vow lurer på bunnen og en korreksjon

Slettet bruker
VOW 25.08.2023 kl 18:03 58987

Hvor ender denne aksje ? Teste siste bunn ?
Hva om mange aktører får rett i at vi skal ha en solid korreksjon snart. Flere og flere selger seg ned og ut, da kan det vel bli tøffe tak ut døra om en korreksjon er på trappene i aksjemarkedet, utløst av finanskrise fra Kina.
Redigert 25.08.2023 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
27.10.2023 kl 10:40 3128

Hvor mye sitter VOW igjen med på bunnlinjen? Føler at deres marginer er elendige og det ser vi i kursen som igjen glir ned mot kr 10.
Daggers
27.10.2023 kl 10:27 3033

Ser at det nå står at kvartalsrapporten skal komme i dag
Stepping
27.10.2023 kl 10:21 3034

Det kommer kanskje en liten oppkvikker i dag om at oppdateringen er slutten på neste uke? Kanskje de driver å setter siste spikeren i 2 milliarder avtalen , vi kan jo håpe,
Slettet bruker
27.10.2023 kl 10:15 3053

Ser ingen hensikt for de ansatte å kjøpe aksjer på børs når de får mer enn nok med opsjoner
Oppdatering kunne vært bedre i VOW mens VGM har hatt flere denne måneden
Framtia
27.10.2023 kl 09:51 3072

Da får vi bare håpe støtten på 10,80 holder...Kan ikke tenke meg at det er noe mål for for ledelsen, som ved tidligere anledninger har frontet overprising av selskapet! Understreker igjen at de ikke foretar innsidekjøp for å unngå å sette en bunnotering...De kunne lett markert at VOW på disse nivåer begynner å bli lavt priset og attraktiv...Jeg forstår det slettes ikke og jeg har en dårlig følelse av hvordan dette blir håndtert...🤔
Mackook
27.10.2023 kl 09:47 3079

Sikkert noe nyheter på Linkedin. Denne kommunikasjon fra VOW & VGM er høyst kritikk verdig.
Framtia
27.10.2023 kl 09:35 3123

Markedet liker ikke useriøsitet som dette! Q updatering burde kommet for lenge siden, da det er en forventning! Nå er ledelsen med på å så tvil for N'te gang...Algoritmene elsker det vi opplever nå...Som jeg har sagt før er de sikkert kjempeflinke på det de kan best, men elendige på kommunikasjon til markedet! Dette gjelder i aller høyeste grad både VOW, men også VGM!
Nsxnsx
27.10.2023 kl 09:11 3192

De la ned forlangende over 1 krone så fort det åpnet.....hvor er ryggraden ?
Slettet bruker
27.10.2023 kl 08:47 3260

Er dette kontrakter en har fått betaling for?
CapitaL
27.10.2023 kl 08:31 3282

Spørsmålet er vel heller hvor det blir av oppdateringen som har kommet 27.oktober de siste 3 årene..

Null info fra selskapet om forskjøvet tidspunkt..
Nsxnsx
27.10.2023 kl 08:20 3263

Selgerne tøffer seg litt nå før åpning, men straks bjellen slår så kapitulerer dem.....
Mackook
27.10.2023 kl 08:18 3237

Spørsmålet nå er vel om den går under 10 kr, da blir det svarte natta.
Hammers
26.10.2023 kl 22:23 3471

Personlig vil jeg si at enkeltkontrakter på 270 og 117 mill er langt mer enn "småkontrakter".
Børsverdien er i dag som da pandemien var på sitt verste.
Cruise var den gang stengt ned og den landlige delen var ennå ikke operativ.

I dag er det full trøkk i alle segment.
Vanskelig å tro at ikke Q3 vil vise stor vekst!
Stepping
26.10.2023 kl 21:34 3544

Skal aksjonærer gå i knestående av glede når selskapet får litt småkontrakter? Hva fanken er minimums kravet til enkelte av dere som har pengene deres i denne?? Tiden for store fremtidsvyer og redde verden opplegg er OVER, vi er i nedgangstider og nå gjelder hard valuta. Om de på sin "oppdatering så mye som røper kostnadsprekk/bombe eller andre trivelige ord så er det natta
Hammers
26.10.2023 kl 21:02 3588

Børsmeldte ordre i Q1: 65 mill
Børsmeldte ordre i Q2: 34 mill
Børsmeldte ordre i Q3: 481 mill - altså 16x mer enn i Q2 og nesten 5x så høyt som i H1.
Redigert 26.10.2023 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Stepping
26.10.2023 kl 20:38 3647

Hvor mange kanselleringer tåler denne? Er småsparere klar for å bare sette ett tall foran komma når de selger?
Wils70
26.10.2023 kl 18:14 3752

At du gidder å bruke tid på dette tullet her! Det er jo dønn tomt det du skriver. Satser på at du taper noen kroner på shortsen din 😉
Slettet bruker
26.10.2023 kl 16:02 3878

Hva er summen av ordrene da? Ikke så veldig imponerende. Kommer det en storordre før jul skal jeg revidere oppfatningen
Marginene er vel som vanlig
Det er vel bra at salgsviljen i VGM ikke e r stor
Fluefiskeren
26.10.2023 kl 15:32 3915

Det spørs jo på hvilken margin de har på ordrene sine.
Slettet bruker
26.10.2023 kl 15:18 3932

Hva mener du med at årsregnskapet ikke blir bra? Har du ignorert alle ordre som er meldt så langt? Og ignorerer hele Q4?
Slettet bruker
26.10.2023 kl 14:11 4012

Slett ikke uventet at VOW ASA ville få en korreksjon
Årsresultatet blir ikke mye å skryte av, det kan en vel si allerede
Scanship gjør det sikkert rimelig bra. Men skal en kun gå ut fra det så havner en nede på 5-6.- VOW ASA er ikke et oppstartselskap lenger

VGM er derimot oppegående og lovende, og vil snart begynne å generere inntekter. At kursen der jager opp og ned er naturlig når en tar hensyn til at de e r på Euronext Growth
Fadbamsen
26.10.2023 kl 12:21 4131

Wow aktien går en lys fremtid i møde, så for den langsigtede investor er der muligheder for at gøre en fin entre netop nu. Den grønne omstilling er kommet for at blive og kan karakteriseres som en megatrend. Selvfølgelig overlever alle selskaber ikke, men Vow har en bred portefølje af produkter som er svær at komme udenom og som er relevant for mange segmenter.
Aktiekursen ser dog lidt trist og grå ud tiden, men dette billede gør sig gældende for de fleste grønne selskaber i denne periode, som er præget af renteuro, inflation, krige og geopolitisk uro generelt. Der er ikke vow der halter men markedet. Store selskaber som Vestas og Ørsted har også fået stryg, selvom de kan betegnes som giganter inden for deres respektive områder.

Vow har pipelinen fyldt med projekter og det er ikke småpenge vi taler om. Alle projekter materialiserer sig selvfølgelig ikke til ordrer, men mange af dem vil. Hvis bare 20% af de omtalte projekter konverteres, så vil der stadigvæk være tale om ordrer for adskillige milliarder kroner og så synes jeg måske alligevel at 20% er lige lovligt pessimistisk.

Hvis man tror at Vow har noget at tilbyde verden, så er nøgleordet tålmodighed.. noget der tilsyneladende er en mangelvare hos mange skribenter på dette forum. Det er jo fløjtende ligegyldigt hvordan kursen udvikler sig i det korte billede. Aktiemarkedet har altid gået op og ned, men der kommer solskin igen.
Listen
26.10.2023 kl 12:20 4122

VOW med m cap NOK 1,4 mrd og nto rentebærende gjeld på mer enn NOK 500 mill er uansett ikke billig. Selv om potensialet unektelig er der, bør dette snart vises resultatene. Ca NOK 100 mill i EBITDA 2023 støtter knapt prisingen uten snarlig bevis på at tingene utvikler seg som forespeilet................
Stepping
26.10.2023 kl 11:57 4147

Da går dette opp i liminga . Det er vel realiteten som innhenter . Det finnes sikkert kjøpere over 10 kr en stund til.
Nsxnsx
26.10.2023 kl 11:50 4151

Hammers....kan du komme med noen trøstende ord i en sådan stund ?? F.eks Så så det snurt snart, dette er en megatrend og vi blir alle søkk rike om vi bare er tålmodige....;)
Nsxnsx
26.10.2023 kl 11:47 4162

Vow skulle liksom være min trygge investering, men alle "tulleinvesteringene" er jo de som drar lasset om dagen :) Harmonychain og Bergenbio f.eks hvor pengene er dobblet :)
Fluefiskeren
26.10.2023 kl 11:29 4215

Jeg har et lite tap selv om kursen dobles…..

Jeg har jeg bommet så det holdt, men trøster meg med at selskapet gjør noe positivt for både klima og miljø. Det kan man ikke si for olje og gass sin del selv om det er der jeg har min største investering.
Nsxnsx
26.10.2023 kl 11:21 4233

Kan se ut som vi er noen år for tidlig ute når det gjelder grønt....skjer det ikke noe raskt så begynner jeg å luske meg over i olje og gass igjen.

Blaffet opp til 50,- var gøy, men nå er den gevinsten midlertidig borte i verditap. Kanskje blir det reelt tap for min del om ikke de får fingeren ut og klarer å dokumenter noe iver og pågangsmot. Dette er bare sorgen i min bok.
Slettet bruker
26.10.2023 kl 09:46 4310

Jeg klarer ikke å se at VGM har noen problemer i det hele tatt. Produksjonen på det oppstartede anlegget vil kunne dekke både renter og avdrag på 20k T-anlegget hvis de går for et lån. Men meningen e r at de som skal bruke biokullet bidrar mest til finansiering av anleggene
Hvem som løper etter her er vel tydelig for de fleste? ;)
Redigert 26.10.2023 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
26.10.2023 kl 08:43 16910

Jeg synes ikke VGM fremstår billig på dagens nivå.. Må jo nesten le litt når det prates om at det skal inn store medeiere og investorer for å finansiere milliardanleggene men overskuddet skal gå i lomma på VGM :)) Her er det store og uavklarte mangler vedr finansiering og det meste ellers, og så lenge man ikke vet hva som blir løsningen, blir det bare gjettverk alt sammen. Hvor ble det av "bygge, eie og drifte" ? Man har ikke penger til det første anlegget en gang.. og noen løsning presenteres ikke for markedet heller. Dermed virker det som CHE-reaktoren ble bestilt av VGM før finansiering faktisk var på plass. Jeg regnet med det motsatte men tok visst feil...

Ellers husker jeg pepperen jeg fikk da jeg våget å antyde at det ikke ville bli full produksjon på 2.500 tonneren før utpå nyåret..
Det er nesten rørende å se hvordan folk kommer løpende etter mens de later som ingenting.
Hammers
26.10.2023 kl 00:05 17086

I november starter VGM sin Lj 7 - den som skal produserer 2.500 tonn biokarbon pr år.
Det blir en rolig start. De nyansatte operatørene skal lære seg anlegget å kjenne på "lavt turtall".

Her om dagen ble lageret for trepellets fylt opp med 10 tonn.
En pellets som er energikilden under forbrenningsprosessen uten tilførsel av oksygen.
Ila måneden skrur man opp tempoet og kjører forhåpentligvis for fullt ved inngangen til desember.

Når testmåneden er over vil VGM ha oppskriften klar når anlegget på 20.000 tonn biokull pr år starter i 2024!
Da blir det utrolig morsomt å være aksjonær. Da gjelder det også å ha kjøpt en viss eierandel på f.eks dagens pressede kurser.

Det er NÅ VGM er billig - noe den neppe vil være etter det store anleggets oppstart i 2024.
Redigert 26.10.2023 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Framtia
25.10.2023 kl 20:15 17273

Godt å høre! Enda bedre marginer altså! Nå er det vel like før VGM begynner å lempe ut 1000-vis av tonn med biopellets😉 Regner med at fin-"tuning" av anlegget blir utført innen kort tid, basert på godt erfaringsgrunnlag fra tilsvarende produksjonslinjer levert av VOW.

PS! Kan det være at VOW venter med Q-update'n til VGM har første batch med biokull ferdig....?
Redigert 25.10.2023 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.10.2023 kl 18:09 17416

"Biokull har ca 7% større effektivitet enn fossilt kull". Kilde; CEO i VGM under Q1 Update i mai i år.

Det vil ikke være på Follum ELK vil kutte.
Skal Elkem etter hvert kutte på noe blir det i så fall på "fossile anlegg".

En ikke-sak for VGM og Follum.
Redigert 25.10.2023 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
Framtia
25.10.2023 kl 16:45 17506

Overgang til bruk av biokull skal i utgangspunktet lette CO2 avgiftene til Elkem og derfor bedre bunnlinjen...Hvor de velger å investere er selvfølgelig en annen sak og neppe en vurdering som bare gir pluss i regnskapet, uansett avgjørelse...
Stepping
25.10.2023 kl 16:24 17556

Tar sistemann ut lyset og leverer nøkkelen hos miljødepartementet?
upsidedown
25.10.2023 kl 14:14 17669

Punkt 1 og særlig punkt 2 førte til at aktive shortere fikk et solid nakkegrep på kursutviklingen. Det er ikke mye short i VOW, men det trengs ikke heller, da kjøpersiden gjennomgående er svak eller nær fraværende.

En god begynnelse for VOW vil være å levere kvartalsvise oppdateringer etter normal standard. Akkurat nå er markedet avventende da VOW-ledelsen fusket da de presenterte oppdatering i Q1 og underslo at marginene var under press da VGM ikke har gjort opp for seg i tråd med forventningene.

Det andre, som rammer VOW indirekte, er at Elkem signaliserer at de vil vurdere særdeles nøye om de vil investere videre i Norge. Det vil trolig ha innvirkning på VGM hvis Elkem legger baller død i Norge.

https://newsweb.oslobors.no/message/602023

«The challenging macro-economic environment is also affecting our markets. This
is impacting Elkem's results in the third quarter, and we will evaluate
reductions in our cost base as well as our investment plans accordingly. In
addition, we are surprised and disappointed by the Norwegian government's
proposal for changes in the CO2 compensation scheme. If finally approved, this
significantly reduces the attractiveness of future investments in Norway
compared to other parts of the world. The lack of dialogue has also added
uncertainty related to important framework conditions. We now have to evaluate
what this means for investment plans at our production sites in Norway. The
longer-term trends of the green and digital transitions remain strong, driving
demand for advanced materials shaping a better and more sustainable future,"
says Elkem's CEO, Helge Aasen.
Redigert 25.10.2023 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Stepping
25.10.2023 kl 10:59 17812

Det er naturlig å tenke slik at den er billig i forhold til hva den har vært. Men dersom ett selskap viser seg å drive dårlig og skal fortsette å drive dårlig så er jo ingen pris for lav, da finnes det ingen bunn i min bok, eks xxl, forretningsideen fungerer jo ikke.
Nsxnsx
25.10.2023 kl 10:22 17879

Etter fall fra 50 ish så må jeg si at jeg trodde inngang på 15 ish skulle vise seg å være en grei investering.

Så feil kan man ta....
Slettet bruker
25.10.2023 kl 10:15 17893

Jeg syns ikke en skal gå til angrep på HB før en har ryddet i eget reir. Og det ser ut til at CapitaL er i ferd med å gjøre At vedkommende tar selvkritikk for tidligere optimisme er prisverdig. Håper andre følger etter.Det vil aksjen kursmessig tjene på
Stepping
25.10.2023 kl 09:46 17945

Ja her ramser du opp mye bra , Hegnar seansen etter Q2 var også en ydmykende flau affære . Da hadde mann ikke mye lyst å fronte ar mann hadde aksjer. Nå er jo melodien her at kursen skal gå voldsomt på «oppdatering « for Q3??? Tenker vi ender med nedgang , er redd selskapet må komme med ting på utgiftssiden . Kronekurs, rente, strømpris osv. Så går det ca 2,5 dager så er melodien her at svake Q3 skal toppes med bra Q4 . Mange inntekter som kom i Q4 i stedet for Q3. Hvorfor sitter disse utrolige blrsstjernene år etter år etter år i denne hengemyra her av en pølsebod ?
royroy
25.10.2023 kl 09:13 18027

👏🏼👏🏼 Godt og balansert skrevet.

Ellers synd med alle disse nicksene til trollet som begynner å komme til overflaten.
Karbon
25.10.2023 kl 08:41 18084

The: observer:

Ingen grunn til at du skulle føle deg truffet av det jeg skrev på tråden jeg låste. Jeg viste jo spesifikt til personer som dukker opp igjen med nye nick kun for å sabotere. På denne tråden er samme person inne med flere nick, etterhvert som de ser ut til å være slettet. Men det ser ut til å være ryddet opp i nå, og jeg har fått fram.poenget mitt. Så da åpnes tråden igjen.
CapitaL
24.10.2023 kl 22:19 18304

Forståelig at Karbon låser tråden sin når man leser hva de ferske nickene over innlegget ditt serverer... Men for all del, synes du de har vettuge innspill å komme med så ok... jeg deler ikke det synet iallfall.

Ellers, tilliten er åpenbart borte og tiltroen til at Badin vil levere noe annet enn fagre ord er tydeligvis også borte om man ser på prisingen av aksjen.
Her er noen mulige forklaringer jeg anser for å være medvirkende årsaker til det, og det går på den (med dagens prising) verdiløse landbaserte delen:

- Kurspleie og oppsnakk i 21, før emisjon der eierne samtidig kjørte nedsalg.. Tillitsknekk nr. 1
https://e24.no/boers-og-finans/i/2djPWy/pyttsan-sier-egentlig-vow-styret-om-dagens-kursfall

- Utspill i mediene om høy verdsettelse og syting om formuesskatt.. Tillitsknekk nr.2
https://www.nettavisen.no/okonomi/gronn-gr-nder-ble-tvunget-til-nedsalg-i-var-fortvilet-over-formuesskatten/s/12-95-3424175310

-CHE-reaktoren som skulle bygges og ferdigstilles før nyttår 22.. Jeg tror faktisk at den ennå ikke er helt ferdigstilt.. da hadde det nok blitt meldt og lagt ut bilder på LinkedIn.;) Man var også trygge på at kjøper ville bli funnet innen ferdigstillelse, dvs innen utgang 22.
Kjøper er nå funnet (VGM), men uten at noen finansieringsløsning foreløpig er presentert. Hvordan skal VGM betale for herligheten? Tillitsknekk nr.3
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-builds-large-scale-pyrolysis-reactor-to-meet-increased-demand-for

Jeg stiller meg også (som kjent) spørrende til dette 2.500 tonns anlegget som VOW har satt opp på Follum. Her er jo eierskap og drifting et eneste stort sammensurium. Anlegget kom også som en overraskelse på aksjonærene og markedet.. og er selvsagt også en medvirkende årsak til den negative kontantstrømmen. Useriøst og tillitsknekk nr.4

Generelt magert med informasjon ut til markedet.. og LinkedIn er fortsatt en heller dårlig kommunikasjonskanal.

Begge CFO tok hatten og gikk på samme tid.. Lite tillitsvekkende det også.

Mer generelt, og alt går på Industrials:

-AlcerolMittal.. ingen klingende mynt derfra foreløpig. Den avtalen var medvirkende til oppgangen i 2021.
-Intet nytt vedr GRTgaz og samarbeidet foreløpig.
Generelt litt laber ordreinngang innen industrials foreløpig.. sett i forhold til ledelsens skapte forventninger. Man burde gått stillere i dørene og heller overrasket positivt. Å skape forventninger og være overoptimistiske mht tidsplaner bidrar til skuffelse når ordrer uteblir..

Hva er så positivt ?

- USA-ordren som egentlig kom i fjor og det er først i Q3 i år den får innvirkning på regnskapet.
- Man får kjørt i gang et biokullanlegg for metallindustrien.. Det blir et "utstillingsvindu".
- En rekke store prosjekter er langt fremskredne og bør nærme seg investeringsbeslutning. Her er det ikke snakk om ny design på pappesker, men ordrer i flere hundremillionersklassen.
- Avgjørelse i UK er like rundt hjørnet (ETEL)
- H2 ligger an til rekordtall

Da har jeg kommet med noen innspill til mulige årsaker til den kraftige kurssvekkelsen det siste året.

Synspunkter?
Hammers
24.10.2023 kl 22:05 18350

Wickstrøm
I dag kl 20:52 144
"På dagens liste går denne banken ut av lista: CITIBANK, N.A. UT 267.400 stk aksjer !
18.10 gikk denne ut: PICTET & CIE (EUROPE) S.A. UT 757.900 stk aksjer.
Hvordan skal dette tolkes, som at "proffene" selger til småsparerne ? Hvorfor tar "proffene" exit med såpass "stor" oppside som predikeres av indre sirkel ? "
- NEI, jeg gidder ikke å diskutere med dere - ville kun rette opp i en BEVISST LØGN!
YNWA250505
24.10.2023 kl 21:56 18379

Jeg tror bunnen er kr 10. Ditt kommer vi i løpet av kort tid
Framtia
24.10.2023 kl 21:43 18418

Det er ikke første gang jeg observerer at selger og kjøper er lik! Beste måten å kjøre ned en aksje uten at det koster noe ...Også en fin måte å utløse stop loss på, så vær observang om dere benytter SL!
Slettet bruker
24.10.2023 kl 21:17 18466

Det er dessverre fritt fram for alle slags kjeltringstreker. Jeg har av og til undret meg over om det er noen vits å drive med dette
Skatten øker , og småaksjonærer kommer til kort ved manipulering og Robot-handel
Snart kommer det vel en ny runde med opsjoner til de ansatte også
Da nytter det lite at det kommer noen Minikontrakter til firma en nesten ikke klarer å uttale navnet på ;(
Redigert 24.10.2023 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2023 kl 21:00 18506

Disse tallene er dagsferske og hentet på siste tilgjengelige lister. Nye data i kveld ca kl 23.