BWE. Fremtiden er rosenrød.

Fluefiskeren
BWE 18.08.2023 kl 13:11 372889

Forrige tråd ble stengt da den ble for stor. Jeg tar derfor og starter en ny. Det passer bra da BWE er inne i en ny fase. Tre produksjonsbrønner er boret med godt resultat i Gabon og tre gjenstår. Kjøp av asset i Brasil venter på godkjennelse som kan komme når som helst.

Og gassfeltet, Kudu, kan bli mye større enn man trodde. Klipper inn litt fra en fersk artikkel Gunnarius la ut tidligere i dag:

« The Ministry of Mines and Energy says the country's Kudu gas reserves are expected to increase to 10 trillion cubic feet (TCF) from the current estimated 1.3 TCF.

The revised figure is due to the associated gas found within the Graff-1 well by Shell, Yonker, and TotalEnergies' enormous Venus-1 offshore discovery.

Petroleum Commissioner Maggy Shino said the discovery of light crude oil reserves has transformed the landscape of the Kudu gas field.

"We are seeing that we now have a possibility of us increasing this 1.3 TCF of natural gas to up to ten TCF of gas because of the associated gas that we are seeing within the graph, within the Yonker and within Venus," she said on Wednesday.

The revelation has the potential to reshape the energy landscape in Namibia and the wider Southern African Development Community (SADC) region. »

https://thebrief.com.na/index.php/component/k2/item/3348-namibia-s-kudu-gas-reserves-projected-to-increase-tenfold

10 Tcf tilsvarer 1,9 milliarder boe. Her kan man med god grunn ta i bruk betegnelsen elefant hvis dette innfris.
Redigert 18.08.2023 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
solb
13.09.2023 kl 08:41 4164

Vel, så er det "på`an igjen". Fokus på problemene og ikke en ny vellykket brønnboring med flow over forventning. Oljen i de to brønnene blir ikke borte. Bare en en viss forsinkelse mens oljeprisen stiger.
Norve er på plass på ny "site", og aktuelle problemer løses nok snarlig fra Mabomo?
Face
13.09.2023 kl 08:38 4195

Nei og dette lover ikke helt bra. Virker som vi aldri får en gladmelding uten at det meldes noe negativt/problemer med andre brønner etc. Produksjonen er pdd altså lavere enn hva de meldte ved q2 rapporten.

gunnarius
13.09.2023 kl 08:36 4137

hulabalula, vil tro denne ESP problematikken faller inn under samme paraply, men det er kun den ene Hibiscus brønnen som tidligere har blitt kommunisert ut i markedet. Dvs. fixes problemet, er det tilsvarende teknisk problem for begge brønnene. Slik jeg tolker situasjonen.

Både PEN og BWE melder om de samme tekniske problemene.

Fra PEN sin melding heter det bl.a.:

Current gross production from the Dussafu Marin Permit is approximately 26,500
bopd, which Panoro estimates is up to 8,000 bopd to 10,000 bopd below current
potential owing to issues with electrical supply to the ESP's (electrical
submersible pumps) with the DHIBM-4H well currently flowing naturally at
approximately 2,800 bopd and DHIBM-3H well temporarily not producing. Work to
expedite return to production for these wells is ongoing.

Det sier seg selv at med vesentlig tapt/forsinket produksjon, må Dussafu JV ta grep umiddelbart. Spørsmålet blir, hvor lang tid dette vil ta. Inntil melding om at alt er korrigrert/ funger ok, vil det ta lenger tid for hver lifiting.

Gitt normen er 950.000 fat for hver løfting, vil det med dagens produksjon på 26.500 fat ta 36 dager, mens ved 35.500 (tapt ca. 9.000 f/d - ref. PEN s melding) ta 27 dager. Dvs ca. 9 dager lenger tid med produksjon for hver løfting pga. ESP - gitt problemene ikke blir løst med det aller første.

BWE har guidet løfting i august, som neppe har blitt påvirket. Trolig også lite tidsavvik for september løfting. Det er mest ifm. BWEs tre løftinger planlagt i Q4 som kan bli noe forskjøvet. Dette forandrer ikke intensjonen om at alle de tre etterfølgende løftingene (fom. oktober) skal tilfalle BWE.

Det positive her er følgende statement fra CEO Arnet:

"The drilling program progresses as planned with strong HSE results and robust
production rates which support our expectations of successive production growth
in Gabon into 2024. We consistently receive well data confirming excellent
reservoir quality, with potential positive implications for Hibiscus reserve
estimates," said Carl Krogh Arnet, the CEO of BW Energy.

Redigert 13.09.2023 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
13.09.2023 kl 08:36 4133

Kan heller ikke huske at det er nevnt. Trodde kun det var halv produksjon på den ene brønnen og at de to, nå 3, øvrige brønnene produserte som normalt
Fluefiskeren
13.09.2023 kl 08:33 4124

Har de virkelig kommunisert at det var ESP-problemer også med den første brønnen? Det hadde ikke jeg fått med meg. Merkelig. Altså problemer med halvparten av brønnene. Ikke bra.
hulabalula
13.09.2023 kl 08:21 4160

"As previously communicated, DHIBM-3H and -4H have experienced issues with the ESPs (electrical submersible pumps)" - As previously communicated??

Men vigtigere for det langsitgede billede: "We consistently receive well data confirming excellent reservoir quality, with potential positive implications for Hibiscus reserve estimates". Er det ikke første gang de taler om at reserve estimates kan blive opgraderet? Potentielt en stor booster til NAV.
gunnarius
13.09.2023 kl 08:10 4209

BW Energy starts production from fourth well in the Hibiscus / Ruche development

BW Energy is pleased to announce that production has safely started from the
fourth well of the Hibiscus / Ruche Phase 1 development in the Dussafu licence
offshore Gabon. Well performance is in line with expectations with current
production at approximately 6,500 barrels per day.

https://newsweb.oslobors.no/message/599296
Kaisovski
13.09.2023 kl 07:44 4258

Brønn 4 endelig i gang, men Brønn 2 er stengt pga problemer og Brønn 3 på halv produksjon.
gunnarius
12.09.2023 kl 20:49 4485

Legg i tillegg merke til at Maurel & Prom noen dager før selve valget i Gabon kjøpte i Gabon, hvor regjeringen inngår:

August 24, 2023

Maurel & Prom purchases 100% of Assala Energy

The purchase includes Assala’s Gabon-focused subsidiaries and assets.

Utklipp:

M&P CEO Olivier de Langavant stated: “The acquisition of Assala represents a step change for M&P. The combination of our portfolios provides the group with a large operated base of long-life, low-cost onshore assets offering long-term visibility and substantial development potential in a stable country where M&P has been operating for over 15 years.”

The purchase also strengthens M&P’s relationship with the Gabonese Government, which will increase its holding in Assala’s Assala Gabon subsidiary from 25% to 27.5% as part of the deal. The government will also hold the right to increase that stake by 12.5% within five years.

The details

M&P purchased 100% of Assala and Assala’s stakes in all its subsidiaries in exchange for $730m of cash, which is open to M&P using debt financing. The deal will be finalised by Q4 2023.

For mer:

https://www.offshore-technology.com/news/maurel-prom-assala-energy/

Due diligence i forkant av kjøpet ved M & P og innsidehandel etterpå - og attpåtil med regjeringen i Gabon på kjøpet?

Ikke så underlig at CEO i BWE og styreformann i PEN også har handlet, mens markedet her på berget frykter det meste - og priser BWE-aksjen til forhistorisk tid?

Noen bør her begynne å kjenne sin besøkelsestid.
Redigert 12.09.2023 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
hulabalula
12.09.2023 kl 19:18 4562

Maurel et Prom er tilbage i kursen fra før kuppet. Insiderkøb for ca 10 MNOK de seneste dage. Det her selskab er fransk (større indsigt?) OG har _onshore_ assets, dvs de er langt mere udsat end offshore, og alligevel er markedet og insidere ikke bekymret.
solb
12.09.2023 kl 14:18 4740

Jeg fant frem et innlegg av gunnarius fra august som belyser saker og ting litt nærmere. Jeg håper han tilgir meg for kopieringen.
"
"De sagde to Dussafu liftings i Q4 til BWE."

Jeg kan melde (heldigvis) at her kan du være i konflikt med hva BWE sa i går og bekreftet i e-mail til meg i dag. For under Q&A delen sa CFO Sæthre at det er planlagt månedlige løftinger i Q4 og at alle går til BWE.

Jeg spurte i dag selskapet og fikk som svar at det BWE opplyste i går er planlagt og gjelder. Dvs. selskapet bekreftet i dag til meg at det er planlagt med månedlige løftinger på Dussafu, som går til BWE. Dvs. alt som produseres på Dussafu i Q4 er planlagt gå til BWE.

Ettersom det da er planlagt månedlige løftinger i Q4 vil gå uavkortet til BWE, må jeg atter en gang få revidere hvor mye som blir løftet. Tar som forutsetning at BWE rekker 3 løftinger, dersom månedlige løftinger som starter - og er bekreftet- i oktober. Med 3 løftinger Dussafu inkl Golfinho gir samlet løfting 3.6 mill fat til BWE i Q4. .

Husk dette er om alt går bra og er p.t. som planlagt. Store tall vi snakker om i Q4.

Aksjekursen er illusorisk lav, gitt det substansielle. Skal virkelig BWE prises det samme som ved IPO og emi. år tilbake i tid. Jeg skjønner ikke markedet.
Redigert 24.08.2023 kl 13:38"

Ro
12.09.2023 kl 14:12 4750

Ok. Ja jeg er ingen ekspert på dette, og tenkte mest på overskudd etter skatt..
Høres bra ut fremover 👍
solb
12.09.2023 kl 13:50 4761

Vi hadde litt meningsutveksling igår om kassabeholdningen til BWE pr 31/12. Du trodde jeg antydet en fortjeneste i det 4.Q på $500mill. Så sterk fortjeneste har jeg jo ikke antydet.
Og hva vet vi så? Kassa hadde ca $233mill etter 2.Q. Så får vi 3-4 lifts på 1mill fat hver seg i 3/4 Q. Avhengig av oljepris, vil dette gi et svært tilskudd i kassebeholdningen. Og det ville vel også være galt å ikke ta med ca $40 mill i kapitalisering fra Golfinho for et halvt år. Spennende å se fremover.
Ro
12.09.2023 kl 13:15 4804

Godt. Da er det neste brønn vi må pines litt til på 😏
solb
11.09.2023 kl 17:35 5245

De lyver ikke, men de forteller bare en del av historien. Kanskje de ikke vet bedre?
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 15:54 5321

23 ministre i den nye regjeringen i Gabon. Den gamle hadde vanvittige 46 stk.

https://www.oedigital.com/news/507915-gabon-junta-names-former-eramet-executive-as-petrol-minister

solb
11.09.2023 kl 15:16 5302

$233 mill i kassa etter 2.Q. BWE har guidet 8 -9 mill fat i årsproduksjon, så 4. Q må bli formidabelt. Regner vi ca $50/fat til BWE er vi kanskje i nærheten? Kanskje Golfinho med herligheter, kan gi noen uforutsette innkomster også? I så fall hvis oljeprisen går mot $ 100.
Ro
11.09.2023 kl 14:42 5350

Kan du utdype litt hvordan?
Det var 300 000 dollar i overskudd første halvår/Q2..
Endel "regninger" i Q3 etter d jeg har forstått..
Så da er det Q4 igjen..
500 mill. Dollar/5,5 milliarder NKr i overskudd siste kvartal?
Redigert 11.09.2023 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 13:35 5362

Det er jo bare bra. Kan ikke tro BWE og PEN har noen svin på skogen der.
solb
11.09.2023 kl 13:30 5112

Det går godt for BWE nå. Kassa er velfyllt, og når året er omme, regner jeg med at den rommer $ 500 mill.
gunnarius
11.09.2023 kl 13:16 5117

Når det gjelder de O&G selskapene som opererer i Gabon og myndighetene ønsker betalingsoversikt, må ikke glemmes statens eget oljeselskap, nemlig Gabon Oil Company (GOC).

GOC har vært gjenstand for korrupsjon og Ali Bongo med allierte, er blitt beskyldt for å sette inn egne folk i sjefsposisjoner. Ditto for oljedirektoratet. Er det et selskap - som med nytt regime vil ha behov for å bli sjekket nærmere, må det være GOC. Uten å vite sikkert, kan noe av hensikten være nettopp å avklare dette forholdet og hvor penga ble av.

O&G selskapene - som bl.a. BWE - opererer under Hydocarbon Code.

Kontraktstypen er PSC - Production Sharing Contracts. Med mindre det er snakk om bestikkelser etc. i form av tillatelser/lisenser, ser jeg liten grunn for at BWE - basert på kontraktstype og hydrokarbon lov - har noe å frykte. Lenge igjen av kontraktsperioden: The Production Sharing Contract allows for production of hydrocarbons from the Ruche EEA for up to 20 years from first production, which was achieved in September 2018.

GOC´s ownership interest is 9%.

Redigert 11.09.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
alsman
11.09.2023 kl 08:22 5377

Ser ut som den nye regjeringen har begynt å jobbe, også mot oljeselskapene. Kan bli en spennende høst.

"Post-coup, oil companies are being called to account
Despite officially denying that it is carrying out an audit, Gabon's Ministry of Hydrocarbons has asked the oil companies operating there to provide a list of all payments made to the state from 2020 to 2023. [...]

https://www.africaintelligence.com/central-africa/2023/09/11/post-coup-oil-companies-are-being-called-to-account,110041692-art
Fluefiskeren
10.09.2023 kl 20:39 5643

Litt off topic

Galp skal altså bore på PEL 83 i høst. Dette er lisensen rett vest for Kudu og grenser direkte til den over en lang strekning. Det er flere prospekter der uten at jeg vet akkurat hvem de vil bore. Nærmere Kudu kommer vi uansett ikke.

De skal benytte riggen Hercules. Den er på vei til Las Palmas og ventes framme i Las Palmas om en uke. Da tenker jeg den er der to-tre dager før den seiler videre til Namibia. Den ligger på 6,6 knop i øyeblikket. Tipper derfor 35 -40 dager fra Las Palmas til blokken. Da snakker vi om ca 50 dager totalt. Det skulle si månedskifte oktober/november.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:419181/zoom:10
gunnarius
10.09.2023 kl 17:50 5801

Flere ministre på plass i den nye regjeringen i Gabon:

Gabon junta names former Eramet executive as petrol minister

Reuters

September 9, 20237:14 PM GMT

https://www.reuters.com/world/africa/gabon-junta-names-former-eramet-executive-petrol-minister-2023-09-09/
solb
10.09.2023 kl 10:42 6024

Supert å få litt innsikt i disse avtalene. Savner fortsatt tilgang til noe av innholdet i disse kontraktene. Det være seg ev. om produksjon og oljepris.
gunnarius
10.09.2023 kl 10:11 6056

Yzf R1 skrev 👌
Kun som en kuriositet - for de som vil vite hvem BWE benytter ifm. funding:

WFW ADVISES BW ENERGY ON US$80M PREPAYMENT FACILITY FOR GOLFINHO OIL FIELD OFFSHORE BRAZIL

1 SEPTEMBER 2023

Watson Farley & Williams (“WFW”) has advised BW Energy on an up-to US$80m prepayment facility provided by a leading international commodity trader. The facility will be used to fund the purchase of the Golfinho oil field located in the Espírito Santo Basin offshore Brazil from oil and gas giant Petrobras.

For mer:

https://www.wfw.com/press/wfw-advises-bw-energy-on-us80m-prepayment-facility-for-golfinho-oil-field-offshore-brazil/

https://www.wfw.com/press/wfw-advises-bw-energy-on-us300m-international-rbl-facility/
Redigert 10.09.2023 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 15:29 6487

For de som er interessert i Kudu og Namibia.

Her er junipresentasjon fra Sintana som er minoritetseier på tre av blokkene i Orange Basin.

Det beskriver alt som har skjedd og skal skje fremover på alle blokkene. Kudu får en egen side (17).

Det har skjedd mye og vil skje enda mer. Dette er en god oversikt for de som ikke har fulgt så godt med og ikke minst som en repetisjon for andre. Noe nytt er det nok for oss alle.

Kudu omtales som massiv, og det stemmer jo når vi holder oss til arealet.

Og igjen brukes denne beskrivelsen av ressursene:

« BW Energy estimates proven reserves at 1.3 tcf, with upside potential in the range of 3-9 tcf.»

https://sintanaenergy.com/wp-content/uploads/2023/06/sintana_corp_presentation_june-23.pdf
Redigert 09.09.2023 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
gunnarius
09.09.2023 kl 15:04 6487

Nei, vet ikke noe mer - anser det ikke som kritisk - og har ikke spurt CFO. Kun gratulert med pre-payment offtaker og takket for en god presentasjon av Petrobras og Golfinho deal. Sistnevnte ba jeg spesifikt om i forkant og BWE innfridde. Dette hadde BWE trolig gjort uansett min oppfordring. Men tok ikke sjansen på at BWE kun kom med en melding - og ikke noe mer. Selskapet har en del å gå på hva angår promotere seg selv.

Petrobras/Golfinho deal:

As per the terms of the deal, BW Energy will make an initial payment of $3m to Petrobras at the time of its signing (min komm. - ble betalt i fjor) and $12m at closing. The former has agreed to up to $60m in contingent payments, which will be based on oil price and production volume.

Saipem/FPSO CdV:

BW Energy will pay Saipem USD 73 million in fixed consideration for the FPSO of which USD 25 million is due at closing, USD 13 million due at FPSO takeover and USD 35 million paid in 18 monthly instalments following the takeover.

BW Offshore/FPSO Polvo:

BW Energy and BW Offshore have agreed to defer payments for the FPSO Polvo. The Company will pay an instalment of USD 30 million in the fourth quarter of 2023 and the remaining USD 20 million of the agreed price in second quarter of 2024. BW Energy will compensate BW Offshore with interest during the period.

Kort fortalt så utgjør de samlede betalingsforpliktelser til BWE i løpet av Q3/Q4, for kjøp av de assets som nevnt ovenfor, omtrent samme sum som BWE får som pre-payment fra offtaker. Dvs. $80 mill. Bra timing og de-risking v/BWEs management hva angår funding.

Redigert 09.09.2023 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
solb
09.09.2023 kl 13:52 6538

gunnarius,ellers synes jeg Golfinho affæren og finansieringen har fått alt for liten oppmerksomhet. Har du hatt kontakt med Knut og fått høre noe mer om "USD 80 million prepayment facility"?
Med 9k f/d fra Golfinho, regner jeg med en produksjon på ca 1 mill fat hver 3. mnd. Det vil vel kunne påregnes en langt kortere nedbetalingstid enn ett år da, vil jeg tro. Vet du noe her?
gunnarius
09.09.2023 kl 13:12 6569

Hva som skrives om militærkuppet i media og objektivt sett - det er nå på tide å begynne med re-prising av BWE aksjen. Risiko i aksjen er vesentlig redusert - gitt den seneste utviklingen i Gabon og ny regjering.

Helt ulogisk at ikke en aksje hvor selskapet har fortløpende økning i produksjon.får betalt - i form av positivt utslag i aksjekurs. I tillegg matcher en høy oljepris ~$90 per fat økningen i produksjon. Dvs. vesentlig økning i FCF.

Den fjerde Hibiscus brønnen online drøyer. Med den fjerde Hibiscus brønnen avsluttes Hibiscus.fasen i denne omgang/fase. Nye 6.000 f/d fra brønnen vil bringe OPEX <$20. Videre medvirker nye 6.000 f/d til at Dussafu JV kan opprettholde lifitng schedule, hvor det guidet at BWE skal ha 3 løftinger i Q4.

Følgelig blir den fjerde Hibiscus brønnen meget viktig å få satt i produksjon, samt at dette blir meldt.

Goldman Claims Oil Prices Could Hit $107 If OPEC+ Extends Cuts Next Year

By Tsvetana Paraskova - Sep 07, 2023, 4:55 AM CDT

Goldman Sachs believes oil prices could hit $107 next year if Russia and Saudi Arabia maintain their production cuts.

The bank does emphasize that $107 is not their base-case scenario as they don’t see OPEC+ pursuing prices well above $100.

Persistent economic uncertainty and demand concerns continue to weigh on oil prices, but Brent crude remains around the $90 mark.

For mer:

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Goldman-Claims-Oil-Prices-Could-Hit-107-If-OPEC-Extends-Cuts-Next-Year.html

Redigert 09.09.2023 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
gunnarius
08.09.2023 kl 22:17 6880

Skatt er så mangt, men tenker du på i en produksjonssetting:

For tax og royalties Brasil, se BWEs vedlegg ifm. close deal.

https://www.bwenergy.no/press-releases/2023/completes-golfinho-acquisition-and-becomes-operator-offshore-brazil/

For Gabon er det lite, men søk ifm. 2019 Hydrocarbon Law:

https://energycapitalpower.com/gabon-hydrocarbons-code-a-bold-step-into-the-future/

Brikkene begynner virkelig å falle på plass for nytt regime i Gabon.

Nå skal ihht. artikkelen også FN assistere Gabon:

Notwithstanding, Abdou Abarry, the special representative of the United Nation secretary-general in Central Africa, met Nguema in Libreville on Wednesday and told him that the UN would assist the country as it made a new start.

https://www.reportngr.com/2023/09/08/real-reason-gabon-military-government-appoints-opposition-leader-as-interim-prime-minister/
Redigert 08.09.2023 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Tm3P
08.09.2023 kl 20:53 6907

Noen som har en oversikt over hvordan skatten funker for BWE i Gabon og Brasil?
Tm3P
08.09.2023 kl 19:07 6990

Spesielt at selskapet med en av de høyeste driftskostnadene pr fat ikke har reagert mer på oljeprisoppgangen. Er vel få selskaper som er mer sensitiv til oljeprisen enn BWE for øyeblikket, spesielt mtp at de har så mange liftings i 4.kvartal.
OGtourist
08.09.2023 kl 18:10 6989

Some buying by insiders, only one made a noticeable purchase, almost 1 million @ 27.35
gunnarius
08.09.2023 kl 16:09 7060

Jo, kan nok si ok timing for tilbakekjøp, men dette er ikke det viktigste. Har fortløpende holdt meg informert etter beste evne. Det er utviklingen og nyhetsfronten som har vært essensen. Og den viser "avbøtende tiltak".

Riktignok må fremdeles nyinnsatt president Nguema avvise Kina sitt ønske om en miltærbase i Gabon, Port-Gentil. Det tror jeg, basert på signalene, vil skje.

Kan så langt leve godt med en ny statsminister, som jeg skrev om tidligere.

Gitt det blir ny olje/gruve minister jeg viste til, ref twitter og dette er riktig, har han tidligere vært head Gabon Oil Company. Absolutt ingen hindring.

Til å være et militærkupp er det utpreget soft, med et demokratisk tilsnitt. Enig, det synes gå rette veien i Gabon. Nå må vi bare få meldt den fjerde Hibiscus brønnen som online.