MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
velkjent
23.11.2023 kl 07:45
10038
Innføres det høye avgifter på bruk av carbon-energi innen skipsfarten, vil det være en mulighet for at fullt brukbare og rasjonelle skip blir skrapet. Slik kan resultatet av en hodeløs klimakampanje bli. Men det er også mulig at disse skipene kjøpes opp av land som Kina og India og konkurrerer ut de rederiene, som investerer i nye og såkalte klimavennlige enheter på samme måte som det skjer i industrien.
desirata
23.11.2023 kl 07:30
9980
En annen merkelig ting jeg har lurt på er:
Alle vet at markedet for de største container skip er nede og vil bli ødelagt for mange år pga den store ordreboken. Det vil komme hundrevis av nye på vannet neste 2-3 år.
Likevel bestiller de 10 store operatøren stadig nye skip. Det går ikke en måned uten noen bestiller et dusin og to. Sist Mæersk for to dager siden bestillte et dusin, riktignok noe mindre 5500 TEU, men likevel. De vet markedet er floodet. Disse store vet også akkurat hva de gjør og de bestiller ikke for moro skyld. Siste året, etter "ale" visste at markedet var ødelagt er over hundre nye kontrahert, alle med dual-fuel options. Isåfall Vil det bli en massiv skraping neste åra.
Alle vet at markedet for de største container skip er nede og vil bli ødelagt for mange år pga den store ordreboken. Det vil komme hundrevis av nye på vannet neste 2-3 år.
Likevel bestiller de 10 store operatøren stadig nye skip. Det går ikke en måned uten noen bestiller et dusin og to. Sist Mæersk for to dager siden bestillte et dusin, riktignok noe mindre 5500 TEU, men likevel. De vet markedet er floodet. Disse store vet også akkurat hva de gjør og de bestiller ikke for moro skyld. Siste året, etter "ale" visste at markedet var ødelagt er over hundre nye kontrahert, alle med dual-fuel options. Isåfall Vil det bli en massiv skraping neste åra.
Kaloix
23.11.2023 kl 00:50
10122
Kopierte vampyren, som aldri har vært inne på mpc tråder før og lever av å suge andre tomme :)
Du kan copy paste alt du bare vil fra meglerhus. Så vil jeg høre hvilken andre bransjer du mener ser lovende ut når vi kommer til hele år 2025? Alt i container er lagt ned iflg meglerhusene, container bransjen er livsnerven for egentlig hele verden. Så hvis dette kollapser og alt er konkurs i 2025, hva står vi igjen med? Skal vi dyrke poteter på våre egne tomter? Be om u-hjelp fra USA, leve uten noe som helst? Eller kommer verden til å gå videre med en container bransje som hele verden er 100 % avhengig av? Hvem i all verden kan skrive i 2023 at alt går til helvete i en av de viktigste næringene i 2025? Det er langt frem dit, et tips...vi har hele 2024 og forholde oss til også. Skriv gjerne hvordan taperne i det grønne skiftet skal overleve, de generer ingenting, kun ekstreme kostnader for Europa og vesten. Resten av verden kunne ikke gitt mer faen.
Du kan copy paste alt du bare vil fra meglerhus. Så vil jeg høre hvilken andre bransjer du mener ser lovende ut når vi kommer til hele år 2025? Alt i container er lagt ned iflg meglerhusene, container bransjen er livsnerven for egentlig hele verden. Så hvis dette kollapser og alt er konkurs i 2025, hva står vi igjen med? Skal vi dyrke poteter på våre egne tomter? Be om u-hjelp fra USA, leve uten noe som helst? Eller kommer verden til å gå videre med en container bransje som hele verden er 100 % avhengig av? Hvem i all verden kan skrive i 2023 at alt går til helvete i en av de viktigste næringene i 2025? Det er langt frem dit, et tips...vi har hele 2024 og forholde oss til også. Skriv gjerne hvordan taperne i det grønne skiftet skal overleve, de generer ingenting, kun ekstreme kostnader for Europa og vesten. Resten av verden kunne ikke gitt mer faen.
Dimmock
22.11.2023 kl 19:56
10226
abbos skrev Hva med 2024 ?🤓😎
Uforståelig prising av denne aksjen i forhold til andre shipping aksjer og øvrige aksjer på Oslo børs for den saks skyld.
P/E ca 1,6. Utbytte for 3.kvartal ca NOK 1,50 pr. aksje. Kontraktsinndekning 67 % for 2024 og 25 % for 2025.
Det vil jo stadig vekk inngåes nye kontrakter og disse prosentene vil øke jevnt og trutt etter som tiden går, til tross for negative utsikter.
P/E ca 1,6. Utbytte for 3.kvartal ca NOK 1,50 pr. aksje. Kontraktsinndekning 67 % for 2024 og 25 % for 2025.
Det vil jo stadig vekk inngåes nye kontrakter og disse prosentene vil øke jevnt og trutt etter som tiden går, til tross for negative utsikter.
Londonmannen
22.11.2023 kl 09:32
10861
Vel, greit nok det. Men her tar Fearnly sitt standpunkt ensidig på hva ordrebøkene viser, samt trolig lar seg påvirke av det generelle syn på et containermarked primært preget av utviklingen i markedet for linere( de største containerskipene).
Men bør man ikke samtidig spørre seg hvorvidt det er smart og ønskelig at MPCC inngår kontrakter for 2025 i en periode der markedet og ratene er preget av overkapasitet i containermarkedet generelt, eller om det kan vise seg lønnsomt å ha litt is i magen og avvente situasjonen til det er skrapet flere skip og at balansen i markedet, spesielt fredet-markedet, reflekteres i ratenivået?
Shipping er ingen enkel sektor, men det er ikke alltid smart å hoppe på nærmeste tilbud. Ting svinger i shipping og timing er viktig. Slik jeg oppfatter ledelsen i MPCC så har de vært dyktige med timingen tidligere, og jeg stoler på at det er de fortsatt.
Men bør man ikke samtidig spørre seg hvorvidt det er smart og ønskelig at MPCC inngår kontrakter for 2025 i en periode der markedet og ratene er preget av overkapasitet i containermarkedet generelt, eller om det kan vise seg lønnsomt å ha litt is i magen og avvente situasjonen til det er skrapet flere skip og at balansen i markedet, spesielt fredet-markedet, reflekteres i ratenivået?
Shipping er ingen enkel sektor, men det er ikke alltid smart å hoppe på nærmeste tilbud. Ting svinger i shipping og timing er viktig. Slik jeg oppfatter ledelsen i MPCC så har de vært dyktige med timingen tidligere, og jeg stoler på at det er de fortsatt.
Vampyren
22.11.2023 kl 09:10
10966
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedgraderer MPC Container Ships til en holdanbefaling med et kursmål på 15 kroner pr aksje, ned fra 21 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
"Sterke inntjeninger og utbytter i dag, men vi forblir forsiktige gitt det høye antallet åpne dager i 2025", skriver meglerhuset.
"Sterke inntjeninger og utbytter i dag, men vi forblir forsiktige gitt det høye antallet åpne dager i 2025", skriver meglerhuset.
hectorgonzales
21.11.2023 kl 17:39
11109
Komersk - nå har jeg ikke lest dine tidligere innlegg men her er mine betraktninger fra rapporten:
1) Nye skip ankommer markedet som vi har visst om i 18mnd.
2) Mindre skraping enn ventet (negativt)
3) Markedet kjører med overkapasitet av tonnasje til ca midten av 25 til Q1-26 før det blir mer balanse.
4) Ratene (NewContex) holder seg ok ift BreakEven.
Økte renter, høy oljepris og lavere inntekter betyr 2 muligheter for MPCC:
a) At redere med nye skip må selge pga for lav inntjening (og MPCC kan kjøpe disse med 30-40% rabatt).
b) At skrapingen aksellereres pga de eldre skipene koster mer å drifte (høy oljepris). Lavere inntekter påvirker også vedlikeholdskostnadene - på eldre skip er det nødvendigvis mer vedlikehold og dyrere. Så må man se lønnsomheten i å ruste opp f.eks. et 22 år gammelt skip - da kan det være lønnsomt å skrape tidligere enn normal levetid (som er 25år).
Kursen får bli som den blir men jeg ser på utbytte ift investert kapital - og jeg er long. Så etter sist investert utbytte så har jeg 8% avkastning i kvartalet (reinvesterer 25% av utbytte) noe som for meg er veldig bra. De andre 75% av utbytte går f.eks. til Belco, STB, Hafni.
I 2024 er jeg egentlig fornøyd med 12-15% avkastning - så om det blir 1,75 eller kr 2 neste år (f.eks. 50øre/kvartal) så får jeg en meget fin yield. Gjelden er lav og ledelsen svært god så jeg sitter. Ser også at høsten 2024 og våren 2025 kan gi en meget fin inngang.
1) Nye skip ankommer markedet som vi har visst om i 18mnd.
2) Mindre skraping enn ventet (negativt)
3) Markedet kjører med overkapasitet av tonnasje til ca midten av 25 til Q1-26 før det blir mer balanse.
4) Ratene (NewContex) holder seg ok ift BreakEven.
Økte renter, høy oljepris og lavere inntekter betyr 2 muligheter for MPCC:
a) At redere med nye skip må selge pga for lav inntjening (og MPCC kan kjøpe disse med 30-40% rabatt).
b) At skrapingen aksellereres pga de eldre skipene koster mer å drifte (høy oljepris). Lavere inntekter påvirker også vedlikeholdskostnadene - på eldre skip er det nødvendigvis mer vedlikehold og dyrere. Så må man se lønnsomheten i å ruste opp f.eks. et 22 år gammelt skip - da kan det være lønnsomt å skrape tidligere enn normal levetid (som er 25år).
Kursen får bli som den blir men jeg ser på utbytte ift investert kapital - og jeg er long. Så etter sist investert utbytte så har jeg 8% avkastning i kvartalet (reinvesterer 25% av utbytte) noe som for meg er veldig bra. De andre 75% av utbytte går f.eks. til Belco, STB, Hafni.
I 2024 er jeg egentlig fornøyd med 12-15% avkastning - så om det blir 1,75 eller kr 2 neste år (f.eks. 50øre/kvartal) så får jeg en meget fin yield. Gjelden er lav og ledelsen svært god så jeg sitter. Ser også at høsten 2024 og våren 2025 kan gi en meget fin inngang.
Simen_Nesevis
21.11.2023 kl 16:08
11341
Betale 14kr for noe som kommer til å høyst sannsynlig betale tilbake rundt 9kr de neste 6 kvartalene? Jeg kjøper.
Spurs8
21.11.2023 kl 15:59
11383
Tipper poenget til Kommersk er at noen hausser hvor billig en aksje er uansett hva prisen er. Mpcc har falt endel og den er billig uansett.
Vet ikke jeg, dekningen med gode rater faller markant neste år. Og enda mer etterpå. Ser at Q4 blir bra, men etterpå vil det begynne å falle, med mindre de får bra pris, som er usannsynlig. Er vel helst de som kom inn tidlig og har allerede fått verdier tilbake som sitter enda?
KommersK
21.11.2023 kl 15:34
11357
Og er der kom det storsalg eller en short på 13,91. 242.000 aksjer. Merkelig etter denne rapporten, synes nå jeg.
Redigert 21.11.2023 kl 15:35
Du må logge inn for å svare
KommersK
21.11.2023 kl 14:00
11512
Ja, jeg husker det. Og jeg skriver ikke at jeg vet om kursen skal opp eller ned. Ingen kan være sikre på noe sånt. Jeg er aldri SIKKER på noe som helst. Det har noen år på børsen lært meg. Man kan bare tro (og håpe). Og jeg gir aldri råd om å kjøpe eller selge, og det synes jeg ikke andre skal gjøre heller.
Eller er det ''først når men har tatt et tap'' du reagerer på? Uansett var det utrolig dumt av ham å påstå at den aldri går til 14, for det har den vitterlig gjort! Og det på kort tid.
Blir bare så ufattelig lei av folk som kommer med bastante påstander på børsen.
Eller er det ''først når men har tatt et tap'' du reagerer på? Uansett var det utrolig dumt av ham å påstå at den aldri går til 14, for det har den vitterlig gjort! Og det på kort tid.
Blir bare så ufattelig lei av folk som kommer med bastante påstander på børsen.
nucleus
21.11.2023 kl 13:25
11324
KommersK, har du lest din egen kommentar 19/11kl.15:35? Når en prater om ydmykhet. Finnes ikke feilfrie folk forøvrig. Men du påpeker at du solgt deg ut for flere kroner siden. Så var tydeligvis Q3 rapport sterkere en forventet. Sånn fungerer markedet, ting skjer. MPCC har en god ledelse og det gagner aksjenærer. Bare å vær tålmodig..
KommersK
21.11.2023 kl 12:58
11371
Slettet brukerskrev Ja, her er bare å plukke opp mer. Penger på gaten dette.
Tror du skal være forsiktig med å fortsette med denne haussingen din. Du er så skråsikker, men til nå har du kommet med utrolig dårlige/dyre/dumme råd og spådommer/påstander.
24. august skrev du: ''Her er tiden inne for å øke''. Til kurs 18,30 ca. - Et VELDIG dårlig råd!
25. september: Til kurs ca 17,40. ''En ypperlig aksje''. ''Plukker litt nå''. - Veldig dumt.
25.10.: ''Under 16 kan umulig være galt'' og ''kommer ikke til 14''. - Der tok du igjen HELT UTROLIG feil, i BEGGE påstander!!
Og ja, jeg vet at det har vært et utbytte på 1,59 mellom det første og andre innlegget. Så litt ydmykhet kan vel være på sin plass? Innrømmer du disse enorme feilvurderingene? Skråsikkerhet er stort sett idioti når det gjelder børsen.
24. august skrev du: ''Her er tiden inne for å øke''. Til kurs 18,30 ca. - Et VELDIG dårlig råd!
25. september: Til kurs ca 17,40. ''En ypperlig aksje''. ''Plukker litt nå''. - Veldig dumt.
25.10.: ''Under 16 kan umulig være galt'' og ''kommer ikke til 14''. - Der tok du igjen HELT UTROLIG feil, i BEGGE påstander!!
Og ja, jeg vet at det har vært et utbytte på 1,59 mellom det første og andre innlegget. Så litt ydmykhet kan vel være på sin plass? Innrømmer du disse enorme feilvurderingene? Skråsikkerhet er stort sett idioti når det gjelder børsen.
Ja, her er bare å plukke opp mer. Penger på gaten dette.
breiflabb
21.11.2023 kl 09:31
11611
Här kommer en översättning av originaltexten av Q3 från mfn.se:
Høydepunkter Q3-23
o Sterke driftsinntekter på USD 184,0 millioner (+14,9 % YOY) inkludert engangsposter på USD 22,0 millioner
fra en kommersiell avtale om tidlig omlevering av AS Anne i juli 2023
o EBITDA var USD 140,4 millioner, sammenlignet med USD 145,8 millioner i Q3 2022. Adj.for engangsposter var EBITDA USD 105,7 millioner (Q2 2022: USD 115,3
millioner)
o Etter salg av åtte skip i september og oktober 2023, ikke-kontant effektiv Holdt for salg Tap og Nedskrivninger på USD 26 millioner ble bokført
o Resultat for perioden var USD 68,2 millioner. Adj. for engangsposter, den resultat for perioden var USD 81,9 millioner sammenlignet med USD 94,0 millioner i 3.
kvartal 2022
o Adj. EPS var 0,18 USD (3. kvartal 2022: 0,21 USD)
o Kvartalsvis periodisk utbytte på USD 0,14 per aksje ble erklært
o Gjennomsnittlig TCE var USD 27 531 per dag i Q3 2023, ned fra USD 30 476 i Q3 2022
o Flåteutnyttelsen var 98,7 % (3. kvartal 2022: 96,9 %).
o Inntektsreserve per 30. september 2023 var USD 1,0 milliarder med et gjennomsnitt gjenværende kontraktsperiode på 1.7 år
o Med visse forutsetninger økes finansiell veiledning for FY 2023 til driftsinntekter på USD 690-700 millioner (gammelt: USD 675–690 millioner) og EBITDA på USD
500–515 millioner (gammelt: USD 490–510 millioner)
Det ser mer än bra ut tycker jag och utbytte bromsar kursen neröver. någon på forumet trodde att kursen skulle ner mot 10,-nok men går upp 2,93% nu på morgonen.
Høydepunkter Q3-23
o Sterke driftsinntekter på USD 184,0 millioner (+14,9 % YOY) inkludert engangsposter på USD 22,0 millioner
fra en kommersiell avtale om tidlig omlevering av AS Anne i juli 2023
o EBITDA var USD 140,4 millioner, sammenlignet med USD 145,8 millioner i Q3 2022. Adj.for engangsposter var EBITDA USD 105,7 millioner (Q2 2022: USD 115,3
millioner)
o Etter salg av åtte skip i september og oktober 2023, ikke-kontant effektiv Holdt for salg Tap og Nedskrivninger på USD 26 millioner ble bokført
o Resultat for perioden var USD 68,2 millioner. Adj. for engangsposter, den resultat for perioden var USD 81,9 millioner sammenlignet med USD 94,0 millioner i 3.
kvartal 2022
o Adj. EPS var 0,18 USD (3. kvartal 2022: 0,21 USD)
o Kvartalsvis periodisk utbytte på USD 0,14 per aksje ble erklært
o Gjennomsnittlig TCE var USD 27 531 per dag i Q3 2023, ned fra USD 30 476 i Q3 2022
o Flåteutnyttelsen var 98,7 % (3. kvartal 2022: 96,9 %).
o Inntektsreserve per 30. september 2023 var USD 1,0 milliarder med et gjennomsnitt gjenværende kontraktsperiode på 1.7 år
o Med visse forutsetninger økes finansiell veiledning for FY 2023 til driftsinntekter på USD 690-700 millioner (gammelt: USD 675–690 millioner) og EBITDA på USD
500–515 millioner (gammelt: USD 490–510 millioner)
Det ser mer än bra ut tycker jag och utbytte bromsar kursen neröver. någon på forumet trodde att kursen skulle ner mot 10,-nok men går upp 2,93% nu på morgonen.
Og bedre skal det bli lover selskapet i presentasjonen.
YNWA250505
21.11.2023 kl 09:27
11586
Slettet brukerskrev US 0,14 (ca kr 1,50 pr aksje) var det vi tenkte. Gratulerer alle MPCC ere
Over 10% i utbytte i Q3 er jo helt fantastisk.
US 0,14 (ca kr 1,50 pr aksje) var det vi tenkte. Gratulerer alle MPCC ere
Redigert 21.11.2023 kl 09:26
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
21.11.2023 kl 07:53
11969
Jeg blir ikke overasket hvis DNB senker kursmålet, jeg tror den er på 14.7 idag.
"We continue to operate with a low leverage of 17% and with 67% of operating days fixed for 2024 we have considerable earnings visibility, despite market fluctuations. Importantly, our commitment to delivering strong shareholder returns remains steadfast, and for Q3 2023 the Board has declared a recurring dividend of USD 0.14 per share, totaling USD 62.1 million. This distribution will bring dividends year-to-date to USD 293 million, reflecting a compelling dividend yield of 43%.”
"We continue to operate with a low leverage of 17% and with 67% of operating days fixed for 2024 we have considerable earnings visibility, despite market fluctuations. Importantly, our commitment to delivering strong shareholder returns remains steadfast, and for Q3 2023 the Board has declared a recurring dividend of USD 0.14 per share, totaling USD 62.1 million. This distribution will bring dividends year-to-date to USD 293 million, reflecting a compelling dividend yield of 43%.”
Grusern
21.11.2023 kl 07:17
12072
Fin lesning i dagens rapport, utbyttene fortsetter i god stil:
Importantly, our commitment to delivering strong shareholder returns remains steadfast, and for Q3 2023 the Board has declared a recurring dividend of USD 0.14 per share, totaling USD 62.1 million.
Importantly, our commitment to delivering strong shareholder returns remains steadfast, and for Q3 2023 the Board has declared a recurring dividend of USD 0.14 per share, totaling USD 62.1 million.
velkjent
20.11.2023 kl 09:46
12642
Nei, det var bare shorterne, som dumpet en million aksjer den siste halvtimen. MPCC er omsatt ca.1,5 mill. aksjer hittil og en må lete blant øre-aksjene for å finne høyere omsetning.
Sammenlignet med Hafnia ,som er opp ca.2%, har MPCC bedre avkastning/aksje i %, og sikrere kapitalstruktur, bare 16% lånegrad. MPCCs avkastning de neste to år, vil sannsynligvis også holde seg. For øvrig blir resten spekulasjon.
Sammenlignet med Hafnia ,som er opp ca.2%, har MPCC bedre avkastning/aksje i %, og sikrere kapitalstruktur, bare 16% lånegrad. MPCCs avkastning de neste to år, vil sannsynligvis også holde seg. For øvrig blir resten spekulasjon.
abbos
20.11.2023 kl 09:19
6424
Basert på dagens kurs virker det som investorene har mistet trua på fremtiden - svaret får vi nok imorgen 🧐😀⛴
KommersK
19.11.2023 kl 17:28
6957
Hadde ikke gjort meg noe om det ikke var tillatt. En litt merkelig ordning... Men den er nå der, og da må vi forholde oss til det.
Og det er forresten absolutt ikke sikkert at jeg gjorde rett i å selge meg ut av MPCC. Men jeg valgte å ta gevinst, fremfor det usikre. Og noen topp traff jeg slettes ikke.
Og det er forresten absolutt ikke sikkert at jeg gjorde rett i å selge meg ut av MPCC. Men jeg valgte å ta gevinst, fremfor det usikre. Og noen topp traff jeg slettes ikke.
velkjent
19.11.2023 kl 16:06
6882
Første kv-2021 var EK i MPCC $387M og i 2 kv-23 $ 778M. I samme tidsrom ble rentebærende gjeld redusert og renten har stort sett bare utgjort $ 8m/år.
Dagens kurs gir en selskapsverdi på $ 550M. De neste 12 mnd. vil det sannsynlig generes nye $ 200M til EK og aksjonærene tilføres minst NOK 6/aksje.
Som trøst for oss aksjonærer er det lite trolig kursen kan bli negativ, selv om inngangsverdienfor detidligste kjøpene er det.
Dagens kurs gir en selskapsverdi på $ 550M. De neste 12 mnd. vil det sannsynlig generes nye $ 200M til EK og aksjonærene tilføres minst NOK 6/aksje.
Som trøst for oss aksjonærer er det lite trolig kursen kan bli negativ, selv om inngangsverdienfor detidligste kjøpene er det.
Bullmarked
19.11.2023 kl 15:50
6941
Da registrerer jeg at du mener MPC siste år har vært den beste investeringen innen utbytteaksjer og at MPC fremdeles vil være den beste investeringen. Ser denne såkalte genierklærte ledelsen utraderte 99% av alle aksjonærverdier innen to år fra notering. Høres langt mer ut som en katastrofal ledelse som ble reddet litt av Korona.
Superoptimist
19.11.2023 kl 15:47
6935
Ja KommerK. Shorting er et spillebuleprodukt og skulle aldri vært tillatt. De eneste som hittil ar forstått og tatt konsekvensen av dette er Sør Korea!
KommersK
19.11.2023 kl 15:35
6822
Tror du de shorter MPCC på dette nivået for at de tror at kursen skal gå opp eller ned? Veldig mange tror at kursen på containertransport-aksjer skal videre ned, mens menigheten her inne selvsagt tror på oppgang, eventuelt status qou og gode utbytter. Ellers hadde de selvsagt solgt seg ut. Jeg solgte meg helt ut for ''noen kroner siden'', fordi jeg tror ratene skal videre ned. Men ingen sitter på fasit, selvsagt.
Men bare tiden vil vise, så det er bare å slutte å rakke ned på shorterne. De gjør selvsagt dette for å tjene penger. Først når de har tatt et eventuelt tap kan du/dere komme med ''hva var det jeg sa''. Ikke før. Noe annet er direkte latterlig.
Men bare tiden vil vise, så det er bare å slutte å rakke ned på shorterne. De gjør selvsagt dette for å tjene penger. Først når de har tatt et eventuelt tap kan du/dere komme med ''hva var det jeg sa''. Ikke før. Noe annet er direkte latterlig.
velkjent
19.11.2023 kl 15:13
6298
Ingen ting å be om unnskyldning for. MPCC tjener bedre pr. aksje enn de fleste selskap på børsen og betaler slett ikke ut hele overskuddet. Derimot har to aktører begynt å shorte MPCC etter at DnB kom med sin siste famøse nedgradering. Det blir vanskelig å stå i mot når shorte-aktørene pøser ut 100K aksjer pr. gang og soper med seg alle kjøp som ligger på vent. Pr. 15.11. var det shortet 9,2 M aksjer på kort tid.
Disse skal kjøpes tilbake en gang.
Disse skal kjøpes tilbake en gang.
Redigert 19.11.2023 kl 15:14
Du må logge inn for å svare
godt å vite at MPcC har en utrolig dyktig ledelse som er fremoverlente og som betaler ut utbytte samtidig som de tar av det enorme overskuddet til å betale ned på gjeld.
Bullmarked
19.11.2023 kl 12:51
6339
Denne påstanden er jo et gulleksempel på hvor utrolig tullete syn man kan ha på utbytter og hva som liksom er gode kjøp. Hjelper ingenting at et selskap midlertidig pøser ut all kapitalen til aksjonærene når det etterpå er null igjen i andre enden. Gode utbytteaksjer stiger i verdi sakte og har en kombinasjon av å utbetale en fast del av kontantstrømmen i tillegg til å nedbetale gjeld og bygge opp kapital. Du bør si unnskyld til alle trådene du spammet ned med hvor dumme alle andre aksjekjøp enn MPC var. Det var faktisk helt motsatt.
Mortey
19.11.2023 kl 11:36
5948
Spennende med kvartals rapport tirsdag, kontrakts dekning og størrelse på utbytte
Skytta
15.09.2023 kl 14:39
7917
Utbyttepolitikken i MPC er godkjent av aksjonærene, så den er velkjent.
På generelt grunnlag så er det ingen historikk blandt redere å legge til side penger for fremtidige bestillinger av nye båter. Til det så er bransjen for syklisk og bla inflasjon vil påvirke verdiene negativt, som investor så vil du reinvestere pengene, enten i selskapet eller ta det ut som utbytte. (Mulig jeg missforstår hva du skriver?)
Jeg tviler på at MPC ønsker å sette nye båter i bestilling i dagens marked, rett og slett fordi nybygg er dyrt, stor usikkerhet i forbindelse med ESG/Miljø/børekraft, og kanskje den største begrunnelse, det begynner å brenne på dass for majoriten av kundene til MPC (containerrederiene). Det kan for en periode fremover, på 2-4 år, være hensiktsmessig for MPC å vekte seg noe ned på antall skip, igjennom salg av de eldste båter og/eller mindre populære båtstørrelser, så når markedet snur er de i possisjon til oppkjøp av nyere båter fra bruktmarkedet fra konkurrenter og redere som er i en finansielt utfordende situasjon.
Ingen kritikk av hva du skriver og min subjektive mening selvfølgelig...
På generelt grunnlag så er det ingen historikk blandt redere å legge til side penger for fremtidige bestillinger av nye båter. Til det så er bransjen for syklisk og bla inflasjon vil påvirke verdiene negativt, som investor så vil du reinvestere pengene, enten i selskapet eller ta det ut som utbytte. (Mulig jeg missforstår hva du skriver?)
Jeg tviler på at MPC ønsker å sette nye båter i bestilling i dagens marked, rett og slett fordi nybygg er dyrt, stor usikkerhet i forbindelse med ESG/Miljø/børekraft, og kanskje den største begrunnelse, det begynner å brenne på dass for majoriten av kundene til MPC (containerrederiene). Det kan for en periode fremover, på 2-4 år, være hensiktsmessig for MPC å vekte seg noe ned på antall skip, igjennom salg av de eldste båter og/eller mindre populære båtstørrelser, så når markedet snur er de i possisjon til oppkjøp av nyere båter fra bruktmarkedet fra konkurrenter og redere som er i en finansielt utfordende situasjon.
Ingen kritikk av hva du skriver og min subjektive mening selvfølgelig...
Rek2
15.09.2023 kl 12:30
8014
Håper di legger til side noen peng,for nye skip,....
Nå er det Q2 som gjelder...:)
Men det kommer nok noe:
Selskapet har jekket opp forventningene for 2023 til driftsinntekter på mellom 675 og 690 millioner dollar, fra tidligere mellom 610 og 630 millioner dollar.
Helårsforventningen for driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) er høynet til mellom 490 og 510 millioner dollar, fra tidligere mellom 420 og 450 millioner dollar.
Nå er det Q2 som gjelder...:)
Men det kommer nok noe:
Selskapet har jekket opp forventningene for 2023 til driftsinntekter på mellom 675 og 690 millioner dollar, fra tidligere mellom 610 og 630 millioner dollar.
Helårsforventningen for driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) er høynet til mellom 490 og 510 millioner dollar, fra tidligere mellom 420 og 450 millioner dollar.
Redigert 15.09.2023 kl 12:37
Du må logge inn for å svare
Mr Jinx
15.09.2023 kl 11:59
8009
Hvordan ligger det an med Q3-utbytte egentlig? Var det ikke noe med "solgte skip" som kan øke utbytte for Q3??
Rek2
15.09.2023 kl 10:23
8114
En uke til x dato... og her prøves det å skvise ut noen aksjer ...
Ifra når beregnes usd/nok 0.15 USD utbytte( idag på 10.70)
Ifra når beregnes usd/nok 0.15 USD utbytte( idag på 10.70)