citius
07.08.2023 kl 08:35
8128
Først, jeg er meget positiv til PGS
jeg har lært meg gjennom årene at støtte / motstandsområder har noe for seg på dager el uker uten nyheter som driver kursen opp el ned
PGS på full fart inn i motstandsområdet kan gi en lite pust i oppgangen, med muligheter for et lite tilbakeslag
slik er aksjer og børslivet
Slik teori er selvfølgelig ingen garanti, men et godt hjelpemiddel i navigeringen og forståelsen av markedene
Blir spennende og se hva som skjer de neste par dagene
Langsiktig PGS og en håndfull andre aksjer
Londonmannen
07.08.2023 kl 08:23
8321
PHOinvestor skrev ok da er det ca 4 ganger så mange aksjer , betyr att kursen var i 25 ca
Vel, det blir vel litt for enkelt. En krone i 2023 er ikke det samme som den var i 2012. En krone i 2012 var kr 1.31 i 2022 i henhold til NB omregningskalkulator. Så kr 100 i 2012, med fire ganger så mange aksjer vil utgjøre ca kr 32,- i dag.
Men så er det mange andre faktorer som må tas hensyn til. Poenget er at denne sammenligningen blir noe mer komplisert enn å dele aksjekursen i 2012 på fire. Fremtiden vil vise hvor høyt PGS kursen vil gå, men jeg tror ikke kr 25,- vil utgjøre noen toppnotering i fremtiden.
Ha en god børsdag!
Men så er det mange andre faktorer som må tas hensyn til. Poenget er at denne sammenligningen blir noe mer komplisert enn å dele aksjekursen i 2012 på fire. Fremtiden vil vise hvor høyt PGS kursen vil gå, men jeg tror ikke kr 25,- vil utgjøre noen toppnotering i fremtiden.
Ha en god børsdag!
thief
07.08.2023 kl 07:37
8767
Går mot rød børsåpning i følge Roger'n i Nordnet,men han har tatt feil før😂Og PGS trenger ikke følge børsen,selv om aksjen sikkert trenger et par forsøk på neste motstand, før den bryter igjennom
Kontur
07.08.2023 kl 01:06
9285
Oljen stiger markant
PGS spretter opp mandag. Sitt på aksjene folkens.
PGS spretter opp mandag. Sitt på aksjene folkens.
rischioso
07.08.2023 kl 00:58
9221
Stor mulighet for at den snur ned i morgen - klokkerent ved motstand ....
Spennende og skummelt i tank og lange renter
Hovedindeksen kan snu ned. Sterke signal i oljeprisen og 10 års renten. PGS og Frontline er både spennende og skumle.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/06/8026883/sondagens-aksjetips-med-sterke-signaler-i-den-lange-renten-og-to-aksjer
Spennende og skummelt i tank og lange renter
Hovedindeksen kan snu ned. Sterke signal i oljeprisen og 10 års renten. PGS og Frontline er både spennende og skumle.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/06/8026883/sondagens-aksjetips-med-sterke-signaler-i-den-lange-renten-og-to-aksjer
geo01
07.08.2023 kl 00:14
9305
Folketrygdfondet kommer innen 1-1,5 år.
Da kommer utbytter også.
Håper aksjekursen holder seg stabil i 1-3 mnd,trenger ikke stror oms eller variabler,men utbytte.
Da kommer utbytter også.
Håper aksjekursen holder seg stabil i 1-3 mnd,trenger ikke stror oms eller variabler,men utbytte.
portion
06.08.2023 kl 23:51
9424
Det heter fortsatt Folketrygdfondet, de sitter som størst eier i TGS blant annet.
Mener de solgte seg ut av PGS 2020
Får vel håpe de gjør sin inntreden nå i 23 eller 2024
Mener de solgte seg ut av PGS 2020
Får vel håpe de gjør sin inntreden nå i 23 eller 2024
Redigert 06.08.2023 kl 23:55
Du må logge inn for å svare
Nidaros-andy
06.08.2023 kl 23:38
5497
Som en liten digresjon eide folketrygdfondet som det da het 23 480 576 aksjer svarende til 10,78% i 2012. Hadde ikke gjort noe om Tangen og co hadde meldt sin ankomst igjen.
Årsrapporter ligger tilbake til 2003 på pgs sine sider.
https://www.pgs.com/company/investor-relations/reports-and-results/annual-reports/
Årsrapporter ligger tilbake til 2003 på pgs sine sider.
https://www.pgs.com/company/investor-relations/reports-and-results/annual-reports/
Piloten
06.08.2023 kl 23:36
5517
Neste uke blir mine oljeserviceaksjer 5% mere verdt. Sånn er det bare😎
PHOinvestor
06.08.2023 kl 23:35
5513
ok da er det ca 4 ganger så mange aksjer , betyr att kursen var i 25 ca
portion
06.08.2023 kl 23:30
5518
PHOinvestor skrev ser att i 2012 var kursen oppe i 100 , hvor mange aksjer var det da ?
I 2012 var det 217,799,997 aksjer, nå er det 909 549 714 Aksjer
mingus7777
06.08.2023 kl 23:24
5588
Gøy å se at det er noen despe «rutinerte» karer som ønsker seg inn igjen i morgen.
FOMO! mofo
FOMO! mofo
Piloten
06.08.2023 kl 23:23
5571
Jeg har en plan om å verdiøke porteføljen med EN MILLION KR neste 3 mnd. Og det skjer ikke med Aker Horizon....(ennå)
PHOinvestor skrev ser att i 2012 var kursen oppe i 100 , hvor mange aksjer var det da ?
Før siste gjennomførte emisjon var ca 40kr tilsvarende ath. Så da har du X og Y. Bare å begynne og regne :(
PHOinvestor
06.08.2023 kl 23:08
5613
ser att i 2012 var kursen oppe i 100 , hvor mange aksjer var det da ?
WillyWonka
06.08.2023 kl 22:24
5794
Helt enig med deg. Trenger ikke å diskutere noe annet at fremtiden er lys og langsiktig vil gi avkastning.
Hvis jeg skal sette et lite lys på kortsiktig kursutvikling så er stochastics på nesten 100. Det pleier å gi en liten dupp, men det er også veldig mye momentum og kraft i aksjen.
Fundamentale omstendigheter gjør at mange kanskje ser sitt snitt på å komme seg inn, pluss høy short som på et tidspunkt må dekke seg inn. Den closet akkurat på motstanden på fredag, og sluttauksjonen var ursterkt med høy omsetning.
Jeg tipper at den går over motstanden imorgen, for å deretter sige ned igjen og jobbe litt over/under motstand. Kan godt være den closer høyere imorgen og da blir det morsomt.
Men også helt naturlig fra et teknisk perspektiv, at den søker ned igjen mot 7,2 også kommer den opp igjen. Jeg er inne på lav GAV og trader ikke.
Da tar jeg utgangspunkt i at det ikke kommer noen kontraktsmelding så klart.
Hvis jeg skal sette et lite lys på kortsiktig kursutvikling så er stochastics på nesten 100. Det pleier å gi en liten dupp, men det er også veldig mye momentum og kraft i aksjen.
Fundamentale omstendigheter gjør at mange kanskje ser sitt snitt på å komme seg inn, pluss høy short som på et tidspunkt må dekke seg inn. Den closet akkurat på motstanden på fredag, og sluttauksjonen var ursterkt med høy omsetning.
Jeg tipper at den går over motstanden imorgen, for å deretter sige ned igjen og jobbe litt over/under motstand. Kan godt være den closer høyere imorgen og da blir det morsomt.
Men også helt naturlig fra et teknisk perspektiv, at den søker ned igjen mot 7,2 også kommer den opp igjen. Jeg er inne på lav GAV og trader ikke.
Da tar jeg utgangspunkt i at det ikke kommer noen kontraktsmelding så klart.
elnomi
06.08.2023 kl 22:10
5887
Oljeprisen kommer til å tikke oppover om en vil eller ei!
Saudi-Arabia har økt oljeprisene for september til Asia og Europa.
Saudi-Arabia har økt oljeprisene for september til Asia og Europa, som følge av begrensninger på tilbudssiden og økt etterspørsel etter råolje.
Saudi kan trenge priser på opptil 100 dollar pr. fat for å dekke statlig utgifter, ifølge Bloomberg Economics.
Saudi-Arabia har økt oljeprisene for september til Asia og Europa.
Saudi-Arabia har økt oljeprisene for september til Asia og Europa, som følge av begrensninger på tilbudssiden og økt etterspørsel etter råolje.
Saudi kan trenge priser på opptil 100 dollar pr. fat for å dekke statlig utgifter, ifølge Bloomberg Economics.
unikum
06.08.2023 kl 22:06
5824
Godt valg igjen ris. Du klarer nok denne gangen OGSÅ å gå glipp av oppturen med dine gode valg. Disse etableringene X antall ganger før man kan si den over trading intervallet 6,1-7 er kun basert på shortere. Muligens de aldri går tom for penger og aksjer men nå tar nok markedskreftene over for fullt, da bør de snart få på seg piggskoa å starte å løpe etter oss andre.
Kontur
06.08.2023 kl 21:40
6115
PGS kan gå opp, ned eller sidelengs. Jeg som aksjonær ser fremover. De som ikke ser hvilke uvær og brottsjøer PGS har overlevd de siste årene har ikke fulgt mye med. Vi er velberget gjennom og går nå inn i et ekstremt godt seismikk marked. Spesielt gjelder dette for de få seismikkselskapene som eier egen flåte, slik som nettopp PGS. Etterspørselen er stige de og ratene øker. Alt tyder på at det er fornuftig å sitte langsiktig som PGS aksjonær fremover.
Da blir det vel som du sier PU « ferdig snakka» , 7,5369 tilbakelagt og gass på👍😎
Nestoren
06.08.2023 kl 20:20
6814
RE: Btw, jeg befinner meg p.t. ved Svartehavet så enda mer interessant å se hva andre tror og mener om oljelogistikken ved hjelp av egen gjetning mer enn noe annet - pr nå så virker den å gå som før.
LOOOOOL
RE: ikke minst det er flere måneder til det kommer nøkkeltall på bordet og det kan komme både nye kontrakter og nye avbestillinger
LOOOOOOOL
Ta deg en bolle Ris. Aksjen kan gå begge veier, det vet alle.
LOOOOOL
RE: ikke minst det er flere måneder til det kommer nøkkeltall på bordet og det kan komme både nye kontrakter og nye avbestillinger
LOOOOOOOL
Ta deg en bolle Ris. Aksjen kan gå begge veier, det vet alle.
BIFFogBÆRNÉ
06.08.2023 kl 20:14
6465
Økende oljepris. Og den økonomiske utviklingen generelt. Er nyheter av betydning.
Nå skal vi oppoppopp! 💰💰💰💰💰
Nå skal vi oppoppopp! 💰💰💰💰💰
SAMISKBONDE
06.08.2023 kl 20:12
6338
Veldig god analyse av Risen. Du traff godt på kahoot tidligere. Jeg gjorde samme ressonomenteter vedr. 7,6 nivået og solgte derfor tradingposten.
Slettet brukerskrev Søndag - Black risotto Mandag - Green mean buying machine. Husk gearing
Here cometh the Macro Angel 🌬️
Søndag - Black risotto
Mandag - Green mean buying machine. Husk gearing
Mandag - Green mean buying machine. Husk gearing
mingus7777
06.08.2023 kl 19:21
6394
Hadde håpet på en dip om jeg hadde mer å sette inn. Vurderte å selge tradingpot på fredag også. Gjorde ikke det og det er jeg glad for. Ser ingen svakhetstegn nå.
Men aldri si aldri.
Lykke til!
Men aldri si aldri.
Lykke til!
Får håpe du er inne Ris, ellers går du glipp av mye morro.
Dead cat bounc
06.08.2023 kl 19:05
6304
Pgs går opp og ned og inneholder både gode og vonde dager og følelser, men her blir jeg sittende i 4 år. Låner ikke ut til shortere selv om rentene er fristende ang rentene. Pgs er skapende selskap som blir berikende fremover . Ingen fasit. Har sett det umulige bli mulig mange ganger . Pgs har mål og vet hva de vil. Pgs sitter i førersete og kan ikke avsettes. På lengre sikt et kraftsenter .
rischioso
06.08.2023 kl 18:59
6319
Ja, her alt som før - kanskje enda litt tøffere siden vi fikk en liten oppgang på fredag og da virker det som at all input som ikke støtter euforien skal slaktes noe som blir helt feil og noe ingen er tjent med....
Btw, jeg befinner meg p.t. ved Svartehavet så enda mer interessant å se hva andre tror og mener om oljelogistikken ved hjelp av egen gjetning mer enn noe annet - pr nå så virker den å gå som før.
Slik jeg ser det så er det ingen sikkerhet rundt den videre kursutviklingen i det korte til det mellomlange bildet. Teknisk så ligger det an til å gå begge veier for kursen er ikke etablert på oversiden av 7,6ish ei heller har vi 1 eneste sluttkurs på oversiden så bare der har vi helt klart en utfordring som må forseres eller ned for å ta ny sats for som kjent så må vi ha minst 3 sluttkurser over på rad på for å anse kursen som etablert på nettopp oversiden og vi er ikke der ennå.
Videre så kjenner vi til at det ble satt short både rett på undersiden, på og rett på oversiden av støtten på 7 blank for bare dager siden så shorterne vil nok gjøre sitt til at kursen vil ta en tur ned der igjen og ikke minst det er flere måneder til det kommer nøkkeltall på bordet og det kan komme både nye kontrakter og nye avbestillinger - mao, det er mange indikatorer som både kan og drar i hver sin retning så kursutviklingen i det korte til mellomlange bildet herifra er helt åpen og av samme grunn solgte jeg halvparten av traderpotten på fredagen og håven er igjen på plass nede ved støtte på 7 blank - spennende er det og spennende blir det med tidvise oppganger og nedganger frem til nytt av betydning foreligger og i mellomtiden så er det viktig å respektere hverandres meninger frem til endelig fasit foreligger - og det er et stykke frem dit ...;)
Nå er det tid for både Palinka, Ursus og et bedre fiskemåltid ...;)
En fortsatt fin søndag ønskes alle - ingen nevnt, ingen glemt!
Btw, jeg befinner meg p.t. ved Svartehavet så enda mer interessant å se hva andre tror og mener om oljelogistikken ved hjelp av egen gjetning mer enn noe annet - pr nå så virker den å gå som før.
Slik jeg ser det så er det ingen sikkerhet rundt den videre kursutviklingen i det korte til det mellomlange bildet. Teknisk så ligger det an til å gå begge veier for kursen er ikke etablert på oversiden av 7,6ish ei heller har vi 1 eneste sluttkurs på oversiden så bare der har vi helt klart en utfordring som må forseres eller ned for å ta ny sats for som kjent så må vi ha minst 3 sluttkurser over på rad på for å anse kursen som etablert på nettopp oversiden og vi er ikke der ennå.
Videre så kjenner vi til at det ble satt short både rett på undersiden, på og rett på oversiden av støtten på 7 blank for bare dager siden så shorterne vil nok gjøre sitt til at kursen vil ta en tur ned der igjen og ikke minst det er flere måneder til det kommer nøkkeltall på bordet og det kan komme både nye kontrakter og nye avbestillinger - mao, det er mange indikatorer som både kan og drar i hver sin retning så kursutviklingen i det korte til mellomlange bildet herifra er helt åpen og av samme grunn solgte jeg halvparten av traderpotten på fredagen og håven er igjen på plass nede ved støtte på 7 blank - spennende er det og spennende blir det med tidvise oppganger og nedganger frem til nytt av betydning foreligger og i mellomtiden så er det viktig å respektere hverandres meninger frem til endelig fasit foreligger - og det er et stykke frem dit ...;)
Nå er det tid for både Palinka, Ursus og et bedre fiskemåltid ...;)
En fortsatt fin søndag ønskes alle - ingen nevnt, ingen glemt!
Redigert 06.08.2023 kl 19:07
WillyWonka
06.08.2023 kl 18:11
6494
https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/06/8027033/saudi-arabia-oker-prisene
Skal bli gøy fremover🚀
Skal bli gøy fremover🚀
PHOinvestor
06.08.2023 kl 17:29
6624
de store nye skipene , de nyeste til PSG kost 2-3 mrd . Ville tro att det 2 år fra en bestemer seg å bestille til det er operativt i felt
Takk Per
Londonmannen
06.08.2023 kl 16:35
6871
Men det å starte et konkurrerende selskap til PGS er ikke bare bare. En ting er å anskaffe plattformer, men i tillegg skal du ha streamere. Men hvor skal du så skaffe deg kompetent mannskap til å betjene utstyret, samle inn data og analysere dataene? Jeg har aldri arbeidet innen seismikk, men jeg skjønner såpassat dette er et felt som krever avansert materiell såvel som kompetent personell. I tillegg skal et nytt selskap inn å konkurrere med Sherwater, PGS, TGS m.m om kontrakter. Nei, sannsynligheten for ar vi skal se noen nye aktører innen dette segmentet de neste to til tre årene, det har jeg ingen tro på. Og det er jo nettopp denne situasjonen som gjør at dagens seksmikksekskaper sitter på en gylden gren.
PerUlv Den ene
06.08.2023 kl 16:10
7012
Tja...
Det er ikke første gang jeg trekker i tvil TA "evnene" til FA. Siden det igjen er Stein Ove Hugen som er ute med PGS er det enten slurvete srivemåte eller totalt venstrehåndsarbeid. Følgende står i FA:
"""PGS: Aksjen gjorde et nytt hopp fredag.
I tillegg ville brudd på den tekniske motstanden på 7-nivået 👎signalisere videre oppgang mot 200 dagers glidende gjennomsnitt og 7,70-nivået.👎
Fredag gjorde aksjen et nytt hopp. RSI punkterte den fallende trendlinjen og i hovedchartet ble det etablerte 👍et så kalt breakaway gap.👍 Aksjen fortsatte opp mot 7,70-nivået og punkterte i tillegg 200 dagers glidende gjennomsnitt. Et slikt breakaway gap signaliserer et sterkt momentum og videre oppgang.
Hvor FA her tar MA-200 fra vites ikke. Heller ikke hvor de har MA-200. her antydes det at MA-200 ligger opp mot 7,70. Totalt misvisende. Faktum er at PGS fredag testet MA-200 gjentatte ganger og som da leste 7,5369 for til slutt å close 7,5980 i sluttauksjonen.
Og til orientering kan MA-200 beregnes i med noe ulik vekting basert faktorer so bl.a i vedlagte link. Man finner disse via SMA, WMA, EMA ,DEMA og TEMA. Uansett lå alle i intervallet 7,0211 til 7,5322 ved close.
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=3aeb206e60eaa14eJmltdHM9MTY5MTI4MDAwMCZpZ3VpZD0zNzU0MDEzYy05NTQ0LTY2OTgtMmQ2MC0xM2M1OTQ4NDY3MjImaW5zaWQ9NTIxMQ&ptn=3&hsh=3&fclid=3754013c-9544-6698-2d60-13c594846722&psq=Moving+average+TEMA&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cuaW52ZXN0b3BlZGlhLmNvbS90ZXJtcy90L3RyaXBsZS1leHBvbmVudGlhbC1tb3ZpbmctYXZlcmFnZS5hc3A&ntb=1
Litt mere utfyllende om bl,a. breakaway gap med illustrasjoner kommer snart på PGS Investor som annonsert lørdag morgen.
Det er ikke første gang jeg trekker i tvil TA "evnene" til FA. Siden det igjen er Stein Ove Hugen som er ute med PGS er det enten slurvete srivemåte eller totalt venstrehåndsarbeid. Følgende står i FA:
"""PGS: Aksjen gjorde et nytt hopp fredag.
I tillegg ville brudd på den tekniske motstanden på 7-nivået 👎signalisere videre oppgang mot 200 dagers glidende gjennomsnitt og 7,70-nivået.👎
Fredag gjorde aksjen et nytt hopp. RSI punkterte den fallende trendlinjen og i hovedchartet ble det etablerte 👍et så kalt breakaway gap.👍 Aksjen fortsatte opp mot 7,70-nivået og punkterte i tillegg 200 dagers glidende gjennomsnitt. Et slikt breakaway gap signaliserer et sterkt momentum og videre oppgang.
Hvor FA her tar MA-200 fra vites ikke. Heller ikke hvor de har MA-200. her antydes det at MA-200 ligger opp mot 7,70. Totalt misvisende. Faktum er at PGS fredag testet MA-200 gjentatte ganger og som da leste 7,5369 for til slutt å close 7,5980 i sluttauksjonen.
Og til orientering kan MA-200 beregnes i med noe ulik vekting basert faktorer so bl.a i vedlagte link. Man finner disse via SMA, WMA, EMA ,DEMA og TEMA. Uansett lå alle i intervallet 7,0211 til 7,5322 ved close.
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=3aeb206e60eaa14eJmltdHM9MTY5MTI4MDAwMCZpZ3VpZD0zNzU0MDEzYy05NTQ0LTY2OTgtMmQ2MC0xM2M1OTQ4NDY3MjImaW5zaWQ9NTIxMQ&ptn=3&hsh=3&fclid=3754013c-9544-6698-2d60-13c594846722&psq=Moving+average+TEMA&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cuaW52ZXN0b3BlZGlhLmNvbS90ZXJtcy90L3RyaXBsZS1leHBvbmVudGlhbC1tb3ZpbmctYXZlcmFnZS5hc3A&ntb=1
Litt mere utfyllende om bl,a. breakaway gap med illustrasjoner kommer snart på PGS Investor som annonsert lørdag morgen.
Redigert 06.08.2023 kl 16:12
🌬️🍃💨💸
Kontur
06.08.2023 kl 15:25
7164
Stenger ned deler av Russisk oljeledning gjennom Polen pga lekkasje. Vil tro oljen spretter skikkelig i været nå. Endelig ser det ut til at snart alle vinder blåser vår vei. Ta i hus alle løse gjenstander og gjør klar for kraftig opptur….
BIFFogBÆRNÉ
06.08.2023 kl 15:21
6982
https://www.finansavisen.no/energi/2023/08/06/8027029/lekkasje-pa-oljerorledning-mellom-russland-og-europa
Oljelekkasje russland/europa
Oljelekkasje russland/europa
Redigert 06.08.2023 kl 15:22
cheezy
06.08.2023 kl 15:19
6917
Det er ingen logisk brist. Det svarer seg allerede nå for PGS å kjøpe seismikkutstyr for å erstatte ødelagt utstyr.
Break even for PGS for at det svarer seg å investere i helt nye kit med seismikkutstyr for å utruste et nytt fartøy vil komme på et mye lavere ratenivå enn for tredjepart (altså som hverken er PGS eller Shearwater). Det er to grunner til dette: PGS er allerede et "going concern", og PGS har inntekter fra multiklientdelen.
Det jeg håper på er en jevn og trutt oppgang i ratenivå¨, der PGS kan sikre seg noen av disse fartøyene. Hvis vi går rett inn i en boom, vil det være mye lettere for en tredjepar å få finansiering.
Og ratene kan bli for høye, da dette fører til overetablering. Første terskel er der det svarer seg for tredjepart å reaktivere båter som er "uavhengige". Neste terskel er der det svarer seg å bygge nye båter. Du kan jo gå tilbake og se på hvor mange båter som ble bygget mellom 2010 og 2015.
Man kan jo selge hvis ratene går i været. Men jeg tror at PGS kan være bedre rustet til å profittere på en saktere bedring enn en plutselig boom. Med dagens assets har jeg et best case på 25 kroner aksjen hvis markedet stiger tilstrekkelig. Hvis PGS sikrer seg de uavhengige fartøyene i et stigende marked, er mitt best case ca. 35 kroner.
Break even for PGS for at det svarer seg å investere i helt nye kit med seismikkutstyr for å utruste et nytt fartøy vil komme på et mye lavere ratenivå enn for tredjepart (altså som hverken er PGS eller Shearwater). Det er to grunner til dette: PGS er allerede et "going concern", og PGS har inntekter fra multiklientdelen.
Det jeg håper på er en jevn og trutt oppgang i ratenivå¨, der PGS kan sikre seg noen av disse fartøyene. Hvis vi går rett inn i en boom, vil det være mye lettere for en tredjepar å få finansiering.
Og ratene kan bli for høye, da dette fører til overetablering. Første terskel er der det svarer seg for tredjepart å reaktivere båter som er "uavhengige". Neste terskel er der det svarer seg å bygge nye båter. Du kan jo gå tilbake og se på hvor mange båter som ble bygget mellom 2010 og 2015.
Man kan jo selge hvis ratene går i været. Men jeg tror at PGS kan være bedre rustet til å profittere på en saktere bedring enn en plutselig boom. Med dagens assets har jeg et best case på 25 kroner aksjen hvis markedet stiger tilstrekkelig. Hvis PGS sikrer seg de uavhengige fartøyene i et stigende marked, er mitt best case ca. 35 kroner.
Redigert 06.08.2023 kl 15:25
Bennyfyfasan
06.08.2023 kl 14:28
6953
Jeg tenkte akkurat det samme - den teorien er noe av det mest spesielle jeg har lest på lenge. Jeg er ingen ekspert på seismikkmarkedet, men har vært i næringslivet en stund. En ting er sikkert - ratene kan ikke bli så høy at det blir negativt for aktørene som opererer i det markedet (selger tjenester).
Londonmannen
06.08.2023 kl 14:02
6835
Du skriver:
«Det er en håndfull bra streamerbåter som er ledige i markedet (inkludert Sanco Swift og Sword). Ratene i kontraktsmarkedet skal gå mye opp før det svarer seg å utruste disse fartøyene med nytt seismikkutstyr. Hvis ratene går raskt opp, kan "none" kuppe flere av de ledige fartøyene, og starte et konkurrerende selskap.»
Her er det en logisk brist. Altså må ratene stige mye for at det skal svare seg for PGS å kjøpe nytt seismikkutstyr. Ok. Men samtidig mener du at noen kan kuppe skipene og starte et konkurrerende selskap! Fantastisk! Og dette et noe du har klart å overbevise deg selv om? Du må være forsiktig å ikke være for mye alene med deg selv for da kan du også bli lurt trill rundt på andre områder også. Og for all del hold godt på lommeboken din når du er alene med deg selv. ;-))
«Det er en håndfull bra streamerbåter som er ledige i markedet (inkludert Sanco Swift og Sword). Ratene i kontraktsmarkedet skal gå mye opp før det svarer seg å utruste disse fartøyene med nytt seismikkutstyr. Hvis ratene går raskt opp, kan "none" kuppe flere av de ledige fartøyene, og starte et konkurrerende selskap.»
Her er det en logisk brist. Altså må ratene stige mye for at det skal svare seg for PGS å kjøpe nytt seismikkutstyr. Ok. Men samtidig mener du at noen kan kuppe skipene og starte et konkurrerende selskap! Fantastisk! Og dette et noe du har klart å overbevise deg selv om? Du må være forsiktig å ikke være for mye alene med deg selv for da kan du også bli lurt trill rundt på andre områder også. Og for all del hold godt på lommeboken din når du er alene med deg selv. ;-))
Sweetspot skrev Hvor mange språk kan du si 8 på?
Hehe, sweet.. Kommer gjerne på 12 NÅR 12 ern dukker opp om ikke så altfor lenge ;) .. Motstanden på 7.7 er as well as consider done over helgen, den på 8-9 ryker med kontrakt osv strake veien opp.. For ikke å nevne shorten som må se seg nødt å kjenne sin besøkelsestid , tidenes Q3 i vente og alt av gylne kryss på veien, OPEC osv .. LÆKKÆRT 😎🥳
Sweetspot
06.08.2023 kl 13:34
6924
Herlig lesing om PGS på en søndag! God hangover cure..
For en tid vi har i vente! 🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢
For en tid vi har i vente! 🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢
cheezy
06.08.2023 kl 12:14
4913
Her er litt tanker rundt PGS.
Bokført verdi:
Biblioteket er verdsatt i regnskapet etter reglene i IFRS. Det betyr at den offisielle verdien stort sett består i feilinvesteringer. Det som er salgbart er stort sett allerede skrevet ned til null. Dette betyr at det i liten grad er samsvar mellom "fair value" og regnskapsverdi på biblioteket. I et godt marked vil biblioteket være verdt mye mer enn bokført verdi.
PPE (Plant, property and equipment, altså fartøy og streamere): 750 MUSD, Dette er gitt av anskaffelseskost, avskrivinger basert på regler, og nedskrivinger. Tilhørende avskrivinger var 15 MUSD sist kvartal. Det meste av dette er stål, da kablene stort sett er skrevet ned til null. Salgsverdi er nok mindre enn bokført verdi. Men en fair value basert på cash man generer fra assets ligger nok rundt bokført verdi i dag. Dette vil stige i etter hvert som markedet blir bedre.
Utsikter:
PGS vil ha behov for å øke investeringene i streamere framover, da mye av det de har er gammelt og utslitt.
Kontraktsmarkedet er dominert av OBN. Multiklientmarkedet for streamer ser ut til å fortsette å vokse.
"Tranfer fees" kommer inn som en liten lottogevinst med ujevne mellomrom. Dette kommer av hvordan multiklientsalg er struktuert. En fusjon eller et oppkjøp som involverer to store oljeselskap fører til store transfer fees for alle som har store multiklientbibliotek.
For multiklient i modne områder kommer det til å bli mer hybrid, altså Streamer og OBN i kombinasjon.
Det er en håndfull bra streamerbåter som er ledige i markedet (inkludert Sanco Swift og Sword). Ratene i kontraktsmarkedet skal gå mye opp før det svarer seg å utruste disse fartøyene med nytt seismikkutstyr. Hvis ratene går raskt opp, kan "none" kuppe flere av de ledige fartøyene, og starte et konkurrerende selskap. Hvis ratene stiger i saktere temo, kan PGS betale nok ned på gjelden til at de kan begynne å sikre seg ledig tonnasje. Da late sales er en såpass viktig komponent i inntjeningen, vil et eventuelt nytt selskap blø i lang tid i et marked med et ratenivå som er bra nok til at PGS kan forsvare å utruste og bruke denne tonnasjen i multiklientmarkedet.
Bokført verdi:
Biblioteket er verdsatt i regnskapet etter reglene i IFRS. Det betyr at den offisielle verdien stort sett består i feilinvesteringer. Det som er salgbart er stort sett allerede skrevet ned til null. Dette betyr at det i liten grad er samsvar mellom "fair value" og regnskapsverdi på biblioteket. I et godt marked vil biblioteket være verdt mye mer enn bokført verdi.
PPE (Plant, property and equipment, altså fartøy og streamere): 750 MUSD, Dette er gitt av anskaffelseskost, avskrivinger basert på regler, og nedskrivinger. Tilhørende avskrivinger var 15 MUSD sist kvartal. Det meste av dette er stål, da kablene stort sett er skrevet ned til null. Salgsverdi er nok mindre enn bokført verdi. Men en fair value basert på cash man generer fra assets ligger nok rundt bokført verdi i dag. Dette vil stige i etter hvert som markedet blir bedre.
Utsikter:
PGS vil ha behov for å øke investeringene i streamere framover, da mye av det de har er gammelt og utslitt.
Kontraktsmarkedet er dominert av OBN. Multiklientmarkedet for streamer ser ut til å fortsette å vokse.
"Tranfer fees" kommer inn som en liten lottogevinst med ujevne mellomrom. Dette kommer av hvordan multiklientsalg er struktuert. En fusjon eller et oppkjøp som involverer to store oljeselskap fører til store transfer fees for alle som har store multiklientbibliotek.
For multiklient i modne områder kommer det til å bli mer hybrid, altså Streamer og OBN i kombinasjon.
Det er en håndfull bra streamerbåter som er ledige i markedet (inkludert Sanco Swift og Sword). Ratene i kontraktsmarkedet skal gå mye opp før det svarer seg å utruste disse fartøyene med nytt seismikkutstyr. Hvis ratene går raskt opp, kan "none" kuppe flere av de ledige fartøyene, og starte et konkurrerende selskap. Hvis ratene stiger i saktere temo, kan PGS betale nok ned på gjelden til at de kan begynne å sikre seg ledig tonnasje. Da late sales er en såpass viktig komponent i inntjeningen, vil et eventuelt nytt selskap blø i lang tid i et marked med et ratenivå som er bra nok til at PGS kan forsvare å utruste og bruke denne tonnasjen i multiklientmarkedet.