MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
velkjent
27.12.2023 kl 15:42
8399
Winter is Here skrev Så hva er målet til shorten ? De tror vel at askjen er feil priset ?
Selvsagt; skulle tro rådgiverne satt i DnB Markets.
Bullen
27.12.2023 kl 16:26
8381
Hvorfor velger Maersk å seile gjennom Suezkanalen? De tjener mer penger ved å seile rundt Afrika. Er noen store kunder på hugget
Superoptimist
27.12.2023 kl 17:37
8380
Og hva sier muslimEgypterne til Iranmuslimene som stopper Suezinntektene?
Load
27.12.2023 kl 17:43
8349
Samme her, det ble den beste traden i 2021 for min del, 5x på ca 6mnd.
Overlatt den til utbyttegjengen nå, men ønsker de alle en god reise og måtte 2024 bringe stø kurs og gode utbytter.
Overlatt den til utbyttegjengen nå, men ønsker de alle en god reise og måtte 2024 bringe stø kurs og gode utbytter.
Londonmannen
27.12.2023 kl 18:49
8200
Winter is Here skrev Så hva er målet til shorten ? De tror vel at askjen er feil priset ?
I den grad dem som shortere er like generalisert om containermarkedet som flere analytikere er, så mener nok shorterne at det er en betydelig overkontrahering i markedet som vil presse ratene i årene dom kommer.
Utfordringen er at containermarkedet består av feedere og linere. Overkontrahering er der, men hovedsakelig i liner-segmentet. Dette er noe CEO i MPCC har vist gjennom flere kvartalsrapporter. Han er derfor av den oppfatning at ratenivået i feedersegmentet vil stramme sehg til i PR-ene som kommer. Derfor har MPCC ikke sluttet så mange skip inn i 2025, noe som er logisk så lenge ledelsen forventer at rarenivået i feedersegmentet skal opp utover i 2024.
Så får vi se hvor godt CEO i MPCC treffer. Men hittil har hans teft i containermarkedet vært utmerket.
Såvidt jeg vet får MPCC levert noen nye skip i første halvår 2024 som allerede er sluttet på særdeles gode rater i flere år fremover. Rederiet er uten tvil et av de som er best drevet.
Utfordringen er at containermarkedet består av feedere og linere. Overkontrahering er der, men hovedsakelig i liner-segmentet. Dette er noe CEO i MPCC har vist gjennom flere kvartalsrapporter. Han er derfor av den oppfatning at ratenivået i feedersegmentet vil stramme sehg til i PR-ene som kommer. Derfor har MPCC ikke sluttet så mange skip inn i 2025, noe som er logisk så lenge ledelsen forventer at rarenivået i feedersegmentet skal opp utover i 2024.
Så får vi se hvor godt CEO i MPCC treffer. Men hittil har hans teft i containermarkedet vært utmerket.
Såvidt jeg vet får MPCC levert noen nye skip i første halvår 2024 som allerede er sluttet på særdeles gode rater i flere år fremover. Rederiet er uten tvil et av de som er best drevet.
MPCC klarer seg strålende og det gjør også mine øvrige shipping-aksjer. - Se f.eks dagens melding fra KCC "Før børsåpning torsdag varslet fraktrederiet Klaveness Combination Carriers at de vil tjene mer enn ventet, som følge av bedringen i tank- og tørrbulkmarkedet." Snart vil dere også se noe lignende fra MPCC. 2024 blir et godt år.
KommersK
29.12.2023 kl 09:43
6608
Avsluttet dårlig i går, og nedgangen ser ut til å fortsette i dag. 7 måneder med ganske stødig nedgang i kursen. Ser absolutt ikke bra ut, men haussingen din fortsetter nok uansett.
Jeg ville definitivt ikke anbefale kjøp her, og selv om trenden selvsagt kan snu, så ser jeg større sannsynlighet for ned- enn oppgang fremover.
Jeg ville definitivt ikke anbefale kjøp her, og selv om trenden selvsagt kan snu, så ser jeg større sannsynlighet for ned- enn oppgang fremover.
Redigert 29.12.2023 kl 10:13
Du må logge inn for å svare
Fink
29.12.2023 kl 10:17
6488
Har det blitt sagt noe fra selskapet, eller har det skjedd noe siden Q3-presentasjon som endrer utsiktene? Prøv i alle fall å gi baissingen (short-motivert?) litt konkret innhold, framfor å bare gjenta at "shipping er syklisk".
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/21/8061019/mpc-container-ships-hever-guidingen-og-lover-utbytte
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/21/8061019/mpc-container-ships-hever-guidingen-og-lover-utbytte
Nye rakett og droneangrep i Rødehavet i natt!
velkjent
29.12.2023 kl 10:25
6933
Kursen sluttet på NOK 16,25 i fjor. I løpet av 2023 er det delt ut NOK 7/aksje og kurser ser ut til å havne i overkant av 13. Kursen har fluktuert en del og i perioder vært over 20, men negative analyser fra DnB fulgt opp med mer aktiv shorting må ha brakt kursen dit den er i dag. I siste kv. regnskap ble det tilbakeholdt overskudd fra skipssalgene til dekke av fremtidige skipskjøp fremfor lån, Derfor fremstår resultatet basis EBITDA, som bedre enn nettoresultatet, som danner basis for utbyttet.
Patron72
29.12.2023 kl 10:36
6946
Slettet brukerskrev Nye rakett og droneangrep i Rødehavet i natt!
Ikke bra… men en må forholde seg til situasjonen.
Jeg vil definitivt vurdere et kjøp i zim om dette blir langvarig.
Jeg vil definitivt vurdere et kjøp i zim om dette blir langvarig.
KommersK
29.12.2023 kl 10:49
6941
Ja, jeg vet hvor mye det har blitt betalt i utbytter. MPCC har utvilsomt vært en knallinvestering de siste årene! Likevel synes jeg det blir svært feil (av denne Liso og andre) å anbefale kjøp av en aksje som har en slik nedadgående trend som nå. Hen kjøpte seg nok inn i august, da hen begynte haussingen av denne. Og siden har kjøpsrådene vært svært dårlige og dyre for dem som har hørt på. Direkte ufint å bare fortsette med haussingen.
Utviklingen kan selvsagt snu, men akkurat nå ser det ikke veldig lyst ut. Og det er selvfølgelig de store aktorene der ute, som vet MYE mer enn deg og meg, som gjør at kursen går den vegen den går. De vet garantert bedre enn oss amatører.
Utviklingen kan selvsagt snu, men akkurat nå ser det ikke veldig lyst ut. Og det er selvfølgelig de store aktorene der ute, som vet MYE mer enn deg og meg, som gjør at kursen går den vegen den går. De vet garantert bedre enn oss amatører.
velkjent
29.12.2023 kl 11:22
6846
De store aktørene, i hvertfall de ti største i MPCC, har vært svært stabile , ca.40% av aksjene. Min konklusjon er derfor, også ved å følge omsetningen, at det er shortingen, som kan begrunne kursnedgangen. Når det dumpes 100K aksjer eller mer i enkelttransaksjoner, som sluker alt på kjøp, blir det vanskelig å stå i mot, for enkelte ikke en gang ønskelig om de vil ha mer til lavere kurs (som meg). Nei, slik aktivitet kan ikke begrunnes med rateutviklingen, i hvertfall ikke i MPCC, for i 2024 anser jeg at fortjenesten/aksje kan bli som årets. Først i 2025 kan det se ut til å bli verre, men ikke så dårlig at utbyttene/Q kommer under NOK 1/aksje.
Shorting, slik den bedrives i MPCC, er ikke annet en rå bruk av annens kapital i håp om egen vinning. Det blir som å leie en bolig, og selge den til dumpingpris i håp om å kunne kjøpe den tilbake enda billigere. Shorting er berettiget når ledelsen bruker firmaets penger på å blåse opp verdien i illikvide aksjer, men ikke i transparente og likvide aksjer, som MPCC.
Shorting, slik den bedrives i MPCC, er ikke annet en rå bruk av annens kapital i håp om egen vinning. Det blir som å leie en bolig, og selge den til dumpingpris i håp om å kunne kjøpe den tilbake enda billigere. Shorting er berettiget når ledelsen bruker firmaets penger på å blåse opp verdien i illikvide aksjer, men ikke i transparente og likvide aksjer, som MPCC.
KommersK
29.12.2023 kl 11:33
6842
Ja, shorterne sørger for at kursen går ned. Og dette er større aktører. Som garantert ikke hadde satt disse shortene om utsiktene for MPCC/segmentet har sett lyse ut i deres øyne. Ser forøvrig ut til at det har blitt satt noen nye i dag også. Store poster har i hvert fall byttet hender.
Re Kommersk. a, a du står på. Til ikke å være intressert i denne aksjen må jeg si at alle dine negative innlegg blir temmelig åpenbare. -Om du tror du kan prate kursen ned her på HO tar du skammelig feil - ingen her har noen påvirkningskraft på kursen så alt du bidrar med er bare en pest å en plage for alle oss langsiktige aksjonærer som faktisk følger nøye med på det maritime miljøet. Ta kvelden nå - og gør noe med denne psyken din og dette opphenget du har fått.
KommersK
29.12.2023 kl 12:57
6639
Jeg er hverken negativ eller positiv til denne aksjen. Hadde jeg vært positiv, så hadde jeg kjøpt. Jeg er derimot svært negativ til sånne som deg, som har løyet til og villedet folk siden august med denne evinnelige haussingen din. Og du har hittil tatt feil hver eneste gang. Du har rett og slett delt ut en masse dårlige råd til nå. Men det kommer du aldri til å innrømme. Jag har i hvert fall ikke ledet noen til å tape penger i denne, men det har nok du.
Redigert 29.12.2023 kl 13:10
Du må logge inn for å svare
velkjent
29.12.2023 kl 13:34
6563
Det skal benyttes NOK 300M på tilbakekjøp av shortene med dagens kursnivå. Kan bli litt av en ballade! Mærsk er vel ikke sammnelignbart, men der har kursen økt med ca. 20% fra bunnen (10K til 12K). Det ser ikke ut til at denne aksjen shortes. For egen del kunne det vært av interesse at MPCC ble solgt til Kurs 40, (for å komme a jour kursmessig med andre skipsaksjer, der shorterne holder seg unna).
Redigert 29.12.2023 kl 13:36
Du må logge inn for å svare
piff
29.12.2023 kl 14:01
6548
Aksje er shortet med 5.13 % eller ca 19.2 mill aksjer kl. 10 i dag. Gjelder mpcc
Redigert 29.12.2023 kl 14:02
Du må logge inn for å svare
nucleus
29.12.2023 kl 15:14
6384
https://www.facebook.com/groups/435958247598478/permalink/1090488308812132/ 40% økelse av fraktrater, containerbåter i Shanghai, kan jo få noen shortere til å kaldsvette noe. Markedsverdi på MPCC =Oslo børs, er jo lav . Hvis en jevnfører med andre selskaper, iforhold til direkte avkastning via utbytte, er MPCC latterlig lav. Frykter folk markedet såpass fremover? Når selskapet gir såpass rause utbytter, som muligens blir litt lavere fremover. MPCC ledelse har jo leverert imponerende, over forventninger hittils.
velkjent
29.12.2023 kl 15:35
6358
Carpex er også opp i dag. Ingen skipsstørrelser har reduserte rater, men et par, der MPCC er godt repr. stiger. NewContex har ikke rapportert denne uken.
Winter is Here
29.12.2023 kl 15:43
6359
Ut fra det vi vet idag, hvor mye skal aksjen falle for at shortere skal gi seg ?
velkjent
29.12.2023 kl 15:49
6343
Min vurdering er at kursen vil falle inntil ingen vil kjøpe på lavere kurs.
velkjent
29.12.2023 kl 16:07
6413
Burde ha det for investorene, men ikke for shorterne. De må levere utbyttene til eierne/utlånerne. Når det gjelder OSE, er min vurdering at den og kursutviklingen på enkeltaksjer, er mer avhengig av rykter og spekulasjon enn dokumenterte resultater fra driften. Alt for mange selskap har kurser, som ikke gjenspeiler resultatene, bare ønsketenkning og troen på "korrupte" analytikere. Det er ikke uten grunn at OSE har dårlig rykte og at Finanstilsynet må true meglerhus med stengning.
Redigert 29.12.2023 kl 16:10
Du må logge inn for å svare
KommersK
29.12.2023 kl 17:43
6333
''Selge'', mener du vel. Så du tror kursen vil fortsette å falle enda mer?
Superoptimist
29.12.2023 kl 17:57
6305
Er det ikke slik i denne verden da at når penger dukker opp, ja så, kryr det av kjeltringer. Og når de som er millionbetalt for å passe på selv engasjerer seg i "spillet", ja så, hva da?
velkjent
29.12.2023 kl 18:37
6253
Jeg skriver at shorterne ikka kan shorte om markedet ikke lenger vil kjøpe shortaksjene deres. Årsaken kan være at markedet frykter konkurs og hvem vil sitte med et slikt papir, selv om shorterne gjerne vil. Så det er et godt tegn at markedet svelger unna shortaksjene ettersom de kastes ut. Men jeg har ingen mening om bunnen, for i forhold til skipsverdier og inntjening de neste årene; uansett rateutviklingen globalt, skulle den være passert forlengst. For kjøperne av aksjene i dag, som meg selv, ansees derfor kursen å være som "å plukke penger på gata".
velkjent
29.12.2023 kl 18:43
6302
Noen velger å holde seg til striskjorta og havrelefsa, mens andre, som meg, velger å delta i "spillet" i troen på å unngå de verste og frekkeste kjeltringene og at en solid økonomisk utdannelse og praksis burde makte dette.
KommersK
29.12.2023 kl 19:11
6270
Det vil da aldri være vanskeligere å selge på 13 enn på 14? Og vanligvis er det svært enkelt å få solgt aksjer under enhver kurs på et gitt tidspunkt. Ikke et uendelig antall, men mange.
velkjent
29.12.2023 kl 19:44
6184
Ja, idioter finns det godt om til tider. De synes særlig å like "grønne" aksjer, som gjerne har høyere underskudd enn omsetning. Men MPCC er ikke i den kategorien, for der havner annenhver krone som omsettes på bunnlinjen.
Halvparten av alle fartøyer unngår Rødehavet
Av frykt for rakettangrep unngår halvparten av alle fartøyer Rødehavet og legger i stedet kursen om sørspissen av Afrika.
Over 4 millioner flere konteinere på nesten 300 skip transporteres nå rundt Kapp det gode håp i stedet for gjennom Suezkanalen og Rødehavet, melder Bloomberg.
Trusselen fra den Iran-støttede houthibevegelsen i Jemen gjør at en rekke rederier ikke tar sjansen på å sende skipene sine gjennom Rødehavet.
Veien rundt Afrika innebærer 25 prosent lengre vei mellom Asia og Europa enn ruta via Suez, og de stigende kostnadene kan bli et uroelement for verdensøkonomien.
Alt nå er prisen for å frakte en konteiner fra Asia til Europa tredoblet til 5.000 dollar, sier Judah Levine ved Freights til Bloomberg.
Av frykt for rakettangrep unngår halvparten av alle fartøyer Rødehavet og legger i stedet kursen om sørspissen av Afrika.
Over 4 millioner flere konteinere på nesten 300 skip transporteres nå rundt Kapp det gode håp i stedet for gjennom Suezkanalen og Rødehavet, melder Bloomberg.
Trusselen fra den Iran-støttede houthibevegelsen i Jemen gjør at en rekke rederier ikke tar sjansen på å sende skipene sine gjennom Rødehavet.
Veien rundt Afrika innebærer 25 prosent lengre vei mellom Asia og Europa enn ruta via Suez, og de stigende kostnadene kan bli et uroelement for verdensøkonomien.
Alt nå er prisen for å frakte en konteiner fra Asia til Europa tredoblet til 5.000 dollar, sier Judah Levine ved Freights til Bloomberg.
velkjent
30.12.2023 kl 11:48
5687
Det er energiprisene, som er inflasjonsdriveren, så hvis bare politikerne hadde sluttet med klimatullet, ville det meste ordnet seg. Men klimatullet er blitt så religiøst for mange at enhver saklig argumentasjon om fakta avvises.
nucleus
30.12.2023 kl 19:13
5260
https://e24.no/bors/nyheter/a/288649?pinnedEntry=288649 Elkem og MPCC gjorde rn langsiktig avtale på to nye skipp, grønn metanol = ESG satsing.