Strongpoint #2-23 🇳🇴🇸🇪🇪🇸🇪🇪🇱🇹🇱🇻🇬🇧🇮🇪🏳️‍🌈

tunktee
STRO 04.08.2023 kl 21:56 93939

Strongpoints potensiale er stort!

Ledelsens har en målsetting om omsetning på 2,5 mrd med 13-15% Ebitda i 2025.
Denne ble først presentert våren 2019 og ble gjentatt ved siste kvartalspresentasjon nå i sommer.
Slike tall kan kanskje gi en 3-sifret kurs!?

Kursen p.t. priser ikke inn potensiale.
Selv om målsettinger ikke oppnås bør det være lite nedside i kursen, og jeg mener derfor at investeringen gir en god risk/reward.

Strongpoint har egne kontorer i landene i overskriften, og har distributører i flere andre land i Europa, og noen få utenfor.

Oppfordrer til å lese/se presentasjoner fra selskapet, blant annet disse om strategi og målsetting:

https://channel.royalcast.com/strongpoint/#!/strongpoint/20230213_2

https://www.strongpoint.com/app/uploads/2023/02/strongpoint-strategy-update-session-13-february-2023.pdf
Redigert 05.08.2023 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Storebetong
25.10.2023 kl 10:00 3732

Poenget er å forsøke å være realistisk Norviking.

Ting er ikke så enkelt som å bare "fikse".

JT leser helt sikkert hva du skriver, og vi får se hva han får til. Alle får vurdere selv hvor god tid de har.
Norviking
25.10.2023 kl 10:05 3706

Jaha
Så vi har da en leder i strongpoint som nå over lang tid har predikert en målsetning om 2,5 i løpet av 2025 men som er urealistisk ?
Er det det du mener ?
Jeg velger da heller å tro på hva JT kommuniserer enn hva du og andre mener all den tid JT sitter vesentlig nærmere bordet enn deg Storebetong.
Så det med å være realistisk er ikke ensbetydende at det du mener og tenker er rett..
Lever sier jeg
Enkelt å greit..
Eller pynt bruden og selg selskapet til noen som kan ta dette videre
Storebetong
25.10.2023 kl 10:17 3679

Siste kvartalers utvikling på inntektssiden for Strong og generell utvikling i etterspørsel i samfunnet gjør at jeg tror målene for 2025 bør justeres ned.

Jeg tar gjerne feil her, men skriver nå det jeg tror på. Hva andre tror på får være opp til hver enkelt.

At å bytte ut ledelse/selge selskapet vil gi en god effekt har ikke jeg noe tro på. La de som bygger stein på stein her få lov til å fortsette med det.
Norviking
25.10.2023 kl 10:19 3677

Jeg sa ikke at vi skal bytte ledelse
Jeg sa at han bør tilegne seg folk som evner å levere..
Men salg er også et alternativ slik jeg ser det ..
Det dreier seg om pensjonen min og det er for meg viktigst nå
Otto40
25.10.2023 kl 11:09 3611

Det som skremmer meg er den siste tids organsike utvikling og porteføljen av produkter SP besitter for salg til markedet.
For stor del av dagens inntekter kommer fra ESL.
Fra å ha et variert og relativt bredt og godt inntektsgrunnlag, virker det som veldig mye i dag beror på den ene store ordren som skal komme fra Iberia/England.
Jeg håper SP klarer å stable opp selskapet på beina igjen og at vi ikke skal være så avhengige av disse store ordrene for at det skal være organsik vekst.
Samtidig er jeg litt skeptisk til produktutviklingen den siste tiden og håper vi holder tritt med markedet.
Ols123
25.10.2023 kl 12:08 3517

Att vi exakt når 2,5 miljarder är inte avgörande utan att vi ser att större order börja komma in. Jag tror med utökade priceravtalet som även omfattar Finland Spanien UK mfl tillsammans med Autostore och framförallt egna fina lösningarna så ser framtiden för Strongpoint mkt ljus ut
HitIT
25.10.2023 kl 13:03 3493

Nei nå må vil vel snart spørre Holmen Spesialfond om de vil kjøpe seg inn igjen...traff iallefall blink med sin utgang.
Har troa på at JT haler i land avtalene vi venter på, mye kan se bedre ut før julelysa tennes.
Storebetong
25.10.2023 kl 13:12 3487

Holmens strategi er at solgt er solgt og se etter noe nytt. Salget i 2021 ser jo bare mer og mer genialt ut.

Vi trenger noen nye som vil inn her.

Ikke for å være negativ, men det ser ut som om aksjen bare vil skli nedover på lavt volum inntil enten:
a) Selskapet leverer noe som markedet oppfatter som meget bra. Selv da kan vi nok få en liten motstand allerede på 15.00 for noen vil ut.
b) Noen med nok cash bestemmer seg for at nå er det er billig nok, og tar imot alt som kommer med skjult volum.

Det skjer sikkert noe før jul, så det er ingen grunn til å planlegge en depressiv julemiddag:)
HitIT
25.10.2023 kl 14:33 3379

14 blank gitt, helt håpløst.
Markedet har ingen som helst tiltro til at 2025 målene nås.
Egentlig ikke til at det blir vekst i det hele tatt.

Optimalt sett burde en startet kjøp av egne aksjer, men er neppe rom for det nå.
Ols123
25.10.2023 kl 14:40 3370

Borde se insider på dessa nivåer
kössa
25.10.2023 kl 14:50 3348

Kan vara så att stororder ligger i pipelinen vilket sätter stopp för insiderköp.
Ols123
25.10.2023 kl 14:51 3349

1 krona i utdelning kostar Strongpoint cirka 40 miljoner.
Målen 2025 är ebita på 325-375 miljoner. Mkt intressant vad kursen då skulle stå i?
Storebetong
25.10.2023 kl 15:05 3335

Helt vanlig angst i en fallende aksje. Psykologi styrer aksjekursen nå på lavt volum.

Ja, litt trist å ikke ha en solid kontantbeholdning til kjøp av egne aksjer når man tror det er billigsalg.
JosMag
25.10.2023 kl 15:25 3322

Blir overasket dersom vi ikke får servert en meget god nyhet i løpet av denne uken👍
Storebetong
25.10.2023 kl 15:28 3344

Kan kanskje ta litt lengre tid, men det kommer. 14-tallet er nok fort ryddet bort når det skjer👍
Redigert 25.10.2023 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Norviking
25.10.2023 kl 17:07 3236

Jeg ønsker å påpeke en annen ting i tillegg til mine tidligere innlegg i dag.... spesielt rettet til dere som nå ønsker å sy puter under armene på JT med å utsette målet på 2,5
Ser man bort fra markedsandelen StrongPoint har i Scandinavia og fokuserer på de resterende landene ( der det faktisk bor en del folk folk ) så vil jeg anta at markedsandelen StrongPoint har på tilsvarende produkter og tjenester i forhold til konkurrenter er 1-3 % ... ( gjetting men JT har sikkert disse tallene )
Det vil si at 97-99% av markedet ligger der foran oss .... klar til å bli betjent av StrongPoint.
Med verdens beste og mest komplette produktmiks så bør det være fult mulig å få til en ytterligere markedspenetrering for selskapet.
Jeg kjøper faktisk ikke historien om at det er vanskelige tider.
Det er i vanskelige tider de beste klarer å fortsatt tjene penger.
Det er i vanskelige tider at man kan ta markedsandeler.
Jeg kan dra en parallell til tiden straks etter jappetiden ( som de som har levd en stund husker )
Da gikk det meste på trynet ...
Mange bedrifter sa opp folk og skrenket inn til beinet.
Selskapet jeg jobbet for kjørte på ... ansatte flere og besøkte kunder som aldri før og vokste voldsomt.
Hvorfor ? Jo fordi alle konkurrentene skulle spare penger ... og levde på sparebluss. De var ikke tilstede. Tilstedeværelse er alfa omega........
Resultatet var at vi stakk av med nesten alle kundene og fikk et fotfeste i markedet som vi fortsatt nyter godt av..
Jeg forventer at JT gjør de rette tingene nå fremover og får fart på skuta

PS
Et par andre ting som jeg lurer på
Hva skjedde med "roadrunners" i spania ?
Her har vi vel ikke fått noen info på lang tid ..
Noen som vet ?

Og
Når man har piloter her og piloter der ...
Setter man ikke en tidsramme for når piloten er over og en termin der man bør få en avgjørelse for om det blir ordre eller ei ?
Man må da vel kunne sette krav til sine kunder så vel som kundene setter krav til oss...
Redigert 25.10.2023 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
Newsseaker
25.10.2023 kl 18:32 3201

Tror du kommer til å bli overrasket. Hadde selskapet hatt en nyhet som kunne pyntet på et elendig resultat hadde den kommet da. Å late som du har innsideinformasjon er useriøst av deg og en katastrofe for selskapet om du har rett.
Storebetong
25.10.2023 kl 18:32 3209

Skal på ferie en ukes tid her og blir kanskje lite aktiv, selv om min tilstedeværelse på forumet selvsagt betyr null for de fleste av leserne.

Som jeg har sagt mange ganger på mange nivåer så er det lov å gi seg ved å kaste korta. Jeg tror det er feil mer nå enn noengang de siste 2,5 årene, men hva jeg tror spiller liten rolle.

JosMag
25.10.2023 kl 18:39 3199

Det ble i løpet av 2. Kvartal presentasjonen meddelt at informasjon skulle komme i løpet av 3. Kvartal. Det ble gjentatt under presentasjonen av 3. Kvartal at informasjon om Iberia kontrakt skulle komme very soon..

Very soon kan godt være denne uken. Lever i håpet👍

Når krybben er tom bites hestene..
Redigert 25.10.2023 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Storebetong
25.10.2023 kl 19:12 3195

Hold deg unna den kalde poteten.
JosMag
25.10.2023 kl 19:56 3126

😁😂😂
Storebetong
25.10.2023 kl 21:22 3058

Kort:Opp med humøret.
Gordon Ekko
25.10.2023 kl 21:54 3003

Deler Norviking sine synspunkter.
Uavhengig av markedssituasjon bør de som har en bedre produktportefølje gjøre det bedre enn markedet.
Jeg er skuffet over leveranse fra Strong i forhold til kommunisert av ledelsen og Adm dit spesielt. Gitt leveranse bør han utfordres av aksjonærer, styret og kanskje også ansatt i forhold til hva han kommuniserer. Dette er ikke godt nok rett og slett.
Velger selv å tro på han og har kjøpt aksjer i dag.
HitIT
25.10.2023 kl 22:20 2961

Hør her Nordic revenue er ned 22% i q3 dvs 34mill (først og fremst fordi pricer esl er kraftig ned i SE)
Allikevel er eibitda marginen opp fra 7,5 til 9,9%. Baltic leverer ok.
UK og Spania skuffer, men her kan det smelle til med good news når som helst.
Det svartmales for mye nå.
Stay Strong.
Affat
25.10.2023 kl 23:47 2896

Har kjøpt litt selv siden kvartalsrapporten, da vi begynner å nærme oss nivåene jeg gikk inn i STRO på. Det er på tide å begynne å levere litt mer her, men samtidig så er jeg mye mer trygg på kjøpet i dag enn den gang. Den gang var det mange løfter og drømmer, så jeg kjøper gjerne på "billig" salg nå, så får vi se om det egentlig var så billig eller ikke etter hvert. :)
Krosta
26.10.2023 kl 00:10 2878

Enig, HitIT.

Selskapet leverer åpenbart ikke fortreffelig de siste kvartalene - og har blitt straffet vel hardt av markedet av den grunn.

Men det står ikke så ille til med selskapet som enkelte her inne skal ha det til.
Sylfest
26.10.2023 kl 08:24 2747

Forsinkelsen i Spania var utvilsomt dårlig timet ut ifra uttalelsene ifm Q2. Dog uttaler JT at dette skyldes en incident hvor ansvaret lå på Strongpoint, altså ikke noe tvil, årsaker eller forsinkelser knyttet til det spanske selskapet. JT kan sikkert ikke opplyse årsaken, men jeg velger å tro at han ganske så snart har fått prosessen i gang igjen, og at de i dag er enda nærmere målet enn hva de var ved Q2. Derfor forventer også jeg at det kommer Spanianews i løpet av Q4. I tillegg så kan det når som helst skje avtaler i andre områder. Jeg er spesielt positiv til UK. Forøvrig bra at også kritiske røster krydrer tråden med konstruktive innspill. Alt er ikke rosenrødt og berettiget kritikk av ledelse/selskap synes ihvertfall jeg er helt på sin plass.
Ols123
26.10.2023 kl 08:42 2729

Lite ifrån Pricers rapport idag
Orderingången uppgick till 523 MSEK, vilket är strax under förra årets tredje kvartal och
en minskning med 4,2 procent. Orderingången kommer från ett större antal marknader där bland annat Italien, Latinamerika och Spanien växer kraftigt jämfört med tredje kvartalet föregående år. På den spanska marknaden kan vi konstatera att vårt ramavtal med Carrefour i kombination med framgångsrika pilotinstallationer i juni legat till grund för de order vi nu fått för leverans innan årets slut.

I september valde finländska S-Gruppen Pricer som leverantör av system baserade
på digitala etiketter med en ambition att utrusta 300 butiker med Pricer Plaza och digitala etiketter under de kommande åren. Redan under 2023 ska 17 butiker installeras. Även ame- rikanska Associated Food Stores har gett Pricer sitt förtroende då de i juli kommunicerade att Pricer valts som föredragen leverantör. Vi är naturligtvis stolta över kontrakt och partnerskap med dessa ledande handlare som med högt ställda krav tagit fram en digitaliseringslösning för sina medlemmar.

Mest glädjande under kvartalet var det strategiskt viktiga avtalet med S-gruppen,
en av de ledande detaljhandelskedjorna i Finland, vilket markerar Pricers första stora kund i landet där Pricer tidigare har haft begränsad försäljning. I S-gruppens nätverk av företag inom detaljhandels- och servicesektorn ingår över 1000 butiker, varav de största stormarknadskedjorna är S-market och Prisma. S-gruppen kommer att göra installationer baserade på molnplattformen Pricer Plaza i 17 butiker innan årets slut och har för avsikt att under de kommande åren göra installationer i 300 butiker.
Brenno Invest
26.10.2023 kl 10:45 2623

Pleier vanligvis kun å lese denne tråden men skal veie inn. (Må snart ta en prat engang igjen Storebetong ;) )

Jeg er enig enn del av kritikken som kommer mot Strong for man ville være ignorant hvis man ikke tar det med i beregningen av en verdsetting. Jeg er også helt enig det at nettsidene dems ikke helt visualiserer alle tjenester helt

I tech så er mye av jobben for salg og prosjekter å lære opp kunden og ikke minst vise kunde hva slags merverdi det skaper. 1 etikettrull f eks sier vi koster 500 kr + skriveren + tiden det tar. (1 rull typ ligger på den prisen hvis det skal være branded) La oss si at det går 20 ruller i løpet av 1 måned, 10k i måneden, 120k i året. Pricer sine etiketter ligger på typ 100k (ink alt extra) for en liten butikk. Alle her er enige om at vi hadde investert 100k for å spare 120k i året.

Mye der jeg setter verdi settingen min i strong er alle sterke sammarbeidsavtalene ikke minst at det tar tid å utvide og ekspandere. De vil få stor stickyness for kundene sine, da de er en total leverandør. Cashguard og slike ting er ofte så dyrt at butikker velger å gi de gamle til nye butikker og kjøpe nye til de gamle butikkene. Når de først er kunde så er de kunde ;)

Store kjeder er seige det tar lang tid i prosessene, det er masse piloter og ting som skal gjennomføres, det er generelt litt mer tilbakeholdenhet i markedet typisk denne tiden av året da de fleste vil ta investeringer og nye ting på nyåret. Det positive dette kvartalet er ARR som har økt, service og lisenser er som oftest det som legger gode grunnlag for vekst og omsetning.

De er mye bedre stilt enn det de var før korona og da var aksjen på samme nivå. Jeg mener at strong er et selvskap som jeg definitivt vil holde til jeg blir pensjonist.

Så vil jeg gjerne takke de som bidrar mye i denne tråden her, dere vet hvem dere er.

Redigert 26.10.2023 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Ols123
26.10.2023 kl 11:27 2613

Eftersom styrelsen och ledningen står bakom målen 2025. Bör se mkt insiderköp i dagarna 💪
HrDuck
26.10.2023 kl 12:21 2563

Velkommen på forumet og takk for et meget godt første innlegg.
JosMag
26.10.2023 kl 13:36 2522

En kjenning av meg handlet 12500 aksjer via dnb i dag ved tolvtiden til gjennomsnitt kurs 14,23.

Noen som forstår hvorfor dette ikke kommer frem på Nordnets omsetnings tall for aksjen?
HitIT
26.10.2023 kl 14:35 2552

Har opplevd det samme når jeg handler Strongpoint via Dnb, men ikke via sb1m...aldri forstått helt hvorfor.
tiger
26.10.2023 kl 17:41 2422

Det er flere som hevder at innsiderne ikke kan kjøpe pga nært forestående kontrakt. Jeg mener de er trygge ettersom den ventede, store Iberia-kontrakten er tydelig varslet. Det er også varslet at de forventer kontrakter i UK.
Brenno Invest
26.10.2023 kl 19:28 2326

Enig med der med 2,5 målet. Jeg syntes generelt det er en uting å sette mål og slike ting da det oftest legger mye press på de ansatte på å produsere.
Siden Strong er et prosjekt type selvskap, så får ofte folk litt urealistiske forventninger både kunder, konsulenter, investorer. Men er jo også det at hvis man er på innsiden av et slikt selvskap godt vet hva slags "store leads" er der.

Jeg syntes det har vært mye fokus på ting utenfor norge, ALS, Spania etc. De rigger seg for vekst, alle samarbeidspartner avtalene som har komt og disse dryppene med gode solide tegn f eks at Spar international gikk ut og hadde den tillitserkleringen om Strong.

Det å si at det er vanskelig tider tror jeg er en måte for de å ikke gå i detalj, typisk at man tror at denne avtalen går i boks. Så tar det så lang tid at man tenker nei går aldri i boks, så vil kunde ha det helst i morgen. 1 av de tingene som er litt kjipt er at det er store investeringer for kunden å bruke nå og de sliter med å innse hva de vil få av avkastning lengre der framme / merverdi. Derfor er litt av hovedgrunnen til at Strong prøver å fokusere og drive mer med software (programmer) enn hardware (fysiske maskiner f eks). Marginene er insane på software som er utviklet av et firma selv og de kan selge lisenser og support.

Pilot, typisk tar kjempe lang tid og det er veldig dårlig stemning å sette en tidsramme. Grunnen er at når du har et pilot prosjekt så har du fått en fot inn hos kunden, ofte så må de som tar beslutninger i et selskap se avkastningen av det. Typisk at man bruker pilot fasen til å få fjernet alle sånne små feil eller lage til ønsker som kunden har. Når det er i boks med mindre kunde er skikkelig forbanna, så blir det utrulling alle lokasjonene.

Typisk ordre til kunde har 5 komponenter

Hardware (største kosten) 1 time cost
Software (litt mindre kost) 1 time cost
Lisenser (Årlig kost) Arr
Support (Månedlig / kvartal / årlig) Arr
Konsulent (varierende etter prosjekt, typisk arbeidstimer for spesefikke jobben)

Derfor er min kanarifugl i et techselvskap typisk ARR. Hvis den går nedover så vet vi at de mister kunder.

Dette er forsåvidt min mening og mine tanker rundt det. Jeg jobber ikke i Strong men jobber i bransjen.

Norviking
26.10.2023 kl 20:34 2235

@ Brenno Invest

Hvorfor er det en uting å legge press på ansatte for å nå mål ?
Det er jo helt vanlig i næringslivet ... og ellers i livet også faktisk..
Hvordan skulle det gå uten målsettinger og hvordan kan man sette budsjetter uten å ha noen målsettinger ?
Jeg skulle sett for meg JT når han fikk presentert fra salgskorpset at dem ikke vil ha budsjetter og målsettinger 😂😂😂 Da trur jeg han først hadde fått krampelatter og så sendt hjem alle som en..

Så kunder og piloter.
Det er helt klart at det settes terminer for hvor lenge pilot skal gå og når man forventer en avklaring.
At ting kan skyves ut i tid er en ting men det ligger alltid en "understatement eller agreement" i bunn om en avgjørelse innen en viss tid.
Husk ... Kunder er de mest utro som fins ... De vil ha og ha og det skal helst ikke koste noe og da må man ha en avtale og en felles forståelse om både målsetting og tidsramme.
De andre innspillene dine skal jeg ikke kommentere da det virker som du har en del kunnskap som jeg ikke besitter om dette.

Mvh
Norviking
minvest
26.10.2023 kl 21:35 2177

Du forutsetter vel da at ledelsen ikke vet mer enn markedet, om for eksempel størrelsen på en Iberia-kontrakt?
En helt annen sak. Interessant artikkel i Finansavisen i morgen. Verdsettelsen av 1X Technologies, tidligere Halodi Robotics, antas nå å kunne ha passert 4 milliarder. Antar Strongpoint fortsatt har sin aksjepost her 😊. Håper de også har sikret rettigheter mot dagligvarebransjen……
Redigert 26.10.2023 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
Brenno Invest
26.10.2023 kl 21:41 2164

nb! jeg elsker å snakke om bransjen så jeg liker å dele av erfaringer og slikt.

Jeg som var litt småtrøtt mente at jeg er ikke glad i mål jeg personlig, selvsagt så må man ha budsjetter å målsettinger. Har man sagt 2.5 så burde man levere.
Det burde være tegn de 2 neste kvartalene på at det er noe som tilsier at de er bedre på vei til målet etter min mening. Der er vi enige. Jeg bare syntes det er noe dritt å bli målt som ansatt, hvorfor skal jeg bruke tid f eks hvis jeg er kundeservice på mersalg hvis jeg ikke blir målt på det?. Bedre å si har du prøvd å starte den på nytt igjen lukke saken etter 5 min. Ser positivt på min statestikk for ringer jo ikke meg direkte hvis restart ikke fungerer og jeg får 1 sak løst :P.

Helt enig med kunder at de er utro, men her er tingen. Satt laget egne integrasjoner for en kunde når det gjaldt autostore anlegg (kosta typ 14 mill hele anlegget). Autostore vil ikke gi en konkurrent support, så hvis kunde skal bytte så må de bytte hele anlegget. Integrasjonene jeg laget til var skreddersydd til kunden. Poenget mitt er det er veldig stickyness når du først får kunden. Har vært borti kunde der de måtte bytte kassa system for den som hadde laget det hadde dødd i eksternt firma. Kosta et par millioner det å flytte for de var rett og slett ingen som hadde kompetanse på dette.

For hver dag så øker kompleksiteten og kunden sitt miljø sin kompleksitet blir enda mer kompleks. Det er noe av det kuleste med bransjen, men det gjør jo sånn at det skriker etter kompetanse (Før var det veldig sånn anything goes) nå er det mere folk spisskompetanse og ikke nyutdannet som får jobb. Det skjer så mye ting hele tiden at det er umulig å holde seg oppdatert. Ikke minst enda vanskeligere for kunde å skjønne hva får jeg igjen for dette, og det igjen gjør at man må lære opp kunden sin. Sjokoladeplate lett å selge, Gressklipper værre fordi du må lære opp kunden til å forstå hvorfor du trenger en gressklipper.

Så for å si det jeg også er veldig skuffet over de siste kvartalene og vil ha tegn ganske kjapt på at målet virker realistisk. Jeg bare liker å forklare ting slik at man enklere forstår men betyr ikke at jeg ikke er skuffet for det er jeg.