MPC Utbytteaksje nummer 1

Nadok
MPCC 18.08.2023 kl 07:49 301549

Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.

Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.

Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.

Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.

Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.

Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#

Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
kokkohill
21.03.2024 kl 10:02 8750

Her må Fredriksen inn for å skvise shorten 😜
The Observer
21.03.2024 kl 11:13 8615

Ja, ble litt kjøp i denne, rett og slett pga god utbyttehistorikk. Siste 1,35/aksje. Ser for meg at lignende utbetalinger kan fortsette kvartal for kvartal fremover.
kvirrevi
21.03.2024 kl 15:09 8348

Interessant side om shortstatistikken for MPCC. Shortandelen har i enkelte perioder vært forholdsvis høy, uten at aksjekursen gikk veldig ned, eller at det ser ut til at shorterne tjente noe særlig på shorten. Får et inntrykk av at shorten ofte går mot null når aksjekursen stiger raskt.

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=MPC%20CONTAINER%20SHIPS&land=nor#google_vignette

Redigert 21.03.2024 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
kokkohill
21.03.2024 kl 15:41 8328

Om ikke storeierene sitter på begge sider og fyller mer opp anyway😜
ICUU812
21.03.2024 kl 19:29 8175

"Legger merke til at det allerede i 2025 vil være bedre eller full balanse mellom flåtetilvekst og etterspørselsvekst" Har du kilde?:-)
abbos
21.03.2024 kl 21:28 8026

Fornuftig uavhengig av «støy på forumet og annet « - jeg måtte betale hele 12 🤓😀
kvirrevi
22.03.2024 kl 00:34 7747

Hei ICCU812

Kilden er MPCCs 4Q presentasjon (og presentasjon holdt 7. mars), side 12 " Demand/supply" development total market".
piff
22.03.2024 kl 10:32 7362

Legg merke til dette . Tilbakekjøp av aksjer fra innkalling generalforsamling 17.april kl 10. digitalt .

10. Styrefullmakt til å erverve egne aksjer
Styret anser at det er i Selskapets interesse at styret gis fullmakt til å erverve egne aksjer.
Styret foreslår at generalforsamlingen treffer følgende vedtak:
(i)
(ii)
Styret gis i henhold til allmennaksjeloven § 9-4 fullmakt til på vegne av Selskapet å erverve aksjer i Selskapet
("egne aksjer") med en samlet pålydende verdi på inntil NOK 44.370.027 (tilsvarende 10 % av aksjekapitalen).
Fullmakten omfatter også avtalepant over egne aksjer.
Ved erverv av egne aksjer kan det ikke betales et vederlag per aksje som er mindre enn NOK 1 eller som
overstiger NOK 200.
(iii) Styret fastsetter på hvilke måter egne aksjer kan erverves eller avhendes.
Kaga
22.03.2024 kl 10:46 7359

At styret ber om fullmakt til å erverve egne aksjer er ikke noe nytt. Det har vel vært på agendaen på GF i flere år tilbake, så det er vel i grunnen bare en fornyelse av fullmakten. Hva fullmakten lød på i fjor husker jeg ikke, (og sjekker jeg ikke) så mulig endring
robkal
22.03.2024 kl 10:58 7438

Fortsetter nedover.. hva skjer??
velkjent
22.03.2024 kl 11:17 7374

Det nye er at aksjene nå snart bare er verd ca. 50% av egenkapitalen. Skipene er skrevet ned til markedsverdi/skarpverdi og likviditetsbeholdningen tilsvarer omtrent langsiktig gjeld. Samtidig er avkastningen på egenkapitalen ca. 50% pa. Utviklingen skyldes en tilnærmet ubegrenset shorting og har lite md den økonomiske utviklingen å gjøre. Det er logisk at aksjer shortes når kursen/markedsverdien langt overstiger inntjeningspotensialet. Jeg har lenge ventet at MPCC ville ta grep for å stoppe trenden og kjøp av egne aksjer nå som likviditeten er så god, vil sikkert bidra.
Kaaresve
22.03.2024 kl 11:32 7371

Shortene øker - Aksjn skal nok ned mot 10 før de dekker
kokkohill
22.03.2024 kl 11:36 7472

Klassisk eksempel på rå maktkamp fra storkapital mot småaksjonærer. Kunne vært spennede om Norsk storkapital stod opp og skviset disse kreftene i USA 😜
Kaaresve
22.03.2024 kl 11:53 7588

Spørr dere selv hvorfor folk i styret i MPCC selger på disse nivåene.
velkjent
22.03.2024 kl 12:13 7602

De har ikke "solgt", bare overført fra privatkontoene sine til selskapskontoen. Motivasjonen kan være skatt.
Kaaresve
22.03.2024 kl 12:24 7718

Finansavisen oppgir det som innsidesalg.
velkjent
22.03.2024 kl 12:35 7706

Det skrives mye rart i Finansavisen. Du bør lese børsmeldingene, ikke hva kunnskapsløse eller manipulerende journalister lirer av seg. I dag ble det skreket opp om utbyttet i Schibsted på 20 milliarder, som enormt. Det er tross alt bare halvparten/aksje sammenlignet med utdelingen i MPCC og aksjen stiger 10% uten at selskapet øker inntjeningen. Ikke godt å bli klok på aksjemarkedet.
Den største boblen på OSE må vel være KOG, som med et overskudd på 4% av omsetningen, vel må karakteriseres som "non profit" selskap. Likevel stiger kursen. Her burde det være "mat" for shortere.
Redigert 22.03.2024 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Kaga
22.03.2024 kl 12:40 7914

Det er ett godt poeng du kommer med. Vi får se om de benytter seg av fullmakten.
kvirrevi
22.03.2024 kl 15:03 8717

Helt enig med at det nye er at aksjekursen har falt langt under bokførte/reelle verdier i selskapet. Tenker det er mye det samme om de fortsetter dagens utbyttepolitikk eller om de kjøper tilbake egne aksjer. Tror veldig mange aksjonærer reinvesterer utbyttene, og da blir det ganske likt.

Har økt på i dag med ytterligere 21k, og sikter mot å ha nærmere 200k ved utgangen av 2Q i år, men dette avhenger veldig av hva jeg får kjøpt aksjene til.
bådleguten
22.03.2024 kl 15:11 9137

Kan bli hyggelig å reinvestere utbyttet på denne kursen.
KommersK
22.03.2024 kl 15:52 9085

Kan også bli jævlig dyrt...
abbos
23.03.2024 kl 09:06 8870

Litt spesielt at kursen snart har halvert seg på et år , til tross for høye utbytter 🤔
Mr Karma
23.03.2024 kl 09:26 8891

Trenden er ned. Jeg har til nå holdt meg unna, men synes dette er et bra selskap. Snart kommer enormt med nye store container skip som jeg antar vil presse markedet. Selv om det er et annet segment, tar jeg ikke sjansen på at MPCC ikke blir påvirket.

De burde solgt flere skip når markedet var helt vilt.
nucleus
23.03.2024 kl 12:04 8794

https://e24.no/boers-og-finans/i/kE4rKB/shippingtopp-fikk-bonus-paa-aatte-millioner-kroner Sjefen fekk 8 miljoner kr I bonus. Synes ha gjør en god jobb for MPCC. Trots at kursen er i nedover trend. Hvorfor? Kan en jo spørre seg, selskapet tjener jo penger. Har markedet sluttet å tro det? Billig inngangskurs på nye aksjer, nå når vi får utbytte penger pånytt..
bådleguten
23.03.2024 kl 17:20 8525

Er det 24 eller 26 mars utbyttet kommer?
nima
23.03.2024 kl 17:22 8554

Penger kommer på konto 26 ,da blir det cognac til påsken 😅
abbos
24.03.2024 kl 09:53 8201

Litt akevitt og litt flere mpc 😀
YNWA250505
24.03.2024 kl 10:19 8148

Fint at du skal lære ledelsen i MPCC hva de bør gjøre. Alt de gjør lykkes de med. Søk jobb der så blir det saker
breiflabb
25.03.2024 kl 08:53 11848

Robert M. Uggla, VD på A.P. Möller Holding varnar för att "massiva orderböcker" sannolikt kommer att väga tungt på fraktpriserna under flera år.

Verkställande direktören för A.P. Möller Holding ser överutbudet påverka containermarknaden under de kommande åren.

År 2023 normaliserades containerhandeln efter två år av pandemilåsningar med omfattande finanspolitiska stimulansprogram som driver en aldrig tidigare skådad uppgång i konsumentefterfrågan.

"Marknadskorrigeringen började i slutet av 2022 när flaskhalsarna i leveranskedjan gradvis lättade. Dessutom började överutbudet av nya containerfartyg väga tungt på fraktratsentimentet”, sa Robert M. Uggla i ett brev i företagets årsredovisning 2023.

Påverkar detta även feedermarknaden o MPCC i större grad? Tänker mest på minskande utbytte!

Källa:
https://shippingtelegraph.com/container-news/a-p-moller-holdings-ceo-warns-massive-orderbooks-to-weigh-heavily-on-freight-rates/
Redigert 25.03.2024 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
desirata
25.03.2024 kl 10:13 11839

Ordreboken I feedersegmentet er 10-11%, så ganske normalt.

Alle de store rederiene har bestilt dusinvis av nye store skip hver. Inneforstått med at markedet blir ødelagt. Selv etter at advarselene var ute, fortsatte de å bestille dusinvis mer hver av de.

Derfor vet de noe mere enn andre. At Mærsk kommer ut med klagen er merkeleg, hvorfor bestillte de 50 nye skip da. ! ? MSC, CMA o.a. samme historien.
velkjent
25.03.2024 kl 10:23 11779

Hvis de store skipene får nok å gjøre, blir det mangel på feedere, som kan betjene de store og sørge for videretransport.
abbos
25.03.2024 kl 15:07 11533

Trodde jeg skulle få kjøpt denne under 12 imorgen 🤔
Slettet bruker
25.03.2024 kl 23:37 11099

Hvorfor kan ikke event. de nye skipene sørge også for videretransport ?
Redigert 25.03.2024 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
LV-Invest
26.03.2024 kl 07:50 10760

Kanskje de nye skipene er for store. F.eks. Ved hvilken containerhavn i Norge kan skipe av størrelse som Emma Maersk legge til?
desirata
26.03.2024 kl 07:55 10792

Ikke bare kanskje, men sikkert. Eller som landf8lk kan forstå:

Prøv å kjør gjennom en 3m høy tunnel med en 4m høyt trailer.
velkjent
26.03.2024 kl 07:55 10803

De store kan vanligvis bare betjenes i såkalte hubs (sentrale havner som f.eks. Rotterdam). Ofte har de ikke egne kraner og containerne må lastes/losses av feedere hvis havnene ikke har ledige kraner, som kan overføre lasten til feederne. Feederne transporterer deretter en del av containerne til andre bestemmelsessteder, som f.eks. Oslo, Kiel, Bergen eller Stockholm der de videretransporteres med jernbane eller bil til endelig bestemmelsessted. De store går intercontinentalt, mens feederne opererer innen continentene. Her er det selvsagt også mulighet for at de mellomstore 4000-6000 TEU-ene går intrcontinetalt.
Slettet bruker
26.03.2024 kl 08:06 10828

Jo jeg tenkte ikke på de største båtene men de som er noe mindre og som kommer direkte fra usa eller China eller andre steder. Det er vel en del av disse også og de får kanskje plass i forhåndsvise små havner.
jadden
26.03.2024 kl 08:25 10821

Baltimore sliter som containerhavn nå, men Dali er ikke Mpcc sitt.
velkjent
26.03.2024 kl 08:27 11151

Ja her er det mange muligheter, som jeg avsluttet innlegget med. De to 5500 TEU-ene, som kommer senere i år vil sannsynligvis gå i en intercontinental rute. Men til syvende og sist, dreier det seg om økonomi og fleksibilitet. Stadig flere havner kan sannsynligvis betjene store skip og systemer/utstyr som utvikles, bidrar også.
jadden
26.03.2024 kl 08:43 11136

Containerbåten Dali var på vei ut av havnen da den støtte mot det ene brofundamentet. Conainerhavnen vil med all sannsynlighet bli stengt for en lengre periode etter ulykken, og det vil oppstå en propp inntil avlastingshavner er etablert.
Grusern
26.03.2024 kl 09:01 11059

Idag kommer utbytte, skal det reinvesteres eller ikke ?
abbos
26.03.2024 kl 09:06 11166

Må først få det på konto 😀
LV-Invest
26.03.2024 kl 09:36 11606

Huff da. Litt for stort skip for havnen? Eller feilnavigering i mørket? Godt det ikke er "vårt" skip. Blir kostbar affære for rederiet.
The Observer
26.03.2024 kl 11:15 11667

iflg læreboken skal aksjekursen da falle tilsvarende utbyttet. Vi får se om teori og antagelse stemmer overens med realiteten i denne aksjen.
Grusern
26.03.2024 kl 11:47 11584

Faller ikke når utbetalingen skjer, det er på ex datoen for utbytte......
Redigert 26.03.2024 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2024 kl 12:02 11650

The Observer……hva er navnet på læreboka de ?
I min lærebok står det at det er ex dagen at kursen går ned tilsvarende. Men med MPCC stemmer ikke dette alltid.
abbos
26.03.2024 kl 16:58 11304

Da var utbytte på konto hos Nordnet ETTER børsslutt 😀🙃
kvirrevi
26.03.2024 kl 16:58 11779

Da var utbytte på konto, men ikke før børsen stengte. Vil tro det var det samme for alle.