MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
09.12.2023 kl 09:16
8712
Ordrebok inn i 2025. Ja, og faktum er jo at MPC trolig kunne hatt langt mer av 2025 dekket nå, dersom de ikke hadde sett for seg at ratene skal opp igjen en del innen den tid. Så hvorfor inngå langtidskontrakter på nåværende tidspunkt, når MPC trolig kan få betydelig bedre rater for 2025 i løpet av 2024? For i den grad CEO har tolket markedsutsiktene rett, så er det dette scenarioet han ser for seg. Til tross for at aksjemarkedet tydeligvis er mest fokusert på overkontrahering av linere og ikke evner å skille mellom feedere og linere.
Slik går no dagan.
Slik går no dagan.
Kaloix
08.12.2023 kl 23:09
9019
USD pr nå er kr 10,91 - som betyr kr 1,527 i utbytte pr aksje. Denne kursen settes rundt record date så vidt jeg vet, altså rundt 14.12. Slik kurs er akkurat nå vil det det være den beste utbytte betalingen fra MPCC noensinne. Oversikten ligger her:
https://www.mpc-container.com/investors/the-share/dividend-policy/
Selskapet tjener mye på å veksle i dollar til kroner siden NOK har vært svak over lang tid. Det betyr at kurs ex dividend dag synker mer enn hva det faktisk koster selskapet. Hadde kurs på dollar vært rundt kr 8 så hadde utbetaling vært kr 1,12,-. Når det veksles i dollar ift nkr så synker kurs mer enn den burde gjort fordi nkr er så ufattelig svak. For selskapet så betyr det at belastningen ved utbytte er mye lavere enn det kursen faktisk gjenspeiler.
Hvor mange forstår dette? Jeg håper de fleste forstår dette for det er ganske essensielt. Selskapet er i et solid overskudd når det betales i dollar og veksles til nkr siden kursen i Norge er svak.
https://www.mpc-container.com/investors/the-share/dividend-policy/
Selskapet tjener mye på å veksle i dollar til kroner siden NOK har vært svak over lang tid. Det betyr at kurs ex dividend dag synker mer enn hva det faktisk koster selskapet. Hadde kurs på dollar vært rundt kr 8 så hadde utbetaling vært kr 1,12,-. Når det veksles i dollar ift nkr så synker kurs mer enn den burde gjort fordi nkr er så ufattelig svak. For selskapet så betyr det at belastningen ved utbytte er mye lavere enn det kursen faktisk gjenspeiler.
Hvor mange forstår dette? Jeg håper de fleste forstår dette for det er ganske essensielt. Selskapet er i et solid overskudd når det betales i dollar og veksles til nkr siden kursen i Norge er svak.
Kaloix
08.12.2023 kl 20:47
9234
Et oppkjøp er ikke i min plan, dette er et selskap jeg vil sitte i fremover og dra inn utbytte regelmessig. Container markedet snur når det snur, for det vil snu. Et oppkjøp nå er jo strategisk riktig tidspunkt å gjøre det på. Hvis så skjer så mister aksjonærene som verdsetter dette selskapet høyt en utbyttemaskin som ivertfall jeg ikke har vært bort i før.
Når det gjelder utbytte for desember er dette datoene og forholde seg til, er ofte mange spørsmål rundt dette:
Dividend amount: USD 0.14 per share.
Declared currency: USD. The distribution will be made in NOK.
Last day including right: December 12, 2023
Ex-date: December 13, 2023
Record date: December 14, 2023
Payment date: December 21, 2023 (on or about)
Det betyr at de som ønsker utbytte for Q3 må sitte med aksjene til børsen åpner 13. des Utbytte betales 21. des, meglerhus/bank avgjør om du får det på denne datoen eller dagen etterpå.
Når det gjelder utbytte for desember er dette datoene og forholde seg til, er ofte mange spørsmål rundt dette:
Dividend amount: USD 0.14 per share.
Declared currency: USD. The distribution will be made in NOK.
Last day including right: December 12, 2023
Ex-date: December 13, 2023
Record date: December 14, 2023
Payment date: December 21, 2023 (on or about)
Det betyr at de som ønsker utbytte for Q3 må sitte med aksjene til børsen åpner 13. des Utbytte betales 21. des, meglerhus/bank avgjør om du får det på denne datoen eller dagen etterpå.
Redigert 08.12.2023 kl 20:53
Du må logge inn for å svare
Skulle Goldman ønske kontroll over MPC måtte de nok langt opp på 20 tallet.
OBXtimist
07.12.2023 kl 10:01
9944
Trenger ikke være veldig konspiratorisk om Goldman tenker at det er ett røverkjøp når vi som har kjent selskapet siden 2019 vet at selskapet er priset likt skrapverdi med sprekkfull konto, lav gjeld, ordrebok inn i 2025, og opererer i et verdensmarked som er på vei opp med renter som snur ned fra Q1-2024
Håper virkelig ikke at de har sett det vi vet, i så fall stopper utbyttekranen som jeg hadde håpet skulle være åpen i mange tiår fremover.
Ser i annen plattform at det der spekuleres i at handelen fra Goldman er klientkontohandel, bl.a. for shortere i aksjen.
Håper virkelig ikke at de har sett det vi vet, i så fall stopper utbyttekranen som jeg hadde håpet skulle være åpen i mange tiår fremover.
Ser i annen plattform at det der spekuleres i at handelen fra Goldman er klientkontohandel, bl.a. for shortere i aksjen.
Redigert 07.12.2023 kl 10:09
Du må logge inn for å svare
Goldman slukte overraskende FRØY hva vil de nå med MPC? Denne meldingen startet det hele; -Goldman Sachs Group, Inc. Disclosure in MPC CONTAINER SHIPS ASA
Ryktet går om at Goldmann har begynt å snuse på MPC. - Noen som har mer kjøtt på beinet her ?
Mortey
05.12.2023 kl 20:49
10628
Tenker vi skal opp nå noen dager frem til ex dag 13 desember, så får vi se hva som skjer videre
skadi
04.12.2023 kl 15:32
11027
Den totale flåteveksten innen container markedet er rimelig uinteressant for MPCC, det er deres segment som er avgjørende. Og der finner du ingen nevneverdig flåtevekst, men mange gamle holker som fort blir til spiker når artene går ned.
Hellboy
04.12.2023 kl 14:51
11065
Skal vel støtte KommersK her.
Har dere sett på flåtevekst? Container har jo shitloads av nye skip på vei. Flåten eksploderer, og da går jo ratene enda lengre sørover.
For Tank er det motsatt...
Har dere sett på flåtevekst? Container har jo shitloads av nye skip på vei. Flåten eksploderer, og da går jo ratene enda lengre sørover.
For Tank er det motsatt...
DERFOR KJØPER VI I MPC
Warren Buffet var en stor tilhenger av Ben Grahams investeringsstrategi, som gikk ut på å finne undervurderte selskaper til en lav pris. Det var slik han opprinnelig kjøpte Berkshire Hathaway, som var et tekstilselskap.
Munger overtalte Buffet til å endre strategi fra å finne «okay selskaper til en lav pris» til å satse på «fantastiske selskaper til en okay pris». Det er fortsatt strategien.
.
Tålmodighet er en viktig egenskap på aksjemarkedet. Ikke bare hvor lenge du holder på aksjen, men også tålmodighet i å vente på riktig tidspunkt til å investere. Man blir ikke rik av å kjøpe og selge hele tiden, men å være langsiktig, var hans filosofi.
Tålmodighet er dog ikke nok, man skal også være beslutningsparat når mulighetene byr seg. Og så skal man ikke være puslete når man ser en god mulighet, men være villig til å satse stort.
«Det er ikke ofte gode muligheter byr seg, så det gjelder å slå til raskt og grundig».
Glem EBITDA
«Når jeg hører snakk om EBITDA, så erstatter jeg det med bullshit», er en av hans klassiske uttalelser. Det er det gode grunner til.
B’en i EBITDA står for before, og D’en står for depreciation (avskrivninger). Avskrivninger fremkommer ikke på resultatregnskapet.
Munger ser på avskrivninger som en kostnad som forverrer forrentningen av kapitalen. EBITDA gir derfor ikke et rettvisende bilde av selskapets evne til å skape verdi.
Munger har derfor alltid vurdert selskapets avkastning på kapitalen (ROIC) og holdt denne opp mot kapitalkostnaden (WACC). Kun de selskapene som over tid har en høyere ROIC enn WACC ville han investere i.
Et blindt øye
Man skal ikke sluke alt rått som guruer har blitt sitert på gjennom et langt liv. Det at Berkshire Hathaways har vært så toppstyrt av to aldrende menn har nettopp medført at de har gått glipp av store avkastningsmuligheter i teknologisektoren. Det er derfor befriende at Munger hadde som leveregel at han måtte lære å forkaste sine egne ideer og synspunkter.
«Du må tvinge deg selv til å gi slipp på disse når tiden er inne, og vurdere gode argumenter fra folk med en annen holdning enn deg selv», har han selvkritisk uttalt.
Man kan likevel ikke ta fra ham at han har vært med på å skape fantastiske resultater over mange tiår, og derfor er det klokt å lytte til ham.
Warren Buffet var en stor tilhenger av Ben Grahams investeringsstrategi, som gikk ut på å finne undervurderte selskaper til en lav pris. Det var slik han opprinnelig kjøpte Berkshire Hathaway, som var et tekstilselskap.
Munger overtalte Buffet til å endre strategi fra å finne «okay selskaper til en lav pris» til å satse på «fantastiske selskaper til en okay pris». Det er fortsatt strategien.
.
Tålmodighet er en viktig egenskap på aksjemarkedet. Ikke bare hvor lenge du holder på aksjen, men også tålmodighet i å vente på riktig tidspunkt til å investere. Man blir ikke rik av å kjøpe og selge hele tiden, men å være langsiktig, var hans filosofi.
Tålmodighet er dog ikke nok, man skal også være beslutningsparat når mulighetene byr seg. Og så skal man ikke være puslete når man ser en god mulighet, men være villig til å satse stort.
«Det er ikke ofte gode muligheter byr seg, så det gjelder å slå til raskt og grundig».
Glem EBITDA
«Når jeg hører snakk om EBITDA, så erstatter jeg det med bullshit», er en av hans klassiske uttalelser. Det er det gode grunner til.
B’en i EBITDA står for before, og D’en står for depreciation (avskrivninger). Avskrivninger fremkommer ikke på resultatregnskapet.
Munger ser på avskrivninger som en kostnad som forverrer forrentningen av kapitalen. EBITDA gir derfor ikke et rettvisende bilde av selskapets evne til å skape verdi.
Munger har derfor alltid vurdert selskapets avkastning på kapitalen (ROIC) og holdt denne opp mot kapitalkostnaden (WACC). Kun de selskapene som over tid har en høyere ROIC enn WACC ville han investere i.
Et blindt øye
Man skal ikke sluke alt rått som guruer har blitt sitert på gjennom et langt liv. Det at Berkshire Hathaways har vært så toppstyrt av to aldrende menn har nettopp medført at de har gått glipp av store avkastningsmuligheter i teknologisektoren. Det er derfor befriende at Munger hadde som leveregel at han måtte lære å forkaste sine egne ideer og synspunkter.
«Du må tvinge deg selv til å gi slipp på disse når tiden er inne, og vurdere gode argumenter fra folk med en annen holdning enn deg selv», har han selvkritisk uttalt.
Man kan likevel ikke ta fra ham at han har vært med på å skape fantastiske resultater over mange tiår, og derfor er det klokt å lytte til ham.
breiflabb
04.12.2023 kl 11:24
11150
Vi borde ha sett en tydligare uppgång i containerraterna då Panamakanal problematiken snart hållit på i ett halvår.
https://www.dagensps.se/bors-finans/stopp-i-panamakanalen-154-fartyg-i-kon/
Usa klarar sig bättre då handeln med Asien går till 70% från väst-Usa-hamnar.
Kötiden i kanalen c:a 3 veckor. Det blir mycket pengar!!
Torrbulkmarknaden har dock bättre tider nu.
https://www.dagensps.se/bors-finans/stopp-i-panamakanalen-154-fartyg-i-kon/
Usa klarar sig bättre då handeln med Asien går till 70% från väst-Usa-hamnar.
Kötiden i kanalen c:a 3 veckor. Det blir mycket pengar!!
Torrbulkmarknaden har dock bättre tider nu.
Problemer i panamakanalen og nå en rekke angrep på båter på vei inn i suezkanalen. Det ligger ann til lange omveier. Ratene vil gå sterkt opp og behovet for flere skip sterkt økene. Følg med. For her kan aksjekursen øke raskt.
breiflabb
04.12.2023 kl 09:49
11221
Kan det vara så positivt så att Drewry World Container Index (WCI) har nått bottennivån?
Vad kan mötet mellan Biden och Xi (Kina) gett för fördelar för containertrafiken och är Panamakanalköerna fortfarande ett problem?
https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry
Vad kan mötet mellan Biden och Xi (Kina) gett för fördelar för containertrafiken och är Panamakanalköerna fortfarande ett problem?
https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry
Mpcc blir utsatt for shorting eller casinovirksomhet om du vil.
KommersK
03.12.2023 kl 14:44
11897
Dere får jo lov til å ha tro på dette selskapet, selvsagt. Og det har dere sikkert, ellers hadde dere jo solgt. Men det er den endeløse haussingen jeg vil til livs. Mens kursen stadig synker... I et halvt år nærmest sammenhengende nå. Og mye!
Kaloix
03.12.2023 kl 00:27
12357
Hvordan ser container markedet ut om 2 år, 6 år, 10 eller 13 år? Riktig, det er ingen som vet. MPC er et av de mest veldrevne container selskap, eller på OSE i det hele tatt. Svinger container markedet, er det en overraskelse? Alt er som forventet eller forventet du noe annet kommersk? Vi har nå gått gjennom 2023, jeg har mottatt ca kr 250.000 kr i utbytte hvert kvartal. Jeg har planer om å sitte i dette selskapet i det uendelige egentlig. Hva kursen er idag? Du bryr deg vist om det, de som skal sitte i årevis fremover bryr seg ikke mye hvis du da, Kommersk, tror at varehandel skal bort fra container og over på fly eller noe annet helt hinsides dyrt. Ser du hvor dumt det er? Container er livsnerven i hele verden, å sitte i et av de mest veldrevne selskap er svært komfortabelt. Det er trolig kun du og noen få andre som kaver med kursen, jeg skal sitte her i det uendelige og sope inn penger så får du gjøre hva du vil for min del.
DividendYield
02.12.2023 kl 15:45
12582
Tror ikke hen forstår det. Men registrerer hen har rotet seg bort i overprisede tankaksjer med betydelig mindre utbytter enn hva MPCC leverer.
Re Komersk Det vil alltid gynge på sjøen, men analyser selskapet. Se på verdiene det besitter. Se på PE. Se på forventede utbytter. Og ikke minst se hvordan ratene svinger. Helt til slutt regn litt på hva aksjonærene ville bli sittende igjen med om selskapet ble kjøpt opp eller alle båtene solgt. Verdiene her er åpenbare og likeledes potensialet.
Sulzer
02.12.2023 kl 13:57
12628
Kjøpte en liten post på 14ish her, altså inngang nede på 12-tallet etter utbyttet senere i mnd. La merke til at GS kjøpte en del, og hvem vet, kanskje er det begynnelsen på at noen skal plukke opp selskapet? Selvsagt bare en spekulasjon, men klarer uansett ikke å tenke at snitt på 12-tallet ødelegger alle muligheter for å komme seg ut med helsa intakt.. :-)
KommersK
02.12.2023 kl 10:45
12432
Du har hausset denne i minst 3 måneder, fra 18-tallet i august, da du mente at tiden var inne for å øke! Virkelig dårlige investeringsråd. selv om det har vært et utbytte i mellomtiden. Nedgangen har vært formidabel siden da, men du har fortsatt med sterke kjøpsråd med jevne mellomrom. Det har vært veldig dyrt for dem som har hørt på dine elendige råd. Men du fortsetter bare...
Redigert 02.12.2023 kl 10:48
Du må logge inn for å svare
nucleus
02.12.2023 kl 09:49
12513
Står I artikkelen at de referer til historikken til MPCC. Men samtidig har de jo vært flinke med oppdateringer synes jeg, utbytte 21 desember står også nevnt. P/E nevner vedkommende på MPCC: 1,5, referer de til 1,9 som "fair "= MPCC er underratert. Gjeld utvikling m.m. står også nevnt. Så er en posetiv aksje vurdering av selskapet, kontra det motsatte en leser ellers.
Ja her plukker vi bare videre- den kan gå kraftig og fort
skadi
01.12.2023 kl 23:35
12709
nucleus skrev Får mere aksjer nå ved neste utbytte..( 21 desember).
Haha, litt morsom lesning, sjekk linken. Vet ikke for hvilket den gjelder, men er nok 2022 tenker jeg.
https://companiesmarketcap.com/top-companies-by-pe-ratio/
Linken omhandler egentlig verdens største selskaper. Når vi sorterer etter PE dukker vår kjære MPCC ganske langt opp i toppen av listen. Linken omhandler tross alt litt over 7900 selskaper med en gjennomsnitts PE på over 13.
Også når det gjelder utbytte er MPCC blant topp 30 selskaper i verden. :) Anal tigrene få bare mene hva de vil for min del......
https://companiesmarketcap.com/top-companies-by-pe-ratio/
Linken omhandler egentlig verdens største selskaper. Når vi sorterer etter PE dukker vår kjære MPCC ganske langt opp i toppen av listen. Linken omhandler tross alt litt over 7900 selskaper med en gjennomsnitts PE på over 13.
Også når det gjelder utbytte er MPCC blant topp 30 selskaper i verden. :) Anal tigrene få bare mene hva de vil for min del......
nucleus
30.11.2023 kl 19:16
7226
skadi skrev PE på 1,6 og stadig synkende. Slå den.
Får mere aksjer nå ved neste utbytte..( 21 desember).
Mortey
30.11.2023 kl 17:50
7290
skadi skrev PE på 1,6 og stadig synkende. Slå den.
Da er vi 100% i pluss før det er gått 2 år :)
Redigert 30.11.2023 kl 17:55
Du må logge inn for å svare
olsen
29.11.2023 kl 22:44
7740
YNWA250505 skrev Tror ikke den henter seg inn denne gangen
Pengemaskin.
olsen
29.11.2023 kl 22:19
7737
Ledelse med tillit.
Selskapet tjener penger.
Hver dag, uke, måned og år.
Dette betales ut i utbytte.
"Vakkert."
Selskapet tjener penger.
Hver dag, uke, måned og år.
Dette betales ut i utbytte.
"Vakkert."
KommersK
29.11.2023 kl 17:24
7896
Småtragisk kurs. Rakt ned i seks måneder (kurs 21,10 den 31. mai). To utbytter har det dog vært. Men en fin kjøpsmulighet for Liso og andre evighetsoptimister. Og det er jo ikke umulig at den skal opp igjen.
Spennende å se hva som skjer etter x-dag 13. desember. Den har jo pleid å hente seg fint inn.
Spennende å se hva som skjer etter x-dag 13. desember. Den har jo pleid å hente seg fint inn.
Mortey
26.11.2023 kl 19:43
8889
Bare og ha is i magen for MPC og ikke selge restkapasiteten for tidlig, ratene snur opp når FED starter rente nedsettelse i stor skala over nyttår.
Redigert 26.11.2023 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
desirata
26.11.2023 kl 17:12
8790
Simply wall er bare tull og har null greie på shipping. Bare overse denne totalt.
nucleus
23.11.2023 kl 15:25
9850
Synes reaksjoner på Oslo børs er mildt sagt merkelig. Greit nok er noen veldig bekjymret for fremtidig inntjening at MPCC ikke makter og opprettholde dagens utbytte politikk på rundt 43%. Men du verden, kursen er jo rimelig billig uansett, med evrntuellt halvparten så mye i utbytte penger. Så ble mere påfyll på meg idag, billige aksjer med utbytte til jul. Veldig god ledelse som tilvaretar selskapet sine intresser samtidig som de gynger selskapet sine aksjenærer..ingen selvfølge..
Mange sier mangt for å få dere til å slippe gullkalven nå.
En så latterlig kursutvikling er som å be om å bli raidet
En så latterlig kursutvikling er som å be om å bli raidet
Redigert 23.11.2023 kl 13:51
Du må logge inn for å svare
unikum
23.11.2023 kl 10:55
9843
Når må man sitte med aksjen for å få utbytte ? Eller er det forseint..
DividendYield
23.11.2023 kl 10:07
9976
Antar det har med skala å gjøre. I tillegg til at de sitter på fortsatt mye cash.
Ved skalafordeler har det lite å si om det er oppgang, eller nedgang. Det gjelder å være størst, ha flest og størst skip. De største rederiene overlever uansett, og det har vært en voldsom konsolidering innen container siste 20 år.
IMO reglene kompliserer bildet ytterligere. Noe er det i hvert fall som får dem til å fortsette.
Ved skalafordeler har det lite å si om det er oppgang, eller nedgang. Det gjelder å være størst, ha flest og størst skip. De største rederiene overlever uansett, og det har vært en voldsom konsolidering innen container siste 20 år.
IMO reglene kompliserer bildet ytterligere. Noe er det i hvert fall som får dem til å fortsette.
velkjent
23.11.2023 kl 07:45
10214
Innføres det høye avgifter på bruk av carbon-energi innen skipsfarten, vil det være en mulighet for at fullt brukbare og rasjonelle skip blir skrapet. Slik kan resultatet av en hodeløs klimakampanje bli. Men det er også mulig at disse skipene kjøpes opp av land som Kina og India og konkurrerer ut de rederiene, som investerer i nye og såkalte klimavennlige enheter på samme måte som det skjer i industrien.
desirata
23.11.2023 kl 07:30
10156
En annen merkelig ting jeg har lurt på er:
Alle vet at markedet for de største container skip er nede og vil bli ødelagt for mange år pga den store ordreboken. Det vil komme hundrevis av nye på vannet neste 2-3 år.
Likevel bestiller de 10 store operatøren stadig nye skip. Det går ikke en måned uten noen bestiller et dusin og to. Sist Mæersk for to dager siden bestillte et dusin, riktignok noe mindre 5500 TEU, men likevel. De vet markedet er floodet. Disse store vet også akkurat hva de gjør og de bestiller ikke for moro skyld. Siste året, etter "ale" visste at markedet var ødelagt er over hundre nye kontrahert, alle med dual-fuel options. Isåfall Vil det bli en massiv skraping neste åra.
Alle vet at markedet for de største container skip er nede og vil bli ødelagt for mange år pga den store ordreboken. Det vil komme hundrevis av nye på vannet neste 2-3 år.
Likevel bestiller de 10 store operatøren stadig nye skip. Det går ikke en måned uten noen bestiller et dusin og to. Sist Mæersk for to dager siden bestillte et dusin, riktignok noe mindre 5500 TEU, men likevel. De vet markedet er floodet. Disse store vet også akkurat hva de gjør og de bestiller ikke for moro skyld. Siste året, etter "ale" visste at markedet var ødelagt er over hundre nye kontrahert, alle med dual-fuel options. Isåfall Vil det bli en massiv skraping neste åra.
Kaloix
23.11.2023 kl 00:50
10298
Kopierte vampyren, som aldri har vært inne på mpc tråder før og lever av å suge andre tomme :)
Du kan copy paste alt du bare vil fra meglerhus. Så vil jeg høre hvilken andre bransjer du mener ser lovende ut når vi kommer til hele år 2025? Alt i container er lagt ned iflg meglerhusene, container bransjen er livsnerven for egentlig hele verden. Så hvis dette kollapser og alt er konkurs i 2025, hva står vi igjen med? Skal vi dyrke poteter på våre egne tomter? Be om u-hjelp fra USA, leve uten noe som helst? Eller kommer verden til å gå videre med en container bransje som hele verden er 100 % avhengig av? Hvem i all verden kan skrive i 2023 at alt går til helvete i en av de viktigste næringene i 2025? Det er langt frem dit, et tips...vi har hele 2024 og forholde oss til også. Skriv gjerne hvordan taperne i det grønne skiftet skal overleve, de generer ingenting, kun ekstreme kostnader for Europa og vesten. Resten av verden kunne ikke gitt mer faen.
Du kan copy paste alt du bare vil fra meglerhus. Så vil jeg høre hvilken andre bransjer du mener ser lovende ut når vi kommer til hele år 2025? Alt i container er lagt ned iflg meglerhusene, container bransjen er livsnerven for egentlig hele verden. Så hvis dette kollapser og alt er konkurs i 2025, hva står vi igjen med? Skal vi dyrke poteter på våre egne tomter? Be om u-hjelp fra USA, leve uten noe som helst? Eller kommer verden til å gå videre med en container bransje som hele verden er 100 % avhengig av? Hvem i all verden kan skrive i 2023 at alt går til helvete i en av de viktigste næringene i 2025? Det er langt frem dit, et tips...vi har hele 2024 og forholde oss til også. Skriv gjerne hvordan taperne i det grønne skiftet skal overleve, de generer ingenting, kun ekstreme kostnader for Europa og vesten. Resten av verden kunne ikke gitt mer faen.
Dimmock
22.11.2023 kl 19:56
10402
abbos skrev Hva med 2024 ?🤓😎
Uforståelig prising av denne aksjen i forhold til andre shipping aksjer og øvrige aksjer på Oslo børs for den saks skyld.
P/E ca 1,6. Utbytte for 3.kvartal ca NOK 1,50 pr. aksje. Kontraktsinndekning 67 % for 2024 og 25 % for 2025.
Det vil jo stadig vekk inngåes nye kontrakter og disse prosentene vil øke jevnt og trutt etter som tiden går, til tross for negative utsikter.
P/E ca 1,6. Utbytte for 3.kvartal ca NOK 1,50 pr. aksje. Kontraktsinndekning 67 % for 2024 og 25 % for 2025.
Det vil jo stadig vekk inngåes nye kontrakter og disse prosentene vil øke jevnt og trutt etter som tiden går, til tross for negative utsikter.
Londonmannen
22.11.2023 kl 09:32
11037
Vel, greit nok det. Men her tar Fearnly sitt standpunkt ensidig på hva ordrebøkene viser, samt trolig lar seg påvirke av det generelle syn på et containermarked primært preget av utviklingen i markedet for linere( de største containerskipene).
Men bør man ikke samtidig spørre seg hvorvidt det er smart og ønskelig at MPCC inngår kontrakter for 2025 i en periode der markedet og ratene er preget av overkapasitet i containermarkedet generelt, eller om det kan vise seg lønnsomt å ha litt is i magen og avvente situasjonen til det er skrapet flere skip og at balansen i markedet, spesielt fredet-markedet, reflekteres i ratenivået?
Shipping er ingen enkel sektor, men det er ikke alltid smart å hoppe på nærmeste tilbud. Ting svinger i shipping og timing er viktig. Slik jeg oppfatter ledelsen i MPCC så har de vært dyktige med timingen tidligere, og jeg stoler på at det er de fortsatt.
Men bør man ikke samtidig spørre seg hvorvidt det er smart og ønskelig at MPCC inngår kontrakter for 2025 i en periode der markedet og ratene er preget av overkapasitet i containermarkedet generelt, eller om det kan vise seg lønnsomt å ha litt is i magen og avvente situasjonen til det er skrapet flere skip og at balansen i markedet, spesielt fredet-markedet, reflekteres i ratenivået?
Shipping er ingen enkel sektor, men det er ikke alltid smart å hoppe på nærmeste tilbud. Ting svinger i shipping og timing er viktig. Slik jeg oppfatter ledelsen i MPCC så har de vært dyktige med timingen tidligere, og jeg stoler på at det er de fortsatt.
Vampyren
22.11.2023 kl 09:10
11142
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedgraderer MPC Container Ships til en holdanbefaling med et kursmål på 15 kroner pr aksje, ned fra 21 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
"Sterke inntjeninger og utbytter i dag, men vi forblir forsiktige gitt det høye antallet åpne dager i 2025", skriver meglerhuset.
"Sterke inntjeninger og utbytter i dag, men vi forblir forsiktige gitt det høye antallet åpne dager i 2025", skriver meglerhuset.
Ja, siden 2020.
hectorgonzales
21.11.2023 kl 17:39
11285
Komersk - nå har jeg ikke lest dine tidligere innlegg men her er mine betraktninger fra rapporten:
1) Nye skip ankommer markedet som vi har visst om i 18mnd.
2) Mindre skraping enn ventet (negativt)
3) Markedet kjører med overkapasitet av tonnasje til ca midten av 25 til Q1-26 før det blir mer balanse.
4) Ratene (NewContex) holder seg ok ift BreakEven.
Økte renter, høy oljepris og lavere inntekter betyr 2 muligheter for MPCC:
a) At redere med nye skip må selge pga for lav inntjening (og MPCC kan kjøpe disse med 30-40% rabatt).
b) At skrapingen aksellereres pga de eldre skipene koster mer å drifte (høy oljepris). Lavere inntekter påvirker også vedlikeholdskostnadene - på eldre skip er det nødvendigvis mer vedlikehold og dyrere. Så må man se lønnsomheten i å ruste opp f.eks. et 22 år gammelt skip - da kan det være lønnsomt å skrape tidligere enn normal levetid (som er 25år).
Kursen får bli som den blir men jeg ser på utbytte ift investert kapital - og jeg er long. Så etter sist investert utbytte så har jeg 8% avkastning i kvartalet (reinvesterer 25% av utbytte) noe som for meg er veldig bra. De andre 75% av utbytte går f.eks. til Belco, STB, Hafni.
I 2024 er jeg egentlig fornøyd med 12-15% avkastning - så om det blir 1,75 eller kr 2 neste år (f.eks. 50øre/kvartal) så får jeg en meget fin yield. Gjelden er lav og ledelsen svært god så jeg sitter. Ser også at høsten 2024 og våren 2025 kan gi en meget fin inngang.
1) Nye skip ankommer markedet som vi har visst om i 18mnd.
2) Mindre skraping enn ventet (negativt)
3) Markedet kjører med overkapasitet av tonnasje til ca midten av 25 til Q1-26 før det blir mer balanse.
4) Ratene (NewContex) holder seg ok ift BreakEven.
Økte renter, høy oljepris og lavere inntekter betyr 2 muligheter for MPCC:
a) At redere med nye skip må selge pga for lav inntjening (og MPCC kan kjøpe disse med 30-40% rabatt).
b) At skrapingen aksellereres pga de eldre skipene koster mer å drifte (høy oljepris). Lavere inntekter påvirker også vedlikeholdskostnadene - på eldre skip er det nødvendigvis mer vedlikehold og dyrere. Så må man se lønnsomheten i å ruste opp f.eks. et 22 år gammelt skip - da kan det være lønnsomt å skrape tidligere enn normal levetid (som er 25år).
Kursen får bli som den blir men jeg ser på utbytte ift investert kapital - og jeg er long. Så etter sist investert utbytte så har jeg 8% avkastning i kvartalet (reinvesterer 25% av utbytte) noe som for meg er veldig bra. De andre 75% av utbytte går f.eks. til Belco, STB, Hafni.
I 2024 er jeg egentlig fornøyd med 12-15% avkastning - så om det blir 1,75 eller kr 2 neste år (f.eks. 50øre/kvartal) så får jeg en meget fin yield. Gjelden er lav og ledelsen svært god så jeg sitter. Ser også at høsten 2024 og våren 2025 kan gi en meget fin inngang.
Simen_Nesevis
21.11.2023 kl 16:08
11517
Betale 14kr for noe som kommer til å høyst sannsynlig betale tilbake rundt 9kr de neste 6 kvartalene? Jeg kjøper.