BWE. Fremtiden er rosenrød.

Fluefiskeren
BWE 18.08.2023 kl 13:11 352552

Forrige tråd ble stengt da den ble for stor. Jeg tar derfor og starter en ny. Det passer bra da BWE er inne i en ny fase. Tre produksjonsbrønner er boret med godt resultat i Gabon og tre gjenstår. Kjøp av asset i Brasil venter på godkjennelse som kan komme når som helst.

Og gassfeltet, Kudu, kan bli mye større enn man trodde. Klipper inn litt fra en fersk artikkel Gunnarius la ut tidligere i dag:

« The Ministry of Mines and Energy says the country's Kudu gas reserves are expected to increase to 10 trillion cubic feet (TCF) from the current estimated 1.3 TCF.

The revised figure is due to the associated gas found within the Graff-1 well by Shell, Yonker, and TotalEnergies' enormous Venus-1 offshore discovery.

Petroleum Commissioner Maggy Shino said the discovery of light crude oil reserves has transformed the landscape of the Kudu gas field.

"We are seeing that we now have a possibility of us increasing this 1.3 TCF of natural gas to up to ten TCF of gas because of the associated gas that we are seeing within the graph, within the Yonker and within Venus," she said on Wednesday.

The revelation has the potential to reshape the energy landscape in Namibia and the wider Southern African Development Community (SADC) region. »

https://thebrief.com.na/index.php/component/k2/item/3348-namibia-s-kudu-gas-reserves-projected-to-increase-tenfold

10 Tcf tilsvarer 1,9 milliarder boe. Her kan man med god grunn ta i bruk betegnelsen elefant hvis dette innfris.
Redigert 18.08.2023 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
oto1
01.12.2023 kl 16:08 7705

I så fall har de hatt muligheten til å kjøpe tilbake aksjene billigere.

Det var jo også ganske enkelt for bwg å få kjøpt 250k aksjer til kurs 23,77 så det er jo tydeligvis ikke alle bwe aksjonærer som er enig i at 24 er en lav kurs.

Om man ikke har tillit til ledelsen er det forøvrig ganske mange andre selskap man kan kjøpe aksjer i.
cinet
01.12.2023 kl 16:17 7781

Det hele lukter et «pek» til OB, da de igjen avslo at bwo kunne dele ut utbytte i form av bwe aksjer, men…. Har du noen tanker om hva den godeste Andreas S-P sa, og mente, på paretokonferansen? Det ble fremstilt som at han var svært misfornøyd med notering på OB , og spesielt utslaget som kronekursen gav. Noen spekulerte i flytting av notering til usa. Kan dette siste ha vært en advarsel til OB? Manleker ikke butikk??
oto1
01.12.2023 kl 16:46 7724

Sohmen med sine 40% direkte i bwe og indirekte 22% via bwo har allerede kontroll med over 50% av stemmene.

Så det bør være ganske enkelt å oppnå 2/3 flertall om man ønsker å ta bwe av børs.

Det har de kunnet gjøre lenge, og for hver gang bwo deler ut aksjer så reduseres faktisk kontrollen.

Lite å gjøre med det, men håper og tror at bwe fortsatt blir børsnotert så det går an å ri den så langt opp som mulig.
Jeg tror det snart blir for dyrt å løse ut andre aksjonærer, og som sagt så tror jeg ikke det er intensjonen heller.
hulabalula
01.12.2023 kl 17:04 7741

Jeg er enig i at kommunikationen kan forbedres men jeg er i aktien af vægtigere årsager, nemlig den langsigtede value creation. Hovedsagen er at de tjener en bunke cash og deler den ud til os når det er tid til at høste, og Andreas Sohmen-selskaber har historisk været dygtige capital allocators, så det tror jeg på at de gør. Alt andet er noise og jeg er ligeglad med markedets kortsigtede syn på selskabet når det kursmæssigt er så langt fra mit ejet view. Du kan kalde det biased hvis du har lyst.
Fluefiskeren
01.12.2023 kl 18:34 7711

Men det ikke noe hyggelig at kursen falt fra 28,1 kr til 24,0 på fire børsdager etter dette stuntet. 17 % ned. Ikke særlig aksjonærvennlig å komme med noe som er på grensen til løgn. Det forsvant mye tillit til styre der for mitt vedkommende.
Fluefiskeren
05.12.2023 kl 14:47 6804

Ikke lett å bruke Marine Traffic til å spotte aktivitet på BWE sine felt. Bare helt sporadisk innen dekning. Norve, Mabomo, Adolo og CIDADE DE VITORIA er alle utenfor dekning. På Kudu er det i hvert fall dekning når vi kommer dit en gang.
hulabalula
06.12.2023 kl 14:56 6503

Gratis optioner er bare dejlige, så jeg har købt yderligere 50k aktier som en kortsigtet trade oven i min lange position. Jeg ved ikke hvad market ryger lige nu, men tak!

Vi har minimum 4 uger og potentielt helt op til 7 uger med gratisoptionen, hvis BW Group venter yderligere tre uger før de giver deres bud.
hulabalula
06.12.2023 kl 19:47 6387

Så har Adolo fået besøg af en tanker (Diamond Way). Lidt ærgerligt tidspunkt nu hvor oljeprisen falder, men interessant at det er en suezmax tanker, som har kapaxitet op til 1 M fat. Kan måske være en indikation af at produktionen ikke er så lav endda pt. Hvis lasten igen er 900k så har produktionen den seneste mned været tæt på 30kpod.
inference
08.12.2023 kl 20:52 5672

Er det noen som helst grunn til å tro at budet blir høyere enn 24 nok/share?

Leste meldingen på nytt nå og de skriver vel rett ut at det er for å støtte utbytteutdelingen fra BWO at de gjør dette. Mao. tror jeg hele budgreia blir en døll affære.
hulabalula
08.12.2023 kl 22:26 5525

Der er vel en lille chance, men det vil reflektere dårligt på BW Group hvis de forsøger at købe os ud nu efter lav guidance og ESP problemer. Jeg tror også det bliver en døll affære men på den anden side giver det os en gratis option i 4 til 7 uger. Totalt no brainer at købe nu, alene pga optionsværdien.
Ro
11.12.2023 kl 00:58 4810

Angående bud tror jeg på vel 28 pga det de selv estimerte verdien på utbytteaksjer
d12m
11.12.2023 kl 10:06 4413

Verdien på de utbytteaksjene har jo blitt justert ned til 0?
Ro
12.12.2023 kl 01:02 4140

Ja. Men godtar børsen dette? Forrige utbytte fra Bwo var vel verdi rundt 28 (med forbehold..)
Fluefiskeren
13.12.2023 kl 10:34 3771

Da fikk vi slutterklæringen fra COP28. Olje og gass skal fases ut.

Så får vi se om det er sammenheng mellom ord og handling. Skal man ta det bokstavelig blir det litt meningsløst å bygge ut de store feltene i Namibia som er funnet av Shell og Total Energy. Det skal bygges ut raskt sies det, men det går minimum fem år. Kan fort bli i 2030. Her kan man regne med produksjon i 50 år. Hvor mye olje trengs da? Vil dette være økonomisk forsvarlig?
OGtourist
13.12.2023 kl 17:52 3627

BW Group's offer is at 27 NOK
Bullmarked
13.12.2023 kl 17:54 3603

Etter at BW Group flagget over 40 prosent i BW energy hadde de to valg. Enten legge inn et pliktig bud eller redusere posisjonen til under 40 prosent.

Sent i november ble det kjent at de vil legge inn bud.

Onsdag kveld skriver BW Energy at budet er på 27 kroner per aksje.

– Styret i BW Energy vil komme med en uttalelse og gi en anbefaling i forbindelse med tilbudet så snart som mulig etter publisering av tilbudsdokumentet, skriver selskapet i en børsmelding.

Det er forventet at tilbudsdokumentet skal publiseres onsdag, og at tilbudsperioden starter torsdag
hatitchi
13.12.2023 kl 18:04 3586

Nei, verdien har aldri vært høyere enn 0.
Hvor mye betaler du for det du FÅR i utbytte?
inference
13.12.2023 kl 18:22 3500

27 kr/aksje.

Får jo håpe de ikke får noen aksepter som medfører washout/exit 😱
Fluefiskeren
13.12.2023 kl 18:23 3499

Meldingen finner man her:

https://newsweb.oslobors.no/message/606564

Da må man i tenkeboksen.
Foreigner
13.12.2023 kl 18:33 3472

They make an offer but you can read in the publication that they di not want you to accept it...."and hopes that BW Energy shareholders with a long-term perspective will continue to support the Company through joint ownership in the future."... fun and games
Fluefiskeren
13.12.2023 kl 18:40 3503

Jeg tror nok mange vil akseptere det basert på dagens kurs og kursretning. Noen trenger penger til jul og andre vil ta et skattemessig tap på slutten av året.
Foreigner
13.12.2023 kl 18:44 3512

We shall see what the market price is tomorrow
inference
13.12.2023 kl 18:51 3584

Hva var greia? Kommer de over 50% kan de ta det av børs?

Det ville jo vært det komplette ran og sette Solstad-historien som nå rulles opp i media i lekegrinda 😂
Patron72
13.12.2023 kl 19:14 3512

Går kjapt til 26,50-26,80 tenker jeg
Foreigner
13.12.2023 kl 19:24 3460

Will be interesting to see if now that the price was pushed down by drastic lowering of production estimates we shall suddenly see an announcement of all ESPs working perfectly. This would fit the agenda of BWO if they don't really want the offer to be accepted. Remember that they did seek an exemption of making this mandatory offer...
Redigert 13.12.2023 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
inference
13.12.2023 kl 19:36 3430

Men hvorfor i alle dager fremmer de et bud på 27 kroner om de ikke vil ha selskapet?? 🤔🤔

De kunne ha kommet unna med å fremme bud på 24 kr.
Bullmarked
13.12.2023 kl 19:38 3422

Blandede følelser. Og merkelig situasjon. Kjøpte selv en uke etter den svært uheldige noteringen. Så kom Korona uker etter og ned til 8 tallet. Litt av en reise, men føler selskapet enda er i en tidlig fase. Tipper utfallet blir lunken mottakelse. Men hva da.
hulabalula
13.12.2023 kl 21:15 3236

I think you have the answer right there. We will not be taken to the woodshed and sold out at 27 NOK unless BW Group lies about their intentions, which I don't believe. BW Group has a long standing reputation to defend so that they can continue making mutually advantageous deals in the future. If they screw us now they will be less reliable going forward and thus exposed to less deals. I would guess most of us have had the thought: "are the ESP issues real or created with the idea to take us all out at a superficially low price". The above text suggest to me that we are not being gamed and that they indeed intend for all of us to be coming along for the ride. What do you all think? Now we have a free option for another 30 days no matter what the price of oil does and also a free option on a potential Galp discovery in the coming weeks and short-term downside protection if they blank. Our Namibia block will be worth a lot more if Galp strikes oil in their adjacent PEL 83 block.
Redigert 13.12.2023 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
cinet
13.12.2023 kl 21:23 3249

Ja, ordlyden Lukter lang vei at det hele er et pek mot OB. 27 blir gulvet tilmidten av januar, og bwo vil fortsette med å dele ut bwe utbytte aksjer. Innen den tid er alt av utfordringer i Gabon en saga B.
Foreigner
13.12.2023 kl 21:47 3173

There is no rush to make any desicions. Time until middle of January. Nice to have this 27 floor until than on these times
gunnarius
13.12.2023 kl 22:00 3164

Trist utvikling, men eierstrukturen har alltid vært en hemsko.

Hva som fikk meg til å reagere i negativ retning var den sendrektige progresjonen selskapet la opp til i Brasil, samt at BWE ikke har kommunisert ut i markedet sannsynligheten for å lykkes med funding av Maromba og refurbishment FPSO Polvo.

Det sier seg selv, det blir helt kokkelimonke å ikke forvalte Camarupim gassen, som ligger klar til tapping - kun tie-back som må gjøres før ~10.000~boe/d kan settes i produksjon med ilandføring av gass. Markedet har ikke blitt fortalt noe konkret om dette.

Ei heller ville CFO ta opp spørsmål om kommersialitetserklæring som skal innsendes av ANP i denne mnd. vedr BM-ES-23 blokken. Ble spurt om ifm. Q3, Q&A.

Også ifm. Golfinho må man i media lese seg til de reelle planene til BWE for Golfinho, som avviker vesentlig fra hva selskapet tidligere har guidet til markedet - antall brønner og virkelig lokasjon:

BW Energy Requests Drilling License for Golfinho

After completing the acquisition of the Golfinho cluster recently, BW Energy is already planning further developments in the asset. In early October, the company requested a drilling license consisting of 4 wells: 3 oil producers in Maastrichtian reservoirs and an additional gas and condensate producer in Santonian intervals.

According to the released schedule, these drillings are planned for the end of 2025, with the first oil expected in the first half of 2026. BW Energy bought multiple assets from Petrobras on offshore Espírito Santo in 2022 for USD 75 million. These include Golfinho (oil producer), Canapu (gas producer), BM-ES-23 exploration block, Camarupim, and Camarupim Norte (gas producers).

https://blog.geopostenergy.com/2023/11/06/bw-energy-requests-drilling-license-for-golfinho/

Tror ikke man skal bagatellisere CEO og styreformannen sitt kjøp av egne aksjer i PEN. Kan jo ligge implisitt et budskap til aksjonærene - PEN er et godt kjøp på disse nivåene, men muligens også - Dussafu JV har nå kontroll på ESP problematikken?

Min kontakt med IR/CFO i BWE har kun fungert som et minimum, hvor det i det siste har blitt langt verre med å få feedback. Eier ikke lenger aksjer i BWE, kun indirekte eierskap.

Timing til BW Gruppen må sies å være perfekt. Sviktende oljepris og et spill som er skikkelig godt regissert.

Det er fullt ut legitimt å spørre seg om hvem som kom på ideen om at BWO - som del av dividende - skulle betale ut dette delvis og i form av BWE aksjer, jf. BWG.

Nå får vi se hva som skjer videre og hva BWG foretar seg - og ikke minst - hva gjør aksjonærene og CEO Arnet?

Nå kan jo BWE atter en gang foreta seg noe innen M&A i fremtiden. men ellers ligger det an til cash flow fra Dussafu og Golfinho.

Kjøpes ikke ny produksjon, blir det å melke Dussafu og Golfinho for hver bidige oljedråpe - i den stand og stilling oljefeltene fremstår. Dette betyr at det ikke blir åpning for ytterligere fat (cash flow) enn hva som skapes for de to nevnte oljefeltene frem til 2026/2027. Kanskje med unntak av Dussafu med H/R Fase 2 en gang 2025/2026.

Riktignok kan det bli riktig så god FCF fra Dussafu og Golfinho, men ellers kommer lite til å skje rent produksjonsmessig før om to-tre år.

Man kan nå håpe på at BWE åpner slusene 100% og meddeler alt de har i sekken - gitt ikke BWE tas av børs.
Redigert 13.12.2023 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.12.2023 kl 22:14 3137

Den har jo ligget høyere enn det periodevis. Det er nok en god del som har snitt over 27 kr. Selv er jeg heldigvis under, men ikke så veldig mye.
gunnarius
13.12.2023 kl 22:18 3144

laffen123 skrev Tap på 27 kr ?
Gitt dette spørsmålet er rettet ti meg, er svaret:

Solgte BWE på 26-tallet. Fordi inngangen i OKEA var for litt siden for fristende.

Som argumentert for i mitt ovenstående innlegg kom egentlig alle utfordringene i BWE som en katalysator annet valg. Har i lang tid agitert for OKEA og egentlig varslet overgang. Nå viser foreløpig utvikling, skyldes Statfjord deal med Equinor, - er meldt med utsatt close - at dette så langt ikke var så klokt. Er imidlertid ikke særlig bekymret for jeg tror at OKEA kommer bra i fortsettelsen. Satser på at gitt Statfjord deal landes, så øker OKEA dividende fra NOK 1.00 til minst NOK 1.50 for 2024.

Hold et øye med Schibsted.

gunnarius
13.12.2023 kl 22:26 3130

Fluefiskeren, reagerer ikke du på denne endringen fra 1 in-fill olje og 1 in-fill gass, til som nå meldt i media (har liten grunn til å betvile denne artikkelen).

"the company requested a drilling license consisting of 4 wells: 3 oil producers in Maastrichtian reservoirs and an additional gas and condensate producer in Santonian intervals. "

Både antall brønner og lokasjon er etter hva jeg kan se forskjellig. Nå legger tydeligvis BWE opp til hva som ligger i Petrobras teaser fra januar 2020, og gjengitt som Stage 2. Hvorfor først nå?
Redigert 13.12.2023 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.12.2023 kl 22:36 3118

Jo absolutt. Jeg skrev nevnte vel sendrektigheten rett kvartalspresentasjonen.

Dette er å lese i dag ang. virksomhet i Brasil:

«In the Espirito Santo basin BW Energy is developing the Golfinho cluster alongside near discoveries such as Camarupim and Brigadeiro.»

De gjør jo ikke det. Det er kun overtakelse av produksjon. Ingen utbygging.

https://www.keyfactsenergy.com/news/24704/view/

piff
14.12.2023 kl 00:08 2974

Framtiden er alt annet en rosenrødt for BWE nå. Kaller det heller bekkmørkt.
Redigert 14.12.2023 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Ro
14.12.2023 kl 02:27 2906

Og hvorfor skulle den være det?