Yara International: Grundig analyse og fremtidsutsikter

Didrik Lysvoll
YAR 07.08.2023 kl 10:53 9343

Yara er populær blant Norges topp investorer. De er operer innen jorbruksinnsatser og har solide resultater med sterk balanse. Men i det siste har inntjeningen gått ned, og selskapet har skuffet analytikernes forventinger de siste to kvartalene. Derfor har jeg sett nærmere på selskapet for å se om det kan være en fin sjanse for langsiktige investorer, med tanke på fremtidsutsiktene for både selskapet og markedet. Dere kan lese analysen min helt gratis her: https://www.investwiser.net/post/yara-international-grundig-fundamental-analyse-og-fremtidsutsikter
Fluefiskeren
07.08.2023 kl 11:21 9073

Takk for den. Grundig arbeide, og så flott at du legger den ut gratis her. Ikke så langt opp til kursen hvor den var før den ble notert uten utbytte på 55 kr i juni.
Didrik Lysvoll
07.08.2023 kl 18:04 8946

Tusen takk! Brukte en del tid på å skrive den så er glad den ga verdi. 😅
sveipen
07.08.2023 kl 20:34 8803

Takk for god og grundig analyse. Fint at du deler med oss produktet av det arbeidet du legger ned i dette.
Didrik Lysvoll
08.08.2023 kl 12:13 8583

Takker, jeg har jobbet hardt med å forbedre analysen min de siste ukene så er glad det merkes. 🙌
Slettet bruker
08.08.2023 kl 12:49 8539

Og en valuation basert på story fremover, i tillegg til tallene per i dag.

1. Verden trenger kunstgjødsel (demand vil være sterk)
2. Bransjen er moden, det er konkurenter og Yara har vist at de har en plass. (mindre sannsynlighet for å bli disruptert)
3. Selskapet har gjort det godt over tid. (som tallene dine bekrefter)
4. Selskapet jobber med noen jokere som Amoniakk som kan skape flere produkter fremover. (potensielle nye inntekskilder)
Hellboy
08.08.2023 kl 13:07 8501

Takk Didrik, men du glemte at Yara også er i ferd med å bli/er et vekstselskap. Var punkt 4 i forrigemanns innlegg. Ammoniakk....

Om noen tror fly eller skip skal bli utslippsfrie på batterier, så får de ta seg en bolle. Blir nok Ammoniakk som blir det fremtidige drivstoffet når man skal bli utslippsfrie.
Tradinator
10.10.2023 kl 11:44 7929

Tall 20/10, Yara stiger pent nå. Hva kan vi forvente? Har akkurat kommet inn i denne og trenger litt påfyll fra de lærde.
PB56
15.10.2023 kl 01:00 7712

Jeg er ikke den som kan gi deg best svar, men jeg skal prøve. Over mange år har mine beste og verste trades blitt gjort med Yara. For øyeblikket ligger Yara med mange kjøpsanbefalinger hos de fleste meglerhusene, på tross av dette har de likevel ikke valgt å ta det inn i sine porteføljer. Dette forteller meg at det kanskje ikke er så mye nedside, men at det i tillegg kan virke noe kjeding sammenlignet med mye annet på børsen for øyeblikket. Når det er sagt så vil den bevege seg raskt opp hvis alle skal inn samtidig.

Går vi tilbake å ser på presentasjonen av andre kvartalsresultatet så ble det sagt at UREA-prisen mest sannsynlig hadde bunnet. Ser vi på prisene så stemmer det. Urea prisen har økt, men ikke mye. Aksjekursen er i samme periode ned 5-10%. Dette forteller meg at det er potensiale opp. Fredag 20. oktober skal reslutatet for tredje kvartal presenteres. Blir spennende.

Urea har holdt seg lav pga mindre etterspørsel enn produksjon. Nå skal imidlertid India legge ut et anbud for å sikre seg. Det kan presse prisene oppover. Kina har imidlertid overprodusert urea. Overskuddet skal ut på det internasjonale markedet. Dette kan presse prisene nedover. Men hvor mye det er snakk om vet vel ingen (hverftall ikke jeg).

Isreal står for litt mer enn 5% av denne produksjonen. Hva konflikten mellom Israel og Palestina har å si for dette vet jeg ikke, men det hjelper nok ikke på å få urea på markedet.

Summa sumarum er jeg godt optimistisk til Yara og venter med spenning for å se om meglerhusene tar inn YAR i porteføljene sine.

Håper dette hjalp litt?
Fluefiskeren
17.10.2023 kl 15:35 7318

Synes min gamle flamme,Yara, svikter meg litt nå. 388 kr er for dårlig. Kun tre dager igjen til Q3-presentasjonen kommer. Vi får håpe den blir tatt godt i mot.
Fluefiskeren
17.10.2023 kl 17:41 7215

Nedgradering fra KEPLER CHEUVREUX, men likevel kursmål på 500 kr.

YAR: KEPLER CHEUVREUX NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 500 (570)
9:25
Oslo (Infront TDN Direkt): Kepler Cheuvreux nedjusterer sitt kursmål på Yara til 500 kroner fra 570 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en oppdatering tirsdag.

"Hele verdikjeden for nitrogen har vært tynget av en kombinasjon av vanskelige markedsforhold så langt i år (vær, geopolitiske hendelser som påvirker gassprisutviklingen osv., som tynger både tilbud og etterspørsel). Vi forventer at dette utvikles i Yaras tredjekvartalsrapport. Vi tror imidlertid at det kan komme til å lysne opp", skriver meglerhuset.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 7
Tommyknocker
17.10.2023 kl 22:26 7047

Man må huske på at Yara har levert dårlig i Q1, de lovet økning i volum og salg til Q2. Det skjedde ikke, og Q2 var og skuffende. Investorer har sett gjennom disse dårlige rapporter og venter på positivt resultat i Q3. Jeg er skeptisk til om det faktisk blir bra denne gangen, og jeg registrerer at aksjen viser svakhet inn mot Q3. Mye som bør trekke opp, gass, gjødselpriser, positive analyser osv.. Litt dårlig salg eller? Markedet er nådeløs mot skuffelser, blir det bra kjøper jeg den heller noen % dyrere.
Fluefiskeren
17.10.2023 kl 23:25 6978

Er litt der jeg også, men ikke så lett å selge med tap selv om det er lite. Totalt sett har aksjen vært veldig bra i den perioden jeg har vært inne grunnet utbyttene. Vanskelig å vite hva man bør gjøre nå. Det er 21 megleranbefalinger. Av disse har 9 kjøp, 8 hold, 1 undervekt og 3 selg. Slik sett ser det bra ut, men jeg legger lite vekt på dette.
Tradinator
18.10.2023 kl 08:00 6826

Jeg har aldri vært i Yara og ser nivåene nå som en fin tid å begynne å dekke. Har penger til å kjøpe mere om den skulle svinge enda litt nedover. Tror på sikt at det er gode muligheter for en pen utvikling fra dagens nivå og utbyttene er jo veldig gode.
Arne_And
18.10.2023 kl 08:00 6819

Jeg kjøpte igår og gambler på at Q3 blir bedre enn ventet.
Tradinator
25.10.2023 kl 10:15 6448

Kom inn i denne første gang på 394, ser at resultatet ikke ble all verden og at analytikerne har juster kursmålene litt ned, men fortsatt langt opp på 400 tallet. Er det en god tid nå og dra snittet ned, eller skal den enda lenger ned? Er veldig langsiktig så tenker å bygge en solid post i Yara
Tøff
25.10.2023 kl 10:29 6403

Jeg kastet kortene i YAR i dag. Kanskje på bunn, men med nyhetsbildet og de svake resultatene over flere kvartaler, tror jeg det vil ta tid før vi ser YAR opp mot 400 igjen. India, et stort marked for Urea, leste jeg ville redusere sin import, av økologiske årsaker.
Tøff
25.10.2023 kl 14:23 6268

Denne tråden bør registreres under industri og ikke sport og spill,
petterwotsan
25.10.2023 kl 16:40 6193

Store aktører kjøper Yara nå.
Sundt er inn nå: +220 million
YAR SUNDT AS NY 600.000 0,2
Tradinator
25.10.2023 kl 22:37 6026

Hyggelig med en ekstra skatte regning på 1,7 mrd da+ at den kan øke ytterligere…. Når alle drar til Sveits må Yara steppe opp med litt ekstra skatt…
optimist68
25.10.2023 kl 22:56 5985

Dagens regjering må være noe av det verste som har fått regjere i Norge etter krigen. Eksta arb giver avgift, lakseskatt, skatt på vannkraft, reduksjon co2 kvoter, formueskatt og mer skatt på aksjer og utbytte. Landet tømmes for de rike som har skapt verdier. Dette gjør de samtidig som renten settes kraftig opp og vi går inn i usikre tider. Helt utrolig samtidig som oljefondet taper milliarder av kroner. Hvorfor ikke kjøpe litt mindre aksjer men heller gjøre det bedre for næringslivet i Norge.
Redigert 25.10.2023 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
sveipen
25.10.2023 kl 23:24 5928

Konklusjon.
Når man setter en klovn til å bli finansminister, en LO avhengig til statsminister, og de i tillegg må søke støtte fra et Røkke, ryk og reis parti, samt være fullstendig økonomisk avhengig av LO.
Ja, da blir det tidenes svakeste, og destruktive regjering.
Burde vært avsatt før de raserer alt av næringsliv, og samtidig jager alle jobbskapere ut av Norge.
Hvor skal dette ende?
Tradinator
26.10.2023 kl 07:50 5762

Du har dessverre rett i det, det er trist å se en så næringsfientlig regjering.
Fluefiskeren
26.10.2023 kl 13:31 5595

« Yara and Navigator secure stake in ammonia bunkering startup Azane

BUSINESS & FINANCE
October 25, 2023, by Aida Čučuk
Yara Growth Ventures, the venture investment arm of Norwegian Yara International, and UK-headquartered Navigator Holdings have each acquired a 14.5% interest in the Norwegian ammonia bunkering startup Azane Fuel Solutions.»

« Stian Nygaard, Investment Director, Yara Growth Ventures, who is also joining the board to help build the company as a strategic investor, commented: “Currently, ammonia fuel bunkering does not exist. With this investment, it is expected to become a reality in a year, starting in Scandinavia. This is anticipated to be a huge milestone for reducing emissions from the shipping industry. By enabling Azane to be the first mover on providing this key part of the infrastructure, our goal is to fill a gap in the ammonia chain needed for fueling ships.”

https://www.offshore-energy.biz/yara-and-navigator-secure-stake-in-ammonia-bunkering-startup-azane/
Tradinator
26.10.2023 kl 13:46 5568

Litt gode nyheter tåler vi nå…
petterwotsan
27.10.2023 kl 16:22 5275

Yara trenger desperat gode nyheter. ellers er 350 på vei.
Redigert 27.10.2023 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.10.2023 kl 16:33 5253

Det er jo bare 2,5 % ned dit så det vil jo ikke være noen sensasjon. Gikk heldigvis litt opp idag. Vi får håpe det var et vendepunkt.
PB56
01.11.2023 kl 23:04 4554

Etter å ha gått på en liten smell, kjøpte YAR før resultatfremleggelsen, siter jeg fortsatt.

Men min begrensede markedsforståelse ser på økt urolighet i midtøsten+økende befolkning+Kina og Russland som reduserer eksporten av Urea+India som kjøper Urea=mindre Urea i markedet. Alt dette bør føre til at prisene øker sakte men sikkert. Med hjelp av positiv undertone på børsene så bør vel kursen tikke sakte men sikkert oppover? Vi er tross alt ned 14% siden toppen i Juni og 17% siden februar. Noen andre?
Tøff
01.11.2023 kl 23:17 4521

Kommentar fra Trading Economics:

Urea futures stabiliserte seg rundt $ 410-nivået per tonn, på grunn av økende bekymringer for at Israel-Hamas-konflikten potensielt kunne spre seg til andre land i Midtøsten, inkludert Iran, en stor ureaprodusent. I mellomtiden har Kina bedt noen gjødselprodusenter om å stoppe eksporten på grunn av stigende innenlandske priser. På den annen side oppfordret den indiske regjeringen bøndene til å redusere bruken av kjemisk gjødsel, drevet av økende bekymringer om jordens fruktbarhet og menneskers helse. Denne politikken, implementert i et av verdens største ureamarkeder, forventes å føre til en betydelig reduksjon i etterspørselen etter tradisjonell urea. Som en del av strategien har administrasjonen annonsert sin intensjon om å avslutte importavhengighet og erstatte ureaforbruk med nano urea og andre alternativer frem til 2025.
PB56
01.11.2023 kl 23:26 4499

Takk for at du deler. Ser av artikkelen at det med India drar prisene ned mens elemtene fra Kina og Midtøsten vil øke prisene. Hvilke elemter som veier mest vet jeg ikke. Ser likevel at "alle" meglerhus fortsatt har kjøpa befaling selv om de har justert ned target.
Tøff
01.11.2023 kl 23:30 4491

Min kommentar er at YAR er en av de beste langsiktige aksjene på Oslo Børs. Den kommer tilbake, men akkurat nå er det helt andre bransjer som ser ut til å ha framgang. Industri er litt tungt. Gjelder ikke bare YAR.
Realisten2
02.11.2023 kl 07:42 4356

Samme situasjon. Gikk inn rett før q3, fikk en stor nedtur, men sitter. Ser ingen grunn til å gå ut, Yara kommer sakte men trygt tilbake.
Fluefiskeren
02.11.2023 kl 11:23 4255

«World’s 1st’ ammonia-powered containership set to debut in 2026, Yara says

VESSELS
November 2, 2023, by Jasmina Ovcina Mandra
Yara Eyde, which has been described as the world’s first containership to be powered by pure ammonia as fuel, is scheduled to enter the market in 2026, according to its developers.

The vessel is being developed by ammonia producer and shipowner Yara Clean Ammonia and the Norwegian container operator NorthSea Container Line.

Namely, the duo plans to set up a joint venture, named NCL Oslofjord AS, to operate the ammonia-powered ship.

Upon establishment, the joint venture aims to become the world’s first line operator to focus exclusively on ammonia-powered container ships.

Yara Eyde has been awarded around NOK 40 million ($ 3.6 million) by Norwegian government enterprise Enova for the project implementation.«

https://www.offshore-energy.biz/worlds-1st-ammonia-powered-containership-set-to-debut-in-2026-yara-says/
Tradinator
02.11.2023 kl 11:49 4216

Spennende!
Fluefiskeren
08.11.2023 kl 15:03 3861

"Yara sier opp ansatte etter bøter for miljøvernbrudd
Yara sier opp 139 av 171 ansatte på en fabrikk i Frankrike. Ansatte og fagforeningen mener selskapet velger oppsigelser fremfor å overholde miljøstandarder.

De ansatte er forrådt. Vi har alle blitt lurt trill rundt, sier Philippe Nicolas som er leder for fabrikkens fagforening til Le Monde.

Gjødselfabrikken har vært under gransking for flere mangler og brudd på miljøvernloven.

Det norske selskapet bekreftet 30. oktober at de sier opp 139 av de 171 ansatte.

– Ledelsen i Yara har fått en tillatelse til å forurense under dekke av at de får bitte små bøter, sier Thierry Noguet, borgermester i Montoir-de-Bretagne, kommunen der fabrikken befinner seg."

https://www.nrk.no/urix/yara-sier-opp-ansatte-etter-boter-for-miljovernbrudd-1.16627748





Fluefiskeren
13.11.2023 kl 15:26 3541

Fra Finansavisen/Kapital i dag. Gratisartikkel. Pareto med kjøp og kursmål 430 kr. DNB med kjøp og kursmål 450 kr.


«Yara opp eller ned?»

https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/13/8052450/yara-opp-eller-ned

Redigert 13.11.2023 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Tradinator
04.01.2024 kl 13:58 2790

Begynner Yara og røre på seg igjen, tegn på å bryte opp over 370. Hva tror vi om utbytte i 2024? Vil Q4 bli like skuffende som Q3 eller nærmer vi oss det rimeligste nivået vi får tak i denne på? 3,43 P/E er lavt.
Tradinator
26.03.2024 kl 10:25 1718

Spennede gren fremover. Dette kan bli stort.
Fluefiskeren
26.06.2024 kl 09:49 615

YAR: SB1M NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 330 FRA 350, GJENTAR NØYTRAL
9:02
Oslo (Infront TDN Direkt): Sparebank 1 Markets nedjusterer kursmålet på Yara til 330 kroner pr aksje, fra 350 kroner, og gjentar en nøytralanbefaling.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.

"Yara har på en pris mot bokførte verdier (P/B) under 1,0 ganger alltid, basert på våre månedlige estimater, gitt en positiv avkastning 6-36 måneder senere. Med andre ord kan det vise seg lønnsomt å kjøpe Yara i løpet av 2024 for lenger sikt. Foreløpig er vi imidlertid forsiktige på grunn av vår kortsiktige markedsprognose", skriver meglerhuset.