Anniken Huitfeldt tatt med buksene nede
Anniken; – Jeg er lei meg for at jeg har satt meg selv i denne situasjonen
https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/30/8032665/vg-utenriksminister-anniken-huitfeldts-mann-kjopte-aksjer
https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/30/8032665/vg-utenriksminister-anniken-huitfeldts-mann-kjopte-aksjer
aquamann
01.09.2023 kl 12:36
4888
Det er helt sikkert mange ektefeller og slektninger til stortingsfolk som har handlet aksjer, noe annet skulle være merkelig.
Tror vi virkelig på at det er "vanntett skott" mellom feks Erna og Sindre?
Vi må ha et ganske så heftig regelverk hvis vi skal unngå at noen sitter på innsideinformasjon. feks Mowi-lakseskatt
Tror vi virkelig på at det er "vanntett skott" mellom feks Erna og Sindre?
Vi må ha et ganske så heftig regelverk hvis vi skal unngå at noen sitter på innsideinformasjon. feks Mowi-lakseskatt
Kaisovski
01.09.2023 kl 13:11
4865
Trenger ikke være et heftig regelverk.
Kun fond for stortingspolitikere og deres nærmeste familie. Ferdig
Kun fond for stortingspolitikere og deres nærmeste familie. Ferdig
coccoman
01.09.2023 kl 13:24
4852
Det er ikke forbudt å handle aksjer og det er ingen som ønsker å avskaffe aksjehandel.
Det som er ulovlig er å handle på innsideinformasjon. Det som er sterkt kritikkverdig er handler i aksjer der en selv eller nær relasjon beviselig kjenner til informasjon før den er tilgjengelig i markedet. Da er både handelen ulovlig og tilliten til mulig informant ødelagt. Å bevise det ene eller andre er vanskelig, det blir bare påstand mot påstand, men spekulasjonene er ødeleggende nok.
Vanntette skott finnes ikke mellom partnere så da er spørsmålet mitt hvilke aksjer er det Sindre har handlet der Erna er mulig informant for kurssensitiv informasjon ?
Angående Borten Moe og Flem kjenner vi til Kongsberg Våpen - kontrakten og skattlegging av lakseaksjene. Hvis du ikke har konkrete saker bør du være forsiktig med å spre rykter. Aksjehandel er ikke ulovlig, så her må du være konkret !
Det som er ulovlig er å handle på innsideinformasjon. Det som er sterkt kritikkverdig er handler i aksjer der en selv eller nær relasjon beviselig kjenner til informasjon før den er tilgjengelig i markedet. Da er både handelen ulovlig og tilliten til mulig informant ødelagt. Å bevise det ene eller andre er vanskelig, det blir bare påstand mot påstand, men spekulasjonene er ødeleggende nok.
Vanntette skott finnes ikke mellom partnere så da er spørsmålet mitt hvilke aksjer er det Sindre har handlet der Erna er mulig informant for kurssensitiv informasjon ?
Angående Borten Moe og Flem kjenner vi til Kongsberg Våpen - kontrakten og skattlegging av lakseaksjene. Hvis du ikke har konkrete saker bør du være forsiktig med å spre rykter. Aksjehandel er ikke ulovlig, så her må du være konkret !
Redigert 01.09.2023 kl 13:26
Du må logge inn for å svare
Garmis
02.09.2023 kl 00:12
4699
Personer med lange neser har en historie med at slike personer er åpne for juks og fanteri. Det er litt betenksomt at statsbudsjettet går bra, Pensjonsfondet utland går bra, regjeringenes medlemmers personlige økonomi går bra, mens vanlige lønnsmottagere opplever en vanvittig nedgang i økonomisk tilstand. Da er det gyldne spørsmålet er vi på vei inn i et kommunistisk system? Tenk over hva du stemmer!
Redigert 02.09.2023 kl 00:21
True
02.09.2023 kl 00:51
4703
De som sitter med makten vet godt hva de driver med og kunne ikke brydd seg mindre. De vet også at folk flest ikke har en aning om hva de gjør i kulissene. I den verden her handler alt om hva du vet.
De med mest kunnskap, har mest makt og makten vil alltid misbrukes til sin egen fordel, ofte på bekostning av andre. Moralister har liten sjanse i den verden her. Men verden er heldigvis ikke svart / hvit og det finnes nok av personer i maktposisjoner med høy integritet også. Det er disse Politikerne det er viktig å sile ut og satse på.
Stoltenberg er en av dem og hadde gjort en mye bedre jobb som Statsminister enn Støre. Han har absolutt hodet på rett plass og et ganske så solid omdømme.
De med mest kunnskap, har mest makt og makten vil alltid misbrukes til sin egen fordel, ofte på bekostning av andre. Moralister har liten sjanse i den verden her. Men verden er heldigvis ikke svart / hvit og det finnes nok av personer i maktposisjoner med høy integritet også. Det er disse Politikerne det er viktig å sile ut og satse på.
Stoltenberg er en av dem og hadde gjort en mye bedre jobb som Statsminister enn Støre. Han har absolutt hodet på rett plass og et ganske så solid omdømme.
trodlet
02.09.2023 kl 10:53
4507
Denne tillitskrisen blir bare støre og støre for hver dag som går.
Gratis hybel til seg og voksne barn, fritt frem med reisepenger, utleie av et rom i egen bolig til flere stortingsrepresentanter, som så blir betalt av Stortinget, innside info, gir goder til venner, osv osv.
Og ALLE beklager og er veldig lei seg. Når de blir avslørt.
I det "vanlige samfunnet" og i arbeidslivet har politikere sørget for å lage enorme systemer for å hindre at folk skal klare å lure til seg en krone eller to. Det er så omfattende at jeg nøyer meg med å nevne kjørebøker som må fylles ut av mange stat- og kommuneansatte for hver lite tur de tar med tjenestebilen. Dette for å kunne avsløre om noen bruker bilen mer enn det arbeidet krever. Og tenk på hva vi alle har å forholde oss til hva skatt og tjenester fra NAV gjelder. Hvem har ikke lest "dersom det blir endringer i livssituasjonen, må det meldes" til NAV, Skatteetaten eller andre.
Folk flest klarer å forstå hensikten med reglene og de vet hvordan de sjekker ut reglene om noe er uklart. Men dette klarer ikke de som har kanskje de viktigste oppgavene i Norge.
Jeg sier det igjen, enten er de mindre intelligente og midre begavede, eller de er kriminelle. Reglene lager de selv.
Gratis hybel til seg og voksne barn, fritt frem med reisepenger, utleie av et rom i egen bolig til flere stortingsrepresentanter, som så blir betalt av Stortinget, innside info, gir goder til venner, osv osv.
Og ALLE beklager og er veldig lei seg. Når de blir avslørt.
I det "vanlige samfunnet" og i arbeidslivet har politikere sørget for å lage enorme systemer for å hindre at folk skal klare å lure til seg en krone eller to. Det er så omfattende at jeg nøyer meg med å nevne kjørebøker som må fylles ut av mange stat- og kommuneansatte for hver lite tur de tar med tjenestebilen. Dette for å kunne avsløre om noen bruker bilen mer enn det arbeidet krever. Og tenk på hva vi alle har å forholde oss til hva skatt og tjenester fra NAV gjelder. Hvem har ikke lest "dersom det blir endringer i livssituasjonen, må det meldes" til NAV, Skatteetaten eller andre.
Folk flest klarer å forstå hensikten med reglene og de vet hvordan de sjekker ut reglene om noe er uklart. Men dette klarer ikke de som har kanskje de viktigste oppgavene i Norge.
Jeg sier det igjen, enten er de mindre intelligente og midre begavede, eller de er kriminelle. Reglene lager de selv.
Mr Karma
02.09.2023 kl 11:26
4505
Mye å være enig i her.
NAV har blitt Stasi, Skatteetaten er ikke nøytralt lengre, Helsevesenet er fremdeles legevesenet. (Det så vi under Covid), Stortinget har blitt Småtinget. o.s.v. Forfallet har pågått lenge, og vi som ser det ser det.
Men med alt som kommer fram med Storting/regjering. Er det ikke kanskje på tide å sette fokus på økonomiavdelingen på Stortinget? Hvordan greier alt dette å passere? Eller har jeg satt spørsmålet på hodet? Er det egentlig slik at de fleste på stortinget har prøvd seg med en hel masse, men har blitt avvist/fått avslag av administrasjonen? Er det derfor de er så taus. Fordi arkivet er stappfullt av eksempler på at DE HAR PRØVD SEG PÅ DET SAMME? Rett kanonene mot økonomikontoret slik at de blir urolige for jobben sin. Så skaffer de kanskje en masse dokumentasjon på hvor ille det kanskje i virkeligheten er.
For har dere lagt merke til at hver gang en av disse blir avslørt så er forklaringene hver gang så klønete, lite troverdige? Det tyder på at det er en kultur på Stortinget som er helt forskjellig for vi andre er vant med, og de greier ikke bygge en bro mellom de.
NAV har blitt Stasi, Skatteetaten er ikke nøytralt lengre, Helsevesenet er fremdeles legevesenet. (Det så vi under Covid), Stortinget har blitt Småtinget. o.s.v. Forfallet har pågått lenge, og vi som ser det ser det.
Men med alt som kommer fram med Storting/regjering. Er det ikke kanskje på tide å sette fokus på økonomiavdelingen på Stortinget? Hvordan greier alt dette å passere? Eller har jeg satt spørsmålet på hodet? Er det egentlig slik at de fleste på stortinget har prøvd seg med en hel masse, men har blitt avvist/fått avslag av administrasjonen? Er det derfor de er så taus. Fordi arkivet er stappfullt av eksempler på at DE HAR PRØVD SEG PÅ DET SAMME? Rett kanonene mot økonomikontoret slik at de blir urolige for jobben sin. Så skaffer de kanskje en masse dokumentasjon på hvor ille det kanskje i virkeligheten er.
For har dere lagt merke til at hver gang en av disse blir avslørt så er forklaringene hver gang så klønete, lite troverdige? Det tyder på at det er en kultur på Stortinget som er helt forskjellig for vi andre er vant med, og de greier ikke bygge en bro mellom de.
elnomi
02.09.2023 kl 13:54
4457
Støre må snart få tatt grep og fjernet Anniken. Tillitt er alt i politikken og når en har slike posisjoner i samfunnet, nå er det null tillitt igjen.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/om-huitfeldt-blir-sittende-viser-store-seg-som-en-haplost-svak-leder/o/5-95-1303366
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/om-huitfeldt-blir-sittende-viser-store-seg-som-en-haplost-svak-leder/o/5-95-1303366
Mr Karma
02.09.2023 kl 14:12
4430
Tok et dypdykk i hukommelsen. Mener å huske hun satt i styret i DNB når hun var 28 år. Husker jeg reagerte på det da med å tenke: Hva er det hun vet om bank? Men hun satt vel der som en slags kommisar for Finansdep./Ap.
trodlet
02.09.2023 kl 14:36
4404
Enig med Ørjasæter. Jeg synes også det er besynderlig oppførsel av Støre.
Jeg personlig tror det vil være lurt å undersøke om det er noen nære av Støre også handler med aksjer. Kun det vil forklare han velvilje ovenfor Huitfeldt, dog ikke forsvare.
Jeg personlig tror det vil være lurt å undersøke om det er noen nære av Støre også handler med aksjer. Kun det vil forklare han velvilje ovenfor Huitfeldt, dog ikke forsvare.
Branden
02.09.2023 kl 19:18
4297
Et bra familienavn fremmer både karriere og beskytter mot tabber
https://no.wikipedia.org/wiki/Anniken_Huitfeldt
https://no.wikipedia.org/wiki/Anniken_Huitfeldt
Garmis
08.09.2023 kl 11:12
3721
Det er helt tydelig, hun juger så det renner. Men økokrim velger å tro på henne, dette vitner om virkelig habilitet........
Mr Karma
08.09.2023 kl 13:06
3648
...og det hjelper kanskje også at hun ikke har hatt en vanlig jobb.. ARBEIDERpartiet ser ut til å foretrekke slike mer og mer...
True
08.09.2023 kl 21:06
3617
Tm3P skrev Bulke-Jens?
Jah, den hendelsen var jo så ille, spesielt iog med at han gjorde opp for seg også. Btw, ikke lat som du aldri har gjort noe galt her i livet. Jeg har gjort masse i mine yngre dager for å si det slik, men det er noe man gjerne helst vokser av seg når man blir eldre. Ingen er uansett perfekte og det er lov å gjøre feil.
True
08.09.2023 kl 21:16
3596
Må nok dessverre bare lære å akseptere og leve med dette inntil det har skjedd et regjeringsbytte. Når Økokrim sjefen selv har hatt AP verv, sa utfallet av denne saken nesten seg selv.
I politikken verner de om sine egne, uavhengig av hva som er rett og galt, da alt handler om å anskaffe og beholde makt, koste hva det koste vil. Vel, satt litt på spissen, Norge er heldigvis ikke så korrupt sammenlignet med mange andre land og Støre har faktisk ryddet opp i kabinettet fortløpende. Jeg så lang vei at han ikke kom til å gjøre noe med Anniken dog, spesielt mtp. at hun selv ikke har foretatt aksjehandlene.
Så jeg tror saken vil ligge død fremover og for å være helt ærlig, kunne jeg ikke brydd meg mindre lenger. Den regjeringen her har allerede gjort nok skade, så nå er det bare å holde seg helt i ro til det blir borgerlig regjering igjen.
Godt valg!
I politikken verner de om sine egne, uavhengig av hva som er rett og galt, da alt handler om å anskaffe og beholde makt, koste hva det koste vil. Vel, satt litt på spissen, Norge er heldigvis ikke så korrupt sammenlignet med mange andre land og Støre har faktisk ryddet opp i kabinettet fortløpende. Jeg så lang vei at han ikke kom til å gjøre noe med Anniken dog, spesielt mtp. at hun selv ikke har foretatt aksjehandlene.
Så jeg tror saken vil ligge død fremover og for å være helt ærlig, kunne jeg ikke brydd meg mindre lenger. Den regjeringen her har allerede gjort nok skade, så nå er det bare å holde seg helt i ro til det blir borgerlig regjering igjen.
Godt valg!
True
08.09.2023 kl 21:47
3565
Vel, du må jo bare elske den ironien... De må ha det veldig godt og kose seg masse der oppe. Så masse, at jeg har lyst å bli en av dem for en gangs skyld også og kose meg i det offentlige.
Mitt motto hver dag med den regjeringen her er nå som følger: Gjør minst mulig, si minst mulig, oppnå mest mulig.
Mitt motto hver dag med den regjeringen her er nå som følger: Gjør minst mulig, si minst mulig, oppnå mest mulig.
solid1
08.09.2023 kl 23:48
3507
Ikke riktig etter loven. Innsidehandel er uansett ikke tillatt, enten hun visste det eller ikke.
Solgte selv en god del i Magseis på samme tid som ekteparet kjøpte.
Tjente greit, men kunne tatt "storeslem" dersom jeg ventet et par uker med å selge.
Registrerte det i Magseis var potensiale for videre oppgang, men det var også noen negative signaler så jeg valgte å omplassere en del midler.
Timingen til statsrådens manns kjøp var uomtvistelig perfekt.
True
09.09.2023 kl 00:09
3479
De viste nok begge godt hva de gjorde. Og Økokrim har nå også fått et slag i omdømmet. Trist, men sånn er det. Ingen overraskelse overhodet.
Dr_Eval
09.09.2023 kl 08:59
3362
Forferdelig trist å være vitne til at politikere misbruker makt for å slippe unna straffesaker som vanlige folk ville blitt straffet for. Det er tydelig at korrupsjonen får virkelig fotfeste i Norge og det foregår ikke lenger i det skjulte. Alt er tillatt når man er kompis med statsministeren. Loven er ikke lik for alle på de punktene hvor Støre plutselig synes det er litt for utydelig formulert og kanskje må skrives om litt strengere. Inntil videre er det helt greit for noen å bryte loven fordi det er jo loven det er noe galt med når den ene etter den andre i regjeringen klarte å "misforstå" lovverket for å berike seg selv. Jeg undrer meg over hvor gigantisk denne skandalen kan bli før Støre-regjeringen faktisk må gå av, og er utrolig skuffet over at det norske folk bare godtar alt. I de fleste andre land ville det vært opptøyer for lenge siden, for saker som er rene filleting i forhold.
Seriøs
09.09.2023 kl 09:11
3337
Jeg tenker at det nå være mange Høyre politikere som handler aksjer og greit å rydde unna før de eventuelt skal i regjering
Kajtek
09.09.2023 kl 09:21
3315
Det er direkte skam at hun ikke etterforskes. At Støre står der og snakker om at han har full tillit til henne og at de får fortsette ustraffet. Men arbeiderpartie har alltid vært kjent for inhabilitets og kameraderi. Helt forferdelig å ikke kunne gjøre noe
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 09:29
3294
Ser ikke helt forskjellen fra denne historien uten om at Erna var selveste statsministeren.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6970Ro/ernas-ektemann-advart-mot-aksjehandel-i-internt-notat
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6970Ro/ernas-ektemann-advart-mot-aksjehandel-i-internt-notat
oivindl
09.09.2023 kl 09:38
3276
Åpenbart ikke så interessant når det gjelder en Høyrepolitiker.
Har man fulgt med på HO over noe tid, vil man også ha lest en rekke innlegg og påstander om innside børs og hvordan de store investorene har alle fordeler og all informasjon, herunder innsideinformasjon, uten at de blir straffet.
Men nå virker det som alle blir tatt, bortsett fra politikere fra Arbeiderpartiet.
Har man fulgt med på HO over noe tid, vil man også ha lest en rekke innlegg og påstander om innside børs og hvordan de store investorene har alle fordeler og all informasjon, herunder innsideinformasjon, uten at de blir straffet.
Men nå virker det som alle blir tatt, bortsett fra politikere fra Arbeiderpartiet.
*JBJB
09.09.2023 kl 09:51
3256
Hei one/liner:))
Og...den store forskjellen som du ikke evner å se er moralen mellom liv og lære, one liner - de som leter med lys og lykte for å ta "de rike" bør være ekstra på vakt med å berike seg selv på fellesskapets regning både når det gjelder innsidehandel, pendlerboliger, reiseregninger, tyveri+++++ - sånn er det med den saken også...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...den store forskjellen som du ikke evner å se er moralen mellom liv og lære, one liner - de som leter med lys og lykte for å ta "de rike" bør være ekstra på vakt med å berike seg selv på fellesskapets regning både når det gjelder innsidehandel, pendlerboliger, reiseregninger, tyveri+++++ - sånn er det med den saken også...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 09:58
3242
Så det finnes forskjellige lover i landet for den vanlige mann og de rike? Du er på skumle veier. Dette blir verre og verre.
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 10:06
3228
*JBJB
09.09.2023 kl 10:12
3213
Hei flue/folkens:))
Og...det er nettopp det det ikke skal være, flue - derfor bør de som selv beriker seg på fellesskapets regning holde sin sti ren og ikke drive innsidehandel, tyveri, svindle med pendlerboligordninger +++++ - ellers kan du ta deg en bolle og du blir verre og verre...ZnageZz...
NB! Vi registrerer for øvrig at du har repostet historien med Ernas ektemann to, tre ganger - hvis Finnes har utført noe som ikke er i tråd med reglene skal han selvsagt behandles på lik linje med andre.
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...det er nettopp det det ikke skal være, flue - derfor bør de som selv beriker seg på fellesskapets regning holde sin sti ren og ikke drive innsidehandel, tyveri, svindle med pendlerboligordninger +++++ - ellers kan du ta deg en bolle og du blir verre og verre...ZnageZz...
NB! Vi registrerer for øvrig at du har repostet historien med Ernas ektemann to, tre ganger - hvis Finnes har utført noe som ikke er i tråd med reglene skal han selvsagt behandles på lik linje med andre.
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Redigert 09.09.2023 kl 10:20
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 10:25
3197
Enig i at de bør tas, men ikke enig i at det skal gjelde forskjellige regler avhengig av politisk farge slik som du.
*JBJB
09.09.2023 kl 10:32
3184
Hei flue/folkens:))
Og...vær vennlig å dokumenter hvor vi har frontet "forskjellige regler" mellom kong Salamo og Jørgen Hattemaker, flue - dine ekstreme holdninger skygger for de faktiske forhold...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...vær vennlig å dokumenter hvor vi har frontet "forskjellige regler" mellom kong Salamo og Jørgen Hattemaker, flue - dine ekstreme holdninger skygger for de faktiske forhold...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 10:40
2869
Du vet godt det er du som er ekstremisten her, og du vet godt at du ikke har kritisert høyresiden på en eneste sak. Derimot maler og maler du på andres saker. Greier også å få med Venezuela i de fleste innlegg uten at jeg har fått med meg hvorfor.
TheKurgan
09.09.2023 kl 10:47
2852
Har aldri vært forbudt å handle med aksjer som politiker, og som noen kommenterer her har nok typisk «høyresiden» mer erfaring og bedrevet dette.
Sindre Finnes startet ikke når Erna ble statsminister, han sluttet bare ikke, og det som betyr noe er hvilke aksjer og timingen!
Sindre Finnes startet ikke når Erna ble statsminister, han sluttet bare ikke, og det som betyr noe er hvilke aksjer og timingen!
Redigert 09.09.2023 kl 11:28
oivindl
09.09.2023 kl 11:54
2801
"ekstra på vakt med å berike seg selv på fellesskapets regning både når det gjelder innsidehandel"
Hvilke av de nevnte politikerne har beriket seg selv på fellesskapets regning i denne saken?
Hvilke av de nevnte politikerne har beriket seg selv på fellesskapets regning i denne saken?
oivindl
09.09.2023 kl 11:59
2789
Her er jo et godt eksempel på hvor ekstreme synspunkter enkelte har kun basert på politisk ståsted.
"Poenget er uansett at det ikke er Anniken som har foretatt aksjehandel, men ektemannen."
-true
Og likevel finner han det forgodt å kalle henne svin.
"Poenget er uansett at det ikke er Anniken som har foretatt aksjehandel, men ektemannen."
-true
Og likevel finner han det forgodt å kalle henne svin.
omans
09.09.2023 kl 13:24
2737
Du må nesten ha gjort noe galt/straffbart for at det skal være en slik grunn.
Om noen burde etterforsket ville det da vært ektemannen, han vet når kjærringa drar på møter/til bedrifter, f.eks og da kan det handles i våpen og fiskeselskaper etc.
Men for alle som følger litt med, så er det ikkke noe bombe at Kongsberg ville øke ordrereservene gitt at Norge sympatiserer med Ukraina. Ingen bombe at kursen ville stige, trenger ikke forske i rakketter for å forstå dette. Selv tante Sofie burde forstått slikt.
Om noen burde etterforsket ville det da vært ektemannen, han vet når kjærringa drar på møter/til bedrifter, f.eks og da kan det handles i våpen og fiskeselskaper etc.
Men for alle som følger litt med, så er det ikkke noe bombe at Kongsberg ville øke ordrereservene gitt at Norge sympatiserer med Ukraina. Ingen bombe at kursen ville stige, trenger ikke forske i rakketter for å forstå dette. Selv tante Sofie burde forstått slikt.
kaliber
09.09.2023 kl 16:05
2681
Dersom Anniken skal tas, så må E. Solberg også få smekk på fingrene. Det kan ikke være forskjell på pga parti tilhørighet!
elnomi
09.09.2023 kl 17:40
2641
Anniken skal ikke tas. Anniken må gå!
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/og-hvor-lang-tid-skal-det-ga-denne-gangen/o/5-95-1308185
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/aksjefrue-og-minister-en-vanskelig-kombinasjon/o/5-95-1309283?fbclid=IwAR2jwZclM0e2pTNQtBOlICZENCgcArCnPn5Fb6pB5A2ujt599e6KhP3Njz4
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/og-hvor-lang-tid-skal-det-ga-denne-gangen/o/5-95-1308185
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/aksjefrue-og-minister-en-vanskelig-kombinasjon/o/5-95-1309283?fbclid=IwAR2jwZclM0e2pTNQtBOlICZENCgcArCnPn5Fb6pB5A2ujt599e6KhP3Njz4
True
09.09.2023 kl 20:20
2555
Ingen med rasjonell og logisk tankegang som er uenig i det. Loven er lik for alle. Vel, i prinsippet... ;-)
Redigert 09.09.2023 kl 20:20
Kajtek
10.09.2023 kl 10:09
2414
Først må man etterforske før Erna må gå. Det ikke sikkert at mannen hennes handlet i aksjer som var i konflikt med hennes rolle i regjeringen. Anniken bør også etterforskes men hva hjelper det når Økokrim sjef er eks AP mann ? Anniken løy når hun sa at mannen hennes brukte slavisk anbefalinger fra Investech. Investech hadde ikke noen gang analyser og anbefalinger på det ene selskapet, som jeg husker ikke navnet på. Det var i følg. Investech selv. Hun er vel ikke så dum at hun ikke visste hva mannen holdt på med. Hun ble advart at mannen må holde seg vekke fra enkle aksjer og heller investere i globale fond. De har vel felles økonomi, hun burde ha sjekket. Men hvis hun virkelig er så dum som hun prøver å vise her så ,at hun ikke sjekket hva mannen holdt på med så bør hun ikke være utenriksminister.
Jeg er lei av å se at politikere bryter loven uten å få konsekvenser for det. Det burde vært etterforsket i alle fall for at det ikke blir tvil om hva som er sant.
Det samme med Brenna. Hun var inhabil men hun sa at hun ikke visste at hun gjorde noe galt og derfor fikk hun beholde jobben.
Myndighetene krever at vi « vanlige folk « skal holde seg til loven, uansett hvor innviklet den er eller ikke .
Vi snakker tross alt om folk som styrer landet vårt.
Jeg er lei av å se at politikere bryter loven uten å få konsekvenser for det. Det burde vært etterforsket i alle fall for at det ikke blir tvil om hva som er sant.
Det samme med Brenna. Hun var inhabil men hun sa at hun ikke visste at hun gjorde noe galt og derfor fikk hun beholde jobben.
Myndighetene krever at vi « vanlige folk « skal holde seg til loven, uansett hvor innviklet den er eller ikke .
Vi snakker tross alt om folk som styrer landet vårt.
Redigert 10.09.2023 kl 10:25
Mr Karma
10.09.2023 kl 11:33
2369
Når ektefellen har en høyt betrodd stilling......
1. MÅ de virkelig drive med f.eks. aksjer?
2. Hvis så, hvorfor ikke holde seg unna norske aksjer i det minste? Kjøpe og selge noe i land uten mulig påvirkning.
De prøver ikke en gang.
1. MÅ de virkelig drive med f.eks. aksjer?
2. Hvis så, hvorfor ikke holde seg unna norske aksjer i det minste? Kjøpe og selge noe i land uten mulig påvirkning.
De prøver ikke en gang.
True
10.09.2023 kl 15:41
2288
Hehe, må du virkelig spøre om det når svaret er så åpenbart? Innside informasjon = mye større gevinst. Folk er grådige, der har du svaret... Makten vil alltid misbrukes til å gagne sin egen selv-interesse. Sånn er det bare.
oivindl
10.09.2023 kl 16:42
2240
Kanskje et mer positivt syn på dine medmennesker, kan bidra til at du ikke er så bitter?
Bare en tanke.
Bare en tanke.
*JBJB
10.09.2023 kl 16:46
2228
Hei one liner/folkens:))
Og...hehehe - det var rette kverulanten som feis, one liner - bare en fakta beskrivelse...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...hehehe - det var rette kverulanten som feis, one liner - bare en fakta beskrivelse...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 15:34
2022
Saken til Erna Solberg er langt verre enn Huitfeldts sin. Mannen har holdt på å handle aksjer bl. a. i selskapet hvor Ernas søster sitter i styret for. Finne gjennomførte 72 transaksjoner her og tjente 415 000 kr på disse. Jeg tar det med her fordi mange her mener at lover og regler tydeligvis ikke skal gjelde for personer fra høyre eller ytre høyre. Hvor er alle de som har dømt Anniken nord og ned nå? Hvorfor ble det tyst nå?
«Jeg var ikke klar over omfanget, sier Erna Solberg til TV2 om mannens aksjehandel i Nekkar.
Mellom mai 2020 og september 2021 gjennomførte han hele 72 transaksjoner med Nekkar-aksjer. Dette samtidig som hans kone, Erna Solberg (H), var statsminister på den tiden.
Videre forklarer Solberg at dette er et selskap hun har hatt på radaren lenge.
– Dette er jo et selskap jeg allerede var inhabil i, siden søsteren min sitter i styret, sa Solberg.
Nekkar, tidligere TTS Group, er et internasjonalt konsern som utvikler og leverer lastehåndteringsutstyr og andre tjenester for maritim og offshore industri.
– Jeg var klar over at dette var et selskap jeg måtte være varsom med.
Solbergs søster, Marit Solberg, sitter i styret til Nekkar. Det var hun også i perioden Finnes handlet aksjer i selskapet.
Tjente 415.000 kroner. Og han fikk advarsler om det før Erna skulle bli statsminister:
« Før Erna Solberg (H) ble statsminister i 2013, fikk ektemannen Sindre Finnes klar beskjed fra Statsministerens kontor: Aksjehandler vil skape utfordringer for henne. Han handlet aksjer likevel.»
Sindre Finnes handlet aksjer langt mer aktivt enn han tidligere har gitt uttrykk for, og trosset en klar advarsel fra Statsministerens kontor om å ikke drive med kortsiktig aksjehandel, ifølge E24.
Nekkar-aksjen falt kraftig sammen med resten av aksjene på Oslo Børs etter korona-utbruddet i mars 2020. I mai 2020, da Finnes skal ha startet handelen i Nekkar, var aksjen på 2,79 kroner på det laveste. Frem til september 2021 steg aksjen kraftig og i april 2021 var den oppe i hele 11,34 kroner pr. aksje.
Som et resultat av disse handlene tjente han rundt 415.000 kroner i henhold til aksjonæroversikten.«
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/12/8035748/jeg-var-ikke-klar-over-omfanget
«Jeg var ikke klar over omfanget, sier Erna Solberg til TV2 om mannens aksjehandel i Nekkar.
Mellom mai 2020 og september 2021 gjennomførte han hele 72 transaksjoner med Nekkar-aksjer. Dette samtidig som hans kone, Erna Solberg (H), var statsminister på den tiden.
Videre forklarer Solberg at dette er et selskap hun har hatt på radaren lenge.
– Dette er jo et selskap jeg allerede var inhabil i, siden søsteren min sitter i styret, sa Solberg.
Nekkar, tidligere TTS Group, er et internasjonalt konsern som utvikler og leverer lastehåndteringsutstyr og andre tjenester for maritim og offshore industri.
– Jeg var klar over at dette var et selskap jeg måtte være varsom med.
Solbergs søster, Marit Solberg, sitter i styret til Nekkar. Det var hun også i perioden Finnes handlet aksjer i selskapet.
Tjente 415.000 kroner. Og han fikk advarsler om det før Erna skulle bli statsminister:
« Før Erna Solberg (H) ble statsminister i 2013, fikk ektemannen Sindre Finnes klar beskjed fra Statsministerens kontor: Aksjehandler vil skape utfordringer for henne. Han handlet aksjer likevel.»
Sindre Finnes handlet aksjer langt mer aktivt enn han tidligere har gitt uttrykk for, og trosset en klar advarsel fra Statsministerens kontor om å ikke drive med kortsiktig aksjehandel, ifølge E24.
Nekkar-aksjen falt kraftig sammen med resten av aksjene på Oslo Børs etter korona-utbruddet i mars 2020. I mai 2020, da Finnes skal ha startet handelen i Nekkar, var aksjen på 2,79 kroner på det laveste. Frem til september 2021 steg aksjen kraftig og i april 2021 var den oppe i hele 11,34 kroner pr. aksje.
Som et resultat av disse handlene tjente han rundt 415.000 kroner i henhold til aksjonæroversikten.«
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/12/8035748/jeg-var-ikke-klar-over-omfanget
Mr Karma
12.09.2023 kl 15:48
1998
Merkelige ektefeller disse politikerne har.
Jeg begynner å undre på om jeg må justere en del av mine meninger. Bytte ut noen begreper som korrupt, svindel, maktmisbruk o.s.v. med f.eks. uforstand og egoisme?
Jeg begynner å undre på om jeg må justere en del av mine meninger. Bytte ut noen begreper som korrupt, svindel, maktmisbruk o.s.v. med f.eks. uforstand og egoisme?
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 15:49
1996
Vil tro det blir noen oppgjør på kammerset. Det Finne har gjort er meget stygt ovenfor Erna. Hvis hun da ikke har visst mer enn hun sier.
Redigert 12.09.2023 kl 15:50
Fluefiskeren
15.09.2023 kl 12:29
1798
Registrerer at det fortsatt ikke er noen vilje til å kommentere saken med Solberg sin mann fordi det gjelder høyresiden i norsk politikk. Det er patetisk da dette er en mye verre sak enn den med Anniken Huitfeld. Denne mannen har løyet både til departementet og til sin kone Erna. Han har tjent store penger. men det blir opp til hver enkelt å mene noe om hvorvidt han har fått opplysninger fra Erna. På samme måte som med Anniken.
Tar med uttalelse fra deres store ideal for å vise at dette ikke er noe bare jeg mener.
« Sissener har tidligere uttalt at Huitfeldt bør gå av som utenriksminister på grunn av ektemannens aksjehandel.
Nettavisen stiller Sissener et oppfølgingsspørsmål fredag formiddag om han mener Solberg bør trekke seg som Høyre-leder.
– Høyre bør stille spørsmålet om hun er riktig leder/statsministerkandidat i 2025, svarer han i en SMS.«
Hvis det er slik at Erna ikke visste så mye om det voldsomme volumene på tross av hun har spurt han så er det skilsmissegrunn. For en gjøk av en mann.
«Erna Solbergs (H) ektemann Sindre Finnes gjorde 3640 aksjehandler mens Solberg var statsminister. Han hadde en nettogevinst på 1,8 millioner kroner.»
https://www.nettavisen.no/okonomi/sissener-skjonner-ikke-hvor-de-far-oppdragelsen-sin-fra/s/5-95-1331852
EDIT: Siste er at Økokrim vil vurdere om det grunn til etterforskning.
Tar med uttalelse fra deres store ideal for å vise at dette ikke er noe bare jeg mener.
« Sissener har tidligere uttalt at Huitfeldt bør gå av som utenriksminister på grunn av ektemannens aksjehandel.
Nettavisen stiller Sissener et oppfølgingsspørsmål fredag formiddag om han mener Solberg bør trekke seg som Høyre-leder.
– Høyre bør stille spørsmålet om hun er riktig leder/statsministerkandidat i 2025, svarer han i en SMS.«
Hvis det er slik at Erna ikke visste så mye om det voldsomme volumene på tross av hun har spurt han så er det skilsmissegrunn. For en gjøk av en mann.
«Erna Solbergs (H) ektemann Sindre Finnes gjorde 3640 aksjehandler mens Solberg var statsminister. Han hadde en nettogevinst på 1,8 millioner kroner.»
https://www.nettavisen.no/okonomi/sissener-skjonner-ikke-hvor-de-far-oppdragelsen-sin-fra/s/5-95-1331852
EDIT: Siste er at Økokrim vil vurdere om det grunn til etterforskning.
Redigert 15.09.2023 kl 12:31
Dr_Eval
15.09.2023 kl 13:05
1752
Historisk sett er vi ikke enige i alt. Akkurat her og nå er vi helt klart og tydelig enige.
googleearth11
15.09.2023 kl 13:10
1732
Her har vi to saker som er helt like, selv om ytre høyre selvsagt ikke ser det slik. Jeg mener likevel at Borten Moes sak er mye mer graverende, siden det er han selv som har foretatt transaksjonene. Huitfeldt og Solberg har tross alt ikke gjort noe aktivt selv, og bør kunne slippe unna med en advarsel. Hva de to vil foreta seg med sine dårligere halvdeler, overlater jeg trygt til familiens skjød. Det har ikke jeg noe som helst med. Ikke Sissener heller.