MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
Tanjiro
03.04.2024 kl 23:57
12457
En helt fantastisk aksje å eie, rett og slett. Håper denne også begynner å få samme fart som Ernst Russ, opp 50% siste måneden og begge opererer i samme segment.
kvirrevi
04.04.2024 kl 11:29
11987
Absolutt spennende henvisning du har til selskapet Ernst Russ, utviklingen er sannsynligvis høyst relevant for utviklingen til MPC.
nucleus
04.04.2024 kl 13:54
11725
Fyllte på mere idag og ved sist utbytte fra MPCC. Hvis mange gjør det samme, så blir det fort en shortskvis på shortere. Shorting er en uting, noe som MPCC er rammet hardt av. Hvorfor de største aksjenærer låner ut aksjer for shorting? Rentepenger? Hvis de ønsker og holde kursen lavere muligens. Men shortere må jo dekke tilbake via kjøp og det gleder en seg jo til.. Desto lengre de venter, desto større tap, når kursen presses oppover.
Grusern
04.04.2024 kl 14:48
11596
Bare positivt at det lånes ut til shorting, så kursen holdes nede så det kan akumuleres til gode priser. :-)
desirata
04.04.2024 kl 15:01
11801
Veldig like rederier, samme segment, ligger i samme by. Følger nok med hverandre. Tyskerne er store i container shipping, medium og smaller size. De kan dette gamet.
Vet ikke hvor smerte grensen ligger for shortere, men vil tro at dersom kursen går +14kr, så vil nattesøvnen bli utsatt ! Isåfall ved en squezze kan kursen stige flere kroner mere.
Vet ikke hvor smerte grensen ligger for shortere, men vil tro at dersom kursen går +14kr, så vil nattesøvnen bli utsatt ! Isåfall ved en squezze kan kursen stige flere kroner mere.
nucleus
04.04.2024 kl 15:45
11793
" Bare posetivt " er det ikke. Folk generelt liker vel dårlig når investering ligger på minus. Så jeg synes hvertfall at shorting er en uting. Men tenker langsiktig perspektiv ellers ja.
spekulator
04.04.2024 kl 16:47
12019
Dette kan bli moro dersom selskapet kjøper tilbake 40 mill. Aksjer.
Svartsyn
04.04.2024 kl 17:40
11952
Dersom selskapet går for det, ja da blir det garantert short-skvis.
Men det er kanskje å håpe for mye?
Men det er kanskje å håpe for mye?
kvirrevi
05.04.2024 kl 10:01
11610
Under meg på hvor kursen i MPC går i dagene fremover. Før utbyttedato lå aksjen tilsvarende 11.80-12.20 kr når en justerer for utbytte, og det gjorde den også ca en tid etter utbytte 11.90-12,60, men så har den styrket seg kraftig til 13.30-13.50 nivået i dag. Sliter litt med å se årsaken til oppgangen.
Det er mange som gambler på kursnedgang i denne, og det blir spennende å se hvordan den enkelte agerer på kursoppgangen som har vært, om de øker shorten i tro på opprinnelig vurdering, eller om de endrer litt på oppfatningen.
Det er mange som gambler på kursnedgang i denne, og det blir spennende å se hvordan den enkelte agerer på kursoppgangen som har vært, om de øker shorten i tro på opprinnelig vurdering, eller om de endrer litt på oppfatningen.
nucleus
05.04.2024 kl 11:36
11566
MPCC kurs har gått ned grunnet svært mye shorting, så lavere innteksprognoser for år 2024. Men selskapet er jo billig iforhold til utbytte politikk selskapet har. Er vel ikke så mange andre på Oslo børs, som prestert noe slikt.
kvirrevi
05.04.2024 kl 11:57
11507
Er det noen som har en forklaring på, eller har sett nærmere på hvorfor Ernst Russ har steget så mye i det siste? Aksjen holder seg veldig greit også i dag.
Blant annet de som sitter med større shortposisjoner bør ha tenkt på dette, for de vil absolutt ikke ønske seg en tilsvarende stigning i aksjekursen til MPCC.
Blant annet de som sitter med større shortposisjoner bør ha tenkt på dette, for de vil absolutt ikke ønske seg en tilsvarende stigning i aksjekursen til MPCC.
Redigert 05.04.2024 kl 12:20
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
05.04.2024 kl 16:02
11229
Shorten økte til 8,77% på torsdag.
På Shareville/Nordnet diskusjonsforum blir det nevnt at
Charterprisene for Feeder-containerskip steg ytterligere 2 % forrige uke og at Prisene nå har steget 10 % den siste måneden og +45 % hittil i år. Det er i stor grad Feeder-containerskip MPCC har.
På innlegget på Shareville blir det videre argumentert for hvorfor det er sannsynlig med økte estimater for EBITDA til MPCC, noe høyere i 2024, men vesentlig høyere i 2025, med en dobling av EBITDA.
For å følge den ukentlige utviklingen tror jeg denne siden er en av de beste: https://www.harperpetersen.com/harpex
Den viser at skipene MPCC har flest av har hatt økende rater i det siste. Bare fem av MPCCs båter er større enn 3000 TEU, det vil si at 55 båter ligger i segmentene mellom 1000-3000 TEU.
Denne rateutviklingen tilsier at de som sitter short vil dekke seg inn i løpet av kort tid, men hvem vil selge til de med en slik rateutvikling? Shorten er samlet sett så stor at det er mange aksjer som må finnes. Akkurat nå tror jeg hele problemet ligger hos de som sitter med store shortposisjoner. Shorten vil trolig ta lang tid å dekke inn, gitt normale omsetningsvolum i MPCC aksjen.
Mye mer sannsynlig med positive enn negative nyheter fra MPCC i dagens situasjon.
Ernst Russ fortsetter sin sterke utvikling, stiger ca 2,8 prosent så langt i dag, og aksjen har steget over 60% siden starten av mars.
På Shareville/Nordnet diskusjonsforum blir det nevnt at
Charterprisene for Feeder-containerskip steg ytterligere 2 % forrige uke og at Prisene nå har steget 10 % den siste måneden og +45 % hittil i år. Det er i stor grad Feeder-containerskip MPCC har.
På innlegget på Shareville blir det videre argumentert for hvorfor det er sannsynlig med økte estimater for EBITDA til MPCC, noe høyere i 2024, men vesentlig høyere i 2025, med en dobling av EBITDA.
For å følge den ukentlige utviklingen tror jeg denne siden er en av de beste: https://www.harperpetersen.com/harpex
Den viser at skipene MPCC har flest av har hatt økende rater i det siste. Bare fem av MPCCs båter er større enn 3000 TEU, det vil si at 55 båter ligger i segmentene mellom 1000-3000 TEU.
Denne rateutviklingen tilsier at de som sitter short vil dekke seg inn i løpet av kort tid, men hvem vil selge til de med en slik rateutvikling? Shorten er samlet sett så stor at det er mange aksjer som må finnes. Akkurat nå tror jeg hele problemet ligger hos de som sitter med store shortposisjoner. Shorten vil trolig ta lang tid å dekke inn, gitt normale omsetningsvolum i MPCC aksjen.
Mye mer sannsynlig med positive enn negative nyheter fra MPCC i dagens situasjon.
Ernst Russ fortsetter sin sterke utvikling, stiger ca 2,8 prosent så langt i dag, og aksjen har steget over 60% siden starten av mars.
Redigert 08.04.2024 kl 13:35
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
08.04.2024 kl 14:12
10759
MPCC måtte opp ett hakk til før det ble litt omsetning. Omsetningen stoppet helt opp rundt 1-1,1 mill aksjer når den lå i 13.43-13,4 området.
Fin utvikling så langt i dag, opp 1,85%.
Omsetningen stoppet opp igjen.
Fin utvikling så langt i dag, opp 1,85%.
Omsetningen stoppet opp igjen.
Redigert 08.04.2024 kl 14:50
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
09.04.2024 kl 09:48
10360
TGS er på shortlisten til Finanstilsynet den aksjen som er klart mest shortet.
I dag stiger aksjen med over 10 % etter kvartalsoppdatering for både TGS og PGS. Qube Research, som også sitter short i MPCC, satt med en shortpost på nesten 4% av aksjene i TGS. TGS er nå opp 15,7% og shortsmellen til Qube nærmer seg 100 mill. kroner fra i går til i dag. Du verden.
I dag stiger aksjen med over 10 % etter kvartalsoppdatering for både TGS og PGS. Qube Research, som også sitter short i MPCC, satt med en shortpost på nesten 4% av aksjene i TGS. TGS er nå opp 15,7% og shortsmellen til Qube nærmer seg 100 mill. kroner fra i går til i dag. Du verden.
Redigert 09.04.2024 kl 11:03
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
09.04.2024 kl 13:39
10267
Tre hovedgrunner til å ha en vesentlig del av porteføljen i MPCC.
1. Lav og attraktiv P/B (børsverdi/bokført verdi): Med dagens aksjekurs ligger P/B i MPCC på 5835/7666 = 0,76.
a) Det betyr at det ligger store underliggende verdier i selskapet som støtter selskapsverdier.
b) Selskapet oppgir videre i sine presentasjoner at meglervurderinger viser at de faktiske verdiene er høyere enn de bokførte verdiene.
c) På grunn av betydelige overskudd øker verdiene i selskapet kvartal for kvartal. Dette betyr at eierne oppnår gradvis økte verdier bak hver aksje de eier.
2. En særdeles attraktiv utbyttepolitikk.
a) Utbyttepolitikken selskapet følger er 75% av nettoresultat med utbytter hvert kvartal. Dette har de siste årene gitt eierne svært gode direkteutbytter, i 2023 var den på nærmere 50% for investorer som hadde forholdsvis lav inngang. Høye direkteutbytter er sterkt verdsatt av både institusjonelle og private investorer.
b) Sammenlignet med coronaepidemien har fraktratene for feeder containerskip falt betydelig, men samtidig har MPCC også redusert gjelden ned til et svært lavt nivå. Dette betyr lave finanskostnader og dermed økte muligheter til å betale utbytte. MPCC reduserte gjelden betydelig gjennom 2023, noe som gir økte utbyttemuligheter i 2024.
c) Det er også svært positivt at forutsigbarheten i utbyttepolitikken i MPCC er meget god. Investorer kan danne seg forventninger basert på markedsinformasjon, guiding fra selskapet m.m. om resultatene til selskapet og deretter beregne hvilke utbytter som vil komme fra selskapet.
3. Lav finansiell usikkerhet.
a) MPCC reduserte gjelden betraktelig gjennom coronapandemien. Ved utgangen av 2019 hadde MPCC rentebærende gjeld på 277 MUSD. Denne er redusert til 126 MUSD ved inngangen til 2024, den rentebærende gjelden er altså mer enn halvert.
b) Samtidig har verdiene i selskapet, som skaper resultatene, økt betydelig i samme periode. Egenkapitalen var ved inngangen til 2020 på 410 MUSD, mens den ved inngangen til 2024 hadde steget til 753 MUSD. Forholdet mellom egenkapital på 753 MUSD og 126 MUSD i rentebærende gjeld gir utvilsomt lav finansiell usikkerhet.
1. Lav og attraktiv P/B (børsverdi/bokført verdi): Med dagens aksjekurs ligger P/B i MPCC på 5835/7666 = 0,76.
a) Det betyr at det ligger store underliggende verdier i selskapet som støtter selskapsverdier.
b) Selskapet oppgir videre i sine presentasjoner at meglervurderinger viser at de faktiske verdiene er høyere enn de bokførte verdiene.
c) På grunn av betydelige overskudd øker verdiene i selskapet kvartal for kvartal. Dette betyr at eierne oppnår gradvis økte verdier bak hver aksje de eier.
2. En særdeles attraktiv utbyttepolitikk.
a) Utbyttepolitikken selskapet følger er 75% av nettoresultat med utbytter hvert kvartal. Dette har de siste årene gitt eierne svært gode direkteutbytter, i 2023 var den på nærmere 50% for investorer som hadde forholdsvis lav inngang. Høye direkteutbytter er sterkt verdsatt av både institusjonelle og private investorer.
b) Sammenlignet med coronaepidemien har fraktratene for feeder containerskip falt betydelig, men samtidig har MPCC også redusert gjelden ned til et svært lavt nivå. Dette betyr lave finanskostnader og dermed økte muligheter til å betale utbytte. MPCC reduserte gjelden betydelig gjennom 2023, noe som gir økte utbyttemuligheter i 2024.
c) Det er også svært positivt at forutsigbarheten i utbyttepolitikken i MPCC er meget god. Investorer kan danne seg forventninger basert på markedsinformasjon, guiding fra selskapet m.m. om resultatene til selskapet og deretter beregne hvilke utbytter som vil komme fra selskapet.
3. Lav finansiell usikkerhet.
a) MPCC reduserte gjelden betraktelig gjennom coronapandemien. Ved utgangen av 2019 hadde MPCC rentebærende gjeld på 277 MUSD. Denne er redusert til 126 MUSD ved inngangen til 2024, den rentebærende gjelden er altså mer enn halvert.
b) Samtidig har verdiene i selskapet, som skaper resultatene, økt betydelig i samme periode. Egenkapitalen var ved inngangen til 2020 på 410 MUSD, mens den ved inngangen til 2024 hadde steget til 753 MUSD. Forholdet mellom egenkapital på 753 MUSD og 126 MUSD i rentebærende gjeld gir utvilsomt lav finansiell usikkerhet.
Redigert 09.04.2024 kl 13:42
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
12.04.2024 kl 10:25
9592
Minner om denne glimrende artikkelen om fremtidsutsiktene til feeder-segmentet innen containerfrakt, som også er fremtidsutsiktene til MPCC.
https://www.hellenicshippingnews.com/feeder-market-positive-prospects-moving-forward/
https://www.hellenicshippingnews.com/feeder-market-positive-prospects-moving-forward/
kvirrevi
12.04.2024 kl 14:58
9376
Litt useriøst men
Kan noen større investorer satse på en shortskvis i MPCC. Markedsforhold, fremtidsutsikter, lønnsomhet m.m. er gode for MPCC. Dette er bakteppet.
Så en oversikt over at totalt 60 mill. aksjer er short i MPCC (der også shortposisjoner under 0,5% er medtalt). Dvs at nær 15 prosent av totale aksjer er shortet. Tanken må da være at det kanskje ikke er veldig mange flere aksjer som kan skaffes til veie for shorting (dette er jeg usikker på, men har det som en arbeidshypotere).
Ved å kjøpe store poster MPCC vil kanskje de som sitter short ikke ha mulighet til å låne flere aksjer og dermed ikke kunne motarbeide en oppgang. Hvis mange shortere da må dekke seg inn vil aksjen gå betydelig høyere.
Kan dette skje, gitt 60 mill. aksjer short i MPCC, og gitt den eiersitsen som er i selskapet?
Kan noen større investorer satse på en shortskvis i MPCC. Markedsforhold, fremtidsutsikter, lønnsomhet m.m. er gode for MPCC. Dette er bakteppet.
Så en oversikt over at totalt 60 mill. aksjer er short i MPCC (der også shortposisjoner under 0,5% er medtalt). Dvs at nær 15 prosent av totale aksjer er shortet. Tanken må da være at det kanskje ikke er veldig mange flere aksjer som kan skaffes til veie for shorting (dette er jeg usikker på, men har det som en arbeidshypotere).
Ved å kjøpe store poster MPCC vil kanskje de som sitter short ikke ha mulighet til å låne flere aksjer og dermed ikke kunne motarbeide en oppgang. Hvis mange shortere da må dekke seg inn vil aksjen gå betydelig høyere.
Kan dette skje, gitt 60 mill. aksjer short i MPCC, og gitt den eiersitsen som er i selskapet?
velkjent
12.04.2024 kl 16:06
9274
Personlig foretrekker jeg en lav kurs på MPCC, men gode utbytter, slik at jeg stadig har råd til å øke antallet aksjer. Går kursen kraftig opp, vil usikkerheten om nedsiden øke og formueskatten går også opp. Det er mange shippingselskap på OSE med alt for høye kurser i forhold til resultatene. Men den største "ballongen" er kanskje KOG eller Aker, som begge nærmest må betegnes, som død kapital. Hva kursene baserer seg på, vites ikke, men resultatene fra driften, kan det ikke være.
https://tradingeconomics.com/commodity/containerized-freight-index
https://terminal.freightos.com/freightos-baltic-index-global-container-pricing-index/
Gode rater mest sannsynlig for MPCC
Generalforsamling torsdag 18 april. Noen som tipper hva utbyttet blir i Q1 ? Utbytte kr 1.37 også denne gang ?
https://terminal.freightos.com/freightos-baltic-index-global-container-pricing-index/
Gode rater mest sannsynlig for MPCC
Generalforsamling torsdag 18 april. Noen som tipper hva utbyttet blir i Q1 ? Utbytte kr 1.37 også denne gang ?
Redigert 14.04.2024 kl 20:03
Du må logge inn for å svare
velkjent
14.04.2024 kl 20:11
8669
Kan godt hende, men jeg håper det blir tilbakekjøp av aksjer og sletting slik at antallet stort sett blir som før kjøpet av Songa. Flåten nå er vel også på før-Songa-nivået.
DividendYield
14.04.2024 kl 20:22
8650
Mpcc sine skip følger ikke de indeksene, men kundene gjør. Så det er posisitvt
Hvilke indekser følger MPCC ? Link
Så du mener at indeksene til MPCC sitt markedet ikke har en sammenheng med det generelle containermarkedet ?
Så du mener at indeksene til MPCC sitt markedet ikke har en sammenheng med det generelle containermarkedet ?
The Observer
15.04.2024 kl 09:55
7997
Er det tall eller indikasjoner som tilsier mindre eller større utbytte i juni utbetaling?
kvirrevi
15.04.2024 kl 12:21
7864
Rateutviklingen for ulike typer feeder-containerskip de siste tre ukene: Disse er de relevante ratene å følge for MPCC.
Hentet fra Harpex.
1100 TEU, fall fra 9750USD til 9500 USD fra 22. mars til 12. april.
1700 TEU, økning fra 12500 USD til 13500 USD
1800 TEU, økning fra 15000 USD til 15250 USD
2500 TEU, økning fra 17500 USD til 18000 USD
2700 TEU, økning fra 17500 USD til 18000 USD
Rateutvikling for transport fra østen til USA eller Europa, m.v. har liten relevans for MPCC da de nesten ikke har noen slike skip og nesten ikke driver noen slik virksomhet.
Hentet fra Harpex.
1100 TEU, fall fra 9750USD til 9500 USD fra 22. mars til 12. april.
1700 TEU, økning fra 12500 USD til 13500 USD
1800 TEU, økning fra 15000 USD til 15250 USD
2500 TEU, økning fra 17500 USD til 18000 USD
2700 TEU, økning fra 17500 USD til 18000 USD
Rateutvikling for transport fra østen til USA eller Europa, m.v. har liten relevans for MPCC da de nesten ikke har noen slike skip og nesten ikke driver noen slik virksomhet.
Redigert 15.04.2024 kl 12:27
Du må logge inn for å svare
desirata
15.04.2024 kl 12:50
7799
Takk for info.
Jeg har (hadde) som realistisek et utbytte på 4kr for hele året 2024. Nå med de rate oppgangen du beskriver, vil jeg si det er mulegt med 1kr mere, dvs 5kr samlet. Vi får se mye kan skje enda. Resesjon på nedsiden, men også upside med mere geo-politisk uro. Men kan en plukke aksjer på 12- tallet, kan en ikke gjøre mye galt. De kan gjerne shorter den ned for meg, vil isåfall kjøpe med begge hendene på 11-tallet
Jeg har (hadde) som realistisek et utbytte på 4kr for hele året 2024. Nå med de rate oppgangen du beskriver, vil jeg si det er mulegt med 1kr mere, dvs 5kr samlet. Vi får se mye kan skje enda. Resesjon på nedsiden, men også upside med mere geo-politisk uro. Men kan en plukke aksjer på 12- tallet, kan en ikke gjøre mye galt. De kan gjerne shorter den ned for meg, vil isåfall kjøpe med begge hendene på 11-tallet
General T
15.04.2024 kl 12:52
7957
Guiding for 2024 estimere ca. 50% av 2023 EBITA, og så kanskje aoverskudd og da utbytte. Q1 kan har litt av en oppside men jeg synes alt over 0,7 er bra
Redigert 15.04.2024 kl 12:54
Du må logge inn for å svare
desirata
15.04.2024 kl 13:42
8043
MPC solgte to eldre feeder idag for total ca. $30m. Vil tro de er gjeldfrie. Vil isåll bli extra utbytte på 70øre i 2H kun på dette salget. Muleg mere salg, så min 5kr utbytte i 2024.
kvirrevi
15.04.2024 kl 14:16
7980
Jeg vil også tro dette er to av de 38 båtene MPCC har oppgitt er gjeldfrie. Vil tro kassen i MPCC er rimelig velfylt nå.
Det blir mindre og mindre gøy å sitte short i denne aksjen. Det er sannsynlig med gode kvartalsvise utbytter fremover, som de som sitter short må kompensere fullt ut til utleier av aksjene. Selskapet er også bunnsolid og ratene stiger ref. denne artikkelen fra Tradewinds:
MPC Container Ships innkasserer containerskipsstøtte ettersom linjegiganten MSC fortsetter å kjøpe
Tysk tonnasjeleverandør tar fortjeneste på salg av eldre boksskip
RELATERTE NYHETER
MSC Mediterranean Shipping Company har tatt et par tysk-eide sub-panamax containerskip fra Oslo-noterte MPC Container Ships (MPCC).
Verdens største linjerederi har hentet AS Nadia på 3586 teu (bygget 2007) og AS Ragna på 1496 teu (bygget 2009).
Fartøyene er til sammen estimert til å være verdt over 29 millioner dollar.
Den Hamburg-administrerte tonnasjeleverandøren MPC selger de eldre skipene mens den fornyer og moderniserer flåten med nybygg og yngre brukte fartøyer.
Tidligere i år solgte selskapet 2800-teu AS Clarita (bygget 2006) til MSC for rundt 10,3 millioner dollar.
Den tyske eieren ser ut til å ha tjent på de to siste fartøyene, som den kjøpte i forkant av den pandemi-inspirerte markedsboomen.
Det konvensjonelt drevne AS Nadia ble kjøpt fra Reederei Nord sent i 2020 for bare 10 millioner dollar, og har i dag en estimert markedsverdi på 17,6 millioner dollar ifølge VesselsValue.
Fartøyet var ett av flere fartøy hvor MPCC reforhandlet tidlig levering i fjor, sammen med kontanterstatning, fra den amerikanske operatøren Pasha Hawaii.
I dag opererer AS Nadia for MSC i New Capricorn-tjenesten fra Sørøst-Asia til Australia og New Zealand.
MPCC har også solgt det mindre AS Ragna til linjegiganten, et fartøy anslått til å være verdt rundt 11,5 millioner dollar.
Skipet ble også anskaffet for rundt 9,1 millioner dollar i 2018 og opererer for tiden for den israelske linjeoperatøren Zim i sin mellom-middelhavstjeneste.
Salget reflekterer fortsatt interesse fra MSC med hovedkontor i Genève etter måneder hvor charterratene for containerskip har steget og fortsatt er sterke.
ConTex, et mål på charterpriser for skip opp til 6500 teu, stengte på 771 poeng forrige uke.
Det er 5,7 % høyere i løpet av uken og er kraftig opp fra 514 ved starten av året.
Tilsvarende står skipsmegler Clarksons samlede Containership Timecharter Rate Index på 101 poeng, det høyeste nivået siden juli 2023 og 50 % høyere enn i begynnelsen av desember.
Charterratene ser ut til å ha stabilisert seg selv om rederiene ønsker å øke lengden på periodene.
Det så en betydelig økning i prisene for sub-panamax boxships.
Dette gjenspeiles i oppgjøret av AP Møller-Mærsk som forlenget Ariana A på 2700 teu (bygget i 2005) i 12 måneder til $18.000 per dag.
"Det er fortsatt rikelig med etterspørsel i alle regioner, med noen segmenter av containermarkedet utsolgt på rask tonnasje," bemerket ConTex i sin ukentlige kommentar.
Copyright - Tradewinds
Whats not to like??
Nær 25500 eiere av MPCC bare hos Nordnet viser noe om hvor populært det er å eie denne aksjen.
Det blir mindre og mindre gøy å sitte short i denne aksjen. Det er sannsynlig med gode kvartalsvise utbytter fremover, som de som sitter short må kompensere fullt ut til utleier av aksjene. Selskapet er også bunnsolid og ratene stiger ref. denne artikkelen fra Tradewinds:
MPC Container Ships innkasserer containerskipsstøtte ettersom linjegiganten MSC fortsetter å kjøpe
Tysk tonnasjeleverandør tar fortjeneste på salg av eldre boksskip
RELATERTE NYHETER
MSC Mediterranean Shipping Company har tatt et par tysk-eide sub-panamax containerskip fra Oslo-noterte MPC Container Ships (MPCC).
Verdens største linjerederi har hentet AS Nadia på 3586 teu (bygget 2007) og AS Ragna på 1496 teu (bygget 2009).
Fartøyene er til sammen estimert til å være verdt over 29 millioner dollar.
Den Hamburg-administrerte tonnasjeleverandøren MPC selger de eldre skipene mens den fornyer og moderniserer flåten med nybygg og yngre brukte fartøyer.
Tidligere i år solgte selskapet 2800-teu AS Clarita (bygget 2006) til MSC for rundt 10,3 millioner dollar.
Den tyske eieren ser ut til å ha tjent på de to siste fartøyene, som den kjøpte i forkant av den pandemi-inspirerte markedsboomen.
Det konvensjonelt drevne AS Nadia ble kjøpt fra Reederei Nord sent i 2020 for bare 10 millioner dollar, og har i dag en estimert markedsverdi på 17,6 millioner dollar ifølge VesselsValue.
Fartøyet var ett av flere fartøy hvor MPCC reforhandlet tidlig levering i fjor, sammen med kontanterstatning, fra den amerikanske operatøren Pasha Hawaii.
I dag opererer AS Nadia for MSC i New Capricorn-tjenesten fra Sørøst-Asia til Australia og New Zealand.
MPCC har også solgt det mindre AS Ragna til linjegiganten, et fartøy anslått til å være verdt rundt 11,5 millioner dollar.
Skipet ble også anskaffet for rundt 9,1 millioner dollar i 2018 og opererer for tiden for den israelske linjeoperatøren Zim i sin mellom-middelhavstjeneste.
Salget reflekterer fortsatt interesse fra MSC med hovedkontor i Genève etter måneder hvor charterratene for containerskip har steget og fortsatt er sterke.
ConTex, et mål på charterpriser for skip opp til 6500 teu, stengte på 771 poeng forrige uke.
Det er 5,7 % høyere i løpet av uken og er kraftig opp fra 514 ved starten av året.
Tilsvarende står skipsmegler Clarksons samlede Containership Timecharter Rate Index på 101 poeng, det høyeste nivået siden juli 2023 og 50 % høyere enn i begynnelsen av desember.
Charterratene ser ut til å ha stabilisert seg selv om rederiene ønsker å øke lengden på periodene.
Det så en betydelig økning i prisene for sub-panamax boxships.
Dette gjenspeiles i oppgjøret av AP Møller-Mærsk som forlenget Ariana A på 2700 teu (bygget i 2005) i 12 måneder til $18.000 per dag.
"Det er fortsatt rikelig med etterspørsel i alle regioner, med noen segmenter av containermarkedet utsolgt på rask tonnasje," bemerket ConTex i sin ukentlige kommentar.
Copyright - Tradewinds
Whats not to like??
Nær 25500 eiere av MPCC bare hos Nordnet viser noe om hvor populært det er å eie denne aksjen.
Redigert 15.04.2024 kl 15:14
Du må logge inn for å svare
General T
15.04.2024 kl 15:27
8025
Nice one. Of course this money may be used for replacing vessels. Regardless, 3.3kr annual dividend is still 25% return and is more than enough to keep me interested.
DividendYield
15.04.2024 kl 16:16
8288
Container kan deles opp i to hovedkategorier: linere og lessors. MPCC er i siste kategori og leier ut skipene sine til linerene. De indeksene du linket til gjelder det linerne får for å frakte varene sine på de 7 hav.
Som det er nevnt i et par innlegg her inne er det Harpex Petersen og New contex vi kan følge for å se hvor mye mpcc får for å leie ut skipene sine.
https://www.harperpetersen.com/harpex
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Som det er nevnt i et par innlegg her inne er det Harpex Petersen og New contex vi kan følge for å se hvor mye mpcc får for å leie ut skipene sine.
https://www.harperpetersen.com/harpex
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Takk for det Divid……….. da fikk avklart det at de to hovedkategorier: linere og lessors stort. sett følger hverandre
DividendYield
15.04.2024 kl 17:06
8549
Ja, glemte å svare på det, men skrev tidligere at det er positivt for mpcc. Indeksene til lessors lagger gjerne noen uker.
fersk1
16.04.2024 kl 19:13
7824
Ser på Nordnet at q1 er 30april. Stemmer det? Da blir det jo bare 2mnd mellom q4og q1.
velkjent
16.04.2024 kl 19:42
7773
Det samme står på aksjesiden til MPCC hvis en søker på aksjen (under Aksjeoversikten på FA) Det er solgt og fått oppgjør for flere skip i det siste, så det er kanskje ikke nødvendig å vente så lenge med å publisere resultat og betale utbytte. Det blir da mer i samme periode, som andre selskap. Å få utbyttet i mai ville vært supert.
Redigert 16.04.2024 kl 19:43
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
19.04.2024 kl 14:15
6276
Med en betydelig del av porteføljen i MPCC må jeg si at jeg bekymrer meg litt over at så mange profesjonelle investorer ligger med shortposisjoner i selskapet. Tror shorten har gått ned litt siste uka, men den var på vel 62 mill. aksjer for vel en uke siden.
Disse må ha tro på et betydelig kursfall i MPCC, basert på fallende resultater og utbytter slik ledelsen i MPCC varslet i slutten av februar 2024.
Disse må ha tro på et betydelig kursfall i MPCC, basert på fallende resultater og utbytter slik ledelsen i MPCC varslet i slutten av februar 2024.