MPC Utbytteaksje nummer 1

Nadok
MPCC 18.08.2023 kl 07:49 297801

Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.

Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.

Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.

Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.

Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.

Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#

Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
velkjent
29.01.2024 kl 11:08 15806

Nei, i fjor ble det først betalt ut en kapitalgevinst grunnet salg av skip i februar på 72 øre/aksje og deretter ytterligere utbetaling på Nok1,58/aksje den 30.mars.
I år er det signalisert rapport for 4.Q/23 den 27.2. Da vil det også bli meldt om utbytte (sannsynligvis ikke kapital selv om det også er solgt skip i det siste). Antar x-dato vil bli ca.20.3. og utbytteutbetalingen en uke senere. Størrelsen på utbyttet denne gang blir selvsagt gjetning fra min side, men trolig 13-14c/aksje..
Straight flush
29.01.2024 kl 11:32 15854

Akkurat nå er det midlertidig et begrenset behov for omlasting av containere. De store containerskipene er 2-3 uker forsinket som følge av den lengre ruten rundt Afrika. Noen av de små skipene blir liggende uvirksomme lenge i påvente av nye oppdrag. Er de på kontrakt gjør det ikke så mye. Det er alltid noe vedlikehold.
Redigert 29.01.2024 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
heiatufte
29.01.2024 kl 13:35 15726

Throughout the past week, the persistent demand for additional
tonnage by Liner operators continued to bolster the Charter
market.
the Global Freight Index exhibited a further 10% increase,
primarily propelled by significant gains in the trans-Pacific trade
lane. Since mid-December, the FBX Global Container Freight
Index has recorded a remarkable 265% surge, not attributed to
structural trade demand growth, but rather to severe service
disruptions
Winter is Here
29.01.2024 kl 15:27 15611

"Fraktprisene løftes raskere enn under coronakrisen: – Mer umiddelbart sjokk. Uroen i Rødehavet skaper store forstyrrelser i markedet for containerfrakt, noe også pandemien gjorde. Fra start har prisbykset vært kjappest denne gangen.


https://e24.no/boers-og-finans/i/8JgL82/fraktprisene-loeftes-raskere-enn-under-coronakrisen-mer-umiddelbart-sjokk
heiatufte
30.01.2024 kl 12:26 15074

According to Intermodal’s Research Analyst, Ms. Chara Georgousi, “despite the anticipated peak in containership deliveries through 2023 and 2024, the feeder sector is forecast to be the least affected. Currently, the orderbook-to-fleet ratio for feeders is at a modest 9.3%, a stark contrast to the 34% for Neo-Panamax and 14.5% for Panamax segments. This is further compounded by the feeder sector’s aging fleet, which has an average vessel age of 15.3 years, with a significant 29.21% of ships being over 20 years old.

høres bra ut for feeder selskap som mpcc i tiden som kommer
piff
30.01.2024 kl 12:33 15258

Short nede på 4.33%.
Winter is Here
30.01.2024 kl 14:42 15141

"Kansellerer alle bestillinger til og fra Rødehavet: – Situasjonen er uholdbar Maersk stopper alle bestillinger til og fra Djibouti i Rødehavet med umiddelbar virkning: – Situasjonen er for øyeblikket uholdbar, skriver selskapet."

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/01/30/8089617/kansellerer-alle-bestillinger-til-og-fra-rodehavet?internal_source=sistenytt
desirata
30.01.2024 kl 17:08 14978

Meget interesann analyse du referer til, som ligger åpen på Hellenic shipping website.
Den viser at pga scraping så blir flåte veksten i feeder segmentet negativ kommende åra. Vi kan få en demand growth på 4%. Isåfall vil ratene stige, ikke så mye som under pandemien, men på et bra nivå. Jeg tenker at med den dyktige ledelsen i MPC er det ikke umulegt at de vil klare 4kr i utbytte fra 2025.(jeg satser på 6kr i 2024) Dersom stabile gode utbytter og markedet forstår MPC bedre, vil aksjen kunne nå 25kr igjen.

En skal ikke flå bjørnen enda, men dette hørtes meget positivt ut. Så har en geo-politisk o.a. uro på toppen.
velkjent
31.01.2024 kl 08:42 14528

Ser i "Bjellesau"-oversikten at Songa nå er helt ute av MPCC. Mer eller mindre hyppige salg, til dels større poster har ligget som en klam hånd over MPCC-kursen i lengre tid. Kanskje det nå er tiden for en reprising av aksjen, slik at kursen står i forhold til inntjeningen.
nucleus
01.02.2024 kl 13:57 13887

MPCC etablert nå over 16kr/ aksje! ? Tipper dagen ender slik.
Bmwx1
01.02.2024 kl 14:08 14203

Tipper den blir kjørt ned mot slutt
Slettet bruker
05.02.2024 kl 08:01 13172

2 shortere panikkinnløste aksjene sine i forrige uke
desirata
05.02.2024 kl 08:09 13220

Etablert og etablert fru Blom -

Men tror at resultat, dividend og outlook på Q4 presentasjon vil være viktig.
nucleus
05.02.2024 kl 09:16 13542

Akk ve' og tolke turbulens på markedet. Logikk og logistikk er variabelt. Når Blystad solgt seg ut og rater er fortsatt høye under konflikten på røde havet , eller hva en nå ska nevne det som. Mpcc sine kår bør være gode. Q4 rapport og guiding på slutten av februar. Utbytte trekker jo gerne spekulanter.
Slettet bruker
05.02.2024 kl 11:08 13419

Med en Direkteavkastning på 76,60% kan du godt kalle det spekulativt. Jeg kaller det «en aksje med fine kvartalsvise utbetalinger» Når det er sakt må vi nok regne med at det tallet går noe ned i år men mpcc har en solid ledelse som har tatt grep for også i fremtiden betale gode utbytter til eierne sine. Vi kaller dem et firma som er aksjonærvennlige.
Redigert 05.02.2024 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
heiatufte
05.02.2024 kl 14:34 13229

dollaren stiger, bare å vente på utbytte her. kommer det noen gledelige overraskelser på q4 mon tro?
KommersK
15.02.2024 kl 15:19 11495

Hvor er det blitt av alle? Har Liso blitt utvist for haussing? Har alle sammen solgt seg ut? Ingen innlegg på 10 dager er jo svært uvanlig...

Store svingninger er det i hvert fall. Hvordan ser dere som sitter igjen på resten av dette året?
Winter is Here
15.02.2024 kl 15:21 11778

Det svinger mye pga usikkerhet i denne, Q4 og Q1 blir avgjørende for denne. Shorten har redusert, men de utnytter usikkerheten fortsatt.
DrDental
18.02.2024 kl 10:31 10799

Noe sier meg vi får en overraskende sterk Q4-rapport med ditto guiding den 27. februar. Rødehav-problematikken ser ut til å bli langvarig. Her skal det sittes long og melkes utbytte i kvartalene framover.
Redigert 18.02.2024 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
nucleus
18.02.2024 kl 11:02 10774

Høres fornuftig ut, aksjeanalytikere spåer containerbåter altfor negativt oppfatter jeg det til. Feederer klassen som MPCC er har ikke orderboken full med bestillinger. Aksjeanalytikere tar jo alle containerbåter som en klasse, det vill si linere og feedere som en. Rødehav- problematikken er definitivt ikke over ennå. Så det med veldig høy snittalder på feedere, kan jo gi en krise når det begynnes og skrapes. Nei, jeg tviler sterkt på at antallet feeder båter trengs mindre av seinere i fremtiden.
velkjent
18.02.2024 kl 15:41 10860

Ser ikke bort fra at utbyttet for 2024 vil ligge på 6 NOK. Sammenlignet med Høeg Auto. som med kurs over 100 og utbytte for 4Q/23 på bare 2 NOK, er MPCC en gullgruve. Men det er jo synd at analytikerne velger å holdekursen på feeder-selskap nede mens de hausser bilskip og tørrbulk.
piff
19.02.2024 kl 15:58 10335

Shorten økt til 6.03%.
Hele 7 selskaper nå på listen.
Håper de for svidd seg noe jævlig framover.
Flott nyhet i dag fra selskapet.
Tror de overgår forventningene for 2024.
desirata
19.02.2024 kl 16:33 10542

Velkjent, vedr Høegh utbytte. Du burde gått til Specsavers (reklamen)
velkjent
19.02.2024 kl 17:12 10538

Jeg er nå klar over at det var $1,8 og ikke 1,8c for 4Q, men det meste, ca.1 $ er vel ekstra utbytte. Vanlige utbytter pleier å ligge på 30-40c/aksje/kvartal, altså ca. NOK 20/år og under 20% av kursen,; det halve av MPCC, som stadig nedgraderes av meglerhusene. Hvorfor er MPCC så upopulær?
ICUU812
19.02.2024 kl 20:14 10247

En liten uke til Q4 rapport, kan kanskje bli noen positive signaler vedr. Fremtiden... -:)
nucleus
19.02.2024 kl 22:06 10007

Aksjeanalytikere skjønner ikke forskjellen mellom linere og feederer klassen ennå. Førstnevnte har 31% bestillinger på nye båter. Feederer har mye eldre gjenomsnitt på flåten, så 9% på bestilling av nye båter i klassen. Containerbåter tar de over hele rekka liksom. Så hvis det oppstår mye skraping grunnet alder, blir det fort manko på båter I feederer klassen. Hva da aksjeanalyser..?
Nadok
26.02.2024 kl 10:01 8047

Da er vi i gang med resultatuke. I kjent stil kommer analytikerne 1 dag før fasit kommer med sine analyser. Jeg bemerker meg at markedet responderer med tydelige overreaksjoner. Ikke bare i MPC men andre selskaper som omtales negativt får sterke svingninger i kurs.

Jeg kan anbefale MPC som et selskap man kan sitte på. I
Om man er den type aksjehandler at man spekulerer i svingninger i kurs finnes det bedre selskaper å spekulere i.

MPC har i LANG tid levert gode resultater i form av utbytter. Med en stabil og trygg ledelse som gir valuta tilbake over tid for folk som sitter på aksjen.

Nå kan man bare vente i spenning hva Constatin vil vise oss om veien videre. At man kan forvente noen tryggheter fra ledelsen basert på tidligere uttalelset er selvsagt.

Samtidig går det nå noen hyggelige rykter på nett som gjør at analytikerne må bite seg selv i leggen. Hadde vært ekstra gøy om disse ryktene stemte, og de ble presentert i morgen 😊

Hint: Panamax

Bare rykter, så inntil fasit kommer forholder jeg meg rolig 😊
Bmwx1
26.02.2024 kl 10:27 7922

Vi ser nok 1 siffret kurs her snarlig er min spådom. Rykter Rykter.,,
velkjent
26.02.2024 kl 10:41 8018

Ratenivået for feedere er nå som i fjor sommer da kursen på MPCC var over 20. Hvor mye disse spåmennene får betalt for å lyve er ikke godt å si, men Finanstilsynet burde selvsagt gripe inn når misforholdet mellom analyse og realiteter blir så åpenbare som nå.
desirata
26.02.2024 kl 10:51 7976

Merkeleg at når det gjelder MPC så kommer analytikere med spådommer FØR resultatet kommer. Spesielt DNB har kommet dagen før med negativ guiding.

Det må være noe hidden agenda her. Det må være mye lettere å analysere dagen etter resultatet, som i andre selskaper.
Mortey
26.02.2024 kl 15:59 7661

fantastisk kommentar Bmwx... kan du utdype...
olsen
26.02.2024 kl 16:10 7619

Artikkelen i Hellenic news sier dette:

"Given these dynamics, it’s projected that the feeder sector will undergo a negative fleet growth. There’s an anticipated decrease of 0.1% in 2024, deepening to around 5% in 2025."

Samtidig, så nedgraderer Arctic i dag, mye basert på dette:

"Risikoen i forhold til usikkerheten fremover angående [...] nettoflåteveksten, som ligger an til å bli 11,2 prosent i år, er etter vår mening ikke verdt å ta."


Så ... her sammenligner vel Arctic epler og pærer?
desirata
26.02.2024 kl 16:15 7722

Enig, eksempel Arctic analysen idag med Kursmål 14,40 var basert på følgende grunnlag:

Verdien av alle inngåtte kontrakter + skrapverdi av alle båtene. Han innrømte at dette var muleg ens et lavt anslag. Har ikke sett noen andre rederier som er blitt verdsatt på denne måten.

Kristoffer Barth Skeie i Arctic skulle vært degradert til kaffekoker.
velkjent
26.02.2024 kl 16:51 7697

Denne Arctic-fyren må være en sosialistisk planøkonom, for enhver med litt økonomisk innsikt vet at skulle 10% av feder-flåten skrapes relativt raskt, ville ratene minst tredoblet seg. Dette er elementær etterspørselsteori og ble anskueliggjort for to år siden da verden ble rammet av streiker og pandemi, som reduserte flåtekapasiteten. MPCC har fremdeles glede av rater, som ble inngått den gang og noen løper til ut på 2026-tallet.
Om Hegnar offentliggjør en slik analyse for å blamere fyren eller er seriøs, skal være "usagt".
Redigert 26.02.2024 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2024 kl 17:34 7799

Kristoffer Barth Skeie i Arctic ER en kaffekoker.
Winter is Here
27.02.2024 kl 07:18 7224

utbytte på 0.13 usd ex date 19 march.

"Resultatfall for MPC Container Ships
MPC Container Ships’ resultater falt i fjerde kvartal. I år løftes markedet rederiet seiler i av Rødehavet-uroen, men analytiker tror ikke det vil befeste seg som en langvarig opptur."

https://e24.no/boers-og-finans/i/2BEWzR/resultatfall-for-mpc-container-ships
Redigert 27.02.2024 kl 07:32 Du må logge inn for å svare