MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
Petter Haugen:i ABG;
– Kan bli mer enn nok
til at ratene dobler seg
– Kan bli mer enn nok
til at ratene dobler seg
Londonmannen
18.12.2023 kl 17:46
9582
Morten
Fornøyd med salget på kr 13,-? Du burde nok sittet i ro. Men ser det var også andre som mente at kursen skulle videre ned. Men slik gikk det ikke. Og med uroen i Rødehavet så vil noknkursen dra seg ytterligere nordover i tiden som kommer.
Fornøyd med salget på kr 13,-? Du burde nok sittet i ro. Men ser det var også andre som mente at kursen skulle videre ned. Men slik gikk det ikke. Og med uroen i Rødehavet så vil noknkursen dra seg ytterligere nordover i tiden som kommer.
General T
18.12.2023 kl 18:12
9514
Slettet brukerskrev Petter Haugen:i ABG; – Kan bli mer enn nok til at ratene dobler seg
Tank rater
General; yes
Akutt Suez-mulighet: – Attraktivt alternativ for investorer
Containeraksjer stiger voldsomt som følge av Suez-spenningene.
Publisert 18. des. 2023 kl. 11.56
Akutt Suez-mulighet: – Attraktivt alternativ for investorer
Containeraksjer stiger voldsomt som følge av Suez-spenningene.
Publisert 18. des. 2023 kl. 11.56
I går var alles øyne rettet mot den spente situasjonen i Suezkanalen og Rødehavet.
Det førte til bred shippingopptur på Oslo Børs, og analytikerne venter at dette skal fortsette (kilde E24)
Det førte til bred shippingopptur på Oslo Børs, og analytikerne venter at dette skal fortsette (kilde E24)
Balle Chlorin
20.12.2023 kl 20:40
7694
Her skal det kjøpes Storebrand. Var til vurdering tidligere, men duppen forrige uke avgjorde det.
Strøm, Julemat, Gaver, Avgifter, Fellesutgifter, Renter, Bilservise og internetabonement.
Gentry
20.12.2023 kl 23:46
7288
Skal man bruke utbyttet i morgen for å kjøpe flere MPC aksjer? Holder utbytte nivoet seg i 2024? Og aksjekursen? Gud Jul!
skatter
Roffa1
21.12.2023 kl 12:00
6646
Bmwx1 skrev Noen med sbanken som har mottat utbytte i dag?
Har Sbanken og fortsatt ikke fått inn noe
Nei men husker forrige gang kom det mellom kl 14 og 15
Fink
21.12.2023 kl 14:12
6382
Sbanken er altså blitt et 'konsept' i DnB.
DnB har alltid visst å tjene penger på å beholde dem lengst mulig.
DnB har alltid visst å tjene penger på å beholde dem lengst mulig.
Roffa1
21.12.2023 kl 14:24
6408
Roffa1 skrev Har Sbanken og fortsatt ikke fått inn noe
Nå var det på plass hos meg
heiatufte
22.12.2023 kl 01:41
5888
World Container Index - 21 Dec
Drewry’s World Container Index increased by 9% to $1,661 per 40ft container this week
Drewry’s World Container Index increased by 9% to $1,661 per 40ft container this week
desirata
22.12.2023 kl 02:39
5871
Denne raten per 40' teu er av betydning for de store Mærsk, MSC, o.l.
MPC sine båter går på Time charter T/C dvs betalt per dag. De bruker seile gjennom ikke Suez /Rødehavet nevneverdig. Men uroen bidrar positivt uansett, kan binde opp tonnasje rundt Afrika.
MPC sine båter går på Time charter T/C dvs betalt per dag. De bruker seile gjennom ikke Suez /Rødehavet nevneverdig. Men uroen bidrar positivt uansett, kan binde opp tonnasje rundt Afrika.
Les dagens DN ; Over 150 skip med over to millioner containere verdier på over 1000 milliarder kroner har endret kurs vekk fra Rødehavet. Spotprisen for å sende en container fra Shanghai til London er firedoblet på en uke.
bådleguten
22.12.2023 kl 09:26
5566
Lite motstand i shippingindeksen, mange reinvesterer vel utbyttet idag?
Nadok
22.12.2023 kl 09:49
5500
Etter en turbulent tid på aksjekurs, Suezproblemer, og DNB markets analyser synes jeg markedet begynner å svare synsere og krigshissere.
MPC leverer stødige utbytter og aksjonærene holdes godt fornøyd med en ledelse som viser stødighet. De holder seg tro mot tidligere rapporter og lovnader. Aksjonærlistene øker i antall og flere ønsker å være med. Som om ikke det er nok øker også eksisterende aksjonærer andelen aksjer med utbyttene de får.
Ifølge finanstilsynet ref
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Så er nå også shortingen oppe på et anstendig nivå. Siste short plassert 18.12.2023. Dette kan nok bli en turbulent tid fremover for shortere. Eller kanskje aksjonærene. Om aksjonærene(?) da får riktig og kursen øker vil vi også kanskje sitte i en shortskvis snart. Da vil aksjekursen svare med å få gode hopp.
Gratulerer til alle som velger å tjene på investeringene sine. Uansett om det blir de få store eller de mange små så er MPC et selskap som leverer. Det har de gjort i mange år og de som velger å borde skipene er velkommen på laget.
MPC leverer stødige utbytter og aksjonærene holdes godt fornøyd med en ledelse som viser stødighet. De holder seg tro mot tidligere rapporter og lovnader. Aksjonærlistene øker i antall og flere ønsker å være med. Som om ikke det er nok øker også eksisterende aksjonærer andelen aksjer med utbyttene de får.
Ifølge finanstilsynet ref
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Så er nå også shortingen oppe på et anstendig nivå. Siste short plassert 18.12.2023. Dette kan nok bli en turbulent tid fremover for shortere. Eller kanskje aksjonærene. Om aksjonærene(?) da får riktig og kursen øker vil vi også kanskje sitte i en shortskvis snart. Da vil aksjekursen svare med å få gode hopp.
Gratulerer til alle som velger å tjene på investeringene sine. Uansett om det blir de få store eller de mange små så er MPC et selskap som leverer. Det har de gjort i mange år og de som velger å borde skipene er velkommen på laget.
nucleus
22.12.2023 kl 10:43
5396
Valgte å fylle på med mere MPCC aksjer idag. Viser jo lojalitet mot selskapet som gir meg utbytte- hehe.
Gentry
22.12.2023 kl 17:06
10314
Med god tro på selskapet og fremtiden, har jeg investert hele utbyttet i MPC igjen. God Jul og en utbytterik Nytt År.
spekulator
22.12.2023 kl 17:41
10222
Når man ser dette regnearket, hva er det meglerne og shorterne ikke forstår her?
Winter is Here
25.12.2023 kl 09:16
9446
"Varsler om store shippingbyks: – Kan vokse enda mer dramatisk
Det meldes om fraktpriser som ligger langt over gjennomsnittet i containermarkedet. Sjefanalytiker øyner at de høye nivåene kan befeste seg over tid. – Forstyrrelsene vil ikke bli løst kjapt eller enkelt."
https://e24.no/boers-og-finans/i/zEqyz4/varsler-om-store-shippingbyks-kan-vokse-enda-mer-dramatisk
Det meldes om fraktpriser som ligger langt over gjennomsnittet i containermarkedet. Sjefanalytiker øyner at de høye nivåene kan befeste seg over tid. – Forstyrrelsene vil ikke bli løst kjapt eller enkelt."
https://e24.no/boers-og-finans/i/zEqyz4/varsler-om-store-shippingbyks-kan-vokse-enda-mer-dramatisk
Londonmannen
25.12.2023 kl 10:14
9433
Ja, nå spørs det da hvor gode analysene til diverse analytikere viser seg å være. Og kanskje det som analytikere trakk frem som negativt his MPCC, at det var så lite booket for 2025, nå viser seg å være et smart trekk av CEO som nå kan slutte skip til betydelig bedre rater inn i 2025.
Nei, nok en gang viser det seg at ledelsen i MPCC er betydelig bedre til å se inn i fremtiden enn samtlige analytikere. Her har de nok langt igjen å gå før de skjønner det ledelsen i MPCC tydeligvis har skjønt lenge.
Nei, nok en gang viser det seg at ledelsen i MPCC er betydelig bedre til å se inn i fremtiden enn samtlige analytikere. Her har de nok langt igjen å gå før de skjønner det ledelsen i MPCC tydeligvis har skjønt lenge.
Bmwx1
25.12.2023 kl 10:30
9397
Shippingaksjer stuper i kina med Maersk i spissen. Skal vi tippe Mpc ned 10% på onsdag?
nucleus
25.12.2023 kl 10:34
9452
https://e24.no/boers-og-finans/i/zEqyz4/varsler-om-store-shippingbyks-kan-vokse-enda-mer-dramatisk Kan øke rater mye for containere.
desirata
25.12.2023 kl 12:04
9652
Er Maersk notert i Kina, det er nytt.
MPC har ikke steget nevneverdig siden Rødehavet problemet og vil heller ikke falle mye pga den Maersk nyheten.
MPC har ikke steget nevneverdig siden Rødehavet problemet og vil heller ikke falle mye pga den Maersk nyheten.
Problemene i Rødehavet består og at Mærsk tar en Støre og sier de følger situasjonen nøye og vurderer situasjonen fortløpende. Dette er jo ikke annet enn tomsnakk. Intet er endret og potensialet i ratene er sky high. Klart MPCC ledelsen følger nøye med nå før de låser ledig kapasitet på best mulig rater. Dette kan de og aksjonærene kan glede seg hele veien til banken
Redigert 25.12.2023 kl 15:35
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
25.12.2023 kl 15:22
9431
Nei, nok en gang viser det seg at ledelsen i MPCC er betydelig bedre til å se inn i fremtiden enn samtlige analytikere. Her har de nok langt igjen å gå før de skjønner det ledelsen i MPCC tydeligvis har skjønt lenge.
Kan det være at "analytikerne" er mer interessert i å "pleie egne interesser" enn å "se" realitetene?
Kan det være at "analytikerne" er mer interessert i å "pleie egne interesser" enn å "se" realitetene?
Londonmannen
25.12.2023 kl 17:24
9522
Vel det siste vil neppe være overraskende. Analytikere skal leve de også og da må de vel ha en viss kundemasse som må pleies. Jeg tror ikke analytikerne nødvendigvis er dummere enn andre, men det kan jo være at det å starte med en ønsket konklusjon og deretter tilpasse analysen til den ønskede konklusjon, så blir kanskje kundene mer villige til å betale for produktet. Har selv mitt yrkesaktive liv blitt fortalt hva svaret skal bli og fått i oppdrag å tilpasse studien til det ønskede svar.
Verden vil bedras og det skjer på flere steder enn man kanskje skulle tro. Men så lenge man er bevisst på dette «bedrageriet», så kan man ta sine forhåndsregler.
Onsdag åpner børsen igjen og sluttspurten mot 2024 kan starte.
Verden vil bedras og det skjer på flere steder enn man kanskje skulle tro. Men så lenge man er bevisst på dette «bedrageriet», så kan man ta sine forhåndsregler.
Onsdag åpner børsen igjen og sluttspurten mot 2024 kan starte.
– Med kinesisk nyttår som også nærmer seg og den tradisjonelt økte etterspørselen det bringer med seg, så kan kostnaden ved frakt til havs vokse enda mer dramatisk
spekulator
26.12.2023 kl 00:37
8852
Hvem betaler analytikerne? Tror nok jeg tar disse analysene selv. Enkelt og greit. Dett er min analyse!
Selskaper som tjener penger, og har lite gjeld, samt betaler gode utbytter i løpet av året (50 % av aksjeverdi) er mine favoritter, og da ler jeg meg ihjel over analytikerne som ikke skjønner noe som helst
For ordens skyld, i dette året må jeg betale utbytteskatt for mer enn en vanlig årslønn, takket være MPC.
Selskaper som tjener penger, og har lite gjeld, samt betaler gode utbytter i løpet av året (50 % av aksjeverdi) er mine favoritter, og da ler jeg meg ihjel over analytikerne som ikke skjønner noe som helst
For ordens skyld, i dette året må jeg betale utbytteskatt for mer enn en vanlig årslønn, takket være MPC.
Kaloix
26.12.2023 kl 01:03
8813
Helt enig, jeg selv har et syv siffret beløp i utbytte for 2023, en svært solid årslønn fra dette selskapet alene altså :). For de som ikke sitter i utbytte selskap, dette er en helt annen verden.
Maersk skal gjennom Rødehavet og Suezkanalen. De skal altså gjennom det mest konfliktfylte området i verden. Jemen og Houtiene kommer til å ha skuddpremie på disse gigant skipene. Skal USA's marine beskytte dem? Hvor lenge? Iran støtter dette og de har støtte fra Russland og Kina ++. Maersk skipene blir sitting ducks, det blir skuddpremie på hvert eneste skip og da er det like godt for å senke dem. Rødehavet er 2250 km langt, 350 km på det bredeste og over 3000 meter på det dypeste. Når det første Maersk container skipet blir truffet av missil raketter og droner, da endrer alt seg. Ethvert skip fra Maersk vil bli et mål, de blir truffet og hvilket mannskap skal frivillig være med på denne døds reisen? Hvor mye mer betalt skal Maersk ha for hver container for å kjøre denne ruten?
Maersk skal gjennom Rødehavet og Suezkanalen. De skal altså gjennom det mest konfliktfylte området i verden. Jemen og Houtiene kommer til å ha skuddpremie på disse gigant skipene. Skal USA's marine beskytte dem? Hvor lenge? Iran støtter dette og de har støtte fra Russland og Kina ++. Maersk skipene blir sitting ducks, det blir skuddpremie på hvert eneste skip og da er det like godt for å senke dem. Rødehavet er 2250 km langt, 350 km på det bredeste og over 3000 meter på det dypeste. Når det første Maersk container skipet blir truffet av missil raketter og droner, da endrer alt seg. Ethvert skip fra Maersk vil bli et mål, de blir truffet og hvilket mannskap skal frivillig være med på denne døds reisen? Hvor mye mer betalt skal Maersk ha for hver container for å kjøre denne ruten?
Londonmannen
26.12.2023 kl 08:46
8592
Tror man i denne saken kan løfte problematikken opp et nivå. Vesten med USA i spissen har alltid stått på Israel sin side. Det var tross alt vesten med Storbritannia i spissen som trakk opp grensene i Midt-Østen og definerte et landområde for Jødene, noe som gikk på bekostning av andre folkegrupper. Lenge levde muslimer, jøder og kristne i noe som virket som en fredlig situasjon, men under overflaten har det alltid vært krefter som ønsket å fjerne Israel fra kartet. Det har vist seg lettere sagt enn gjort, spesielt siden USA alltid har stått ved Israel.
Når det da utspiller seg scener som dem som nå daglig ruller over skjermen kommer spenningen mellom muslimer og vesten særdeles godt til syne. Den muslimske verden har alltid vært underlegen vesten militært sett. Men muslimene besitter landområdet rundt Adenbukten, Rødehavet og Suez-kanalen. Tilfeldigvis der hovedpulsåren til den vestlige verden ligger. Så her ligger også muslimene sin beste mulighet til å påføre Vesten økonomisk skade ved å påvirke skipstrafikken negativt og om mulig hindre skipene å å ta snarveien gjennom Suez. I den grad skipstrafikken må seile rundt Afrika vil det øke behovet for antall tonnmil drastisk og bidra til at ratene går ril himmels og som sådan påføre Vesten økonomiske byrder. Og muslimene vet at høyere rater fører til høyere priser, høyere inflasjon, høyere renter, dyrtid og dårligere livskvalitet for oss «kapitalister».
Så trusselen mot skipsfarten i Rødehavet vil vedvare så lenge krigen på Gaza vedvarer.
Når det da utspiller seg scener som dem som nå daglig ruller over skjermen kommer spenningen mellom muslimer og vesten særdeles godt til syne. Den muslimske verden har alltid vært underlegen vesten militært sett. Men muslimene besitter landområdet rundt Adenbukten, Rødehavet og Suez-kanalen. Tilfeldigvis der hovedpulsåren til den vestlige verden ligger. Så her ligger også muslimene sin beste mulighet til å påføre Vesten økonomisk skade ved å påvirke skipstrafikken negativt og om mulig hindre skipene å å ta snarveien gjennom Suez. I den grad skipstrafikken må seile rundt Afrika vil det øke behovet for antall tonnmil drastisk og bidra til at ratene går ril himmels og som sådan påføre Vesten økonomiske byrder. Og muslimene vet at høyere rater fører til høyere priser, høyere inflasjon, høyere renter, dyrtid og dårligere livskvalitet for oss «kapitalister».
Så trusselen mot skipsfarten i Rødehavet vil vedvare så lenge krigen på Gaza vedvarer.
BreakWave
@DryBulkETF
Roller coaster in containerland continues:
Containerized Freight Futures (Europe Service) contract rallies to 17%, hitting the up limit…
Angrepene fortsetter og ratene øker mens MSC blir tvunget til å retenke sine seileruter; En talsmann for Houthi-bevegelsen sier at de har avfyrt raketter mot et konteinerskip i Rødehavet under navnet «MSC United» etter flere advarsler mot skipet. Det melder nyhetsbyrået Reuters. Skipet skal seile under flagget til Liberia.
I en pressemelding bekrefter rederiet MSC at skipet som var på vei fra Saudi Arabia til Pakistan ble angrepet.
I en pressemelding bekrefter rederiet MSC at skipet som var på vei fra Saudi Arabia til Pakistan ble angrepet.
KommersK
26.12.2023 kl 21:04
7681
Størst sjanse for nedgang for MPCC i morgen, når man ser på utviklingen i amerikanske container-aksjer i kveld.