Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 359794

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
msmekk
14.02.2024 kl 09:41 3616

Panoro har falt minst av alle de Norske oljeselskapene i det siste og viser dermed styrke. Neste Torsdag kommer Q4 tallene og vi kan forvente videre bekreftelse på den økte produksjonen og høstings fasen Panoro går inn.. Forventer positiv kursreaksjon og solide utbytter etterhvert som de små utfordringene blir løst. Panoro som er Dnb`s top pick blant oljeselskapene kan fort materialisere en dobling av dagens kurs.
40something
13.02.2024 kl 17:07 3972

Opec venter fortsatt vekst for olja, men det hjelper fint lite hvis de fleste investerer via USA-børsene i steden for OSE.
Det blir litt som forskjellen mellom den usikre valutaen NOK, og den "gjeldstunge" USD. Men uansett hvor mye gjeld USA dra på seg så ser det ikke ut til å påvirke dollaren. For stor for å falle.
40something
13.02.2024 kl 17:02 3960

Noen som tenker over hva uoverensstemmelser mellom Trident og Island innovator består i?
Fluefiskeren
13.02.2024 kl 16:55 3929

Det kan du si. Tittet litt på tallene:

Hittil i år:

EQNR: ned 16 %
AKRBP: ned 13 %
VAR: ned 7 %
DNO: ned 9 %
OKEA: ned 14 %

Jeg synes PEN har vært dårlig med 7 %, men vi ble litt rammet av trøbbelet med Island Innovator.

Equinor teller mye i hovedindeksen, og denne har falt omtrent 5,1 %. Brent har i samme periode steget markant. Det er litt mot normalt at Brent skiller lag med oljeselskapene.
40something
13.02.2024 kl 16:47 3949

Utfordringen er at vi i det siste er avhengig av hvordan Equinor går-som leder samleindeksen. Samtidig har vi mistet kontakten med brent.
I dag går alt ned grunnet at inflasjonen fortsatt er høy i USA. USA skal bestemme når olja går ned eller oljeaksjer går ned. Men når USA er opp så vil ikke det samme skje med oljeaksjene.
I tillegg så er det begrenset likviditet på OSE, også grunnet at der pengene finnes, fond bl a så er det fortsatt ikke lovlig å satse på olje.
Det som forbauser meg er at mitt pensjonskapitalbevis, er satset kun i ESG, er opp i år. Jeg mener at det meste der koker.
Det er særdeles vanskelig å sitte i Panoro som jo tjener masse penger men selve aksjen er avhengig at det kjøpes opp og ikke selges ned.
Nå føles det mest som om selve papiret kunne vært hva som helst annet enn et andelsbevis av et selskap som øker inntekter hele tiden.

Vi ser også at OSE indeks er ned kun 0,8,mens USA er over 1,3, og våres oljeaksjer er ned med det doble. Det rimer ikke noen steder.
For det er ikke oljeselskapet som sitter med mest renteutgifter samtidig som de med oljeprisen nå tjener stabilt.
Det er for lite likviditet i oljeselskapene for at vi skal finne gammel standpunkt.
Redigert 13.02.2024 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.02.2024 kl 16:34 3963

Brent litt høyere ved børslutt i dag enn i går. PEN sluttet på dagens høyeste i går og dagens laveste i dag. Hele den fine oppgangen i går ble radert ut i dag.

Man kan lure på hva som skjer. EQNR og AKRBP raser også ned over 2 % og DNO over 3 %. Det virker som markedet nå må bruke ildtang for å ta i oljeaksjer.
40something
13.02.2024 kl 16:05 3958

Olja er så og si på samme nivå som børsåpning. Hvorfor skal alle oljeselskaper ta samme reise fra kl 15:30.
Er det bare for at USA åpner og de trenger likvider for å kjøpe i det amerikanske markedet?
Det virker så idiotisk
Det er renter og tech som allerede er høy som går ned, mens oljepris er høy men selskapene i Oslo som ikke har gått annet enn ned i siste kvartal skal selvsagt følge med ned, men aldri opp.
Da er hele oppgangen fra i går borte. Hvis oljeprisen faller nå så vil vi falle ytterligere. Det er bestandig mange som ikke vet å holde på aksjene sine, eller låner de ut.
Redigert 13.02.2024 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
bmw5
13.02.2024 kl 13:26 4077

Fluefiskeren! OK. Forumet er ikke et klimaforum så vi får slutte her.
Fluefiskeren
13.02.2024 kl 13:09 4116

Det er riktig at havet har tatt opp mye av den CO2en vi har sluppet ut, men denne evnen avtar når det blir varmere. Opptak av CO2 fører dessuten til et surere hav. Dette går utover korallrev og plankton med kalkskall Og lanfra alt tas opp i havet. Synes ikke det er lenge siden CO2- konsentrasjonen oversteg 400 ppm i atmosfæren. Nå er det 423 ppm. Se kurven her:

https://www.energiogklima.no/klimavakten/co2-i-atmosfaeren

Redigert 13.02.2024 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
bmw5
13.02.2024 kl 12:47 4154

Fluefiskeren! Siden du ikke orker en diskusjon, burde du ikke ha nevnt det med CO2. I havet er det 50 til 60 ganger mer CO2 en det er i luften, så det med CO2 fangs er antagelig et av de dummeste tiltak som er introdusert. Fotosyntesen er glemt og Fysikk er et forsømt fag.
Redigert 13.02.2024 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
40something
13.02.2024 kl 12:13 4220

Vi trenger å få opp farta på Panoro. Med denne takten så må jo olja opp i 100 før vi er tilbake til 30.
I guidingen fra Hamilton så sier han at det forventes en økning med 40% i forhold til -23.
Hvis nå ikke Island innovator eller alternativ rigg kommer i gang så vet jeg ikke hvor mye det trekker ned på guidingen, men uansett når man ser Panoro i 2023 så har aksjen snittet 28-29 kr. Vi vil jo få en økning uansett, så at kursen er på 25 tallet nå er jo en stor skuffelse.
At børsen i Usa har gått så mye må nok tilskrives at de meste av pengene på børs satses der, ikke kun at inntjeningen fra selskapene i seg selv kan tilskrives oppgangen av indeksen.
I steden for at, som noen vil ansvarliggjøre Hamilton for prestasjonen på børs, så burde man se at ansvaret eller grunnen til at kapitalet flytter fra Norge har enda større påvirkning på aksjekursene.
Hvis vi hadde hatt Euro i Norge eller i hvertfall bundet kronekursen a'la Danmark til Euron, så hadde alle selskaper hatt en høyere mcap enn nå.
kapitalet flytter dit det er lavest kostnader og mest stabilitet.
Fluefiskeren
13.02.2024 kl 11:39 4263

Det har med klimagass og klimaforandringer å gjøre, men vet at du jo benekter at det er et problem. Orker ikke den diskusjonen. .
Redigert 13.02.2024 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
bmw5
13.02.2024 kl 09:58 4352

Fluefiskeren! Hvorfor skal vi redusere for CO2 ?
Fluefiskeren
13.02.2024 kl 09:48 4372

Siste generasjon dieselbiler kan sies å rense luften for svevestøv og muligens NOx, men selvsagt ikke for CO2.
msmekk
13.02.2024 kl 09:37 4392

Det vil bli knapphet på olje og gas raskere enn markedet forventer, allerede til sommeren kan prisen ligge vesentlig høyere. Den som kjøter bil og ser trafikken på veiene vil kunne forstå ganske lett at reservene tømmes fortere enn nye blir oppdaget. Olje og gas forbruket vil øke voldsomt i India, China og Afrika innen kort tid grunnet spesielt økning av fossile biler, økt shipping og fly trafikk. El biler går tilbake over hele verden grunnet dyrt og manglende kritiske materialer til batterier etc. Fossillt brennstoff renses til en grad der luften som kommer ut av eksosen er renere en luften som går inn. Det vil bli en eksplosjon i lete markedet for nye felt for de eksiterende tømmes raskere og raskere.
Redigert 13.02.2024 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
40something
13.02.2024 kl 09:11 4445

Man kan også lure på hvorfor oljeselskapene skal gå opp og ned annenhver dag.
Olja er jo forsåvidt stabil nå, mens tendensen fortsatt for oljeselskapene er jojo.
Det virker som aksjemarkedet ikke liker stabilitet men heller dynamikk og skaper kunstige bevegelser.
Det er kjedelig med trygghet.
Trond.heim
12.02.2024 kl 17:02 4790

De hadde nok ikke bestemt at riggen skal tilbake til Las Palmas, 6 ukers reise?, for deretter å få foretatt en reparasjon og deretter evt tilbakereise 6 uker.

Riggen ville tidligst vært klar for ny innsats 15 uker fram i tid. Dersom problemet med BOP var lett løselig hadde de nok ordnet det på stedet.
Fluefiskeren
12.02.2024 kl 16:37 4847

Fra Island Drilling sin hjemmeside,

« STATEMENT FROM ISLAND DRILLING
Island Drilling disputes the termination of the drilling contract with Trident Equatorial Guinea Inc on 8th February 2024.

The statements being made by Trident and its partners are not an accurate description of the situation on Island Innovator. There have been no critical safety incidents. While there have been some technical challenges with the BOP, the BOP has been checked and tested by the OEM representative on board the rig and declared safe and ready for operations. Island Drilling is evaluating all legal recourse at its disposal to contest the termination.

To be clear, we do not compromise with safety! Our onshore and offshore personnel work together as one team to ensure a safe workplace for all.

We are committed to strictly adhering to IOGP life-saving rules in all aspects of our operations, prioritizing safety as a fundamental value within our organization
Our Risk Management, built on the international risk standards, is well integrated into our planning and preparation processes
Central to our safety culture is our Safety Observation Program. Our employees consistently utilize this observation system across all facets of our operations, ensuring that potential hazards are identified and mitigated promptly
To uphold our safety standards, work permits undergo an additional in field check to verify compliance with our procedures and regulatory requirements
Offshore Management conducts on a daily, weekly and monthly basis inspections to verify adherence to international regulations, with a focus on safety, environmental sustainability, and quality assurance

CEO, Roger Simmenes«

Fluefiskeren
12.02.2024 kl 16:14 4908

Da må du nesten fortelle oss hva Panoro har fucket opp. Og de Idland Drilling sier jo tydelig at det var problemer med BOP.

Hvorfor ikke glede seg over dagen i dag? Hele fredagens fall er tatt inn igjen og vel så det i øyeblikket. Og det enda Brent er marginalt ned sisten børslukk på fredag.
Redigert 12.02.2024 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
hatitchi
12.02.2024 kl 13:48 5030

Spørs jo hvorfor Trident og Panoro ønsker å terminere kontrakten da, hvis det ikke er noen problemer med BOP.

Tviler ikke på at de har fucket opp noe på egen kjøl, er jo nesten bare å forvente det fra dette selskapet. Ikke operatør på noen av blokkene sine, men på Dussafu er BW Energy for pessimistisk til fremtidig produksjon, og i EG så er det POSITIVT at de slipper å betale riggrater og økt produksjon utsettes.

Hver gang jeg kjøper meg inn i Panoro angrer jeg 10 min etter, fordi jeg kan jo like kjøpe Aker BP og få 10 % direkteavkastning der også. Kommer alltid noe dritt.
40something
12.02.2024 kl 13:02 5013

Jeg så den på XI ,det var ikke link,men prøvde å google, så ble jeg opptatt med annet.
bmw5
12.02.2024 kl 12:49 5025

Det beste og billigste er å bli enig med Island drilling og fortsette med boringen etter BOP reparasjonen er er godkjent av rette instanser. Å terminere en kontrakt på tynt grunnlag kan bli meget dyrt for de som har skrevet en dårlig kontrakt.
Fluefiskeren
12.02.2024 kl 12:01 5072

Du må legge ut linken da.

Edit: Fant den. Tar bare med litt da jeg ikke vil bli kastet ut av forumet.

– Ingen kritiske sikkerhetshendelser
Årsaken til termineringen skal være problemer med utblåsningsventilen (BOP), og at dette medfører en stor sikkerhetsrisiko.
«Det har ikke vært noen kritiske sikkerhetshendelser. Mens det har vært noen tekniske utfordringer med BOP, har BOP blitt sjekket og testet av OEM-representanten om bord på riggen og erklært sikker og klar for operasjoner», skriver Simmenes
Mister tre måneder
«Island Innovator» skulle bore tre brønner utenfor Ekvatorial Guinea med oppstart 22. januar, før den skulle gjøre en jobb for Kosmos Energy.
Med kontraktstermineringen faller rundt tre måneder av en kontrakt på totalt 230 dager bort, ifølge Simmenes.»

https://www.finansavisen.no/energi/2024/02/12/8095614/bestrider-terminering-av-rigg

Du vet at du har mulighet til å lese en betalingsartikkel gratis i uka? Nå har jeg brukt opp min alt.
Redigert 12.02.2024 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
40something
12.02.2024 kl 11:58 5029

Jeg har ikke adgang. Noen som har?
"Island Drilling Company bestrider termineringen av kontrakten med Trident Energy Ekvatorial Guinea Inc. 8. februar 2024. Uttalelsene fra Trident og deres partnere er ikke en riktig beskrivelse av situasjonen på «Island Innovator»», skriver Island Drilling-sjef Roger Simmenes i en epost til Finansavisen
Fluefiskeren
12.02.2024 kl 11:45 5021

«JP Morgan: Crude oil to rise another $10 by May

There’s more good news for the oil bulls. A growing number of analysts are saying oil prices have limited downside at this juncture and have forecast an oil price rally as the months roll on. According to J.P. Morgan, the oil market outlook "continues to project a tightening market with prices rising from here by another $10 by May."

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Oil-Markets-Are-Much-Tighter-Than-Oil-Prices-Suggest.html
hatitchi
12.02.2024 kl 10:17 5177

Det der er vel ingen nyhet?

Fra BWE sin presentasjon i London (25.1):

"Drilling program extended through July to facilitate workover program for wells with ESP failure"

Ellers godt å se at Dussafu-brødrene sikrer meg som borr-aksjonær fine utbytter :)
Redigert 12.02.2024 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.02.2024 kl 09:59 5188

To måneders forlengelse av kontrakten av Norve.

«The offshore drilling player has been awarded a contract extension by BW Energy for the Norve jack-up rig. The rig’s assignment has been prolonged for approximately two months through July 2024»

https://www.offshore-energy.biz/borr-drilling-finds-more-work-for-three-jack-up-rigs/

Ellers er det med litt lettelse å se at PEN ikke fortsatte det kraftige faller fra fredag. Ofte pågår jo slikt i to-tre dager.

Fluefiskeren
11.02.2024 kl 18:11 5537

Vi er vel strengt tatt på overtid her når det gjelder helium:

« Under the TCP, Panoro can carry out desktop studies over 12 months to assess the area’s prospectivity and, if it likes what it finds, can then apply for an exploration right.»

Mer her:

https://www.upstreamonline.com/exploration/panoro-targets-natural-gas-and-helium-play-in-south-africa/2-1-1284796
Trond.heim
11.02.2024 kl 12:17 5732

Helt rett, jeg har limt inn mai 2023.

Utbyttekonklusjonen som kommer 22.2 må vel basere seg på opplysninene fra i fjor, slik at vi får “resten” av de 20 mill usd de konkluderte med. Dette utbytte var koblet til en oljepris på 80 usd, i 2024 har de lagt listen høyere: 85 usd.
I Q4 var oljeprisen under 80, men tror ikke det endrer utbyttebeløpet.
Vi kan kanskje håpe på 50 øre, med utbetaling i mars.
Fluefiskeren
11.02.2024 kl 11:31 5792

Bare en bagatell, men Trading and Financial Update – Q1 kommer 23. mai. Da er det også ordinær generalforsamlig.

Forøvrig kommer vel melding om utbytte sammen med Q4 den 22. februar.

Noen som vet om melding om eventuelt tilbakekjøp også kan komme da, eller må det eventuelt vente til generalforsamlingen? Har sett begge påstander.

Trond.heim
11.02.2024 kl 09:41 5896

Viktige oppklaringer kan forventes på disse datoer første halvår.:
11 dager til Q4.

May 24, 2023 Trading and Financial Update – Q1
February 22, 2024 Trading and Financial Update – Q4
April 24, 2024 2023 Annual Report
40something
10.02.2024 kl 23:12 6036

Jeg liker ikke at aksjekursen går ned uansett om jeg ikke skal selge eller kjøpe. Hele diskusjonen om at aksjekursen kun spiller rolle hvis man skal kjøpe eller selge er for meg feil. Ok, hvis daglige opp og nedganger, men slik nå er kursen ned i flere uker uten noen reell forklaring annet enn at kapital flyr ut av panoro. Oljeprisen er ikke hele forklaringen, men drt er en reell flukt fra aksjen som også kan forklares at drt er en overvekt som flykter fra oljeselskaper. Til hva? Det er mye av aksjer som ikke reellt ikke har noen inntjening i de neste kvartelene. Oljeselskapene tjener penger men aksjemarkedet ønsker ikke den slags
Så aksjemarkedet ønsker at man satser på sektorer man selv kanskje ikke melder er selskap som skaper inntekter, men kun at aksjen er populær og der kursen øker for at mange kjøper, litt som influencermarkedet. Lotto investering. Men det er drt daytradere driver med. De har ingen holdning om hva som er holdbar satsing. Kun kursdynamikk og dagsdortheneste.
99999
10.02.2024 kl 17:05 6208

Drilling Performance
Island Innovator has been engaged in Harsh Environment drilling operations since 2013, and maintains an excellent performance record. Regularity in excess of 99% available rig for customer. With enhanced design and improved heave characteristics for reduced waiting on weather, Island Innovator is built to operate in the Barents sea. The rig has achieved great results in exploration and development, with several drill stem tests.

Tidligere trackrecord veldig bra. Det er en Cameron BOP:
Trond.heim
10.02.2024 kl 11:46 6374

Paypal skriver: Hva med Panoro ? Reduksjon av forventede inntekter i det korte bildet, samt mulige kostnadsøkninger. Men trolig betydelige inntektsøkninger på sikt. Hvor travelt har vi det ?

Et betimelig spørsmål: Noe kommenterer kursvariasjoner flere ganger daglig. I mitt tilfelle er kursendring mest interessant dersom jeg skal kjøpe eller selge.
Jeg synes det er enklere å sitte i ro etter oppstart av utbytteprogrammet. Dersom utbyttene fremover holder seg på det nivået Hamilton har antydet(4-500 millioner kroner) så blir det et godt tillegg til inntekt eller trygd for de fleste .

minsin
10.02.2024 kl 11:39 6384

Ingenting å takk for.. Bare hyggelig å hjelpe til :-)

Trond.heim
10.02.2024 kl 11:34 6372

Fra oilprice.com

Oil prices are rising for the fourth day in a row as a result of continued tensions in the Middle East and robust U.S. demand.

Shipping giants such as Maersk have voiced concerns that the Red Sea shipping crisis may continue throughout 2024 – a worrying prospect for not just shippers, but for Western leaders in general.

Geopolitical upheaval is one of the reasons why JP Morgan sees a $10 upside for oil prices. The investment bank sees tightening supply and robust demand this Spring. A $10 jump in crude prices could be good news for North American oil companies.
Paypal
10.02.2024 kl 11:18 6373

Kan det være at vi krisemaksimerer litt mye ? Se på AkerBP :
• AKRBP – The potential for earlier exit of Sverdrup plateau lowers our 2024 production
forecast by 4% to 430 kboepd while longer term estimates are down less reflective of
our expectation of reserves remaining unchanged.
De har fått redusert framtidig produksjon på Sverdrup på grunn av økt vannintrenging, -og dette vil trolig vedvare.

Hva med Panoro ? Reduksjon av forventede inntekter i det korte bildet, samt mulige kostnadsøkninger. Men trolig betydelige inntektsøkninger på sikt. Hvor travelt har vi det ?