tyde på nedgang. Reportasje til fa (endelig positivt) vil gi flying start og opp imot 8 tallet. For hver oppgang må nå shortere tenke seg nøye om for inndekning. Den har faktisk ikke startet ennå så hvorfor skal man selge nå ??
thief
06.08.2023 kl 11:38 4772

Ja,er vel eventuelt shortere som kaster ut noen aksjer får å håpe noen blir skremt,hvis børsen starter i rødt!
cheezy
06.08.2023 kl 12:14 4540

Her er litt tanker rundt PGS.

Bokført verdi:
Biblioteket er verdsatt i regnskapet etter reglene i IFRS. Det betyr at den offisielle verdien stort sett består i feilinvesteringer. Det som er salgbart er stort sett allerede skrevet ned til null. Dette betyr at det i liten grad er samsvar mellom "fair value" og regnskapsverdi på biblioteket. I et godt marked vil biblioteket være verdt mye mer enn bokført verdi.
PPE (Plant, property and equipment, altså fartøy og streamere): 750 MUSD, Dette er gitt av anskaffelseskost, avskrivinger basert på regler, og nedskrivinger. Tilhørende avskrivinger var 15 MUSD sist kvartal. Det meste av dette er stål, da kablene stort sett er skrevet ned til null. Salgsverdi er nok mindre enn bokført verdi. Men en fair value basert på cash man generer fra assets ligger nok rundt bokført verdi i dag. Dette vil stige i etter hvert som markedet blir bedre.

Utsikter:
PGS vil ha behov for å øke investeringene i streamere framover, da mye av det de har er gammelt og utslitt.
Kontraktsmarkedet er dominert av OBN. Multiklientmarkedet for streamer ser ut til å fortsette å vokse.
"Tranfer fees" kommer inn som en liten lottogevinst med ujevne mellomrom. Dette kommer av hvordan multiklientsalg er struktuert. En fusjon eller et oppkjøp som involverer to store oljeselskap fører til store transfer fees for alle som har store multiklientbibliotek.
For multiklient i modne områder kommer det til å bli mer hybrid, altså Streamer og OBN i kombinasjon.
Det er en håndfull bra streamerbåter som er ledige i markedet (inkludert Sanco Swift og Sword). Ratene i kontraktsmarkedet skal gå mye opp før det svarer seg å utruste disse fartøyene med nytt seismikkutstyr. Hvis ratene går raskt opp, kan "none" kuppe flere av de ledige fartøyene, og starte et konkurrerende selskap. Hvis ratene stiger i saktere temo, kan PGS betale nok ned på gjelden til at de kan begynne å sikre seg ledig tonnasje. Da late sales er en såpass viktig komponent i inntjeningen, vil et eventuelt nytt selskap blø i lang tid i et marked med et ratenivå som er bra nok til at PGS kan forsvare å utruste og bruke denne tonnasjen i multiklientmarkedet.