Hvordan få investeringslån..?

Slettet bruker
INVEST 22.11.2018 kl 23:16 4424

Hei. Er det noen som er godt bevandra i dette..? Hvordan få investeringslån? Og hvordan fungerer disse? Når kommer første avdrag? For skal det være vits i investeringslån, så må det jo være en stund før utlåner begynner å mase om avdrag. Og videre... Selskap eller privatperson..? Tenker mest på aksjekjøp dersom børsene knuses totalt, men også generelt hva det enn måtte være. Dette er noe som har opptatt meg mye i det siste, det å kunne låne til investeringer ved en skikkelig global økonomisk krise. Har baker vegringer mot å låne til investeringer i aksjer, eller..? Og hvorfor skal det egentlig være uhorvelig å låne til en aksjeportefølje som må oppfylle visse vilkår..?

Ordet fritt..:)-
Redigert 20.01.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
trend1
22.11.2018 kl 23:21 4410

cash is king ;) . kreditten blir jo som regel strupet inn da.. Jeg vet ikke hvordan muligheten for belånningen av aksjeporteføljen blir ved ett slikt tilfelle, men jeg regner med de struper ned belånningsgradene.
Slettet bruker
23.11.2018 kl 00:24 4371

Ja... Ok, så når det er en god kjøpsanledning så strammer de inn..? :)-

Heldigvis har jeg andre muligheter for lån enn å gå til noen bank, men for så vidt kan også boligen belånes opp til en viss grad.
Maisito
23.11.2018 kl 03:30 4323

Ja lån opp boligen og kjøp hvis det blir børskrakk, finn ett selskap som kneler skikkelig og hvis det går konk så er det kjempelett å lage renneløkke av ledninger, gratis er det å... Tenk deg om før du satser 10-15 års arbeid..
Slettet bruker
23.11.2018 kl 07:24 4268

Når det blir likviditetsmangel så strammes også boliglån inn. Det du kan gjøre er å ta opp rammelån.
Slettet bruker
23.11.2018 kl 07:52 4233

Vi må ta fram alle muligheter og lufte dem. Det må være fire selskaper å spre risikoen på.
Slettet bruker
23.11.2018 kl 07:55 4222

Ja, vi skal se. Jeg kan også satse på poster med høy risiko for å jakte større gevinster som skal reinvesteres. Det gjør jeg allerede nå. Lykkes det på den fronten, så blir behovet for belåning mindre.
Slettet bruker
23.11.2018 kl 07:59 4203

Man kan jo ha «margin call», at aksjer med belåning skal selges dersom kursen går under et visst nivå. En høvelig fornuftig portefølje behøver ikke å bety all verdens risiko, men ja... Respekt for lånte penger, det må man ha.
habbiten
23.11.2018 kl 12:13 4112

Tror du bare skal holde deg unna belåning hvis du ikke klarer å finne ut av dette på egenhånd.
Slettet bruker
23.11.2018 kl 12:24 4096

Ok habbiten... Hvis du skal ha et visdomsord tilbake, så ble alle født uvitende, og jeg kommer ikke fra noen "Gyldenløve-familie" der alle kunne lære meg investering. Jeg er langt unna belåning nå. Kun ved en ny krise. Det kan for så vidt tenkes belåning til vanlig eiendomskjøp i stedet for til aksjer, men jeg får se an. Noe interessant.

Ser at det tilbys belåning i Nordnet og Netfonds, men ikke på det nivået jeg ville ha det på. Mer begrenset, så har jeg mulighet for lån innad i husholdningen, men det skal gjøres med fornuft. Ikke noen enkeltplassering i høyrisiko-case uten cashbeholdning, for å skrive det slik.
Redigert 23.11.2018 kl 13:01 Du må logge inn for å svare