MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
KommersK
06.01.2024 kl 11:52
10604
Jeg håper virkelig at du vet forskjell på ''robåt'' og ''robot''...
Foretrekker robåt jeg. Da vet jeg hvor jeg havner. Haha
Noen frykter overkapasitet i markedet. Ikke jeg. Problemene i Rødehavet vil bestå, Panamakanalen og Suezkanalen sliter. Lange seileruter trenger flere skip og verdens containerflåten rundet 14,3 år sent i 2023, som er det høyeste siden Clarksons begynte å samle data i 1993. Feeder-markedet er ennu strammere. Ratene går til himmels og pengene fosser inn i kassen til MPCC. Utbyttene vil bli kjempebra og kursen vil stige. Short-dekkning kan gjøre det hele ennu mer morsomt. Det blir et strålende år folkens.
desirata
07.01.2024 kl 13:44
10071
Liso,
Jeg er enig, men hvor finner en ratene for container feeder ships ?
Eller kan du indikere hvor mye de har steget siden 18.des.
Jeg er enig, men hvor finner en ratene for container feeder ships ?
Eller kan du indikere hvor mye de har steget siden 18.des.
kokkohill
07.01.2024 kl 14:04
10454
Bullen
07.01.2024 kl 14:43
10390
Det er vel container ratene ut fra de viktigste havnene i Kina. Høyere rater vil det også være for båtene til MPCC, men hvor mye?
Ratene fortsetter himmelferden; https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry
https://terminal.freightos.com/freightos-baltic-index-global-container-pricing-index/
https://terminal.freightos.com/freightos-baltic-index-global-container-pricing-index/
Redigert 07.01.2024 kl 16:01
Du må logge inn for å svare
General T
07.01.2024 kl 22:16
9853
So it's quite difficult to separate out any indicator for feeder vessels? Surely the same argument used for buying into mpcc a few months ago is still valid, despite a poor market for long haul containers , mpcc have a certain level of immunity due to a niche market? This immunity would also reduce the current upside. In fact maybe one scenario is despite greater demand for long haul, not as many containers are reaching major ports for further distribution each day and hence lower demand for feeders? I hope not
Det blir omvendt i følge mine kilder. Flere store skip ankommer nå havnene samtidig på grunn av de forlengede seilingsrutene og feederne klarer knapt å ta unna. Derfor går også ratene til himmels og etterspørselen etter feeder kapasitet er enorm.
LV-Invest
08.01.2024 kl 11:39
9578
Ankommer flere skip nå havner samtidig? Hvordan får du det til å rime? ''Alle'' skip må gå samme omvei, betyr ikke at flere store ankommer samtidig. Heller motsatt.
Et av verdens største containerrederier, Cosco, slutter midlertidig å levere varer til Israel på grunn av urolighetene i Rødehavet. Israel må nå få conteinerne inn med feedere men det er ikke feedere å få tak i.
Ser CiITADEL ADVISORS som har vært den mest aktive når det gjelder short her har redusert antall shortede aksjer - fornuften tar dem til slutt
piff
08.01.2024 kl 14:24
9573
# Spiller Kort Posisjonsverdi Siste gevinst/tap Startprisposisjon Total verdiendring
1.
Blackrock Rådgivere, LLC
0.50 % 33,18 moh +0,18 M - - M
2.
Citadel Advisors Llc
0.66 % 43,80 MOH +0,24 M - - M
3.
Dnb Asset Management As
0.51 % 33,97 moh +0,18 M - - M
4.
Marshall Wace Llp
2.45 % 160,63 moh +0,87 M - - M
5.
Millennium Capital (difc) Limited
0.62 % 40,89 moh +0,22 M - - M
6.
Voleon Kapitalforvaltning Lp
0.81 % 53,02 moh +0,29 M - - M
7.
Walleye Capital Llc
0.60 % 39,60 moh +0,21 M - - M
Sum: 6.15 % 405,09 moh +2,19 m 0,00 M
Kan ikke se at noen har redusert sin short.
Det ser du her; https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
De har redusert fra 0,80 til 0,66 %
men de som har redusert mest er VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP som har gått fra 2,2% til 0,81%
De har redusert fra 0,80 til 0,66 %
men de som har redusert mest er VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP som har gått fra 2,2% til 0,81%
Redigert 08.01.2024 kl 14:37
Du må logge inn for å svare
Feriepenger
08.01.2024 kl 15:00
9512
kurset reaser etter denne nyet:
https://www.seatrade-maritime.com/containers/houthi-leader-makes-demands-red-sea-ships
https://www.seatrade-maritime.com/containers/houthi-leader-makes-demands-red-sea-ships
Redigert 08.01.2024 kl 15:07
Du må logge inn for å svare
velkjent
08.01.2024 kl 15:09
9564
Mærsk ledet nedgangen, så mye tyder på at det var profit-taking. Mærsk hadde steget over 40% siden nyttår. Men hva Mærsk har med MPCC å gjøre, er et annet spørsmål, bortsett fra at det samarbeides på feeder-siden. Men det var ikke bare container-aksjene som plutselig svekket seg; også andre skipsaksjer raste.
Bullen
08.01.2024 kl 15:39
9683
velkjent skrevInnlegget er slettet
Rederiene må bestemme selv hvem de handler med. Å la terroristene bestemme dette, vil aldri bli akseptert av den vestlige verden. Skal man da ta parti med houthiene i denne konflikten? Som nevnt over bryter dette med vestlig tenkning.
Redigert 08.01.2024 kl 15:40
Du må logge inn for å svare
velkjent
08.01.2024 kl 15:49
9705
Skal en dømme etter opinionen for Hamas, burde houthiene ligge godt an; samme ideologi .Etisk tenkning om menneskeverd finnes ikke i islam,. Om så var, ville Hamas for lengst ha lagt ned våpnene, og en kan derfor lure på om det er Marx, som nå går i to-spann med islam på Carl Johan (utkonkurrert Hitler). Vestlig humanisme kan det ikke være.
Feriepenger
08.01.2024 kl 15:55
10005
Money talks...vi får se hvor mange rederier velger å stole på dem.
piff
08.01.2024 kl 16:03
10046
Den listen er fra 05.01.
derfor ikke helt oppdatert. ?
Ser shorten er reduser med 0.03 %. samlet sett.
derfor ikke helt oppdatert. ?
Ser shorten er reduser med 0.03 %. samlet sett.
Redigert 08.01.2024 kl 16:06
Du må logge inn for å svare
heiatufte
11.01.2024 kl 14:21
9314
Slettet brukerskrevInnlegget er slettet
Drewry’s World Container Index increased by 15% to $3,072 per 40ft container this week.
piff
11.01.2024 kl 16:08
9208
Shorten opp til 6.23 %. Må sies aksjen holder seg godt når en ser volumet av shorten.
tror vi kan vente oss en hyggelig overraskelse utover vinteren tallen legges fram og årsrapporten .
Som sagt tidligere . Sorten skal dekkes inn igjen.
tror vi kan vente oss en hyggelig overraskelse utover vinteren tallen legges fram og årsrapporten .
Som sagt tidligere . Sorten skal dekkes inn igjen.
kokkohill
11.01.2024 kl 16:18
9235
Har selskapet skip for spot markedet ,eller er alle bundet opp på faste rater?
Feriepenger
11.01.2024 kl 16:22
9292
Kommer i januar noe event driven utbytte? Den kom to ganger, tidlig februar 2023 og 2022.
Trøndersmolten
11.01.2024 kl 21:57
9076
nucleus
12.01.2024 kl 07:52
8900
Burde jo snart komme med nye kursmål på MPCC, når markedet snuer og hvem veit hvor lenge konflikt med Yemen-Iran værer. Iran trappet jo opp med kappring av oljetanker i persiabukta. Hva de mener er hensiktsmessig?
Trøndersmolten
12.01.2024 kl 16:05
8544
Winter is Here
15.01.2024 kl 08:18
7589
"MPCC Secures USD 100m in New Undrawn Revolving Credit Facility"
"As we embark on the new year, the new financing facility strengthens our liquidity and expands our capacity to pursue selective, value-enhancing opportunities in alignment with our strategy, promoting long-term shareholder value creation,"
"As we embark on the new year, the new financing facility strengthens our liquidity and expands our capacity to pursue selective, value-enhancing opportunities in alignment with our strategy, promoting long-term shareholder value creation,"
Redigert 15.01.2024 kl 08:18
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
15.01.2024 kl 13:51
7579
Shorten er litt over 6 prosent, men denne ble publisert nå nylig.
"Forvalterne i NRP Maritime Asset Management lar seg fascinere av at aktører som Maersk bare fortsetter å bestille ny tonnasje."
"Ordreboken er ikke så stor for feeder-tonnasjen vi holder på med, men derimot er den ordentlig stor for de store linjeskipene og rederier som Maersk og CMA. De vet mye mer enn oss, og det er fascinerende å se dem fortsette å bestille selv om alle andre mener ordreboken ser ut som et stort spøkelse. Muligens har de planer om å skrape enorme mengder tonnasje, fortsatte Magelssen."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/01/15/8082775/shipping-forvaltere-frykter-ratepress-for-containerskip?internal_source=sistenytt
"Forvalterne i NRP Maritime Asset Management lar seg fascinere av at aktører som Maersk bare fortsetter å bestille ny tonnasje."
"Ordreboken er ikke så stor for feeder-tonnasjen vi holder på med, men derimot er den ordentlig stor for de store linjeskipene og rederier som Maersk og CMA. De vet mye mer enn oss, og det er fascinerende å se dem fortsette å bestille selv om alle andre mener ordreboken ser ut som et stort spøkelse. Muligens har de planer om å skrape enorme mengder tonnasje, fortsatte Magelssen."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/01/15/8082775/shipping-forvaltere-frykter-ratepress-for-containerskip?internal_source=sistenytt