MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
piff
26.03.2024 kl 21:16
11630
Dette er dårlig obesevert .The Observer. Er Ex datoen som gjelder der.
Grusern
26.03.2024 kl 20:20
11763
Ta invest skrev Også Norne og DnB hadde utbetalt dette tidlig i dag .
så det ble handlet en god del idag på 12,50
Grusern
26.03.2024 kl 17:53
11602
Utbytte kom på konto i god tid før børsen stengte, både i Nordea og i Handelsbanken.
kvirrevi
26.03.2024 kl 16:58
11610
Da var utbytte på konto, men ikke før børsen stengte. Vil tro det var det samme for alle.
The Observer……hva er navnet på læreboka de ?
I min lærebok står det at det er ex dagen at kursen går ned tilsvarende. Men med MPCC stemmer ikke dette alltid.
I min lærebok står det at det er ex dagen at kursen går ned tilsvarende. Men med MPCC stemmer ikke dette alltid.
Grusern
26.03.2024 kl 11:47
11415
Faller ikke når utbetalingen skjer, det er på ex datoen for utbytte......
Redigert 26.03.2024 kl 11:48
Du må logge inn for å svare
The Observer
26.03.2024 kl 11:15
11498
iflg læreboken skal aksjekursen da falle tilsvarende utbyttet. Vi får se om teori og antagelse stemmer overens med realiteten i denne aksjen.
LV-Invest
26.03.2024 kl 09:36
11437
Huff da. Litt for stort skip for havnen? Eller feilnavigering i mørket? Godt det ikke er "vårt" skip. Blir kostbar affære for rederiet.
abbos
26.03.2024 kl 09:06
10997
Grusern skrev Idag kommer utbytte, skal det reinvesteres eller ikke ?
Må først få det på konto 😀
jadden
26.03.2024 kl 08:43
10967
Containerbåten Dali var på vei ut av havnen da den støtte mot det ene brofundamentet. Conainerhavnen vil med all sannsynlighet bli stengt for en lengre periode etter ulykken, og det vil oppstå en propp inntil avlastingshavner er etablert.
velkjent
26.03.2024 kl 08:27
10982
Ja her er det mange muligheter, som jeg avsluttet innlegget med. De to 5500 TEU-ene, som kommer senere i år vil sannsynligvis gå i en intercontinental rute. Men til syvende og sist, dreier det seg om økonomi og fleksibilitet. Stadig flere havner kan sannsynligvis betjene store skip og systemer/utstyr som utvikles, bidrar også.
Jo jeg tenkte ikke på de største båtene men de som er noe mindre og som kommer direkte fra usa eller China eller andre steder. Det er vel en del av disse også og de får kanskje plass i forhåndsvise små havner.
velkjent
26.03.2024 kl 07:55
10634
Slettet brukerskrev Hvorfor kan ikke event. de nye skipene sørge også for videretransport ?
De store kan vanligvis bare betjenes i såkalte hubs (sentrale havner som f.eks. Rotterdam). Ofte har de ikke egne kraner og containerne må lastes/losses av feedere hvis havnene ikke har ledige kraner, som kan overføre lasten til feederne. Feederne transporterer deretter en del av containerne til andre bestemmelsessteder, som f.eks. Oslo, Kiel, Bergen eller Stockholm der de videretransporteres med jernbane eller bil til endelig bestemmelsessted. De store går intercontinentalt, mens feederne opererer innen continentene. Her er det selvsagt også mulighet for at de mellomstore 4000-6000 TEU-ene går intrcontinetalt.
desirata
26.03.2024 kl 07:55
10623
Ikke bare kanskje, men sikkert. Eller som landf8lk kan forstå:
Prøv å kjør gjennom en 3m høy tunnel med en 4m høyt trailer.
Prøv å kjør gjennom en 3m høy tunnel med en 4m høyt trailer.
LV-Invest
26.03.2024 kl 07:50
10591
Slettet brukerskrev Hvorfor kan ikke event. de nye skipene sørge også for videretransport ?
Kanskje de nye skipene er for store. F.eks. Ved hvilken containerhavn i Norge kan skipe av størrelse som Emma Maersk legge til?
Hvorfor kan ikke event. de nye skipene sørge også for videretransport ?
Redigert 25.03.2024 kl 23:38
Du må logge inn for å svare
velkjent
25.03.2024 kl 10:23
11609
Hvis de store skipene får nok å gjøre, blir det mangel på feedere, som kan betjene de store og sørge for videretransport.
desirata
25.03.2024 kl 10:13
11669
Ordreboken I feedersegmentet er 10-11%, så ganske normalt.
Alle de store rederiene har bestilt dusinvis av nye store skip hver. Inneforstått med at markedet blir ødelagt. Selv etter at advarselene var ute, fortsatte de å bestille dusinvis mer hver av de.
Derfor vet de noe mere enn andre. At Mærsk kommer ut med klagen er merkeleg, hvorfor bestillte de 50 nye skip da. ! ? MSC, CMA o.a. samme historien.
Alle de store rederiene har bestilt dusinvis av nye store skip hver. Inneforstått med at markedet blir ødelagt. Selv etter at advarselene var ute, fortsatte de å bestille dusinvis mer hver av de.
Derfor vet de noe mere enn andre. At Mærsk kommer ut med klagen er merkeleg, hvorfor bestillte de 50 nye skip da. ! ? MSC, CMA o.a. samme historien.
breiflabb
25.03.2024 kl 08:53
11678
Robert M. Uggla, VD på A.P. Möller Holding varnar för att "massiva orderböcker" sannolikt kommer att väga tungt på fraktpriserna under flera år.
Verkställande direktören för A.P. Möller Holding ser överutbudet påverka containermarknaden under de kommande åren.
År 2023 normaliserades containerhandeln efter två år av pandemilåsningar med omfattande finanspolitiska stimulansprogram som driver en aldrig tidigare skådad uppgång i konsumentefterfrågan.
"Marknadskorrigeringen började i slutet av 2022 när flaskhalsarna i leveranskedjan gradvis lättade. Dessutom började överutbudet av nya containerfartyg väga tungt på fraktratsentimentet”, sa Robert M. Uggla i ett brev i företagets årsredovisning 2023.
Påverkar detta även feedermarknaden o MPCC i större grad? Tänker mest på minskande utbytte!
Källa:
https://shippingtelegraph.com/container-news/a-p-moller-holdings-ceo-warns-massive-orderbooks-to-weigh-heavily-on-freight-rates/
Verkställande direktören för A.P. Möller Holding ser överutbudet påverka containermarknaden under de kommande åren.
År 2023 normaliserades containerhandeln efter två år av pandemilåsningar med omfattande finanspolitiska stimulansprogram som driver en aldrig tidigare skådad uppgång i konsumentefterfrågan.
"Marknadskorrigeringen började i slutet av 2022 när flaskhalsarna i leveranskedjan gradvis lättade. Dessutom började överutbudet av nya containerfartyg väga tungt på fraktratsentimentet”, sa Robert M. Uggla i ett brev i företagets årsredovisning 2023.
Påverkar detta även feedermarknaden o MPCC i större grad? Tänker mest på minskande utbytte!
Källa:
https://shippingtelegraph.com/container-news/a-p-moller-holdings-ceo-warns-massive-orderbooks-to-weigh-heavily-on-freight-rates/
Redigert 25.03.2024 kl 08:55
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
24.03.2024 kl 10:19
8018
Fint at du skal lære ledelsen i MPCC hva de bør gjøre. Alt de gjør lykkes de med. Søk jobb der så blir det saker
nucleus
23.03.2024 kl 12:04
8664
https://e24.no/boers-og-finans/i/kE4rKB/shippingtopp-fikk-bonus-paa-aatte-millioner-kroner Sjefen fekk 8 miljoner kr I bonus. Synes ha gjør en god jobb for MPCC. Trots at kursen er i nedover trend. Hvorfor? Kan en jo spørre seg, selskapet tjener jo penger. Har markedet sluttet å tro det? Billig inngangskurs på nye aksjer, nå når vi får utbytte penger pånytt..
Mr Karma
23.03.2024 kl 09:26
8761
Trenden er ned. Jeg har til nå holdt meg unna, men synes dette er et bra selskap. Snart kommer enormt med nye store container skip som jeg antar vil presse markedet. Selv om det er et annet segment, tar jeg ikke sjansen på at MPCC ikke blir påvirket.
De burde solgt flere skip når markedet var helt vilt.
De burde solgt flere skip når markedet var helt vilt.
abbos
23.03.2024 kl 09:06
8740
KommersK skrev Kan også bli jævlig dyrt...
Litt spesielt at kursen snart har halvert seg på et år , til tross for høye utbytter 🤔
KommersK
22.03.2024 kl 15:52
8955
bådleguten skrev Kan bli hyggelig å reinvestere utbyttet på denne kursen.
Kan også bli jævlig dyrt...
kvirrevi
22.03.2024 kl 15:03
8587
Helt enig med at det nye er at aksjekursen har falt langt under bokførte/reelle verdier i selskapet. Tenker det er mye det samme om de fortsetter dagens utbyttepolitikk eller om de kjøper tilbake egne aksjer. Tror veldig mange aksjonærer reinvesterer utbyttene, og da blir det ganske likt.
Har økt på i dag med ytterligere 21k, og sikter mot å ha nærmere 200k ved utgangen av 2Q i år, men dette avhenger veldig av hva jeg får kjøpt aksjene til.
Har økt på i dag med ytterligere 21k, og sikter mot å ha nærmere 200k ved utgangen av 2Q i år, men dette avhenger veldig av hva jeg får kjøpt aksjene til.
Kaga
22.03.2024 kl 12:40
7784
Det er ett godt poeng du kommer med. Vi får se om de benytter seg av fullmakten.
velkjent
22.03.2024 kl 12:35
7576
Kaaresve skrev Finansavisen oppgir det som innsidesalg.
Det skrives mye rart i Finansavisen. Du bør lese børsmeldingene, ikke hva kunnskapsløse eller manipulerende journalister lirer av seg. I dag ble det skreket opp om utbyttet i Schibsted på 20 milliarder, som enormt. Det er tross alt bare halvparten/aksje sammenlignet med utdelingen i MPCC og aksjen stiger 10% uten at selskapet øker inntjeningen. Ikke godt å bli klok på aksjemarkedet.
Den største boblen på OSE må vel være KOG, som med et overskudd på 4% av omsetningen, vel må karakteriseres som "non profit" selskap. Likevel stiger kursen. Her burde det være "mat" for shortere.
Den største boblen på OSE må vel være KOG, som med et overskudd på 4% av omsetningen, vel må karakteriseres som "non profit" selskap. Likevel stiger kursen. Her burde det være "mat" for shortere.
Redigert 22.03.2024 kl 12:41
Du må logge inn for å svare
velkjent
22.03.2024 kl 12:13
7472
De har ikke "solgt", bare overført fra privatkontoene sine til selskapskontoen. Motivasjonen kan være skatt.
Kaaresve
22.03.2024 kl 11:53
7458
Spørr dere selv hvorfor folk i styret i MPCC selger på disse nivåene.