BWE. Fremtiden er rosenrød.

Fluefiskeren
BWE 18.08.2023 kl 13:11 353376

Forrige tråd ble stengt da den ble for stor. Jeg tar derfor og starter en ny. Det passer bra da BWE er inne i en ny fase. Tre produksjonsbrønner er boret med godt resultat i Gabon og tre gjenstår. Kjøp av asset i Brasil venter på godkjennelse som kan komme når som helst.

Og gassfeltet, Kudu, kan bli mye større enn man trodde. Klipper inn litt fra en fersk artikkel Gunnarius la ut tidligere i dag:

« The Ministry of Mines and Energy says the country's Kudu gas reserves are expected to increase to 10 trillion cubic feet (TCF) from the current estimated 1.3 TCF.

The revised figure is due to the associated gas found within the Graff-1 well by Shell, Yonker, and TotalEnergies' enormous Venus-1 offshore discovery.

Petroleum Commissioner Maggy Shino said the discovery of light crude oil reserves has transformed the landscape of the Kudu gas field.

"We are seeing that we now have a possibility of us increasing this 1.3 TCF of natural gas to up to ten TCF of gas because of the associated gas that we are seeing within the graph, within the Yonker and within Venus," she said on Wednesday.

The revelation has the potential to reshape the energy landscape in Namibia and the wider Southern African Development Community (SADC) region. »

https://thebrief.com.na/index.php/component/k2/item/3348-namibia-s-kudu-gas-reserves-projected-to-increase-tenfold

10 Tcf tilsvarer 1,9 milliarder boe. Her kan man med god grunn ta i bruk betegnelsen elefant hvis dette innfris.
Redigert 18.08.2023 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
hatitchi
08.01.2024 kl 21:00 5144

Kan ikke du regne ut sjøl da?
Om du kjøper 5 millioner aksjer på 26,9 og selger til BW Group på 27 (BWG dekker kurtasjen på salget), hvor mye har du da i gevinst?
Anta oppgjør om en mnd, hva er da annualisert avkastning?
Patron72
08.01.2024 kl 21:04 5185

Jeg er ikke like sikker.
Bw group er veldig fornøyde med dagens ordning med å motta gratis bwe aksjer i utbytte hvert kvartal.

Skal aldri være sikker men jeg er nesten overbevisst at dette bare er et stunt og budet vil bli avslått
Fluefiskeren
08.01.2024 kl 21:38 5132

Men uansett tror jeg dette selskapskonglomeratet med samme personer i fremtredende posisjoner i flere av selskapene hefter ved BWE. Føler meg temmelig sikker på at kursen ville vært betydelig høyere uten dette uoversiktelige rotet. Det var i hvert fall grunn til at jeg solgte på 26,85 kr rett etterpå. Stoler rett og slett ikke på at det ikke vil komme noe verre. Det virker jo som et spill når man ser det opp mot guidingen deres på Dussafu for 2024. Også ille at det påvirker PEN.

Synd, for jeg skulle gjerne vært med videre.
Patron72
08.01.2024 kl 21:55 5091

Enig med deg i dette.
Kursen i Bwo er også gruset under denne perioden.

Men håper og tror når dette er over at en går mot bedre tider som aksjonær.
oto1
08.01.2024 kl 23:48 4993

??
BW Group har gitt et pliktig bud, og det er opp til aksjonærene om de vil godta budet eller ikke.
Noen få har allerede akseptert, ref børsmeldinger, og de aksjene kjøper BW Group (aksept kan ikke trekkes tilbake).
Men hvor mange aksjer BW Group til slutt overtar er helt og holdent opp til hver enkelt aksjonær, og det får vi vite når budfristen er gått ut.

Kommer vel ikke som noe sjokk at jeg for min del har null planer om å selge mine aksjer for 27.
cinet
09.01.2024 kl 10:26 4808

Den 4.1 og 5.1. Var det gitt aksept for kun 25.000 Aksjer. De som vil ut selger over børs, og til hvem ? Stor omsetning i dag. (900.000 aksjer i dag til 26,85-26.95)
Redigert 09.01.2024 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.01.2024 kl 23:32 4608

Selv World Oil går seg bort i alle disse BW-selskapene.

« BW Energy extends contract for BW Catcher FPSO in UK North Sea
January 09, 2024
(WO) – BW Energy announced that its BW Catcher FPSO’s contract has been extended beyond its fixed term. The FPSO is leased out under a seven-year fixed term contract, with extension options for an additional 18 years.»

https://www.worldoil.com/news/2024/1/9/bw-energy-extends-contract-for-bw-catcher-fpso-in-uk-north-sea/
Foreigner
10.01.2024 kl 09:07 4442

The bid for 5 million shares has been drawn so it will be interesting to see when the algotraders start their mayhem again...
Fluefiskeren
10.01.2024 kl 09:52 4365

Galp bekrefter nå at de har gjort et funn av lettolje på naboblokken til Kudu.

https://www.oedigital.com/news/510666-galp-strikes-oil-offshore-namibia

Foreigner
10.01.2024 kl 10:09 4460

It is sad that BWE has so exiting portfolio and the value creation for shareholders is destroyed by abysmal IR policy. It is now two months from the latest update on the ESP problems and not a beep from the company. It is a cause for concern...
cinet
10.01.2024 kl 10:54 4413

Bekymring ? Oljen er der, boreprogrammet går sin gang, Kudu og Brazil under stadig utvikling. Forsinkelser, men BH jobber trolig på spreng. For alt vi vet kan problemet være løst, uten børsmelding. Produksjons update kommer kanskje i slutten av januar. Et annet spørsmål er …. BWG ønsker ikke kjøpe bwe, men er tvunget av OB til å fremsette et bud . Er det 40% «frie» aksjer? Hvor skal de ta pengene fra ? De har en rekke planer/ prosjekter som fordrer mye Pæng. Kan ikke i min villeste fantasi tro at det er BWG som kjøper seg nå opp på 26,80-27,10. Med den kursen er det heller ingen store som vil tjene 5øre , med å låse prisen i inntil 14 dager før de får pengene.
gunnarius
10.01.2024 kl 11:03 4383

Er nå denne metoden til BWG den som medvirker til minst støy?

Kan ikke skjønne annet enn at BWG har hatt tid på seg - og er meget innflytelsesrik i gruppen - til å kunne ta foranstaltninger. Det er utbytteaksjer man her snakker om - ikke radikale endringer i eierstruktur eller aksjeposisjon.

Alle har sett denne grensen komme og jeg finner ikke løsningen særlig aksjonærvennlig. Dvs. måten og prosessen til BWG. Regelverket må man uansett innrette seg etter.

Okke som, håper faktisk at det hele roer seg og BWE aksjen blir å finne i normal gjenge. Fortsatt veldig mye spennende på gang.
Foreigner
10.01.2024 kl 11:47 4326

https://www.bwenergy.no/press-releases/2024/decision-related-to-mandatory-offer-for-all-shares-in-bw-energy-from-bw-group/

BWO has not accepted the offer. This was already clear for everyone from before hand.
trek
10.01.2024 kl 11:54 4342

Hva skjer nå med de som har aksepetert budet? Er BWG fortsatt bundet til å overta aksjene?
Redigert 10.01.2024 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Foreigner
10.01.2024 kl 11:57 4322

yes, those that have accepted the offer from BWG will have their shares transferred to BWG
Redigert 10.01.2024 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
hulabalula
10.01.2024 kl 12:22 4411

Correction: It was clear to those who possess a thinking hat... BW Offshore would have been uninvestable for years to come had they f... over their minority shareholders and therefore the idea was always outrageous. But conspiracy theories are always entertaining to the human mind.
Foreigner
10.01.2024 kl 12:32 4398

True
oto1
10.01.2024 kl 13:09 4353

gunnarius

Hvis du ikke finner løsningen særlig aksjonærvennlig, hvilken løsning ser du da for deg som ville vært mer aksjonærvennlig?
Jeg for min del kan ikke se noen bedre måte dette kunne vært løst på.
oto1
10.01.2024 kl 13:42 4297

cinet.

BWGroup hadde 40% før budet, så de er pliktig til å by på de resterende 60%.
Og finansiering av alt må være på plass før bud, så dette er allerede på plass og meldt.

Nå regner selvsagt ikke BWG å få aksept for alle utestående, og det skjer jo ikke heller. BWO f. eks sitter på over 20%, og de aksepterer jo ikke som meldt i dag.
Og det er ikke så fryktelig mange som hittil har aksepter heller, må være under 1 mill aksjer så langt.

Så det blir ikke noe problem for BWG å overta aksjer fra aksjonærer som aksepterer. Jeg for min del tror det blir snakk om maks 5 mill aksjer, noe som utgjør ca 2% av aksjene i BWE. Så BWG kommer trolig til å komme opp i 42-43% eierandel, og vi får flere år med utbytteaksjer i bwo før bwg nærmer seg 50% og samme "problem" oppstår på nytt.
Redigert 10.01.2024 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
cinet
10.01.2024 kl 13:48 4267

Da er saken avgjort. BWO takker høflig nei til tvangs budet, og bwe går mot et fantastisk spennende 2024. Kun 1-200.000 aksjer er gitt aksept. Lite å hente (5-10øre:) med å akseptere på fredag. Regner med Gabon nyheter kommer like rundt hjørnet. Legg ogsåmerke til at omsetningen er svært liten idag( i motsetning til i går) , etter at bwo meldingen kom.
Redigert 10.01.2024 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
cinet
10.01.2024 kl 13:59 4237

De søkte OB, fikk avslag, påklaget, og fikk avslag. Regelverket har ikke tatt høyde for at utbytteaksjer utløser budplikt. Derfor kjøpte de seg over grensen før neste utbytte utbetaling , og utløste et planlagt bud. En klok fremgangsmåte, spør du meg, her har de hatt full kontroll over utviklingen, og sagt klart fra at de ikke ønsker å kjøpe hele bwe.
oto1
10.01.2024 kl 14:00 4301

cinet.

Selv om det er få som har akseptert tilbudet til nå, så er det omsatt en god del aksjer rundt 26,90.
Jeg blir ikke overrasket om en god del av disse er kjøpt med tanke på aksept.

10 øre er ca 0,4% gevinst, og med ca 1 mnd horisont er det annualisert avkastning på 0,4 x 12 = ca 4,8%.
Det er jo ikke så ille for en garantert avkastning, så jeg forventer noen mill aksepter ved utløp av fristen
gunnarius
10.01.2024 kl 15:07 4248

Nei, det er nok ingen quick fix på denne dividende aksje-problematikken. Innser det - og sånn sett er den fremstilte løsningen grei nok. Men innser også at det har medført mye støy og usikkerhet i markedet og hos en del investorer. Man kan gjerne si at alt tydet på at BWG gruppen ikke ønsker å ta BWE av børs, men det er da vitterlig dette som foreligger som en opsjon - gitt de endelige betingelsene/eierandel og innfrielse av ditto. .

Investorer - og iallefall de mer større og langsiktige - er allerede innstilt på at om noen år, så dukker denne problematikken trolig opp på nytt ved neste deadline.

Er ingen ekspert på regnskapsmessige forhold, men kaster innpå om det var mulig for BWG å overføre et antall BWE aksjer til BWO, i samme størrelse som det ble mottatt BWE aksjer fra BWO? Eller om BWG solgte i markedet for å holde seg <40%.

Vil nå anta at BWG/BWE/BWO snakker sammen jevnlig, noe involvert personell i div. styrer tyder på. Betyr det all verden for BWO å ha en dividende policy, som medfører å gi BWE aksjer, som del av utbytte?

Redigert 10.01.2024 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
oto1
10.01.2024 kl 15:32 4245

Skjønner ikke hva du mener.

BWG mottar BWE aksjer i utbytte fra BWO, og da gir det ingen mening at de skal overføre aksjer tilbake. Alternativet ville jo vært å stoppe utbyttene fra BWO, og som BWO aksjonær ser jeg på det som en mye dårligere løsning. Jeg liker BWE aksjene i utbytte fra BWO, og det gjør jo BWG og.

En annen løsning ville vært salg av BWE aksjer fra BWG tilsvarende antall som de mottar i utbytte fra BWO. Det ville holdt BWG under 40%. Men BWG ønsker jo selvsagt ikke å selge BWE aksjer, noe jeg skjønner svært godt, og BWE aksjonærene ville sutret over de kvartalsmessige innsidesalgene i bwe.

Så dette er vinn - vinn - vinn for alle parter, untatt de med konspirasjonsbrillene på som klager uansett.
BWG er fornøyd. De kan fortsatt motta BWE aksjer i utbytte.
BWO aksjonærene er fornøyd. De kan også fortsatt motta BWE aksjer i utbytte, og samtidig få med eventuell fremtidig verdiøkning i bwe.
BWE aksjonærene burde vært fornøyd. De slipper gjentatte innsidesalg uten at største eier reellt øker kontrollen. Så dette har null innvirkning for bwe.
cinet
10.01.2024 kl 20:49 4110

Garantert avkastning? Med disse matematikkferdigheter… må du søke lærerhøyskolen :) fra spøk til alvor,hypotetisk ja, men de «låser» oljepengene til en fast pris som står i ro i inntil 14 dager. Hva skjer på oljeformuen de kommende 14 dager, mens de venter på cash? Den har i tillegg vært omsatt over budprosessen …
Redigert 10.01.2024 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
oto1
10.01.2024 kl 22:23 4006

Selvsagt er det garantert avkastning.
Alt jeg kjøper før budfristen går ut kan jeg selge til bwg for 27.
Tror ikke det er så vanskelig å forstå.

Jeg sier ikke at alt som er omsatt er kjøpt av investorer som har en kortsiktig gevinst i sikte, men trolig mesteparten.
Foreigner
11.01.2024 kl 08:40 3799

Don't really know what to make of this...

https://www.bwenergy.no/press-releases/2024/mandatory-notification-of-trade---exercise-of-existing-restricted-share-units-rsus/

Why are they given cash instead of shares?
Redigert 11.01.2024 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
gunnarius
11.01.2024 kl 10:32 3767

ANNOUNCEMENT

January 10, 2024

Update on Namibia exploration

Galp (80%, operator), together with its partners NAMCOR and Custos (10% each), has drilled and
logged the first exploration well (Mopane-1X) in block PEL83, offshore Namibia.

Building on the previous announcement dated January 2, Galp now confirms the discovery of a
significant column of light oil in reservoir-bearing sands of high quality.

Galp will continue to analyse the acquired data and anticipates performing a Drill Stem Test (DST) in
the coming weeks to assess the commerciality of this discovery.

The drilling operations at Mopane-1X will proceed to explore deeper targets. Upon completion, the
rig will be relocated to the Mopane-2X location to further evaluate the extent of the Mopane
discovery.
cinet
11.01.2024 kl 11:01 3734

Styret har bestemt = Andreas. Kan tolkes på minst to forskjellige måter :)
Fluefiskeren
11.01.2024 kl 12:37 3692

Litt mer om funnet i går fra partner Namcor.

« Galp Energia’s successful Mopane-1X exploration well offshore Namibia hit a “substantial” pay zone, according to state oil company Namcor, which has also elaborated on the geology of the discovery.
The Portuguese player announced the discovery yesterday, news that saw the company’s stock price close up 8% on Wednesday at €14.98 ($16.39), before surging to a high of €15.13 in Thursday early morning trading on the Lisbon exchange.»

https://www.upstreamonline.com/exploration/galp-oil-discovery-in-namibia-hit-substantial-pay-zone-says-partner/2-1-1582004

Funnet vil bli analysert og det vil bli foretatt en drill stem test. Så skal det bores videre. Funnet ble gjort i øvre kritt i motsetning til Total Energy og Shell sine funn som er fra nedre kritt.

Det er ca. 5 mil fra denne brønnen til Kudublokken. Så får vi se om kunnskapen rundt funnet har betydning for BWE sjanser til å finne olje på Kudu.

Nesten så man kan tenke seg tanken om å gå inn i selskapet igjen. Det vil ta noen uker før endelig vurdering av brønnen kommer, og det blir interessant å se BWE kursen fremover nå.
Redigert 11.01.2024 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
cinet
11.01.2024 kl 16:50 3543

Bwe melder at budfristen ikke vil bli forlenget, og er endelig fredag 1630. Da er det bare å vente på meldinger fra både Gabon, Kudu og Brazil.
cinet
11.01.2024 kl 17:33 3491

Oljen pp vei mot 79, og Iran har kapret oljetanker fra iraq til Tyrkia …her kan alt skje i løpet av helgen .
Fluefiskeren
11.01.2024 kl 22:57 3340

Enda litt mer om funnet på nabolisensen. Fra Malcy’s blog:

« My spies tell me that this is a ‘beast’ of a discovery which has truly blown the model, for those in the Orange Basin a bit of ‘nearology’ never did any harm and for the likes of Eco Atlantic must have been music to their ears. »

BWE har hele tiden referert til de store funnene til Shell og Total i Namibia (selv om det har vært sagt lite om relevansen). Dette funnet er mye nærmere enn disse. (4-5 ganger nærmere). Hva sier BWE til dette mon tro? Endelig seismikkresultater fra Kudu er vel ventet i første halvår en gang.

Måtte man snart fokusere på det operative istedenfor disse kjedelige interne aksjekjøpene! Noen som vil tippe kursutviklingen på BWE i morgen?
Redigert 11.01.2024 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
laffen123
11.01.2024 kl 23:17 3310

Kursen blir vel nett den samme i morra som den har ligget å dasset på de siste ukene
Fluefiskeren
11.01.2024 kl 23:28 3444

Det har nok rett i da fristen først går ut kl. 16:30 imorgen.
Foreigner
12.01.2024 kl 07:55 3308

Trading update from BWE.

https://www.bwenergy.no/press-releases/2024/q4-2023-trading-update/

They have found a solution to ESPs and works are ongoing.

I shall keep my shares:)

inference
12.01.2024 kl 08:10 3400

Enig.

The programme of diagnosis,
repair and replacement of the ESPs is well underway.
Foreigner
12.01.2024 kl 08:46 3360

Golfinho is producing nicely:)