MPC Utbytteaksje nummer 1
Da ble den gamle tråden lagt ned med over 10 000 kommentarer.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Men nytt forum gir oss forhåpentligvis en nyansert og god samtaletråd videre om gullkalven MPCC.
Med kun dager unna Q2 rapport for selskapet kan man merke forventningene stiger. Før forrige utbytte lå kursen og stanget litt over 21,1kr pr aksje. Altså rundt 5% over dagens inngangsbillett.
Ifølge finanstilsynet er plasserte shorter på selskapet 0.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Videre har 6 meglerhus en kjøpsanbefaling på aksjen.
Her er alle velkommen til å utveksle synspunkter. Om en er fan eller skeptiker kan meninger rundt aksjen deles. Uansett hva man velger må jeg si lykke til for alle investorer. Store eller små.
Legger ved et investeringsark for MPC. Det kan du finne her
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#
Noe som kan gi trygghet i investeringen din. Øverst i arket kan du velge år(2023 + NCT for å se 2023) for å se avtaler som er gående på hvert enkelt skip, om den har avtalte fraktpriser pr skip og hele selskapet. Helt øverst i selve arket kan man se forventet avkastning LIVE oppdatert, samt kurs for både aksjen, dollar, og Euro. Jeg bruker dette arket for å finne ro og trygghet. Her kan man se tidligere år for aksjen samt avtaler MPC har gjort frem i tid på sine skip.
Redigert 25.08.2023 kl 11:52
Du må logge inn for å svare
Silver20555
14.05.2024 kl 14:52
12780
Fint med publisitet, den ser ut til å ha være ferdig med dagens nedgang. Vi får se om den kommer opp til 20-tallet før stenging, blir vel avgjort i sluttauksjonen. 14 dager til Q1, blir vel opp frem til den tror jeg.
Silver20555
14.05.2024 kl 15:50
12706
https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-mpcc/mpc-container-ships-shares/news/mpc-container-ships-asa-obmpcc-shares-could-be-35-below-thei/amp
MPC Container Ships' estimated fair value is kr30.48 based on Dividend Discount Model
Current share price of kr19.76 suggests MPC Container Ships is potentially 35% undervalued
Our fair value estimate is 103% higher than MPC Container Ships' analyst price target of US$15.01
MPC Container Ships' estimated fair value is kr30.48 based on Dividend Discount Model
Current share price of kr19.76 suggests MPC Container Ships is potentially 35% undervalued
Our fair value estimate is 103% higher than MPC Container Ships' analyst price target of US$15.01
nucleus
14.05.2024 kl 15:55
12739
Har klatret og klatret opp, spørs hvis den roer seg ned nå? Hvem veit, rater ser ut å å ha steget mye, nye langsiktige kontrakter hadde smakt. Eller flere bestillinger på nye båter/ oppkjøp hadde også smakt bra. Kursutvikling har vært sterkt i det siste, men hadde jo en forholdsvis langsiktige laber periode. Så veldig høy shorting på MPCC., noe som er kraftig minket. Moræs Hansen inntreden og kjøp av MPCC aksjer var flotte saker. Shipping investor som er dyktig som pokkers og gir en god signal effekt. Savner bare mr big John ( Fredriksen) også- hehe. Tror ikke han har containerbåter. Kongen av Shipping.
desirata
14.05.2024 kl 16:21
12752
Simply wall kan en bare glemme. De har ikke grei på Shipping. Så blander de dollar og Kroner, som ikke gjør det bedre
DividendYield
14.05.2024 kl 16:35
12835
John Fredriksen har mange containerskip. Nylig har han leid ut 7 av dem på lange kontrakter til Maersk
Silver20555
14.05.2024 kl 19:16
12736
Ser ut til at de forskjellige shortene kjemper mot hverandre. Noen shortet mer, andre dekket inn. Regner med fortsatt oppgang fremover:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
nucleus
14.05.2024 kl 20:46
12768
Ok, takk for informasjon. Har selv aksjer I Frontline da. Kongen av shipping ( J. Fredriksen) har jo i det meste.. på båt og mere dertil.
Silver20555
15.05.2024 kl 15:13
12493
Vi ender nok over 20 kr i sluttauksjonen i dag. Shorterne får ikke dekket inn.
Silver20555
15.05.2024 kl 16:51
12365
Den lå mesteparten av tiden i sluttauksjonen på 20kr men ble presset ned helt på slutten. Tipper vi kommer over 20 i morgen igjen, men om den ender der er jeg usikker på.
desirata
16.05.2024 kl 09:46
11923
Jeg vil tro shortere vil ikke ha deg bra denne langhelg dersom aksjen ligger <20kr.
Det kan bli massiv inndekning snart av 4% av market cap. Dersom noen større aktører flagger kjøp i MPC, kan den gå mot 25 !
Det kan bli massiv inndekning snart av 4% av market cap. Dersom noen større aktører flagger kjøp i MPC, kan den gå mot 25 !
Silver20555
16.05.2024 kl 10:12
11864
Den viser styrke i dag også, kanskje den ender på 20,2x i dag.
Det er jo kanibalisme blant shorterne hver dag, fascinerende å se på handlende .
Det er jo kanibalisme blant shorterne hver dag, fascinerende å se på handlende .
Bullen
16.05.2024 kl 11:38
11731
Ja, dette er vel tredje forsøk for å komme seg over 20. Ofte er disse runde tallene bremseklosser for videre oppgang..... litt snodig dette?
Silver20555
16.05.2024 kl 13:23
11579
Hvis den holder seg over 20 før sluttauksjonen tror jeg den havner opp mot 20,30 kr
piff
16.05.2024 kl 13:35
11555
Her ligger en liten sperre(salg) på kr 20.30 med ca 215 000. regner med den spises raskt.
Silver20555
16.05.2024 kl 16:58
11656
Ble presset ned mot slutten i dag og sluttauksjon litt mer ned, blir vel ny test av 20,30 på tirsdag da.
Hva er gjennomsnittlig rate på skipene?
Hva er gjennomsnittlig rate på skipene?
stocken
19.05.2024 kl 18:23
10968
Ser på en oversikt fra DNB at MPC var blant de mest solgte aksjen blant deres investorer fra 1.april - 1.mai. Merkelig da med den enorme oppturen vi har hatt i det siste? Aksjen var mye shortet i dette tidsintervallet. Fant dette på et facebookinlegg
Silver20555
19.05.2024 kl 22:13
10962
Shortinndekningen fortsetter nok i uken og kanskje tar mer fart inntil:
28.05.2024 - Quarterly Report - Q1
28.05.2024 - Quarterly Report - Q1
velkjent
19.05.2024 kl 22:30
11064
Har sett på ratene for de skipsstørrelsene, som dominerer i MPCC og veid disse statistisk og sammenlignet utviklingen fra årsskiftet i oppgaven fra Harpex på 6mnd. basis. 1.1. 24 var gj. snittet 11430 mot nå 19000. MPCC opererer vel med ca. 27000 i sin siste rapport, mens jeg finner at snittet for 1.Q/24vil ligge nærmere 26000. Dette snittet er påvirket av "gamle" kontrakter, som i de fleste tilfellene ligger godt over dagens rater, mens den siste og høyere rateutviklingen vil bidra positivt fremover. Samtidig går etter hvert "gamle" rater ut og erstattes av nye og lavere. Resultatet tror jeg vil bli noe dårligere enn 4Q/23, men salget av skip til gode priser og en god likviditet, tror jeg vil føre til at utbyttet opprettholdes. Forhåpentlig kommer det nye "ekspert"-analyser etter hvert og at disse vil være mer edruelige enn fjorårets.
desirata
21.05.2024 kl 11:20
10425
Slik jeg ser det å har shortere 2 valg:
1. Bite negler på dagtid.
Eller
2. Ha mareritt om natta
1. Bite negler på dagtid.
Eller
2. Ha mareritt om natta
Silver20555
21.05.2024 kl 12:45
10259
Takk Velkjent !
MPCC godt opp i dag også, 5% hver dag er bra.
Det blir nok noen kroner til opp herfra.
MPCC godt opp i dag også, 5% hver dag er bra.
Det blir nok noen kroner til opp herfra.
MPC Container Ships ASA (OB:MPCC) Shares Could Be 35% Below Their Intrinsic... 9
Key Insights MPC Container Ships' estimated fair value is kr30.48 based on Dividend Discount Model Current share price...
https://gcaptain.com/u-s-container-imports-to-maintain-strength-into-peak-season/
Key Insights MPC Container Ships' estimated fair value is kr30.48 based on Dividend Discount Model Current share price...
https://gcaptain.com/u-s-container-imports-to-maintain-strength-into-peak-season/
Redigert 23.05.2024 kl 08:19
Du må logge inn for å svare
velkjent
23.05.2024 kl 13:47
9866
Nei, dette har ingen ting med "sell in May etc" å gjøre, bare DnB Markets rutinemessige nedgraderingen av MPCC foran et nytt kvartalsresultat. Gadd vite hva en slik analyse baseres på når de samtidig hausser selskap, som ikke tjener penger. Mener Finanstilsynet bør sjekke DnB Markets nærmere, for det må ligge en eller annen form for agenda bak.
nucleus
23.05.2024 kl 14:35
10517
DNB Markets er useriøse. Men greit nok hvis en ska fylle på mere..
Shipping: Rederi-ledere prioriterer Kapitaldisiplin og utbytter fremfor vekst
Oslo (Infront TDN Direkt): I et shippingpanel under Marine Money Ship and Offshore Finance Forum torsdag, der ledere i BW LPG, Golden Ocean, Avance Gas og Belships deltok, ble det lagt stor vekt på kapitaldisiplin og utbytter på dette stadiet i syklusen. Nybyggprisene blir ansett som stive med lite insentiv til å investere tungt.
-Vi har vokst enormt de seneste årene, men akkurat nå har vi ikke så mye behov for vekst. Jeg synes prisene akkurat nå ikke er særlig attraktive og krever et veldig sterkt fraktmarked. Vi fortsetter å selge eldre skip til stadig høyere priser, og vi er fornøyde med det, sier finansdirektør Peder Simonsen i Golden Ocean.
Måten å tjene penger på i de større segmentene er å utnytte toppene i spotmarkedet, og det krever håndterbar gjeld og en lav kostnadsbase, ifølge Simonsen. Han ser også lite nedside i nåværende nybyggspriser.
-Jeg kan ikke se hvordan det skal skje med mindre du ser en massiv økning av nye verft i Kina, og jeg tror på tørrbulksiden er vi de siste som kom inn hos verftene, og jeg tror verftene foretrekker å bygge tankskip og containerskip hvis de kan, sier han.
Konsernsjef Kristian Sørensen i BW LPG mener også at det er for dyrt å vokse i shippingbransjen på nåværende tidspunkt.
-Prisene har gått opp enormt. Så vi prioriterer å betale utbytte til våre aksjonærer, sier han.
Om konsolidering innen LPG-shipping sier BW LPG-sjefen at for øyeblikket er aktører ganske fornøyde med den posisjonen de har, så det er ikke lett å finne muligheter.
Junaid Razak finans@tdn.no, Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Relaterte selskap.
BW LPG
MPC CONTAINER SHIPS
HOEGH AUTOLINERS ASA
HAFNIA LIMITED
SOLSTAD OFFSHORE
2020 BULKERS
WALLENIUS WILHELMSEN
BELSHIPS
HAVILA SHIPPING
KLAVENESS COMBINATION CARRIERS
HAV GROUP ASA
Oslo (Infront TDN Direkt): I et shippingpanel under Marine Money Ship and Offshore Finance Forum torsdag, der ledere i BW LPG, Golden Ocean, Avance Gas og Belships deltok, ble det lagt stor vekt på kapitaldisiplin og utbytter på dette stadiet i syklusen. Nybyggprisene blir ansett som stive med lite insentiv til å investere tungt.
-Vi har vokst enormt de seneste årene, men akkurat nå har vi ikke så mye behov for vekst. Jeg synes prisene akkurat nå ikke er særlig attraktive og krever et veldig sterkt fraktmarked. Vi fortsetter å selge eldre skip til stadig høyere priser, og vi er fornøyde med det, sier finansdirektør Peder Simonsen i Golden Ocean.
Måten å tjene penger på i de større segmentene er å utnytte toppene i spotmarkedet, og det krever håndterbar gjeld og en lav kostnadsbase, ifølge Simonsen. Han ser også lite nedside i nåværende nybyggspriser.
-Jeg kan ikke se hvordan det skal skje med mindre du ser en massiv økning av nye verft i Kina, og jeg tror på tørrbulksiden er vi de siste som kom inn hos verftene, og jeg tror verftene foretrekker å bygge tankskip og containerskip hvis de kan, sier han.
Konsernsjef Kristian Sørensen i BW LPG mener også at det er for dyrt å vokse i shippingbransjen på nåværende tidspunkt.
-Prisene har gått opp enormt. Så vi prioriterer å betale utbytte til våre aksjonærer, sier han.
Om konsolidering innen LPG-shipping sier BW LPG-sjefen at for øyeblikket er aktører ganske fornøyde med den posisjonen de har, så det er ikke lett å finne muligheter.
Junaid Razak finans@tdn.no, Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Relaterte selskap.
BW LPG
MPC CONTAINER SHIPS
HOEGH AUTOLINERS ASA
HAFNIA LIMITED
SOLSTAD OFFSHORE
2020 BULKERS
WALLENIUS WILHELMSEN
BELSHIPS
HAVILA SHIPPING
KLAVENESS COMBINATION CARRIERS
HAV GROUP ASA
Redigert 23.05.2024 kl 17:40
Du må logge inn for å svare
hankikkian
24.05.2024 kl 16:26
9744
Og Qube R&T dekte greit inn ca 700.000 aksjer idag, short nede i 4,03/ 18 millioner aksjer
Redigert 24.05.2024 kl 16:26
Du må logge inn for å svare
velkjent
26.05.2024 kl 12:11
9332
For de skipsstørrelsene, som dominerer i MPCCs flåte, har stigningen siden årsskiftet vært over 70%. Her har de mellomste klassene (1800-2800TEU) steget mest, mens de minste har hittil vært mer beskjedne.
Londonmannen
27.05.2024 kl 10:00
8507
Det som skjer i morgen er fremleggelse av historiske data fra perioden Jan/feb/mar 2024. Disse tallene er hovedsakelig påvirket av ratenivået slik det var gjennom 2023. Vi vet at ratene snudde opp høsten 2023 så det kan umulig komme som noen overraskelse på markedsaktørene at tallene for Q1 24 kan bli noe svakere enn det dagens ratenivå skulle tilsi.
Det som er interessante på morgendagens presentasjon vil være hvor mye av flåten som er sluttet i løpet av Q1 og til betydelig høyere rater enn i 2023 samt hvor lange kontrakter skipene nå er sluttet på, samt ledelsen sin guiding for årene som kommer.
Husk å ha fokus på fremtiden og ikke i speilet på fortiden. Den siste kan ikke rederiet få gjort noe med.
Det som er interessante på morgendagens presentasjon vil være hvor mye av flåten som er sluttet i løpet av Q1 og til betydelig høyere rater enn i 2023 samt hvor lange kontrakter skipene nå er sluttet på, samt ledelsen sin guiding for årene som kommer.
Husk å ha fokus på fremtiden og ikke i speilet på fortiden. Den siste kan ikke rederiet få gjort noe med.
nucleus
27.05.2024 kl 10:41
8479
Artctic jekker opp kursmål på MPCC fra 14,40 til 21,40kr/ aksje.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/05/27/8135056/40-prosent-oppside-i-oljeaksje
https://www.finansavisen.no/finans/2024/05/27/8135056/40-prosent-oppside-i-oljeaksje
velkjent
27.05.2024 kl 12:31
8317
Analytikerne ble selvsagt "tatt på sengen" av shortskvisen. Det skal bli interessant å se om de kan forsvare kurs på ca 20 om dividenden blir på ca 5/år og EPS nærmere 40%. Andre aksjer, som anbefales har EPS under 10% og betaler utbytter under bankrenten, så da blir det vanskelig å ta analytikerne seriøst.
velkjent
28.05.2024 kl 08:00
7888
Registrerer at min analyse traff langt bedre enn analytikernes. Avviket i forhold til resultatet ble under $2m.