MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
08.04.2024 kl 14:12
11009
MPCC måtte opp ett hakk til før det ble litt omsetning. Omsetningen stoppet helt opp rundt 1-1,1 mill aksjer når den lå i 13.43-13,4 området.
Fin utvikling så langt i dag, opp 1,85%.
Omsetningen stoppet opp igjen.
Fin utvikling så langt i dag, opp 1,85%.
Omsetningen stoppet opp igjen.
Redigert 08.04.2024 kl 14:50
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
05.04.2024 kl 16:02
11479
Shorten økte til 8,77% på torsdag.
På Shareville/Nordnet diskusjonsforum blir det nevnt at
Charterprisene for Feeder-containerskip steg ytterligere 2 % forrige uke og at Prisene nå har steget 10 % den siste måneden og +45 % hittil i år. Det er i stor grad Feeder-containerskip MPCC har.
På innlegget på Shareville blir det videre argumentert for hvorfor det er sannsynlig med økte estimater for EBITDA til MPCC, noe høyere i 2024, men vesentlig høyere i 2025, med en dobling av EBITDA.
For å følge den ukentlige utviklingen tror jeg denne siden er en av de beste: https://www.harperpetersen.com/harpex
Den viser at skipene MPCC har flest av har hatt økende rater i det siste. Bare fem av MPCCs båter er større enn 3000 TEU, det vil si at 55 båter ligger i segmentene mellom 1000-3000 TEU.
Denne rateutviklingen tilsier at de som sitter short vil dekke seg inn i løpet av kort tid, men hvem vil selge til de med en slik rateutvikling? Shorten er samlet sett så stor at det er mange aksjer som må finnes. Akkurat nå tror jeg hele problemet ligger hos de som sitter med store shortposisjoner. Shorten vil trolig ta lang tid å dekke inn, gitt normale omsetningsvolum i MPCC aksjen.
Mye mer sannsynlig med positive enn negative nyheter fra MPCC i dagens situasjon.
Ernst Russ fortsetter sin sterke utvikling, stiger ca 2,8 prosent så langt i dag, og aksjen har steget over 60% siden starten av mars.
På Shareville/Nordnet diskusjonsforum blir det nevnt at
Charterprisene for Feeder-containerskip steg ytterligere 2 % forrige uke og at Prisene nå har steget 10 % den siste måneden og +45 % hittil i år. Det er i stor grad Feeder-containerskip MPCC har.
På innlegget på Shareville blir det videre argumentert for hvorfor det er sannsynlig med økte estimater for EBITDA til MPCC, noe høyere i 2024, men vesentlig høyere i 2025, med en dobling av EBITDA.
For å følge den ukentlige utviklingen tror jeg denne siden er en av de beste: https://www.harperpetersen.com/harpex
Den viser at skipene MPCC har flest av har hatt økende rater i det siste. Bare fem av MPCCs båter er større enn 3000 TEU, det vil si at 55 båter ligger i segmentene mellom 1000-3000 TEU.
Denne rateutviklingen tilsier at de som sitter short vil dekke seg inn i løpet av kort tid, men hvem vil selge til de med en slik rateutvikling? Shorten er samlet sett så stor at det er mange aksjer som må finnes. Akkurat nå tror jeg hele problemet ligger hos de som sitter med store shortposisjoner. Shorten vil trolig ta lang tid å dekke inn, gitt normale omsetningsvolum i MPCC aksjen.
Mye mer sannsynlig med positive enn negative nyheter fra MPCC i dagens situasjon.
Ernst Russ fortsetter sin sterke utvikling, stiger ca 2,8 prosent så langt i dag, og aksjen har steget over 60% siden starten av mars.
Redigert 08.04.2024 kl 13:35
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
05.04.2024 kl 11:57
11757
Er det noen som har en forklaring på, eller har sett nærmere på hvorfor Ernst Russ har steget så mye i det siste? Aksjen holder seg veldig greit også i dag.
Blant annet de som sitter med større shortposisjoner bør ha tenkt på dette, for de vil absolutt ikke ønske seg en tilsvarende stigning i aksjekursen til MPCC.
Blant annet de som sitter med større shortposisjoner bør ha tenkt på dette, for de vil absolutt ikke ønske seg en tilsvarende stigning i aksjekursen til MPCC.
Redigert 05.04.2024 kl 12:20
Du må logge inn for å svare
nucleus
05.04.2024 kl 11:36
11816
MPCC kurs har gått ned grunnet svært mye shorting, så lavere innteksprognoser for år 2024. Men selskapet er jo billig iforhold til utbytte politikk selskapet har. Er vel ikke så mange andre på Oslo børs, som prestert noe slikt.
kvirrevi
05.04.2024 kl 10:01
11860
Under meg på hvor kursen i MPC går i dagene fremover. Før utbyttedato lå aksjen tilsvarende 11.80-12.20 kr når en justerer for utbytte, og det gjorde den også ca en tid etter utbytte 11.90-12,60, men så har den styrket seg kraftig til 13.30-13.50 nivået i dag. Sliter litt med å se årsaken til oppgangen.
Det er mange som gambler på kursnedgang i denne, og det blir spennende å se hvordan den enkelte agerer på kursoppgangen som har vært, om de øker shorten i tro på opprinnelig vurdering, eller om de endrer litt på oppfatningen.
Det er mange som gambler på kursnedgang i denne, og det blir spennende å se hvordan den enkelte agerer på kursoppgangen som har vært, om de øker shorten i tro på opprinnelig vurdering, eller om de endrer litt på oppfatningen.
Svartsyn
04.04.2024 kl 17:40
12202
spekulator skrev Dette kan bli moro dersom selskapet kjøper tilbake 40 mill. Aksjer.
Dersom selskapet går for det, ja da blir det garantert short-skvis.
Men det er kanskje å håpe for mye?
Men det er kanskje å håpe for mye?
spekulator
04.04.2024 kl 16:47
12269
UerfarenInvest skrev Short på 8,34% nå. "Keep it coming" 😎
Dette kan bli moro dersom selskapet kjøper tilbake 40 mill. Aksjer.
nucleus
04.04.2024 kl 15:45
12043
" Bare posetivt " er det ikke. Folk generelt liker vel dårlig når investering ligger på minus. Så jeg synes hvertfall at shorting er en uting. Men tenker langsiktig perspektiv ellers ja.
desirata
04.04.2024 kl 15:01
12051
Veldig like rederier, samme segment, ligger i samme by. Følger nok med hverandre. Tyskerne er store i container shipping, medium og smaller size. De kan dette gamet.
Vet ikke hvor smerte grensen ligger for shortere, men vil tro at dersom kursen går +14kr, så vil nattesøvnen bli utsatt ! Isåfall ved en squezze kan kursen stige flere kroner mere.
Vet ikke hvor smerte grensen ligger for shortere, men vil tro at dersom kursen går +14kr, så vil nattesøvnen bli utsatt ! Isåfall ved en squezze kan kursen stige flere kroner mere.
Grusern
04.04.2024 kl 14:48
11846
Bare positivt at det lånes ut til shorting, så kursen holdes nede så det kan akumuleres til gode priser. :-)
nucleus
04.04.2024 kl 13:54
11975
Fyllte på mere idag og ved sist utbytte fra MPCC. Hvis mange gjør det samme, så blir det fort en shortskvis på shortere. Shorting er en uting, noe som MPCC er rammet hardt av. Hvorfor de største aksjenærer låner ut aksjer for shorting? Rentepenger? Hvis de ønsker og holde kursen lavere muligens. Men shortere må jo dekke tilbake via kjøp og det gleder en seg jo til.. Desto lengre de venter, desto større tap, når kursen presses oppover.
kvirrevi
04.04.2024 kl 11:29
12237
Absolutt spennende henvisning du har til selskapet Ernst Russ, utviklingen er sannsynligvis høyst relevant for utviklingen til MPC.
Tanjiro
03.04.2024 kl 23:57
12707
En helt fantastisk aksje å eie, rett og slett. Håper denne også begynner å få samme fart som Ernst Russ, opp 50% siste måneden og begge opererer i samme segment.
Njord
03.04.2024 kl 23:35
7784
Enig at dette begynner å bli en interessant debatt: nesten 10% av aksjene er shortet og ledelsen har mandat til ett tilbakekjøpsprogram.
Ville startet NÅ for så å gitt info til markedet etter 20 milioner var kjøpt, med en god guiding da så tenker jeg det blir trangt i døra 🤔
Ville startet NÅ for så å gitt info til markedet etter 20 milioner var kjøpt, med en god guiding da så tenker jeg det blir trangt i døra 🤔
Redigert 03.04.2024 kl 23:36
Du må logge inn for å svare
velkjent
03.04.2024 kl 16:43
7514
Kan godt hende, men avhengig av hvordan tilbakekjøpet organiseres. Uansett skal det bli interessant å se hvordan den voksende kontantbeholdningen blir administrert.
Jeg regner med at den nå er over $ 150M, og utgjør ca.30% av rederiets børsverdi. Noen bedre?
Jeg regner med at den nå er over $ 150M, og utgjør ca.30% av rederiets børsverdi. Noen bedre?
spekulator
03.04.2024 kl 15:51
7219
I innkalling til Generalforsamlingen står det om godkjenning av tilbakekjøp på 40 mill. aksjer. D.v.s 10% av aksjene. Dersom dette skulle bli gjennomført, og aksjene blir deretter slettet, hva da? Århundredets shortskvis?
kvirrevi
03.04.2024 kl 13:31
7456
Shortandel på 8,6 prosent nå, men
Dersom det er en del posisjoner noe under 0,5% kan shortandelen være vesentlig høyere, kanskje totalt mellom 12-15%. Dersom det kommer en positiv melding fra selskapet må en rekke aktører kjempe om å kjøpe inn posisjonene sine. Dette vet selvsagt de som er short om og dette har de tatt hensyn til i sine investeringsbeslutninger.
Det skulle ikke forundre meg om MPC kan komme med en positiv melding om inntekt og EBITDA guiding for 2024 ila 1-2 mnd.
Spørsmålet er hva disse vedder på gitt at MPC allerede ved 4Q pres hadde booket 78% av kapasiteten for 2024, og dermed har inntektsvisibilitet på 78% av virksomheten. Kostnadene har de også i stor grad visibilitet på.
Dersom det er en del posisjoner noe under 0,5% kan shortandelen være vesentlig høyere, kanskje totalt mellom 12-15%. Dersom det kommer en positiv melding fra selskapet må en rekke aktører kjempe om å kjøpe inn posisjonene sine. Dette vet selvsagt de som er short om og dette har de tatt hensyn til i sine investeringsbeslutninger.
Det skulle ikke forundre meg om MPC kan komme med en positiv melding om inntekt og EBITDA guiding for 2024 ila 1-2 mnd.
Spørsmålet er hva disse vedder på gitt at MPC allerede ved 4Q pres hadde booket 78% av kapasiteten for 2024, og dermed har inntektsvisibilitet på 78% av virksomheten. Kostnadene har de også i stor grad visibilitet på.
Redigert 03.04.2024 kl 13:40
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
02.04.2024 kl 14:23
8299
Har sett lite beskrivelser om hva som er ambisjonene til MPCC på mellomlang-lang sikt ift antall båter eller størrelsen på virksomheten. Er det noen som har fanget opp interessant informasjon om dette?
Som selskapet selv er flinke å minne om har MPC nesten ingen båter over 3K TEU, bare fem stykker og der to er helt nye og leveres i 2024 som ECO-båter. Hvordan påvirkes ratene for mindre båter av ratene for de største båtene, er det noen side med god historikk på dette?
Og enda et spørsmål når jeg først er i gang:) Hvordan kan MPCC ha dratt nytte av de høye fraktratene de siste månedene til å øke kontraktsdekning i 2025 til gode rater? Spørsmålet er kanskje mest rettet til de som har vært aksjonærer i selskapet lenge og vet en del om hvordan selskapet benytter ulike markedssvingninger.
Ett ytterligere er: Det ser ikke ut til at MPCC følger vanlige forholdstall mellom utbytter/børsverdi (noe som bidrar til å gjøre selskapet attraktivt), hva er deres tanker om dette, og om det vil vedvare framover i tid?
Er det noen grenser for hvor stor andel av aksjene i MPCC som kan shortes? Ser at andelen per 27.3 er på 8,6%.
Som selskapet selv er flinke å minne om har MPC nesten ingen båter over 3K TEU, bare fem stykker og der to er helt nye og leveres i 2024 som ECO-båter. Hvordan påvirkes ratene for mindre båter av ratene for de største båtene, er det noen side med god historikk på dette?
Og enda et spørsmål når jeg først er i gang:) Hvordan kan MPCC ha dratt nytte av de høye fraktratene de siste månedene til å øke kontraktsdekning i 2025 til gode rater? Spørsmålet er kanskje mest rettet til de som har vært aksjonærer i selskapet lenge og vet en del om hvordan selskapet benytter ulike markedssvingninger.
Ett ytterligere er: Det ser ikke ut til at MPCC følger vanlige forholdstall mellom utbytter/børsverdi (noe som bidrar til å gjøre selskapet attraktivt), hva er deres tanker om dette, og om det vil vedvare framover i tid?
Er det noen grenser for hvor stor andel av aksjene i MPCC som kan shortes? Ser at andelen per 27.3 er på 8,6%.
Redigert 02.04.2024 kl 15:47
Du må logge inn for å svare
Mortey
01.04.2024 kl 18:52
9036
https://www.finansavisen.no/finans/2024/04/01/8113541/flex-lng-og-mpcc-kan-gi-viktige-signaler-na
Signaler om videre oppgang, satser på en fin uke :)
Signaler om videre oppgang, satser på en fin uke :)
abbos
27.03.2024 kl 23:45
10647
12,35 i en handel klarte du nok ikke - dessuten er det en ikke nyhet .
Solgte selv alt på snitt 12,80 på oppgangen og inn igjen med mer inkl utbytte på snitt 12,70 - ble ærlige penger utav det - også en ikke nyhet 😇
Solgte selv alt på snitt 12,80 på oppgangen og inn igjen med mer inkl utbytte på snitt 12,70 - ble ærlige penger utav det - også en ikke nyhet 😇
Redigert 27.03.2024 kl 23:47
Du må logge inn for å svare
Gentry
27.03.2024 kl 15:11
11118
Ja, utbytte penger kom, og ble reinvestert, 60k for kr. 12,35. God Påske !
nucleus
27.03.2024 kl 14:35
11151
Shortere har bidratt til at jeg fekk økt beholdning med 11,3% idag på MPCC, via utbytte penger. Slik sett burde en være takknemlig. Ellers er vel shorting en uting på kursutvikling. Hvis ikke markedet/ syklisk svingninger går dem emot.
nucleus
27.03.2024 kl 10:31
11376
Da ble det påfyll ved 12,50kr/ aksje. Nordnet var treig igår. Uansett ble det snitt nedover nåmere, iforhold til tidligere kjøp.
abbos
27.03.2024 kl 08:53
11339
Kanskje gå motstrøms og ta gevinst på oppgang - det er jo like mange som selger ?😇
piff
26.03.2024 kl 21:16
11920
Dette er dårlig obesevert .The Observer. Er Ex datoen som gjelder der.
Grusern
26.03.2024 kl 20:20
12053
Ta invest skrev Også Norne og DnB hadde utbetalt dette tidlig i dag .
så det ble handlet en god del idag på 12,50
Grusern
26.03.2024 kl 17:53
11892
Utbytte kom på konto i god tid før børsen stengte, både i Nordea og i Handelsbanken.
kvirrevi
26.03.2024 kl 16:58
11889
Da var utbytte på konto, men ikke før børsen stengte. Vil tro det var det samme for alle.
The Observer……hva er navnet på læreboka de ?
I min lærebok står det at det er ex dagen at kursen går ned tilsvarende. Men med MPCC stemmer ikke dette alltid.
I min lærebok står det at det er ex dagen at kursen går ned tilsvarende. Men med MPCC stemmer ikke dette alltid.
Grusern
26.03.2024 kl 11:47
11694
Faller ikke når utbetalingen skjer, det er på ex datoen for utbytte......
Redigert 26.03.2024 kl 11:48
Du må logge inn for å svare
The Observer
26.03.2024 kl 11:15
11777
iflg læreboken skal aksjekursen da falle tilsvarende utbyttet. Vi får se om teori og antagelse stemmer overens med realiteten i denne aksjen.
LV-Invest
26.03.2024 kl 09:36
11716
Huff da. Litt for stort skip for havnen? Eller feilnavigering i mørket? Godt det ikke er "vårt" skip. Blir kostbar affære for rederiet.
abbos
26.03.2024 kl 09:06
11276
Grusern skrev Idag kommer utbytte, skal det reinvesteres eller ikke ?
Må først få det på konto 😀
jadden
26.03.2024 kl 08:43
11246
Containerbåten Dali var på vei ut av havnen da den støtte mot det ene brofundamentet. Conainerhavnen vil med all sannsynlighet bli stengt for en lengre periode etter ulykken, og det vil oppstå en propp inntil avlastingshavner er etablert.
velkjent
26.03.2024 kl 08:27
11261
Ja her er det mange muligheter, som jeg avsluttet innlegget med. De to 5500 TEU-ene, som kommer senere i år vil sannsynligvis gå i en intercontinental rute. Men til syvende og sist, dreier det seg om økonomi og fleksibilitet. Stadig flere havner kan sannsynligvis betjene store skip og systemer/utstyr som utvikles, bidrar også.
Jo jeg tenkte ikke på de største båtene men de som er noe mindre og som kommer direkte fra usa eller China eller andre steder. Det er vel en del av disse også og de får kanskje plass i forhåndsvise små havner.
velkjent
26.03.2024 kl 07:55
10913
Slettet brukerskrev Hvorfor kan ikke event. de nye skipene sørge også for videretransport ?
De store kan vanligvis bare betjenes i såkalte hubs (sentrale havner som f.eks. Rotterdam). Ofte har de ikke egne kraner og containerne må lastes/losses av feedere hvis havnene ikke har ledige kraner, som kan overføre lasten til feederne. Feederne transporterer deretter en del av containerne til andre bestemmelsessteder, som f.eks. Oslo, Kiel, Bergen eller Stockholm der de videretransporteres med jernbane eller bil til endelig bestemmelsessted. De store går intercontinentalt, mens feederne opererer innen continentene. Her er det selvsagt også mulighet for at de mellomstore 4000-6000 TEU-ene går intrcontinetalt.
desirata
26.03.2024 kl 07:55
10902
Ikke bare kanskje, men sikkert. Eller som landf8lk kan forstå:
Prøv å kjør gjennom en 3m høy tunnel med en 4m høyt trailer.
Prøv å kjør gjennom en 3m høy tunnel med en 4m høyt trailer.
LV-Invest
26.03.2024 kl 07:50
10870
Slettet brukerskrev Hvorfor kan ikke event. de nye skipene sørge også for videretransport ?
Kanskje de nye skipene er for store. F.eks. Ved hvilken containerhavn i Norge kan skipe av størrelse som Emma Maersk legge til?