MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
velkjent
30.12.2023 kl 19:46
13956
Er selvsagt klar over det, for alternativet kunne blitt høye avgifter. Da avtalen ble kjent, var min første tanke at Elkem neppe overlever lenge nok til at avtalen kan honoreres fullt ut (kraftprisene). Men blir det internasjonalt gjennomslag for slikt drivstoff uten diskriminering av skip fra i-land, kan det bli en fordel for MPCC. Det vil uansett bety høyere kostnader/rater og dermed inflasjon.
nucleus
30.12.2023 kl 20:38
13879
Haha, " Elkem neppe overlever lenge nok til at avtalen kan honoreres fullt ut ( kraftpriserne)" Elkem har langsiktige strømpris avtaler, bare så det er nevnt. Elkem har 10stk silisium fabrikker ( 5stk i Norge), 7stk karbon fabrikker ( 1stk i Norge), 14stk silikon fabrikker rundt om i verden ( null i Norge). Så Vianode prosjektet med batteri grafitt. Poenget mitt er ikke å framheve Elkem, men påpeke at selskapet er bunnsolid. MPCC betaler ikke drivstoffet for disse båter de har , derimot selskapene som leier dem fra MPCC. ESG satsing blir jo forøvrig presset fremover hvis vi nå vill det eller ikke..
velkjent
30.12.2023 kl 21:57
13810
Du behøver ikke belære meg verken om Elkem eller hvordan internasjonal cantainerbusiness drives. Poenget mitt er fremdeles at energikostandene øker og at disse overføres i kjeden og påvirker inflasjonen når den måles hos sluttbrukerne. Historisk sett er det stadig gunstigere energikostnader, som har økt velstanden i verden og denne trenden er nå brutt. Resultatet er uoversiktlig, men for Norges del kan politikerne vasse i energi til politiske opportunistiske formål. Det er bare å strupe energitilgangen til Hydro og Elkem m.fl.
Vi får se hvor lenge Mærsk våger Rødehavet. I natt traff en rakett konteinerskipet Maersk Hangzhou og Houthiene lover det skal komme mer. Resultatet er enkelt; ratene videre OPP.
__eagle__
31.12.2023 kl 10:47
13332
Ja , så kom meldingen; Redergiganten Maersk stanser foreløpig alle seilaser i Rødehavet. Rederiet kan ikke utsette sine mannskaper for dette på nytt. Nå står selskapets renome på spill så vi får se om Maersk på nytt våger å utfordre Hutiene. Uansett øker både rater og behovet for skip.
Nytt angrep på samme båt; Det danskeide containerskipet Hangzhou ble lørdag truffet av en rakett i den sørlige delen av Rødehavet. Søndag morgen ble skipet på nytt forsøkt angrepet. Tidlig søndag forsøkte fire små Houthi-kontrollerte båter å ta seg ombord på handelsskipet. Det opplyser Centcom.
Går mot tidenes trippel
2022 og 2023 har begge vært kanonår i shipping. Går det mot tidenes trippel? Ja, mener shippinganalytikerne.
2022 og 2023 har begge vært kanonår i shipping. Går det mot tidenes trippel? Ja, mener shippinganalytikerne.
nucleus
31.12.2023 kl 20:48
12682
Bra det da, tenk på hva du skriver av svada , vi har forskjellige oppfatninger men ellers Godt nytt År folkens!
LV-Invest
31.12.2023 kl 23:22
12470
Tja, nå er det vel tanksegmentet det forventes trippel kursøkning i. Om jeg har forstått analytikerne rett. Men, hvor sannferdige disse ungdommene i blådress og hvitskjorte er, kan nå sikkert diskuteres opp og i mente.
"Ungdommene i blådress" som du kaller dem snakker om shipping generelt.
KommersK
02.01.2024 kl 08:28
11585
Ja, så kom meldingen: Maersk fortsetter å seile gjennom Suez og Rødehavet. Mer enn 30 av deres skip skal den vegen den nærmeste tiden.
Nye problemer i Rødehavet; Iran har nå sendt en fregatt til Rødehavet. Konflikten trappes opp.
Kan virke som enkelte shortere nå har fått kalde føtter. Det fosser om baugen og hei hvor det går.
desirata
02.01.2024 kl 10:19
11182
Det ligger flere video intervjuer med CEO Konstantin BACK på You Tube, meget dyktig kar.
Vil tro de er på hugget og sikrer nye kontrakter dersom rate økning nå. Isåfall kan aksjen gå noen kroner bare på det. Ikke umulegt med 20kr igjen.
Vil tro de er på hugget og sikrer nye kontrakter dersom rate økning nå. Isåfall kan aksjen gå noen kroner bare på det. Ikke umulegt med 20kr igjen.
MACD ligger over MACD signal, dette kan indikere et positivt momentum i aksje
Selskapet har en PE på 1,9 ! Klart den skal opp.
Selskapet har en PE på 1,9 ! Klart den skal opp.
Det er på ingen måte klart at den skal opp. I år har de 67% av båtene på gode rater, og resten på spot. Og selv med trøbbel i suez er ikke denne spot raten så heftig. Samtidig faller andel av båtene som er på gode kontrakter ned til 25% i løpet av året. Som gjør at 75% er på spot.
Hadde E vert stabil hadde du hatt rett, men i nå er det heller E som faller enn P som stiger.
Hadde E vert stabil hadde du hatt rett, men i nå er det heller E som faller enn P som stiger.
Desto mer på spot nå desto bedre. De står i en ønskesituasjon for å forhandle nye gode kontrakter. Bare vent å se - børsmeldinger vil snart tikke inn.
piff
02.01.2024 kl 12:30
11398
Short posisjonen er uendret kl. 12.01 idag. Fortfarende på 5.13% short.
Volum har steget mer enn 30% over snittet.
Volum indikerer en sterk interesse i instrumentet. Kilde DN
Volum indikerer en sterk interesse i instrumentet. Kilde DN
Londonmannen
02.01.2024 kl 12:55
11391
Ja, og hvor det tror du? CEO har jo gjennom hele 2023 fremholdt at ratene skal opp i feedermarkedet utover i 24/25. så hvorfor skulle MPCC ha hastverk med å fylle opp med slutninger for 2025?
Det er en god grunn til at dagens CEO leder MPCC!
Det er en god grunn til at dagens CEO leder MPCC!
abbos
02.01.2024 kl 13:04
11640
Slettet brukerskrev "Ungdommene i blådress" som du kaller dem snakker om shipping generelt.
Varer ikke lenge hvis det smeller - her kan Alt skje - mange galne folk i det området 🤔🧐
Bullmarked
02.01.2024 kl 13:06
11891
Er det samme CEO som satt med makten når aksjen falt over 90% på to år etter notering? Høres ut som en genial mann.
DividendYield
02.01.2024 kl 15:39
11635
Heftig oppgang på mange av linerne innen container. Rart vi fremdeles kan kjøpe mpcc til under 14 kr. Shorterne bør svette godt nå.
nucleus
02.01.2024 kl 17:39
11369
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/01/02/8077848/utsetter-alle-seilaser-gjennom-rodehavet-pa-ubestemt-tid?zephr_sso_ott=nxnYZ3 Mærsk skifter mening/ oppfatning etter vindretning nærmest. Svært variabel iforhold til Suezkanalen.
DividendYield
02.01.2024 kl 17:43
11472
Er ikke godt å si hva som skjer i styrerommet der for tiden. De må svette mer enn shorterne. Aksjen er i det minste godt opp i dag.
ICUU812
02.01.2024 kl 18:03
11568
Får du betalt for hvert positive innlegg du har på MPCC? Tror kanskje du er noe sent ute... eller tidlig ute... Vil nok ta noe tid før aksjen løfter seg mot nye høyder 😉
ICUU812
02.01.2024 kl 19:36
11385
Jada, fikk også nylig med meg denne:
https://gcaptain.com/cma-cgm-hikes-shipping-rates-between-asia-and-mediterranean/
https://gcaptain.com/cma-cgm-hikes-shipping-rates-between-asia-and-mediterranean/
Redigert 02.01.2024 kl 19:42
Du må logge inn for å svare
ICUU812
02.01.2024 kl 19:45
11415
DividendYield skrev Har du fått med deg hva som skjer i Rødehavet?
DividendYield
02.01.2024 kl 19:56
11418
Ja, spørs om det ikke drypper noen ekstra kroner på oss småaksjonærer om dette fortsetter😋
ICUU812
02.01.2024 kl 20:58
11266
Utbytte kronene kommer nok, så får vi håpe at aksjekursen holder seg... Er man noe tolmodig går det nok fint 🙃
Redigert 02.01.2024 kl 20:59
Du må logge inn for å svare
Ratene på conteinerfrakt er nå opp 80% på få dager.
Mærsk har stoppet all trafikk i Rødehavet på ubestemt tid.
Ratene øker dag for dag og det meldes om hard kamp om ledige båter.
Konklusjon: Kursen skal opp - langt opp for dette går ikke over med det første.
For MPCC er dette et drømmesenario.
Latest black swan event propels spot income up 150%
Mærsk har stoppet all trafikk i Rødehavet på ubestemt tid.
Ratene øker dag for dag og det meldes om hard kamp om ledige båter.
Konklusjon: Kursen skal opp - langt opp for dette går ikke over med det første.
For MPCC er dette et drømmesenario.
Latest black swan event propels spot income up 150%
Redigert 02.01.2024 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
03.01.2024 kl 10:11
10599
Hva er det shorten driver med her, hva er det de prøver å oppnå ? De må jo har sterk tro på det den skal ned en god del, kan det være en hedge ?
Redigert 03.01.2024 kl 10:38
Du må logge inn for å svare
Jeg går motsatt og vedder på at shorterne tar feil - da blir det halleluja- stemning og hæla i taket. - Man kan ikke være riktig klok om man tror på en snarlig fred og forsoning i midtøsten nå. Alle trapper opp. Rødehavet koker av problemer. Og behovet for båter øker propesjonalt med forlenget seilerute. I kinesisiske havner skriker man nå etter båter for å få unna mest mulig før kinesisk nyttår. Ratene stiger dag for dag.
Da var jeg 100% ute av DNB. Pengene likt fordelt på MPC,KCC og LIFE. - Det skal bli en spenstig vinter/vår dette !