MPC Utbytteaksje nummer 1

Nadok
MPCC 18.08.2023 kl 07:49 297497

Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.

Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.

Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.

Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.

Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.

Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#

Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
breiflabb
25.03.2024 kl 08:53 11677

Robert M. Uggla, VD på A.P. Möller Holding varnar för att "massiva orderböcker" sannolikt kommer att väga tungt på fraktpriserna under flera år.

Verkställande direktören för A.P. Möller Holding ser överutbudet påverka containermarknaden under de kommande åren.

År 2023 normaliserades containerhandeln efter två år av pandemilåsningar med omfattande finanspolitiska stimulansprogram som driver en aldrig tidigare skådad uppgång i konsumentefterfrågan.

"Marknadskorrigeringen började i slutet av 2022 när flaskhalsarna i leveranskedjan gradvis lättade. Dessutom började överutbudet av nya containerfartyg väga tungt på fraktratsentimentet”, sa Robert M. Uggla i ett brev i företagets årsredovisning 2023.

Påverkar detta även feedermarknaden o MPCC i större grad? Tänker mest på minskande utbytte!

Källa:
https://shippingtelegraph.com/container-news/a-p-moller-holdings-ceo-warns-massive-orderbooks-to-weigh-heavily-on-freight-rates/
Redigert 25.03.2024 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
desirata
25.03.2024 kl 10:13 11668

Ordreboken I feedersegmentet er 10-11%, så ganske normalt.

Alle de store rederiene har bestilt dusinvis av nye store skip hver. Inneforstått med at markedet blir ødelagt. Selv etter at advarselene var ute, fortsatte de å bestille dusinvis mer hver av de.

Derfor vet de noe mere enn andre. At Mærsk kommer ut med klagen er merkeleg, hvorfor bestillte de 50 nye skip da. ! ? MSC, CMA o.a. samme historien.
velkjent
25.03.2024 kl 10:23 11608

Hvis de store skipene får nok å gjøre, blir det mangel på feedere, som kan betjene de store og sørge for videretransport.
abbos
25.03.2024 kl 15:07 11362

Trodde jeg skulle få kjøpt denne under 12 imorgen 🤔
Slettet bruker
25.03.2024 kl 23:37 10928

Hvorfor kan ikke event. de nye skipene sørge også for videretransport ?
Redigert 25.03.2024 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
LV-Invest
26.03.2024 kl 07:50 10590

Kanskje de nye skipene er for store. F.eks. Ved hvilken containerhavn i Norge kan skipe av størrelse som Emma Maersk legge til?
desirata
26.03.2024 kl 07:55 10622

Ikke bare kanskje, men sikkert. Eller som landf8lk kan forstå:

Prøv å kjør gjennom en 3m høy tunnel med en 4m høyt trailer.
velkjent
26.03.2024 kl 07:55 10633

De store kan vanligvis bare betjenes i såkalte hubs (sentrale havner som f.eks. Rotterdam). Ofte har de ikke egne kraner og containerne må lastes/losses av feedere hvis havnene ikke har ledige kraner, som kan overføre lasten til feederne. Feederne transporterer deretter en del av containerne til andre bestemmelsessteder, som f.eks. Oslo, Kiel, Bergen eller Stockholm der de videretransporteres med jernbane eller bil til endelig bestemmelsessted. De store går intercontinentalt, mens feederne opererer innen continentene. Her er det selvsagt også mulighet for at de mellomstore 4000-6000 TEU-ene går intrcontinetalt.
Slettet bruker
26.03.2024 kl 08:06 10658

Jo jeg tenkte ikke på de største båtene men de som er noe mindre og som kommer direkte fra usa eller China eller andre steder. Det er vel en del av disse også og de får kanskje plass i forhåndsvise små havner.
jadden
26.03.2024 kl 08:25 10651

Baltimore sliter som containerhavn nå, men Dali er ikke Mpcc sitt.
velkjent
26.03.2024 kl 08:27 10981

Ja her er det mange muligheter, som jeg avsluttet innlegget med. De to 5500 TEU-ene, som kommer senere i år vil sannsynligvis gå i en intercontinental rute. Men til syvende og sist, dreier det seg om økonomi og fleksibilitet. Stadig flere havner kan sannsynligvis betjene store skip og systemer/utstyr som utvikles, bidrar også.
jadden
26.03.2024 kl 08:43 10966

Containerbåten Dali var på vei ut av havnen da den støtte mot det ene brofundamentet. Conainerhavnen vil med all sannsynlighet bli stengt for en lengre periode etter ulykken, og det vil oppstå en propp inntil avlastingshavner er etablert.
Grusern
26.03.2024 kl 09:01 10889

Idag kommer utbytte, skal det reinvesteres eller ikke ?
abbos
26.03.2024 kl 09:06 10996

Må først få det på konto 😀
LV-Invest
26.03.2024 kl 09:36 11436

Huff da. Litt for stort skip for havnen? Eller feilnavigering i mørket? Godt det ikke er "vårt" skip. Blir kostbar affære for rederiet.
The Observer
26.03.2024 kl 11:15 11497

iflg læreboken skal aksjekursen da falle tilsvarende utbyttet. Vi får se om teori og antagelse stemmer overens med realiteten i denne aksjen.
Grusern
26.03.2024 kl 11:47 11414

Faller ikke når utbetalingen skjer, det er på ex datoen for utbytte......
Redigert 26.03.2024 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2024 kl 12:02 11480

The Observer……hva er navnet på læreboka de ?
I min lærebok står det at det er ex dagen at kursen går ned tilsvarende. Men med MPCC stemmer ikke dette alltid.
abbos
26.03.2024 kl 16:58 11134

Da var utbytte på konto hos Nordnet ETTER børsslutt 😀🙃
kvirrevi
26.03.2024 kl 16:58 11609

Da var utbytte på konto, men ikke før børsen stengte. Vil tro det var det samme for alle.
Grusern
26.03.2024 kl 17:53 11601

Utbytte kom på konto i god tid før børsen stengte, både i Nordea og i Handelsbanken.
Ta invest
26.03.2024 kl 20:12 11388

Også Norne og DnB hadde utbetalt dette tidlig i dag .
Grusern
26.03.2024 kl 20:20 11762

så det ble handlet en god del idag på 12,50
piff
26.03.2024 kl 21:16 11629

Dette er dårlig obesevert .The Observer. Er Ex datoen som gjelder der.
The Observer
27.03.2024 kl 00:10 11361

Klar over det. Men fikk opp litt fart i strengen.
abbos
27.03.2024 kl 08:53 11047

Kanskje gå motstrøms og ta gevinst på oppgang - det er jo like mange som selger ?😇
nucleus
27.03.2024 kl 10:31 11084

Da ble det påfyll ved 12,50kr/ aksje. Nordnet var treig igår. Uansett ble det snitt nedover nåmere, iforhold til tidligere kjøp.
nucleus
27.03.2024 kl 14:35 10859

Shortere har bidratt til at jeg fekk økt beholdning med 11,3% idag på MPCC, via utbytte penger. Slik sett burde en være takknemlig. Ellers er vel shorting en uting på kursutvikling. Hvis ikke markedet/ syklisk svingninger går dem emot.
Gentry
27.03.2024 kl 15:11 10826

Ja, utbytte penger kom, og ble reinvestert, 60k for kr. 12,35. God Påske !
abbos
27.03.2024 kl 23:45 10355

12,35 i en handel klarte du nok ikke - dessuten er det en ikke nyhet .
Solgte selv alt på snitt 12,80 på oppgangen og inn igjen med mer inkl utbytte på snitt 12,70 - ble ærlige penger utav det - også en ikke nyhet 😇
Redigert 27.03.2024 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
02.04.2024 kl 14:23 8007

Har sett lite beskrivelser om hva som er ambisjonene til MPCC på mellomlang-lang sikt ift antall båter eller størrelsen på virksomheten. Er det noen som har fanget opp interessant informasjon om dette?

Som selskapet selv er flinke å minne om har MPC nesten ingen båter over 3K TEU, bare fem stykker og der to er helt nye og leveres i 2024 som ECO-båter. Hvordan påvirkes ratene for mindre båter av ratene for de største båtene, er det noen side med god historikk på dette?

Og enda et spørsmål når jeg først er i gang:) Hvordan kan MPCC ha dratt nytte av de høye fraktratene de siste månedene til å øke kontraktsdekning i 2025 til gode rater? Spørsmålet er kanskje mest rettet til de som har vært aksjonærer i selskapet lenge og vet en del om hvordan selskapet benytter ulike markedssvingninger.

Ett ytterligere er: Det ser ikke ut til at MPCC følger vanlige forholdstall mellom utbytter/børsverdi (noe som bidrar til å gjøre selskapet attraktivt), hva er deres tanker om dette, og om det vil vedvare framover i tid?

Er det noen grenser for hvor stor andel av aksjene i MPCC som kan shortes? Ser at andelen per 27.3 er på 8,6%.
Redigert 02.04.2024 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
velkjent
02.04.2024 kl 14:50 7992

Både Harpex og New Con-tex har en del statistikk.
abbos
03.04.2024 kl 11:55 7332

Virker som den viser styrke idag på økende volum 😀
kvirrevi
03.04.2024 kl 13:31 7164

Shortandel på 8,6 prosent nå, men

Dersom det er en del posisjoner noe under 0,5% kan shortandelen være vesentlig høyere, kanskje totalt mellom 12-15%. Dersom det kommer en positiv melding fra selskapet må en rekke aktører kjempe om å kjøpe inn posisjonene sine. Dette vet selvsagt de som er short om og dette har de tatt hensyn til i sine investeringsbeslutninger.

Det skulle ikke forundre meg om MPC kan komme med en positiv melding om inntekt og EBITDA guiding for 2024 ila 1-2 mnd.

Spørsmålet er hva disse vedder på gitt at MPC allerede ved 4Q pres hadde booket 78% av kapasiteten for 2024, og dermed har inntektsvisibilitet på 78% av virksomheten. Kostnadene har de også i stor grad visibilitet på.
Redigert 03.04.2024 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
spekulator
03.04.2024 kl 15:51 6927

I innkalling til Generalforsamlingen står det om godkjenning av tilbakekjøp på 40 mill. aksjer. D.v.s 10% av aksjene. Dersom dette skulle bli gjennomført, og aksjene blir deretter slettet, hva da? Århundredets shortskvis?
velkjent
03.04.2024 kl 16:43 7222

Kan godt hende, men avhengig av hvordan tilbakekjøpet organiseres. Uansett skal det bli interessant å se hvordan den voksende kontantbeholdningen blir administrert.
Jeg regner med at den nå er over $ 150M, og utgjør ca.30% av rederiets børsverdi. Noen bedre?
spekulator
03.04.2024 kl 17:23 7154

Ingen over, og ingen ved siden.
Njord
03.04.2024 kl 23:35 7492

Enig at dette begynner å bli en interessant debatt: nesten 10% av aksjene er shortet og ledelsen har mandat til ett tilbakekjøpsprogram.
Ville startet NÅ for så å gitt info til markedet etter 20 milioner var kjøpt, med en god guiding da så tenker jeg det blir trangt i døra 🤔
Redigert 03.04.2024 kl 23:36 Du må logge inn for å svare