RECSI - Q2 2023

MikkeMus
RECSI 15.08.2023 kl 07:25 20435

REC Silicon - Second quarter 2023 results

Oslo, Norway – August 15, 2023: REC Silicon ASA (REC Silicon or Company) reported second quarter 2023 revenues of USD 36.7 million compared to USD 29.1 million in the first quarter of 2023. The Company also reported an EBITDA loss of USD 8.5 million compared to an EBITDA loss of USD 23.0 million in the prior quarter.

The Company reported EBITDA contributed by the semiconductor materials segment of USD 10.1 million for the second quarter compared to a loss of USD 3.4 million for the first quarter. The improved EBITDA contribution is due primarily to an increase in the volume of silicon gases sold, an increase in the ASP of semiconductor grade polysilicon and seasonally favorable electricity costs.

Silicon gas sales volumes for the second quarter were 849 MT compared to 640 MT during the prior quarter. Total polysilicon sales volumes for the second quarter were 184 MT.

REC Silicon reported cash balances of USD 15.0 million on June 30, 2023, compared to USD 49.1 million on March 31, 2023. The decrease in cash was primarily a result of operating cash outflows of USD 22.4 million and capital expenditures of USD 42.2 million.

“The demand for our products from the semiconductor market appears to be approaching a stabilized bottom, however excessive inventories of some gases and materials still need to be removed from the value chain. We continue to monitor the situation and look towards a potential recovery in the 2024 time period. Despite these headwinds, EBITDA for the quarter, although negative, was significantly improved from last quarter. The Moses Lake restart is targeted for November 1st and all efforts are progressing well, on budget and are on schedule. More information is expected to be released soon concerning the Moses Lake Polysilicon offtake contract and our latest financing efforts” said Kurt Levens, CEO.

For more information, please see the attached second quarter 2023 report and presentation.

The company will host a live webcast to present the results at 8:00am CET. The webcast of the presentation can be accessed at www.recsilicon.com or with the following link: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20230815_2/

Following the presentation, it will be opened for questions from the audience. The presentation and the following Q&A session will be in English.

Audiocast participants need to register to post questions.

Contacts

Jack Yun
CFO
Email: jack.yun@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad
IR Contact
Phone: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@recsilicon.com

About Us

REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology with the needs of our customers, with annual production capacity of more than 20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on the Oslo Stock Exchange (ticker: RECSI), the Company is headquartered in Lysaker, Norway.

For more information, go to: www.recsilicon.com

This information has been submitted pursuant to the Securities Trading Act § 5-12 and MAR Article 19 no. 3. The information was submitted for publication at 2023-08-15 07:00 CEST.

Attachments

REC Silicon Q2 2023 Report
REC Silicon Q2 2023 Presentation
Null
16.08.2023 kl 06:58 10350

Jeg må si at så nær som vi er nå å se dette så kan vi spekulere å lure
For min del så er det enkelt jeg har tro på Selskapet, nå mener jeg at ledelsen har levert på det som har vært uttalt sist to år...
Ting har tatt mye mer tid en jeg håpte å trodde på.,men nå er vi der at de har sagt oppstart kommer om ca 2,5 MND.
Avtalen med hovedeier kommer i låpet av neste måande, da kommer også endel svar på det vi lurer på. Når svarene kommer så er det lettere for alle å regne hjem mulig intjenting og overskudd. når det er mulig vil selskapet repriset, hva prisen blir vet ikke jeg ,,,, men ikke 16 kr...

SÅ har jeg vært med i mange år så sitter jeg nå småhandler litt nå om dagen på den dårlige omsettingen så sitter jeg noen måneder til ;I les år ;)

NULL
thief
16.08.2023 kl 07:26 10279


"Analyseselskapet Bernreuter tviler på at Rec vil tjene penger på produksjon av polysilisium fra Moses Lake, grunngitt med øket produksjon og prispress fra Kina."

Hva er det man ikke skjønner,når Rec sier Ebitda vil ligge mellom 100-300musd og avtalen med hanwha har en min/Max pris?????
Det vil si at ML vil MINIMUM gå med 100musd i pluss pga minimumsprisen for poly,som vil ligge over kostpris. Så om prisen i Kina går til NULL,har det ingenting å si.Så er det uansett idiotisk å se til polypris i Kina, da polyprisen utenfor er betraktelig høyere. Mange som tydeligvis ikke følger med,på helt åpenbare viktige ting
Null
16.08.2023 kl 07:48 10201

Jeg har nå sett igjenom papiravisen FA som kom i dag.
ER det tiktig at jeg ikke finner noen om RECsin presenasjon og resultat i går?? har andre funnet noe??

Det sier vel mye om interessen for selskapet nå som det begynnner å bli ca ok .)

Nsxnsx
16.08.2023 kl 08:22 10098

Du MÅ lese og FORSTÅ innholdet i mitt innlegg FØR du kommenterer :)
AtlasShrugged
16.08.2023 kl 09:17 9973

Oppdatert analyse fra Pareto og økt kursmål til 30,-. Hvis Yulin salg 33,5. Da får vi se hva markedet synes om det…..

TP up to NOK 30 (27), BUY
We reiterate our Buy recommendation and lift our TP to NOK 30 (27). Although a higher NIBD impacts negatively, there are no longer any dilution effects included in our fair value. We do not find the long-term debt levels demanding with a NIBD/EBITDA of ~1x on mid-level guided EBITDA (and 2x on “floor” EBITDA given offtake terms). We do not currently reflect any value for the Yulin JV stake. A potential sale valued at USD 140m (NOK 3.5/sh) is still possible, although a deal delays, providing further upside. With financing issues largely resolved, a positive update on restart, and a sound trigger list ahead we find the share attractive.
Redigert 16.08.2023 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Bullfight
16.08.2023 kl 11:13 9823

Skal RECSI stå opp fra de døde (:
Stabukk
16.08.2023 kl 11:48 9867

Mer omsatt i dag enn både Nel og NAS, som er en stund siden. Mitt råd er HOLD, så får folk selv vurdere om de vil gå inn eller kjøpe mer.

Tipper fond og andre større aktører blir fristet til å gå inn etter forbedret resultat i Q2, samt guiding og dato for restart i Moses Lake (1. nov.).
Stabukk
16.08.2023 kl 14:45 9635

Det med kursmål er både spennande og forvirrande! Er nokså sikker på at SB1Markets har lagt inn eit bra Yulin-salg i sitt kursmål på 16. Sannsynligvis innlagt også andre positive meldingar. Så hevar Pareto sitt frå 27 til 30 og plussar på til 33,50 ved melding om salg...Forstå det den som kan!

Akkurat no ser det ut for at ein del daytraderar er tilfreds og cashar inn litt oppgang.
Null
16.08.2023 kl 16:41 9484

ok dag i dag
omsettingenr var over 2 mill og det må være bra det er lenge siden
MorganKane
16.08.2023 kl 17:31 9368

Sb1 har helt molbo lav ebitda estimat på 112 mill usd/år. Mens Pareto vurderer det slik at ebitda bør klare å karre seg over 200 mill usd/år. Og voila så har du årsaken til forskjellen i verdiestimatene (noen andre årsaker også, men sb1 sitt beksvarte syn på RECSI sine ASP de neste 10 år er hovedårsaken).
Stabukk
17.08.2023 kl 00:53 8975

Takkar for tilbakemelding, MorganK. Enig med at SB1 har eit dystert syn på Rec sine mulighetar. Desverre har dei hatt meir rett enn Pareto så langt, men Q2 og datering av restart ML kan snu på dette. Først 2% opp og så nesten 5% opp på dag to etter Q2 er eit signal om at fleire ser aksjen som billig og vil inn.

Ser elles at Arrowstreet Capital ligg på 5,2 mill. aksjar i short, men kan jo ha starta å dekka inn i dag. Det får vi kjennskap til i morgen ettermiddag.

Så kan vi jo og få meir kjennskap til Hanwha-avtalen i løpet av få veker.
MorganKane
17.08.2023 kl 08:26 8749

Verken sb1 eller Pareto har "rett". Begge analyser bygger på og konkluderer på bakgrunn av, hva som skjer i 2025. Ingen av de konkluderer på bakgrunn av hvordan det er per i dag. Hvem som har "rett" får vi derfor først vite i 2025 når ebitda med full fres i ML foreligger. Hvis den bikker 200 mill usd fikk Pareto rett, hvis den subber nede ved 100 mill så fikk Sb1 rett (per i dag så er markedet lite risikovillig og tror mest på Sb1).

Med fremdrift i Butte, økt Silangass salg (til batteri), økt fokus på "American made" og at produksjonen skal være bærekraftig så mener jeg begge analytikere er for negative. Spesielt fra 2026 og videre fremover. Også prisingen er lav (ev/ebitda). Only time will tell hvem som får rett, men jeg har en liten knapp på meg selv.
Redigert 17.08.2023 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Stabukk
17.08.2023 kl 15:13 8444

Takk igjen for tilbakemelding, MorganK. Alltid Ok å lesa dine innspel. Kanskje best å sei at SB1 har truffe best med sine kursmål - inntil vidare. Og heilt Ok at du held fast på di vurdering! Min puls har gått bra ned etter Q2, der eg var litt usikker på Butte og om vi ville få dato for restart av ML. Men rapporten var godt over forventning.

Etter bra oppgang siste par dagar, er det i grunn greitt nok at kursen i förste omgang held seg over 17. Neste melding er jo varsla om kort tid. Den skubbar neppe kursen nedover.
Stabukk
24.08.2023 kl 03:45 7810

OK oppgang i dag, og avslutning på 17 blank. Var vel på grunn av oppgang i spotprisen på silisium.
Kursen var oppe i 17,15 dagen etter Q2, men bra resultat for Butte og dato for restart av ML har ikke påvirket kursen i særlig grad.
Siste uke er vi ned nesten 1%. Så av og til må en forundres over hva som egentlig kan påvirke kursen positivt.

Ser forresten at short har økt til vel 7 mill. aksjer. Voleon er tilbake med synlig short på 0,5%, ca 2,1 mill.aksjer.
MorganKane
24.08.2023 kl 09:00 7564

Vi skal mye lenger. Spotprisen er en ting, men chip industrien kommer som et lokomotiv nå. Delvis takket være AI. Og det... Det er svært gode nyheter for recsi. H2 2023 blir knallbra for Butte.

Hold på hver eneste aksje. 42,5 kommer.
Stabukk
24.08.2023 kl 21:13 7284

Omsetning og kurs viser at markedet inntil videre ikke har det samme bildet av Rec sine muligheter som MorganKane! Ser ut som bare konkrete overskudd kan gi en vesentlig reprising. Da må en vel ha det meste av neste år med seg?

Håper i det lengste å være for pessimistisk, og at Rec knaller til med to-tre gode meldinger i september/oktober, pluss et bedre Q3 enn ventet. Det kan jo ikke være helt umulig å snu trenden, selv om et brukbart Q2 og dato for restart av ML ikke var nok.
Stabukk
25.08.2023 kl 00:42 7047

Kursmålet har vært gjentatt i ca. 3 år.
Håper MK tar seg tid til å gi et grundig og godt begrunnet svar.
Carrera
25.08.2023 kl 08:54 6780

Ja,nå er vi flere som venter i spenning....
Stabukk
25.08.2023 kl 10:15 6659

Mens vi venter, kan vel neppe hovedpersonen protestere på å bli plassert i kategorien «sjefshaussere», bare slått av Kvike11 og kanskje et par på Discord.

Blant analytikerne har vel Pareto vært mest optimistisk. Etter min «husk» har deres kursmål par siste år variert mellom 25 og 36. Det har vært nokså utfyllende grunngitt, men har så langt ikke på nær truffet blinken.
MorganKane
25.08.2023 kl 11:10 6574

Hehe,

Bare vent å se😁

Ps! Tror det var for drøyt 2 år siden. Jeg regnet på det, men gidder ikke å gjøre det igjen. Det jeg kan si var at det var basert på full drift i ML. Så det er vel egentlig kun det som var hausinga. De fleste analytikere er enige at hvis ML kommer opp og når det kommer opp så bør kursen ligge på pluss minus 40 (husk at per nå så inkluderer Pareto etc fortsatt risiko og at det fortsatt litt frem i tid ML kommer i drift). Så den dagen ML er i drift, gitt at ebitda blir som de estimerer, vil alle analytikere høyne kursmålene sine (og fair value).
Redigert 25.08.2023 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Stabukk
25.08.2023 kl 12:28 6459

Takk for grunngitt svar! Rec har selv som mål å ha Moses Lake i full drift i löpet av Q4-24.
Det er bare vel 1 år frem i tid, som markedet også kan regne ut.

Men da burde vel det samme markedet alt i dag betale mer enn 16-17 kr per aksje?
Det skjer ikke, så det må være noe i MorganK sine "analyse" som ikke stemmer.

Men fölger likevel rådet "bare vent og se"!

PS: Tror inntil videre at oppsiden er vesentlig større enn nedsiden.
Redigert 25.08.2023 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
MorganKane
25.08.2023 kl 15:17 6308

Om analysen stemmer får vi vite i slutten av 2024. Bare for å vise ett enkelt regnestykke. Hvis vi i setter ev/ebitda=10 (som ikke er særlig høyt når vi snakker om det samme år og ikke frem i tid) og ebidta til 250 mill usd/ (som er 50 mill usd/år høyere enn Pareto) så havner vi på en selskapsverdi på 25 milliarder kr. Deretter kan man trekke ifra litt gjeld etc så havner man kanskje å rundt 22 milliarder Noe som gir en kursverdi på ca 52,5 kr. Altså 10 kr høyere enn mitt mål. Ingen Rocket science å vite at dagens kurs er langt under reell verdi hvis man faktisk får start på ML og den går slik jeg (og mange med meg) tror. Uenigheten ligger om man 1) tror at RECSI i det hele tatt får igang ML og 2) Hvis de får ML igang vil Recsi likevel bli rævkjørt av Hanwha (eventuelt tror at solar og chips markedet blir liggende i kollaps og ev batterier er en flopp etc etc)?
Redigert 25.08.2023 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Stabukk
26.08.2023 kl 09:56 5998

Litt í stuss på MK sin definisjon av «reell verdi». Er tvilende til om børsverdi blir så mye høyere «hvis man faktisk får start på ML…». Selve restarten ca 1. nov. burde jo være innbakt i dagens kurs? Men vi kan kanskje dra oss opp mot 20 om alt går etter planen. Det er jo et tankekors at kursen for et år siden, 26. aug. 2022, lå på 21,90. Men det må vel tilskrives omfattende kursmanipulasjon i stor stil, som Finanstilsynet til slutt avdekket og slo ned på. Så fra slutten av august i fjor til fredag er kursen ned nesten 30%, etter å vært under 13 i januar og gått opp nesten 21% så langt i åt.. Rec kan vel sies å ha blitt «en trygg havn» i et urolig og svakt år på Oslo Børs!

Enig med at vi sannsynligvis får vite om Rec blir vesentlig repriset først på slutten av 2024. Men vi kan også få et bra løft ved tilføring av cash fra Yulin-salg og Hanwha-forskudd. Synest Pareto er i overkant optimistisk i å spå ebitda på ca 2 mrd. kr neste år. En halv mrd. i tillegg, som MK forespeiler, virker urealistisk i mine øyne. Vi får bare se. Skulle kursen krype over 20 igjen, tipper jeg oppgangen vil stoppe opp ved at stadig flere som er litt long vil ta gevinst, klok av skade fra foregående nedturer. Men håpet må være at RECSI blir en mer normal aksje når to fabrikker er i full drift. Men blir det levert pene overskudd, må det være lov å håpe på kurs også over 30.

Redigert 26.08.2023 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.08.2023 kl 11:11 5831

Hva er ditt regnestykke for 2025?
Redigert 26.08.2023 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
MorganKane
27.08.2023 kl 11:04 5436

Stabukk,

Siden du mener et Pareto ((og meg) er for optimistiske så må du jo ha gjort noen vurderinger selv også, dvs. rundt både ASP, mengde og produksjonskostnader. For alle produkter, ikke bare de 16000 tonnene til Hanwha fra ML. Og ikke minst vekst fremover... Og hva mener du riktig EV/Ebitda er?
Redigert 27.08.2023 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
MorganKane
28.08.2023 kl 17:33 4808

Venter fortsatt på svar Stabukk.

Du må jo ha satt deg inn i caset siden du mener jeg tar feil. Men hvor er argumentene? Du har jo ingen. Godt mulig jeg tar feil, men jeg mener de vil tjene minst 10 usd/kg polysil i netto (kost 11 og asp 21). Husk at dette er top noch kvalitet (mye bedre enn snittet som blir brukt i de ulike indexer). Dessuten er det amerikansk produsert som i seg selv gir en bonus (rec har selv opplyst dette). I tillegg kommer IRA på 3 usd/kg. Rett i foret. 10 usd/kg netto inn er konservativt mener nå jeg (selv om mange analytikere har kost på ca. 13 usd/kg). Uansett, mitt estimst vil da gi 160 mill usd/år i ebitda. I tillegg kommer silangass fra ML og div. buttesnacks(inkl silan derifra også) til pluss minus 100 mill usd/år. Lett. På minus siden har de diverse administrative kostnader (utover det som er direkte knyttet opp mot kost i ML og Butte), men det blir neppe mer enn 30 mill usd/år. Dvs ebitda på 230 mill usd. Lett.

Hva ville du isåfall ha verdsatt det til?
Redigert 28.08.2023 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
MorganKane
28.08.2023 kl 17:38 4792

Her er spotprisen. Min vurdering er at "us made", top notch state of the art Polysil fra recsi sine nye fbr-c reaktorer vil ligge mye nærmere high end prisen enn low end. 18 usd/kg er ca. midt i mellom (selv om "average" er 9 usd/kg). I tillegg kommer 3 usd/kg fra IRA. You do the math...

Og da har jeg ikke engang tatt med at de sannsynligvis får en premie pga hvor miljøvennlig (energieffektivt) recsi sin polysil er produsert.

http://pvinsights.com/indexWap.php
Redigert 28.08.2023 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.08.2023 kl 22:58 4483

Sent, men neppe godt: Vil ikke gi noe regnestykke for 2025 før tallene for neste år er på bordet! Blir mest sittende i aksjen på grunn av Hanwha sitt inntog, og deres og Rec-styrets grep og lånegarantier frem mot restart av ML.

Regnestykket mitt blir for 2024. Det blir litt defensivt for Butte fordi den kalde årstid synes å gi høye energikostnader, og litt defensivt for ML fordi produksjonen 1. halvår neppe blir fullt ut kostnadseffektiv (100% utnytting først i løpet av 2. halvår):

Tipper 40MUSD i ebitda for Butte og 80MUSD for Moses Lake, til sammen ca. 1,3 mrd kr etter dagens kurs. Ta vare på tipset, som kan bli revurdert dersom Rec gir ut mer detaljerte opplysninger fra avtalen med Hanwha.
MorganKane
28.08.2023 kl 23:24 4424

Takk takk,

I 2024 går ML kun for halv maskin i gjennomsnitt. Det er 2025 vi snakker om, eventuelt andre halvår 2024. Da tenker jeg vi nærmer oss full gass i ML. Første halvår blir imidlertid svært magert. Oppstarten koster. Kunder skal også sjekke kvalitet etc. Mao, selv om totalen din kan være riktig, er den ikke noe å kalkulere verdien etter.

Hva begrunner du 80 mill fra ML med? Litt mer kjøtt på beinet hadde vært bra...


Hva med EV/EBITDA?
Stabukk
29.08.2023 kl 10:58 4102

Er vel vanskelig å regne på multippelen (EV/EBITDA) før i slutten på 2024 når ML skal være i full drift? Håper selvsagt det regnestykket også bidrar til en reprising, men med et håp om høyere børsverdi før den tid. Går ut fra at det er kursen du sikter til når du snakker om «verdi».

Siden RECSI er er typisk traderaksje, spiller det kanskje ekstra inn hva selskapet «leverer» utover i 2024. Det kan bli levert bra overskudd fra et selskap, men overskrifter på «leverer svakere enn ventet» er sjelden kursdrivende. Håper Rec sin ledelse etter hvert kan sannsynliggjøre solid drift fra 2025, og fremstår så tillitvekkende at det gjenspeiles i kursen allerede i 2024!

Er på jobb, så mer «kjøtt på beina» blir det ikke tid til i denne omgang.
halvpris
29.08.2023 kl 16:16 3937

En dag vil Amrikanerne få opp øynene for REC og starte kjøp av aksjer ;-))

SOLAR går bra i USA nå

https://finance.yahoo.com/quotes/JKS,SUNE,CSIQ,FSLR,swvk.de,JASO,SPWR,TSL,YGE,WCH.DE,REC.OL/view/v1
Redigert 29.08.2023 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.08.2023 kl 16:24 3907

Alle selskaper som ikke tjener penger, men "lever på" fremtidstro vil være utsatt for trading. Også blir trading intervaller mindre og mindre jo nærmere svarte tall man kommer.

Enig i at det kan være vanskelig å vurdere hva som er fair multippel når ML er i full drift. Avhenger av potensiell vekst selvfølgelig. Og gjeld forsåvidt. Men du må vel ha en viss formening? Altså for ett grønt selskap som Recsi. I USA.
Stabukk
29.08.2023 kl 20:30 3718

Joe Biden burde blitt «hyrt inn» til å trykke på knappen når Rec restarter fabrikken i ML etter vel 4 års nedstenging pga storpolitikk.

Det hadde gitt god PR!
Null
30.08.2023 kl 09:12 3306

Nå går vi inn i måneden som skal gi oss oppdateringe på kontrakten HW...
Det blir spennende å se hva som kommer og om vi slutter oktober over 20 kr.
Jeg tror at vi nå kan være i starten av boosten, som vi har ventent på og at vi i løpet av oktober kan få litt tall å regne med.....


NULL
MorganKane
31.08.2023 kl 09:18 2874

Stabukk,

Jeg venter fortsatt på litt mer kjøtt. Og ett godt råd, du burde vurdere hva du tror om 2025. Og videre fremover. Det er først da (q4 2024) at ML går for fulgt og penger skal tjenes. Å jobbe med ebitda estimater for 2024 er (nesten) meningsløst.

Og jeg mener at for å kritisere meg og mine kursmål må du jo ha en formening om EV/EBITDA selv også. Hvis du ikke har noen tanker om det blir jo all kritikk også meningsløs. Jeg mener 10. Minst. Pareto etc jobber med 8 per i dag (for 2025).

Og for å vurdere hva som er fair ev/ebitda må du også vurdere vekstpotensialet. Det er formidabelt. Seinest i går annonserte cenate om at de satser i Butte. Vegg i vegg med Recsi. I ML vet vi at Sila, g14 og diverse andre allerede bygger det remmer og tøy holder. Silansalget til recsi vil få enorm vekst de neste årene.


https://www.cenate.com/news/
Redigert 31.08.2023 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Stabukk
31.08.2023 kl 14:36 2718

Multippel på 8-10 er ok og ser ikke på det som haussing. Skal pröve å samle meg til litt mer utfyllende vurderinger, men du argumenterer godt for å bli sittende. Infoen om Cenate er viktig og betyr at de blir ny Rec-kunde. Skal etter planen flytte det meste av min Rec-kapital over i seniorbolig hösten 2025 (Dersom jeg ikke vinner stort i Lotto!) Kan derfor bli sittende gjennom hele 2024 med is i magen, eller vurdere delvis salg og annen plassering på kurser over 23-25. Ikke alltid lurt å ha alle egg i en kurv som nå, men fremtiden virker lovende.

Problemet med aksjen synes å være heis-tilværelsen med nedgang etter oppgang. Men restart av ML og kunngjöring av nye ordre/kunder vil forhåpentligvis gjöre slutt på det.
MikkeMus
06.09.2023 kl 09:02 2191

Avtalen mellom REC Silicon og Hanwha er nå bekreftet. Avtalen som er på 10 år har en anslått verdi på 32 milliarder kroner.

Jeg mener man har funnet en god og balansert løsning med hensyn til den såkalte prisgarantien, da det kun er i de første 5 årene at det vil være en garantert minimum og maksimumspris. Dette skaper forutsigbarhet i oppstartfasen, noe som er viktig, siden dette er den mest sårbare perioden for Moses Lake. Jeg siterer:

«The base price for the FBR granular polysilicon in the Supply Agreement will be determined by market indices (representative of markets outside and inside of China) adjusted for a premium for US-sourced low-carbon material. The high-purity FBR granular polysilicon will also benefit from the $3 per kilogram tax credit from the Inflation Reduction Act. For the first five years of the agreement, the base price is subject to both a price minimum and maximum that protects REC Silicon against potential low market prices in the near term. For the second five years of the agreement, there is no minimum or maximum price, which provides the Company with upside to benefit from higher polysilicon market prices in the future».


https://storage.mfn.se/f8117ecc-3f31-4894-85de-3e66906bd79c/rec-silicon-signed-full-form-fbr-offtake-agreement.pdf?

https://storage.mfn.se/702225ab-c98c-4bb2-ae59-dbaf6e11e869/fully-executed-hanwha-fbr-supply-agreement-section-3-19-announcement.pdf?
Redigert 06.09.2023 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
MorganKane
06.09.2023 kl 09:31 2061

Ja,

Ett veldig smart trekk. De 5 første årene safe. Også har det sannsynligvis tatt av i 2028. Fantastisk.

Og alle som er negative om at de ikke sier nøyaktig hva prepayment er så er det bare tull. Ingen viser nøyaktig dette. Det betales i flere omganger, er avhengig av markedsforhold og er konkurransesensitivt. Det er ingen som publiserer dette. Hvis meg i så fall en børsmelding fra en konkurrent som viser dette. Recsi har også allerede sagt at de ikke vil dele så mye som de har gjort før, verken om pris eller kost. Kort fortalt så leverer CEO Levende nøyaktig det han har sagt han skal gjøre. Og det har han gjort siden den dagen han kom inn i sjefsstolen. Fantastisk type.

52,5 here we come (om 12-18 måneder)!