ArcticZymes Technologies ASA Q2 and 6 months 2023 results

JosefK
AZT 17.08.2023 kl 07:21 3984



Tromsø, Norway, 17[th] August 2023 - ArcticZymes Technologies (OSE: AZT)
reported sales of NOK 28.2 million and an EBITDA of NOK 6.8 million for the
second quarter of 2023.

Highlights from Q2 and 6 months 2023

· ArcticZymes Technologies (AZT) had Q2 sales of NOK 28.2 million (Q2 2022:
NOK 30.4 million) and sales for the first 6 months of NOK 59.4 million (6M 2022:
NOK 79.5 million, NOK 65.5 million adjusted for Covid effects in 1H 2022)

· AZT had a positive EBITDA for Q2 of NOK 6.8 million (Q2 2022: NOK 9.5
million) and a positive EBITDA for the first 6 months of NOK 13.0 million (6M
2022: NOK 37.4 million and NOK 23.4 million adjusted for Covid effects in 1H
2022)
· Operating expenses for Q2 were 21.4 million (Q2 2022: NOK 20.8 million) and
for the first 6 months expenses were NOK 46.4 million (6M 2022: NOK 42.1
million)
· Cash flow for Q2 was positive NOK 7.3 million (Q2 2022: NOK 16.4 million)
and NOK -4.4 million (6M 2022: NOK 30.6 million) for the first six months of
2023, giving a cash balance of NOK 239.8 million
· Hired Michael Akoh as new CEO with starting date on 18 September 2023
· Filed the Drug Master File (DMF) for SAN HQ GMP

Chairman of the Board Marie Roskrow comments:

"With continuing headwinds in the markets, both macroeconomic and sector
-specific, it is proving to be a tough year for sales so far. Our Q2 revenues
and EBITDA were very similar to those of Q1 but positive progress was seen in
all other areas of the business. Critically, we hired a CEO with a strategic
mindset and a wealth of commercial experience to take AZT to the next level of
excellence.

Additionally, we filed our first DMF for the SAN HQ GMP product on schedule,
launched another enzyme to the market and expanded our senior management team to
cover corporate development and regulatory affairs."
rufus01
17.08.2023 kl 07:53 3895

Ja hva sier vi om dette da?. Personlig så vil jeg si at dette var som forventet tatt dagens markedforhold i betraktning. hadde personlig håpet på ett salg godt opp på 30 tallet. Men det er som selskapet selv sier ikke gode markedforhold for tiden. Fint at vi kommer inn med pluss på kontoen iallefall. Fint at de ikke ser behov for flere ansettelser i det korte bildet. Også fint at de har hatt flere audits, som har gått fint og at nye kunder fortsetter og strømme til. Dette blir nok bra, tar bare litt lengre tid enn mange av oss har sett for oss.Den som er tålmodig tror jeg fremdeles vil bli rikelig belønnet.
JosefK
17.08.2023 kl 08:25 3763


Tiltredes. Men vær glad for alle ansatte som gjør AZT til den av de få lønnsomme Biotech aksjene i kongeriket 😎

Fünke
17.08.2023 kl 09:51 3544

Jaja, hva skal man si. Det må fordøyes litt, men jeg må si at jeg håpet på bedre og det er på linje med hva jeg fryktet. For å dra ut det positive er at de øker kundemassen og lanserer produkter. Det ble også poengtert at det skjer endel positivt i kulissene som ikke viser seg i bøkene enda. Husk at Q2 2022 ikke hadde covid-inntekter og valutasituasjonen er i favør AZT i år. Fikk bare sett deler av presentasjonen, så den må tittes på i ro og mak senere når den publiseres.
OlJaOs
18.08.2023 kl 11:00 3217

Du skriver "Det ble også poengtert at det skjer endel positivt i kulissene som ikke viser seg i bøkene enda"
Er det da som JosefK skrev i et annet innlegg at Ketsjup-effekten ikke kommer før i Oktober, som er "salgsstart" for SAN HQ GMP det ble hintet til ?
Fünke
18.08.2023 kl 11:51 3148

Har fortsatt ikke fått sett hele presentasjonen, så jeg er usikker på om de sa noe som helst om forventninger til salg av SAN GMP. Godt mulig det er hold i den vurderingen. De har jo ikke, i alle fall skriftlig, justert ned sine prognoser for året. I Q1 ventet de omsetningsvekst for året som helhet. Det kan tyde på at de har litt kontroll på fremtiden. Dette skriver de jo i rapporten: "Significantly, one of the world’s largest biotech companies placed standing orders with ArcticZymes for the next 12 months, which will improve planning of manufacturing and sales forecasting."
JosefK
18.08.2023 kl 12:46 3071


Nei, de da ikke noe om det. De gjentok det du kan lese i rapporten og i tillegg sa de at den største kunden (fujifilm antakelig) har committed til faste innkjøp. Jeg tror det var snakk om månedlige, men jeg kan ha forvekslet det med kvartalsvise innkjøp.

Videre sa de noe om responsen på kampanjen, noe de mente var bra, men Marie er tydelig ikke vant med klikk-kampanjer og hadde vanskelig med å si noe om det.
Lordstock
21.08.2023 kl 10:29 2720

JosefK, do you have an estimate for what the market size for SAN HQ GMP is ? Guess no one will order any SAN HQ GMP before the DMF has been approved, and that is why they estimate sale sin Q4 and not before. Don't under stand why they said they will launch SAN HQ GMP i Q4, surely they have launched it now with their marketing and are simply waiting on DMF and sales order, and then start production and delivery.
JosefK
21.08.2023 kl 15:47 2530


Yes, I do. Around 400 mUSD was the consensus industry players cite. Ref: Q1 Webcast, Q&A Session.

It’s a niche product so there isn’t much independent assessments to corroborate it. Marie cited Merck and others I think.
Ben1234
23.08.2023 kl 07:51 2235

I think they pointed out in the presentation of q2 that not all possible buyers needed a DMF.
Fünke
24.08.2023 kl 21:20 1989

Genovis opplever ikke motvinden som et spesielt stort problem. Det gjør det godt. Enzymvirksomheten vokser jevnt og trutt. 2/3 av antall ansatte i AZT. Omtrent samme omsetning, men bedre marginer. Jeg setter det på spissen. Dette er bare et øyeblikksbilde av selskapenes liv. Vi får fortsatt håpe azt er en høytvoksende solsikke som blomstrer stort, om enn litt sent. Veksten har jo vært formidabel, så den kommer nok i gang igjen.
OlJaOs
25.08.2023 kl 10:28 1816

At veksten kommer er jeg ikke i tvil om. Spørsmålet er vel når ? Det var guidet 350 mill i omsetning for 2025 med organisk vekst. Senere har de sagt at det var litt optimistisk i forhold til tidsplanen, og at det nok tar lenger tid. Dette var samtidig som de viste frem prosessene i både egen utvikling av enzym, og også kundenes utvikling av produkt med 2-6 år utviklingstid før det er på markedet (Bio segmentet). Så når kan vi forvente veksten?

På Q2 presentasjonen blei det vist til tilbakemelding fra kunder i USA “As we invested heavily in the development of Cell & GeneTherapeutics, we expect to move several projects from pre-clinical to clinical-stages by 2024 and beyond”.

Så mitt tips er at vi allerede neste år vil se en større vekst i Bio.
Har leika litt med tall og om vi er ca 1,5 år forsinket vil omsetningen nå 350 Mill i 2026,5 og 500 mill i 2028.
Dette er bare ren gjettning, og så lenge vi ikke får en ny guiding fra selskapet er det vanskelig å vite når veksten kommer.
Men at veksten kommer ser det ut til at selskapet også er ganske sikker på.
Redigert 25.08.2023 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
JosefK
25.08.2023 kl 10:51 1781


For en gangs skyld må jeg si meg hylende uenig med deg funke. Genovis har gjennom den tiden jeg har sett på dem slitt med lønnsomheten. I motsetning til AZT. Unntaket kom i Q1 da de klasket til med enorm omsetning. Q2 var det omtrent helt lik omsetning og ebitda. Skummelt likt om jeg må si det selv 🤓

Om man vil si noe generelt, ville jeg sagt det er to veldig like selskap og latt det bli med det. AZT har dog halv pris🥴
Fünke
25.08.2023 kl 12:46 1691

Litt skutt fra hoften og litt frustrasjonsutløp angående Genovis og litt sammenligning mot AZT. Dog virker det som om jevn vekst med noen kirsebær på toppen belønnes med høyere verdsettelse enn fluktuerende vekst med innslag av tidvis høye koronainntekter.

Jeg har vært investert betydelig i Biotec/AZT i over 10 år. Jeg har sett alle kvartalspresentasjoner gjennomsnittlig over 2 ganger. Likevel føler jeg at det er vanskelig å forstå hvorfor ting blir som de blir. Ta bioprocessing. Det har vært en kjempevekst fra 2016, men stopper litt opp nå av årsaker som forklares litt overordnet av ledelsen. Med den informasjonen vi sitter på kan vi kanskje gå ut ifra at kundene hovedsakelig, om ikke alle, fortsatt er i prekliniske studier. Overgangsgraden fra prekliniske studier til fase 1-studier ligger på litt over 30%. Så, før eller senere, vil vi begynne å observere at kundene tar steget inn i fase 1 og utover. I min enkle forståelse, vil dette mulig medføre en eksponentiell økning i etterspørselen etter produkter som SAN og andre som er rettet mot dette segmentet. Jeg innrømmer at jeg kanskje forventet denne utviklingen litt tidligere. Den pågående veksten innenfor bioproduksjon skyldes, hvis vår hypotese holder stikk, i stor grad en økende mengde kunder som kjøper små kvanta for eksperimentelle studier. Jeg savner litt kjøtt på benet om når disse studiene begynner å bevege seg videre. Ikke på detaljnivå, men overordnet. Vi vet jo at kundemassen har doblet seg i løpet av et par år. Årsaken til at jeg sitter i aksjen er ikke jevn forutsigbar vekst, men at jeg tror det er veldig mye krutt i kanonen som overhodet ikke er antent enda.

Vi får se hva SAN HQ GMP med DMF bringer til bordet. C-lecta økte omsetningen sin betydelig i året etter de hadde en godkjent DMF for endonucleasen Denarase. Var det fordi de fikk mange flere kunder i prekliniske studier, eller var det fordi de kapret kunder som allerede var i klinisk utprøvning med en annen nuclease? Om uttalelsen fra Jethro i en tidligere kvartalspresentasjon er korrekt, så har disse type produkter en høy grad av «stickyness» og de byttes ikke ut. Men gjelder dette allerede fra prekliniske studier eller gjelder det godkjente medisiner/vaksiner/behandlinger? Det er jo en viktig sak med tanke på dette med markedsandeler og hvor raskt AZT kan ta en større andel av for eksempel endonucleasemarkedet.
Lordstock
25.08.2023 kl 15:09 1613

Har det meget på samme måde som dig. Jeg er overbevist om at stagnationen i bioprocessing, bortset fra markeds vilkår, er grunden at man ikke ønsker at lave preklinisk forsøg med enzym som skal skifte hvis man går i klinikken. Man laver ikke mega dyre forsøg med enzym som ikke kan/er godkendt. Altså tror jeg AZT har nået toppen på bioprocessing for SAN uden DMF. Havde AZT udarbejdet DMF på eget initiativ og ikke re-aktionært på kunders forespørgelser, så havde vi måske undgået flere år med stagnation i salget. Tænker at denne mangel på rettidigt omhu er en af årsagerne til Jethro afsked. I could be wrong men tænker der er mange nye kunder som kommer til når DMF er godkendt. Og så kan det tage noget tid indtil disse går i klinikken og efterspørgsel stiger. Kan ogsåvære der er nogle med pre-kliniske resultater som venter på SA HQ GMP og DMF inden de går i klinikken, og det kan øge salget meget på een gang.
Redigert 25.08.2023 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
JosefK
25.08.2023 kl 17:01 1542


Jeg ser ikke det store problemet i preklinisk. Det er når man går over i klinisk utprøving jeg tror (jeg vet ikke 100%) det blir problematisk å endre i resepten.

Forøvrig er det ingen som har lagt fram prov på at det er tilfelle at det er slik at det er en avventende holdning. Mens evidensen for at det er rådende makro som demper forbruket.

Men om man nå tar det for gitt at det er en avventende holdning, da følger det logisk at det kommer en rekyl i Q4.

Hva Jethro angår, ble det oppgitt «personlige årsaker». Hva som ligger bak, er jeg helt i villrede om. Men jeg velger å tro det virkelig er personlig. Jeg la merke til for ett år siden at han var veldig sliten. Om det kun var due dilligencen som han brukte mye tid på den gang eller om han var sliten av andre årsaker blir bare spekulasjon. Marie har vært en OK vikar. Vi får håpe Michael gjør et like bra inntrykk som Jethro.
Lordstock
26.09.2023 kl 13:01 911

JosefK, kan se at Svensken Labull på twitter argumenteret at AZT drappes af lagernedskrivning hos deres kunder eftersom AZT handler mycket med B2B mellemhandlere. Har ikke set noget tal om hvormange procentandel af salg der går vi mellemhandlere. Det skulle i såfald også kunne ses på bruttoavancen.
JosefK
26.09.2023 kl 15:43 795


LaBull sier mye fornuftig og dette er sikkert enda en fornuftig ting. Jeg kan ikke validiere det om det var det du var ute etter.

Pust med magen. Det er bare dager til GMP lansering. Og om alt går som planlagt, så er første RNA produkt under juletreet til Pfizer, Moderna og de andre. 🎄