MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
27.02.2024 kl 07:23
15251
I rapporten står følgende, det er få som bestiller nye feedere og aldren på gamle feedere ser ut til å tære på.
"Ordering was mainly biased towards larger size segments. Whereas the orderbook-to-fleet ratio for vessels between 12,000-17,000 TEU is 60%, the ratio for feeder vessels between 1,000-3,000 TEU is only 10%. The classic Panamax segment between 3,000-6,000 TEU in particular has the lowest ratio at 9%. When combining the order- book-to-fleet ratios of certain segments with the percentage share of vessels older than 20 years, it becomes obvious that the smaller size segments not only have the smallest orderbook ratios, but also the highest share of vessels older than 20 years. Hence, fleet growth is expected to be weighted toward the larger fleet segments where demolition prospects are likely to be more limited compared to the smaller and older fleet segments.
Total deliveries in 2023 amounted to 2.2m TEU, which represents a significant increase compared to previous years, when only around 1m TEU per year were delivered by the shipyards. Total demolitions in 2023 have recovered from the almost non-existent demolition market in 2021 and 2022. A total amount of 156k TEU was sold to recycling yards in 2023. In the last quarter of 2023, 590k TEU of newbuild deliveries were added to the fleet. In contrast, demoli- tions in the last quarter of 2023 will only amount to 43k TEU. The development of the situation in the Red Sea will have a decisive impact on the total 2024 demolition turnout."
"Ordering was mainly biased towards larger size segments. Whereas the orderbook-to-fleet ratio for vessels between 12,000-17,000 TEU is 60%, the ratio for feeder vessels between 1,000-3,000 TEU is only 10%. The classic Panamax segment between 3,000-6,000 TEU in particular has the lowest ratio at 9%. When combining the order- book-to-fleet ratios of certain segments with the percentage share of vessels older than 20 years, it becomes obvious that the smaller size segments not only have the smallest orderbook ratios, but also the highest share of vessels older than 20 years. Hence, fleet growth is expected to be weighted toward the larger fleet segments where demolition prospects are likely to be more limited compared to the smaller and older fleet segments.
Total deliveries in 2023 amounted to 2.2m TEU, which represents a significant increase compared to previous years, when only around 1m TEU per year were delivered by the shipyards. Total demolitions in 2023 have recovered from the almost non-existent demolition market in 2021 and 2022. A total amount of 156k TEU was sold to recycling yards in 2023. In the last quarter of 2023, 590k TEU of newbuild deliveries were added to the fleet. In contrast, demoli- tions in the last quarter of 2023 will only amount to 43k TEU. The development of the situation in the Red Sea will have a decisive impact on the total 2024 demolition turnout."
Redigert 27.02.2024 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
27.02.2024 kl 08:03
14962
"For hele 2023 omsatte rederiet for 711,3 millioner dollar, opp fra 616,8 millioner dollar i 2022.
For 2024 jekker de ned forventningene kraftig. Nå venter de en omsetning på mellom 435-470 millioner dollar.
I forkant av selskapets tallslipp nedgraderte Arctic Securities-analytiker Kristoffer Barth Skeie sin anbefaling på MPC Container Ships fra kjøp til hold.
MPC Container Ships hadde en flåteutnyttelse på 98,2 prosent i fjerde kvartal, opp 0,4 prosentpoeng fra samme kvartal året før. Den gjennomsnittlige tidscerteparti-inntjeningen (TCE) var på 27.405 dollar pr. dag, ned fra 31.279 dollar.
Rederiets omsetningsordrereserve er på 1 milliard dollar. Kontraktsdekningen er på 78 prosent for tilgjengelige dager i 2024. Dekningen for 2025 er 36 prosent og for 2026 er den 17 prosent.
MPCC-aksjen har falt 36 prosent fra børsnoteringen i mai 2017, og de siste tolv månedene er aksjen ned 15 prosent. Så langt i 2024 er aksjen opp 13 prosent."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/27/8101600/mpc-container-ships-svekket-resultatet
For 2024 jekker de ned forventningene kraftig. Nå venter de en omsetning på mellom 435-470 millioner dollar.
I forkant av selskapets tallslipp nedgraderte Arctic Securities-analytiker Kristoffer Barth Skeie sin anbefaling på MPC Container Ships fra kjøp til hold.
MPC Container Ships hadde en flåteutnyttelse på 98,2 prosent i fjerde kvartal, opp 0,4 prosentpoeng fra samme kvartal året før. Den gjennomsnittlige tidscerteparti-inntjeningen (TCE) var på 27.405 dollar pr. dag, ned fra 31.279 dollar.
Rederiets omsetningsordrereserve er på 1 milliard dollar. Kontraktsdekningen er på 78 prosent for tilgjengelige dager i 2024. Dekningen for 2025 er 36 prosent og for 2026 er den 17 prosent.
MPCC-aksjen har falt 36 prosent fra børsnoteringen i mai 2017, og de siste tolv månedene er aksjen ned 15 prosent. Så langt i 2024 er aksjen opp 13 prosent."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/27/8101600/mpc-container-ships-svekket-resultatet
Plui
27.02.2024 kl 08:52
14867
Dette er aksjen som gir over 9% i utbytte i KVARTALET (Ved sluttkurs 15,04)
Redigert 27.02.2024 kl 08:52
Du må logge inn for å svare
KommersK
27.02.2024 kl 09:41
14739
Hvis det skal ha noe for seg fremover, så forutsetter det jo at kursen henter seg inn etter utbyttene. Det tviler jeg sterkt på at den vil gjøre i år. Skyene er mørke, og derfor er den på shorte-toppen nå.
PS: Når det er sagt, så pleier OSE (og andre børser) å overreagere på børsmeldinger i en eller annen retning. Så sjansen er stor for at den normaliserer seg litt i løpet av noen timer/dager. Vi får nå se. Ned ca 10% pr nå.
PS: Når det er sagt, så pleier OSE (og andre børser) å overreagere på børsmeldinger i en eller annen retning. Så sjansen er stor for at den normaliserer seg litt i løpet av noen timer/dager. Vi får nå se. Ned ca 10% pr nå.
Redigert 27.02.2024 kl 09:57
Du må logge inn for å svare
Me
27.02.2024 kl 10:00
14639
De som har det helt greit her er nok de som har vært med fra begynnelsen, 1 - 3 kroner og kanskje fortsatt sitter med enn fantastisk inngang å har melket utbytte.
MPCC blir banket ned uansett hvor det stikker hode frem. Kanskje berettiget, kanskje ikke.
MPCC blir banket ned uansett hvor det stikker hode frem. Kanskje berettiget, kanskje ikke.
Plui
27.02.2024 kl 12:31
14524
MPCC har en ordrereserve på 1 mrd dollar. Det tilsvarer ca. 24 pr aksje, og fortjenesten vil også være skyhøy selv om at vi neppe når opp til 80% av omsetningen igjen.
MPCC er fortsatt ett meget godt case.
MPCC er fortsatt ett meget godt case.
Shippingballs
27.02.2024 kl 12:57
14475
Jeg var med fra ~4 kroner, men har siden reinvestert utbytter, og har et snitt nå på 13ish. Lever godt med dette snittet.
DNB analyse
På våre estimater vil selskapet utover dagens forventede annonsering på USD 0.12 pr. aksje (det ble USD 0,13) ha rundt NOK 4.50 pr. aksje i gjenværende utbyttekapasitet fram til 2025.
det vil si et utbytte på svimlende kr 5,80 i 2024.
På våre estimater vil selskapet utover dagens forventede annonsering på USD 0.12 pr. aksje (det ble USD 0,13) ha rundt NOK 4.50 pr. aksje i gjenværende utbyttekapasitet fram til 2025.
det vil si et utbytte på svimlende kr 5,80 i 2024.
Redigert 27.02.2024 kl 13:26
Du må logge inn for å svare
desirata
27.02.2024 kl 13:35
14554
Nei, jeg tror det er på 4 kvartaler, men likevel supert.
Jeg kjøpte 30k aksjer på snitt 13,60ish idag. Etter utbytte er kostprisen min 12,25. Deretter vil jeg få eks 4kr ytterligere utbytte iår. Dvs alt over en kurs på 8kr ved neste årskifte er plus.
Finner ikke makan til MPC, det nærmeste blir Hauto.
Jeg kjøpte 30k aksjer på snitt 13,60ish idag. Etter utbytte er kostprisen min 12,25. Deretter vil jeg få eks 4kr ytterligere utbytte iår. Dvs alt over en kurs på 8kr ved neste årskifte er plus.
Finner ikke makan til MPC, det nærmeste blir Hauto.
Pierre
28.02.2024 kl 08:28
13916
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de som kjøper aksjer i et foretak velger å låne ut de aksjene for en billig penge til et annen aktør som aggresivt, med alle tilgjengelige triks i svartboka, prøver å senke aksjekursen til foretaket. Kjøper man ikke aksjer i et foretak fordi man har tro på at foretaket skal gi kjøperen en heving i aksjekursen og dermed gevinst. For bare noen år siden var de som shortet aksjer relativt passive og uten alt for mange verktøy til å påvirke kursen. Da var shorting greitt. Er tiden nå kommet til et punkt hvor shorting er blitt så ødeleggende for aksjekursene at aksjeeiere br stopper denne praksisen. Kjør debatt.
Winter is Here
28.02.2024 kl 10:32
13741
Kan noen fortelle meg hvor er bunnen iht. anaytikere ?
"Pareto Securities beholder en holdanbefaling og setter et kursmål på 13,5 kroner per aksje på shippingaksjen MPC Container Ships etter tirsdagens tallslipp.
Meglerhuset fremhever at guidingen for 2024 på driftsresultat før av- og nedskrivninger (240-280 mill. dollar) var 20 prosent lavere enn forventingene.
– Ratene har flått et løft fra Rødehavet-forstyrrelser, men det underliggende ser fortsatt utfordrende ut med rundt ti prosent flåtevekst i år, skriver Pareto Securities.
Oslo Børs-rederiet driver med feeder-skip, som er containerskip egnet til å betjene mindre havner og regionale ruter. Disse leies ut til de store containerrederiene, som igjen har kunder som trenger frakt av varer.
Under pandemien var lønnsomheten til selskapet skyhøy i lys av et sterkt fraktmarked. Den siste tiden har imidlertid flere analytikere blitt negative til utsiktene siden markedet har snudd kraftig ned.
I år har det riktignok vært en opptur på grunn av uroen i Rødehavet, men flere analytikere venter at det ikke er nok til å motvirke den overordnede nedturen."
"Pareto Securities beholder en holdanbefaling og setter et kursmål på 13,5 kroner per aksje på shippingaksjen MPC Container Ships etter tirsdagens tallslipp.
Meglerhuset fremhever at guidingen for 2024 på driftsresultat før av- og nedskrivninger (240-280 mill. dollar) var 20 prosent lavere enn forventingene.
– Ratene har flått et løft fra Rødehavet-forstyrrelser, men det underliggende ser fortsatt utfordrende ut med rundt ti prosent flåtevekst i år, skriver Pareto Securities.
Oslo Børs-rederiet driver med feeder-skip, som er containerskip egnet til å betjene mindre havner og regionale ruter. Disse leies ut til de store containerrederiene, som igjen har kunder som trenger frakt av varer.
Under pandemien var lønnsomheten til selskapet skyhøy i lys av et sterkt fraktmarked. Den siste tiden har imidlertid flere analytikere blitt negative til utsiktene siden markedet har snudd kraftig ned.
I år har det riktignok vært en opptur på grunn av uroen i Rødehavet, men flere analytikere venter at det ikke er nok til å motvirke den overordnede nedturen."
nucleus
01.03.2024 kl 16:13
13137
Hva forventer egentlig disse aksjeanalytikere? For andre selskaper hadde de vært fornøyd, med samme sum tilsvarende MPCC gir i utbytte på et kvartal = for et år. Det vill si rundt 10-11% i direkte avkastning = utbytte penger. Jevnfør en med f.eks Frontline, så betaler jo MPCC mye mere iforhold til investert kapital. Aksjekursen gjenspeiler også fremtidens driftsresultater påpeker vel noen. Så spennende og sjå hva som skjer i et syklisk marked. Tipper at feederer båter/ klassen er undervurdert, både iforhold til bestillinger av nye båter og gjenomsnitt alderen på feederer klassen båter.
Vågakallen
01.03.2024 kl 22:50
12699
Først, Mpcc er en interessant og offensiv aksje. Lurer på om det er noen synspunkter på at Containerfrakt-prisene faller videre. Har dette noe betydning for aksjekursen, eller er det bare å kjøpe?
Se lenke—> https://e24.no/bors/nyheter/a/295969?pinnedEntry=295969
😎
Se lenke—> https://e24.no/bors/nyheter/a/295969?pinnedEntry=295969
😎
Redigert 01.03.2024 kl 22:54
Du må logge inn for å svare
MPC Container Ships ASA
Det norske rederiet MPC Container Ships ASA steg 19,0% i januar og endte siste 12 måneder med en gevinst på 44,7%. Aksjen handles til 15,85 NOK per aksje, med en utbytteavkastning på 39,79%. MPC Container Ships ASA betaler investorer 6,08 NOK per aksje i årlig utbytte. Aksjen, som ikke har noen økonomisk vollgrav, handles nær det kvantitative estimatet for virkelig verdi på 25,99 NOK per aksje.
Det norske rederiet MPC Container Ships ASA steg 19,0% i januar og endte siste 12 måneder med en gevinst på 44,7%. Aksjen handles til 15,85 NOK per aksje, med en utbytteavkastning på 39,79%. MPC Container Ships ASA betaler investorer 6,08 NOK per aksje i årlig utbytte. Aksjen, som ikke har noen økonomisk vollgrav, handles nær det kvantitative estimatet for virkelig verdi på 25,99 NOK per aksje.
DNB analyse
På våre estimater vil selskapet utover dagens forventede annonsering på USD 0.12 pr. aksje (det ble USD 0,13) ha rundt NOK 4.50 pr. aksje i gjenværende utbyttekapasitet fram til 2025.
det vil si et utbytte på svimlende kr 5,80 i 2024.
På våre estimater vil selskapet utover dagens forventede annonsering på USD 0.12 pr. aksje (det ble USD 0,13) ha rundt NOK 4.50 pr. aksje i gjenværende utbyttekapasitet fram til 2025.
det vil si et utbytte på svimlende kr 5,80 i 2024.
kvirrevi
06.03.2024 kl 12:07
10531
Da har jeg sneket inn 8% av porteføljen i denne, selskapet tilbyr en attraktiv kombinasjon av gode utbytter, god forutsigbarhet og lav gjeld. Tenker derfor selskapet bør ha en plass i porteføljen.
abbos
06.03.2024 kl 16:24
10350
Hvor langt ned er man villig til å gå ?
Nå har den falt fra 21 til snart 13 🤔
Nå har den falt fra 21 til snart 13 🤔
desirata
06.03.2024 kl 16:31
10376
Dersom kurs 13kr, blir den minus 1,35kr når den går X utbytte. Derved kan vi snart se en kurs på 11 tallet, ved negativ utvikling. Kan da gi 50% utbytte neste året, not a bad deal !
fersk1
06.03.2024 kl 16:45
10398
Pleier ikke denne å synke enda mer enn selve utbytte?Tror vi fort kan se 10-tallet faktisk.
Spørs vel hvor mange som melder seg på «shorterkappløpet» husa rotter seg sammen
Vågakallen
07.03.2024 kl 00:16
11268
Det må jeg si….. heftige tider i mpcc. Husan har tatt tak og rister i aksjetreet med super optimistisk økt short pd. på 7,26%. Over 32,35 millioner aksjer er shortet av 7 stk. største posisjons holdere. Interessant, da det betyr at en betydelig del av aksjebeholdningen før eller senere må dekkes inn av leietagerne. Mpcc leverer gode kvartalsutbytter, så med litt hell i markedet kan tidevannet snu og det blir —> game on😎
Redigert 07.03.2024 kl 00:19
Du må logge inn for å svare
Jeg tipper det kommer til å bli trangt i døra når mange skal inn.
det vil si et utbytte på svimlende kr 5,80 i 2024.
MPCC tas inn i OBX. Da må indexfond kjøpe seg opp i aksjen. Det kan jo bli en interessant situasjon en periode når det er så stor shortposisjonene som skal dekkes. https://www.nordnet.no/market/news/1009242629
det vil si et utbytte på svimlende kr 5,80 i 2024.
MPCC tas inn i OBX. Da må indexfond kjøpe seg opp i aksjen. Det kan jo bli en interessant situasjon en periode når det er så stor shortposisjonene som skal dekkes. https://www.nordnet.no/market/news/1009242629
Redigert 07.03.2024 kl 15:23
Du må logge inn for å svare
Muggost
07.03.2024 kl 09:19
11407
MPCC inkluderes i OBX. Det er vel positivt. Betyr ikke det at index-fond må kjøpe seg opp i aksjen?
https://www.nordnet.no/market/news/1009242629
https://www.nordnet.no/market/news/1009242629
abbos
07.03.2024 kl 12:00
11185
Klart det har betydning - en aksje med substans og positiv fremtid 😀👍
Villmannen
08.03.2024 kl 09:08
10793
Ser at aksjen er shortet en del. Det betyr at den kan gå mye opp når den shorten på totalt 6,6% skal dekkes inn :). Ref short registeret. Mener det kan være greit med innkjøp nå før alle de skal dekke seg inn.