MPC Utbytteaksje nummer 1

Nadok
MPCC 18.08.2023 kl 07:49 286915

Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.

Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.

Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.

Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.

Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.

Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#

Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
velkjent
30.12.2023 kl 19:46 13672

Er selvsagt klar over det, for alternativet kunne blitt høye avgifter. Da avtalen ble kjent, var min første tanke at Elkem neppe overlever lenge nok til at avtalen kan honoreres fullt ut (kraftprisene). Men blir det internasjonalt gjennomslag for slikt drivstoff uten diskriminering av skip fra i-land, kan det bli en fordel for MPCC. Det vil uansett bety høyere kostnader/rater og dermed inflasjon.
nucleus
30.12.2023 kl 20:38 13595

Haha, " Elkem neppe overlever lenge nok til at avtalen kan honoreres fullt ut ( kraftpriserne)" Elkem har langsiktige strømpris avtaler, bare så det er nevnt. Elkem har 10stk silisium fabrikker ( 5stk i Norge), 7stk karbon fabrikker ( 1stk i Norge), 14stk silikon fabrikker rundt om i verden ( null i Norge). Så Vianode prosjektet med batteri grafitt. Poenget mitt er ikke å framheve Elkem, men påpeke at selskapet er bunnsolid. MPCC betaler ikke drivstoffet for disse båter de har , derimot selskapene som leier dem fra MPCC. ESG satsing blir jo forøvrig presset fremover hvis vi nå vill det eller ikke..
velkjent
30.12.2023 kl 21:57 13526

Du behøver ikke belære meg verken om Elkem eller hvordan internasjonal cantainerbusiness drives. Poenget mitt er fremdeles at energikostandene øker og at disse overføres i kjeden og påvirker inflasjonen når den måles hos sluttbrukerne. Historisk sett er det stadig gunstigere energikostnader, som har økt velstanden i verden og denne trenden er nå brutt. Resultatet er uoversiktlig, men for Norges del kan politikerne vasse i energi til politiske opportunistiske formål. Det er bare å strupe energitilgangen til Hydro og Elkem m.fl.
Liso
31.12.2023 kl 10:33 13070

Vi får se hvor lenge Mærsk våger Rødehavet. I natt traff en rakett konteinerskipet Maersk Hangzhou og Houthiene lover det skal komme mer. Resultatet er enkelt; ratene videre OPP.
Liso
31.12.2023 kl 10:54 13025

Ja , så kom meldingen; Redergiganten Maersk stanser foreløpig alle seilaser i Rødehavet. Rederiet kan ikke utsette sine mannskaper for dette på nytt. Nå står selskapets renome på spill så vi får se om Maersk på nytt våger å utfordre Hutiene. Uansett øker både rater og behovet for skip.
Liso
31.12.2023 kl 11:04 13015

Nytt angrep på samme båt; Det danskeide containerskipet Hangzhou ble lørdag truffet av en rakett i den sørlige delen av Rødehavet. Søndag morgen ble skipet på nytt forsøkt angrepet. Tidlig søndag forsøkte fire små Houthi-kontrollerte båter å ta seg ombord på handelsskipet. Det opplyser Centcom.
Liso
31.12.2023 kl 18:45 12521

Går mot tidenes trippel
2022 og 2023 har begge vært kanonår i shipping. Går det mot tidenes trippel? Ja, mener shippinganalytikerne.
nucleus
31.12.2023 kl 20:48 12398

Bra det da, tenk på hva du skriver av svada , vi har forskjellige oppfatninger men ellers Godt nytt År folkens!
LV-Invest
31.12.2023 kl 23:22 12186

Tja, nå er det vel tanksegmentet det forventes trippel kursøkning i. Om jeg har forstått analytikerne rett. Men, hvor sannferdige disse ungdommene i blådress og hvitskjorte er, kan nå sikkert diskuteres opp og i mente.
Liso
31.12.2023 kl 23:44 12138

"Ungdommene i blådress" som du kaller dem snakker om shipping generelt.
KommersK
02.01.2024 kl 08:28 11301

Ja, så kom meldingen: Maersk fortsetter å seile gjennom Suez og Rødehavet. Mer enn 30 av deres skip skal den vegen den nærmeste tiden.
Liso
02.01.2024 kl 08:49 11220

Nye problemer i Rødehavet; Iran har nå sendt en fregatt til Rødehavet. Konflikten trappes opp.
Liso
02.01.2024 kl 09:34 11048

Kan virke som enkelte shortere nå har fått kalde føtter. Det fosser om baugen og hei hvor det går.
desirata
02.01.2024 kl 10:19 10898

Det ligger flere video intervjuer med CEO Konstantin BACK på You Tube, meget dyktig kar.

Vil tro de er på hugget og sikrer nye kontrakter dersom rate økning nå. Isåfall kan aksjen gå noen kroner bare på det. Ikke umulegt med 20kr igjen.



Liso
02.01.2024 kl 10:33 11184

MACD ligger over MACD signal, dette kan indikere et positivt momentum i aksje
Selskapet har en PE på 1,9 ! Klart den skal opp.
Winter is Here
02.01.2024 kl 10:37 11219

DNB kurslmål er 14.7 kroner ?
Slettet bruker
02.01.2024 kl 10:47 11229

Det er på ingen måte klart at den skal opp. I år har de 67% av båtene på gode rater, og resten på spot. Og selv med trøbbel i suez er ikke denne spot raten så heftig. Samtidig faller andel av båtene som er på gode kontrakter ned til 25% i løpet av året. Som gjør at 75% er på spot.

Hadde E vert stabil hadde du hatt rett, men i nå er det heller E som faller enn P som stiger.
Liso
02.01.2024 kl 11:09 11164

Desto mer på spot nå desto bedre. De står i en ønskesituasjon for å forhandle nye gode kontrakter. Bare vent å se - børsmeldinger vil snart tikke inn.
piff
02.01.2024 kl 12:30 11114

Short posisjonen er uendret kl. 12.01 idag. Fortfarende på 5.13% short.
Liso
02.01.2024 kl 12:35 11183

Volum har steget mer enn 30% over snittet.
Volum indikerer en sterk interesse i instrumentet. Kilde DN
Londonmannen
02.01.2024 kl 12:55 11110

Ja, og hvor det tror du? CEO har jo gjennom hele 2023 fremholdt at ratene skal opp i feedermarkedet utover i 24/25. så hvorfor skulle MPCC ha hastverk med å fylle opp med slutninger for 2025?
Det er en god grunn til at dagens CEO leder MPCC!
abbos
02.01.2024 kl 13:04 11359

Varer ikke lenge hvis det smeller - her kan Alt skje - mange galne folk i det området 🤔🧐
Bullmarked
02.01.2024 kl 13:06 11610

Er det samme CEO som satt med makten når aksjen falt over 90% på to år etter notering? Høres ut som en genial mann.
DividendYield
02.01.2024 kl 15:39 11331

Heftig oppgang på mange av linerne innen container. Rart vi fremdeles kan kjøpe mpcc til under 14 kr. Shorterne bør svette godt nå.
OZZY
02.01.2024 kl 15:57 11280

Nordnet er nede

Oppe nå

Nede igjen
Redigert 02.01.2024 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
DividendYield
02.01.2024 kl 17:43 11168

Er ikke godt å si hva som skjer i styrerommet der for tiden. De må svette mer enn shorterne. Aksjen er i det minste godt opp i dag.
ICUU812
02.01.2024 kl 18:03 11264

Får du betalt for hvert positive innlegg du har på MPCC? Tror kanskje du er noe sent ute... eller tidlig ute... Vil nok ta noe tid før aksjen løfter seg mot nye høyder 😉
DividendYield
02.01.2024 kl 18:56 11180

Har du fått med deg hva som skjer i Rødehavet?
ICUU812
02.01.2024 kl 19:36 11081

Jada, fikk også nylig med meg denne:
https://gcaptain.com/cma-cgm-hikes-shipping-rates-between-asia-and-mediterranean/
Redigert 02.01.2024 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
DividendYield
02.01.2024 kl 19:56 11114

Ja, spørs om det ikke drypper noen ekstra kroner på oss småaksjonærer om dette fortsetter😋
ICUU812
02.01.2024 kl 20:58 10962

Utbytte kronene kommer nok, så får vi håpe at aksjekursen holder seg... Er man noe tolmodig går det nok fint 🙃
Redigert 02.01.2024 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Liso
02.01.2024 kl 22:46 10748

Ratene på conteinerfrakt er nå opp 80% på få dager.
Mærsk har stoppet all trafikk i Rødehavet på ubestemt tid.
Ratene øker dag for dag og det meldes om hard kamp om ledige båter.
Konklusjon: Kursen skal opp - langt opp for dette går ikke over med det første.
For MPCC er dette et drømmesenario.
Latest black swan event propels spot income up 150%
Redigert 02.01.2024 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
piff
03.01.2024 kl 09:53 10368

Shorten økt til 5.18%. Det skal dekkes inn igjen en dag.
Winter is Here
03.01.2024 kl 10:11 10295

Hva er det shorten driver med her, hva er det de prøver å oppnå ? De må jo har sterk tro på det den skal ned en god del, kan det være en hedge ?
Redigert 03.01.2024 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Liso
03.01.2024 kl 10:18 10257

Jeg går motsatt og vedder på at shorterne tar feil - da blir det halleluja- stemning og hæla i taket. - Man kan ikke være riktig klok om man tror på en snarlig fred og forsoning i midtøsten nå. Alle trapper opp. Rødehavet koker av problemer. Og behovet for båter øker propesjonalt med forlenget seilerute. I kinesisiske havner skriker man nå etter båter for å få unna mest mulig før kinesisk nyttår. Ratene stiger dag for dag.
Liso
03.01.2024 kl 10:31 10255

Da var jeg 100% ute av DNB. Pengene likt fordelt på MPC,KCC og LIFE. - Det skal bli en spenstig vinter/vår dette !