ZENITH 2023 p2

JobPeterson
ZENA 01.09.2023 kl 00:07 181844

Seeing as the zenith 2023 thread has reached a limit and I couldn’t post I have created a continuation thread.

Nice summary on the USA update the other day, I pretty much agree with most things written.

https://investornytt.no/zenith-energy-med-nytt-oppkjop-posisjonert-for-vekst-i-usa/

Det lille børsnoterte olje og gass selskapet Zenith Energy har siste ukene kommet med en rekke mindre oppkjøp og børsmeldinger. Skal vi tro en kilde til Investornytt er dette starten på en ny satsning for det lille olje og gasseselskapet.
Det var klokken tolv i dag at selskapet som er notert på Oslo børs meddelte at de hadde kjøpt opp CYAP, som et et mindre selskap som er notert på OTC markedet i USA.

Transaksjonsummen er nær 400,000 dollar og skal være et strategisk grep Zenith gjør for å ha et datterselskap med investeringer direkte i USA

Oppkjøpsraid

Zenith har siste månedene gjort en rekke oppkjøp av eksisterende produksjon av olje og gass i USA.

Først ut var transaksjonen i juni der selskapet tilegnet seg med Stateside Energy LLC der selskapet inngår samarbeid og tilegner seg eierandeler med økt produksjon.

I juli meldte selskapet om det andre oppkjøpet av totalt 155 olje og gassbrønner, slik Inevstornytt forstår dette er det flere brønner aktive og gir produksjon inn. 47 brønner er aktive og transaksjon summen rundt 600,000 dollar. Lokasjonen skal være i Texas og fører til innteksstrøm for selskapet.

Klar taktikk

Ved å tilegne seg eksisterende produksjon som større olje selskaper ønsker å bli kvitt, kan Zenith Energy tilegne seg svært billige eierandeler for å øke kontantstrømmen inn i selskapet. Kilden vi har pratet med mener dette er som å kjøpe en dollar for 10 cent og kan være en svært lukrativ strategi av selskapet fremover.

Særlig Texas har mange oljefelt der operatører og større selskaper selger unna eiendeler til gi bort pris for å satse på nye og større felt. Om Zenith lykkes med dette vil de skape store aksjonærverdier.



Utskjelt – turnaround kandidat?

Selskapet har hatt en turbulent reise på Oslo Børs og børsverdien omtales som svært lav skal vi tro våre kilder. Bare olje og gass delen i Italia skal kunne forsvare dagens prising ifølge vår kilde som har fulgt selskapet tett i mange år. Tilliten er lav nå – men det virker som om ledelsen tar grep.

Mange bekker små

Selskapet har nå gjort tre oppkjøp i USA og virker å rette blikket mot USA etter en feilslått satsning i Tunisia. Investornytt skal lage en analyse av selskapet og finne ut mer i tiden som kommer.

Kilden sier også har Zenith har som mål å gjøre mange gode og billige oppkjøp for å nå en solid produksjon i USA. Om så er tilfellet er Zenith en aksje å følge med på fremover.

I korte trekk skal siste oppkjøpet være for å sikre seg kontrollen over et notert selskap i USA for å kunne lettere gjøre flere oppkjøpog ha tilgang på kapital, samt at det styrker posisjonen i US markedet.

MarketGunsling
23.10.2023 kl 15:53 3353

The interesting thing about the state of Zenith at the moment is that the position of the company if it is frozen at this point in time is pretty poor, yet it is involved in many deals and actions that could turn this on its head almost instantly. The decision as to whether this is a good investment of not is pretty much entirely dependent on how you see the outcome of the court cases and the pending acquisitions.

Obviously, the potential revenue from the various court cases, if they are successful, is very significant to the company. $9 million from the SNP case, $48-$100 million from the Tunisian arbitration and $4.7 million that is owed by the SMPC is Congo. So this is between $54-113 million that could be brought in by the company if all goes well and they win. Obviously, the big question is whether they win.

Of the three cases, I think that two are ultimately open and shut. The SMPC have admitted that they owe the $4.7 million and so once the case is heard in court (though I am not sure if this case has started yet) then they should get the money confirmed. The Tunisian case is, in my opinion, equally black and white. The Tunisian government allowed Zenith to take the revenue from Tunisia for a bit and then appear to have simply changed their minds and stopped paying out. As long as there was a contract in place (and there must have been for them to let the company take the original payments) then there is no way they can simply change their minds. The third case against the SNP is, in my opinion, the most unpredictable one as it depends on the judges view as to whether the SNP were negligent or it was just that things can go wrong when drilling.

The trouble with the court cases though is that we do not know how long they will take to resolve. The arbitration especially, looks like it is the kind of case that could take years to go through the courts. This is why it is so important in the meantime for Zenith to close some acquisitions in the US and Kazakhstan in order to bring in revenue and drive up the share price. But the fact that they have the $4.5 million deposit back from the Yemen deal means that the funding for some of these at least should not be a problem.

If Zenith can pull off at least some of the Kazak deals before the end of November deadline then the company should look in a much healthier position, but as I keep saying, the deals need to be closed before the share price will move forwards. Fingers crossed.
patek5146
23.10.2023 kl 15:10 3431

Hvis fremtiden siger -50% om året som i 2023 ser det sgu skidt ud at være Zenith investor desværre
patek5146
23.10.2023 kl 14:21 3471

Det interview er lige så intet sigende som de foregående 3-4 stks i 2023, intet som han har sagt er sket desværre
patek5146
23.10.2023 kl 13:20 3540

Der kan desværre være langt til bunden sådan som det ser ud nu, al tillid til AC jo fuldstændig forsvundet, hvis der ikke snart kommer voldsomt gode nyheder angående nogle af alle de mange fugle på taget ryger den jo længere og længere ned i hænge dyndet hver eneste dag, ikke sjovt at at åbne sit depot længere
Redigert 23.10.2023 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
Climbing
23.10.2023 kl 10:51 3658

Er ikke enig i at bunnen er nådd. MCAP er GBP 7 Mill, men GBP 3 Mill hadde vært riktigere ut fra hva selskapet har idag.
kalle2023
23.10.2023 kl 09:24 3796

Jeg bruker ikke en kalori på dere, men du barnehagen kan gjerne utdype hva slags løgner jeg skriver.
Ellers taler aksjekursen for seg selv, men det er jo konge at dere har sagt at bunnen er nådd
Gullit
23.10.2023 kl 08:42 3882

Men Kalle, hvis ikke du forstår att inntekter på 5-6 millioner i måneden fra Italia har stor betydning for ett lite firma i utvikling ja da tar jeg deg ikke seriøst lenger. Du er luft fra no av. Der viser du svakhet!!
Lord Wincheste
23.10.2023 kl 08:35 3901

Kalle eller Calebs, sikkert et par nick til. Han har en agenda og det er å skremme ut truseskvettere. Bare å ignorere. Det er vondt å tape å bli hevngjerrig. Og det er deilig å være den som kjøper av alle som er nødt til å selge å ikke tåler å stå i det. Med Kalles spådommer så hadde Zenith vært konkurs for lenge siden, de lever fremdeles i beste velgående og har en potensiell veldig stor oppside. Han skal ha for innsatsen:)
kurthelg
22.10.2023 kl 20:49 4048

Enig med deg og barneskirenn og andre. Denne her barnslige kalle2023 får vi bare tie i hjel. Vi kan ikke bruke energi på slike «guttestreker» han/hun er bare så ynkelig. Så du kalle, hold fingrene borte fra tastaturet. Vi trenger ikke dine kommentarer.
Barneskirenn
22.10.2023 kl 19:22 2623

Oppfordrer alle til å rapportere nicket kalle2023. Opprettet nick kun for å skape irritasjon. Forsøpler forumet hver eneste dag med løgner og påstander.
kalle2023
22.10.2023 kl 14:48 2742

Bruker ikke en kalori på hva du mener, og d betyr nada for meg. AC og aksjekursen taler greit for seg selv.
At du ikke kan engelsk og lese selv hva som står i credit ratingen får ikke jeg gjort noe med, men det finnes engelsk/norsk ordbøker å få kjøpt
Redigert 22.10.2023 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
futureistoday
22.10.2023 kl 12:51 2806

Ja frekkhet er helt riktig. At du har opprettet bruker for kun og drite over hele zenith daglig. Lyver og holder deg ikke til fakta i det hele tatt. Og som du nettopp innrømte så har du ikke sett det siste intervjuet engang, men snakke dritt om intervjuet gjør du uansett. Du har jo helt klart en agenda her, det er ingen som vier tid daglig over lang tid til en aksje de ikke har interesse i. Regner med de fleste andre også ser dette.
jantt
22.10.2023 kl 12:05 2839

Du og Viking er i hver sin ende (selvom Viking blev negativ til sidst)
Dog er I begge helt galt på den. Viking sagde kursen ville stige flere 100 procent og det var "soon". Du siger at alt er tabt og kursen ender nær 0.
Ja jeg har også været negativ med den udvikling kursen har taget.
Drømmene i Afrika og Mellemøsten har ødelagt alt. Noget som AC lovede og han havde styr på det.
Indtil videre er alt faldet til jorden og det gør Syd- Sudan også.
Håbet der er tilbage er US + Kasakstan og pengne fra sagsmål.
Jeg håber at lidt af det kommer i hus og kursen kan komme på mellem 1 - 1,5 kr. Det er håb og ikke tro.
kalle2023
22.10.2023 kl 11:32 2877

Frekkhet?
Jeg tror jeg forbeholder meg retten til å bestemme selv hva jeg skal investere i tror du ikke det. For meg er det for mange røde flagg, men det er sikkert like mange grønne flagg for deg, så da er det bare å kjøpe så mye du bare orker.

Nå skulle jo utviklingen i Italia vært utført for lenge siden ifølge AC, og vi har lagt bak oss et år med svært høye strøm og gass priser, så da må jeg spørre deg, har disse høye prisene hatt noe innvirkning på aksjonærverdien?.

Og hva legger du i at det skal blir høye priser igjen, vil det løfte aksjonærverdien denne gangen med så lav produksjon det fortsatt er i Italia?

Dessuten er Europa i en helt annen situasjon dette året, mange land har forberedt seg med å fylle opp gasslagerne sine, Tyskland har også startet opp kullkraftverk etc. Ja det vil sikkert blir høye gasspriser i år også, men trolig ikke samme etterspørsel som året før. At zenith er vinneren på gassmarkedet i år med sin produksjon og løfter sin aksjonærverdi har jeg ingen tro på. Men om du har troen på det....så kjør på
Redigert 22.10.2023 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Gullit
22.10.2023 kl 11:19 2815

Frekkhet. Han fikk til gode produksjonstall i Tunisia. Var virkelig på vei til å få en stabilt god inntektsstrøm der før myndighetene begynte å tulle. Kanskje kommer vi i gang igjen. Mye utestående er der.. USA er vi på god vei. Att man utforsker mange muligheter og hopper av når man finner risikoen for høy er da helt legitimt.. så vet vi att det utforskes flere muligheter mens vi snakker. Markedsverdien er jo så lav att knapt produksjonen i Italia er priset inn. Mye kan endre seg før nyttår.. og som vi vet strøm og gasspriser skal opp til vinteren..
kalle2023
22.10.2023 kl 10:32 2864

Du må kjøpe hva remmer og tøy kan holde og med du orker. Jeg har ikke sett siste intervjuet med AC, men likevel kan jeg se han for meg der har sitter med et sleskt smil og ramser opp luftslott, uten noe som helst anger eller beklagelse for hva han har sittet i andre intervju over flere år og lovet.
Jeg holder meg unna AC sine tomme eventyrløfter og med disse ordene fra siste Credit rating at zenith ikke har klart å skape aksjonærverdi over flere år så er det et stort rødt flagg for meg.
olje
21.10.2023 kl 19:55 2922

Jeg fortsetter å plukke aksjer fra truseskvetterene våre. Sitter nå på 800k og gleder meg til Jul.
futureistoday
21.10.2023 kl 18:37 2960

Ledelsen tjener ikke voldsomt, faktisk har også de administrative kostnadene gått ned med 30 % siste år.
elnomi
21.10.2023 kl 17:55 2969

Hvorfor tjener ledelsen så voldsomt når de ikke klarer å skape aksjonærverdier? Er Zena blitt AC’s private «honningkrukke»?
futureistoday
21.10.2023 kl 14:45 3062

I likhet med kalle så øker jeg posisjonen min her ukentlig😃 bare jeg ikke skriver tull å holder meg til fakta. Slik som kalle nettopp poengterte i utdraget fra kredittratingen.. firmaet går bedre år for år og er ikke og vanner ut aksjen hver 3 mnd lenger. Får de solgt litt obligasjoner og landet Kazakhstan (som de skal finansiere og utvikle uten utvanning iflg børsmelding) så er vi i pengene 😃💪🏻
kalle2023
21.10.2023 kl 12:10 3158

Ja det er bare å kjøre på med dere orker og mere til
kalle2023
21.10.2023 kl 12:01 3107

Ref Credit rating Eurorating 9 oktober 2023 som også er meldt til markedet i form av børsmelding.

Relatively weak liquidity position: Although the general liquidity position of the Company has
improved over the last two years, it should still be described as relatively weak. The overall liquidity
ratios are currently at satisfactory levels, but the cash balance held by the Group is low. Together
with a very long trade liabilities rotation (which equals 12 months) it means that liquidity stress may
still occur periodically in the Zenith Energy group of companies. A tight liquidity situation in the
Group is also indicated by the low ratio of cash to short-term interest-bearing liabilities. (Side 2)

The constant negative normalised net results translated to negative values of ROA and ROE ratios,
which show that the company so far throughout its history has not been able to generate positive
value for shareholders. ( side 19)

Net debt to equity ratio in the recent two financial years can be assessed as relatively low. However,
it is essential to consider the significant impact of the 'gain on business combination' on the Zenith’s
total assets and equity value. As of March 2023, the total financial debt (loans and bonds) accounted
Zenith Energy Ltd
credit rating for the company
EuroRating October 09, 2023 21
for 13% of the balance sheet total. It should however be noted that the company held only CAD 1.4
million cash and the short-term loans were in the amount of CAD 8.7 million. A repayment
of financial liabilities therefore depends on the company's ability to recover high receivables
or to raise external capital (by issuing shares or bonds). (Side 20)

https://www.eurorating.com/files/615687610/file/2023-10-09_Zenith_Energy_Ltd_-_rating_report_for_the_company.pdf

Tja, så det står ikke så veldig bra til økonomisk, og AC er helt avhengig å drå noe i land kjapt. Så var det hva historien i zenith sier da........

Blientotre
21.10.2023 kl 11:28 3154

Så du leser det?
Så opplyst som du er om alt det negative som fåregår i firmaet, så tar du deg ikke tid til å se den 8 minutter lange videoen?
Bonzo2015
21.10.2023 kl 11:26 3136

Nå går du i fellen til Kalle futureistoday 😎 Overse gutten. Han har ingen annen agenda enn å provosere.. han skriver herr kun for egen underholdning.
futureistoday
21.10.2023 kl 11:11 3150

Løgn, løgn og atter løgn. Vennligst vis til hvor han sier dette i intervjuet. Eneste som har ett snev av sannhet her er at sør Sudan fremdeles er på bordet men at dette ikke er rett rundt hjørnet, noe som er vanlig i Afrika.

Så kan du vennligst vise til at zenith ikke har penger, de har ett program for og hente inn penger og de har også noe penger på konto.

Nå fremstår du bare ynkelig med dine løgner og forsøk på og sverte zenith.
kalle2023
21.10.2023 kl 10:31 3147

Ser MG skriver at AC sier i intervjuet at det er lenge til det evnt blir noe av Italia, US og Sør Sudan. Kun rettsaker som mest sannsynlig blir utsatt i tid. Italia dekker knapt lønnen til AC pr. mnd. Over nyttår ligger en mega regning å venter som zenith ikke har penger til å betale pr. dags dato. Dette blir stygt fremover og bunnen er definitivt ikke nådd. Tror snart det blir 2 streker under svaret for myggen
LittleNoisyBoy
20.10.2023 kl 14:56 3377

ifølge av intervjuet får vi noe pekepinn innen noe få uker. AC drar til Kaz. neste uke også han snakket om noe handlinger enn bare prat.
Lord Wincheste
20.10.2023 kl 14:44 3410

Av den enkle grunn av at dette er en oljeknøtt med risiko, og det er nødt til å landes faste avtaler. Samtidig er vi inne i en tid hvor cash is king, eller likviditet er gull. Likviditeten må først spises opp av bankene, med høy rente, før ny likviditet produseres og sprayes inn i markedene, lav rente... da kommer børsene seg igjen. Vi er vel under 2 % igjen i løpet av 2025
Blientotre
20.10.2023 kl 12:57 3517

Jeg ser ikke annet enn mye positivt pågang - men ingen burde forvente å få pengene tilbake innen kort tid.
kalle2023
20.10.2023 kl 12:46 3522

Baiserne har jo gitt bullsignal idag sies det, så hvorfor kjøpes det ikke aksjer i svære mengder nå.......
futureistoday
20.10.2023 kl 12:29 3531

Ja er nok ikke lenge før noen åpner øynene og storhandler her, børsverdi idag er kr 104 240 842 med en aksjekurs på 0,4512 kr som den er i skrivende stund.

De har per idag lagt beslag på ca 72 500 000 kr fra etap og smp. Altså har de 3/4 av børsverdien som er lagt beslag i i rettslig avgjørelse fordel zenith.

Zenith har produksjon i Italia med lave faste månedlige produksjonskostnader. Her kommer det inn penger månedlig. Varierer fra 1-4 mill månedlig alt etter prising på strøm/gass.

De har både produksjon og ett større lager med olje i Tunisia (som de pdd ikke får solgt grunnet problem med myndighetene) verdi ca 400 mill kr. Pengene herifra vil på ett tidspunkt komme enten ved at de vinner voldgiftskravet i icsid eller at myndighetene snur og lar zenith selge oljen og utvikle feltene.

De er godt igang med saken mot smp som lover svært godt foreløpig. Ny runde i retten her den 27 okt. Her er det mulighet for og få hele børsverdien av zenith hvis de får hele kravet på 9mill USD = 99 099 900 kr

Kongo skylder også ca 60 000 000 til zenith (uten renter)

Smeller disse inn så kan det forventes reprising på 700% lett

MarketGunsling
20.10.2023 kl 12:27 3524

I have just watched the video of Andrea’s interview from yesterday. These are the key points that I take away from it.

Kazakhstan and USA are the new main focuses of the company with an aim to produce 1,000 bopd from these assets once they are acquired. There appears to eb no definitive timescale on the USA acquisitions but the Kazakhstan acquisitions have a deadline date of November 30th to be agreed.

South Sudan is still alive as a potential project but nothing is going to happen there at any great speed, hence the focus on acquisitions in the USA and Kazakhstan. Andrea refers to South Sudan as a “Blue Sky” project meaning that if it comes off then they will be very big licenses but it will take a long time to come off and it may not come off.

We have had no information as shareholders as to what the production numbers would be in South Sudan if it were to occur but from the way the project is discussed, I would suggest that it matches the “marginal fields” that Andrea has talked about for the last two years with production of between 2,000-10,000 bopd. The US and Kazak projects appear to be on a much smaller scale, but likely to happen quickly.

The seizure of the €30,000 from the SNP in France is a success showing that the company can implement the courts orders and he is still very confident that Zenith will win the court case and get $9 million in damages from the SNP. Again, there is no timescale placed on this but the last RNS suggests that there will be some legal update after the next hearing on October 27th next week.

Italy was mentioned in passing, they are still looking at an acquisition here but it will be slow. The only really interesting thing about this is that he says that they are potentially expecting record income from the electricity production there this winter due to the geopolitical situation in Ukraine and the Middle East.

The talk about the arbitration with Tunisia was interesting as he appeared to say that the issue has caused a direct loss to Zenith of $40 million in oil sales to this point in time. The arbitration is for $48 million which would presumably be an additional 20% interest. What was also very interesting about this is that he referred to the $48 million as being the “first arbitration that has been announced”. This implies that there would be further arbitrations to come – presumably for damages caused to the company by this issue. I have definitely read (somewhere on here) that there have previously been numbers talked about of between $75-100 million as the total compensation that Zenith are seeking so it looks like they may try for the same again in damages if they are successful. He also said that it is frustrating not to have the Tunisian income but they value of this is accruing under the legal case anyway so, I guess, the longer it takes then the more money it will be for.

In conclusion

The interview is slightly frustrating to me as it has not told us much more than we already knew from the RNS releases. I guess that the only new information is that the company expects the total production value of the US and Kazak assets to be 1,000 bopd once they are acquired and that the Tunisan situation has cost the company $40 million in lost income. It is hugely frustrating to me that Tunisia has gone so wrong. Imagine what a great situation the company share price would be in now if they had that $40 million in income in the bank instead of in an arbitration.

In short, we are pretty much left in a situation where we are still waiting news on the asset acquisitions in the US and Kazakhstan. Hopefully this will come soon as it is the key factor to drive the share price up,.


Calebs
20.10.2023 kl 12:24 3489

Ja, var jo det folk sa når jeg advarte for lenge siden og. -50% senere og samme svada blir sagt
kalle2023
20.10.2023 kl 11:34 3462

Det stemmer at det må være to streker under et svar, men det nærmer seg en strek
kalle2023
20.10.2023 kl 11:31 3420

Ja det er bare å kjøpe hva remmer og tøy kan holde, men kjøpersiden imponerer heller ikke
Billyjojimbob
20.10.2023 kl 11:19 3455

Bullsignal at noen bruker tiden sin til å baisse en lut de ikke eier rett før den tar av👍