$$$PGS$$$ (✅️) K for Kontrakt✨️

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.09.2023 kl 11:40
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 31.08.2023 kl 23:43 318244

WillyWonka

https://factpages.npd.no/nb-no/survey/pageview/pending/10685

Spent på denna, må bli avklaring idag eller mandag
Redigert 22.09.2023 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
18.09.2023 kl 20:36 4658

Hei Unikum,

Nå skriver jeg vel ordrett at vi serveres en fusjon, så jeg er usikker på hvorfor du ser behovet for å presisere at ingenting er solgt og at dette kun er en fusjon. Selv om du er et unikum i negativ forstand, så kan du vel prøve å henge med på notene i et innlegg som inneholder knappe 128 ord.

Piloten
18.09.2023 kl 20:36 4669

Nei. Du Artige som aldri har eid aksjen lenger enn 24t er vinneren. Eller vent litt...:)
skadi
18.09.2023 kl 20:36 4657

Det er rett og slett for jævlig hvordan aksjonærer i PGS har blitt brukt gjennom tidene. Dårlig håndverk fra særlig ledelsen men også styret i PGS.
cm punk
18.09.2023 kl 20:40 4627

sant det, du venter fortsatt på 3-4 tallet, for en gjøk 🦤
Redigert 18.09.2023 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Nestoren
18.09.2023 kl 20:40 4631

Ryktene på stan.......

« We have upgraded to HOLD (SELL) and raised our target price to NOK10.5 (6.5), based on the proposed merger exchange ratio.»

Upgraded to HOLD, and target price raised to NOK10.5,


Guess the analytiker?
cm punk
18.09.2023 kl 20:41 4625

wow, bull bull 🤑🤑🤑
Piloten
18.09.2023 kl 20:43 4591

Dette er en riktig strategisk/industriell sammenslåing. Gir mindre oppside. Men ei sikker oppside. Bedre med en fugl i hånda enn ti på taket. Enkelt og greit
Piloten
18.09.2023 kl 20:44 4590

Unnskyld. Ikke sikker oppside. SIKRERE oppside
elnomi
18.09.2023 kl 21:02 4318

Hvordan gikk det med rischioso?
Ble det kjøp på lave 7 tallet før oppgangen?
FaeniHelvete
18.09.2023 kl 21:04 4263

Skulle vi ikke sprute cash$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ og få utbytte allerede i 2024? Var ikke aksjen med båtene alene verdt 18NOK? Hvordan var det nå igjen.

Misforstå meg rett, det jeg har liten aksept for her er verdsettelsen etter det som har vært en ørkenvandring hvor man endelig begynner å se konturene av øl-utsalg og oaser. Vi har fått gjentatte forsikringer fra ledelsen om at gjelden er uproblematisk å håndtere, det blir ikke flere emisjoner, nå er det aksjonærene sin tur, fantastiske markedsutsikter, supersyklus i anmarsj, allikevel så verdsettes altså hele selskapet til skarve 3 milliarder mer enn budet på biblioteket alene når selskapet potensielt kunne gått dukken i 2020 og markedsutsiktene var helt annerledes.

Nei kjære, vi har ingenting å frykte ift rentenivået og boliglånet men jeg har pantsatt alle smykkene dine og solgt klærne dine på Tise.

For min del så er tilliten til ledelsen ikke-eksisterende.

Nestoren
18.09.2023 kl 21:05 4363

Seismikkfest på børsen
Først sendte investorene TGS og PGS hver sin vei på børsen, men etter noen timers vill handel og betryggende ord fra ledelsen, skjøt begge aksjene i været.

Mandag morgen ble det klart at TGS og PGS samler kreftene for å lage verdens største seismikkselskap.

Avtalen innebærer at aksjonærene i førstnevnte selskap blir sittende med to tredjedeler av det sammenslåtte selskapet, mens PGS-aksjonærene blir sittende med den resterende eierandelen.

Endelig fusjonsavtale ventes inngått i oktober, mens selve gjennomføring av transaksjonen vil skje i løpet av første halvår 2024, gitt at betingelsene for gjennomføring oppfylles.

Ser man på verdiene av selskapene hver for seg ble TGS og PGS fredag priset til henholdsvis 18,4 og 7,6 milliarder – totalt 26 milliarder kroner.

Da fusjonsplanene ble kjent var ikke stemningen umiddelbart like god i begge aksjonærleirer. Etter få minutters handel falt TGS 5 prosent på Oslo Børs, mens PGS-aksjen steg 13 prosent. Imidlertid kom TGS-sjef Kristian Johansen raskt på banen og gjennomgikk planene under en presentasjon på formiddagen. Da ble stemningen langt mer positiv.

TGS-aksjen snudde nedgang til en oppgang på 6 prosent, mens PGS fortsatte oppgangen til 19 prosent.

Ser man på selskapene under ett la dermed det kombinerte TGS og PGS på seg 2,7 milliarder kroner i verdi.

Aksjene var begge de mest omsatte på Oslo Børs mandag. To timer før stengetid var PGS-aksjene omsatt for 700 millioner og TGS-aksjene for 350 millioner kroner. Til sammenligning ble Equinor omsatt for 312 millioner kroner.

– Kanonsterkt selskap

TGS har prøvd seg på seismikkonkurrenten PGS tidligere, men det er først nå at selskapet ser ut til å lykkes.

I børsmeldingen anslo Johansen at det sammenslåtte selskapet var verdt 28,4 milliarder kroner. Etter noen timers handel på Oslo Børs fikk han rett i det anslaget.

– Vi tror det blir et kanonsterkt selskap, sier TGS-sjefen til Finansavisen.

– Dette er en transaksjon som gir god mening. Det er betydelig med synergier, og markedene har utviklet seg i en retning der vi tror vi er tjent med å gå sammen. Ser man på forventningene til leting etter olje og gass, så er vi mer optimistiske i dag enn i 2020 da mange sa vi ikke trengte olje og gass.

Sammenslåing mellom de to har det også vært snakk om før. Senest for tre år siden, i august 2020, la TGS inn et bud på 5,4 milliarder kroner for PGS’ seismikkbibliotek. Da var seismikkmarkedet mer eller mindre i en krisesituasjon.

Den gangen mente TGS-sjefen at behovet for konsolidering aldri hadde vært større. PGS takket imidlertid nei til budet.

– Hvorfor nå?

– Vi mener det er et godt tidspunkt for å gjøre dette, både når det gjelder det finansielle og hvor vi er i syklusen. Vi tror syklusen vil fortsette oppover i en god periode fremover og at det strategiske rasjonale bare blir bedre, sier finansdirektør Sven Børre Larsen i TGS til Finansavisen.

– Vi mener det strategiske rasjonale for å gjøre dette har økt i styrke etter hvert som kundesiden er stadig mer konsolidert, og – for vår del – behovet for båt er blitt større. Vi ser at kundene i større grad etterspør integrerte løsninger, og med dette får de et selskap som tilbyr hele spekteret innen geofysikk, legger han til.

Blir båteier

Mens TGS har vært såkalt asset-light og aldri eid seismikkskip, sitter PGS på en flåte på 11 skip og kontrollerer omtrent 90 prosent av tilbudssiden sammen med Shearwater.

– Hvordan ser dere på å bli båteier?

– Realitetene har har endret seg, sier TGS-direktøren, og fortsetter:

– Det har litt med markedsutviklingen å gjøre. Vi mener det er stadig viktigere å være en fullintegrert leverandør av tjenester og teknologi, samtidig som det sikrer oss høykvalitets båtkapasitet til de ambisjonene vi har innen multiklientseismikk.

I motsetning til TGS, har PGS høy gjeld hvor refinansiering har vært et stadig tilbakevendende tema. Ved utgangen av andre kvartal hadde PGS netto rentebærende gjeld, inklusive leasingforpliktelser, på over 7 milliarder kroner.

– Vi har en veldig sterk balanse, og PGS har redusert nettogjelden de seneste årene. Kombinasjonen er robust. Nettogjelden vil bare tilsvare 18 prosent av total «entreprise value».

Mandag etter børsens stengetid ble det kjent at TGS og PGS skal hente til sammen 1,5 milliarder kroner. Førstnevnte skal utstede inntil 6,25 millioner aksjer, mens PGS vil utvide aksjekapitalen med opptil 45,76 millioner aksjer.
Nestoren
18.09.2023 kl 21:09 4224

Sies at riskyboy går rundt i gatene i bangkok og roper tradingintervallen er 6.90-7.75
Kontur
18.09.2023 kl 21:15 4101

Både ja og nei. Jeg ringte først til person jeg kjenner og tegnet.
10 min senere ringte en annen og spurte om jeg ville tegne.
Sweetspot
18.09.2023 kl 21:16 4129

Blir like stille blandt baisserne i morgen når kursen bikker 10.5 som Finnes er nå etter Erna kjefta på’n😂
Tanjiro
18.09.2023 kl 21:22 4029

Vanligvis pleier de store å få rabatt på 10-20%. Det at emikursen kun er 5% under sier mye. Her er det mange aktører som er villig til å spytte inn mye cash, veien fremover er garantert oppover. Ble også fulltegnet på kort tid, interessen er stor.
SoLong
18.09.2023 kl 21:25 3985

Har krisen vært større enn meddelt av selskapet?
Eller mangel på muligheter til å refinansiere?
Hvorfor ble det plutselig aktuellt med fusjon nå?
Redigert 18.09.2023 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Piloten
18.09.2023 kl 21:31 3860

Konsolidering. One-stop-shop. Synergier. Energikrise. Befolkningsøkning. Underinvestert. Komplementære assets. Lav gjeldsgrad. New Enery

Bør nok selge pgs aksjene snarest ja...:)
oppturen
18.09.2023 kl 21:32 3847

Tgs ønsker å fortsette med utbytter.
Isteden for å bygge egenkapital pøser en ut utbytter og tar heller en emi når en trenger mer penger.
Mange store investorer liker den strategien, de får gevinst uten å selge. Typisk Tank rederi etc.
unikum
18.09.2023 kl 21:35 3843

Du har ennå igjen å skrive noe som helst positiv om Pgs selv om sier at du er aksjonær. Kun søppel, vi andre forholder oss til noen smarte hoder som har funnet vei til denne løsningen. Det må jo være bare du og denne riskokeren som snakker ned sin egen portefølje. Ikke fornøyd med oppgang på 21 % i dag, var kanskje litt lite men for meg ble det ei normal årslønn opp.
Piloten
18.09.2023 kl 21:37 3791

Men aksjeløse Solong gliser ikke
Slettet bruker
18.09.2023 kl 21:40 3758

Så hva tror dere om morgendagen? Blir den en dupp ned mot 9 blank eller fortsetter vi videre oppover?
Artige
18.09.2023 kl 21:42 3713

Tipper den går til emikurs 9,6
Piloten
18.09.2023 kl 21:45 3630

Blir selvfølgelig en morgendupp. Vi har da gjennomført en emi med 5% rabatt må vite. De som selger vil dog tradetjene noe henimot nada.


Bra Riiiiiisen har ei longpott...:) I og med at han lever av dette er jeg litt bekymret. Levekostnadene på rismarkene i Pattaya har gått opp
VantageVolante
18.09.2023 kl 21:53 3532

Tja.
2 ganger har jeg sittet i PGS gjennom emi der rabatten var lav og kursen gikk bananas dagen derpå.

Januar 2020 og ifjor mai/juni.

Mye avhenger av kursutvikling TGS Imorgen.

Faktoren ligger der fortsatt, og teoretisk sluttkurs idag om en tar den faktoren i betraktning ville vært over 10,5

Vi får nå se........Selv satser jeg på dupp ned mot ,9,6 som du sier, men er absolutt ikke sikker på om det slår til.

Redigert 18.09.2023 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Piloten
18.09.2023 kl 21:54 3508

Jeg tipper at du aldri har vunnet i Tipping
Artige
18.09.2023 kl 21:59 3448

Neida men så har jeg tjent litt på børsen. Så kan du holde deg til norsk tipping, Tror du har størst sjanse til å vinne der.
Slettet bruker
18.09.2023 kl 22:01 3468

WOW$ERS!⚡️⚡️⚡️🧌🐲👏🛸

4kr til rett på kursen. Vi snakker altså nær dobbling 💯💯💯 Jupp. Sann mine ord. DNB er uker unna å lede oppover i prisjaget!🤩
Redigert 18.09.2023 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Obxserver
18.09.2023 kl 22:02 3441

Med et nytt selskap som sitter med minst 5 milliarder NOK cash er ikke hverdagskost:).
Piloten
18.09.2023 kl 22:02 3458

Du tipper jo. Ække det norsk tipping? Jeg....kjære deg....har størst sjanse til å vinne når jeg holder pgs. Og reloader på dippene
oppturen
18.09.2023 kl 22:05 3417

De høyner nok til 13 så snart kursen passerer 13.

Slitsom jobb..
Bennyfyfasan
18.09.2023 kl 22:06 3391

Jeg blir litt usikker på hele opplegget når de må kjøre en emisjon for å finansiere prosessen. Uansett jeg er fortsatt positiv. De som har kjøpt til 9,6kr gjør det ikke for å tape penger - det er ikke veldedighet. De har troen på at emisjonskursen er lavere enn det de får kjøpe til på ett senere tidspunkt - også på kort sikt. Om ikke ville de ventet noen dager på muligheten i det åpne markedet.
BIFFogBÆRNÉ
18.09.2023 kl 22:07 3378

Hehehe dnb ass. Når du ikke trodde dagen kunne bli mer wildwild west. Kommer de med et nytt latterlig kursmål.... kjøpssignal!!! Nå fikk jeg skikkelig trua faktisk... om ikke lenge dundrer vi til 13 og forbi💰💰💰💰💰💰💰💰💰
RFS
18.09.2023 kl 22:07 3387

Kort og Lang, Yin og yang

Jeg ble inspirert til å ha en moderat traderpott i tillegg til min langsiktighet. Kjøpte 26. juni til like under 5, solgte i dag til like under 10. Bra tradingdebut må man si.
Skal prøve å trade litt til, men over til hovedstrategien…

Jeg må si dagens oppgang på 20 prosent på langsiktigpotten kom med en bismak. Bytteforholdet føltes helt feil i morges, samtidig var det mye penger tjent i løpet av dagen. Etter å ha sett presentasjonen og diverse intervjuer er jeg positiv til nye TGS. Hvis begge selskaper i går lå an til vekst frem mot sommeren, så ligger vel det nye selskapet godt an det også.

Min enkle analyse:
Negative ting:
Skuffende bytteforhold langt under bokført verdi PGS
Emisjon for å betale enorme honorarer både i dag og de nærmeste månedene, til alskens rådgivere
Noe nedjusterte kortsiktige utsikter

Positive ting:
Opplagte stordriftsfordeler
Enorm prismakt
Lavere finanskostnader på mellomlang sikt
Garantert nytte av 10 mrd fremførbart underskudd, kan brukes i løpet av få år i stedet for mange år, det økte cashbidraget går rett til nedbetaling av gjeld, investeringer og utbytte.

Jeg sitter litt til jeg :)