INNLEVERT VOLDGIFTSKRAV MOT TUNISIA PÅ MINST USD 48M

tsu for all
ZENA 24.08.2023 kl 15:32 3837

07.06.2023

Oslo (Infront TDN Direkt): Zenith Energy har innlevert et voldgiftskrav mot Tunisia med et samlet krav på minst 48 millioner dollar, ifølge en melding.

Voldgiften dreier som urimelige og vilkårlige hindringer i utviklingen av Sidi El. Kilani- og Ezzaouia-konsesjonene, og uberettigede hindringer for salg av produsert olje, fremgår det.

Selskapet har engasjert advokatselskapet Gide Loyrette Nouel, og mener etter en nøye vurdering og juridiske råd at voldgiften enten vil produsere et vellykket resultat eller et minnelig forlik.

Zenith fortsetter å drive sin produksjons- og utviklingsportefølje i Tunisia, inkludert Robbana- og El Bibane-konsesjonene. Robbana-konsesjonen produserer om lag 20-25 fat olje per dag, og har 8.000 fat olje på lager som er klar for salg, i påvente av lokale eksporttillatelser. Produksjonen fra El Bibane-konsesjonen er suspendert på grunn av nødvendige vedlikeholdsaktiviteter.

tsu for all
24.08.2023 kl 15:35 3828

Når kan vi forvente svar, kan voldsavgiten sitt råds avgjørelse ankes videre ? eller blir saken avsluttet i 2023 tro
Redigert 24.08.2023 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
futureistoday
24.08.2023 kl 15:38 3818

September? Blander du dette med saken mot boreselskapet der rettsaken starter i slutten på neste mnd?
tsu for all
24.08.2023 kl 15:44 3787

ja og når får vi svar om voldgiftskrav ?
Redigert 24.08.2023 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Blientotre
24.08.2023 kl 16:01 3749

Nå er det vel ingen som kan vite når saken vil bli avsluttet - men du kan følge saken i Tunisia på denne linken:

https://icsid.worldbank.org/cases/case-database/case-detail?CaseNo=ARB/23/18
Redigert 24.08.2023 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Blientotre
24.08.2023 kl 16:08 3734

En sak som omhandler verdi over 3x av selskapets-aksjeverdi!

Om vi får disse pengene vil det bli meget interessant hva selskapet velger å gjøre med de pengene.

Kanskje de handler tilbake noen aksjer?
Noe utbytte til aksjonærer?
Kanskje er dette penger de venter på for å kunne gjennomføre kjøp av noen store felt?
Fluefiskeren
24.08.2023 kl 16:16 3710

Voldgiftsdommer kan ikke ankes. Ofte derfor man velger dette slik at saken slipper å gå x ganger i rettssystemet.
skadi
24.08.2023 kl 16:17 3703

Produserer 20 til 25 fat olje om dagen? Nusselig.
Sitter det da en nisse ved borrehølet og svever med en sånn Biltema håndpumpe tro? 😅😅
Blientotre
24.08.2023 kl 17:39 3604

Ja, den håndpumpen genererer i det minste 7mill i året.
Forhåpentligvis kan det dekke litt lønninger.
futureistoday
24.08.2023 kl 18:06 3559

Etter produksjonskostnader og skatt så sitter de nok igjen med 3 mill, det dekker vel nesten 1 lønning??

Og for og svare på (Sia) sin post lenger oppe: Ja det blir jo veldig kjekt med boring allerede i år i usa, eller…. Hmm nå er det jo over 1 år siden rob-3 skulle bores, og 1 år og 8 mnd siden de annonserte det, kan du minne meg på hvor langt de har komt med boringen? Aah, 0 m om jeg ikke husker feil… dette på ett felt de har 100% selv. Så har du jo el bibane og ezzaouia hvor de har snakket om boring i ett par år… eller hvordan går det med San Andrea feltet som skulle være oppe og gå for nesten ett år siden? Eller de andre konsesjonene som skulle udvides og borres i italia som skulle ta plass første halvdel 2023… nei vi kan nok se langt etter boring noe sted dette året tenker jeg.

Ikke svarer hverken ledelsen på seriøse mailer, ikke tar de tlf, noe som representanten i Norge heller ikke gjør (Sigurd Otterå). Ila mine 4 år i aksje. Så har de oppådd en produksjon på ca 25 fat til dagen som kan bekreftes pdd, og heller ikke de fatene får de solgt. Men det er jo alltid noe stort som venter bak neste sving🤣
Murofen
24.08.2023 kl 22:39 3400

Er det noen som enda tror på denne tulleaksjen?
Gullit
24.08.2023 kl 23:22 3342

Tror du velger å overse trådstarter sitt innlegg her, er en grunn til att Zenith har sendt krav på 480 millioner.
De hadde jo en fin flyt i Tunisia med solid oljesalg og olje på lager... Nå skal vi jobbe i tryggere farvann og er godt igang med kjøp i USA. Fint om dere tar med all fakta og ikke bare det negative. Ha en fin kveld,
Redigert 24.08.2023 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
futureistoday
25.08.2023 kl 08:33 3193

Fakta er jo at de har ikke gjennomført en eneste ting de har børsmeldt, vi har heller ikke fått noe i usa ennå. Så frem til de har landet avtaler og begynt og produsere der så er de avtalene like mye verdt som tilapia, Benin, Nigeria osv… og vi vet alle hvordan de gikk… og de feltene som zenith har 100% eierskap i produserer svimlende 25 fat til dagen. Etter 2 omganger med arbeid på nevnte brønn. Så vennligst vis til de positive sidene (fakta takk og ikke håp om store utbetalinger) for de rettssakene som de har pågang har hverken garanti for at de vinner gjennom eller hva beløpet eventuelt blir. Saken i Tunisia kommer nok til og ta minst 3 år hvis de bruker det som er gjennomsnittet i sakssystemet. Du burde kanskje kikke gjennom dine kommentarer oppigjennom tidene og si meg en eneste av de som har levd opp til det du mener er verdens beste aksje som vil gå av når som helst…

Ha en fin dag alle zenithere
Slettet bruker
25.08.2023 kl 08:42 3162

Oi oi oi, du må ikke skrive så mye negativt for da ødelegger du drømmene til gjengen som sitter og venter på russiske %
futureistoday
25.08.2023 kl 09:19 3099

Poenget mitt er ikke og skrive negativt om zenith, men viktig og legge faktiske forhold på bordet. Folk må selvfølgelig ha lov og drømme om russiske prosenter, men det er stor forskjell på håp og faktiske forhold. Det er ene å alene zenith sitt ansvar og gjøre investorer oppmerksomme på hva de investerer i. Min mening er at dette gjør de ikke da vi alle hører om hvilke fantastiske muligheter som ligger rett rundt hjørnet og alt de skal oppnå på kort horisont, men de gir ikke beskjed om de faktiske forhold, hva som er årsaken til at de ikke gjennomfører noe etc. Noe av det jeg synes er både hysterisk morsomt og rett og slett trist på samme tid er at de skriver de skal ha en voldsom due diligence på eventuelle oppkjøp, mens de i Nigeria ikke engang klarte og fange opp at feltet allerede hadde en partner på den andelen zenith prøvde og kjøpe seg inn i. Det viser jo hvor katastrofalt dette kan ende mår ledelsen ikke engang klarer og finne den informasjonen…

Men som de fleste andre så håper også jeg at zenith skal klare og finne feste å starte og tjene penger. Men det er nok noen år igjen før det vil vise igjen da de er nedsyltet i gjeld som må betales snarlig… Skulle de fått gjennomslag i de sakene de har i rettssystemet så vil nok alle pengene gå til og betale gjeld, 2 år til med slik drift som er nå så skylder de like mye som de vil få utbetalt, det er hvertfall mitt syn på saken.
futureistoday
25.08.2023 kl 09:27 3070

Nå er det 5 børsdager igjen før longstop datoen er utløpt på Jemen oppkjøpet, er jo mistenkelig likt det som var med Benin der de ikke fikk landet noe inne eksklutivitetsperioden. Så det kommer vel mld at Omv oppkjøpet er ute av bildet ganske snart, hvor mye faller kursen da?
Mdg1
25.08.2023 kl 09:28 3064

Om de ikke skal jobbe sammen med noen andre virker Jemen også å være for stort for lille Zenith
futureistoday
25.08.2023 kl 09:35 3038

De skulle vel overta hele operasjonen fra Omv med arbeidsfolk og det hele, er vel kun det administrative zenith måtte gjort noe med, og de skulle vel ha en easy handover med hjelp fra Omv de første 6 mnd? Men det nytter ikke når det ikke blir noe av oppkjøpet…
Redigert 25.08.2023 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
futureistoday
25.08.2023 kl 10:53 2950

Yemen er skrinlagt for zenith’s del, går utifra vi får beskjed om dette fra zenith etter vi allerede har fått det bekreftet fra Omv når longstop datoen er gått ut om en uke
birol
25.08.2023 kl 11:30 2889

Er vel 9 måneder? så isåfall er det vel ut september?
Mdg1
25.08.2023 kl 11:55 2845

Om det skjer så får de i alle fall tilbake halvparten av depositum på ca 45 mill nok som de har betalt til OMV? Eller er det partner i Zenith Netherlands som betalte hele depositumet? Tror ikke siste ord er sagt om Jemen, men å drive noe som helst der er veldig risikabelt.
Redigert 25.08.2023 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
LittleNoisyBoy
25.08.2023 kl 12:21 2797

aha, kanskje det var det jeg hørte og publiserte på FA forumet!
futureistoday
25.08.2023 kl 16:29 2672

Hva var det du hørte og publiserte? Denne tweeten er 3 dager gammel. Kan vær jeg ikke har fulgt med, men hva har du publisert på forumet som har forbindelse med denne tweeten?