MPC Utbytteaksje nummer 1

Nadok
MPCC 18.08.2023 kl 07:49 297446

Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.

Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.

Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.

Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.

Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.

Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#

Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
06.03.2024 kl 12:07 10512

Da har jeg sneket inn 8% av porteføljen i denne, selskapet tilbyr en attraktiv kombinasjon av gode utbytter, god forutsigbarhet og lav gjeld. Tenker derfor selskapet bør ha en plass i porteføljen.
abbos
05.03.2024 kl 09:21 11103

Nei , og nå nærmer det seg 19. mars 😀
kokkohill
04.03.2024 kl 12:09 11441

Nesten halve aksjeprisen i utbytte 😜. Noen bedre på OSE ?
Slettet bruker
02.03.2024 kl 19:59 12156

DNB analyse
På våre estimater vil selskapet utover dagens forventede annonsering på USD 0.12 pr. aksje (det ble USD 0,13) ha rundt NOK 4.50 pr. aksje i gjenværende utbyttekapasitet fram til 2025.

det vil si et utbytte på svimlende kr 5,80 i 2024.
Slettet bruker
02.03.2024 kl 19:49 12144

MPC Container Ships ASA
Det norske rederiet MPC Container Ships ASA steg 19,0% i januar og endte siste 12 måneder med en gevinst på 44,7%. Aksjen handles til 15,85 NOK per aksje, med en utbytteavkastning på 39,79%. MPC Container Ships ASA betaler investorer 6,08 NOK per aksje i årlig utbytte. Aksjen, som ikke har noen økonomisk vollgrav, handles nær det kvantitative estimatet for virkelig verdi på 25,99 NOK per aksje.
Vågakallen
01.03.2024 kl 22:50 12680

Først, Mpcc er en interessant og offensiv aksje. Lurer på om det er noen synspunkter på at Containerfrakt-prisene faller videre. Har dette noe betydning for aksjekursen, eller er det bare å kjøpe?
Se lenke—> https://e24.no/bors/nyheter/a/295969?pinnedEntry=295969
😎
Redigert 01.03.2024 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
kokkohill
01.03.2024 kl 18:11 12983

17.34 EK pr aksje og tjener peng i $. Klart den skal ned 8 😜
nucleus
01.03.2024 kl 16:13 13118

Hva forventer egentlig disse aksjeanalytikere? For andre selskaper hadde de vært fornøyd, med samme sum tilsvarende MPCC gir i utbytte på et kvartal = for et år. Det vill si rundt 10-11% i direkte avkastning = utbytte penger. Jevnfør en med f.eks Frontline, så betaler jo MPCC mye mere iforhold til investert kapital. Aksjekursen gjenspeiler også fremtidens driftsresultater påpeker vel noen. Så spennende og sjå hva som skjer i et syklisk marked. Tipper at feederer båter/ klassen er undervurdert, både iforhold til bestillinger av nye båter og gjenomsnitt alderen på feederer klassen båter.
kokkohill
01.03.2024 kl 14:27 13112

Kommer det noe utbytte her nå?
Winter is Here
28.02.2024 kl 10:32 13722

Kan noen fortelle meg hvor er bunnen iht. anaytikere ?


"Pareto Securities beholder en holdanbefaling og setter et kursmål på 13,5 kroner per aksje på shippingaksjen MPC Container Ships etter tirsdagens tallslipp.

Meglerhuset fremhever at guidingen for 2024 på driftsresultat før av- og nedskrivninger (240-280 mill. dollar) var 20 prosent lavere enn forventingene.

– Ratene har flått et løft fra Rødehavet-forstyrrelser, men det underliggende ser fortsatt utfordrende ut med rundt ti prosent flåtevekst i år, skriver Pareto Securities.

Oslo Børs-rederiet driver med feeder-skip, som er containerskip egnet til å betjene mindre havner og regionale ruter. Disse leies ut til de store containerrederiene, som igjen har kunder som trenger frakt av varer.

Under pandemien var lønnsomheten til selskapet skyhøy i lys av et sterkt fraktmarked. Den siste tiden har imidlertid flere analytikere blitt negative til utsiktene siden markedet har snudd kraftig ned.

I år har det riktignok vært en opptur på grunn av uroen i Rødehavet, men flere analytikere venter at det ikke er nok til å motvirke den overordnede nedturen."
Pierre
28.02.2024 kl 08:57 13801

Jeg tenker store aksjeeiere bør etterhvert skjønne dette selv
Pierre
28.02.2024 kl 08:28 13897

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de som kjøper aksjer i et foretak velger å låne ut de aksjene for en billig penge til et annen aktør som aggresivt, med alle tilgjengelige triks i svartboka, prøver å senke aksjekursen til foretaket. Kjøper man ikke aksjer i et foretak fordi man har tro på at foretaket skal gi kjøperen en heving i aksjekursen og dermed gevinst. For bare noen år siden var de som shortet aksjer relativt passive og uten alt for mange verktøy til å påvirke kursen. Da var shorting greitt. Er tiden nå kommet til et punkt hvor shorting er blitt så ødeleggende for aksjekursene at aksjeeiere br stopper denne praksisen. Kjør debatt.
desirata
27.02.2024 kl 13:35 14535

Nei, jeg tror det er på 4 kvartaler, men likevel supert.

Jeg kjøpte 30k aksjer på snitt 13,60ish idag. Etter utbytte er kostprisen min 12,25. Deretter vil jeg få eks 4kr ytterligere utbytte iår. Dvs alt over en kurs på 8kr ved neste årskifte er plus.

Finner ikke makan til MPC, det nærmeste blir Hauto.
Slettet bruker
27.02.2024 kl 13:16 14611

DNB analyse
På våre estimater vil selskapet utover dagens forventede annonsering på USD 0.12 pr. aksje (det ble USD 0,13) ha rundt NOK 4.50 pr. aksje i gjenværende utbyttekapasitet fram til 2025.

det vil si et utbytte på svimlende kr 5,80 i 2024.
Redigert 27.02.2024 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
27.02.2024 kl 12:57 14456

Jeg var med fra ~4 kroner, men har siden reinvestert utbytter, og har et snitt nå på 13ish. Lever godt med dette snittet.
Plui
27.02.2024 kl 12:31 14505

MPCC har en ordrereserve på 1 mrd dollar. Det tilsvarer ca. 24 pr aksje, og fortjenesten vil også være skyhøy selv om at vi neppe når opp til 80% av omsetningen igjen.
MPCC er fortsatt ett meget godt case.
abbos
27.02.2024 kl 11:32 14603

Positivt m en skikkelig washout istedenfor seigpining 😀
Me
27.02.2024 kl 10:00 14620

De som har det helt greit her er nok de som har vært med fra begynnelsen, 1 - 3 kroner og kanskje fortsatt sitter med enn fantastisk inngang å har melket utbytte.
MPCC blir banket ned uansett hvor det stikker hode frem. Kanskje berettiget, kanskje ikke.
KommersK
27.02.2024 kl 09:41 14720

Hvis det skal ha noe for seg fremover, så forutsetter det jo at kursen henter seg inn etter utbyttene. Det tviler jeg sterkt på at den vil gjøre i år. Skyene er mørke, og derfor er den på shorte-toppen nå.

PS: Når det er sagt, så pleier OSE (og andre børser) å overreagere på børsmeldinger i en eller annen retning. Så sjansen er stor for at den normaliserer seg litt i løpet av noen timer/dager. Vi får nå se. Ned ca 10% pr nå.
Redigert 27.02.2024 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Plui
27.02.2024 kl 08:52 14848

Dette er aksjen som gir over 9% i utbytte i KVARTALET (Ved sluttkurs 15,04)
Redigert 27.02.2024 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Bmwx1
27.02.2024 kl 08:45 14918

Ser ut som om det er ex utbytte i dag på pretrade
Winter is Here
27.02.2024 kl 08:03 14943

"For hele 2023 omsatte rederiet for 711,3 millioner dollar, opp fra 616,8 millioner dollar i 2022.
For 2024 jekker de ned forventningene kraftig. Nå venter de en omsetning på mellom 435-470 millioner dollar.
I forkant av selskapets tallslipp nedgraderte Arctic Securities-analytiker Kristoffer Barth Skeie sin anbefaling på MPC Container Ships fra kjøp til hold.

MPC Container Ships hadde en flåteutnyttelse på 98,2 prosent i fjerde kvartal, opp 0,4 prosentpoeng fra samme kvartal året før. Den gjennomsnittlige tidscerteparti-inntjeningen (TCE) var på 27.405 dollar pr. dag, ned fra 31.279 dollar.

Rederiets omsetningsordrereserve er på 1 milliard dollar. Kontraktsdekningen er på 78 prosent for tilgjengelige dager i 2024. Dekningen for 2025 er 36 prosent og for 2026 er den 17 prosent.

MPCC-aksjen har falt 36 prosent fra børsnoteringen i mai 2017, og de siste tolv månedene er aksjen ned 15 prosent. Så langt i 2024 er aksjen opp 13 prosent."


https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/27/8101600/mpc-container-ships-svekket-resultatet
Winter is Here
27.02.2024 kl 07:23 15232

I rapporten står følgende, det er få som bestiller nye feedere og aldren på gamle feedere ser ut til å tære på.

"Ordering was mainly biased towards larger size segments. Whereas the orderbook-to-fleet ratio for vessels between 12,000-17,000 TEU is 60%, the ratio for feeder vessels between 1,000-3,000 TEU is only 10%. The classic Panamax segment between 3,000-6,000 TEU in particular has the lowest ratio at 9%. When combining the order- book-to-fleet ratios of certain segments with the percentage share of vessels older than 20 years, it becomes obvious that the smaller size segments not only have the smallest orderbook ratios, but also the highest share of vessels older than 20 years. Hence, fleet growth is expected to be weighted toward the larger fleet segments where demolition prospects are likely to be more limited compared to the smaller and older fleet segments.

Total deliveries in 2023 amounted to 2.2m TEU, which represents a significant increase compared to previous years, when only around 1m TEU per year were delivered by the shipyards. Total demolitions in 2023 have recovered from the almost non-existent demolition market in 2021 and 2022. A total amount of 156k TEU was sold to recycling yards in 2023. In the last quarter of 2023, 590k TEU of newbuild deliveries were added to the fleet. In contrast, demoli- tions in the last quarter of 2023 will only amount to 43k TEU. The development of the situation in the Red Sea will have a decisive impact on the total 2024 demolition turnout."
Redigert 27.02.2024 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
27.02.2024 kl 07:18 7213

utbytte på 0.13 usd ex date 19 march.

"Resultatfall for MPC Container Ships
MPC Container Ships’ resultater falt i fjerde kvartal. I år løftes markedet rederiet seiler i av Rødehavet-uroen, men analytiker tror ikke det vil befeste seg som en langvarig opptur."

https://e24.no/boers-og-finans/i/2BEWzR/resultatfall-for-mpc-container-ships
Redigert 27.02.2024 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2024 kl 17:34 7788

Kristoffer Barth Skeie i Arctic ER en kaffekoker.
velkjent
26.02.2024 kl 16:51 7686

Denne Arctic-fyren må være en sosialistisk planøkonom, for enhver med litt økonomisk innsikt vet at skulle 10% av feder-flåten skrapes relativt raskt, ville ratene minst tredoblet seg. Dette er elementær etterspørselsteori og ble anskueliggjort for to år siden da verden ble rammet av streiker og pandemi, som reduserte flåtekapasiteten. MPCC har fremdeles glede av rater, som ble inngått den gang og noen løper til ut på 2026-tallet.
Om Hegnar offentliggjør en slik analyse for å blamere fyren eller er seriøs, skal være "usagt".
Redigert 26.02.2024 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
desirata
26.02.2024 kl 16:15 7711

Enig, eksempel Arctic analysen idag med Kursmål 14,40 var basert på følgende grunnlag:

Verdien av alle inngåtte kontrakter + skrapverdi av alle båtene. Han innrømte at dette var muleg ens et lavt anslag. Har ikke sett noen andre rederier som er blitt verdsatt på denne måten.

Kristoffer Barth Skeie i Arctic skulle vært degradert til kaffekoker.
olsen
26.02.2024 kl 16:10 7608

Artikkelen i Hellenic news sier dette:

"Given these dynamics, it’s projected that the feeder sector will undergo a negative fleet growth. There’s an anticipated decrease of 0.1% in 2024, deepening to around 5% in 2025."

Samtidig, så nedgraderer Arctic i dag, mye basert på dette:

"Risikoen i forhold til usikkerheten fremover angående [...] nettoflåteveksten, som ligger an til å bli 11,2 prosent i år, er etter vår mening ikke verdt å ta."


Så ... her sammenligner vel Arctic epler og pærer?
Mortey
26.02.2024 kl 15:59 7650

fantastisk kommentar Bmwx... kan du utdype...
desirata
26.02.2024 kl 10:51 7965

Merkeleg at når det gjelder MPC så kommer analytikere med spådommer FØR resultatet kommer. Spesielt DNB har kommet dagen før med negativ guiding.

Det må være noe hidden agenda her. Det må være mye lettere å analysere dagen etter resultatet, som i andre selskaper.
velkjent
26.02.2024 kl 10:41 8007

Ratenivået for feedere er nå som i fjor sommer da kursen på MPCC var over 20. Hvor mye disse spåmennene får betalt for å lyve er ikke godt å si, men Finanstilsynet burde selvsagt gripe inn når misforholdet mellom analyse og realiteter blir så åpenbare som nå.
Bmwx1
26.02.2024 kl 10:27 7911

Vi ser nok 1 siffret kurs her snarlig er min spådom. Rykter Rykter.,,
Nadok
26.02.2024 kl 10:01 8036

Da er vi i gang med resultatuke. I kjent stil kommer analytikerne 1 dag før fasit kommer med sine analyser. Jeg bemerker meg at markedet responderer med tydelige overreaksjoner. Ikke bare i MPC men andre selskaper som omtales negativt får sterke svingninger i kurs.

Jeg kan anbefale MPC som et selskap man kan sitte på. I
Om man er den type aksjehandler at man spekulerer i svingninger i kurs finnes det bedre selskaper å spekulere i.

MPC har i LANG tid levert gode resultater i form av utbytter. Med en stabil og trygg ledelse som gir valuta tilbake over tid for folk som sitter på aksjen.

Nå kan man bare vente i spenning hva Constatin vil vise oss om veien videre. At man kan forvente noen tryggheter fra ledelsen basert på tidligere uttalelset er selvsagt.

Samtidig går det nå noen hyggelige rykter på nett som gjør at analytikerne må bite seg selv i leggen. Hadde vært ekstra gøy om disse ryktene stemte, og de ble presentert i morgen 😊

Hint: Panamax

Bare rykter, så inntil fasit kommer forholder jeg meg rolig 😊
nucleus
19.02.2024 kl 22:06 9996

Aksjeanalytikere skjønner ikke forskjellen mellom linere og feederer klassen ennå. Førstnevnte har 31% bestillinger på nye båter. Feederer har mye eldre gjenomsnitt på flåten, så 9% på bestilling av nye båter i klassen. Containerbåter tar de over hele rekka liksom. Så hvis det oppstår mye skraping grunnet alder, blir det fort manko på båter I feederer klassen. Hva da aksjeanalyser..?
ICUU812
19.02.2024 kl 20:14 10236

En liten uke til Q4 rapport, kan kanskje bli noen positive signaler vedr. Fremtiden... -:)
velkjent
19.02.2024 kl 17:12 10527

Jeg er nå klar over at det var $1,8 og ikke 1,8c for 4Q, men det meste, ca.1 $ er vel ekstra utbytte. Vanlige utbytter pleier å ligge på 30-40c/aksje/kvartal, altså ca. NOK 20/år og under 20% av kursen,; det halve av MPCC, som stadig nedgraderes av meglerhusene. Hvorfor er MPCC så upopulær?