Panoro - DNBs top pick! P/E 1.8x i 2024!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.05.2024 kl 21:16
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kalleklovn547
PEN 03.09.2023 kl 22:17 352407

DNB er ute med ny oljerapport og har Panoro som top pick og ser en P/E på 1.8x for 2024:
Our top pick among small caps remains Panoro Energy, where we believe ~50% YOY production growth in 2024e should mean significant dividend capacity (~40% cash flow to equity yield) in the coming years.

Om ikke folk forstår at dette er billig!
bmw5
08.02.2024 kl 13:59 2533

Oljeprisen er nå over 80+ og det ser ut til videre stigning. Med salg av olje til en pris på 80+ tjener Pen bra med penger og det er jo meningen med å investere i Panoro.
Fizberg
08.02.2024 kl 13:25 2540

Og da har Brent-oljeprisen på ny kommet seg over 80 USD.
Apropos shipping som alternativ tilleggsinvestering så går 2020 Bulkers Ltd med sine svære kullskip så det suser på børsen og selskapet fortsetter med sine månedlige utbytter. Her er det lite som tyder på noe grønt skifte.
Fluefiskeren
08.02.2024 kl 11:08 2659

Galskapen fortsetter. Oljeprisen opp siden børslukk i går. Aker BP har fremlagt sterke tall i dag og øker utbytte og kommer med signaler om jevn økende utbytte også videre. Belønning: 3,3 % ned. Equinor fortsetter det gedigne fallet fra i går med ytterligere 2,4% ned. Okea fremlegger en kraftig økning av produksjonen og straffes med nedgang på 4,1 %. DNO rapporter også tall i dag, og de får i hvert fall en økning på 0,28 %. Dog mindre enn Brent.

Ikke lett å sitte i oljeaksjer når de alle stadig skal nedover. Kjøpte noe helt annerledes i dag. Nemlig Klaveness Combination Carriers da jeg har tro på høyere rater grunnet urolighetene.

Energiaksjer er temmelig depressivst nå. Energiindeksen falt voldsomt i går ( grunnet Equinor ), og fortsetter 2 % videre ned i dag.

Panoro greier seg fint så langt i dag sammenlignet med dette.
Redigert 08.02.2024 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
bmw5
08.02.2024 kl 11:04 2663

Pen er på billigsalg og av den grunn så kjøpte jeg Pen aksjer. Oljeprisen er på 79+ og kan stige opp til 80+. kr kursen er på 10.61 mot usd, så alt tyder på at Pen tjener bra med penger. Vi har noe tull og tøys på dussafu som vil bli utbedret etter hvert. I EG vet vi ikke grunnen til at Island Innovator er i Luba, men det får vi snart vite. Vell, stort sett tjener Pen bra med penger for investorene. Hva mer kan man si ?.
40something
08.02.2024 kl 09:05 2737

Dette ligner ikke på noe. Det må være tvangssalg. Jeg kan ikke se noen annen grunn til å selge på disse nivåene.
Er det virkelig så ille at Equinor må opp for at pen skal følge samleindeksen?
Redigert 08.02.2024 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
40something
07.02.2024 kl 17:22 2987

Med så mye tekst og kritikk over svada fra andre så hadde jeg forventet noe mer.
Men som sagt så ser vi alle med forskjellige briller og at aksjekursen ikke skal festes så mye oppmerksomhet er for meg sært.
Hele grunnen til at vi har denne tråden er jo være investeringer i aksjemarkedet. Tror ikke at forumet hadde eksistert hvis ikke aksjen.
Jeg har sagt det før og gjentar. Q4 2022 og aksjekurs. Hva skjer hvis 2023 q4 produserer mer til tross for ESP problemer. Hvorfor skal vi stirre oss blind over det som ikke ble men allikevel er bedre enn 2022?
Hvis det blir slik så må vi anerkjenne at aksjemarkedet dreier seg om mye mer enn selskapsprestasjon.
Derfor ville jeg vært mer ydmyk om å si at det er feil fokus å se på aksjekurs. Muligens andre mener annet, men jeg er ikke veldig happy å se at selskapet tjener mer og mer penger mens aksjekursen går sør.

Og.... hvis nå aksjemarkedet velger bort fossilt, gud forby hva ellers skal vi få av energi, så betyr det at vi ikke får noe igjen for våre investeringer. Er det noe vi skal se bort fra?

Idag så jeg muligens volum og en slags bunn om de som vil selge seg ut. Det finnes bedre måter enn å selge på bid, men vi må vel akseptere at noen ikke vil avvente dette.
Håper at vi snur nå
Redigert 07.02.2024 kl 17:28 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
07.02.2024 kl 16:56 3024

Herregud så mye svada som serveres på denne tråden for tiden. Her stirres det på aksjekursen sekund for sekund og det kommer uendelig mange dårlig forklaringer på aksjens dypdykk.

Hvis man løfter seg litt opp i helikopteret er dette egentlig ganske enkelt. Det er primært 3 grunner til at vi er der vi er?
1 ESPer. Den som ikke vil innse at dette er en betydelig hemsko for PEN grunnet lavere/ustabil produksjon bør selge seg ut av aksjen snarest for da har de ikke noe i aksjemarkedet å gjøre. Lavere produksjon gir mindre inntekter og høyere OPEX pr. fat, ergo ekstremt kjedelig.
2 Hydrokarboner er ut. Gassprisene har falt i bøtta etter å ha vært enormt høyt priser og oljeprisen lider under høyere tilbud enn etterspørsel. Oljeprisen får støtte når det er bråk i midtøsten, men hver gang det ser ut til å roe seg litt kommer ny dip med stadig lavere bunn. Grunnen til tilbudsoverskudd er maksimal produksjon i USA og dårlige tilstander i Kina som er en storforbruker av olje. Mange frykter også resesjon og vil ha tørt krutt i reserve.
3 Mye usikkerhet knyttet til operations på PEN sine felt generelt. Ingen vet hva som skjer på Dussafu og EG med letebrønner og påkobling av ferdigprouserte produksonsbrønner. Heller ingen betydelig bevegelse i Tunisa, spesielt ikke i Sfax (noe det ikke har vært på mange år). Markedet hater usikkerhet og når resten av oljeselskapene tryner slik vi har sett i det siste følger PEN på.

Man kan sikkert klandre John for mye, men noen magiker er han ikke. Han kan ikke noe for at BWE som operatør stinker og det samme med EG hvor de er i lomma på operatør. Han kan heller ikke noe for at markedssentimentet er helt bånn i bøtta og at hydrokarboner er ut. Jeg tror vi vil ligge her nede med brukket rygg en god stund til, i alle fall til vi får melding om at ESPer er fikset og samtidig mer visibilitet rundt hva som egentlig skjer på Dussafu og EG.

Grunnen til at jeg velger å fortsette å være aksjonør i PEN er at jeg tror utbyttene vil overstige evt. rentekostnader og at overskudd trumfer alt på sikt og at kursen dermed vil respondere. Får vi tilbakekjøp i tillegg går dette enda raskere.
40something
07.02.2024 kl 16:27 3066

Ja det føles som at panoro krysser av på alle parametere som begrunnelse for nedgang unntatt egen skyld.
Fluefiskeren
07.02.2024 kl 16:09 3076

Oljeselskapene setter kursen nedover tross uendret oljepris. Litt surrealistisk.

Equinor ned 7,0 %
Aker Bp ned 1,42 %
Vår energi ned 3,51 %

Hva skjer hvis Brent faller ned på 60-tallet? Måtte Gud forby !

Mye av nedgangen kan nok som sagt forklares med Equinor sin markante nedgang.
Fluefiskeren
07.02.2024 kl 11:41 3135

Det skremmer forsåvidt meg også, men det er lenge siden jeg forstod at børshandel ikke er logisk. Til stor frustrasjon for oss som er vant med logikk.

Takke meg til naturlovene.
Redigert 07.02.2024 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
hulabalula
07.02.2024 kl 11:37 3153

"John har levert veldig svak avkastning over lang tid nå og jeg mener hans tid bør være ute om han ikke løfter kursen snarlig. Slik jeg ser det er tilbakekjøp asap det beste verktøyet."

Det er et synspunkt jeg ikke kan forstå. John Hamilton og ledelsen styrer ikke aktiekursen og jeg kan ikke pege på fejl de har gjort, tværtimod (bl.a. var de agile og snubbede Tullow-andelene før alle andre). Nu står selskabet _endelig_ foran massive free cash flows de kommende måneder og år og har formuleret en tydelig policy for capital return. Derudover har JH i de seneste conference calls været meget tydelig med at hvis aktiekursen stadig er lav når pengene begynder at flyde ind så har han fået indikationer fra styrelsen om at de vil se nøje på betydelige buybacks. Så hvad er helt præcist dit kritikpoint (udover kursudviklingen)?

Jeg har i øvrigt købt en hel del Panoro de seneste dage og solgt ud af BWE, selv om jeg egentlig bedst kan lide BWEs assets. Tror stadig Kudu er misforstået af markedet. Men med en storaktionær der nu ejer 74% og potentielt vil kunne snubbe de sidste 0,6% og tage selskabet af børsen så synes jeg alignment er blevet for skævt. Derudover har du en CFO der sælger og i realiteten er der kun en insider i BWE der har aktier for andet end pennies. Helt modsat i PEN hvor flere insidere køber og ingen sælger. Og samtidig har PEN aldrig været billigere i forhold til BWE end nu.
40something
07.02.2024 kl 11:36 3149

Det er sagt så lenge og ofte at markedet kan ha feil, men markedet priser ikke bare aksjen, men også alle kringliggende faktorer.
Det er mange eksempler på selskaper der aksjekursen er det samme som kassabeholdningen, og som tidligere sagt så er risikoen for fientlig oppkjøp stor hvis aksjekursen blir for lav. Så det skremmer meg at aksjemarked og selskapsverdier mange ganger er så asynkront.
Nå mangler det bare at brent detter, da er vi på 24 i pen.
Redigert 07.02.2024 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
bmw5
07.02.2024 kl 11:33 3149

40something! Så lenge Pen tjener penger og etter hvert gir et bra utbytte får markedet gjøre hva de vil med Pen aksjen, for før eller siden vil markedskreftene innse at Pen er et godt investerings objekt med store muligheter til å doble sin inntjening og av den grunn vil aksjekursen stige markant opp.
40something
07.02.2024 kl 11:12 3188

Og da er det jo merkelig at analytiker og marked er så uenige. Analytikere ser kun på selskapet, mens markedet ser på hverandre
40something
07.02.2024 kl 10:59 3210

Hvis man ser på q3 2022 og q3 2023 så er kursen ganske like fast produksjonen var mye høyere i 2023.
Q 4 2022 var Panoro sin andel i Gabon 1680bopd, hvilket er ganske lavt. Q3 2023 var panoros andel 4070bopd som er ganske høy, det manifesterte seg ikke i aksjekursen. Med Esp-problemene i tanke, vil det i dine øyne FF komme til å bli så mye forskjell i produksjon i Gabon mellom Q4 -22 og -23 som mskulle manifestere seg i så lav aksjekurs nå?
Jeg skulle ikke vært så overrasket om kursen er lav i dag uten dette fokuset på ESP. Det er lett å søke etter 1 feil som kan skylles lavere mcap, mens det i dag er aksjemarkedet i stort som har forandret seg.

PS: I lang tid har vi også ment at PEN følger olja, men er ikke så sikker på det lengre. Ja jeg ser sammenhenger med oljeindeks dvs andre selskaper. Men vi dras med ned, men ikke opp.
Aksjekursen har ikke hatt en så lav verdi siden 24 Mars i fjor. Da hadde vi den laveste produksjonen med 1284bopd i Gabon. Men tilsvarende resultat for q1 -24 kommer jo ikke før i Mai. nå er det q4 som skal sammenlignes med 6999bopd i 2022.
Redigert 07.02.2024 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
bmw5
07.02.2024 kl 10:48 3239

Panoro er et lite og veldrevet selskap med minoritet eierskap i de selskapene de er med i og av den grunn er de avhengig av operatøren sine kunnskaper. Med hensyn til dussafu så er det antagelig inkompetanse med å drive et oljefelt som er årsaken til de problemene som har vert og er på dussafu. I EG har vi nå fått et problem med Island Innovator som vi ikke vet hva er enda. I Tunisia går antagelig alt som vanlig, sakte men sikkert.
Med hensyn til aksjekursen så har de fleste Pen entusiaster kjøp det de har råd til på billigsalg og da gjenstår det noen iherdige tradere (shortere under 0.5%) som trader Pen aksjen, det ser de fleste.
Panoro har nå 10 megleranbefalinger på kjøp, ingen selg eller hold, så selskapet må jo være et godt drevet selskap med god inntjening, ellers ville det vert både hold og selg fra meglerhusene. Vell, vi får snart en oppdatering ved Q4
Fluefiskeren
07.02.2024 kl 10:18 3291

Brent temmelig nøyaktig der den var ved børslutt i går, men PEN faller og er slett ikke alene om det.

Det er muligens EQNR som trekker de andre med seg ned etter kvartalstall. De var litt bedre enn konsensus, men klart lavere enn i fjor. Imidlertid vil utbytte forventes å falle fra 17 milliarder dollar til 14 milliarder for hhv 2023 og 2024. Nedgangen knyttes til lavere gasspris.

Og med hensyn på kursutviklingen til PEN er jeg hundre prosent sikker på den lider under trøbbelet med ESPene. Det har nå vart i omtrent 5 måneder hvis ikke litt lengre. Vi vet at Baker Hughes tok dem med til USA for å stille en diagnose, men ikke noe mer. Synd BWE ikke er mer på for å orientere aksjonærene deres om utviklingen.
Redigert 07.02.2024 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Kalleklovn547
06.02.2024 kl 22:38 3502

John og Panoro har fått til ting. Utbytte endelig på plass, produksjonsøkning, osv.. Men problemet er at aksjemarkedet ikke har gitt de gehør for dette gjennom å løfte prisingen av aksjen, som fortsatt prises som et sorgens kapittel.. Så kan en spørre, er dette ledelsens skyld eller investorerene dumme? Jeg mener ledelsen må ta ansvaret:
1. De har ikke klart å få nok nye aksjonærer inn, samt beholde eksisterende.. Som alle vet er det alltid noen som selger..
2. Jeg tror det en overhang av gamle aksjonærer som er møkklei elendig avkastning og selger seg ut fortløpende som aksjen stiger.. Derfor faller vi alltid tilbake etter oppgang
3. Markedet ser på det som en tradingaksje, og ikke compounder og algoene og tradere leker med den..

John har levert veldig svak avkastning over lang tid nå og jeg mener hans tid bør være ute om han ikke løfter kursen snarlig. Slik jeg ser det er tilbakekjøp asap det beste verktøyet.
Redigert 06.02.2024 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
hatitchi
06.02.2024 kl 21:08 3566

Når utbyttene kommer, for ingen har tydelgvis interesse av å sitte på illikvide PEN-aksjer.
Fluefiskeren
06.02.2024 kl 21:06 3553

Nå er det 10 av 10 meglerhus som har PEN på kjøp.

Var det ikke 9 ganske nylig.

Tydelig at analytikerne mener John gjør en god jobb.

Men når skal vi nyte godt av det?
msmekk
06.02.2024 kl 21:05 3541

Dere må ikke bite på dette tullet her. Noen har en agenda, og en ting er sikkert Saudi tillater ikke olja under 70$
40something
06.02.2024 kl 19:07 3672

Så alle tar kraftige posisjoner i hvert sitt hjørne. Det er veldig rart at vi i 2024 skal flomme over av forholdsvis rimelig olje, muligens for at Biden skal bli gjenvalgt, eller at vi ender opp med rådyr olje i 2025 når decline rammer alle produsenter.
Ja jeg irriterer meg at tech fortsatt og overpriset er nesten eneste som oljefondet og store deler av markedet vil og har lov å investere i. Alt dette krever energi og akkurat energi, gass olje sol vind er det som ikke er bærekraftig i 2024. Alle disse om så subsidier har vanskelig å gå med gevinst. Ikke olje da, men selve aksje markedet i oljeselskaper rammes av dårlig likviditet og får nok med å holde på aksjonærer gjennom utbytter og tilbakekjøp. Det er jo ikke nok mange som ønsker å investere i fossilt. jeg mener at man brenner lyset i begge ender gjennom å prise ned olje og gass samtidig som man ikke har et reellt alternativ innen ESG.
Fossilt er den store elefanten i rommet ingen ønsker å ta i bare for at det er politisk ikke korrekt.
i mellomtiden driver aksjemarkedet likt utarmet jordbruksmark å skvise ut alt som er mulig der likviditeten fortsatt er tilstede.
Skyt på alt bare der beveger seg.
Angrer litt på at jeg ikke investerte mer innen innskudd renter. Dette blir kjedelig, ikke for at vi får for lite fra utbytte i forhold til renter, men hvis aksjekursen detter i tillegg så blir det tap.
Men jeg er dårlig på å selge meg ut og sitte ved sidelinja å glane.
Redigert 06.02.2024 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
06.02.2024 kl 18:12 3745

Saudi Arabia trenger ifølge Fitch Ratings over 90 dollar pr. fat i år for å balansere budsjettet sitt. Beslutningen om kuttene skal forlenges inn i andre kvartal vil bli tatt på et møte tidlig i mars.
– Vi forventer at OPEC og samarbeidslandene i det minste vil rulle over en del av de frivillige kuttene inn i neste kvartal, noe som bør holde markedet i balanse og sikre at prisene holder seg rundt 80 dollar pr. fat, sier råvarestrateg Warren Patterson i ING Groep.

Det er andre enn oss Pen aksjonærer som ønsker høyere oljepris.
40something
06.02.2024 kl 16:18 3852

Utrolig svak omsetning + at hele ordreboka er satt opp så at aksjen ikke skal op, masse til salgs og det går heller ikke å selge noe siden det er så lite kjøpsorder. Venter folk på at brent skal ned igjen, så de ikke tør å kjøpe eller er det rett og slett slutt med fokus på Panoro.
Fluefiskeren
06.02.2024 kl 11:12 4034

Riktig det. Siste melding fra Trident på hjemmesiden deres er fra 19. september. Men de bruker LinkedIn ganske aktivt. Det var der de meldte at infill-kampanjen hadde startet. Ellers er de fleste innlegg der om hvor fantastiske de er på områder som ikke har noe med det operasjonelle å gjøre.

Kosmos Energy har heller ikke meldt noe. De pleier ikke det underveis. Det er muligens for lite for dem. De har alltid en oppsummering når de legger fram kvartalstall, men denne gang er det ikke før 26. februar. Altså etter PEN.
bmw5
06.02.2024 kl 11:00 4054

Trident energy er et ikke børsnotert selskap og av den grunn trenger de ikke å rapportere annet en til seg selv.
Men hva er det som gjør at Innovator må dra fra ceiba feltet til Luba ? Er det maskinelle problemer eller er havstrømmen for sterk eller venter de på utstyr som har gått i stykker eller glemt. Vanlig vis har selskaper som er involvert sin representant om bord på riggen eller på et kontor i Luba. Vell, som Fluefiskeren skrev så får vi antagelig svaret ved fremleggelse av Q4. Noe underlig er det.
Fluefiskeren
06.02.2024 kl 10:06 4124

Jeg tror det er greit å legge den litt bort. Vi er helt avhengige av operatørene og det har gått dårlig i begge landene. Uansett hva Kalleklovnen mener er dette ikke Hamiltons skyld. Vi trenger opplysninger om hva som skjer, men hører ikke noe. Jeg tar det dessverre ikke positivt. Skal vi virkelig vente helt til Q4 for å få opplysninger?

Vi er langt på etterskudd, men vi må ikke glemme at Gambaformasjonen på Hibiscus er bedre enn forventet. Det er viktig å ta med seg. Det skal være produksjon herfra i 10-20 år vil jeg tro. Så bra at reservene antakelig vil bli justert opp.

Island Innovator ligger fortsatt uvirksom langt fra Ceiba/Okume.
40something
06.02.2024 kl 09:01 4217

Det er kun maskiner med skjulte ordre som opererer i Panoro. Ingen til tross for oppgang i oljeprisen legger ut ordre for idag unntatt salgsordre. blir litt oppgitt over fraværet av interesse.
Redigert 06.02.2024 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
Kalleklovn547
05.02.2024 kl 23:53 4364

Nå er Panoro under der kursen var i sept 2021... Og ledelsen løfter ikke en finger.. Panoro er (enda) ikke et privat selskap og på børs er tålmodigheten kortere! Folk selger unna selskaper om ikke skaper verdier og nå har John bevist over flere år at det går i sneglefart med han som sjef.. Nå må han få fart på sakene !!
40something
05.02.2024 kl 17:19 4540

Greske rederier stopper transport av russisk olje i redsel for sanksjoner fra USA.
https://www.offshore-technology.com/news/three-greek-shipping-companies-stop-transporting-russian-oil/?cf-view

Man kan lure på hvis man også stopper omlasting av russisk olje utenfor Hellas?
Det finnes jo en skyggeflåte som har kringått sanksjoner tidligere gjennom o last for a skjule opphav.
Nå blir sikkert den illegale eksporten ikke så betydningsfull siden det er betydende overproduksjon i verdenen.
Fluefiskeren
05.02.2024 kl 16:36 4585

Dette hadde jeg vel knapt i min villeste fantasi forestilt meg:

« SAUDI ARABIA TO CUT OIL GROWTH AMBITIONS, SHIFT FOCUS TO RENEWABLES

05/02/2024
By David Matthews, Head of Renewables Strategy, Clarksons Renewable

In a significant shift towards sustainability, Saudi Arabia has announced plans to trim its growth ambitions in the oil sector while turning towards renewable energy sources to address domestic oil consumption.»

https://www.keyfactsenergy.com/news/25396/view/


På den annen side. Hvilket land i verden egner seg bedre for sol-og vindkraft?

40something
05.02.2024 kl 15:52 4637

Helt enig, litt som at når penger plukkes av bordet, og særlig OSE da NOK har tapt verdi mot dollar og de utenlandske har flyttet til andre børser, så vil det enten bli flere aksjer per hode eller lavere kurs. Drfor ser vi også at utbytter øker både i nivå og for flere selskaper. Sannsynlig for å holde på aksjonærer, men noen selskaper har også gjort store gevinster.
Men mange bekker små-når Brent gåt ned så går PEN noen 10øringer enda mer ned, men opp så skjer ikke det. Hvis det fortsetter så vil tekniske nivåer utløse tvangssalg og det ødelegger for de langsiktige når hele klatringa skal starte om igjen og underveis tas det gevinster. Kursmålet kommer lengre og lengre unna. Flere selger av utålmodighet. Jeg ser ikke heller hvordan algoene tjener penger når kursen er ned så lenge som siden november. Tror det er den lengste nedgang etter pandemien.
Fluefiskeren
05.02.2024 kl 15:28 4669

Enig med deg at det er naturlig at ESP-problematikken tynger oss. Vi har gjort det dårligere enn Brent så langt i år, men likevel bedre enn en god del andre oljeselskaper. Vi ligger nok i midtskiktet eller litt bedre. Hovedindeksen er forøvrig også ned så langt i år.

Det går bedre på andre børser. Ikke minst for oljeselskapene. Så kan man spekulere på hvorfor. Det virker i hvert fall ikke som at utbetaling av utbytte er noen magnet.

Og en annen tanke jeg gjør meg av og til er dette at det blir flere og flere selskaper på børsen. Hvis hele aksjemarket samlet beløper seg la oss si X milliarder kroner så tror jeg ikke det vokser i takt med at alle de nye selskapene kommer inn. Det blir ikke tilført så mye ny kapital at det ikke er noen som selger fra de allerede eksisterende selskapene. Flere konkurrerer om kaka som vokser saktere enn takten av nye selskaper. Konkurransen om pengene blir med andre ord større.

Eller tenker jeg feil siden jeg aldri har sett noen skrive om dette?

Redigert 05.02.2024 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
40something
05.02.2024 kl 14:59 4615

Det hadde vært interessant å se hvordan kursen hadde oppført seg uten ESP-problemene. Jeg tror at det er et skalkeskjul/vikarierende argument for å få spilt den ned.
Slik markedet er nå så er det vanskelig for alle aksjer som ikke har vedvarende volum. Det meste synker siden så mange tar gevinst når kursen stanger.
Jeg tror vi hadde havnet ca her nede uansett.
Vi mister hold også i forhold tilbrent. Vi deiser ned mer enn brent og blir ofte stående på stedet nåe brent går bitte opp.
JUICEitUP
05.02.2024 kl 14:53 4601

Nå tenker jeg at 10% ned på grunn av ESP issues er ganske fair. 10 + 10 = 20 så helt isolert er det ikke så rart at PEN er 10% mer ned enn olja.

Når det er sagt er kursen, gitt utsiktene til PEN, utbombet. En fair pris akkurat nå hadde vel vært i området 35-40 et eller annet sted. Med ESP fix burde kursen glatt passert 40. Nå er det ingen ting som tyder på at det plutselig kommer til å skje. Tror vi må ha bevisene på bordet (tall som viser overskuddene som vi etterlyser) og utbytter som virkelig monner. Da er det mange som ønsker å være med på reisen igjen.

Slik det er nå med EPS problemer og rigger som flyter både hit og dit er det for mye usikkerhet om hva som egentlig skjer til at mange tar ny billett. Men, det kommer.

40something
05.02.2024 kl 12:15 4740

Jo lavere pris på Panoro jo færre kjøper aksjen.
Hvis den skyter opp ,da kjøper flere(større volum) Det er vel paradokset idag med tanke på analytikere som snakker opp og ned papirer. Panoro har aldri hatt fler kjøpsanbefalinger og aksjen føles som helt uintressant i markedet, mest kanskje for at det er fossilt.
I Tyskland begynner elbilboomen å flate ut. Både BMW og Audi har vært tilbakeholden og VW tar også tritt tilbake. ESG til enhver pris har grenser da politikerne må prioritere i dyrtider for å ikke miste makta.
https://www.dagensps.se/motor/efterfragan-sjunker-tvingas-overge-elbilsmal/
Aksjemarkedet vil sikkert følge pengene, og sannsynlig må det letes etter mer olje og det vil koste. Dyrtiden /inflasjonen er langt fra over tror jeg.
SÅ aksjemarkedet får større konkurrense fra der avkstningen er tryggere.

PEN er ned 20% på 3 måneder. Hvis olja hadde vært tilsvarende ned så hadde brent vært på 68USD, men olja er ned 10%, så Pen får det i både sekk og pose.
Ja, jeg vet at Equinor også er ned like mye, men de føk jo opp med gassprisen og ned med densamme. PEN har jo sitt beste i vente, mens Equinor tar smell på smell.
Redigert 05.02.2024 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
bmw5
05.02.2024 kl 11:55 4780

E24 skriver: Risiko for oljetransport i Rødehavet: – På tå hev
Frykt for eskalering i Midtøsten sender prisen på oljefrakt oppover, og mer kjøpes lokalt.
Usikkerheten er nå hva vil IRAN gjøre i Hormuzstredet ? Foreløpig leker oljetraderne med oljeprisen.
d12m
05.02.2024 kl 11:23 4813

I desember skrev jeg det nedenfor og jeg ser at vi er nære å være på nedre halvdel av 20-tallet. Som skrevet dengang tror jeg at det blir et stykke ned på nedre halvdel og ikke bare like under 25, men tiden vil vise.

« Anyway. Tenker det er meget mulig at vi ser oljepris på 60-tallet i løpet av 2024 og da skal vel fort Panoro også være et stykke på nedre halvdel av 20-tallet. Spørsmålet er om det i så fall er kjøpsanledning? Jeg tenker det dersom man har horisont på noen år.»