Oljeprisen 62 dollar??Gjenspeiler et krakk i etterspørselen.

Slettet bruker
23.11.2018 kl 06:54 4102

Jo billigere olje jo mindre etterspørsel og interesse kan der se ut.Med utsikter til kutt i produksjon fra OPEC som ønsker høyere priser handles oljeprisen på lavere nivåer nå.Volatilen er kun bearish og substansen er med mange dystre news gjentatt fra all news,Den fundementale oljeprisen finnes ikke lengre og støttes ikke av markedet.Det er stille fra alle land som produserer olje også mens twittwrkongen leverer jevnlig sine utrykk uten motstand.
SA som har mål om en børsnotering av deler av sitt statlige eierskap kan se ut til at de vil kunne skrinlegge og et lavbudsjett med store underskudd blir resultatet for SA.Hvor går smertegrensen?Kan Opec kutte over estimert 1-1,4 mill fat,noe må skje raskt før markedet mister festet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.11.2018 kl 08:45 4020

For hver dag som går, kommer et opec møte nærmere.
Jo lavere prisen går, jo større sannsynlighet for handling som stabiliserer pris. Geopolitisk lite drahjelp å få, pussig fenomen oljepris, enten bare opp eller bare ned.
Nå se etter et gulv, hva hindrer 50 tallet å komme i denne trenden. Kan evt reddes av opec gong gongen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
batterivann
23.11.2018 kl 09:23 3959

Kan jo bare håpe prisen dropper enda lengre ned. Kan igjen medføre større kutt fra OPEC som får oljeprisen til nye høyder.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 09:28 3928

OPEC kutt vil hjelpe veldig nå, men hva skjer når de nye rørene åpner i USA slik at Permian får fraktet oljen sin ut og rabatten blir mindre for olje i området. Leste i en rapport st det vil åpne 5-6 nye rør ut av området. De første åpner i Q1 eller Q2 så går det slag i slag, Det er nå helt utrolig mange ferdige brønner som ikke er satt i produksjon hva skjer når disse startes opp. Nå har vel shale økt med rundt 2 mbpd, hva skjer om de øker med 3 mbpd neste 12 mnd? Om OPEC kutter 1,4 mbpd i Q1 2019 og dette balanserer markedet, skal de da kutte nye 2-3 mbpd de nest 12 mnd? Kan ikke se for meg at OPEC kan kutte mer en 2-2,5 mbpd før de må gi opp.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2018 kl 09:44 3879

us shale oil er dyr å få opp av bakken.Det må bores stadig nye brønner,da oljen ligger i skifer,og skifer/leire har ingen porøsitet ei heller permeabilitet.
I motsetning til oljefelt i f.eks. S.A og for den saks skyld i nordsjøen,akerbp,har produksjonskost på ca 12usd/bbl
Mediabildet vinkles konsekvent på alt som er negativt".Lagrene er for store",osv disse analytikerne bommer konsekvent med sine analyser,og burde ikke fått lov til å uttale seg i det hele tatt,det de kommer med er politisk baserte innfall og spådommer.
Twitterkongen ønsker selvfølgelig en ny periode i det store hvite huset(hvem ville ikke det?),og det ordner han med billig drivstoff på pumpene for borgerne i landet...
;=)
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.11.2018 kl 09:45 3869

Nei, hva skal man vel med denne olja. Pøs ut, dump pris.
Om man på død og liv skal pumpe til det remmer og tøyler kan holde rundt omkring i verden, kan man ikke forvente å få en god pris.
Her må alle kjenne sin tid nå, og finne ut hva som er god balanse og ikke legge alle byrder på at opec skal kutte alene.

Hva skal shale produsenter med en oljepris på 40 tallet igjen? blir det noe lønnsomme prosjekter?
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
SkeptusVektus
23.11.2018 kl 10:06 3818

Det som har skjedd over hele verden er at operatørene har presset serviceselskapene noe voldsomt på pris, der det tidligere (før nedgangen kom) har vært snakk om å kaste penger på problemet for å løse det. Vi ser mye av dette her i Norge, og i USA er det likedan. Som resultat tjener rett og slett ikke serviceselskaper stort med penger lenger (noe vi kan se f.eks på børsverdien til Schlumberger), - snarere tvert i mot. Det har lenge vært snakk om å utføre tjenster med tap for å beholde markedsandeler.

Denne situasjonen vil neppe være bærekraftig stort lengre. Der prisen oljeselskapene har betalt for å få utført fracking foreløpig er relativt lav (noe som bidrar til å gjøre bore/kompletteringskostnadene akseptable enn så lenge, og dermed ført til en enorm oppblomstring av aktivitet i USA), vil den etterhvert stige på grunn av at mindre serviceselskaper går konkurs / eierne vil nekte å drive bedriftene med tap. Jeg er helt overbevist at shale oil industrien i USA kommer til å gå på en enorm smell, og den kommer til å ha oppstått som følge av deres egen kortsiktighet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 10:19 3784

Veldig enig i det som blir beskrevet om shale, men hvor lang tid vil det ta før en får en smell i den bransjen? Om shale holder det gående i 2-4 år til før alt kollapser pga for høy kost hva skjer da i markedet om olja plutselig blir liggende på 50-60$? Mange serviceselskaper som skal få det tøft de neste årene.

Har ikke noe fasit men syns dette ser skremmende ut nå, skal ikke glemme at det er en stor rabatt på olja som blir solgt i Permian. Så alt annet likt slik verden er nå vil oljeprisen i Permian øke ca 15$ i Permian neste 12 mnd selv om ikke oljeprisen øker.

Akkurat nå tenker jeg at en av to ting vil skje, gjeldsspiralen i shale vil ødelegge bransjen i løpet av 2-5 år eller de når et platå i oljeproduksjonen i løpet av 10 år. Uansett vil det bli tungt for mange selskap da ingen store oljeselskap tørr å gi full gass når det gjelder utbygging og leting.

Mulig vi får en kjempe boom vi aldri før har sett når shale ikke klarer å mette etterspørselveksten men dette skjer vel mest sannsynlig 2-4 år frem i tid. Hva om USA får en ny president som opphever sanksjonene mot Iran, da kommer 2-3 mbpd online i løpet av 12 mnd.

Trump kan vel være gal nok til å oppheve sanksjonene mot Iran om USA klarer å produsere så mye olje at de klarer seg uten SA. Ikke veldig sannsynlig men før neste valg kan han godt finne på noe slikt 4-5 mnd før valget kun for å vinne.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.11.2018 kl 10:44 3730

Kanskje man bare skulle gå inn tungt shortposisjon mot olje nå, for å få slutt på nedgangen.
Er vel slik at når siste optimist har blitt pessimist så snur det opp. Eller man kan tjene på denne nedgangen,det er ikke annet enn nedoversignaler fortsatt...
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 10:57 3697

Å skulle satse i et marked som går rett i dass om overtilbudet er 1,5-2% mens om det er tilsvarende undertilbud er det rett til himmels er ikke uten risiko :)

Sannheten er vel at absolutt ingen kan si hva olja er i om 1,6,12 eller 24 mnd. En fornuftig kar som har uttalt at «dagens pris er beste estimat på morgendagens» pris når det gjelder olje.

Dagens utvikling i oljeprisen vil ha veldige følger for OB fremover de neste 12 mnd, den store oppturen for oljeservice blir utsatt ennå en sesong, dette vil kunne medføre at mange vil måtte hente mer penger. Ved emisjoner vil de fleste selskap bli ødelagt for alltid for aksjonærer som hat fulgt selskapet lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
really
23.11.2018 kl 10:58 3687

Det er enkelte som mener at de store oljelagrene i US til dels skyldes det lagres mye olje i påvente av at disse skal ble ferdige. Det vil si at lagersituasjonen er kunstig høy og vil komme ned når oljen kan pumpes.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 11:11 3652

Ja det høres veldig fornuftig ut så er veldig med på den tanken. Problemet nå er slik jeg forstår det infrastruktur dvs både rør/pipe fra Permian til oljelagerne eller ut av Permian området og rør/pipe fra lagerne ut ut til havnene der olja skal fraktes videre. Så er det også få eller ingen havner som kan ta imot VLCC slik det er nå. Alt dette fører til at USA ikke får eksportert så mye olje som de kansje burdet.

Men når disse problemene er løst vil rabatten for olje i Permian bli borte mot WTI, skulle jo tro dette førte til ennå mer aktivitet i området? Kan verden svelge unna all denne olja de neste 3 årene. Ikke vet jeg men syns det ser litt skummelt ut.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Tm3P
23.11.2018 kl 11:25 3624

Veldig mange usikkerhetsmomenter rundt skiferoljen.

Hvor mye kan fraktes ut fra Permian?
Og når det først har kommet seg ut fra Permian hvor mye kan eksporteres ut fra USA?
Hvis det er begrensninger på hvor på hvor mye som kan eksporteres, hvor mye kan produseres før raffineriene i USA er mettet på denne ultralette oljen som mangler såkalte middle distillates? Kan det være sånn at allerede nå så blir lagrene i USA fylt på med ultralett olje, mens oljen som blir raffinert er olje med lavere API grad som er lagret fra før?
Skiferoljebrønnene har en veldig kort levetid. I hvor stor grad blir de beste feltene kjapt brukt opp nå?

Jeg har ikke svaret, men jeg tror risikoen er større på oppsiden enn nedsiden.



Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
23.11.2018 kl 11:57 3566

Du har mye rett. De som var bull på oljeaksjer var vel ganske sikker på at oppturen til vel 80$ fatet nu sist skulle være langvarig. Ingen tvil det har skjedd noe med markedet og etterspørselen. Det er få selskaper som har økonomiske muskler til å takle en ny nedtur.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 12:05 3538

Vanskelig å si utviklingen, mange oljeeksperter peker nå på at lagerne i USA nå bygges opp pga at USA ikke får fraktet ut oljen ( veldig enkelt forklart). Samme som holder igjen produksjonen i Permian, dette mener ekspertene er en grunn til at en skal se bort ifra lagerbygging i USA nå.

Men om en ser på dette på en annen måte, hva skjer når alle proppene løsner i USA noe de vil gjøre i løpet av 2019. Skulle jo tror USA eksporterte så mye de kunne for å få bort overskuddet av olje på lager, når rabatten i Permian forsvinner pluss alle brønnene som nå er klare men ikke i produksjon slippes løs skulle en tro produksjonen fikk seg et kraftig hopp. Jeg ser at produksjonen i USA har økt med ca 2 mbpd i løpet av de siste 12 mnd, dette med alle utfordringene de har hatt siste 12 mnd. Hva om overskuddet av brønner som ikke er satt i produksjon nå er 3-4-500 000bpd, hva om økningen neste 12 mnd blir 2,5 mbpd pluss disse bpd som nå bare ligger å venter i uferdige brønner.

Øker USA produksjonen med 2,5-3 mbpd i løpet av neste 12 mnd må vi vel alle være enige om at oljeprisen vil lide. Kan OPEC kutte mer en 2-3 mbpd uten at det oppstår uenigheter landene imellom?

PS bare sånn at det er på det rene, var selv en av de som trodde på en oljepris på 60-90$ og at vi fikk en ny opptur i oljeservice i løpet av 1-2 år. Men for 2-3 uker siden snudde jeg helt. Ikke det at jeg mener alt nå skal kræsje. Men syns dette ser mye mer skummelt ut en på lenge, kan bare ikke forstå at olja skal kunne holde seg høy i lang tid noe mange selskaper trenger for å overleve. Verdensøkonomien kommer ikke til å hjelpe mye på etterspørselssiden heller de neste 2-3 årene virker det som.

Må være lov å snu når en syns det fundamentale snur.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
SkeptusVektus
23.11.2018 kl 12:08 3514

Jeg er litt nysgjerrig på det du sier om at skiferoljebrønner har veldig kort levetid. Hva vet vi egentlig om det? Det er forsåvidt velkjent at de når platåproduksjon veldig fort, og at de produserer på platå i en kort periode. Det jeg referer til er haleproduksjonen. Disse brønnene står jo og "drypper" i årevis, og så vidt jeg er kjent finnes det ikke noe særlig data på hvor lenge de produserer på lønnsomme nivå i halefasen (i og med at fracking i slik skala foreløpig er et relativt nytt fenomen). Med det vanvittige antallet brønner som blir borret i USA om dagen finnes det logisk sett et potensial for at man får titusenvis av brønner som produserer et par hundre fat om dagen uten særlig behov for vedlikehold. Borring og brønn er forsåvidt mitt fagfelt, men produksjon av skiferolje er noe jeg har vært svært lite eksponert for.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.11.2018 kl 12:10 3505

Kan du fremlegge noe som tyder på at etterspørselen har sunket?

Etterspørselen er nok som før og vil øke.
Er nok tilbudet som har økt i markedet, samt at priser over 80 var spekulert opp pga forventninger om geopolitiske forhold og tilbudsfrafall.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 12:15 3480

Når OPEC nedjusterer etterspørselveksten kan du være ganske sikker på at det stemmer. Men hvor kan man egentlig hente 100% sikre data i dag?
Det jeg mener er at OPEC ikke er veldig kjent for å se mørkt på oljeetterspørselen men ting forandrer seg fort.

Bare for å oppklare etterspørselen stopper ikke opp eller synker, men stiger ikke like mye som før.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
really
23.11.2018 kl 12:18 3461

Det ser ut som produksjonsprofilen varierer ganske mye på disse brønnene, så en må nok dypdykke i statistikken for å forstå dette godt.

Men ut fra det jeg har lest flere steder er det typisk forløp en ganske stor startproduksjon som avtar raskt og et år etter starten kan den være nede på 1/10 av startproduksjonen. Den fortsetter å falle videre, men mye langsommere, slik at det blir som du sier, etter hvert drypper det ut noen få fat olje hver dag og det kan vare mange år.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Tm3P
23.11.2018 kl 12:47 3415

Som en annen skrev så tenkte jeg på det at produksjonen fra disse brønnene faller dramatisk etter at det har gått kort tid. Legacy produksjonen fra disse feltene er ikke noe som kommer til å rokke ved verdens oljebalanse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2018 kl 13:13 3375

Etterspørselsveksten for 2019 er vel nedjustert omtrent på produksjonsnivå men frykt for dårligere forhold rundt toll kan presse til større nedgang i ettersoørsel,
Lagrene er håndterbare da de er moderate dvs sånn det skal være.
Et større kutt fra opec mener noen det vil slå virkelig hardt og ser en stor nedbremsing i lagerkapasitet npe som vil gi positiv volatil pris oppside.
Fallet kan ikke sies og ha fundemental forankring,og lagre som ikke har leverings kapasitet kan lyve,og men det har vært vedlikehold som også gir lavere utfart av oljelageret men tilstrømming uansett er større selv om produksjonen er for høy så vet man ikke dette 100%.Det blir nok en vanvittig rekyl tror jeg et sted.

Om SA skal børsnotere må de ha en olje opp mot 85-90 dollar.Tidenes børsnotering vil gi sårt trengre penger Nå blinker det rødt i statskassa.

Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 13:22 3361

Ja mye mulig, har ikke noen bestemt mening om hva som skjer. Men har økt min bekymring rundt shale de siste 3-4 ukene. Oppgangen de siste årene har kommet pga kutt fra OPEC, sterk etterspørselsvekst og sanksjoner mot Iran. Om en eller flere av disse driverne blir borte så kan det bli tyngre å få en stabil høy oljepris.

Om SA får olja opp til 90$ pga massive kutt er det ikke sikkert de får prisen de ønsker for Aramco, tipper markedet vil forstå bløffen da.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.11.2018 kl 14:09 3306

Det er flere problemland enn Iran.
Så som Libya, Nigeria og Venezuela.
Kan noen sette inn proppen på olja?
Dette går rake veien nedover på 50 tallet...
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.11.2018 kl 14:11 3297

Ok, da høres det ikke så smart ut å pumpe på for fulle mugger. Om de vil ha en bærekraftig pris for sin økonomi og børsnotering av A.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2018 kl 14:25 3260

Der var vi og hilste på 59-tallet.

Fy faen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Pandy88
23.11.2018 kl 14:28 3241

donald duck sørger for dette og verre skal det nok bli....
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2018 kl 15:33 3148

Nå betaler vel Kina 0 toll når de trekker den billige oljen de kjøper.Ergo tollen DT gir betales av lav oljepris.Synd for ham.
Usa har en vekst innen ojle,men høyere kostnader enn mange,de vil lide under lave priser og ikke alt går veien om prisene blir for lave,Det vil bli lavere invisteringstakt pga usikkerhet pr\olitisk,Tror at det er gratis og borre olje eller skiferojle.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Svartsyn
23.11.2018 kl 16:13 3054

Ja, hva synest proffene om den amerikanske skiferrevulusjonen idag?
Hvordan gikk det?
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.11.2018 kl 16:59 2996

Er det slutt?
(hvem er proffene?. Det finnes ikke proffer.)

Noen forteller at himmelen faller, ok.

Noen mente at skiferolje betød slutten for oljeprisen, men den steg til 86 doll fra 27 doll.

In the end of the day, alt handler om der selskaper kan gjøre profitt.
Om pris blir for lav, kan det ikke drives med overskudd for enkelte.
Da blir regnestykket lett. Noe må balanseres til riktig nivå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 17:15 2962

Noen jeg har lurt på lenge er alle kommentarene fra U.S. shale om at de har BE på 20-30-40$, men alle taper fremdeles penger.
Mens de store tradisjonelle Big Oil selskapene har BE på 40-50$ men tjener penger som gress i markedet vi har hatt i 2018 noe er veldig feil her. Men så lenge investorer kaster penger etter shale og bankene er med så stopper ikke den karusellen. Skulle karusellen stoppe er det vel bare for et annet selskap å kjøpe opp restene så blir det ennå billigere :) fat.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Svartsyn
23.11.2018 kl 17:15 2961

Du har desverre ikkje skjønt mere idag ENN for 2 år siden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Empire
23.11.2018 kl 17:17 2954

Husker vi har hatt en del gode diskusjoner gjennom 2017 og 2018, 5198. Jeg ser du nå (endelig?) snur kappen i retning av vidunderet amerikansk shale.

At etterspørselsveksten avtar kunne alle forstå. Med en oljepris i overkant av 70 dollar bøtta så lukter det resesjon i store deler av verden. Det vi nå ser, jmf. Prising pr. Bøtte er bare sunt i et litt større perspektiv enn kun cashflow for oljeselskapene.

Amerikanske shale selskaper viser nå i stor grad positiv cashflow (Q3 2018) og det er lite som tyder på at dette eventyret skal dø ut av seg selv, som enkelte har påstått ganske lenge. H1 2019 kommer det mer rør å frakte oljen i og spread vil da sannsynligvis minke noe, selv om "amerikansk light" kanskje ikke er den mest ettertraktede oljen på verdensbasis.

Om Opec snur trenden gjenstår å se og russisk murring hjelper kanskje ikke akkurat på opec+ alliansen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.11.2018 kl 17:20 2944

Og det har du mener du?
Har du sittet stille å sett på oppgangen og ikke sjønt bære av hendelsen?

Det er visst tydelig at du mener at det er du som er proffen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 17:23 2929

Meningene og tankene mine snur med det fundamentale, markedet forandrer seg konstant. Men har vært veldig positiv til olje siden litt før den bunnet ut og frem til for 3-4 uker siden. Fikk noe å tenke på den uken USA økte produksjonen 5-600 000 fat.
Nå er jeg der at alt kan skje, i det minste på kort sikt. På lenger sikt 2-3 år er jeg nå mye mer skeptisk. Er som flere her inne har nevnt tidligere, hva blir balanseprisen der nok selskaper tjener penger samtidig som verden har nok olje.

Til de det tar av litt for over her, hadde dere diskutert tema (olje) og ikke gått så mye på person hadde tråden blitt så mye bedre. Er vel ingen på forumet som egentlig bryr seg om hva dere syns om hverandre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2018 kl 17:39 2882

5198 set du i dof endå?
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 18:04 2834

Kasta korta i den, ble et stort tap men det kunne vært mye større. Forstår rett og slett ikke hva som skjedde der men når noe detter så mye uten en åpenbar grunn kan det være greit i sitte uten aksjer. Men sett i ettertid så skal det blir tøft for mange supply/subsea selskaper. Kan ikke forstå annet en at ting strekker ennå mer ut i tid nå med olja der den er midt i planleggingen av neste års aktiviteter men håper virkelig de lykkes.

Noe fundamentalt må skje med shale Oil for at jeg skal inn i oljeservice, blir ikke noe skikkelig fart der før olja er trygg mellom 70-90$ og selskapene føler seg trygge på at olja skal bli i det intervallet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2018 kl 19:54 2741

Nå er det mye nyheter som rasler om at USA har taket på SA og jeg stiller meg litt usikker hvor allt kommer fra??.men når det kommer til en enighet i OPEC er det noe DT ikke kan påvirke diktere dens organisasjon og felles bestemmelser.Alt blir tolket som om dette er fakta,men SA sa de kutter 500 000 barrels også pga årlig vedlikehold ,Det forventes uansett en lavere produksjon da se er på ath og det er det også tvil om de klarer i maks kort tid som nå har vart,OPEC vil se sg nødt og enes om et kutt etter at de har økt for mye til maks siste tid,Valg i Lbya og Nigeria fremover kan bety store forstyrrelser i produksjons havari stegninger.1 krise eller et positivt moment vil nok snu pila,
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2018 kl 21:28 2636

Nå har Tyrkerne kommet fram til at mordet på regimekritikeren av SA,i konsulatet i Istanbul var planlagt 12 dager før drapet fant sted.Og det spekuleres i om en tredje person på en samtale som ar tatt opp,kan være arveprinsen.om det er tilfellet blir det stor ståhei,da saudierne visstnok har dradd en rød linje ved ham.De kan finne på å strupe inn på oljeeksporten,som igjen vil sende oljeprisen opp igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 21:49 2600

Dette sier litt om hva dagens marked gjør med Norsk offshore industri.

Et svakt offshore­marked og like svakt aksjemarked førertil at Stig Remøy-selskapet Olympic Subsea vil utsette børsnoteringen. Kort fortalte vil Remøy nå utsette børsnoteringen av sitt Subsea selskap med to år og dette kun pga nedgangen i oljepris og OB.

Ulovlig å lime inn noe fra andre aviser så tørr rett og slett ikke gi mer info fra morgendagens Finansavis.

Dette er ikke noe som bare gjelder Olympic Subsea dette sier noe om hvor sårbar vår offshore næring er, tror det vil komme flere slike triste meldinger fremover.
Om olja er så ustabil som vi nå ser, eller holder seg under 70-75 $ kan fort 2019 bli ganske likt 2018 og da kommer supply/subsea til å slite ennå lenger, da starter vi å nærme oss deadline for lån osv dette kan bli stygt. Sier ikke at det kommer til å skje men sannsynligheten har nå økt betraktelig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare