MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
22.08.2023 kl 09:03
10860
Dette vekker følgende spørsmål hos meg. Ren inkompetanse eller godt betalt svindel?
ICUU812
22.08.2023 kl 09:54
10467
Se der ja, etter litt harselering av MPCC dnb anal-ytiker ble kommentarfeltet hos E24 slettet...
SLETTET ???? Hvorfor gjør de det ??
velkjent
22.08.2023 kl 10:22
10304
Kan ikke være annet enn shorting. Omfanget får vi vel i morgen på statistikken.
Superoptimist
22.08.2023 kl 10:35
10224
Jeg forstår nå etterhvert hvorfor OSE fjernet oversikten over kjøpere og selgere!!!!
det må innføres igjen og oppdaterte lister på HVEM som selger og kjøper. ikke slik svada som nå. ingen vet noenting
Bullmarked
22.08.2023 kl 11:42
9917
Ganske spesielt å se en hel gruppe mennesker bli så opprørte over en analyse som absolutt har et poeng.
Når noe er for godt til å være sant bør man gjøre hjemmeleksen sin. Spesielt innen shipping, som jo er verdens mest ustabile bransje mulig å investere i.
Lykke til, her kan ingenting gå galt : )
Når noe er for godt til å være sant bør man gjøre hjemmeleksen sin. Spesielt innen shipping, som jo er verdens mest ustabile bransje mulig å investere i.
Lykke til, her kan ingenting gå galt : )
velkjent
22.08.2023 kl 11:56
9858
Er du så kunnskapsløs at du ikke kan forstå et regnskap eller en redegjørelse fra selskapet? Eller er du bare ute etter å more deg?
ICUU812
22.08.2023 kl 11:58
10356
Som jeg skrev i går, er kursen rundt 17-tallet (dnb sin spådom) om et årstid er jeg godt fornøyd, innen den tid har vi mottatt rundt kr. 5.- i utbytte. MPCC har langsiktige kontrakter fremover på greie rater. Hva som skjer iløpet av neste år vil tiden vise. ;-)
velkjent
22.08.2023 kl 12:17
10250
Du er for beskjeden vedr. utbyttet fremover. Jeg regner med ca. NOK 7 innen 12 mnd. Største hindringen vil være forsinket levering av de nye 5500 TEU-ene.
velkjent
22.08.2023 kl 12:58
10744
Dette er også nevnt av MPCC i dagens rapport. Begrensninger i Panamakanalen vil selvsagt bety mer arbeid for de mindre skipene og bedre kapasitetsbalanse.
ICUU812
22.08.2023 kl 14:37
10567
Jada, blir nok nærmere kr. 7 enn kr. 5 i utbytte.
Ifølge konsernsjef Constantin Baack i MPCC er de gode resultatene drevet av fortsatt høy flåteutnyttelse på 97.4 prosent og effektiv drift, underbygget av svært sterk balanse.
— Vi hadde ved utgangen av andre kvartal kontraktsdekning for 94 prosent av gjenværende tilgjengelige dager for 2023 og 59 prosent av tilgjengelige dager for 2024. Dermed har vi svært god visibilitet på fremtidig inntjening og kontantstrøm og anledning til å fortsette å betale gode utbytter, sier han.
Ifølge Eirik Haavaldsen ser det ut som om containermarkedet i noen grad er i ferd med å stabilisere seg, men på nivåer som er noe lavere enn det man så rett før sommeren.
— Det kommer fryktelig mye båt her, så det er vanskelig å se noe scenario der ting blir bedre de neste par årene. Men så lenge MPCC sine motparter fortsetter å betale som avtalt, noe de gjør, så blir både resten av 2023 og 2024 veldig gode år for selskapet. I 2025 er man dog ganske naken, men med 75 prosent utbytte gjennom 2024 betaler også aksjonærene lite for denne risikoen, sier han." Ser greit ut dette ;-))
Ifølge konsernsjef Constantin Baack i MPCC er de gode resultatene drevet av fortsatt høy flåteutnyttelse på 97.4 prosent og effektiv drift, underbygget av svært sterk balanse.
— Vi hadde ved utgangen av andre kvartal kontraktsdekning for 94 prosent av gjenværende tilgjengelige dager for 2023 og 59 prosent av tilgjengelige dager for 2024. Dermed har vi svært god visibilitet på fremtidig inntjening og kontantstrøm og anledning til å fortsette å betale gode utbytter, sier han.
Ifølge Eirik Haavaldsen ser det ut som om containermarkedet i noen grad er i ferd med å stabilisere seg, men på nivåer som er noe lavere enn det man så rett før sommeren.
— Det kommer fryktelig mye båt her, så det er vanskelig å se noe scenario der ting blir bedre de neste par årene. Men så lenge MPCC sine motparter fortsetter å betale som avtalt, noe de gjør, så blir både resten av 2023 og 2024 veldig gode år for selskapet. I 2025 er man dog ganske naken, men med 75 prosent utbytte gjennom 2024 betaler også aksjonærene lite for denne risikoen, sier han." Ser greit ut dette ;-))
Bullmarked
22.08.2023 kl 14:55
10587
Har dere innsikt i kontraktene og vilkårene der? Finnes vel der muligheten som i de fleste andre bransjer at kontrakter kan termineres ved visse vilkår. Ser at det jubles over nye skip til MPC, men spørsmålet da blir jo hvordan er det mulig å applaudere noe sånt da det nettopp er for mange skip som ødelegger markedet. Dette er shippingens sykdom og har alltid vært det. I gode tider skal alle tjene penger og bestiller skip, som igjen gir overbelegg som skaper dårlige tider.
Redigert 22.08.2023 kl 14:55
Du må logge inn for å svare
JATO
22.08.2023 kl 15:10
10532
Amsc er også en god utbytte aksje , skal betale 25,00 i ekstra ordinært
Nadok
22.08.2023 kl 15:25
10480
Riktig som du sier. At kursen går ned 2kr og jeg/vi har tjent 5kr er differansen 3kr. Altså 5-2 til MPC mot DnB. Jeg håper selvsagt fortsatt at DnB skal bomme mer i forhold til skipssalg. Endrede rater for Feedere pga økt trafikk.
Alt i alt ser jeg en negativ vinkling på en positiv aksje som har dekning i gode avtalte rater og kontrakter langt frem i 2024.
Nå har selvsagt flere meglerhus latt seg rive med av usikkerhet i markedene på store containerskip. Altså et marked MPC ikke opererer i. De opererer i et marked som leier inn MPC for å få fraktet containere sine inn til mindre havner de ikke klarer å gå inn i.
For å fjerne litt mer usikkerhet i dette forumet kan jeg legge et regneark med avtalte priser for hele MPC. Det er ikke jeg som har laget det, men det skaper mindre synsing og mer fakta med avtalte priser inn i fremtiden.
Alt i alt ser jeg en negativ vinkling på en positiv aksje som har dekning i gode avtalte rater og kontrakter langt frem i 2024.
Nå har selvsagt flere meglerhus latt seg rive med av usikkerhet i markedene på store containerskip. Altså et marked MPC ikke opererer i. De opererer i et marked som leier inn MPC for å få fraktet containere sine inn til mindre havner de ikke klarer å gå inn i.
For å fjerne litt mer usikkerhet i dette forumet kan jeg legge et regneark med avtalte priser for hele MPC. Det er ikke jeg som har laget det, men det skaper mindre synsing og mer fakta med avtalte priser inn i fremtiden.
desirata
22.08.2023 kl 16:09
10310
Constantine Back Fikk srsmål vedr DNB analyse om det blir hodepine og overflod av skip.
Han svare det blir mere choppy seas og mere skip neste åra, mener jeg (han) bekymret: Overhode ikke, de har full kontroll og ståltro. Merk dette er eksperter i sitt segment og følger med dagleg. Det kan en ikke si om en Bankanalytiker i Oslo.
Det blir utbytter over 20% neste 2 åra også og med stabil aksjekurs.
Kan ikke bli bedre, eller Pose & sekk
Han svare det blir mere choppy seas og mere skip neste åra, mener jeg (han) bekymret: Overhode ikke, de har full kontroll og ståltro. Merk dette er eksperter i sitt segment og følger med dagleg. Det kan en ikke si om en Bankanalytiker i Oslo.
Det blir utbytter over 20% neste 2 åra også og med stabil aksjekurs.
Kan ikke bli bedre, eller Pose & sekk
Nadok
22.08.2023 kl 23:26
9918
Et dokument for å se avtalene MPC har inngått og hvilken ratet skip seiler under. https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Redigert 22.08.2023 kl 23:39
Du må logge inn for å svare
Nadok
23.08.2023 kl 07:19
9669
Om du leser i regnearket jeg har lagt ut i linken kan man lese utbytte både så langt i år utbytter avtalt frem i tid. Best å lese på pc siden det er svært.
MicMac
23.08.2023 kl 08:15
9605
Spørsmål: Kan man kjøpe aksjer i dag, få med seg utbytte og selge på mandag sånn rent juridisk?
YNWA250505
23.08.2023 kl 08:21
9603
Du kan kjøpe aksjer i dag eller frem til 19 september og sitte på disse til 21 september for å få utbytte
Sofasparer
23.08.2023 kl 22:26
9506
Uansett hvor feil eventuelt dnb tar, så raser det litt vel fort nedover.
Kan begynne ligne på en kjøpsmulighet.
Kan begynne ligne på en kjøpsmulighet.
Redigert 23.08.2023 kl 22:27
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
24.08.2023 kl 10:32
10097
Kommer vel helt ann på $-kursen, men absolutt godkjent. Det jeg la merke til i presentasjonen var at de for 2024 muligens ikke kunne levere utbytter på $0.15, men de var mer eller mindre 100% sikre på at det fortsatt ville være minimum $ 0,10. Correct me if I'm wrong? Han sa tosifret cent og det er jo minimum 0,10 det. Er jo uansett helt rått det også.
Straight flush
24.08.2023 kl 14:41
9903
Presentasjonen lovet som følge av skipskjøp høyere omsetning og høyere overskudd med utsikt til høyere utbytter etter hva jeg har lest.
velkjent
24.08.2023 kl 15:11
9858
Ser at dagens NewConTex har grønne tall for 12 mnd. ratene for 1700 og 2500 TEU. Og samleindeksen er bare ned 7 poeng på en uke. Utflating mao.
Skytta
26.08.2023 kl 10:06
8807
Mange som engasjerer seg i DNB sin nyeste analyse, og sikkert med rette, men det tar ikke bort det faktum at analysen fremmer noen viktige poeng og spørsmålstegn i 12 måneders perspektiv. Analysen inneholder median kursmål, og i tillegg er det worst case/best case scenario.
Som jeg leser det så er det mange på forumet som mistolker tidsperspektivet i analysen, som er 1 år frem i tid, og i tillegg utelater argumentasjonen fra DNB som inkluderer viktige faktorer som sektor, syklus i markedet, kapasitet og utviklingen, skipsverdiene, short posisjonerer, når det argumenteres mot budskapet i analysen.
Til informasjon så er det i feeder segmentet overkapasitet i Asia, underkapasitet i USA og balansert i Europa. enn så lenge. Dette vil endre seg ettersom kapasitet blir re-allokert og forventningene på 3-6 måneders perspektiv er overkapasitet i alle markeder.
Andre faktorer som kan påvirke negativt, globalt og regionalt:
Rederier utvikler egne short-sea og feeder nettverk.
Fallende volum. deep sea og short sea
Mye tonnasje på vei inn neste 12-24 måneder.
Sterkere konkurranse på short sea lasten fra andre aktører (lastebil ++)
Syklisk bransje.
Produksjon flyttes fra Kina til andre regioner
Fallende kjøpekraft
Fulle varelagre hos importører og eksportører
MPC er uten tvil ett veldrevet selskap som pt leverer knallsterke tall i ett historisk godt marked, det er det ingen tvil om. Perspektivet på diskusjonen (for min del) går på hva som er forventningene fremover.
God søndag!
Som jeg leser det så er det mange på forumet som mistolker tidsperspektivet i analysen, som er 1 år frem i tid, og i tillegg utelater argumentasjonen fra DNB som inkluderer viktige faktorer som sektor, syklus i markedet, kapasitet og utviklingen, skipsverdiene, short posisjonerer, når det argumenteres mot budskapet i analysen.
Til informasjon så er det i feeder segmentet overkapasitet i Asia, underkapasitet i USA og balansert i Europa. enn så lenge. Dette vil endre seg ettersom kapasitet blir re-allokert og forventningene på 3-6 måneders perspektiv er overkapasitet i alle markeder.
Andre faktorer som kan påvirke negativt, globalt og regionalt:
Rederier utvikler egne short-sea og feeder nettverk.
Fallende volum. deep sea og short sea
Mye tonnasje på vei inn neste 12-24 måneder.
Sterkere konkurranse på short sea lasten fra andre aktører (lastebil ++)
Syklisk bransje.
Produksjon flyttes fra Kina til andre regioner
Fallende kjøpekraft
Fulle varelagre hos importører og eksportører
MPC er uten tvil ett veldrevet selskap som pt leverer knallsterke tall i ett historisk godt marked, det er det ingen tvil om. Perspektivet på diskusjonen (for min del) går på hva som er forventningene fremover.
God søndag!
Straight flush
26.08.2023 kl 11:37
8684
Ref. short sea: Siden omtrent all tyngre last nordover fra østlandet er stoppet pga en ødelagt jernbanebro og tilsvarende problemer nordfra (f.eks. laks til Gardermoen)vil mindre containerskip langs kysten kunne gjøre stor nytte noen år fremover.
Redigert 26.08.2023 kl 11:37
Du må logge inn for å svare
velkjent
26.08.2023 kl 12:15
8632
Mine forventninger, basert på eksisterende og fremtidige rater (12-24 mnd.)er at resultatene vil fortsette å holde seg høye .Ja ,neste år høyere enn i år .Fra 2025 blir det mer spekulasjon, men at resultatet vil gi dividende på minst NOK 4/aksje synes garantert. De bokførte skipsverdiene ligger fortsatt lavere enn markedet for brukt tonnasje, så høyere avskrivninger virker å være lite sannsynlig sammen med at gjelsnivået er svært lavt og selskapsverdien i markedet lavere enn andre rederier.
Verdens befolkning øker og det samme gjør den gjennomsnittlige levestandarden, så behovet for tonnasje kan ikke baseres på en tentativ utvikling i Kina og vesten.
Kortsiktig er også situasjonen i Panamakanalen en issue. Jeg mener analysen fra DnB ikke var annet enn en "skittpakke" og at Finanstilsynet burde ettergå den slags like mye som det burde ettergå analyser som tenderer til useriøsitet og korrupsjon for andre selskap, særlig der kursene økers kraftig uten at selskapene tjener penger (død kapital).
Verdens befolkning øker og det samme gjør den gjennomsnittlige levestandarden, så behovet for tonnasje kan ikke baseres på en tentativ utvikling i Kina og vesten.
Kortsiktig er også situasjonen i Panamakanalen en issue. Jeg mener analysen fra DnB ikke var annet enn en "skittpakke" og at Finanstilsynet burde ettergå den slags like mye som det burde ettergå analyser som tenderer til useriøsitet og korrupsjon for andre selskap, særlig der kursene økers kraftig uten at selskapene tjener penger (død kapital).
Okris
26.08.2023 kl 15:10
8467
Ventetiden er pt. oppe i 11 dager for Panamakanalen og desember og jul nærmer seg. Dette kommer til å gi støtte til spotratene resten av året.
https://www.aljazeera.com/amp/news/2023/8/25/panama-canal-announces-prolonged-transit-restrictions-due-to-drought
https://www.aljazeera.com/amp/news/2023/8/25/panama-canal-announces-prolonged-transit-restrictions-due-to-drought
skadi
26.08.2023 kl 21:51
8191
Og situasjonen ved Panamakanalen kan bli mye verre. Vi snakker her ikke om et skip som har kjørt seg fast (forbigående problem), vi snakker om vannmangel (fundamental problem). ;)
Ratene kommer da til å skyte i været