$$$PGS$$$ 😊🌬🌬🦅🦅🚢🚢 Brudd opP

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
31.08.2023 kl 23:40
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 09.08.2023 kl 13:46 330771

bergsmofs

VantageVolante skrev Olja går. Spent på om det blir brudd denne gangen. Normalt sett går da også pgs, bortsett fra etter .. 

Positive tendenser for olja ja på august,s siste dag. Det ligger vel litt i kortene at et brudd opp kan komme nå fremover. Peggy er jo DNB sementert nå på 7 tallet så da er det vel naturlig å tenke at om olja reagerer oppover nå så følger Peggy på. Dessuten kommer Q 3 nærmere for hver dag. Med høyt aktivitetsnivå og mange båter i arbeid så renner det nu inn en del grunker. Kan bli en fin høst og ikke minst at vi kan slippe litt ut av det klamme grep nu utover 😊🌬🌬🦅🦅🚢🚢

Redigert 31.08.2023 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
20.08.2023 kl 19:46 7766

Gode poeng. Samtidig som vi er tidlig i havvind/CCS segmentene, så ble det uttalt fra ledelsen at de allerede oppnådde like gode rater innen havvind som olje/gass. Det sier meg at etterspørselen etter ressurser for kartlegging av høvelige bunnformasjoner for havvindparker er Gid, for ikke å si svært god. Dette er også årsaken til at PGS vurderer å sette inn et ekstra skip i tilknytning til seismikk for havvind.

Jeg finner det også samarbeidet med inApril interessant. Det tyder på at PGS ikke bare øker kapasiteten på eksisterende verktøykasse, men også øker innholdet av verktøy selskapet kan tilby. Trolig nødvendig når markedet og oppgavene blir mer differensiert.

Joda, det er mange tegn som tyder på at det går rette veien. Nå må bare dette gi gjenklang på bunnlinjen i kvartalene som kommer.
VantageVolante
20.08.2023 kl 19:58 7697

Stemmer.
De kommuniserte at de tjener like mye. Ratene er naturligvis lavere med mindre skute og en streamerpakke med brøkdelen av størrelsen av en typisk ramform-pakke
Men når kostnadene er tilsvarende lave, så blir endelig inntekt den samme.
mingus7777
20.08.2023 kl 20:15 7637

Var det egentlig noen aksjer som gikk i grønt på fredag?
Ser frem til denne uka. Og neste og ne…
Redigert 20.08.2023 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
portion
20.08.2023 kl 20:22 7625

De måtte jo finne en ny partner på Noder etter at Magseis ble kjøpt opp av TGS,så de har hatt dette i sin verktøykasse tidligere også.
Men fint at de fant en ny partner som inApril


PGS Enters Strategic Collaboration with Magseis Fairfield for the Hybrid Towed Streamer and OBN Market..

https://www.pgs.com/company/investor-relations/ir-news-stock-announcements/pgs-enters-strategic-collaboration-with-magseis-fairfield-for-the-hybrid-towed-streamer-and-obn-market/
Redigert 20.08.2023 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
geo01
20.08.2023 kl 20:47 7475

Det var en markedsreaksjon over hele fjæla og Pgs fikk sin del.
Det kan dog fortsette og knalle ned hele markedet fremover,og likviditeten kan bli fort tynnere om alle skal selge på OB og andre steder WW.
Oljeprisen blir og en faktor.
Om Pgs er 6 eller 10 betyr ingenting da jeg ikke blir rikere av det uansett og sitter med det jeg har hatt og venter utbytte engang slutten 2024/begunnelse 2025 og i 10 år fremover.
Her inne er alle på tåhev fra time til time,og hvorfor skal jeg bry meg når ingen skriver noe interesant og svarer desto verre.
Forumet betyr ikke det samme lengre.
Men det burde komme både 1 og 3 kontrakter av større verdi q1-q2-24 snart,oljeselskapene er der.
Markedet bestemmer uansett og det er noe trøbbel som kan senke både det ene og det andre fremover så vær pissredde om dere har korte penger.
Klarer og si fra om jeg skal selge også om det er av interesse.
Trolig sitter mesteparten og trader dagen lang og skriver på HO.
Hva om dere visste Pgs var i 10-11 kr jan-mars eller senere med utbytter hvem bryr seg egentlig det er sånn jeg vil ha min pott alle andre får ha meninger om alt og andre det betyr ingenting og ihvertfall ikke her inne.
Pgs er volatil til dette skjer.

Slettet bruker
20.08.2023 kl 21:16 7277

Her er ett oppslag i dagens FA litt nedover i nyheter når en blar nedover i FA. der det er bilde av PGS Ramform skip og det vises bare lurte .a til PGS siste utstedte obligasjonslån ! Er dette positivt for utviklingen i kursen for PGS eller hva vil dette bety i praksis ? Noen med mer kunnskap enn meg på dette ?


«Obligasjoner som utstedes til en kurs som er lavere enn det som tilbakebetales ved lånets forfall, normalt kurs 100, omtales som underkursobligasjoner. Eksempelvis var utstedelse til underkurs tilfellet da seismikkselskapet PGS la ut et obligasjonslån på 450 millioner dollar i mars i år, og da oljeserviceselskapet Tidewater og eiendomsselskapet KMC Properties hentet henholdsvis 250 millioner dollar og 900 millioner norske kroner i obligasjonsmarkedet tidligere i sommer.
Underkursen utgjør en avkastning for investor som kommer i tillegg til den fastsatte, løpende kupongrenten. Eller kanskje rettere sagt; i stedet for løpende kupongrente. For nettopp gjennom at investorene får kjøpe obligasjonene på en underkurs, kan de akseptere en lavere kupongrente gjennom løpetiden til obligasjonen.
Uavhengig av hvilken kurs obligasjonen utstedes til, er det pålydende, eller også kalt hovedstol eller pari, som skal tilbakebetales av utstederen ved forfall. Den såkalte «pull to par»-effekten innebærer at obligasjonskursen går mot pari etter hvert som man nærmer seg forfall. For en obligasjon utstedt til underkurs betyr dette at kursen vil stige frem mot forfall. Rent psykologisk kan det oppfattes som positivt med en stigende obligasjonskurs og dermed anses som taktisk av selskapet å utstede obligasjoner på underkurs. Rent matematisk er det likevel ingen overraskelse at kursen stiger over løpetiden, alt annet like, dersom obligasjonen opprinnelig ble utstedt på en underkurs.»
Redigert 20.08.2023 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
TonyB
20.08.2023 kl 21:39 7104

Ja, eller inntekten/kostnaden er litt lavere, men dekningsbidraget blir bortimot det samme (for å være i overkant nøyaktig, og det er selvfølgelig også det du mener😊). Spennende uke i vente. Håper og forventer nytt på kontraktsfronten nå. Med så mye leads og anbud har jeg foreløpig ikke noe bringeverk for at ikke ordreboka Q1-24 fylles opp. Q3 nå går vel allerede bortimot fullbooket +/- evt forsinkelser og evt «støttejobber». Q4 har vel noen få fartøysmåneder igjen.

Hvordan PGS går kursmessig i kort bilde er vanskelig å si. Er jo turbulent ift makro, herunder Kina, Fed og rett og slett effektene av verdens etterspørsel med lavere kjøpekraft hos forbrukere pga inflasjon og høyere renter. Høyere kostnader for bedriftene og lavere etterspørsel er en dårlig kombo også i aksjemarkedet. Enda har vi nok ikke sett hvordan dette vil bite over tid, og paradokset er at en vil at økonomien kjøles og at ledighet går opp, for å få inflasjonen under kontroll. Mange vil nok mene at dette (heldigvis) påvirker mindre på syklisk og at en vil få dreining fra den (i mine øyne) overprisede Tech til bl.a underpriset energi. Dette vil være «goodies» for offshorekomplekset og da også PGS. Vi bør ha olja med på laget. Delte meninger om hvor den skal. De fleste mener nok at den skal opp mellom USD 90-100 kommende måneder (i første omgang) , men ved et evt krakk gjenstår det evt å se hvor mye prisen for oljen kan stå i mot. Her er det jo også mange andre faktorer enn det generelle børsmarkedet som avgjør. OPEC kontrollerer mye. I tillegg burde det enorme fokuset på energisikkerhet, samt vedvarende manglende investeringer siste tiåret støtte opp om prisen. Og ikke minst, støtte opp om etterspørsel etter PGS sine tjenester. Verdens politikk rundt dette synes å være uforutsigbar, spesielt med tanke på det økte fokuset det er på jordens klimautfordringer og menneskeskapte klimapåvirkninger. Land tvinges til pushe grønne tiltak samtidig som de fleste land har energisikkerhet som prioritet nr 1. Olje og klima er ikke bestevenner. Ytre fløyer i politikken krever ekstreme tiltak og avvikling av oljen. Andre ytre fløyer står standhaftig på at en bør kjøre på som før, mens de (fornuftige) kompromissene skjønner at olja må gå hand i hand med det grønne skiftet fordi dette tar lang tid. Det vil da være litt katastrofe å si til offshore at de skal avvikles innen 2030. Da forsvinner investeringene og kapitalen og en ville potensielt fått vakum ift sin egen energisikkerhet. Så er det selvfølgelig dette med å ta bort skatteinntektene fra næringen….. Har ytterste venstreside regnet litt på hvordan en ville finansiert Norge uten disse? Spesielt de som ønsker den avviklet «over natta»?😊

Anyway, tror at verdens bekymring ift miljø, men den samtidige bekymringen ift energisikkerhet nettopp skaper trøkk på CCS og havvind. Ved fornuftig suksessfull CO2- lagring, vil «behovet» for hurtig avvikling av (for staten) lukrativ oljeindustri dempes. Her hjemme i norsk debatt nevnte faktisk Jonas Gahr Støre flere ganger at en skal ha økt fokus på CCS. Det fine for PGS (som vi har sagt mange ganger) er at de har en fot innenfor alt. Og ikke minst, inntjeningen på de ulike oppdragene skal bli like lukrative

«Sort» seismikk? Jepp
CCS-seismikk? Jepp
Seismikk knyttet til havvind? Jepp
Seismikk knyttet til mineralkarlegging? Jepp

Så hva markedet gjør denne uken med kursen er egentlig mindre relevant for meg. Selvsagt liker også jeg grønne dager, men en må forstå at aksjer går opp og ned uavhengig av dens potensial eller muligheter i det korte bildet, men over tid skal denne gå mye, mye lenger enn korreksjonene tilbake. Spesielt om hypotesen om markedsutsiktene og PGS sin posisjon i dette markedet er intakt over tid. Pr nå mener jeg hypotesen står seg godt. Utsiktene er gode, leads og anbud er på 2014-nivå, rater er svært økende og PGS har kompetanse, er fremoverlent, fin skipsflåte. De kontrollerer stort sett 3D/4D- markedet sammen med Shearwater. Antall båter i omløp ift 2014 er mye lavere, som igjen burde gi ville rater gitt samme etterspørsel. Men, kommer flere kontrakter snart?😊

Så er vi ikke bekymret over gjelden i selskapet mer (kanskje noen er, men i såfall mye mindre enn før). Noe av det som er gøy med selskap som oppstår fra de døde ift marked, men også ift sin egen økonomi, er at prisingen på slike selskap gjerne ikke reflekterer potensialet, før selskapet har overbevist over tid. Når disse bevisene kommer, blir også re-prisingen ganske potent. Så selskapet MÅ bevise, men om tesen står seg, tror jeg de med letthet overbeviser i det lengre løp. Risk/reward er for meg særdeles attraktivt. En no-brainer rett og slett! 😊
Redigert 20.08.2023 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Svava
20.08.2023 kl 21:46 7087

Da er geo01 blokkert også, så slipper man skvipet derifra ettersom han er inne eller ute.

Usikker på om denne med oppkommende lisensrunder i Brasil har blitt delt i tråden her:
https://www.upstreamonline.com/exploration/brazil-sets-the-clock-for-next-two-bid-rounds/2-1-1503482

"The fourth round has a total of 955 exploration blocks, plus the Japiim marginal accumulation, available for bidding. There are 82 companies qualified to bid." 561 av blokkere er offshore, resterende er onshore. Har ikke oversikt over alle blokkene, men antar de 3 blokkene PGS har fått inkludert gjelder denne runden: https://www.pgs.com/company/newsroom/news/open-acreage-nominated-by-pgs-in-campos-basin-to-be-offered-by-anp/

"For the second pre-salt round, the regulator said there are 13 qualified companies that can submit offers for the six available areas – Agata, Cruzeiro do Sul, Esmeralda, Jade and Tupinamba in the Campos basin, and Turmalina in the Santos basin." Ser ut til at PGS har multiklientdata som dekker en av de seks områdene her.
Slettet bruker
20.08.2023 kl 22:04 6955

God lesning og fine refleksjoner både om opp og nedadgående trender i denne børsverden. Det er som sagt ikke godt å gjøre annet enn å reflektere og event. Ei kvalifisert gjetning hvordan ting utvikler seg. Uansett enig med deg at i det lange bildet vil det være rart om ikke PGS er av de selskap som har godt potensiale.Gitt de faktorer du har tatt med her.
Spennende tider fremover. Peggy må uansett levere nye kontrakter og skape høy aktivitet for båtene og dertil god inntjening. Ting ser jo positivt ut pr.nu med økt aktivitet innen tradisjonell leteaktivitet og med ny spennende kontrakt innen havvind.
Et annet innlegg her om dagen viser til økt behov for lagring av CCS. Og om noen år er vi i gang med å kartlegge havets mineral ressurser også. Det trenges seismikk fremover og Peggy har båter,teknologi og har et sterkt ståsted i seismikk markedet i dag. De utvikler også ny teknologi og metoder (innovasjon) for å fremstille best mulig bilder fra seismikkdataene sine og de har en ledelse som er strategisk og god ved at de inngår samarbeid med « konkurrenter» på litt smalere områder. Slik at de kan dra sammen og hente ut gevinster og overskudd fra disse tjenestene i markedet fremover. Endringer og det å utvikle seg er det som kjennetegner gode selskap som lever lengre og skaper verdier for eierne. Samtidig har de erfaringer fra utfordrende år og de har overlevd. Det gir også kunnskap til god drift av et selskap. Velkjent og dokumentert i litteratur fra arbeids- og organisasjons psykologi.
Peggy er ei god fremtidsinvestering så får markedet bare svinge opp og ned fremover, som det alltid har gjordt.

geo01
20.08.2023 kl 22:34 6732

Det var en smart og overveid konklusjon støttes.
Good Luck.
Slettet bruker
20.08.2023 kl 23:56 6238

I morgen, tirsdag eller onsdag får vi ny melding om kontrakt, da kan TA være TA, mens vi tjener penger i heisen på vei opp. Blir nok en bra uke dette, når mange på forumet skriver negativt i helgen, så er det et tegn på at mange vil inn for en billig penge på mandag- tirsdag. Ja, hvis det ikke er for å hjelpe oss andre her på forumet til å tjene penger ved å selge aksjene våre billig til dem da🤫🤔 Utrolig sjenerøst!

Hvordan var dette WB utrykket igjen: Børsen er stedet hvor de langsiktige får penger fra de kortsiktige. Noe sånt..💁🏻‍♂️🤫😘

Vi får se, jeg bryr meg ikke om kursen denne uken, men neste år🤓
Slettet bruker
20.08.2023 kl 23:58 6216

Det stemmer, det. Det er i 2024 de store pengene strømmer inn i kassa, og gjør oss rike.
geo01
21.08.2023 kl 00:15 6145

Noe sånt ja,1 poeng til deg.
Menigheten tror på 10 kr i morra,eller +
Har ikke tenkt og kjøpe noenting uansett sitter med det jeg trenger.
NEWREP
21.08.2023 kl 00:29 6086

Eller f.eks de tålmodige tar penger fra de utålmodige, anyway same shit Mr PeGes😎
BWMx5
21.08.2023 kl 05:01 5920

Dagens aksje
PGS (PGS) Kurs 8.09, 18. aug 2023

PGS har brutt den fallende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere falltakt. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 7.60 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 7.60 kroner ved reaksjoner tilbake. Positiv volumbalanse, med høy omsetning på dager med oppgang og lav omsetning på dager med nedgang, styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100068
mingus7777
21.08.2023 kl 06:44 5704

Koshli å se at olja er oppe og nikker igjen a.
Ny uke! Blir bra:)
BIFFogBÆRNÉ
21.08.2023 kl 07:05 5602

Går nok opp idag ja. Iogmed jeg solgte meg ut på fredag. 😂 Samma det... har tjent mye til nå. Og kansje det blir nok en fin inngang.

Takk geo og mange andre for utrolig fliotte innlegg
Slettet bruker
21.08.2023 kl 07:59 5070

Store utslag begge veier er en forutsetning for Episk MEMEpump.

Hovedretningen kjenner vi jo, så jo større daglige utslag, jo bedre.
elnomi
21.08.2023 kl 08:09 4913

Jeg ser kursen 8,50 i krystallkulen for i dag og den er nypusset.
Slettet bruker
21.08.2023 kl 08:32 4542

1 dollar på olja, er noen kronær på kontoen det dudes and dudettes ...
Slettet bruker
21.08.2023 kl 08:41 4390

/)_/)
(⸝⸝‧ ‧) today is the day..
(っ💌
unikum
21.08.2023 kl 09:24 3672

Så til alle dere som valgte å ta ett nytt tap på fredagen, Kjøp dere inn og prøv å sitt litt lenger enn til kaffekoppen er tom.. Garantert nedturen på fredag ble forsterket fra eiere på dette forumet!
Slettet bruker
21.08.2023 kl 09:25 3653

🟢🟢🟢Geir Grønningen grodde gress i Gommobu.🟢🟢🟢 Mye grønt ser jeg. All inn allerede? Vurder be-jubling.

Kina har satt ned renta. Nå kommer Trilliardstimulusene som drev forrige MEGASYKLUS og og ga ATH i alt av oljeservice. Hoppe opp i OPPGANGINGSKARUSSELLEN?🎡. Lekre innganger på 12kr og, ... men noen treffer alltid bedre.

Er dine briller satt på "bakomstøy"?
Redigert 21.08.2023 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.08.2023 kl 09:32 3504

Ikke overraskende så kom det ingen kontraktsmelding i dag heller - mao, en ny skivebom av orakelet Mr X som kan legges til i hans lange liste med nettopp bommerter, men han fikk vel selv solgt litt på lure peaken på morrakvisten - den skal han ha ...;
Redigert 21.08.2023 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
PerUlv Den ene
21.08.2023 kl 09:33 3462

Tja....

Kanskje en noe misvisende tittel... "Shooting star"

https://www.youtube.com/watch?v=jw6Q6rP3bjw
DROY80
21.08.2023 kl 09:37 3360

Ham skrev vel ingenting om kontrakter. Eneste ham skrev var at man burde være inne på mandag. Og i dag er kursen opp. Takk til Mr X som fikk meg til å ta noen lodd i sluttauksjonen på fredag!
rischioso
21.08.2023 kl 09:43 3265

Vel, han har messet om kontrakter i lange tider uten at det er kommet noen og sier følg med på nok en mandag betyr vel nettopp det - for han snakket vel ikke om været eller om at kursen skulle gå så vidt i grønt på en knall grønn OSE ...;)
Redigert 21.08.2023 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
unikum
21.08.2023 kl 09:50 3230

Du jobber på for å få til kurs på 7 tallet igjen. Det kan gå for det sånn passe mange som ikke klarer å se røde tall i porteføljen sin. Stor sannsynlighet så er de samme som taper 80 % av sine kjøp/salg.
rischioso
21.08.2023 kl 09:56 3196

Jeg? Virker som at kursen skal klare det helt på egenhånd ... Ville bare minne om at Orakelet startet også denne uken med skivebom ...
Sweetspot
21.08.2023 kl 10:01 3159

Ris prøver å time baiisen sin når det ser ut som olja skal ned. Må være slitsomt å se at det ikke har effekt lengre når folk innser hvor bull case PGS er 🤑📈
Sweetspot
21.08.2023 kl 10:03 3162

Zoom ut og se hvor mistenkelig lik kursutviklingen nå er mot januar i år :)
Bare denne gangen tro jeg vi skal høyt over forrige topp ⚪🧙‍♂️
SoLong
21.08.2023 kl 10:10 3014

Venter fortsatt på "3 store kontrakter" som var på vei.
Venter på Somaliske pirater.
Venter på vindparker.
Venter på avklaring om Brasil.
Venter på ny utgave av X-files.
Venter på Godot....
Redigert 21.08.2023 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.08.2023 kl 10:19 2847

.... så får vi bare håpe på at det ikke kommer flere kontraktsannulleringer nå som KIna aktiviteten er godt på vei tilbake til tomgang med redusert etterspørsel og prispress på olja som et naturlig resultat av det - AMEN ...

https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/20/8030321/analytiker-om-kina-da-peker-det-mot-en-alvorlig-finanskrise
Redigert 21.08.2023 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
TOMSY
21.08.2023 kl 10:24 2772

Her støtter jeg dag faktisk Mr X har kommet med mye lovnader som ikke holder helt vann, men det kommer nok kontrakter da der er nettopp dette de lever av.