BWE. Fremtiden er rosenrød.

Fluefiskeren
BWE 18.08.2023 kl 13:11 372061

Forrige tråd ble stengt da den ble for stor. Jeg tar derfor og starter en ny. Det passer bra da BWE er inne i en ny fase. Tre produksjonsbrønner er boret med godt resultat i Gabon og tre gjenstår. Kjøp av asset i Brasil venter på godkjennelse som kan komme når som helst.

Og gassfeltet, Kudu, kan bli mye større enn man trodde. Klipper inn litt fra en fersk artikkel Gunnarius la ut tidligere i dag:

« The Ministry of Mines and Energy says the country's Kudu gas reserves are expected to increase to 10 trillion cubic feet (TCF) from the current estimated 1.3 TCF.

The revised figure is due to the associated gas found within the Graff-1 well by Shell, Yonker, and TotalEnergies' enormous Venus-1 offshore discovery.

Petroleum Commissioner Maggy Shino said the discovery of light crude oil reserves has transformed the landscape of the Kudu gas field.

"We are seeing that we now have a possibility of us increasing this 1.3 TCF of natural gas to up to ten TCF of gas because of the associated gas that we are seeing within the graph, within the Yonker and within Venus," she said on Wednesday.

The revelation has the potential to reshape the energy landscape in Namibia and the wider Southern African Development Community (SADC) region. »

https://thebrief.com.na/index.php/component/k2/item/3348-namibia-s-kudu-gas-reserves-projected-to-increase-tenfold

10 Tcf tilsvarer 1,9 milliarder boe. Her kan man med god grunn ta i bruk betegnelsen elefant hvis dette innfris.
Redigert 18.08.2023 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
hulabalula
25.08.2023 kl 12:18 3687

Yeah, I wonder that too. Would be interesting to get a more detailed look into their trading history. They have done some quick in and out trades but from what I can remember the two times I saw it it was after failed merger talks (Dorian and Avance). It would be interesting if someone would look into how they have traded in and out of BW LPG and BW Offshore, those being BW names. Have they tended to think longer term with those?

If I had to guess I would think their view is very long unless we start to see some irrational exuberance in BWE at some point. Clearly a 10x would not be far fetched on a 5 year time horizon if everything goes to plan and if the price of oil cooperates. And why wouldn't it with the lack of investment in the sector...
Foreigner
25.08.2023 kl 11:45 3731

Thank you, that was very enlightening. Makes me wonder how long game they are playing
hulabalula
25.08.2023 kl 11:18 3759

"BWO Group". Do you mean BW Offshore or BW Group? The way I see it their objectives go in completely different directions.

BW Offshore seems to me an unnatural owner of BW Energy and will likely continue to divest and focus on their FPSO business. Maybe in a few years when investors cannot ignore the earnings of oil companies some hedgefund will take over their stake.

Whereas BW Group has a history of a contrarian, mid- to long-term investor and are owned by the Andreas Sohmen-Pao. Since they are not a hedgefund and don't need to worry about investors withdrawing funds, they have the ability to think of the long game and not worry about low valuation in the short term.

A few examples: I followed BW Group a bit when I was more focused on shipping. They swooped up Epic Gas in 2019 (I was bought out too) and they put in a hostile bid (unsuccesfully) for Dorian LPG, both were at a low points in the cycle and at depressed share prices. They also bought a big position in another LPG company in 2020, Navigator Holdings, and only started selling out this summer at much higher prices. That seems to be their go-to Buffettesk model. Buy when everybody hates it and then gradually loosen up their holdings when others are starting to come around to the idea. I think we are kind of spoiled to have an owner like this in the boat with us because it also means they will be there with cash in the unlikely event that BWE runs into trouble. The flip side, and one of my fears, is that they will put in a low ball offer at some point. After having waited for about two years since I bought my first stocks in BWE being bought out now at a small 30%ish premium would really suck.
hulabalula
25.08.2023 kl 11:09 3780

Gunnarius, jeg har ikke kendskab til pre-payment ordninger fra offtakers inden for oljebranchen. Umiddelbart tror jeg kun den slags forekommer inden for råvarer hvor der er tvivl om leveringsikkerheden, f.eks. uran. Mon ikke olje er for stort og likvidt et marked til at køber føler det nødvendigt at pre-pay til gengæld for leveringsikkerhed? Og mht prissikring kan køber jo bare gå i futures markedet.

Det ville da være lækkert for det vil give lidt forspring i tid, men jeg tænker at Golfinho kan BWE alligevel selv funde. Kassen kommer jo til at være stor efter Q2. Maromba kræver nok en långiver med 50%ish funding.
Foreigner
25.08.2023 kl 10:03 3851

CEO is very heavily invested in BWE so I don't think he would be in favour of any takeover. And he does have a say on the matter.

But it is an interesting question why are BWO Group not worried about the low valuation of the company? Do they not care as they see BWE as a pure dividend machine in future?
Redigert 25.08.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
solb
25.08.2023 kl 09:55 3872

Har begynt å spekulere på om BW group vil tillate at BWE blir et slikt gullkantet selskap i nær fremtid? Legger de inn bud på selskapet på 30kr?
Ro
25.08.2023 kl 00:30 4080

Gode inntekter.. men også høye utgifter?
Hva blir bunnlinja etter skatten er betalt?
Må si jeg er skuffet over kurs på max rundt 31 iår (rundt 33 ifjor) men forståelig da overskuddet 1 halvår ble kun 300 000 dollar!
Mens vi snakket om enorm prodøkning..
Slike ting må vi få også få med i diskusjonen.
Oto på dno chatt nevnte utgifter på rundt 110 mill dollar for Golfino og FSPO i q4 og q1-24.
Men trolig blir 2024 ett bra år da ..
Redigert 25.08.2023 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
25.08.2023 kl 00:09 4092

Måtte de leie inn rigg, så var det sånn ca. slik du sier, men lar denne ESP feilen seg løse via wireline teknikk, så blir det så mye enklere og billigere, uten innleid rigg.
Spitzer
24.08.2023 kl 22:38 4142

Mener det ble sagt under Q&A at det ville løse ESP-utfordringen om 2 mnd tid. Kostnad 8-10 musd… eller var d 7-8 musd
Fluefiskeren
24.08.2023 kl 22:11 4201

Moro å se interessen for BWE på forumet nå. Det har vært labert i perioder, men nå er det altså 132 innlegg siden jeg startet denne tråden for seks dager siden. Men så er da også mye spennende nå som skjer i både Afrika og Brasil sør for ekvator. Og det er deilig å lese tråder som er fri for personangrep og sjikane. Det er jeg også vant med fra PEN-trådene, men man trenger ikke å lese veldig mange tråder for andre selskaper for å se at det ikke er noen selvfølge.
Face
24.08.2023 kl 21:55 4238

Det blir helt klart en imponerende vekst i 2023. Også har vi potensielt en enorm oppside fremover i Kudu, Maromba og Golfinho som oversees totalt av markedet.
gunnarius
24.08.2023 kl 21:45 4267

BWEs graf og gross 40.000 får stå for selskapets regning. Sier vi 37.000, som du indikerer, blir det likefullt med Dussafu og Golfinho, netto 36.000 bbls/day end Q4/23. Dvs. 5x høyere produksjon enn i Q1, hvor oljeprisen var som i dag og aksjekursen til BWE ~NOK 29.
Face
24.08.2023 kl 21:34 4283

Mye som skal klaffe om vi ser 40.000 gross i år. Husk vi har hatt litt issues under boring og komplettering på 2 av 4 brønner hittil. Også fikk de en feil på ESP på DHIBM-4H. Legg til litt decline så krysser jeg fingrene for 37000-38000 gross. Tror det tar litt tid før de fikser ESP, med mindre de har flaks og det lar seg gjøre enkelt med brønnintervensjon på wireline.
gunnarius
24.08.2023 kl 21:03 4325

hulabalula,

Har du noe kjennskap til en slik pre-payment ordning som BWE skriver kanskje er mulig med offtaker eller hvilken størrelsesorden som er realistisk å oppnå?

Interessant, for dette kan vise at BWE ikke ser for seg funding som en kombo, med Golfinho og Maromba. Men kjører videre med separat finansiering. Åpenbart vil funding av Golfinho for videre boring (in-fills) og øvrig offshore arbeid/investering enklere kunne la seg realisere dersom funding er på plass i forkant. Således blir det meget viktig at BWE får til en slik pre-payment deal med offtaker innen Q3.

Min mening er at markedet ser og frykter en viss risk forbundet med manglende funding. Både for Golfinho og Maromba. Dersom det blir pre-payment med offtaker for Golfinho, blir risk redusert. Viktig for fastsettelse og utvikling i aksjekursen.

gunnarius
24.08.2023 kl 20:43 4357

40.000 is gross (Dussafu), i.e. 29.000 net BWE. Golfinho is net BWE.

Both Dussafu and Golfinho 38.000 bbls/day net BWE end Q4/2023.
Foreigner
24.08.2023 kl 19:27 4427

I finally had time to look the presentation.. so with Golfinho in bag plus all the drillings done they expect 50000 boed by year end?? Doesn't that represent 27 NOK per share FCF?? Am I misundestanding something here?

Edit; I did, it was gross production..
Redigert 24.08.2023 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
hulabalula
24.08.2023 kl 19:11 4448

Enig, gunnarius. Så længe de lander Golfinho og Kudu deals og performer på Dussafu så er jeg tilfreds. Aktiekurshop kommer når det kommer, og ledelsen skal ikke bruge unødig tid og energi på at markedsføre sig over for investorer nu hvor der ikke længere er behov for aktieemissioner.
gunnarius
24.08.2023 kl 17:35 4534

hulabalula, men det skal bli deilig å få landet Golfinho og den fjerde Hibiscus brønnen. BWEs nettoproduksjon opp fra i dag 20.000 f/d til ca. 33.000 f/d. Og det er et virkelig stort spang for BWE aksjen.

Fluefiskeren, jeg kan være enig med deg i at Golfinho har stor impact. Bare hør hva CFO sa ifm. Q&A og alle de spørsmålene som var kommet inn om Golfinho. Så markedet må være opptatt av dette asset. Ja, ny Brasil-deal for den saks skyld. Min umiddelbare tanke om at BWE kupper alle tre løftingene i Q4, og lar de to andre partnerne få løfte før BWEs løfting i oktober, tror jeg skyldes at BWE til gjengjeld har prioritert og ønsker mye cash på bok samtidig. Det er prisen å betale for oss aksjonærer i BWE - da må selskapets strategi gå foran tidsmessig økning i aksjekurs. Økningen kommer senere uansett.
hulabalula
24.08.2023 kl 17:34 4457

Agree on your repricing schedule. I had hoped to sell 1/3 of my position at 40 NOK after Q3 to derisk a little. But with only 1 lifting I don't trust the market to be able to think ahead until cash flows appear on the balance sheet, so my base case now is the repricing occurs in February. Hope I'm wrong.
hulabalula
24.08.2023 kl 17:14 4462

Haha, du kender min holdning:D Alene på Dussafu assets er BWE et easy bet, med mindre man tror på langvarig recession. Derudover har vi så gratis optioner i Golfinho og Kudu... Kender ikke andre cases der i den grad ligger til højrebenet, men når markedet har den modsatte holdning så kræver det selvfølgelig lidt mere tålmodighed, og det må man så have.
Fluefiskeren
24.08.2023 kl 16:42 4442

PEN guider som sagt 570 000 fat i Q4 så noe blir det da. Og noe av dette er nødt for å komme fra Dussafu.

Ellers er denne duellen mellom PEN og BWE når det gjelder høyest nominell kurs litt moro å følge. Her skifter det hele tiden, men PEN har tatt et lite rykk ifra nå. De unngikk fallet som nesten alltid BWE får ved kvartalstall. Kanskje det også har å gjøre med at de ikke nevnte noe om problemene på brønn 2. Det ble visstnok i hvert fall nevnt under Q/A seksjonen.

Jeg gjentar at jeg tror årsaken til at BWE lagger nå er rett og slett Golfhino som bare drøyer og drøyer. Vi vet dessverre ikke når dette er klart.
gunnarius
24.08.2023 kl 16:29 2868

and if all 3 liftings go to BWE in Q4, PEN will realize a very soft Q4.
Foreigner
24.08.2023 kl 16:04 2875

:) I think this is actually getting interesting in PEN vrs BWE:) PEN will in 3 months based on their shareholder return policy pay approx 0.85 kr dividend and the Q3 results will be outstanding with 1,55 mBarrels lifted. So PEN will finally show the money in 3 months. Where as BWE will not show money in Q3 results but another 3 months will pass and then the Q4 results from BWE will be outrageously good. A real money rain. Knowing market we are in February until BWE will be repriced. Could be different if BWE was better at marketing🤷‍♂️
Redigert 24.08.2023 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
gunnarius
24.08.2023 kl 15:38 2915

Nå handler det om å stable aksjen - og da spesielt aksjekursen - på beina igjen.

Kommer til å bli fryktelig negativt overrasket om IPO/emi kurs gjeldende et par år tilbake i tid skal bli stående som gjeldende aksjekurs ala i dag. Her tror jeg at investorene vil kjøpe fremover, mens aksjen holdes lavt priset - gitt global økonomi og oljepris følger normalen. Kanskje aksjekursen trenger noe tid på å hente seg inn, men det vil gå oppover- money talks. Jeg kan fremdeles ikke se øvrige O&G selskap her på berget med tilsvarende potensial og kvalitet. Må i så fall være OKEA, som frister. Nå tenker nok andre og spesielt PEN-gjengen - hold deg til PEN. Da sier jeg: It ain't over till the fat lady sings the blues.
Fluefiskeren
24.08.2023 kl 14:30 3000

Vil bare minne om denne fra desember også,

« Namibia: Kudu operator eyes trillions of cubic feet of extra gas promise

BW Energy will carry out 3D shoot over production licence in bid to boost resources and attract project partners

2 December 2022 10:37 GMT UPDATED 7 December 2022 11:29 GMT
By Iain Esau in London
Oslo-listed BW Energy will carry out a major seismic survey over its Kudu gas discovery offshore Namibia aiming to pinpoint additional resources — potentially trillions of cubic feet — that could attract a development partner.»

https://www.upstreamonline.com/field-development/namibia-kudu-operator-eyes-trillions-of-cubic-feet-of-extra-gas-promise/2-1-1365505

Så jo. De går langt i å anta flere nye billioner kubikkfot i Kudu enn de 1,3.

De går langt i å
Fluefiskeren
24.08.2023 kl 14:21 2979

Upstream skriver mye om Namibia. Bare synd de fleste artiklene er bak betalingsmur.

« Namibia’s frontier Orange basin just keeps on giving

Independent data confirms vast scale of reserves in Africa's latest frontier play

24 August 2023 10:07 GMT UPDATED 24 August 2023 10:07 GMT
By Iain Esau in London
OPINION: Ever since Shell and TotalEnergies made their groundbreaking Graff and Venus oil discoveries offshore Namibia 18 months ago, just days before Russia invaded Ukraine, the exploration world has been awash with rumours of their large size.»

https://www.upstreamonline.com/opinion/namibia-s-frontier-orange-basin-just-keeps-on-giving/2-1-1505562

Foreigner
24.08.2023 kl 14:12 2995

The market is not aware since the company is not marketing this info🤷‍♂️
Fluefiskeren
24.08.2023 kl 14:10 2989

Men det kan som jeg og andre her sier godt være at dette er anslaget på Kudu + Venus + Graff. Det stemmer så noenlunde. Tror vi skal være veldig fornøyd dersom nytt anslag på Kudu blir 5 TCF.
gunnarius
24.08.2023 kl 14:01 3018

hulabalula, er markedet virkelig klar over - gitt alt går som planlagt, hvor mye som løftes i Q4 og verdien av dette for BWE ? Blir det 3 løftinger med 950.000 fat per løfting til BWE fra Dussafu og 1 løfting fra Golfinho i Q4, snakker vi om en fri kontantstrøm på ~USD 150-200 mill.
Redigert 24.08.2023 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
gunnarius
24.08.2023 kl 13:57 3032

Ja, det høres litt rart ut. Men selskapet sier i dag at det er planlagt månedlige løftinger og at "alle" - ikke "begge to" - går til BWE i Q4. Dette er akkurat det samme som BWE nevnte i går. Man får høre selv litt ut i Q&A delen.

Kan du ikke høre med PEN eller en annen spør?
hulabalula
24.08.2023 kl 13:56 3026

Sorry, du har helt ret, de sagde tre liftings til BWE i Q4, og ikke to. Sidder lige og genhører callet.
Fluefiskeren
24.08.2023 kl 13:39 3039

Synes det høres rart ut. Panoro har guidet 570 000 fat i Q4. Det kommer ikke fra Ekvatorial Guinea for der har de lifting i Q3. Det må være fra Adolo. Eventuelt også litt fra Tunisia. I tillegg skal det også kanskje være en domestisk lifting. Da blir det vel minst fire liftings fra Adolo i Q4. Da går det unna.
bluesky2023
24.08.2023 kl 13:36 2991

Istedenfor å le, så kunne de sagt at det er godt mulig at det er 10 TFC der siden det er store funn i nærheten, men at ingenting kan bekreftes før de har fått analysert den endelige seismikken og boret. NAMCOR er partner på feltet og det er nok de The Ministry of Mines and Energy har pratet med, blir litt feil å le av det.
Fluefiskeren
24.08.2023 kl 13:22 2949

Nå er det vel først og fremst usikkert om disse 10 TCF gjelder vårt Kudu alene eller om gass fra Venus og Graf inngår. Synes det er vanskelig å konkluderes ut fra hva som hevdes. Kan forstås begge veier. Kudu er jo kildebergarten til alle disse.

Og jeg forstår litt at de reagerer på 10 TCF. Det er jo en drøm. Tror ikke alle forstår hvor mye det er. Og som jeg ofte sier. Seismikk er seismikk og funn er funn. The proof is in the pudding.
gunnarius
24.08.2023 kl 13:19 2923

hulabalula, du sier:

"De sagde to Dussafu liftings i Q4 til BWE."

Jeg kan melde (heldigvis) at her kan du være i konflikt med hva BWE sa i går og bekreftet i e-mail til meg i dag. For under Q&A delen sa CFO Sæthre at det er planlagt månedlige løftinger i Q4 og at alle går til BWE.

Jeg spurte i dag selskapet og fikk som svar at det BWE opplyste i går er planlagt og gjelder. Dvs. selskapet bekreftet i dag til meg at det er planlagt med månedlige løftinger på Dussafu, som går til BWE. Dvs. alt som produseres på Dussafu i Q4 er planlagt gå til BWE.

Ettersom det da er planlagt månedlige løftinger i Q4 vil gå uavkortet til BWE, må jeg atter en gang få revidere hvor mye som blir løftet. Tar som forutsetning at BWE rekker 3 løftinger, dersom månedlige løftinger som starter - og er bekreftet- i oktober. Med 3 løftinger Dussafu inkl Golfinho gir samlet løfting 3.6 mill fat til BWE i Q4. .

Husk dette er om alt går bra og er p.t. som planlagt. Store tall vi snakker om i Q4.

Aksjekursen er illusorisk lav, gitt det substansielle. Skal virkelig BWE prises det samme som ved IPO og emi. år tilbake i tid. Jeg skjønner ikke markedet.
Redigert 24.08.2023 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
solb
24.08.2023 kl 12:57 2952

Ja, det er absolutt berettiget å spørre seg hvorfor de ler så godt av dette. En hersketeknikk som avvæpner spørsmålstilleren? Geologisk har man gode beregningsmodeller på hvor mye gass/olje det finnes i formasjonene. Og det er vel slikt "The Ministry of Mines and Energy" støtter seg på, samt hva som er beregnet i Venus og Graff. Kudu ligger først i sporet og blir nok døråpneren for Namibia som olje/gass nasjon. Ikke småtteri dette:
https://www.oilandgasmiddleeast.com/news/namibias-offshore-oil-discoveries-estimated-at-11-billion-barrels
Redigert 24.08.2023 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
24.08.2023 kl 12:18 3022

Hvorfor ler ledelsen av dette? Man kan justere opp basert på geologiske data som de har allerede, det sa Arnet selv på presentasjonen, samtidig sa han at det må bores, selvmotsigene

https://thebrief.com.na/index.php/component/k2/item/3348-namibia-s-kudu-gas-reserves-projected-to-increase-tenfold
hulabalula
24.08.2023 kl 12:09 3043

"Mener at Arnet sa i går 950.000 fat ifm. løfting til BWE i oktober. Etter den tid blir det, inkl. fjerde Hibiscus brønn, løfting hver mnd. Vet ikke om dette blir som gross eller dedikert operatør/partner. Andre som vet?"

De sagde tre Dussafu liftings i Q4 til BWE. Ærgerligt at Panoro og Gabon får de to der kommer i august og september, men det må samtidig betyde at BWE som 73,5% owner får store loads ikke kun i Q4, men også Q1 og Q2. Større cash flow samlet set fordi både Golfinho og Kudu ser mere sandsynlige ud i dag end for to dage siden, men tidsforskudt. I de her dage bliver aktier solgt billigt af sælgere som havde håbet på en kortere tidshorisont. Det havde jeg også, og markedet griner lidt af os lige nu, men vi får nok det sidste ord. "The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient."

Jeg talte i øvrigt i går med en geolog som tidligere har arbejdet i oljebranchen omkring ESP problemerne. Han sagde at den slags tekniske issues sker regelmæssigt, også for store selskaber som Exxon, og at det man som investor skal fokusere stenhårdt på er reservoirperformance, snarere end tekniske issues med individuelle brønde.
Redigert 24.08.2023 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
gunnarius
24.08.2023 kl 11:58 3078

Ooooops, feil i mitt løfteestimat for Q4. Dussafu er riktig, men Golfinho feil. Q4 har 3 mnd. og ikke som i mitt innlegg tatt med kun 1 mnd. for Golfinho. Korrigert samlet løfting for BWE i Q4 blir da grovt estimert 3.1 mill. fat med olje. Estimert netback $50-55 - do the matsh again.

Det er antatt vesentlig lavere OPEX i Q4 enn Q3 - to nye H/R kommer helt eller delvis i produksjon.
Redigert 24.08.2023 kl 12:06 Du må logge inn for å svare