MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
Gentry
22.12.2023 kl 17:06
10189
bådleguten skrev Påfyll her og.
Med god tro på selskapet og fremtiden, har jeg investert hele utbyttet i MPC igjen. God Jul og en utbytterik Nytt År.
spekulator
22.12.2023 kl 17:41
10097
Når man ser dette regnearket, hva er det meglerne og shorterne ikke forstår her?
Winter is Here
25.12.2023 kl 09:16
9321
"Varsler om store shippingbyks: – Kan vokse enda mer dramatisk
Det meldes om fraktpriser som ligger langt over gjennomsnittet i containermarkedet. Sjefanalytiker øyner at de høye nivåene kan befeste seg over tid. – Forstyrrelsene vil ikke bli løst kjapt eller enkelt."
https://e24.no/boers-og-finans/i/zEqyz4/varsler-om-store-shippingbyks-kan-vokse-enda-mer-dramatisk
Det meldes om fraktpriser som ligger langt over gjennomsnittet i containermarkedet. Sjefanalytiker øyner at de høye nivåene kan befeste seg over tid. – Forstyrrelsene vil ikke bli løst kjapt eller enkelt."
https://e24.no/boers-og-finans/i/zEqyz4/varsler-om-store-shippingbyks-kan-vokse-enda-mer-dramatisk
Londonmannen
25.12.2023 kl 10:14
9308
Ja, nå spørs det da hvor gode analysene til diverse analytikere viser seg å være. Og kanskje det som analytikere trakk frem som negativt his MPCC, at det var så lite booket for 2025, nå viser seg å være et smart trekk av CEO som nå kan slutte skip til betydelig bedre rater inn i 2025.
Nei, nok en gang viser det seg at ledelsen i MPCC er betydelig bedre til å se inn i fremtiden enn samtlige analytikere. Her har de nok langt igjen å gå før de skjønner det ledelsen i MPCC tydeligvis har skjønt lenge.
Nei, nok en gang viser det seg at ledelsen i MPCC er betydelig bedre til å se inn i fremtiden enn samtlige analytikere. Her har de nok langt igjen å gå før de skjønner det ledelsen i MPCC tydeligvis har skjønt lenge.
Bmwx1
25.12.2023 kl 10:30
9272
Shippingaksjer stuper i kina med Maersk i spissen. Skal vi tippe Mpc ned 10% på onsdag?
nucleus
25.12.2023 kl 10:34
9325
https://e24.no/boers-og-finans/i/zEqyz4/varsler-om-store-shippingbyks-kan-vokse-enda-mer-dramatisk Kan øke rater mye for containere.
desirata
25.12.2023 kl 12:04
9525
Er Maersk notert i Kina, det er nytt.
MPC har ikke steget nevneverdig siden Rødehavet problemet og vil heller ikke falle mye pga den Maersk nyheten.
MPC har ikke steget nevneverdig siden Rødehavet problemet og vil heller ikke falle mye pga den Maersk nyheten.
Problemene i Rødehavet består og at Mærsk tar en Støre og sier de følger situasjonen nøye og vurderer situasjonen fortløpende. Dette er jo ikke annet enn tomsnakk. Intet er endret og potensialet i ratene er sky high. Klart MPCC ledelsen følger nøye med nå før de låser ledig kapasitet på best mulig rater. Dette kan de og aksjonærene kan glede seg hele veien til banken
Redigert 25.12.2023 kl 15:35
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
25.12.2023 kl 15:22
9304
Nei, nok en gang viser det seg at ledelsen i MPCC er betydelig bedre til å se inn i fremtiden enn samtlige analytikere. Her har de nok langt igjen å gå før de skjønner det ledelsen i MPCC tydeligvis har skjønt lenge.
Kan det være at "analytikerne" er mer interessert i å "pleie egne interesser" enn å "se" realitetene?
Kan det være at "analytikerne" er mer interessert i å "pleie egne interesser" enn å "se" realitetene?
Londonmannen
25.12.2023 kl 17:24
9395
Vel det siste vil neppe være overraskende. Analytikere skal leve de også og da må de vel ha en viss kundemasse som må pleies. Jeg tror ikke analytikerne nødvendigvis er dummere enn andre, men det kan jo være at det å starte med en ønsket konklusjon og deretter tilpasse analysen til den ønskede konklusjon, så blir kanskje kundene mer villige til å betale for produktet. Har selv mitt yrkesaktive liv blitt fortalt hva svaret skal bli og fått i oppdrag å tilpasse studien til det ønskede svar.
Verden vil bedras og det skjer på flere steder enn man kanskje skulle tro. Men så lenge man er bevisst på dette «bedrageriet», så kan man ta sine forhåndsregler.
Onsdag åpner børsen igjen og sluttspurten mot 2024 kan starte.
Verden vil bedras og det skjer på flere steder enn man kanskje skulle tro. Men så lenge man er bevisst på dette «bedrageriet», så kan man ta sine forhåndsregler.
Onsdag åpner børsen igjen og sluttspurten mot 2024 kan starte.
– Med kinesisk nyttår som også nærmer seg og den tradisjonelt økte etterspørselen det bringer med seg, så kan kostnaden ved frakt til havs vokse enda mer dramatisk
spekulator
26.12.2023 kl 00:37
8725
Hvem betaler analytikerne? Tror nok jeg tar disse analysene selv. Enkelt og greit. Dett er min analyse!
Selskaper som tjener penger, og har lite gjeld, samt betaler gode utbytter i løpet av året (50 % av aksjeverdi) er mine favoritter, og da ler jeg meg ihjel over analytikerne som ikke skjønner noe som helst
For ordens skyld, i dette året må jeg betale utbytteskatt for mer enn en vanlig årslønn, takket være MPC.
Selskaper som tjener penger, og har lite gjeld, samt betaler gode utbytter i løpet av året (50 % av aksjeverdi) er mine favoritter, og da ler jeg meg ihjel over analytikerne som ikke skjønner noe som helst
For ordens skyld, i dette året må jeg betale utbytteskatt for mer enn en vanlig årslønn, takket være MPC.
Kaloix
26.12.2023 kl 01:03
8686
Helt enig, jeg selv har et syv siffret beløp i utbytte for 2023, en svært solid årslønn fra dette selskapet alene altså :). For de som ikke sitter i utbytte selskap, dette er en helt annen verden.
Maersk skal gjennom Rødehavet og Suezkanalen. De skal altså gjennom det mest konfliktfylte området i verden. Jemen og Houtiene kommer til å ha skuddpremie på disse gigant skipene. Skal USA's marine beskytte dem? Hvor lenge? Iran støtter dette og de har støtte fra Russland og Kina ++. Maersk skipene blir sitting ducks, det blir skuddpremie på hvert eneste skip og da er det like godt for å senke dem. Rødehavet er 2250 km langt, 350 km på det bredeste og over 3000 meter på det dypeste. Når det første Maersk container skipet blir truffet av missil raketter og droner, da endrer alt seg. Ethvert skip fra Maersk vil bli et mål, de blir truffet og hvilket mannskap skal frivillig være med på denne døds reisen? Hvor mye mer betalt skal Maersk ha for hver container for å kjøre denne ruten?
Maersk skal gjennom Rødehavet og Suezkanalen. De skal altså gjennom det mest konfliktfylte området i verden. Jemen og Houtiene kommer til å ha skuddpremie på disse gigant skipene. Skal USA's marine beskytte dem? Hvor lenge? Iran støtter dette og de har støtte fra Russland og Kina ++. Maersk skipene blir sitting ducks, det blir skuddpremie på hvert eneste skip og da er det like godt for å senke dem. Rødehavet er 2250 km langt, 350 km på det bredeste og over 3000 meter på det dypeste. Når det første Maersk container skipet blir truffet av missil raketter og droner, da endrer alt seg. Ethvert skip fra Maersk vil bli et mål, de blir truffet og hvilket mannskap skal frivillig være med på denne døds reisen? Hvor mye mer betalt skal Maersk ha for hver container for å kjøre denne ruten?
Londonmannen
26.12.2023 kl 08:46
8465
Tror man i denne saken kan løfte problematikken opp et nivå. Vesten med USA i spissen har alltid stått på Israel sin side. Det var tross alt vesten med Storbritannia i spissen som trakk opp grensene i Midt-Østen og definerte et landområde for Jødene, noe som gikk på bekostning av andre folkegrupper. Lenge levde muslimer, jøder og kristne i noe som virket som en fredlig situasjon, men under overflaten har det alltid vært krefter som ønsket å fjerne Israel fra kartet. Det har vist seg lettere sagt enn gjort, spesielt siden USA alltid har stått ved Israel.
Når det da utspiller seg scener som dem som nå daglig ruller over skjermen kommer spenningen mellom muslimer og vesten særdeles godt til syne. Den muslimske verden har alltid vært underlegen vesten militært sett. Men muslimene besitter landområdet rundt Adenbukten, Rødehavet og Suez-kanalen. Tilfeldigvis der hovedpulsåren til den vestlige verden ligger. Så her ligger også muslimene sin beste mulighet til å påføre Vesten økonomisk skade ved å påvirke skipstrafikken negativt og om mulig hindre skipene å å ta snarveien gjennom Suez. I den grad skipstrafikken må seile rundt Afrika vil det øke behovet for antall tonnmil drastisk og bidra til at ratene går ril himmels og som sådan påføre Vesten økonomiske byrder. Og muslimene vet at høyere rater fører til høyere priser, høyere inflasjon, høyere renter, dyrtid og dårligere livskvalitet for oss «kapitalister».
Så trusselen mot skipsfarten i Rødehavet vil vedvare så lenge krigen på Gaza vedvarer.
Når det da utspiller seg scener som dem som nå daglig ruller over skjermen kommer spenningen mellom muslimer og vesten særdeles godt til syne. Den muslimske verden har alltid vært underlegen vesten militært sett. Men muslimene besitter landområdet rundt Adenbukten, Rødehavet og Suez-kanalen. Tilfeldigvis der hovedpulsåren til den vestlige verden ligger. Så her ligger også muslimene sin beste mulighet til å påføre Vesten økonomisk skade ved å påvirke skipstrafikken negativt og om mulig hindre skipene å å ta snarveien gjennom Suez. I den grad skipstrafikken må seile rundt Afrika vil det øke behovet for antall tonnmil drastisk og bidra til at ratene går ril himmels og som sådan påføre Vesten økonomiske byrder. Og muslimene vet at høyere rater fører til høyere priser, høyere inflasjon, høyere renter, dyrtid og dårligere livskvalitet for oss «kapitalister».
Så trusselen mot skipsfarten i Rødehavet vil vedvare så lenge krigen på Gaza vedvarer.
BreakWave
@DryBulkETF
Roller coaster in containerland continues:
Containerized Freight Futures (Europe Service) contract rallies to 17%, hitting the up limit…
Angrepene fortsetter og ratene øker mens MSC blir tvunget til å retenke sine seileruter; En talsmann for Houthi-bevegelsen sier at de har avfyrt raketter mot et konteinerskip i Rødehavet under navnet «MSC United» etter flere advarsler mot skipet. Det melder nyhetsbyrået Reuters. Skipet skal seile under flagget til Liberia.
I en pressemelding bekrefter rederiet MSC at skipet som var på vei fra Saudi Arabia til Pakistan ble angrepet.
I en pressemelding bekrefter rederiet MSC at skipet som var på vei fra Saudi Arabia til Pakistan ble angrepet.
KommersK
26.12.2023 kl 21:04
7554
Størst sjanse for nedgang for MPCC i morgen, når man ser på utviklingen i amerikanske container-aksjer i kveld.
Winter is Here
26.12.2023 kl 21:14
7556
"Veddemål mot MPC Container Ships har økt: – Naturlig
Containerrederier steg markant på børs i kjølvannet av Rødehavet-uroen. Analytiker mener aksjeutviklingen har fått shortselgere til vedde mot MPC Container Ships på Oslo Børs."
"I Finanstilsynets register går det frem at fem prosent av aksjene i selskapet er lånt ut til shortsalg. Basert på registeret, som viser posisjoner over 0,5 prosent av et selskaps aksjer, er MPC Container Ships det fjerde mest shortede selskapet på Oslo Børs.
"– Økende shortandel er en naturlig følge av styrkingen i aksjen de siste dagene, skriver aksjeanalytiker Jørgen Lian i DNB Markets i en e-post til E24."
https://e24.no/boers-og-finans/i/69EQKO/veddemaal-mot-mpc-container-ships-har-oekt-naturlig
Containerrederier steg markant på børs i kjølvannet av Rødehavet-uroen. Analytiker mener aksjeutviklingen har fått shortselgere til vedde mot MPC Container Ships på Oslo Børs."
"I Finanstilsynets register går det frem at fem prosent av aksjene i selskapet er lånt ut til shortsalg. Basert på registeret, som viser posisjoner over 0,5 prosent av et selskaps aksjer, er MPC Container Ships det fjerde mest shortede selskapet på Oslo Børs.
"– Økende shortandel er en naturlig følge av styrkingen i aksjen de siste dagene, skriver aksjeanalytiker Jørgen Lian i DNB Markets i en e-post til E24."
https://e24.no/boers-og-finans/i/69EQKO/veddemaal-mot-mpc-container-ships-har-oekt-naturlig
Redigert 26.12.2023 kl 21:15
Du må logge inn for å svare
Ja, mange shortere som prøver å presse kursen ned nå, så klarer vi å få kursen løftet litt til får vi en shortskvis som kan løfte aksjen mange kroner. Blir en artig kamp å følge. Uansett er her bare å sitte for MPC har god kontraksdekning og husk at ledelse ved forrige kvartalsfremleggelse fremdeles sa de ventet videre økning i resultaten og ditto utbytte..
velkjent
26.12.2023 kl 21:30
7579
Denne Lian i DNB er en vandrende katastrofe for MPCC. Shorthandelen økte mest i tidrommet rundt resultatfremleggelsen for 3Q og har siden bare øket marginalt. Enkelte shortere har faktisk redusert posisjonen, noe som vel faktisk har styrket kursen siste uke.
Redigert 26.12.2023 kl 21:32
Du må logge inn for å svare
Snakket med en av nestorene innen norsk shipping i dag og spurte han hva han tenkte om MPC "Et meget veldrevet selskap. Jeg tror shorterne er på feil sted til feil tid. Sitt rolig med venn. Det lønner seg i det lange løp"
Londonmannen
26.12.2023 kl 22:47
7304
He he de er tydelig at selv om de påpeker at MPCC opererer i feedersegmentet så fabulerer de fortsatt om at det bygges overkapasitet;
«…verdsettelse ut fra forventninger om at «eksepsjonell situasjon» vil gi varig støtte i et segment som ser overbygget ut.»
For noen rørbøtter. Og slike analyser tar de seg til og med betalt for! Du slette tid. Faktum er at det bygges forbløffende få feedere i forhold til linere. Og det er i det sistnevnte segmentet overkapasiteten kommer.
«…verdsettelse ut fra forventninger om at «eksepsjonell situasjon» vil gi varig støtte i et segment som ser overbygget ut.»
For noen rørbøtter. Og slike analyser tar de seg til og med betalt for! Du slette tid. Faktum er at det bygges forbløffende få feedere i forhold til linere. Og det er i det sistnevnte segmentet overkapasiteten kommer.
KommersK
27.12.2023 kl 08:58
6759
Ting har skjedd i Midt-Østen i natt. Kanskje shipping går opp likevel? 2 min igjen...
KommersK
27.12.2023 kl 09:11
6698
Nei, der tok både jeg og hausseren Liso kraftig feil. Ned over 5% akkurat nå.
KommersK
27.12.2023 kl 09:37
6560
Jeg slapper da helt av. Sitter ikke i denne lenger. Kjøpte meg inn i januar '21, og var med på en drømmereise.
longterm
27.12.2023 kl 10:26
6300
Forstår at det kan ha vært en drømmereise. Ser man på 2023 og sammenligner ulike shippingselskapers samlede avkastning (direkteavkastning og kursutvikling), så har MPC pr 23.12.23 gitt 31% (43 - -12), Frontline 54% (25 - 28), Hafnia 61% (23 - 38) og Okeanis 98% (31 -67). (Kursen pr 30.12.22 lagt til grunn for beregningen.)
Første børsdag i romjula synes ikke spesielt oppløftende for noen av disse. Det kan kanskje tyde på at frykten for eskalering av urolighetene i Midt-Østen vurderes som mindre nå.
Første børsdag i romjula synes ikke spesielt oppløftende for noen av disse. Det kan kanskje tyde på at frykten for eskalering av urolighetene i Midt-Østen vurderes som mindre nå.
KommersK
27.12.2023 kl 11:08
6126
Jepp. Jeg har ikke mistet troen på shipping de nærmeste par årene, så jeg har hovedsaklig sittet i Hafnia de siste 16 månedene. Har også poster i OET og SNI nå. Og BWlpg. Container holder jeg holder jeg meg foreløpig unna. Men det kan jo snu. Dumt å låse seg helt fast i en plan eller aksje på børsen når ting snur så fort som i våre dager.
Får nesten 5% rente hos Santander m fl også nå, så jeg har flyttet en del midler dit. ''Bare'' 22% beskatning av bankrenter også, mot hårreisende 37,8% fra de rødgrønne på aksjegevinster og -utbytte. Dessuten betaler Santander ut rente månedlig, noe jeg setter pris på (det var reklamen). Det blir litt som en ekstra inntekt.
Får nesten 5% rente hos Santander m fl også nå, så jeg har flyttet en del midler dit. ''Bare'' 22% beskatning av bankrenter også, mot hårreisende 37,8% fra de rødgrønne på aksjegevinster og -utbytte. Dessuten betaler Santander ut rente månedlig, noe jeg setter pris på (det var reklamen). Det blir litt som en ekstra inntekt.
DividendYield
27.12.2023 kl 11:35
6019
Fordelen med mpcc er at det er en av få shipping aksjer du kan få gjennom Ask. Da kan d utsette skatten!
longterm
27.12.2023 kl 11:47
6031
For så vidt et godt poeng. Skjønt man oppnår det samme ved å benytte ulike meglerhus' investeringskontoer - f eks IKZ-kontoen hos Nordnet.
bådleguten
27.12.2023 kl 13:05
5804
MPC her lite gjeld, kommer nok til å kjøpe nye skip i tiden som kommer i et svakere marked. Så godt som fulle ordrebøker i 2024 og fortsetter med å betale ut 75% av res i utbytte. Jeg blir om bord.
DividendYield
27.12.2023 kl 13:38
5883
Ja, jeg har begge deler, men Ask fungerer bedre enn den løsningen. Ask er mer fleksibel i forhold til å kjøpe og selge underveis . I tillegg kan du ta ut utbyttene, og de er det som kjent mange og mye av i mpcc.
De må være veldige naive de som tror at roen nå vil senke seg i Rødehavet / Suez. Forsikringselskapene tror det ikke. Flere marinefartøy i området vil heller øke uroen da det blir mer oppmerksomhet i pressen for hver eneste rakett nedskutt eller fulltreffer. -Spørsmålet er når de klarer å senke den første båten. Om ikke Rødehavet er nok må Panamakanalen ha påfyll av vann - her ber de bare til Gud. Så kommer kinesisk nyttår snart som er lik historiske toppriser på frakt. - Ikke rart ledelsen i MPC varslet økte inntekter fremover med dette scenarioet. I tillegg har de begrenset med ledig kapasitet i 2024 . Skulle man kritisere MPC for noe måtte det være at de skulle hatt flere båter, men problemet er ikke så enkelt for prisen på både nytt og gammelt går nå til himmels så MPC må nok skrive opp verdiene på båtene kraftig. Vel, uansett skuffer de inn penger nå .
Redigert 27.12.2023 kl 14:12
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
27.12.2023 kl 15:07
5803
Så hva er målet til shorten ? De tror vel at askjen er feil priset ?