MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
piff
22.01.2024 kl 16:28
11714
Marshall Capital limited økte shorten i dag med 0.08% til 2.70% og dermed størst. Total short nå 5.01%.
Og kom første gang på listen med ca 0.52% i første uke i nov 23. Siden den gang har de økt jevnt og mer en 5 doblet short" en.
Og kom første gang på listen med ca 0.52% i første uke i nov 23. Siden den gang har de økt jevnt og mer en 5 doblet short" en.
Redigert 22.01.2024 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
breiflabb
23.01.2024 kl 12:16
11114
Idag så blev det som man kanske inte förväntade sig. Kursen ner og vad blev konsekvensen för shorterne?
Mpc Container Ships (MPCC), 15.23 NOK, -0.62 (-3.91 %) och ett plus för shorterne över 0,5% med +13,88M.
Aktien är dessbättre på väg opp och Suezproblematiken fortsätter.
Kilde: https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=MPC%20CONTAINER%20SHIPS&land=norway
Mpc Container Ships (MPCC), 15.23 NOK, -0.62 (-3.91 %) och ett plus för shorterne över 0,5% med +13,88M.
Aktien är dessbättre på väg opp och Suezproblematiken fortsätter.
Kilde: https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=MPC%20CONTAINER%20SHIPS&land=norway
Redigert 23.01.2024 kl 12:16
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
23.01.2024 kl 13:35
11137
Da var jeg ute - solgte også alt i KCC i går. Blir godt med mye kontanter nå mens jeg sitter å venter på en større knekk
Bulleys
23.01.2024 kl 15:14
11389
Blir snart ny kjøps mulighet på 14 i gjenn bryter vi 15 noe det ser ut til å gjøre nå😊
breiflabb
23.01.2024 kl 15:54
11310
Suezkanalproblemen ökar inflationstendenser i Grakland och problem för hamnen i Pireus.
https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/suez-canal-repairing-greek-ship-zografia-attacked-in-red-sea/
https://shippingtelegraph.com/dry-bulk-shipping-news/suez-canal-repairing-greek-ship-zografia-attacked-in-red-sea/
velkjent
23.01.2024 kl 16:41
11263
Utslaget for MPCC var lagt mer negativt enn for tilsvarende rederier i dag. Mærsk f.eks. steg. En kan selvsagt spekulere i årsaken(e) ettersom ratene fortsatt stiger.
heiatufte
25.01.2024 kl 15:57
10305
World Container Index - 25 Jan
Drewry’s World Container Index up to $3,964 per 40ft container this week, from $3,777 the week before.
Drewry’s World Container Index up to $3,964 per 40ft container this week, from $3,777 the week before.
desirata
25.01.2024 kl 17:01
11345
Takk for den informative lenken.
Ser et brokerage tror at Rødehavet problemet kan vare i 12-18mnd. Dersom det varer si ut 2024, vil MPC fornye charter kontraktene til halve flåten, som utgår iår. Da vil dividend holdes høyt hvertfall i 2024+25. Fem kroner årleg eksempel.
Nå stiger også ratene for feeder ships i Atlanteren. Da kan aksjekursen stige et par kroner til også.
I
Ser et brokerage tror at Rødehavet problemet kan vare i 12-18mnd. Dersom det varer si ut 2024, vil MPC fornye charter kontraktene til halve flåten, som utgår iår. Da vil dividend holdes høyt hvertfall i 2024+25. Fem kroner årleg eksempel.
Nå stiger også ratene for feeder ships i Atlanteren. Da kan aksjekursen stige et par kroner til også.
I
breiflabb
25.01.2024 kl 17:57
11262
Kan bli konkurrans från flyget enligt detta mail i brevlådan:
https://shippingtelegraph.com/container-news/red-sea-crisis-sees-businesses-turn-skyward-amid-sea-woes/
Är det bråttom så flygs det redan nu med varor med högt värdeinnehåll( dyra grejer/varor)!
https://shippingtelegraph.com/container-news/red-sea-crisis-sees-businesses-turn-skyward-amid-sea-woes/
Är det bråttom så flygs det redan nu med varor med högt värdeinnehåll( dyra grejer/varor)!
breiflabb
25.01.2024 kl 22:42
10875
Accurat o vad säger miljöaktivisterna?
Något paket mer kan de säkert få plats med. ;-)
Något paket mer kan de säkert få plats med. ;-)
Londonmannen
26.01.2024 kl 10:59
10504
He he fly kan gjerne konkurrere på tid, men aldri på pris/volum. Skulle TV og annen elektronikk, eller klær og sportsutstyr bli transportert med fly, ville varene blitt såpass dyre at forbrukerne ikke ville hatt råd til å kjøpe dem. Og hva med inflasjonen?
Nei, flyfrakt vil aldri kunne utgjøre en reell konkurrent til skipstransport.
Nei, flyfrakt vil aldri kunne utgjøre en reell konkurrent til skipstransport.
fiat2000
29.01.2024 kl 10:13
9358
Er det noen her på forumet som vet noe om Mpc betaler utbytte i nær fremtid?
Gentry
29.01.2024 kl 10:34
9595
De kommer til å melde for utbetaling av utbytte slutten av februar, og utbetale slutten av mars. Det var i hvertfall så i fjor.
velkjent
29.01.2024 kl 11:08
15943
Nei, i fjor ble det først betalt ut en kapitalgevinst grunnet salg av skip i februar på 72 øre/aksje og deretter ytterligere utbetaling på Nok1,58/aksje den 30.mars.
I år er det signalisert rapport for 4.Q/23 den 27.2. Da vil det også bli meldt om utbytte (sannsynligvis ikke kapital selv om det også er solgt skip i det siste). Antar x-dato vil bli ca.20.3. og utbytteutbetalingen en uke senere. Størrelsen på utbyttet denne gang blir selvsagt gjetning fra min side, men trolig 13-14c/aksje..
I år er det signalisert rapport for 4.Q/23 den 27.2. Da vil det også bli meldt om utbytte (sannsynligvis ikke kapital selv om det også er solgt skip i det siste). Antar x-dato vil bli ca.20.3. og utbytteutbetalingen en uke senere. Størrelsen på utbyttet denne gang blir selvsagt gjetning fra min side, men trolig 13-14c/aksje..
Straight flush
29.01.2024 kl 11:32
15991
Akkurat nå er det midlertidig et begrenset behov for omlasting av containere. De store containerskipene er 2-3 uker forsinket som følge av den lengre ruten rundt Afrika. Noen av de små skipene blir liggende uvirksomme lenge i påvente av nye oppdrag. Er de på kontrakt gjør det ikke så mye. Det er alltid noe vedlikehold.
Redigert 29.01.2024 kl 14:36
Du må logge inn for å svare
heiatufte
29.01.2024 kl 13:35
15863
Throughout the past week, the persistent demand for additional
tonnage by Liner operators continued to bolster the Charter
market.
the Global Freight Index exhibited a further 10% increase,
primarily propelled by significant gains in the trans-Pacific trade
lane. Since mid-December, the FBX Global Container Freight
Index has recorded a remarkable 265% surge, not attributed to
structural trade demand growth, but rather to severe service
disruptions
tonnage by Liner operators continued to bolster the Charter
market.
the Global Freight Index exhibited a further 10% increase,
primarily propelled by significant gains in the trans-Pacific trade
lane. Since mid-December, the FBX Global Container Freight
Index has recorded a remarkable 265% surge, not attributed to
structural trade demand growth, but rather to severe service
disruptions
Winter is Here
29.01.2024 kl 15:27
15748
"Fraktprisene løftes raskere enn under coronakrisen: – Mer umiddelbart sjokk. Uroen i Rødehavet skaper store forstyrrelser i markedet for containerfrakt, noe også pandemien gjorde. Fra start har prisbykset vært kjappest denne gangen.
https://e24.no/boers-og-finans/i/8JgL82/fraktprisene-loeftes-raskere-enn-under-coronakrisen-mer-umiddelbart-sjokk
https://e24.no/boers-og-finans/i/8JgL82/fraktprisene-loeftes-raskere-enn-under-coronakrisen-mer-umiddelbart-sjokk
heiatufte
30.01.2024 kl 12:26
15211
According to Intermodal’s Research Analyst, Ms. Chara Georgousi, “despite the anticipated peak in containership deliveries through 2023 and 2024, the feeder sector is forecast to be the least affected. Currently, the orderbook-to-fleet ratio for feeders is at a modest 9.3%, a stark contrast to the 34% for Neo-Panamax and 14.5% for Panamax segments. This is further compounded by the feeder sector’s aging fleet, which has an average vessel age of 15.3 years, with a significant 29.21% of ships being over 20 years old.
høres bra ut for feeder selskap som mpcc i tiden som kommer
høres bra ut for feeder selskap som mpcc i tiden som kommer
Winter is Here
30.01.2024 kl 14:42
15278
"Kansellerer alle bestillinger til og fra Rødehavet: – Situasjonen er uholdbar Maersk stopper alle bestillinger til og fra Djibouti i Rødehavet med umiddelbar virkning: – Situasjonen er for øyeblikket uholdbar, skriver selskapet."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/01/30/8089617/kansellerer-alle-bestillinger-til-og-fra-rodehavet?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/01/30/8089617/kansellerer-alle-bestillinger-til-og-fra-rodehavet?internal_source=sistenytt
desirata
30.01.2024 kl 17:08
15115
Meget interesann analyse du referer til, som ligger åpen på Hellenic shipping website.
Den viser at pga scraping så blir flåte veksten i feeder segmentet negativ kommende åra. Vi kan få en demand growth på 4%. Isåfall vil ratene stige, ikke så mye som under pandemien, men på et bra nivå. Jeg tenker at med den dyktige ledelsen i MPC er det ikke umulegt at de vil klare 4kr i utbytte fra 2025.(jeg satser på 6kr i 2024) Dersom stabile gode utbytter og markedet forstår MPC bedre, vil aksjen kunne nå 25kr igjen.
En skal ikke flå bjørnen enda, men dette hørtes meget positivt ut. Så har en geo-politisk o.a. uro på toppen.
Den viser at pga scraping så blir flåte veksten i feeder segmentet negativ kommende åra. Vi kan få en demand growth på 4%. Isåfall vil ratene stige, ikke så mye som under pandemien, men på et bra nivå. Jeg tenker at med den dyktige ledelsen i MPC er det ikke umulegt at de vil klare 4kr i utbytte fra 2025.(jeg satser på 6kr i 2024) Dersom stabile gode utbytter og markedet forstår MPC bedre, vil aksjen kunne nå 25kr igjen.
En skal ikke flå bjørnen enda, men dette hørtes meget positivt ut. Så har en geo-politisk o.a. uro på toppen.
velkjent
31.01.2024 kl 08:42
14665
Ser i "Bjellesau"-oversikten at Songa nå er helt ute av MPCC. Mer eller mindre hyppige salg, til dels større poster har ligget som en klam hånd over MPCC-kursen i lengre tid. Kanskje det nå er tiden for en reprising av aksjen, slik at kursen står i forhold til inntjeningen.
2 shortere panikkinnløste aksjene sine i forrige uke
desirata
05.02.2024 kl 08:09
13357
Etablert og etablert fru Blom -
Men tror at resultat, dividend og outlook på Q4 presentasjon vil være viktig.
Men tror at resultat, dividend og outlook på Q4 presentasjon vil være viktig.
nucleus
05.02.2024 kl 09:16
13679
Akk ve' og tolke turbulens på markedet. Logikk og logistikk er variabelt. Når Blystad solgt seg ut og rater er fortsatt høye under konflikten på røde havet , eller hva en nå ska nevne det som. Mpcc sine kår bør være gode. Q4 rapport og guiding på slutten av februar. Utbytte trekker jo gerne spekulanter.
Med en Direkteavkastning på 76,60% kan du godt kalle det spekulativt. Jeg kaller det «en aksje med fine kvartalsvise utbetalinger» Når det er sakt må vi nok regne med at det tallet går noe ned i år men mpcc har en solid ledelse som har tatt grep for også i fremtiden betale gode utbytter til eierne sine. Vi kaller dem et firma som er aksjonærvennlige.
Redigert 05.02.2024 kl 11:10
Du må logge inn for å svare
heiatufte
05.02.2024 kl 14:34
13366
dollaren stiger, bare å vente på utbytte her. kommer det noen gledelige overraskelser på q4 mon tro?
KommersK
15.02.2024 kl 15:19
11632
Hvor er det blitt av alle? Har Liso blitt utvist for haussing? Har alle sammen solgt seg ut? Ingen innlegg på 10 dager er jo svært uvanlig...
Store svingninger er det i hvert fall. Hvordan ser dere som sitter igjen på resten av dette året?
Store svingninger er det i hvert fall. Hvordan ser dere som sitter igjen på resten av dette året?
Winter is Here
15.02.2024 kl 15:21
11915
Det svinger mye pga usikkerhet i denne, Q4 og Q1 blir avgjørende for denne. Shorten har redusert, men de utnytter usikkerheten fortsatt.
DrDental
18.02.2024 kl 10:31
10936
Noe sier meg vi får en overraskende sterk Q4-rapport med ditto guiding den 27. februar. Rødehav-problematikken ser ut til å bli langvarig. Her skal det sittes long og melkes utbytte i kvartalene framover.
Redigert 18.02.2024 kl 10:31
Du må logge inn for å svare
nucleus
18.02.2024 kl 11:02
10911
Høres fornuftig ut, aksjeanalytikere spåer containerbåter altfor negativt oppfatter jeg det til. Feederer klassen som MPCC er har ikke orderboken full med bestillinger. Aksjeanalytikere tar jo alle containerbåter som en klasse, det vill si linere og feedere som en. Rødehav- problematikken er definitivt ikke over ennå. Så det med veldig høy snittalder på feedere, kan jo gi en krise når det begynnes og skrapes. Nei, jeg tviler sterkt på at antallet feeder båter trengs mindre av seinere i fremtiden.
velkjent
18.02.2024 kl 15:41
10997
Ser ikke bort fra at utbyttet for 2024 vil ligge på 6 NOK. Sammenlignet med Høeg Auto. som med kurs over 100 og utbytte for 4Q/23 på bare 2 NOK, er MPCC en gullgruve. Men det er jo synd at analytikerne velger å holdekursen på feeder-selskap nede mens de hausser bilskip og tørrbulk.
piff
19.02.2024 kl 15:58
10472
Shorten økt til 6.03%.
Hele 7 selskaper nå på listen.
Håper de for svidd seg noe jævlig framover.
Flott nyhet i dag fra selskapet.
Tror de overgår forventningene for 2024.
Hele 7 selskaper nå på listen.
Håper de for svidd seg noe jævlig framover.
Flott nyhet i dag fra selskapet.
Tror de overgår forventningene for 2024.
desirata
19.02.2024 kl 16:33
10679
Velkjent, vedr Høegh utbytte. Du burde gått til Specsavers (reklamen)
velkjent
19.02.2024 kl 17:12
10675
Jeg er nå klar over at det var $1,8 og ikke 1,8c for 4Q, men det meste, ca.1 $ er vel ekstra utbytte. Vanlige utbytter pleier å ligge på 30-40c/aksje/kvartal, altså ca. NOK 20/år og under 20% av kursen,; det halve av MPCC, som stadig nedgraderes av meglerhusene. Hvorfor er MPCC så upopulær?
ICUU812
19.02.2024 kl 20:14
10384
En liten uke til Q4 rapport, kan kanskje bli noen positive signaler vedr. Fremtiden... -:)
nucleus
19.02.2024 kl 22:06
10144
Aksjeanalytikere skjønner ikke forskjellen mellom linere og feederer klassen ennå. Førstnevnte har 31% bestillinger på nye båter. Feederer har mye eldre gjenomsnitt på flåten, så 9% på bestilling av nye båter i klassen. Containerbåter tar de over hele rekka liksom. Så hvis det oppstår mye skraping grunnet alder, blir det fort manko på båter I feederer klassen. Hva da aksjeanalyser..?
nucleus
19.02.2024 kl 22:09
10136
https://www.hellenicshippingnews.com/feeder-market-positive-prospects-moving-forward/ her omtales liner og feederer klassen..