MPC Utbytteaksje nummer 1

Nadok
MPCC 18.08.2023 kl 07:49 297597

Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.

Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.

Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.

Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.

Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.

Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#

Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
fersk1
24.04.2024 kl 11:08 7677

Hvorfor kvittet blystad seg med alle aksjene?
fersk1
24.04.2024 kl 10:58 7658

Hva skjer? Hva er grunnen. Skulle ikke 2024 blir så dårlig allikevel?
velkjent
24.04.2024 kl 10:51 7657

Det var på tide at disse analytikerne lærde seg å regne! Og skal en dømme etter kursutviklingen i dag, dilter de store med pengesekken etter.
Redigert 24.04.2024 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
tou_pilsner
24.04.2024 kl 09:40 7914

Fearnleys er veldig bull:
Dobling av forventet EBITDA for MPCC innen 2025


Charter rates on Feeder container vessels are climbing steadily:
3k TEU rates +1% to $21,700/d
2k TEU +2% to 14,000/d
1.8k TEU flat at 15,500/d



On current rates, our analyst sees 100% upside to 2025 EBITDA consensus for MPCC.
Expected dividend yield for this year (cons) is 27%.
EBITDA and DPS for 2025E are likely to be revised significantly up ahead/after the 1Q24 report.
MPCC reports 1Q24 on 28 May.
fersk1
24.04.2024 kl 08:31 8122

Tror det er mange som har trodd at rapporten er denne mnd. og kjøpt seg inn,de skal sikkert ut igjen.
Kalle 1
23.04.2024 kl 21:16 8299

Det var visst endel skip dette gjelder. Og så kom det an på når det var ledig kapasitet på verftene.
Så du har nok rett i at utbyttene kan gå ned mens dette pågår.
Slide30 i rapporten er det plottet inn hvor mange skip,og når de skal i dd,samt ca hvor lenge de blir liggende.
Spørsmålet,blir jo da om det finnes bedre alternativer i aksjemarkedet,mens dette pågår?
Straight flush
23.04.2024 kl 18:02 8575

MPCC Continues Strategic Fleet Renewal Initiatives
MPC Container Ships (MPCC) announces further measures in its journey towards
fleet renewal and decarbonization, showcasing the Company's commitment to
industry innovation and long-term shareholder value.

As part of its comprehensive retrofit program for 2024, MPCC has entered into
joint retrofit agreements with various charter customers. Under these
agreements, both the charterer and MPCC will share the costs of retrofit
investments followed by an extension of the vessels time-charter contracts. This
collaborative effort reduces open charter positions, increases contract coverage
for 2024 and beyond and enhances the overall efficiency of the fleet, in
alignment with MPCC's strategic objectives.
Kalle 1
23.04.2024 kl 17:30 8663

Hvor fant du denne infoen?
Jeg skummet hjemmesiden deres,uten å finne det?
Om det gjelder flere skip som blir liggende en stund så vil jo det,som du skriver, få innvirkning på inntjening,og utbytter.
Takker for info.
Straight flush
23.04.2024 kl 12:24 9003

Rederiet har planlagt oppgraderinger på et antall skip i 2024. Noe av dette dekkes av selskapene som leier skipene. Men inntekter uteblir mens arbeidene pågår. Det er nok fornuftig å regne med lavere overskudd og redusert utbytte de neste kvartalene.
fersk1
22.04.2024 kl 11:58 9777

Ja men q1 for 24 er ikke kommet enda .Får vente å se på det først da.
velkjent
22.04.2024 kl 11:34 9757

Men hittil i 2024 har det bare gått opp. Disse spåmennene må ha en spesiell kule å studere.
fersk1
22.04.2024 kl 11:30 9758

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/27/8101600/mpc-container-ships-svekket-resultatet

Les dette så skjønner du hvorfor de sitter short.De venter kraftig fall i 2024
kvirrevi
22.04.2024 kl 08:58 10031

Hvorfor ser det ut til å være så lave forventninger til MPCC for 2025? Ser fra E24 at snittforventning er P/E på 21,9, det tilsvarer vel knappest overskudd i det hele tatt, ca. 20 mill USD? Er det effekten av dette shorterne venter på og som forklarer at så mange profesjonelle investorer ligger short i aksjen?
bådleguten
21.04.2024 kl 15:13 10568

Får ikke håpe bjellesauen drar opp kursen, synes det er greit med lav kurs når jeg reinvesterer kv utbyttet.
velkjent
21.04.2024 kl 13:28 10652

Det må da være flust med andre shortekandidater på OSE, f.eks. KOG, som stadig blåses opp og knapt tjener penger, rene velferdsorganisasjonen. Hvem underholder slikt, aksjefondene/andres penger?
fersk1
21.04.2024 kl 10:20 10887

Det er vel ikke så positivt i det korte bilde hvis han låner de ut til short?
Det er det ingen garanti for.
desirata
20.04.2024 kl 13:45 11442

Dette er virkelig bra.

Han er Norges flinkeste shipping investor. Numero uno !
anca
20.04.2024 kl 10:25 11610

09:07|Kenneth Lund
Moræus-Hanssen satser på MPC Container Ships
Investor Harald Moræus-Hanssen har gjennom sitt investeringsselskap Uthalden as kjøpt 400.000 aksjer i rederiet MPC Container Ships.

Aksjeposten har en verdi på vel 5,3 millioner kroner basert på sluttkursen fredag.

DN investor 20 april
abbos
19.04.2024 kl 14:45 12126

En av de sterkeste idag - shortinndekning på en generell svak børs idag ?
kvirrevi
19.04.2024 kl 14:36 12086

Litt usikker, men tror den var en del mindre enn den er nå. Mener å ha sett oversikter tidligere som viste at shorten i slutten av februar var mellom 4 og 5 prosent, men ta dette med en stor klype salt.

Fant denne linken som viser at den var på ca. 5% for de med posisjoner over 0,5% av antall aksjer i MPCC. Shorten har altså økt kraftig etter resultatfremleggelse. Trolig har MPCC ledelsens vurdering av fremtidsutsikter hatt stor betydning for at de har økt shorten. Mange skip med svært høye rater inngått i 2021 går visstnok av kontrakt i år.

https://www.aksje.io/stock/OSE/MPCC

Shorten økte svakt i går til 8,49 prosent ifølge finanstilsynet.

Redigert 19.04.2024 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
velkjent
19.04.2024 kl 14:33 12076

Jeg driver fortsatt "bunnfiske" i MPCC og regner ikke med at nedsiden er stor. Ratene har øket for de skipsstørrelsene MPCC opererer og shorten har visst stoppet opp. Kanskje de frykter tilbakekjøp fra MPCC.
kvirrevi
19.04.2024 kl 14:15 6264

Med en betydelig del av porteføljen i MPCC må jeg si at jeg bekymrer meg litt over at så mange profesjonelle investorer ligger med shortposisjoner i selskapet. Tror shorten har gått ned litt siste uka, men den var på vel 62 mill. aksjer for vel en uke siden.

Disse må ha tro på et betydelig kursfall i MPCC, basert på fallende resultater og utbytter slik ledelsen i MPCC varslet i slutten av februar 2024.
Gentry
17.04.2024 kl 03:36 7342

På MPCC hjemmeside står det:
28 MAY 2024
Quarterly Report - Q1 2024
velkjent
16.04.2024 kl 19:42 7761

Det samme står på aksjesiden til MPCC hvis en søker på aksjen (under Aksjeoversikten på FA) Det er solgt og fått oppgjør for flere skip i det siste, så det er kanskje ikke nødvendig å vente så lenge med å publisere resultat og betale utbytte. Det blir da mer i samme periode, som andre selskap. Å få utbyttet i mai ville vært supert.
Redigert 16.04.2024 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
fersk1
16.04.2024 kl 19:13 7812

Ser på Nordnet at q1 er 30april. Stemmer det? Da blir det jo bare 2mnd mellom q4og q1.
DividendYield
15.04.2024 kl 17:06 8537

Ja, glemte å svare på det, men skrev tidligere at det er positivt for mpcc. Indeksene til lessors lagger gjerne noen uker.
Slettet bruker
15.04.2024 kl 16:49 8587

Takk for det Divid……….. da fikk avklart det at de to hovedkategorier: linere og lessors stort. sett følger hverandre
DividendYield
15.04.2024 kl 16:16 8276

Container kan deles opp i to hovedkategorier: linere og lessors. MPCC er i siste kategori og leier ut skipene sine til linerene. De indeksene du linket til gjelder det linerne får for å frakte varene sine på de 7 hav.

Som det er nevnt i et par innlegg her inne er det Harpex Petersen og New contex vi kan følge for å se hvor mye mpcc får for å leie ut skipene sine.

https://www.harperpetersen.com/harpex
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
General T
15.04.2024 kl 15:27 8013

Nice one. Of course this money may be used for replacing vessels. Regardless, 3.3kr annual dividend is still 25% return and is more than enough to keep me interested.
kvirrevi
15.04.2024 kl 14:16 7968

Jeg vil også tro dette er to av de 38 båtene MPCC har oppgitt er gjeldfrie. Vil tro kassen i MPCC er rimelig velfylt nå.

Det blir mindre og mindre gøy å sitte short i denne aksjen. Det er sannsynlig med gode kvartalsvise utbytter fremover, som de som sitter short må kompensere fullt ut til utleier av aksjene. Selskapet er også bunnsolid og ratene stiger ref. denne artikkelen fra Tradewinds:

MPC Container Ships innkasserer containerskipsstøtte ettersom linjegiganten MSC fortsetter å kjøpe
Tysk tonnasjeleverandør tar fortjeneste på salg av eldre boksskip
RELATERTE NYHETER

MSC Mediterranean Shipping Company har tatt et par tysk-eide sub-panamax containerskip fra Oslo-noterte MPC Container Ships (MPCC).

Verdens største linjerederi har hentet AS Nadia på 3586 teu (bygget 2007) og AS Ragna på 1496 teu (bygget 2009).

Fartøyene er til sammen estimert til å være verdt over 29 millioner dollar.
Den Hamburg-administrerte tonnasjeleverandøren MPC selger de eldre skipene mens den fornyer og moderniserer flåten med nybygg og yngre brukte fartøyer.

Tidligere i år solgte selskapet 2800-teu AS Clarita (bygget 2006) til MSC for rundt 10,3 millioner dollar.

Den tyske eieren ser ut til å ha tjent på de to siste fartøyene, som den kjøpte i forkant av den pandemi-inspirerte markedsboomen.

Det konvensjonelt drevne AS Nadia ble kjøpt fra Reederei Nord sent i 2020 for bare 10 millioner dollar, og har i dag en estimert markedsverdi på 17,6 millioner dollar ifølge VesselsValue.
Fartøyet var ett av flere fartøy hvor MPCC reforhandlet tidlig levering i fjor, sammen med kontanterstatning, fra den amerikanske operatøren Pasha Hawaii.

I dag opererer AS Nadia for MSC i New Capricorn-tjenesten fra Sørøst-Asia til Australia og New Zealand.

MPCC har også solgt det mindre AS Ragna til linjegiganten, et fartøy anslått til å være verdt rundt 11,5 millioner dollar.

Skipet ble også anskaffet for rundt 9,1 millioner dollar i 2018 og opererer for tiden for den israelske linjeoperatøren Zim i sin mellom-middelhavstjeneste.

Salget reflekterer fortsatt interesse fra MSC med hovedkontor i Genève etter måneder hvor charterratene for containerskip har steget og fortsatt er sterke.

ConTex, et mål på charterpriser for skip opp til 6500 teu, stengte på 771 poeng forrige uke.

Det er 5,7 % høyere i løpet av uken og er kraftig opp fra 514 ved starten av året.

Tilsvarende står skipsmegler Clarksons samlede Containership Timecharter Rate Index på 101 poeng, det høyeste nivået siden juli 2023 og 50 % høyere enn i begynnelsen av desember.

Charterratene ser ut til å ha stabilisert seg selv om rederiene ønsker å øke lengden på periodene.

Det så en betydelig økning i prisene for sub-panamax boxships.
Dette gjenspeiles i oppgjøret av AP Møller-Mærsk som forlenget Ariana A på 2700 teu (bygget i 2005) i 12 måneder til $18.000 per dag.

"Det er fortsatt rikelig med etterspørsel i alle regioner, med noen segmenter av containermarkedet utsolgt på rask tonnasje," bemerket ConTex i sin ukentlige kommentar.

Copyright - Tradewinds

Whats not to like??

Nær 25500 eiere av MPCC bare hos Nordnet viser noe om hvor populært det er å eie denne aksjen.
Redigert 15.04.2024 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
desirata
15.04.2024 kl 13:42 8031

MPC solgte to eldre feeder idag for total ca. $30m. Vil tro de er gjeldfrie. Vil isåll bli extra utbytte på 70øre i 2H kun på dette salget. Muleg mere salg, så min 5kr utbytte i 2024.
General T
15.04.2024 kl 12:52 7945

Guiding for 2024 estimere ca. 50% av 2023 EBITA, og så kanskje aoverskudd og da utbytte. Q1 kan har litt av en oppside men jeg synes alt over 0,7 er bra
Redigert 15.04.2024 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
desirata
15.04.2024 kl 12:50 7787

Takk for info.

Jeg har (hadde) som realistisek et utbytte på 4kr for hele året 2024. Nå med de rate oppgangen du beskriver, vil jeg si det er mulegt med 1kr mere, dvs 5kr samlet. Vi får se mye kan skje enda. Resesjon på nedsiden, men også upside med mere geo-politisk uro. Men kan en plukke aksjer på 12- tallet, kan en ikke gjøre mye galt. De kan gjerne shorter den ned for meg, vil isåfall kjøpe med begge hendene på 11-tallet
kvirrevi
15.04.2024 kl 12:21 7852

Rateutviklingen for ulike typer feeder-containerskip de siste tre ukene: Disse er de relevante ratene å følge for MPCC.
Hentet fra Harpex.
1100 TEU, fall fra 9750USD til 9500 USD fra 22. mars til 12. april.
1700 TEU, økning fra 12500 USD til 13500 USD
1800 TEU, økning fra 15000 USD til 15250 USD
2500 TEU, økning fra 17500 USD til 18000 USD
2700 TEU, økning fra 17500 USD til 18000 USD

Rateutvikling for transport fra østen til USA eller Europa, m.v. har liten relevans for MPCC da de nesten ikke har noen slike skip og nesten ikke driver noen slik virksomhet.
Redigert 15.04.2024 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
The Observer
15.04.2024 kl 09:55 7985

Er det tall eller indikasjoner som tilsier mindre eller større utbytte i juni utbetaling?
Slettet bruker
14.04.2024 kl 22:49 8434

Hvilke indekser følger MPCC ? Link

Så du mener at indeksene til MPCC sitt markedet ikke har en sammenheng med det generelle containermarkedet ?